Mitä tarkoittaa "vaste"?
Mitä tarkoittaa "vaste"?
11
6195
Vastaukset
- Konepuusepän mies
Vaste on työstökoneessa käytettävä ohjuri, jota vasten työkappale tukeutuu työstötoimenpiteen aikana. Vasteen avulla voidaan säätää esimerkiksi sahattavan kappaleen kokoa tai jyrsittävän kuvion pituutta, leveyttä tai syvyyttä jne.
- Sofia Stordrag
Vaste on ranskaa ja tarkoittaa suomeksi "valtava, laaja".
- GrannyPinewood
>Vaste on ranskaa ja tarkoittaa suomeksi "valtava, laaja".
Niin onkin. Tästä täysin tietoisena, kirjoittaessani muinoin englannin kielen yo-kirjoitusten kirjallista koetta (tai mikä se silloin olikaan) kirjoitin w̶a̶s̶t̶e̶ -sanan ensin oikein w:llä. Mutta sitten hyppäsi pikkupiru olkapäälle ja yllytti muuttamaan sanan alkukirjaimen v:ksi, kuten ranskan vaste-sanassa. Arvelin näet, että tarkastajat eivät moista pikkuvirhettä huomaisi.
Huomasivat kuitenkin. Se oli ns. kahden pisteen virhe, ja se oli muuten ainoa virhe koko englannin kokeessa, ihan tahallani tein ja sitä on ollut mukava vielä vuosikymmeniä myöhemminkin muistella.
- Kätsästä
vaste
1. vastakappale, pidätin, pidäke, tuki, vastin. Oven vaste.
2. biol. solun, solukon, kudoksen t. koko eliön elimellinen reaktio ärsykkeeseen.
3. lääk. elimistön reaktio hoitoon t. ärsykkeeseen. Vaste lääkitykseen oli hyvä. Immuunivaste. Hoitovaste. Ensivaste.
4. teletekn. syötetyn signaalin aiheuttama toiminta äänentoistolaitteessa tms. Taajuusvaste.
5. kiel., harv. korrelaatti.- Yleinen
Yleinen asiayhteys käyttää sanaa "vaste" on "hoitovaste" esim. sairaanhoidossa.
- Jldjn
Tunnetuin asiayhteys on varmaan tuo hoitovaste.
- Mdjb
Jämsäläisellä palstahäiriköllä on huono vaste kaikkien lääkkeiden kanssa. Spammannut taas koko yön yhtä soittoa.
- Lddi
Jatkuva spammaaminen ja muiden häiriköinti viittaa siihen, että hoitovaste on huono.
- Qwqwq
Nosto
- Pdij
Hoitovaste voi olla hyvä tai huono. Joskus se on valitettavasti huono.
- säätötekniikkassa
Säätötekniikassa vaste on syötetyn signaalin aiheuttama toiminta laitteen ulostulossa. Esimerkiksi suodattimessa tietyt taajuudet pyyhkiytyvät pois ja toiset taas jäävät jäljelle. Tätä taas kutsutaan (suotimen)siirtofunktioksi.
Matemaattisesti ajatellen vaste on lauseke, jonka avulla sisäänmenon nykytilasta ja aikaisemmista tiloista saadaan muodostettua lauseke ulostulon tilalle. Esim. vahvistimen vaste on sen vahvistus. Usein vasteesta puhuttaessa tarkoitetaankin itse asiassa tätä siirtofunktiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291