Marjojen terveys vaikutukset

Mutta kuinka paljon pitää s...

radiosta kuulin että kaupungissa asuva syö keskimäärin 10 litraa marjoja vuodessa ja maalla asuvat 15 litraa.

itse syön vuodessa noin 140 litraa pakaste marjoja, pääasiassa mustikkaa(itse kerätty).

sulatan noin 4desiä mustikoita mikrossa ja syön ne iltapalana siltäsenään kaurajuoman kanssa.

monissa mustikkaa käsiteltävissä kirjoituksissa kerrotaan mustikan monista hyvistä ominaisuuksista, mutta missään ei kerrota kuinka paljon mustikkaa pitää syödä päivässä jotta saisi nuo terveys hyödyt. vai onko marjojen terveyshyötyjä liioiteltu.

vai onko määrät niin isoja että kukaan ei jaksa syödä niin paljon.

itse syön mustikoita niiden hyvän maun takia. mustikka ei ole hapan niin kuin hedelmät.

hedelmät ovat aivan liian happamia, ja syön niitä pakosta vain silloin kun mustikkasato on ollut huono. hedelmät kuluttavat myös hampaiden kiillettä. mutta marjoista mansikka, puolukka ja karpalo ovat vahingollisia myös hampaille happamuutensa takia.

1

1088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoo

Kts. www.fineli.fi, sieltä näet eri ruoka-aineiden ravintokoostumukset ja päivän saantisuositukset. Huomioitavaa tietysti, että ne ovat raaoille ruoka-aineille, ellei erikseen mainittu (en osaa sanoa, mitä tarkalleen esim. mikrossa kuumentaminen saa aikaan).

Tietenkään ei voi suoraan mennä sanomaan, paljonko esim. jonkin taudin riskin tietyn verran pienentäminen tarkoittaa grammoina jotain ruoka-ainetta päivässä. Vaikka jotain tilastoja asiasta olisikin, tilastot eivät päde yksittäistapaukseen (joka tietysti sille yksilölle se olennaisin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      56
      2215
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      201
      2051
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1392
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      58
      887
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      855
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe