voiko olla riippuvainen sokerista?

sokerihirmu

Onko kellään kokemuksia karkkiriippuvuudesta?
Ja onko sellaista edes olemassa?

Itse koen että on. Pystyn olemaan pari päivää syömättä karkkia, mutta silloin mulle tulee ihan alakuloinen ja väsynyt olo. Tuntuu että veren sokerit ovat jatkuvasti alhaalla ellen saa päivittäistä sokeri annosta.Tavallisen ruoan syöminen vain pahentaa sokerihimoa.

Tämä ongelma on ollut minulla lapsesta asti. Söin salaa kaiken laisia herkkuja koska se nolotti. En muista että olisin koskaan ollut yli viikkoa syömättä sokeri pitoisia ruokia, enkä nyt tarkoita hedelmiä.

Parin päivän sokerittomuudesta aiheutuu levottomuutta, käsien tärinää ja muutenkin huono olo. Sitten kun saa jotain sokeri pitoista tulee hyvä olo muutamaksi tunniksi.

Sokeri riippuvuuteni on jopa pahempi kuin nikotiiniriippuvuuteni. Olen polttanut 5 vuotta, mutta viiko ilman tupakkaa ei tunnu niin pahalta kuin viikko ilman sokeripitoista ruokaa. Ja mikä tahansa sokeri pitoinen käy. Kaikkein pahimmassa sokerihimossa imeskelen sokeripaloja.

Haluasin päästä eroon tästä riippuvuudesta, mutta en kuitenkaan haluasi lopettaa sokerin käyttöä kokonaan. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa pitää erillistä karkkipäivää mutta se ei ole koskaan onnistunut. Mutta jos jollakin on samanlaisia kokemuksia niin olisi kiva tietää etten ole ainut tämän ongelman kanssa.

46

11301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suklaahirviö

      Kyllä uskoisin sokeriinKIN voivan kehittyä jonkinasteinen riippuvuus. Ihan kuten kahviin, tupakkaan, jne.

      Sokerihan aiheuttaa sellaisen nopean verensokeritason nousun, pikku piristyksen etenkin, jos on nälkäinen. Ja makean syöminen tietysti aiheuttaa mielihyvää ihan kemiallisessakin mielessä ihmiskehossa.

      Itselläni oli jokunen päivä sitten outo elämys. Normaalisti syön tosi vähäkalorisesti (herkkuviikonloppuja 2 x kk, muuten eletään ihmisiksi) ja sitten yhtenä iltana laitoin miehelleni iltateetä ja sen kaveriksi hänelle korvapuustia ja tiikerikakkua. Itse en koske näihin herkkuihin, ellei ole "karkkipäivä" mutta nyt jostain syystä söin sellaisen tosi pienen korvapuustin, nappasin kokonaisena suuhuni. Ja tuli aivan tajuton mielialan nousu, piristys, olo parani. Olin juuri ollut jotenkin tosi maassa jne..

      Sokeri on ihmeen vahva hyvän olon antaja. Itse vältän sitä tai käytän todella vähän arkisin. Karkkipäivinä sitten ANNAN MENNÄ senkin edestä ja vedän kaikkea mahdollista. ;)

      Melkein paras konsti taistella sokeririippuvuutta vastaan on luopua siitä kokonaan joksikin aikaa. Näin ainakin olen itse kokenut. Onhan se helvettiä, se eka kuukausi, mutta helpottaa.

      Kirjoitat että parin päivän sokerittomuudesta tulee käsien tärinää ym. Ettet vain söisi hyvin niukkaenergisesti? Silloin tulee näitä ilmiöitä, päänsärkyä myös (tuttuja juttuja mulle). Itselläni esim. kasvisruoka aiheuttaa tätä myös, eli siiss sellainen mahdollisimman rasvattomalla tavalla tehty kasvisruoka. Kun on pari päivää sellaisilla kasvispihveillä sinnitellyt, niin jo on heikko ja huono olo.

      Auttaisikohan kevytkola tuohon sokerinhimoosi? Sehän nyt on makeaa kumminkin.. vaikkei siinä ole sokrua? Kokeile - itse melkein elän Pepsi-Maxeilla yms.. (tiedetään, ei ole terveellistä, mutta parempaakaan en ole keksinyt). Mallit tuntuvat litkivän pepsimaxia/dieettikolaa oikein urakalla, esim. tämä tyttömme maailmalla Suvi Koponen.

      Symppaan kyllä tilannettasi: been there, done that. Itselläni sokerin vähentäminen ja poisjättö tulivat ihan vain oman PÄÄTÖKSEN kautta. Asia pitää miettiä päässään, täytyy haluta enemmän olla vapaa sokerista kuin käyttää sitä. :( Se on vaikeaa.. tiedän..

      Voi tätä elämää!

      Mutta koklaa sitä pepsimaxia.. arjen makeanhimoon.. Mitenköhän muuten joku masennuslääkitys, auttaisikohan? Joillakin ihmisillä auttaapi. Toisilla ei.

      • buustailu

        Ei pidemmän päälle ole lainkaan terveellistä, altistaa itsensä vaan diabetekselle moisella puuhalla. Parasta olisi ensiksi korjata normaali ruokavaliotaan siten, että kovin suuret verensokerin vaihtelut jäävät historiaan, ts. erityisesti nopeiden hiilihydraattien (sokeri, vaaleat viljatuotteet, mutta myös riisi ja peruna) vähentäminen. Seurauksena siitä on jo se, ettei niin nopeasti ole ruokailun jälkeen nälkä. Samalla alkaa vähän irtautua kierteestä paljon hiilareita -> nopeammin nälkä -> haluaa 'fiksin' jne.

        Miksikään päivittäin käytettäväksi en Pepsi Maxia (tai muitakaan virvoitusjuomia) suosittelisi, koska sokerittomanakin todella huonoja hampaille.


      • Lisää namia!
        buustailu kirjoitti:

        Ei pidemmän päälle ole lainkaan terveellistä, altistaa itsensä vaan diabetekselle moisella puuhalla. Parasta olisi ensiksi korjata normaali ruokavaliotaan siten, että kovin suuret verensokerin vaihtelut jäävät historiaan, ts. erityisesti nopeiden hiilihydraattien (sokeri, vaaleat viljatuotteet, mutta myös riisi ja peruna) vähentäminen. Seurauksena siitä on jo se, ettei niin nopeasti ole ruokailun jälkeen nälkä. Samalla alkaa vähän irtautua kierteestä paljon hiilareita -> nopeammin nälkä -> haluaa 'fiksin' jne.

        Miksikään päivittäin käytettäväksi en Pepsi Maxia (tai muitakaan virvoitusjuomia) suosittelisi, koska sokerittomanakin todella huonoja hampaille.

        Ei liian sokerin käyttö aiheuta diabetesta, vaan väärät elämäntavat: liika lihavuus, liika alkoholin käyttö, tupakointi, liikunnan puute...! Kysy vaikka lääkäriltäsi.


      • kultainen keskitie

        Oma kokemukseni oli että olin vuosia aivan kuin huomaamattani sisäistänyt esim suklaan osana viikoani eli siihen karkkipäivään - kun muuten söi kiltisti niin viikonloppuna senkin edestä. HMM.. nyt ajatellen, todella typerä tapa. Kesällä päätin (pitkään punnittuani) että nyt loppuu suklaan syönti, heinäkuun aikana en ota palaakaan. Tuli viikonloppu, en ottanut, tuli toinen enkä syönyt...ja huomasin ettei mun enä edes tee mieli suklaata. Sittemmin havaitsin että lisään ruokavaliooni muuta sellaista minkä ennen pidin poissa, esim jugurtiti (pienet 60-80 kcal) ja olen huomannut että arkinen ruokavalioni on huomattavasti tereveellisempi ja järkevämpi,jolloin tuota suklaan himoa ei enää ole edes ollutkaan (paitsi ennen menkkoja).


      • ¤¤¤¤¤
        buustailu kirjoitti:

        Ei pidemmän päälle ole lainkaan terveellistä, altistaa itsensä vaan diabetekselle moisella puuhalla. Parasta olisi ensiksi korjata normaali ruokavaliotaan siten, että kovin suuret verensokerin vaihtelut jäävät historiaan, ts. erityisesti nopeiden hiilihydraattien (sokeri, vaaleat viljatuotteet, mutta myös riisi ja peruna) vähentäminen. Seurauksena siitä on jo se, ettei niin nopeasti ole ruokailun jälkeen nälkä. Samalla alkaa vähän irtautua kierteestä paljon hiilareita -> nopeammin nälkä -> haluaa 'fiksin' jne.

        Miksikään päivittäin käytettäväksi en Pepsi Maxia (tai muitakaan virvoitusjuomia) suosittelisi, koska sokerittomanakin todella huonoja hampaille.

        jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni noista sokerittomista kolajuomista... Niissähän on kuitenkin makeutusaineita, jotka saattaa ensinnäkin lisätä ruokahalua mutta toiseksi elimistössä ne vaikuttavat samantyyppisesti kuin sokeri (?en todellakaan muista selitystä miten), tosin kuitenkin ilman kaloreita. Ja tietenkin ne maistuvat makealta... Sokerittomat limut on mielestäni vaan itsensä huijausta, ei niillä ainakaan eroon koukutuksesta pääse tai sitten jäät koukkuun niihin kolajuomiin. Ja yllättävän moni onkin koukussa niihin!


    • Tuplamummo

      Minusta tuntuu et minä kans oon riippuvainen sokerista ja varsinki karkista ja suklaasta. Pakko saada suklaata kerran viikossa (ainaki) ja karkkia joka päivä, varsinki salmiakkiin on kauhea himo. Salmiakkia (joskus sokeritonta) syön joka päivä. Ilman salmiakkia en voi olla.

    • sokeripommi

      Aiheesta on olemassa suht uusi,vuonna 2005 kirjoitettu kirja : Sokeripommi, irti sokeririippuvuudesta. Kirjoittaja Bitten Jonssson. Karua luettavaa, kirjan mukaan ei ole muuta keinoa, kuin täydellinen sokerista kieltäytyminen.

    • kuulostaa

      Samat oireet mulla. Luulen ,että olen
      vaan totuttanut jo lapsena itseni makeaan.
      Olen kokeillut mangnesium-tabletteja,
      luulen niitten hieman helpottaneen, mutta
      silti en voisi edes kuvitella päivää
      ilman makeaa. Yhteen makean syönti-
      kertaan päivässä olen kuitenkin päässyt.

    • Eppo

      Niin, tuttua tosiaan minullekin... Minulla on sokeriin paitsi fyysinen, myös henkinen riippuvuus, joista jälkimmäinen on pahin. Eli kun olen päässyt irti fyysisestä riippuvuudesta, pakottaa psyykkinen riippuvuus minut edelleen popsimaan karkkia, vaikka ei tee edes mieli. Ja sitten se fyysinenkin pamahtaa takaisin päälle.

      Sokeririippuuvudesta olen useaan otteeseen päässyt eroon rusinoiden avulla. Nekin ovat makeita, makeampia kuin tuoreet hedelmät, mutta jotenkin tuntuu ettei hedelmäsokeriin jää sillä tavalla koukkuun.

    • mulla kans

      mulla aika sama juttu. koukussa oon. itsellä myös jo ainki kolme vuotta ollut kokisriippuvuus. tosin light ja aina. ja ennemmin syön jäätelöä kuin karkkeja,mutta yhtä makeaa se taitaa olla. isoissa k-marketeissahan on niitä kaikkia ihme pillereitä, luontaistuote... niiden joukosta bongasin semmosen tuotteen kun sweet control-pillerit. voi kyllä olla että menee vain rahat hukkaan, kun ovat vielä niin kalliitakin. mutta voishan niitä koittaa?
      itsellä ainakin tuntuu, että tälle riippuvuudelle ois aika tulla loppu. NYT! :)

    • Deah

      Kuka saa mistäkin hyvän olon tunnetta. Tupakasta, suklaasta, kahvista, tai vaikka energiajuomista niinkuin minä. Tuntuu että kaikki menee mönkään ja tulee kamala olo jos ei saa sitä ihanaa aihetta. Kestää ilman enintään kolme päivää, tarvittaessa enemmänkin jos on aivan pakko, mutta sitten antautuu riippuvuudelleen ja tulee sekä hyvä että paha olo. Voisitko mahd. keksiä jonkin muun hyvää oloa tuovan asian, joka pikkuhiljaa korvaisi sokerin tuskan. vaikka pähkinät tai jotain. En tietenkään ole mikään asiantuntia mutta itse olen saanut poistettua monta riippuvuutta siirtymällä toiseen :P

      • kantaan!

        Jutun aloittajahan mainitsi pienempänäkin popsineensa salaa herkkuja. Itselläni on samanlainen tausta...äidillä löytyi aina kaikenlaisia pullia ja kakkuja pakkasesta yms. Jäätelöä syötiin joka ilta ja kaupasta ostettiin joka kerta suklaata ja limsaa. Eli ihan joka päivä tuli syötyä jotain makeaa, useammin kuin kerran päivässä. Jos joskus sattui niin, ettei talosta löytynyt mitään herkkuja, iski "sokerihiiri". Eli imeskelin sokeripaloja tyydyttääkseni makeanhimoni.

        No, kyllä on hampaatkin kärsinyt tästä syöpöttelystä. Lihoamiseen en onneksi ole koskaan ollut taipuvainen...jos näin olisi niin painaisin varmaan 150 kiloa!!! Nämä ei suinkaan ole ainoat "oireet", mitä liiallisesta makean napostelusta voi aiheutua. Eniten pelkään, että se diabetes sieltä jossain vaiheessa iskee.

        Jäätelön syönnin jätin suurimmaksi osin noin kymmenisen vuotta sitten (eli teini-ikäisenä), kun yksinkertaisesti olin syönyt niin paljon erilaisia makuja, että kyllästyihin niihin. Sama juttu kävi vuosi sitten karkkien suhteen. Olin eräs ilta kaverini kanssa liikenteessä ja menimme kauppaan ostaaksemme naposteltavaa autoon. Pähkäilin karkkihyllyn edessä ja kaverini sanoi; "osta jotain sellasta mitä et oo ennen syöny!". Katselin aikana vaihtoehtoja ja totesin, että olen syönyt kaikkia näitä karkkeja, mitä hyllystä löytyy. Silloin tein päätöksen, että ostan karkkia ainoastaan viikonloppuisin. Tämä on pitänyt oikeastaan varsin hyvin. Muutamia poikkeuksia on, kuten esim. joulu- ja muut juhlapyhät. Se suotakoon. Karkkikin maistuu paremmalta, kun syö sitä harvemmin eikä enää pysty syömään samanlaisia määriä kuin aiemmin, koska tulee paha olo. Ennen pystyi syömään tuosta noin vaan puolia kiloa kerrallaan, kun nyt 200 g alkaa olla maksimimäärä.

        Keksejä ostan kotiin joka päiväksi, mutta niiden syöntiä pystyy vähentämään siten, kun syö ensiksi jonkin leivän tms. ja "jälkkäriksi" pari keksiä.

        Limsan juontia ei myöskään voi suositella kenellekään ja itse ostankin nykyään tiivistemehuja ja laitan aina valmiin satsin jääkaappiin. Sitä ei tule juotua yhtä paljon kuin esim. kolaa, koska ei maistu yhtä hyvälle (ainakaan omasta mielestäni). Näin makean juominenkin vähentyy kuin itsestään.

        Eli loppupeleissä kaikki on vain omasta tahdosta kiinni. Päätöksiä tulee pystyä tekemään ja niiden pitämiseen tulee löytyä selkärankaa.
        Olettekos ikinä kuullut sellaista, että kun 21 päivää pystyy päivittäin tekemään/jättäämään tekemättä jokin tapa, siitä tulee rutiini! Kokeilkaa!!!


    • netta

      Mulla on ihan sama ongelma. Ja muistan kyllä kuinka se alkoi; jouluna vuonna 1995!!! Silloin sain paljon sulkaata lahjaksi ja sitä tuli syötyä monta päivää peräkkäin. Siitä se sitten alkoin...suklaat loppu ja jotain oli saatava. Samaa jatkuu vieläkin. Ravitsemusterppa on kehottanu säännöllisesti syömään; lämpösen ruuan ja välipalat että verensokeri pysyy kohillaan. Mutta sepä ei vaan auta! Jos en saa sokeria ni oireet on; oksettava olo, väsymys ja kärttyisyys...Vain anoreksia aika oli sellainen ku en syönyt makeeta ollenkaan, mut en siihen halua palata...Kuinkakohan tästä pääsis...

    • brita1

      Mä olen miettinyt samaa asiaa tässä eräänäkin päivänä... Makeanhimolle ei vaan näy loppua. Puolitoista vuotta sitten todettiin raskausdiabetes ja nyt olen menossa kontrolliin, sokerirasitukseen. Pelottaa, että olen sairastunut "oikeaan" diabetekseen ja päässä tuntuu naksahtavan, että nyt pitää syödä karkkia oikein loppuelämän edestä, kun kohta ei enää voi. Joka päivä jotakin, karkkia, suklaata, pullaa tai leivosta. Tää on siis aivan hirveätä. Tietää kyllä, ettei saisi, mutta... Itsekuri ei vaan kertakaikkiaan tässä asiassa pidä. Onneksi sentään liikun päivittäin, ettei pääse kertymään vyötärölle.

    • Nyyh

      Voi nyyky nyt... Ota itseäsi niskasta kiinni! Ei se kuukausi ilman sokeria ole niin vaikea juttu. Olo on sen jälkeen jo paljon parempi eikä sitä enää samalla tavalla himoitse. Ja kyllä, tiedän mistä puhun sillä olin pahemmanlaatuinen sokeriaddikti ennen kuin päätin lopettaa omalla terveydellä leikkimisen.
      Ei keskutelupalstalla nyyhkytys auta tilanteeseen mitään. Nyt vain potku persauksille ja sokerit pois kaapista!!!!!!!

    • diabeetikko

      kannattaisi kokeilla kromi tabletteja,sen pitäisi vähentää makean himoa tasapainottamalla verensokeria.makean himohan yleensä johtuu juuri matalista sokeri arvoista...oletko koskaan mittauttanut verensokeriasi varsinkin silloin kun olosi on nk. alakuloinen?

    • saman kokenut

      Sokeririippuvuus lienee todella yleistä, harva siitä vain puhuu tai edes huomaa sitä riippuvuudeksi.

      Itselläni se alkoi jo lapsuudessa mielihyvän hakemisena herkuista, karkeista ja pullista.

      Hallitsematonta makean syömistä jatkui aika monta vuotta, kunnes pyysin asiaan apua hivenaineterapeutilta ja ravintoterapeutilta.

      Ravintoterapeutin neuvot "syö säännöllisesti" ja "korvaa karkit porkkanalla" eivät minuun tepsineet, eivät sitten ollenkaan.

      MUTTA hivenaineterapeuttipa auttoi. Hän neuvoi minulle ruokavalion ja "määräräsi" vitamiineja aimo annoksen ja todellakin pääsin eroon makeanhimostani.

      Vitamiinit ensin. Päivittäin aluksi todella paljon kromia (400 - 600 ug) verensokerin tasapainottamiseen, sinkkiä (40 mg), magnesiumia (600 mg), b-vitamiinia (jaksamiseen!) ja runsaasti c-vitamiinia. Näitä määriä voi sitten pikkuhiljaa vähentää toisen viikon lopusta alkaen.

      Tämän lisäksi todella tiukka ruokavalio. Eli KAIKKI sokeripitoinen pois, hedelmiä myöten. Pois myös kaikki hiilihydraatit: vaaleat viljat, hunaja, peruna jne.

      Voin kertoa, että tällä menetelmällä ensimmäinen viikko oli todellista helvettiä, toinen viikko oli jo hiukkasen helpompi, kolmannella viikolla ei enää edes tehnyt mieli mitään makeaa. Eli totaalikieltäytyminen on oman kokemukseni mukaan ainoa keino, vitamiinit auttavat jonkin verran, ilman niitä en olisi pystynyt (kokeilin tätäkin, koska en oikein uskonut luontaistuotteisiin ja vitamiinipurkkeihin).

      Nykyään voin jo syödä makeaa silloin tällöin, enkä jää siihen koukkuun. Useimmiten sitä makeaa tosin ei tee edes mieli, vaikka sitä olisi tarjollakin.

      Tsemppiä sulle! Olet haasteen edessä, mutta sokerihimosta eroon pääseminen on mahdollista :)

      • Siis makeanhimo lähtee vähentämällä makean syöntiä. Itse en täyskäännöksiin tai totaalikieltäytymiseen ole pystynyt, mutta pikku hiljaa on myös vaihtoehto. Jos tekee mieli makeaa syön lusikallisen rusinoita. Kieltäydyn enemmästä. Ei himo sillä lähde, mutta itsekuri on parempi kun sallii itselleen sentään jotain. Itse olen niin hedelmien kuin muidenkin hiilihydraatien suurkuluttaja... mutta yritän löytää ne paremmat hiilaarit karkkien jaa limujen tyhjien hiilaareiden sijaan.

        Olen myös kuullut, että jo muutaman päivän totaalikieltäytyminen sokerista vähentää makeanhimoa. Itse saan semmoisesta touhusta niin kovan päänsäryn, että en ole koskaan onnistunut päivää pidemmälle. Siksi mä lievitänkin makean himoa nimenomaan rusinoilla.


      • ihan melke

        ihan melke dieetiltä? ja eikö päivittäinen vitamiinitarve oo se tietty, että jos popsii vitamiineja, kuin karkkia, niin se tulee vaan ulos seuraavan kerran kun käyt vessassa? näin itse olen ymmärtänyt.
        Muuten totaalikieltäytymistä kannatan myös minä :)vaikka voisin sanoa että ensimmäiset kolme vk ovat kamalia ilman makeita ja varsinkin jos tarjotaan jotain hyvää.


      • entinen pullahiiri

        Olen itse läpikäynyt saman helvetin. Poltan myös tupakkaa ja voin sanoa että tupakasta erossa oleminen on paljon helpompaa kuin makeasta erossa pysytteleminen.

        Itselläni tilanne meni niin pahaksi että veren sokeriarvot olivat jatkuvasti päin prinkkalaa. Ensin korkealla, sitten ryminällä alas ja tästä aiheutui todella huonoa oloa, tärinää, heikotusta, pyörryttävää oloa, vatsakramppeja, hermostumista, paniikintunnetta, hikoilua, oksetusta ja sekavuuden tunnetta. Lopetin työnikin oireiden vuoksi, diagnoosi: paniikkihäiriö. Jälkeenpäin tajusin että oireet johtuivat vain sokereiden heilahteluista. Lääkärissä oireitani vähäteltiin. Ostin itse verensokerimittarin ja tarkkailin sokereita.

        Huonovointisuus alkoi vaikuttaa elämääni. En uskaltanut enää lähteä aamupäivisin mihinkään ilman suklaapatukkaa kassissa. Häpesin kun kampaajallakin minun piti mussuttaa jotain sokeripitoista kesken kaiken ettei huono olo pääsisi valloilleen. Olin väsynyt ja lihosin, koska söin todella usein normaali ruuan lisäksi makeata. Varsinkin aamupäivisin ja päivisin oireet olivat pahimpia. Olo oli kertakaikkisen masentava.

        Sitten päätin tehdä asialle jotain. Päädyin siihen että jätän miltei kaikki herkut ruokavaliostani pois sekä vähensin radikaalisti hiilihudraattien nauttimista. Voin sanoa että ensimmäiset pari viikkoa oli yhtä helvettiä. Pyrin syömään tunnin välein jotain: kinkkua, juustoa, kananmunaa jne jotta olotila ei olisi niin kuvottava. Mehulasillinenkin vei sokerit liian ylös ja tunnin päästä oli jo huono olo taas. Mehuakaan en siis voinut juoda tulematta huonovointiseksi. En ollut töissä joten makasin suurimman osan ajasta sängyssä. Nukkua en pystynyt kunnolla, olo oli todella huono.

        Parin viikon päästä alkoi kuitenkin helpottaa. Huomasin että mieleni ei tee enää yhtä paljon herkkuja. Kuitenkin välillä tuli ihan mahdottomia olotiloja herkkujen suhteen, teki niin mieli syödä jotain makeaa, mutta itsepintaisesti pidin pääni ja kieltäydyin. Ainoana herkkunani oli Paussi -keksit kahvin kanssa. Yksi tai kaksi keksiä per päivä. Leipääkään en siis syönyt, en riisiä, en perunaa enkä pastaa.

        Tätä dieettiä on kestänyt kohta 2 vuotta. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen oloni oli jo todella hyvä, masennus ja paniikkioireet poissa ja liikkuminenkin helpottui. Painoa lähti, paljon. Verensokerit alkoivat pysyä tasapainossa noin vuoden dieetin jälkeen. Toisesta silmästä korjaantui jopa näkö yhdellä numerolla, luultavasti dieetin ansioista arveli lääkäri.

        Noin 8 ensimmäistä kuukautta oli kuitenkin vaikeinta, tottua syömään parin tunnin välein ja VÄHÄN ja kurin pitäminen, kieltäytyminen makeasta.

        Vuoden dieetin jälkeen aloin sallimaan itselleni kerran tai kaksi viikossa vaihtoehtoisesti kahvin kanssa jonkun herkun tai peruna/riisi/pasta aterian. Huomasin ettei verensokerini enää heilahtanut samalla tavalla kuin ennen vaikka söinkin normaalin aterian tai jopa suklaata ennen nukkumaan menoa. Huono olo siitä kyllä heti tuli, en tiedä onko psyykkistä vai mitä mutta kyllä sen huomaa kun hiilareita syö. Nykyään pidän viikossa yhden päivän karkkipäivänä ja silloin saan syödä mitä tahansa. Vaikutus tuntuu vähintään yhden vuorokauden ja muistuttaa siitä mitä on olla jatkuvassa sokerihumalassa. Tämä oikeastaan auttaa minua pysymään tässä dieetissä.

        Vaatiin tämä hillitöntä itsekuria, sitä en kiellä. Omalla kohdallani kaikki mahdollinen osui tuohon aloitukseen: ero, asunnonmenetys jne. Oli pakko pitää jollakin tavalla itsensä kasassa ja näin päädyin tiukkaan dieettiin ja sitä kautta hyvään oloon.

        Edelleen tiedän että tuo riippuvuus on tallella, päässäni, en tiedä meneekö se ikinä pois, mutta näin aion jatkaa niin kauan kuin vain pystyn. Ja olo on loistava!


    • hiilihaposta

      juu'u, ei ole vitsi. Yritän epätoivonvimmalla olla juomatta limsoja yms onnistumatta. Eikä kyse ole siitä että olisi joku tietty limsa tai maku kysymys. Vaan oikeasti hiilihaposta.

      Pahimmassa puutteessa menee vaikka siideri vaikken muutoin juo juurikaan alkoholia. Hiilihapotetut kivennäisvedet ja sokerittomat limpparit ovat etusijalla. Nyt olen pystynyt vähentämään 3 litrasta päivässä 1 pulloon viikossa.

      Mielestäni jo hyvä saavutus. Koville ottaa. Ja sitä tunnetta kun sitten saa sitä oijoijoi. *Huokaus* Joten toisaalta ymmärrän kaikkia sokeri-narkkeja yms.

      Ja on todellakin eriasia sitten kun on narkissa aineisiin joita käyttämällä tuhoat omaa tai muiden elämää.

    • kromi auttaa

      makean nälkään, (sokerihumala jonkun määrityksen mukaan). Mutta ota kromi illalla, mua ainakin se nukuttaa, kuulin myös radiosta, että sitä käytetään myös maanisessa unettomuuden hoidossa ja harhatkin kuulemma häviää. (Mulla makeasta tulee myös muita oireita, joten joudun olemaan usein kuurilla.)

      • Nimetön

        KANSSAIHMISIÄ VÄÄRILLÄ LUULOILLA. KAIKKEIN VARMIN TAPA ON MUUTTAA OMAT VINOUTUNEET RUOKATAPANSA. lISÄÄMÄLLÄ OMAAN RUOKAILUUN KAIKKI NÄMÄ VINKIT JOTA TÄMÄ PALSTA JA VIIKOLEHDET JA JOPA VALTAKUNNALLISET UUTISETKIN JOSKUS ESITTÄÄ OIKEANA VÄITTEENÄ ON TULOS VIELÄ PAHEMPI KUIN ENNEN. NORMAALI RUOKA JA LIIKUNTA RIITTÄÄ JA SEN TIETÄÄ JOKAINEN MITÄ SE ON.
        jOS SITTEN OLET AJAUTUNUT VIKASUUNTAAN ETKÄ YKSIN SIELTÄ PÄÄSE OIKEALLE TIELLE ON MINULLA SIIHEN RESEPTI MUTTA EN SAA MAINOSTAA SITÄ TÄSSÄ.


    • minäkin otan

      syödä intiaani sokeria niin ei tule mitään sivuoireita ja pysyt terveenä sekä verensokerit on aina ok

    • WiCeeeD

      No heipä hei.. Miksi ei olisi sokeririippuvuus mahdollista? Elämässä voi olla monista asioista riippuvainen.. Toiset ovat alkoholiriippuvaisia toiset seksiriippuvaisia ja jotkut urheiluriippuvaisia. Itse olen myöskin aika karkkisyöppö, mutta kyllä itselleni on helpompaa olla viikko ilman karkkia kuin viikko ilman tupakkaa.
      Jos sokeri kerran on se joka tekee hyvän olon, eikö sokeria voisi korvata jollain? Hedelmäsokerilla, eli fruktoosilla esimerkiksi. Esimerkiksi Teen tai kahvinkin voit hyvin makeuttaa fruktoosilla, ei aina tarvitse lopettaa sokerin käyttöä kokonaan tai vaihtaa makeutusaineisiin. Fruktoosi on sinänsä kyllä myös ihan pelkkää sokeria, mutta olevinaan terveellisempää kuin tavallinen sakkaroosi -sokerimme. Ja kalliimpaa, ehkä tulisi käytettyä vähemmän.
      Ja hei, kyllä kannattaa vielä yrittää sitä että söisi vaikka pe -la karkkia viikossa ja supistaa ajan kuluessa vaikka pelkkään lauantaihin..? Sillä sehän on tutkittu, jotta patukka päivässä on epäterveellisempää kuin levy yhtenä päivänä viikossa. (Niin ja on olemassa sokerittomia karkkeja, mikäli haluaisit kokeilla..)
      Itse en lopettaisi sokerin käyttöä kokonaan, sillä pystyn suunnilleen sopimaan itseni kanssa että syön namia vain lauantaisin, tosin silloin tällöin saatan lipsua. Teessä, kahvissa etc. Käytän kyllä sokeria aivan normaalisti. Enkä myöskään korvaa namia päivisin kekseillä etc.
      Itselläni on apuna ystävä joka myöskin pitää karkkipäivää kork. kerran viikossa, siitä on suuri apu myös, kokeile ja koita pärjätä. Ja saa itsesi kuriin! :D

    • karkisti

      Itse olen koko elämäni ollut enemmän ja vähemmän makeasta riippuvainen ja nyt olen parikuukautta yrittänyt taistella siitä irti. Olen lihavuuteen taipuvainen ja painoakin on 10kg ylimääräistä.

      Tajusin keväällä että nyt ei tule mistään enää mitään, olin väsynyt ja masentunut. Aina makean ahmimisen jälkeen (käytän sanaa ahmia, sillä makean syöntini ei ollut mitenkään järkevää)olin todella kiukkiunen ja ärtynyt, sain raivonpuuskia pienistäkin asioista. Sitten päätin että nyt riittää, en jaksa enää itseäni tällaisena. Aloin lueskella ravitsemuksesta ja syömiskäyttäytymisistä netistä ja kirjoista etsien tietoa tähän ongelmaan ja luen edelleen.

      Ajattelin että aloitan jättämällä karkin pois, joka oli kaikista pahin minulla. Söin kuitenkin jäätelöä ja makeita leivonnaisia makean nälkääni.
      Muutaman viikon kuluttua huomasin että mikään ei ole muuttunut juurikaan, ahmiminen jatkui, vain karkit oli poissa. Päätin jättää sitten jäätelön ja makeat leivonnaisetkin pois. Paripäivää meni todella hyvin ja sitten alkoi se makean mieliteko, pääsin silläkerralla siitä yli ja korvasin hedelmillä sokerin tarpeeni. Kuukaudenpäivät meni enemmän ja vähemmän makeanhimoa vastaan taistellessa. Sitten ostin makean jugurtin ja voi mikä virhe. Jugurtti laukaisin niin valtavan makean himon että sain oikeasti taistella, etten lähtisi hakemaan mitään hyvää kaupasta. Mielessä kävi että tällaista helvettiäkö tämä tulee olemaan, enkö parane tästä koskaan.

      Viimeviikkon asti meni jotakuinkin hyvin kaikki, kunnes eräässä tilaisuudessa käytin hyväkseni kahvipöydän antimia. Illalla sain kotona sellaisen raivonpuuskan että totesin itselleni että nyt ei auta kun totaalikieltäytyminen siihen asti että olen ns.kuivilla ja pystyn kohtuudella nauttimaan jotakin hyvää joskus.

      Hävitin kaapistani sokerin ja valkoista vehnää sisältävät tuotteet kokonaan. En enää osta sokeroituja tuotteita joten tästä aloitan uudelleen taisteluni makeanhimoa vastaan. Vähennän myös huonojen hiilaireiden käytön minimiin. Helppoa tämä ei tule olemaan, mutta haluan elämältäni muutakin kuin väsymystä, kotisohvalla loikoilua ja telkkarin tuijottamista. Haluan virkeyttä ja tasapainoisuutta elämääni ja sitä ei tule, ellen pääse makeasta eroon.

      Joku sinua sokerihirmu, neuvoi juomaan light juomia, mutta neuvoisin että älä juo niitä. En nyt nuista mistä luin, mutta jos juot keinotekoisesti makeutettuja juomia, niin aivosi saavat viestin että nyt tulee makeaa ja elimistösi valmistautuu makean käsittelyyn. Sitten kun sitä makeaa ei todellisuudessa tulekaan, niin toiminta hääiriintyy ja makean himo jatkuu. Jos joku lukijoista tietää aiheesta enemmän, niin olisi kiva lukea siitä lisää. En ikävä kyllä löydä enää lähdettä josta tuon luin. Joten tuon tiedon perusteella neuvon sinua pysymään erillään keinotekoisesti makeutetuista juomista ja ruuista, sillä ne eivät ainakaan paranna oloasi. Juo mielummin hiilihapotettuja kivennäisvesiä ne ovat raikkaita eivätkä laukaise makeanhimoa.

      Tsemppiä sinulle sokerihirmu ja muille makeanhimoa vastaan taisteleville. Kovin tuntuu olevan takkuista tämä eteneminen ja kun houkutuksia on tarjolla jokapuolella, niin ei helppoa tule olemaan. Mutta vaikka ryömien eteenpäin kunhan vaan pääsen eroon huonosta olostani.

    • omakokemus

      En todellakaan jaksa lukea kaikkia kirjoittamianne juttuja ja viisauksia , mutta kerron omasta kokemuksesta miten sokerista pääsee eroon ...
      Aloita vaihtamalla karamellit suuriksi koviksi imettäviksi vaikka hedelmäkarkeiksi ...älä sorru puremaan vaan ime niin saat helpoiten makean himon tyydytettyä vähemmällä sokeri määrällä. Ja sitten puret hammas ystävällistä purukumia päälle.
      Syö kreppejä ja ananasta muuten jäät hedelmä loukkuun...vaihda peruna parsakaaliin ja leipä riisikakkuihin niistä ei tule riippuvaiseksi kokojyvä riisi mieluummin kuin makaronit ja pastat ...siis kävele kiinalaiseen mieluummin kuin pizzeriaan . Aloita harrastamaan jotain hauskaa johon saat laitaa kaiken intosi ...osta vaikka digi kamera ja ryhdy kuvaamaan kaikkea sitä mistä pidät niin saat samalla liikuntaakin ilman pakkopullaa. Liity http://fi.netlog.com jäseneksi niin saat kuvasi esiin ja hauskaa puuhaa ilman sokeria. Ja kun vastaasi tulee siellä sokeriakvarelli olet sivullani ja voit vaikka kysyä lisää neuvoja. Jos on pakko syödä makeita leivonnaisia osta mielellään hedelmäsokerilla maustettua kääretorttua viipaloi koko torttu ja laita pakkaseen ja syö se jäisenä niin et hotki kaikkea ihan heti kerralla...syö kalaa ja kanaa ja vihanneksia ainakin kolme kertaa päivässä ettei tule nälkä takaan että laihdut ja sokerihimo katoaa saman tien.

      • tähtisadetikku

        Itselläni on ajoittain myös makean ahmimis kohtauksia, etenkin jos yritän kaiken makean kieltää itseltäni. Oivaksi herkuksi olen keksinyt rasvattoman rahkan, johon upotan paljon leseitä ja loraus hunajaa päälle. On myös täyttävää. Lisään leseitä nykyään myös puuroon ja tuntuukin, että tämä huikea kuidun lisäys on saanut makean himonkin taittumaan. Toki syön edelleen makeaa, kun tekee mieli, mutta mieleni tekee harvemmin ja pienempi määrä riittää. Pari palaa suklaata riitti eilen koko päiväksi.


    • valoholisti

      mun kaverit puhuu aina siitä, kuinka ne syö karkkia tai jotai makeeta päivittäin. nuorten keskuudessa melko yleinen aine. ja koulussa näkee kuinka pojat kantelee joskus jopa puolentoistalitran limsapulloja pitkin päivää. ja musta kyllä tuntuu että yhä useammalla ihmisellä on tollanen "sokeririippuvuus". varmaan vähä sama juttu ku tupakassa. itellä ei oo iha samanlaista, mut kyllä se vähä itsekuria vaatii, että pystyy olee ilman karkkia. mulla se käy helpoiten silleen ku ohittaa kaupan karkkihyllyt. mut kannattaa opetella syömää hunajaa. se on vielä makeempaa kun sokeri, mut terveellisempää:) itsekuria!

    • Pitää olla!

      Itse olen sokerifriikki. En tule toimeen ilman sokeripitoista ruokaa. Jotkut sanoo, että kyse on alkoholismiin taipuvaisuudesta, mutta en allekirjoita sitä ollenkaan. En kielläkään. Syön hedelmiä, karkkii...kaikkea mikä on makeaa! Keinomakea on musta karseinta mitä voi olla, en suosittele! Tupakkaa en juuri polta! Mulla makean syöminen on sitä, että muu syöminen saa sit jäädä...!

    • vadelma2

      Kiitos tästä ketjusta, avasitte minunkin silmäni!


      Kaipaisin lisää vinkkejä, mitä tälläisen "dieetin" aikana saisi syödä. Mitä jää jäljelle perunan, vaaleiden viljojen, hedelmien ym... jälkeen:)? Mitkä ruoka-aineet olette itse havainneet hyviksi, ja mihin uusiin ruokiin olette "joutuneet" tutustumaan?

      • karkisti

        Paljonkin jää jäljelle perunan ja vaaleiden viljojen jälkeen :)

        Syö paljon erilaisia kasviksia ja mieluiten raakana. Jos kypsennät kasvikset niin silloin älä mieluusti syö samaan aikaan raakoja kasviksia, sillä kypsennettäessä kasvisten GI arvo nousee, kuten esim. porkkanan. Syö täysjyväviljaa, mieluiten 100%ruisleipää ja ruis, ohra ja kaurapuuroa. Täysjyväriisiä, Basmatiriisiä (matalampi Gi kuin tavallisella riisillä), ruispastaa. Syö vähärasvaisia maitovalmisteita, viiliä, maustamatonta jugurttia, rahkaa jne. Syö paljon kalaa, kanaa ja lihaa sekä kananmunia (n.3-5 munaa viikossa). Syö marjoja ilman sokeri lisäystä sekä hedelmiä, elleivät ne sitten pidä sinulla makeanhimoa yllä. Suositeltava rasva käytössä olisi kylmäpuristettu rypsi-, ja oliiviöljy.

        Noilla eväillä pitäisi päästä hyvin irti makeanhimosta. Helppoa se ei tule olemaan, sillä on vaikeaa esim. kodin ulkopuolella syödä kun kaikessa on vehnäjauhoa ja sokeria. Itse olen tullut siihen tulokseen että totaalikieltäytyminen olisi kohdallani ainut vaihtoehto siihen saakka kunnes hallitsen makeanhimoni täysin.

        Linkkejä kaipaaville ja ravintotietoutta etsiville suosittelisin tietoa hakusanalla Montignac, sieltä löytyy tietoa hyvistä hiilareista.


      • aina sokerihumalassa
        karkisti kirjoitti:

        Paljonkin jää jäljelle perunan ja vaaleiden viljojen jälkeen :)

        Syö paljon erilaisia kasviksia ja mieluiten raakana. Jos kypsennät kasvikset niin silloin älä mieluusti syö samaan aikaan raakoja kasviksia, sillä kypsennettäessä kasvisten GI arvo nousee, kuten esim. porkkanan. Syö täysjyväviljaa, mieluiten 100%ruisleipää ja ruis, ohra ja kaurapuuroa. Täysjyväriisiä, Basmatiriisiä (matalampi Gi kuin tavallisella riisillä), ruispastaa. Syö vähärasvaisia maitovalmisteita, viiliä, maustamatonta jugurttia, rahkaa jne. Syö paljon kalaa, kanaa ja lihaa sekä kananmunia (n.3-5 munaa viikossa). Syö marjoja ilman sokeri lisäystä sekä hedelmiä, elleivät ne sitten pidä sinulla makeanhimoa yllä. Suositeltava rasva käytössä olisi kylmäpuristettu rypsi-, ja oliiviöljy.

        Noilla eväillä pitäisi päästä hyvin irti makeanhimosta. Helppoa se ei tule olemaan, sillä on vaikeaa esim. kodin ulkopuolella syödä kun kaikessa on vehnäjauhoa ja sokeria. Itse olen tullut siihen tulokseen että totaalikieltäytyminen olisi kohdallani ainut vaihtoehto siihen saakka kunnes hallitsen makeanhimoni täysin.

        Linkkejä kaipaaville ja ravintotietoutta etsiville suosittelisin tietoa hakusanalla Montignac, sieltä löytyy tietoa hyvistä hiilareista.

        Mulla on justmelkein tollanen ruokavalio, tosin leivän syönti vähemmälle jäänyt. Makeanhimo ei kyllä ole kaikonnut, vaan lisääntynyt melkeinpä. Sen sammutan makeilla hedelmillä, joita syön kyllä päivittäin. Suklaata syön myöskin, muita karkkeja vähemmän.


      • karkisti
        aina sokerihumalassa kirjoitti:

        Mulla on justmelkein tollanen ruokavalio, tosin leivän syönti vähemmälle jäänyt. Makeanhimo ei kyllä ole kaikonnut, vaan lisääntynyt melkeinpä. Sen sammutan makeilla hedelmillä, joita syön kyllä päivittäin. Suklaata syön myöskin, muita karkkeja vähemmän.

        pitää yllä ja ruokkia makeanhimoa syömällä suklaata ja muita karkkeja sillointällöin. Koita olla ilman suklaata ja muita karkkeja vaikkapa kuukausi, niin voipi olla että se makeanhimo kaikkoaa. Sitten jos joskus suklaan himo yllättää, niin osta 70%-85% suklaata ja taatusti häviää suklaanhimo jo yhdestä palasta :).


      • lesssugar
        karkisti kirjoitti:

        pitää yllä ja ruokkia makeanhimoa syömällä suklaata ja muita karkkeja sillointällöin. Koita olla ilman suklaata ja muita karkkeja vaikkapa kuukausi, niin voipi olla että se makeanhimo kaikkoaa. Sitten jos joskus suklaan himo yllättää, niin osta 70%-85% suklaata ja taatusti häviää suklaanhimo jo yhdestä palasta :).

        Testaa itse oletko sokeririippuvainen olemalla vain syömättä sokeria eli hiilihydraattia. Ei mene kauaa kuin huomaa jos on riippuvainen hiilihydraatista päivittäin. Muutaman viikon totaali tauko tekee hyvää, jos vain osaa olla ilman sokeria koko pari viikkoa. http://terveyspalvelut.com/sokeririippuvuus-hiilihydraattiriippuvuus/


    • tänne myös

      Mulla kanssa sokeri cocis riippuvuus.
      Tällä hetkellä tuo cocis riippuvuus häiritsee enemmän,kun tuntuu että juon sitä joka päivä.Yritän olla välillä juomatta,ja olen onnistunut tässä korkeintaan viikon.Ja sitten taas sorrun juomaan monta päivää.Tällä välillä olen varmasti käyttänyt muuta sokeria&limu juomia.

      Mutta tuossa cociksessa on se joku muukin kuin sokeri,joka koukuttaa.Mitään pirteyttä mulle se ei tuo,ehkä olen huomannut että olo voi tulla levottomaksi jos paljon juon.

      Karkkia en joka päivä syö,mutta jotain makeaa kumminkin aina kaapista löytyy.On se sitten jugurttia,jäätelöä tai kääretorttua.Eikö tosiaan hedelmillä voi yrittää korvata makean himoa?Niillä olen välillä yrittänyt korvata muita herkkuja.

      Minäkin kaipaisin uudistusta ruokavalioon,koska syön joka päivä riisia tai pastaa.Ja ilmeisesti nämä on niitä pahoja hiilihydraatteja. Joku taisi tossa kysyäkkin että miten nämä sitten korvataan??
      Olen miettinyt tätä aikaisemminkin,mutta en keksi mitään korvaavaa tuotetta.Olen tosi huono kokki,ja ruuan pitäisi olla helposti laitettavaa.Olen kyllä yrittänyt ostaa kaupasta aina välillä tummaa riisiä ja pastaa.

      Voisko joku listata tai laittaa linkkinä,että missä ruuissa on ne hyvät ja pahat hiilarit?Hiilareita ei kuitenkin voi olla syömättä.

    • oceanlab
      • jiiäl

        Lue Antti Heikkilä kirja 'Ravinto ja terveys', siinä vasta tietopaketti, joka kannattaisi kaikkien lukea.


    • eksperttileh

      Tunnustit jo itse ongelman syyn kertomalla ettet ole ollut viikkoakaan ilman makeaa. Olet sekoittanut elimistösi toiminnan ja kehittänyt mm. insuliiniresistenssiä ja muita adaptoituvia asioita ajan myötä. Pidäpä kuukauden paussi näin alkuun niin huomaat että oireet häviävät kun elimistöllä on aikaa mukautua tilanteen normalisoitumiseen.

    • kisseliini

      mul on sama juttu mä syön joka päivä karkkia ja jos en saa karkkia ja limpsaa niin mua vituttaa ja sitten mä käyn aina pankista nostamassa20-30 euroa käteisenä ja ostan niillä karkkia ja vähän jää käteen käyttö rahaa johonkin muuhuin ja mä vedän aina hiton moiset sokeri kännit ja veren sokeri on huipussaan että silleen karkkia karkkia ja karkkia oon pienestä asti syöny karkkia et jee jee mut fiilis on hyvä

      • mnj

        päätit kirjoituksesi sanoen ,et "fiilis on hyvä". Minä Sanoisin näin, että tuskin on kun sokerit on huipussaan,väsyttää eikä jaksa mitään. Tää on pitkälti totuttelu kysymys josta voi luopua kun päätää niin, myöhemmin voi ottaa ns kultaisen keskitien.


    • sokerihirmu

      Yllätyin, kun kävin kuukauden taon jälkeen katsomassa sähköposteja, ja oli saanut 49 postia ja niistä yli puolet oli suomi24 keskustelusta! En ole ikinä saanut niin paljon sähköpostia =D. Kiitos kaikille neuvoista, yritän soveltaa niitä omaan tilanteeseeni =). Olen jopa pystynyt vähentämään karkin syöntiäni. Vajaan kuukauden aikana olen pystynyt vähentämään karkin syöntini viikonloppuun.
      Karkkia tekee kyllä mieli, mutta jostain syystä ei niin paljoa kuin ennen vaikken olekkaan ollut pitkään syömättä karkkia.

      Luulin joskus, että olen ainoa tämän ongelman kanssa, koska kellään tuttavallani ei ole ollut samaa ongelmaa. Luettuani muiden ongelmista oloni helpottui huomattavasti.

      Oli mukava saada aloittaa tälläinen keskustelu ja uskon että tästä on ollut monelle sokeririippuvaiselle hyötyä =)

      Mutta nyt sokerit sikseen ja lukemaan kirjoituksiin =D

    • kromi ym

      oletko varma ettei sinulla ole kromin tms hiven aineiden puutostilaa? On myös sanottu,että jos saa liian vähän ruuasta ravinteita iskisi ns sokerinhimo.

    • ************

      Lue Jouko Pursiaisen kirja:Hiivasyndrooma ja luonnonmukaisen hoidon opas.

      Kannattaa välttää liiallista sokerin,valkoisten jauhojen,yms.käyttöä.

    • -onnistuja

      Olin käyttänyt ainetta noin 5vuotta aktiivisesti. Kuukausi päättäväisesti ilman karkkia ja jos olisin epäonnistunut niin kaveri olisi rankaissut minua. Ja toimii kyllä! Enään ei tee paljo yhtään mieli syödä. Vain harvoin. Koitin muuten heti lakon loputtua kiskoa puolta kiloa naamaan, hyi helvetti.

    • hirmuomituinen

      Todella paljon kiitoksia näistä! Itse olen vasta 12v, mutta huomasin olevani sokeririippuvainen n. kuukausi sitten. Kun olin vielä nuorempi vanhemmat eivät ikinä ostaneet karkkia minulle ja söin ensimmäisiä kertoja karkkia vasta 6 vuotiaana. Kuitenkin joku juttu avasi silmäni kun huomasin olevani käyttänyt joulun jälkeen 80€ rahaa. Mietin mistä pitäisi ottaa pois ja se oli sitten makeiset. Ajattelin, että sehän olisi helppoa, mutta eipä ollutkaan. Lopulta kuitenkin onnistuin vähentämään karkinsyöntiä ja tällä viikolla ostin yhen 2€ maksavan karkkipussin josta tuli todella paha olo. Nykyään rupean tarkkailemaan etten osta kovinkaan usein karkkipusseja vaan ainoastaan otan muutaman karkin jos kaveri tarjoaa. Ennen se riippuvuus oli peliriippuvuus mutta siitä onnistuin (onneksi) pääsemään yli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5899
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      514
      3690
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      184
      3512
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2714
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 276
      2116
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1563
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe