Miks pitää valittaa?

neiti19...

Mistähän seki klisee on saanu alkunsa, että kouluruoka on aina pahaa. Ainaki niissä kouluissa missä ite oon ollu, on aina ollu ihan hyvät ruuat. Nykyisessä koulussa on aina siellä itse leivottuja sämpylöitä ja sit myös näkkäriä sekä ruisleipää. Hyvä pääruoka joka vaihtelee ja siitä kasvisvaihtoehto, vähintään kahta erilaista salaattia, salaattikastiketta, voita, valkosipuli- ja yrttilevitettä, eri maitoja ja kotikaljaa.
Ei ole kyllä Lao Kairatien ruuissa yhtään valittamista Rovaniemellä.

12

2794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Klisee on ehkä saanut alkunsa siitä, että näin tosiaan on monessa paikassa. Luulet että kaikki saa vastaleivottuja sämpylöitä ja kotiruokaa? Kouluruuan taso oli yläasteella aivan järkyttävä, lukiossa parani jonkin verran. Suurin osa oppilaista on kuitenkin isoissa kouluissa joissa ruoka tehdään laitosmaisesti, mikä ei välttämättä tarkoita pahaa, mutta monesti näissä valitettavasti laatu on mitä sattuu.

      Eli suut suppuun ja nielkää ne kumiperunat, vai?

      • tervetuloa reaalimaailmaan

        Semmosia ne on lounasravintoloissakin. Ei ole kouluruoassa mitään erityistä vikaa. Nirsot kakarat vaan valittaa ja luulee näyttävänsä jotenkin hienommilta kun osaavat keksiä siitä kaikenlaisia vikoja.

        Älkää syökö jos ei kelpaa. Mulle kelpasi hyvin koko kouluajan eikä nää nykyiset lounaspöperöt kovin paljon kummosempia ole, mutta hintaa joutuu pulittaan 7-8 egee joka lounaalla.


      • suuhun

        ei pidä katsoa.

        Sitten kun olet itse tienaamallasi rahalla ruokasi hankkinut, voit valittaa, jos tunnet tarvetta.

        Nyt roolinasi on kiittää siitä, mitä saat. Pakko ei ole syödä, mutta saa, suu supussa tai ilman. Kaikilla eivät asiat ole yhtä hyvin.


      • pyhhyhhhyhhyi
        suuhun kirjoitti:

        ei pidä katsoa.

        Sitten kun olet itse tienaamallasi rahalla ruokasi hankkinut, voit valittaa, jos tunnet tarvetta.

        Nyt roolinasi on kiittää siitä, mitä saat. Pakko ei ole syödä, mutta saa, suu supussa tai ilman. Kaikilla eivät asiat ole yhtä hyvin.

        Kun katsoo mitä yleensäkin suomalaisissa kodeissa syödään... taidan jättää tämän väliin.

        Tosiaankin, tosi harvassa paikassa oikeasti on itseleivotut sämpylät ynnämuuta "luksusta". Aivan kaikki on onnistuttu pilaamaan, jopa lihakastikkeet jonne tungetaan mukaan porkkanaa ja omenaa ja persikkaa ja muita makeita hedelmiä! Se voisi olla edes kouluarvosanan 7 arvoinen pienellä muutoksella mutta nyt se on 5, pääosin siksi että hygienia (pitäisi olla) on kunnossa ja se on ilmaista.
        Jos kouluruuasta oikeasti pitää niin kyllä kotona syödään varmaan aika paskaa ruokaa, sen voin sanoa!


      • sinäkin
        pyhhyhhhyhhyi kirjoitti:

        Kun katsoo mitä yleensäkin suomalaisissa kodeissa syödään... taidan jättää tämän väliin.

        Tosiaankin, tosi harvassa paikassa oikeasti on itseleivotut sämpylät ynnämuuta "luksusta". Aivan kaikki on onnistuttu pilaamaan, jopa lihakastikkeet jonne tungetaan mukaan porkkanaa ja omenaa ja persikkaa ja muita makeita hedelmiä! Se voisi olla edes kouluarvosanan 7 arvoinen pienellä muutoksella mutta nyt se on 5, pääosin siksi että hygienia (pitäisi olla) on kunnossa ja se on ilmaista.
        Jos kouluruuasta oikeasti pitää niin kyllä kotona syödään varmaan aika paskaa ruokaa, sen voin sanoa!

        olet maistanut omenapossua?


      • Gsleqv

        Meillä on lukiossa kyllä aika huonot ruuat. Jos sais ite päättää nii vois olla jotai perinneruokia tai sellasii mistä on kuullu aijemmin, mutta kun täällä tarjotaan seitä juustokastikkeessa ja jauhelihakastiketta mikä on suurimmaksi osaksi vettä ja vieläpä harmaata :/ ja voin kyl sanoa et meil oli yläasteel paljon parempaa ruokaa.


    • kyllä on...

      Vaikkapa siitä että syön amisten tekemää ruokaa koulussa ja maksan siitä vielä 2,60. Sillä hinnalla pitäisi saada muutakin kuin eineslihapullia.

    • iuooioo

      Mä olin ala- ja yläasteen samassa koulussa. Siellä tehtiin ruoka koulun omassa keittiössä, ja se ruoka oli ihan pirun hyvää aina. Nyt vaihdoin toiseen kouluun (Lukioon) ja se ruoka on ihan hemmetin ala-arvoista ollut joka ikinen päivä. MAistuu kamalalta. Se ruoka lukioon tulee jostain muualta(tampereen ateria), ja hyi vittu!! Olen nälkäinen kun tulen koulusta pitkän päivän jälkeen kun koulussa ei ketakaikkiaan kykene syömään montaa harukallista :( Lukiossa kaverit ovat sanoneet että heillä ruoka oli samanlaista myös yläasteella...onneks mulla oli sentää 9 vuotta hyvää, syötävää ruokaa! Täytyy varmaan alkaa nyt tekeen eväitä kouluun. huoh.

    • no minä

      Hyvä sinun on siinä ihmetellä kliseitä joita et ole itse näköjään joutunut koskaan kokemaan! Tuollaisella ruoalla on sinun hyvä siinä mahtailla, tässä vähän oman ylä-kouluni ruokalistaa;

      Kahtenä päivänä viikossa saa ihan kunnon RUOKA-aterian, siis sellaisen lämpimän ruuan mihin kuluu mm. kumiperunat, läskisoosi-kastike/viikonvanhat kalapuikot/rasvassa seisseet "liha"pihvit/kuivakat pakastelihapullat, kuiva porkkanasalaatti, RASVATONmaito, näkkileitä hyvänä päivänä joku kuivahtanut leivähkäntty mikä on seissyt pakastimessa liki vuoden. Ja sitten niinä kolmena päivänä saamme nauttia mannavellistä (HUOM, ilman mitään mansikkakiisseleitä!)/purkki-hernekeitosta/kana(?)keitosta/kalakeitosta missä perunat ja kalanpalat etsivät toisiaan...

      Että tämäkö on sinusta ravitseva ja terveellinen ateria? Itse ainakin kärsin jokapäivä nälkää koulussa. Sitten aina nalkutetaan niistä lautasympyröistä ynnä muista minkä mukaan kuuluisi syödä... mutta milläpä sen lautasen täyttäisi? Sama se kun vankiloissakin syödään kuin viiden tähden-ravintoloissa, kouluissa sitten pyritään pääsemään mahd. halvalla.

      Kyllä olisi haarukalla asiaa.

      Ja joku oli vielä osannut vääntää tähän senkin että täällä vaan nalkuttaa jotkut kultalusikka-suut, taitaa se joka tuota ateriaa kehuu saada kotona sellaista pas*aa että tuo jo maittaa...

    • havaitsin

      että peruskoulun aikana kouluruoka oli epämiellyttävää: ei sitä tullut usein syötyä. Nyt kuitenkin lukiossa on sentään oikeasti syötävää ja monesti jopa maukasta ruokaa :)

    • herkkusuu3

      Koska annetaan valittamisen aihetta.
      Lihapullia keskiviikkona.. saatana ne mitään lihapullia ole. Perjantaina se sama liha on pyttipannua.

    • Voihanvehnä

      Kammoruuat 60...70-luvulla:
      Tilliliha, sitkeää rustoista lihaa limaisessa tillin makuisessa kastikkeessa.
      Maksakastike, yyber kypsää maksaa ruskeassakastikkeessa, maksa kuivaa ja kitkerää.
      Kaalikeitto, jo pelkkä haju lamaannuttaa normaali aisteilla olevan ihmisen.
      Aika moni muu oli syötävää jopa ihan oikeasti syötävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe