Tuo diesel on nyt vahvimpana vaihdokkina mutta mitä muita olisi? crv ja rav 4 hiukan kalliimpia ja tiguan on varmasti myös hyvä auto.
Kuinka tuleemuuttuman jatkossa dieselin olkoon nt vaikko noiden neljän verotuskäytäntö?
Co2 perusteinen vai dieselvero poistuu ja joku muu maksu eli onkohan parempiostaa jokin pikkuinen diesela auto hyundai getz seat ibiza toyota yaris diesel ja vuokrata harvaan vetotarpeeseen joku forester tason auto ? hmmmm vaikeeta on onko ennustajia tai varmenpaa tietoa asista???
Forester diesel vaihtoehdot
12
2432
Vastaukset
Valtiohan ei luovu verotuloistaan,
autoverotkin on ikäänkuin saavutettu
etu, siis valtiolle, nimikkeet vain
muuttuvat.
Kunhan dieselin hinta on saatu bensan
tasolle, niin erillinen dieselin käyttö-
maksu poistuu ja aletaan verottamaan
dieseleitä päästöjen, eli kulutuksen
mukaan, niin kuin bensavehkeitä tänään.
Kun on tarvetta nelivetoiseen, veneiden
hinailuun esim., niin on järkevää hankkia
yleisautoksi kohtuullisen kokoinen katu-
maasturi, selviää yhdellä autolla kaikista
ajoista.
Väpöille terveisiä taas kerran, ei kannata
tästä väpättää ajo-ominaisuuksista, ne ovat
riittävät, mitä tulee nopeuksiin ja mukavuu-
teen ja ovat ylivoimaiset vaativissa olosuh-
teissa.
Lukekaapa niitä paljon puhuttuja testejä,
joissa arvostellaan katumaasturien ajo-omi-
naisuuksia, painottuvat vain 20-30%:n osuu-
delle ja sitä paitsi tuo arvostelu on muut-
tunut arvostukseksi uusimmissa katumaastu-
reissa.- valistunut...
Kuten itse toteat, valtiohan ei luovu verotuloistaa - aivan oikein.
Dieselverosta (käyttövoimaverosta) ei varmasti luovuta siinä vaiheessa kun dieselin hinta on bensan tasolla. Dieselin polttoaineverotus on alhaisempaa kuin bensiinin, eli verotuloja siitä vatiolle nyt vähemmän. Tätä korvaa käyttövoimavero.
Mikäli käyttövoimavero poistettaisiin niin dieselin hinta pumpulla olisi huomattavasti bensan hintaa korkeampaa samalla polttoaineverotuksen tasolla. Valtio ei määrää polttoaineiden hintoja, vain niiden veromäärän.
Käyttövoimaveroa tuskin ollaan poistamassa, koska verotus polttoaineen kautta aiheuttaisi ongelmia julkiselle ja tavaraliikenteelle sekä koko kuljetussektorille. Hintojen nousuna se näkyisi sitten kaikille veronmaksajille. - forre
valistunut... kirjoitti:
Kuten itse toteat, valtiohan ei luovu verotuloistaa - aivan oikein.
Dieselverosta (käyttövoimaverosta) ei varmasti luovuta siinä vaiheessa kun dieselin hinta on bensan tasolla. Dieselin polttoaineverotus on alhaisempaa kuin bensiinin, eli verotuloja siitä vatiolle nyt vähemmän. Tätä korvaa käyttövoimavero.
Mikäli käyttövoimavero poistettaisiin niin dieselin hinta pumpulla olisi huomattavasti bensan hintaa korkeampaa samalla polttoaineverotuksen tasolla. Valtio ei määrää polttoaineiden hintoja, vain niiden veromäärän.
Käyttövoimaveroa tuskin ollaan poistamassa, koska verotus polttoaineen kautta aiheuttaisi ongelmia julkiselle ja tavaraliikenteelle sekä koko kuljetussektorille. Hintojen nousuna se näkyisi sitten kaikille veronmaksajille.veroja voidaan aivan hyvin palauttaa esim. linja-autoyrityksille, tavarankuljettajille jne. ei mikään ongelma, joten se ei tule olemaan este polttoaineveron nostolle. Oli tulevaisuudessa hinnat mitä tahansa, Subaru on ja pysyy, ehkä seuraava on dieseli.
valistunut... kirjoitti:
Kuten itse toteat, valtiohan ei luovu verotuloistaa - aivan oikein.
Dieselverosta (käyttövoimaverosta) ei varmasti luovuta siinä vaiheessa kun dieselin hinta on bensan tasolla. Dieselin polttoaineverotus on alhaisempaa kuin bensiinin, eli verotuloja siitä vatiolle nyt vähemmän. Tätä korvaa käyttövoimavero.
Mikäli käyttövoimavero poistettaisiin niin dieselin hinta pumpulla olisi huomattavasti bensan hintaa korkeampaa samalla polttoaineverotuksen tasolla. Valtio ei määrää polttoaineiden hintoja, vain niiden veromäärän.
Käyttövoimaveroa tuskin ollaan poistamassa, koska verotus polttoaineen kautta aiheuttaisi ongelmia julkiselle ja tavaraliikenteelle sekä koko kuljetussektorille. Hintojen nousuna se näkyisi sitten kaikille veronmaksajille.Dieselin valmistuskustannukset ovat vain vähän
korkeammat kuin bensan. Kun dieseliä tullaan
verottamaan liki samalla prosentilla kuin
pensaakin, niin käyttövoimakaksutkin tulevat
olemaan samat perustuen kulutukseen.
Tuo tarkoittaa sitten sitä, että tähän asti
perityt verot jakautuvat pelkästään kulutuksien
suhteessa. Eli dieselin maksut nykyisestään
vähän alenevat ja bensan nousevat. Veroina
perittä kokonaisuus siis pysyy ennallaan.
Kun tuo toteutuu, aikaisintaan 2009 mutta
viimeistään 2012, auton hankinnan yhteydessä
maksettava autovero poistuu kokonaisuudessaan.
Vuonna 2006 kirjoitin, että autovero poistuu
kahdessa vuodessa, eli 2009 loppuun mennessä.
Silloin jo oli valinnassa tuo yllä esittämä-
ni vaihtoehto, mutta virkamiehet eivät uskal-
taneet tehdä autoveron poistoa kertarysäyksellä.forre kirjoitti:
veroja voidaan aivan hyvin palauttaa esim. linja-autoyrityksille, tavarankuljettajille jne. ei mikään ongelma, joten se ei tule olemaan este polttoaineveron nostolle. Oli tulevaisuudessa hinnat mitä tahansa, Subaru on ja pysyy, ehkä seuraava on dieseli.
Malli tosin tulee vaihtumaan. Uusi Forester
on liian "iso" meidän käyttöön. Jos on pakko
ostaa pitemmällä alselivälillä oleva auto,
niin pitänee tyytyä outbackiin.
Muistelen lukeneeni jostain, että 2010 siitä
tulisi kokonaan uusi malli, mutta ainakaan
netistä en ole mitään siihen viittaavaa löy-
tänyt. Oletko Sinä kuullut?- sekamelskaa
Täpinä kirjoitti:
Dieselin valmistuskustannukset ovat vain vähän
korkeammat kuin bensan. Kun dieseliä tullaan
verottamaan liki samalla prosentilla kuin
pensaakin, niin käyttövoimakaksutkin tulevat
olemaan samat perustuen kulutukseen.
Tuo tarkoittaa sitten sitä, että tähän asti
perityt verot jakautuvat pelkästään kulutuksien
suhteessa. Eli dieselin maksut nykyisestään
vähän alenevat ja bensan nousevat. Veroina
perittä kokonaisuus siis pysyy ennallaan.
Kun tuo toteutuu, aikaisintaan 2009 mutta
viimeistään 2012, auton hankinnan yhteydessä
maksettava autovero poistuu kokonaisuudessaan.
Vuonna 2006 kirjoitin, että autovero poistuu
kahdessa vuodessa, eli 2009 loppuun mennessä.
Silloin jo oli valinnassa tuo yllä esittämä-
ni vaihtoehto, mutta virkamiehet eivät uskal-
taneet tehdä autoveron poistoa kertarysäyksellä."Dieselin valmistuskustannukset ovat vain vähän
korkeammat kuin bensan. Kun dieseliä tullaan
verottamaan liki samalla prosentilla kuin
pensaakin, niin käyttövoimakaksutkin (tarkoittanee ajoneuvoveroa?) tulevat
olemaan samat perustuen kulutukseen."
Ensiksikin eri polttoaineiden lähtöhintoja (ilman veroja) eivät määrää vain valmistuskustannukset. Markkinataloudessa kysyntä ja saatavuus vaikuttavat merkittävästi hintaan. Jo nyt dieselin kysyntä on noussut rajusti ja hinta sen mukana.
Mikäli dieselin kysyntä lisääntyy ja bensiinin laskee, niin dieselin hinta pumpulla tulee olemaan mrkittävästi bensiiniä kalliimpaa, samalla valmisteverolla, joka nyt on vielä bensiiniä alemmalla tasolla.
Eikä dieselin hintaa voi päästää sen todelliselle tasolle, vaan sitä kompensoidaan juuri valmisteverolla, joka on bensiiniä alemmalla tasolla. Valtio ei siis kerää samaa valmisteveroa, vaan korvaa dieselin vähäisemmän valmisteverokertymän juuri dieselin käyttövoimaverona, joka ei samalla tavalla rasita paljon ajavia ja ammattiliikennettä, eikä näinollen ole merkittävä inflatoorinen tekijä.
Enpä usko dieselin käyttövoimaveron poistuvan edes vuosikymmenessä. - Sivustaseuraaja
Täpinä kirjoitti:
Dieselin valmistuskustannukset ovat vain vähän
korkeammat kuin bensan. Kun dieseliä tullaan
verottamaan liki samalla prosentilla kuin
pensaakin, niin käyttövoimakaksutkin tulevat
olemaan samat perustuen kulutukseen.
Tuo tarkoittaa sitten sitä, että tähän asti
perityt verot jakautuvat pelkästään kulutuksien
suhteessa. Eli dieselin maksut nykyisestään
vähän alenevat ja bensan nousevat. Veroina
perittä kokonaisuus siis pysyy ennallaan.
Kun tuo toteutuu, aikaisintaan 2009 mutta
viimeistään 2012, auton hankinnan yhteydessä
maksettava autovero poistuu kokonaisuudessaan.
Vuonna 2006 kirjoitin, että autovero poistuu
kahdessa vuodessa, eli 2009 loppuun mennessä.
Silloin jo oli valinnassa tuo yllä esittämä-
ni vaihtoehto, mutta virkamiehet eivät uskal-
taneet tehdä autoveron poistoa kertarysäyksellä.Noin se vaan menee, että bensa ja dieseli tulee maksamaan pumpulla suunnilleen saman verran.
Autovero poistuu kokonaan vuoteen 2010 mennessä. Samoin poistuu erillinen dieselin käyttövoimamaksu ja tulee yksi ainoa vero eli käyttövoimamaksu polttoaineelle. Keskieuroopassa pumpulla maksaa diesel ja bensa saman. sekamelskaa kirjoitti:
"Dieselin valmistuskustannukset ovat vain vähän
korkeammat kuin bensan. Kun dieseliä tullaan
verottamaan liki samalla prosentilla kuin
pensaakin, niin käyttövoimakaksutkin (tarkoittanee ajoneuvoveroa?) tulevat
olemaan samat perustuen kulutukseen."
Ensiksikin eri polttoaineiden lähtöhintoja (ilman veroja) eivät määrää vain valmistuskustannukset. Markkinataloudessa kysyntä ja saatavuus vaikuttavat merkittävästi hintaan. Jo nyt dieselin kysyntä on noussut rajusti ja hinta sen mukana.
Mikäli dieselin kysyntä lisääntyy ja bensiinin laskee, niin dieselin hinta pumpulla tulee olemaan mrkittävästi bensiiniä kalliimpaa, samalla valmisteverolla, joka nyt on vielä bensiiniä alemmalla tasolla.
Eikä dieselin hintaa voi päästää sen todelliselle tasolle, vaan sitä kompensoidaan juuri valmisteverolla, joka on bensiiniä alemmalla tasolla. Valtio ei siis kerää samaa valmisteveroa, vaan korvaa dieselin vähäisemmän valmisteverokertymän juuri dieselin käyttövoimaverona, joka ei samalla tavalla rasita paljon ajavia ja ammattiliikennettä, eikä näinollen ole merkittävä inflatoorinen tekijä.
Enpä usko dieselin käyttövoimaveron poistuvan edes vuosikymmenessä.Nimittäin, kun sotket käsitteitä. En ole
puhunut ajoneuvoverosta mitään, ei sellaista
ole olemassakaan.
Käyttövoimamaksu tulee määräytymään kulutuksen
mukaan, poltit bensaa tai dieseliä ja autovero
auton hankinnasta poistuu. Aika selvää minusta.- hämmentää
Täpinä kirjoitti:
Nimittäin, kun sotket käsitteitä. En ole
puhunut ajoneuvoverosta mitään, ei sellaista
ole olemassakaan.
Käyttövoimamaksu tulee määräytymään kulutuksen
mukaan, poltit bensaa tai dieseliä ja autovero
auton hankinnasta poistuu. Aika selvää minusta.Mitä tulee käsitteisiin ja niiden sotkemiseen, niin tiedoksesi, että Suomi-nimisessä valtiossa on voimassa Ajoneuvoverolaki, josta lainaus:
"Ajoneuvovero
3 § (2.3.2007/235)
Ajoneuvoveron rakenne
Ajoneuvoverolla tarkoitetaan perusveron osuudesta tai käyttövoimaveron osuudesta taikka perusveron ja käyttövoimaveron yhteenlasketusta osuudesta koostuvaa veroa. Ajoneuvoveroa ovat myös maksutapalisä sekä lisävero. Tämän lisäksi ajoneuvoveroa ovat myös muualla kuin Suomessa rekisteröidystä ajoneuvosta kannettavat kiinteä vero ja kulutusvero.
L:lla 235/2007 muutettu 3 § tulee voimaan 2.11.2007."
Diesel-autoista maksetaan ajoneuvoveroa, joka sisältää myös käyttövoimaveron (eli sen ns. dieselveron, kansan suussa).
Bensa-autoista ei käyttövoimaveroa tai -maksua makseta, ainoastaan ajoneuvoveron perusveroa.
Toinen kappaleesi on sitten pelkkää spekulaatiota! - forre
Täpinä kirjoitti:
Malli tosin tulee vaihtumaan. Uusi Forester
on liian "iso" meidän käyttöön. Jos on pakko
ostaa pitemmällä alselivälillä oleva auto,
niin pitänee tyytyä outbackiin.
Muistelen lukeneeni jostain, että 2010 siitä
tulisi kokonaan uusi malli, mutta ainakaan
netistä en ole mitään siihen viittaavaa löy-
tänyt. Oletko Sinä kuullut?Mulla on tässä näytöllä taustakuvana 2010 legacy farmari, jostain sen löysin kun googletin...on muuten hieno, valmistus alkaa kesällä 2009, joten taidan minäkin viellä pidätellä ostohaluja vuoden, tai sitten kun kokeilen tuon dsl. foresterin niin tiedän... mä voin yrittää löytää linkin tuohon kuvaan ja juttuun.
- forre
Täpinä kirjoitti:
Malli tosin tulee vaihtumaan. Uusi Forester
on liian "iso" meidän käyttöön. Jos on pakko
ostaa pitemmällä alselivälillä oleva auto,
niin pitänee tyytyä outbackiin.
Muistelen lukeneeni jostain, että 2010 siitä
tulisi kokonaan uusi malli, mutta ainakaan
netistä en ole mitään siihen viittaavaa löy-
tänyt. Oletko Sinä kuullut? forre kirjoitti:
Olen yrittänyt löytää uutta Outbackia ja yhden linkin heitinkin tänne, mutta siinä vaihtuu kuvat joka kerran kun sen avaa ja on vaikea havaita niistä tuo 2010 malli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373057- 1392533
- 512489
- 1582104
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201838- 401469
- 481249
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa191127- 511057
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To241022