Radioaktiivinen säteily

vaikutus filmiin

Oletetaan että minulla on hallussani mahdollisesti radioaktiivinen esine, mutta ei säteilymittaria. Fysiikan historiasta tiedetään että radioaktiivinen säteily vaikuttaa valokuvauslevyyn.

Jos haluan testata tavallisella kinofilmikameran filmirullalla lähteekö ko. esineestä radioaktiivista säteilyä niin riittääkö tähän se että asetan käyttämättömän filmirullan esim. vuorokaudeksi ko. esineen viereen normaalissa valaistussa huoneessa ja tutkin kehitettyä negatiivia?

Vai estääkö filmirullan peltikotelo säteilyä vaikuttamasta filmiin, pitäisikö filmiä vetää ulos rullasta pimeässä huoneessa ja jättää se ko. esineen lähelle täysin pimeään esim. vuorokauden ajaksi?

5

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asian tiimoilta

Peltipurkki estää alfa- ja beetasäteilyn vaikutuksen filmiin, mutta "onneksi" hiukkassäteilyyn liittyy myös gammakvantti, joka vaikuttaa jollakin todennäköisyydellä filmiin.

Kannattaa pistää huoneeseen monta filmirullaa (vaikka viikoksi - aina pidempi aika on parempi), jotta voit vertailla niiden eroja: lähempänä esinettä pitäisi olla enemmän merkkejä. Yhdestä filmistä et pysty päättelemään radioaktiivisuutta, koska merkkejä tulee filmiin joka tapauksessa.

• Bohr-in

Riippuu säteilylähteestä. Jos se on alfa-säteilijä, niin pelkkä paperi lähteen ja filmin välissä riittää pysäyttämään säteilyn. Jos se on beta, voi jotain jälkiä jäädä pelkän peltikotelon läpi. Jos se on gammasäteilijä, niin jälkiä pitäisi taatusti jäädä. Ja jos olet onnistunut löytämään neutronisäteilijän, niin lasi vettä on parempi suojaus, kuin 5 cm lyijylevy.

Tavallisin kodeista löytyvä säteilylähde on amerikium-241:tä, joka on alfa säteilijä ja siten siitä saatava säteily ei noin yleisesti mene läpi filmirullan kotelosta. Tarvitset siis pimiön, jos aiot 'nähdä' sen säteilyä.

• ranstaaka

Minun kotonani on Amerikun 241:ä

Palovarottimessako?

• juuri !
        ranstaaka kirjoitti:

Minun kotonani on Amerikun 241:ä

Palovarottimessako?

Oikein. Tosin on niitäkin varoittimia, joissa ei käytetä radioaktiivisia aineita.

• radiaoaktiivisen partiolainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe