Olen kirkossa käydessäni havainnut etteivät läheskään kaikki kirkkovieraat osallistu ehtoollisen vietton, vaan jäävät penkkeihinsä.
Tässäkö syy? Vai jossain muussa?
Saavatko köyhät osallistua ehtoolliselle?
7
215
Vastaukset
- asdf
Ei, ei toi ole syy tai ei ainakaan saa olla. Sitäpaitsi köyhät voivat olla paljon rikkaampia hengellisesti sillä vararikon partaalla, pelossa ja ahdistuksessa he yhä enemmän turvautuvat Herraan ja lukevat Jumalan Sanaa näin kasvaen hengellisesti. Rikkaammat sen sijaan voivat jäädä laakereille makaamaan, kun pitävät kaikkea itsestäänselvänä.
Se ettei kaikki uskostaosattomat mene ehtoolliselle ei ole huono asia sillä jossain päin Raamattua kehoitetaan olematta menemästä ehtoolliselle ellei tiedä ehtoollisen tarkoitusperiä. Valitettavasti en muista tätä raamatun paikkaa.- :-)
Toisaalta taas asetussanoissa sanat "te kaikki" ja "niin usein".
Tiedän ihmisiä jotka vierastavat messua ja toivovat niitä pidettävän vain joskus.Sanajumalanpalvelus olisi heille mieluisempaa.Mutta koska niitä ei enää juurikaan pidetä valitsevat he radio -tai Tv -jumalanpalvelukset.
- kyllä saa
Minä olen köyhä ja käyn ehtoollisella. Joskus valmistan ihan omankin ehtoollisen maidosta ja leivästä, koska olen raitis mies. Tämä ei ole mikään pilkkakirjoitus. Voi Raamattua lukiesssaankin nauttia ehtoollista.
- tunnin
...aikana (riippuen matkasta) ehtii lukea Raamattua kotona paljon enemmän kuin messussa.
Nimimerkillä köyhä ja osallistunut ehtoollisen viettoon monia, monia kertoja :)
- Vägä92
ihan vaan ujostuttaa mennä sinne eteen kaiken kansan toljoteltavaksi.
- här
Minusta kaikki rituaalit ovat nimenomaan parempia ihmisiä varten, jotka haluavat olla esillä.
Onneksi kirkkoon ei ole kenenkään pakko mennä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101189
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171024- 128920
- 95775
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504