ARKEOLOGIT !

tietoja

Haluaisin hieman taustatietoja arkeologin ammatista. Esim. koulutus, missä? kuinka kauan? etc. Ja sitten palkkatasosta, työtehtävät palkka. Nettiosoitteitakin saa laittaa, kun itse en ole yhtäkään "hyödyllistä" löytänyt.

28

18117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polio

      Suomessa arkeologiksi voi valmistua tosiaan Oulun, Helsingin ja Turun yliopistoista. Koulutuksen kesto riippuu tietenkin ihmisestä itsestään, mutta 5 vuotta on "ihanteellinen" ja suositeltava valmistumisaika.

      Palkkataso on koulutukseen nähden matala.
      Kaivajan palkka on 1350 €/kk, mikä on vähän ottaen huomioon, että kaivajan koulutus voi vaihdella fil.yo:n ja FM:n välillä. Tutkimusapulaisen palkka on noin 1500€/kk ja Piirtäjän 1800 €/kk. Kaivausjohtajat, intendentit, lehtorit, professorit, yms. luonnonllisesti tienaavat enemmän.

      Työtehtävät vaihtelevat paljon: alussa työ on kaivamista, kaivausten dokumentointia, inventointia ja tietenkin opiskelua. Aika harva päätyy tutkijaksi paikkojen vähyyden vuoksi. Yliopistojen palkkalistoillekkin alkaa vaatimaan jo FT:n papereita mikäli meinaa saada vakituisen viran. Arkeologia on ala joka kehittyy huimasti, joten täytyy seurata alan julkaisuja.

      Arkeologeja Suomessa työllistävät muun muassa Museovirasto, Maakuntamuseot ja alussa mainitut yliopistot. Toki myös esim. Yli-iin kierikkikeskuksessa työskentelee arkeologeja.

      • Väärän alan teknikko

        kehnot palkat jos tiedot paikkaansa pitää.
        Minä saan eläkettäkin 2160 euroa käteen kuussa tehtyäni reilut 30 vuotta vuorotyötä pikkupomona.


      • polio
        Väärän alan teknikko kirjoitti:

        kehnot palkat jos tiedot paikkaansa pitää.
        Minä saan eläkettäkin 2160 euroa käteen kuussa tehtyäni reilut 30 vuotta vuorotyötä pikkupomona.

        Tiedot pitävät paikkaansa. Olen itse työskennellyt useilla kaivauksilla ja olen parhaillaankin alalla töissä.

        Arkeologiaa ei arvosteta. Tänä kesänä Pietarsaaressa ihmiset jopa tulivat haistattelemaan ja uhkailemaan kuopan reunalle, koska Pietarsaaren kunta joutuu rakennuttajan ominaisuudessa kaivaukset kustantamaan. Alueelle tulee ostoskeskus ja kuntalaiset olivay vihaisia kaivausten aiheuttamasta viivästyksestä ja kustannuksista. Mutta kuten huomaatte, niin kaivajat todella ansaitsevat pienen palkkansa.
        Kaivaminen on fyysistä työtä, mutta tarvitsee lisäksi koulutusta ja osaamista. Lisäksi Suomessa kaivetaan, vaikka maa olisi umpijäässä ja vettä sataisi.

        -----------


        Toki täytyy todeta, että kyllä esim. professorit (3 kpl Suomessa) tienaavat sen reilu 4000 €/kk kuin myös Valtion arkeologi eli museoviraston pääjohtaja.


      • - valioiden kaupunki?
        polio kirjoitti:

        Tiedot pitävät paikkaansa. Olen itse työskennellyt useilla kaivauksilla ja olen parhaillaankin alalla töissä.

        Arkeologiaa ei arvosteta. Tänä kesänä Pietarsaaressa ihmiset jopa tulivat haistattelemaan ja uhkailemaan kuopan reunalle, koska Pietarsaaren kunta joutuu rakennuttajan ominaisuudessa kaivaukset kustantamaan. Alueelle tulee ostoskeskus ja kuntalaiset olivay vihaisia kaivausten aiheuttamasta viivästyksestä ja kustannuksista. Mutta kuten huomaatte, niin kaivajat todella ansaitsevat pienen palkkansa.
        Kaivaminen on fyysistä työtä, mutta tarvitsee lisäksi koulutusta ja osaamista. Lisäksi Suomessa kaivetaan, vaikka maa olisi umpijäässä ja vettä sataisi.

        -----------


        Toki täytyy todeta, että kyllä esim. professorit (3 kpl Suomessa) tienaavat sen reilu 4000 €/kk kuin myös Valtion arkeologi eli museoviraston pääjohtaja.

        "Tänä kesänä Pietarsaaressa ihmiset jopa tulivat haistattelemaan ja uhkailemaan kuopan reunalle, koska Pietarsaaren kunta joutuu rakennuttajan ominaisuudessa kaivaukset kustantamaan."


        Onpas Pietarsaaressa fiksua porukkaa. Arvelivat kai että päätätte asiasta siellä kuopassa.


      • polio
        - valioiden kaupunki? kirjoitti:

        "Tänä kesänä Pietarsaaressa ihmiset jopa tulivat haistattelemaan ja uhkailemaan kuopan reunalle, koska Pietarsaaren kunta joutuu rakennuttajan ominaisuudessa kaivaukset kustantamaan."


        Onpas Pietarsaaressa fiksua porukkaa. Arvelivat kai että päätätte asiasta siellä kuopassa.

        Niimpä.

        Arkeologit tekevät työtä kunnan ja kuntalaisten hyväksi. Hehän tutkivat alueen menneisyyttä, joka kiinnostaa yleensä ainakin osaa paikkakuntalaista.

        Se, että Marimekon tms. liike avataan 6 kk myöhässä on pieni menetys siihen nähden, että kyseisen paikan menneisyys (historia) tuhoutuisi kokonaan jos sitä ei tutkittaisiin ennen tuhoavia rakennustöitä.

        Lisäksi rakennustöiden kustannukset ovat tähtitieteellisiä verrattuna arkeologien palkkoihin.

        Luulen, että huonopalkkaisin raksatyöläinenkin tienaa vähintää saman verran kuin kaivausten johtaja.


      • Test4Echo

        > Palkkataso on koulutukseen nähden matala.

        ...ettei ylitöistä makseta eikä valtion virastojen tai yliopistojen uusista palkkausjärjestelmästäkään ole juuri apuja, koska alle 6 kk putkeen töissä olleet raakataan automaattisesti ulos neuvotteluista. Lisäksi myös päivärahojen maksamisesta saatetaan luistaa.

        Keskimääräinen työsuhteen pituus on kenttätöissä jotain 3-4 viikon luokkaa, itselleni "parhaana" vuotena kertyi viitisentoista työsuhdetta satunnaiset opetushommat siihen päälle.


      • ei hyötyä
        polio kirjoitti:

        Tiedot pitävät paikkaansa. Olen itse työskennellyt useilla kaivauksilla ja olen parhaillaankin alalla töissä.

        Arkeologiaa ei arvosteta. Tänä kesänä Pietarsaaressa ihmiset jopa tulivat haistattelemaan ja uhkailemaan kuopan reunalle, koska Pietarsaaren kunta joutuu rakennuttajan ominaisuudessa kaivaukset kustantamaan. Alueelle tulee ostoskeskus ja kuntalaiset olivay vihaisia kaivausten aiheuttamasta viivästyksestä ja kustannuksista. Mutta kuten huomaatte, niin kaivajat todella ansaitsevat pienen palkkansa.
        Kaivaminen on fyysistä työtä, mutta tarvitsee lisäksi koulutusta ja osaamista. Lisäksi Suomessa kaivetaan, vaikka maa olisi umpijäässä ja vettä sataisi.

        -----------


        Toki täytyy todeta, että kyllä esim. professorit (3 kpl Suomessa) tienaavat sen reilu 4000 €/kk kuin myös Valtion arkeologi eli museoviraston pääjohtaja.

        Pieni sisäpiirijoukko verrattuna käytännönläheisempiin tieteentekijöihin.
        Tuloksetkin yhtä vaatimattomia kuin pienessä piirissä konsanaan.
        Ja vielä epäluotettavampi?


      • mä en haluu tiätää
        ei hyötyä kirjoitti:

        Pieni sisäpiirijoukko verrattuna käytännönläheisempiin tieteentekijöihin.
        Tuloksetkin yhtä vaatimattomia kuin pienessä piirissä konsanaan.
        Ja vielä epäluotettavampi?

        Jos asenne on tuolllainen että historiasta ei tarvitse tietää eikä välittää mitään, eikö sitten olisi sama räjäyttää Egyptin pyramiditkin hajalle ja esim. tienrakennukseen?


      • Anonyymi
        Test4Echo kirjoitti:

        > Palkkataso on koulutukseen nähden matala.

        ...ettei ylitöistä makseta eikä valtion virastojen tai yliopistojen uusista palkkausjärjestelmästäkään ole juuri apuja, koska alle 6 kk putkeen töissä olleet raakataan automaattisesti ulos neuvotteluista. Lisäksi myös päivärahojen maksamisesta saatetaan luistaa.

        Keskimääräinen työsuhteen pituus on kenttätöissä jotain 3-4 viikon luokkaa, itselleni "parhaana" vuotena kertyi viitisentoista työsuhdetta satunnaiset opetushommat siihen päälle.

        Arkeologien taso ainakin Museovirastossa on käsittämättömän huono.


      • Anonyymi
        - valioiden kaupunki? kirjoitti:

        "Tänä kesänä Pietarsaaressa ihmiset jopa tulivat haistattelemaan ja uhkailemaan kuopan reunalle, koska Pietarsaaren kunta joutuu rakennuttajan ominaisuudessa kaivaukset kustantamaan."


        Onpas Pietarsaaressa fiksua porukkaa. Arvelivat kai että päätätte asiasta siellä kuopassa.

        Ne onkin rantaruåtsalaisia. Ei niiltä voikaan enempää ymmärrystä vaatia...


    • onko niitä?

      Arkeologiassa vakituisen viran tai työpaikan saaminen on jo melkoinen lottovoitto. Voi mennä parikymmentäkin vuotta pätkätöissä ja hyvin lyhyissä määräaikaisissa työsuhteissa. Aina ei alan töitä riitä ympäri vuoden. Motivaation on oltava todella kova -ja mistään korkeasta tai aina edes keskimääräisestä elintasosta ei sitten kannata haaveillakaan jos ei ole jotain muuta työtä siinä ohessa tai joku muu(suku, kumppani, omat tai kumppanin vanhemmat)sponsoroi.

      Aina kun teen jonkin muun alan töitä välillä niin palkkatuloni moninkertaistuvat. Mutta ei voi mitään, veri vetää aina takaisin arkeologiaan ja köyhyyteen...

      • polio

        Täytyy toki muistaa, että joskus jopa arkeologit joutuvat itse maksamaan, että pääsevät kaivauksille, eikä kyse ole mistään yleisökaivauksista.

        Joka kevät tulee mainoksia, jossa etsitään ammattiarkeologeja kaivauksille, joista kaivajien pitäisi maksaa jopa tuhansia euroja, jotta saavat polvet kipeänä jossain Italian 50-asteen helteessä kaivaa jotain hautaa.

        Onko kutsumusammatteja? Kyllä on.


      • ex-Jones
        polio kirjoitti:

        Täytyy toki muistaa, että joskus jopa arkeologit joutuvat itse maksamaan, että pääsevät kaivauksille, eikä kyse ole mistään yleisökaivauksista.

        Joka kevät tulee mainoksia, jossa etsitään ammattiarkeologeja kaivauksille, joista kaivajien pitäisi maksaa jopa tuhansia euroja, jotta saavat polvet kipeänä jossain Italian 50-asteen helteessä kaivaa jotain hautaa.

        Onko kutsumusammatteja? Kyllä on.

        Minä nostin kytkintä alalta ja siirryin museohommiin. Niistäkin aion pois koska ala on täynnä matalapalkkaan tyytyviä hissukoita akkoja.

