eli haluaisin oppia kultaamaan erinäisiä metalli esineitä elektrolyysillä. tekniikan tiedän,mutta mitä välittäjä ainetta tulisi käyttää. kuparoinnissa käytetään kuparisulfaattia, mutta entäs kultauksessa???
metallin elektrolyysi kultaus?
4
4773
Vastaukset
- kemistinkloppi
että yleisin on kultakloridi.
- hemmo
Itse olen nähnyt käytettävän 'kultasyanidia' NaAu(CN)2. Tosin kultauksessa tarvitaan yleensä enemmänkin kuin yksi 'kylpy', jotta kulta saadaan pysymään kappaleen pinnassa, mutta näitä en muista.
Homma on kuitenkin vaarallista myrkyllisten kemikaalien vuoksi, eikä noita kaikkia aineitakaan ole välttämättä kovin helppo hankkia. Eli jos sinulta löytyy firma jossa on asianmukaiset elektrolyysilaitteet, ilmanvaihto ja suojaimet itsellesi, niin voi kyllä ottaa selvää asiasta. - Anonyymi
Periaatteessa tulee kolme kerrosta. Puhtaalle pinnalle ensin kupari, sitten nikkeli ja lopuksi kulta. Kupari tarttuu hyvin ja se tasoittaa pinnan virheet. Nikkeliin kulta tarttuu hyvin. Huomaa että nikkeli allergia on yleinen. Kultasyanidia saa vain ammattikäyttöön.
Lehtikulta voi olla vaihtoehto koriste-esineisiin- Anonyymi
https://www.google.com/search?&q=gold+plating+without+cyanide
Onnistuu siis myös ilman syanidia. Aloituksessa ei kerrottu mihin tarkoitukseen kultaus tulisi. Onko kullattua esinettä tarkoitus voida käsitellä vai riittääkö se, että pinnan voi varovaisesti puhdistaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1478120KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti4237151Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei693663Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521423311Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1092824Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään442358- 1261936
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro231793Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv261576Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821457