Mm. Hjallis Harkimo on mediassa hehkuttanut alkaneensa ajatella ympäristöasioita - ja ensi töikseen osti uuden, vähemmän saastuttavan auton! Ja ison ja hienon sellaisen. Tottahan se on että uusi auto saastuttaa vähemmän kuin vanha, huonomman teknologian aikaan valmisettu rötiskö.
Eri asia taas on se onko uuden auton, tai muunkaan uuden tuotteen, ostaminen koskaan ekologisesti positiivinen asia. Jos vanhalla autollasi voi vielä ajaa, luuletko oikeasti että sen elinkaari ja saatuttaminen päättyy siihen kun poistut autoliikkeestä uudella, vähäpäästöisellä autollasi? Ei pääty. Jos auto ei täytä enää Suomen kriteerejä se myydään ulkomaille, maihin joissa päästöjä tai muita ominaisuuksia ei valvota katsastamalla. Niin kauan kuin autollasi voi ajaa se jatkaa saastuttamistaan. Ura on ohi vasta romuttamolla.
Toisaalta yhtään uutta autoa ei valmisteta luonnonvaroja tuhlaamatta.
En tuomitse uusien autojen ostajia, minua vain kismittää niin pirusti ne ihmiset jotka tekopyhästi väittävät sen olevan ekoteko. Oma kilpi kiillottuu, ympäristölle sillä ei ole mitään merkitystä. Ajatelkaa vähän!
Kuluttamisessa ekoteko on jättää ostamatta tuote jota ei tarvitse. Jos on pakko ostaa, ostaa sitten sen ympäristön kannalta vähemmän huonon vaihtoehdon. Jos kaikki joilla on varaa ryntäävät ihan ekologisuuttaan kauppaan ostamaan uuden auton seurauksena on että käytettyjen autojen määrä maailmassa lisääntyy rajusti. Niiden hinta laskee = yhä useammalla on varaa saastuttaa.
Uuden auton osto ekoteko?
9
374
Vastaukset
- ajatellaan
että auto on pakko olla. olet kyllä oikeassa, julkisuudessa ei ajatella asioita oikeasti monipuolisesti - silloinhan jotain pitäisi tehdä! vielä "ekompaa" olisi olla ostamatta autoa - taikka edes omistamatta autoa.
jos oikeasti ostaa ekoauton, on hybridi nykyään hyvä vaihtoehto..kunnes sähköautot tulevat markkinoille.
iso city-/maasturi saattaa saastuttaa aivan yhtäpaljon kuin vanhakin autosi - eli et päässyt puusta pidemmälle.
ostamalla markkinoiden vähäpäästöisimpiä autoja, voi ajatella tehneesi jonkinlaisen ekoteon, vaikka auton valmistaminen/ostaminen jo sinänsä kumoaa osan vaikutuksesta.
kun katsoo autoliikkeitä, siellä seisoo pihat täynnä autoja. lisäksi netistä löytyy toinen mokoma lissää.- järjenjuoksu!
"ostamalla markkinoiden vähäpäästöisimpiä autoja, voi ajatella tehneesi jonkinlaisen ekoteon, vaikka auton valmistaminen/ostaminen jo sinänsä kumoaa osan vaikutuksesta."
Miten saaste häviää. Entienen saastuttava jää tänne pyörimään. Hankit toisen lisää saastuttamaan. Miten näin saasteet voi pienentyä?
Näinhän melkein tuplaat saastuttamisen.
- Retkuilija
ja vitut haistatan uusille sähköhörhelöille.
Tuntuu vain siltä, että minun kaltaiseni vanhojen autojen puolustajat ovat tässä yhteiskunnassa "väärää mieltä"......
Yhtään uutta autoa ei todellakaan valmisteta luonnonvaroja tuhlaamatta, mutta tämänhän ne "ekoihmiset" mielellään "unohtavat".....sen huomioon ottaminen ei palvelisi oikeita tarkoitusperiä.
Ja vanhat autothan olivat pienempiä kuin uudet, joten yhdestä vanhasta ei tule yhtä uutta. Sitäpaitsi ulkonäöllisesti nykyvehkeet ovat sellaista paskaa, ettei niitä autoiksi voi kutsua. Paaliin voisi viedä suoraan tehtaalta. Kun eivät perkele tajua, että tyylitajuisilla ihmisillä on tietynlainen maku auton ulkonäön suhteen: Vain tietyn tyylikkään aikakauden auto kelpaa, ei mikään nykytrendipaska.
Vielä aiheeseen liittyen: Tuossa on hyvä adressi:
http://www.adressit.com/achtung5- Retkuilija
uudet ovat ongelmajätettä muutaman vuoden päästä.
- jätemylly
Retkuilija kirjoitti:
uudet ovat ongelmajätettä muutaman vuoden päästä.
Jos vertaa jotain 70-luvun rassia 2000-luvun kassiin, niin kummassahan on enemmän luonossa hajoamattomia ja uusiutumattomista luonnonvaroista tehtyjä osia? Vanha auto saastuttaa enemmän ajossa, joo. Mutta se onkin sitten pelkkä kasa rautaa. Nykyauto ei saastuta ajossa. Ei niin. Mutta melkein kokonaan muovia ja elekroniikkaa. Harva ituhippi tajuaa sitä.
- Retkuilija
jätemylly kirjoitti:
Jos vertaa jotain 70-luvun rassia 2000-luvun kassiin, niin kummassahan on enemmän luonossa hajoamattomia ja uusiutumattomista luonnonvaroista tehtyjä osia? Vanha auto saastuttaa enemmän ajossa, joo. Mutta se onkin sitten pelkkä kasa rautaa. Nykyauto ei saastuta ajossa. Ei niin. Mutta melkein kokonaan muovia ja elekroniikkaa. Harva ituhippi tajuaa sitä.
Mihin ne hävitetään?
- sitroen.
Retkuilija kirjoitti:
Mihin ne hävitetään?
se vasta saastuttaakin!
Nykyisen poliittisen uskonnon mukaan kaikki polttoaine muuttuu moottorin läpi mennessään saasteeksi. Nykyauto kuluttaa jopa 20 % enemmän polttoainetta kuin vanhempi johtuen öljyntuottajien onnistuneesta katalysaattoripakkolobbauksesta. Katalysaattori ei nimittäin toimi laihaseosmoottorissa, jolla on parempi hyötysuhde. Ja kaasutinmoottorit oli säädetty laihalle seokselle lukuunottamatta täyskaasuajoa. Siksi ne kuluttivat normaaliajossa vähemmän polttoainetta kuin katalysaattorimallit.
Toinen juttu on, että sisätiloiltaan samankokoinen nykyauto on ulkomitoiltaan isompi kuin se vanhempi ja painaa jopa tuplasti saman. Ei tällainen malmikasa liiku samalla teholla kuin vanhempi; tehoa tarvitaan enemmän ja kun se vielä tuotetaan huonommalla hyötysuhteella, niin polttoainetta muuttuu saasteeksi eri paljon!
Lisäksi nykyautossa on vaikka minkälaista tarpeetonta elektroniikkahärpäkettä, jonka tarvitsema sähkö tehdään polttoaineesta huonolla hyötysuhteella ja se taas entisestään lisää kulutusta ja siis saasteita.
Listaahan voisi jatkaa vielä, mutta jos ei tämäkään silmiä aukaise, niin ei kyllä mikään. Näitä puupäitähän meillä riittää... - eri mieltä.
sitroen. kirjoitti:
se vasta saastuttaakin!
Nykyisen poliittisen uskonnon mukaan kaikki polttoaine muuttuu moottorin läpi mennessään saasteeksi. Nykyauto kuluttaa jopa 20 % enemmän polttoainetta kuin vanhempi johtuen öljyntuottajien onnistuneesta katalysaattoripakkolobbauksesta. Katalysaattori ei nimittäin toimi laihaseosmoottorissa, jolla on parempi hyötysuhde. Ja kaasutinmoottorit oli säädetty laihalle seokselle lukuunottamatta täyskaasuajoa. Siksi ne kuluttivat normaaliajossa vähemmän polttoainetta kuin katalysaattorimallit.
Toinen juttu on, että sisätiloiltaan samankokoinen nykyauto on ulkomitoiltaan isompi kuin se vanhempi ja painaa jopa tuplasti saman. Ei tällainen malmikasa liiku samalla teholla kuin vanhempi; tehoa tarvitaan enemmän ja kun se vielä tuotetaan huonommalla hyötysuhteella, niin polttoainetta muuttuu saasteeksi eri paljon!
Lisäksi nykyautossa on vaikka minkälaista tarpeetonta elektroniikkahärpäkettä, jonka tarvitsema sähkö tehdään polttoaineesta huonolla hyötysuhteella ja se taas entisestään lisää kulutusta ja siis saasteita.
Listaahan voisi jatkaa vielä, mutta jos ei tämäkään silmiä aukaise, niin ei kyllä mikään. Näitä puupäitähän meillä riittää...Mulla on kaksi autoa. Melkein 20 vuotta vanha hieman yli 900 kiloa painava ja vuoden vanha 1300 kiloa painava. Molemmissa 1.6 bensakone. Molemmat kuluttaa seka-ajossa vähän alle 7 litraa sataselle.
Kulutuksen kannalta ei tosiaan ole mitään muutosta parempaan (muttei huonompaankaan), mutta uudella autolla on mukavampi ajella, kun on ilmastoinnit sun muut vinkeet. Viiden tähden turvallisuudellakaan ei minulle ole merkitystä, koska en ole ajatellut törmäillä autollani.
Vanhemmalla autolla on parempi tuntuma tiehen, koska siitä puuttuu ohjaustehostin.
Oli ekoteko tai ei, niin molemmilla autoilla en pysty ajamaan yhtä aikaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t947603- 374027
- 473586
- 2422983
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402702- 452542
Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212494- 1322471
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292409Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as262240