        Paska ala siis jos haluaa elää normaalia mukavaa elämää. Mutta jos alipalkattu ala kiinnostaa, niin sitten vaan opiskelemaan. Kyllä se alan vaihto sieltä mieleen tulee myöhemmin.


      • ex-jones 2
        ex-Jones kirjoitti:

        Minä nostin kytkintä alalta ja siirryin museohommiin. Niistäkin aion pois koska ala on täynnä matalapalkkaan tyytyviä hissukoita akkoja.

        Paska ala siis jos haluaa elää normaalia mukavaa elämää. Mutta jos alipalkattu ala kiinnostaa, niin sitten vaan opiskelemaan. Kyllä se alan vaihto sieltä mieleen tulee myöhemmin.

        Sama juttu ja samojen hommien takia. Olen maisteri kyseiseltä alalta ja opiskelen toista alaa juuri museoalan huonon työtilanteen vuoksi. Arkeologia on erittäin kiinnostavaa. On vaan sääli, että heitä koulutetaan tarvittavaan määrään nähden aivan liikaa. Jos on valmis elämään hyvin pienillä tuloilla niin pätkähommia on tarjolla parin viikon putkissa kesällä ja syksyllä. Mutta pitemmän päälle tutkimus ja motivaatio kärsivät ainaisesta rahapulasta. Museoala ei sovellu perheellisille.


    • Test4Echo

      Kannattaa käydä kaivauksilla kokeilemassa onko arkeologia oma alasi jo ennen yliopistoon pyrkimistä; kovin monet vaihtavat alaa vuoden kahden jälkeen kun todellisuus ei vastaakaan ennakko-odotuksia. Museovirasto on viime vuosina järjestänyt yleisökaivauksia (viimeksi Laitilassa ja Sulkavalla) ja vapaaehtoiseksi voi yrittää muillekin jos vakuutukset vaan ovat kunnossa...

    • jok5

      öö en tiedä

    • Kotimaan kaivaja

      Haluttaa siis ulkomaille matkailemaan ja kaivamaan esim. inkojen,mayojen,azteekkien tai vaikka egyptiin.
      Suomessa ei ole eikä ole koskaan mitään ollutkaan.

      • Anonyymi

        Suomessa on, mutta nykyisten Museoviraston 'asiantuntijoiden' ym. ammattitaito on prseestä. Kaikki jurtan pohjaa kehittyneemmät Kivi rakenteet luokitellaan jääkauden t. luonnon tekeleiksi. Ala vetää puoleensa täysin luokattomia idiootteja ilmeisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on, mutta nykyisten Museoviraston 'asiantuntijoiden' ym. ammattitaito on prseestä. Kaikki jurtan pohjaa kehittyneemmät Kivi rakenteet luokitellaan jääkauden t. luonnon tekeleiksi. Ala vetää puoleensa täysin luokattomia idiootteja ilmeisesti.

        Museoviraston "asiantuntijat" ovatkin rantaruåtsalaisia ja toteuttavat freudenthalilaista perinnettä. En minäkään ole saanut niitä kiinnostumaan wanhasta asutusalueesta pätkän vertaa. Saattaa olla, että alue on jo tuhottu viljelyksiksi.


    • maraboy

      Suomessa ei ole eikä ole koskaan mitään ollutkaan.

      Kyllä on. Meidän navetan takaa löytyi ruosteisia, selvästi sepän takomia rautanauloja. Niin ja lasinpalasia, tosin epäiltiin, että ovat vanhojen Kossupullojen kappaleita.

      • Anonyymi

        Naapurin isäntä löysi noin v 1950 pottupellostaan oikein hienin ja virheettömän kivikirveen. Jotain vihertävän harmaata kiveä se oli. Ei ole missään museoitten tms luetteloissa. Lieneekö jäänyt jälkeläistensä hoteisiin.
        Toinen, alkeellisempi, on ollut jo ainakin60 v toisen naapurin navetan betonisokkelissa...
        Näin menee arvokasta materiaalia ja tietoa hukkaan tietämättömyyden, tyhmyyden ja tahallisenkin laiskuuden takia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe