Provota voi muuallakin kuin miehen logiikassa. Muah!
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/09/712525
Korkean tason huomiohuoraamista.
68
1437
Vastaukset
- Mielipide vaan
Etelä-Suomen mukaan määrittyvät hinnat on se mihin ei järki taivu.
Tuottavan työn tekeminen Etelä-Suomessa on melkein mahdotonta, ihmettelen vaan miksi kaikki kuitenkin keskittyy Etelä-Suomeen. Polku on suurinpiirtein seuraava: Etelä-Suomalainen yritys ostaa pienemmän alueellisen kilpailijansa. Alueellinen kilpailija saneerataan ja lopuksi työ siirretään Etelä-Suomeen. Sen jälkeen sanotaan, että ei kannata, ja työ siirretään ulkomaille. Suurin isku kohdistuu alueelle, josta työ alunperin siirrettiin pois, koska mitään ei syntynyt tilalle. Samoin koskien työvoimaa, koska alueideen kehittyminen on käytännössä nolla, ammattitaitoinen työvoima ei jää alueille vaan keskittyy Etelä-Suomeen. Näin aivot siirtyvät alueilta pois ja alueiden itsenäinen kehittyminen ei ole enää mahdollista.
Toisena esimerkkinä asuntojen hinta. Pitää olla päästään viallinen, jos ostaa asunnon Helsingin alueelta. Mutta siitäkin huolimatta ihmisten pitää asua ja tehdä työtä, joten ihmisten on pakko velkaantua muuttaessaan työ perässä Etelä-Suomeen-
Tai ruoan hinta. Miksi se määritellään Etelä-Suomen hintatason mukaan, jossa ihmiset hankkivat keskimäärin enemmän? Muuallakin maailmassa on niin, että hinta vaihtelee paikkakunnittain. Suomessa saa maksaa saman riistohinnan alueesta riippumatta, vaikka ihmisten keskitulo voi olla puolta pienempi verrattuna siihen, minkä alueen mukaan hinta määräytyi. Tai jopa enemmän, jos ja kun ruoka on tuotava kallilla satojen kilometrien päästä, yllätysyllätys Etelä-Suomesta.
Sama koskien polttoaineita ja sähköä.
Ihmetyttää siis miksi aluetuista kohkataan, eivät ne ole mikään ongelma, ongelma on se miksi niitä pitää ylipäätään maksaa. Eikä ratkaisu varsinkaan ole se, että ne lopetetaan.
Etelä-Suomessa asuvat ihmiset unohtavat aika nopeasti sen mistä ovat lähtöisin. Luulisi olevan edes jotain lojaaliutta juuriaan kohtaan.hyvä mielipide.
Ja mäkin oon sen verran käyny etelä-Suomessa huoraamassa, et voin sanoo, jotta moni pohjoisesta sinne muuttanut pitää mua aivan pöpinä, ku en oo muuttanu sinne asumaan. Toistaseksi mul on kuitenkin ihan eri arvot kuin siel asuvilla. Minen munistani iha helposti luovu.- Mr.Kalluppi
Kun yhteiskunnallinen murros koki päättäjien korvien välissä ahaa ilmiön 1960 luvun loppupuolella, päätökset oli kabineteissa lukkoon lyöty.
Maaseutu on autioitettava, tehtaisiin kutsutaan kaikki ahkerat ja tunnolliset maalaiset töihin. Juuri hiellä ja tuskalla raivatut pientilojen pellot paketoitiin, oveen laitettiin lopullinen sinetti. Maaseutu oli autio ja tyhjä.
Herrojen luoma paratiisi, ei toteutunut. Kolmivuoro tehdastyö ei sopinut metsien ja peltojen miehille ja naisille. Jotkut sisullaan jaksoivat. Monet lääkitsivät itseään viinalla. Heidät tunnistaa tänäkin päivänä kehäkolmosen sisäpuolella Savo-Karjalan murteesta ja katkokävelystä.
1970 luvulla valtiovalta koki omantunnonpistoksen. Annettiin löysää rahaa maaseudun tekohengitykseen. Kuka rahat sai? Rahat pääsääntöisesti saivat Etelä-Suomen rikkaat yrittäjät, jotka perustivat "muka" yrityksiä maaseudulle. Ne rahat sitten käyttivätkin omien etelän yritystensä kehittämiseen. Kun Keran ja muitten valtiovallan tahojen tukirahoitus loppui, loppui myös yrittäjän toiminta maaseudulla.
Omat kaksi poikaani joutuivat kokemaan isänsä kohtalon. Töihin etelään. Kumpainenkaan ei viihtynyt "ammattiavastaavassa" työssään etelässä. Joka viikonloppu ajoivat autollaan tapaamaan kavereitaan. Metsälle ja kalaan. Kun itse 1970 luvun lopulla muutin juurilleni takaisin, päätin, että yhden kerran enää eläessäni muutan ja se muutto tapahtuu kotipitäjämme hautausmaalle. Sanojani en ole syönyt. Sanoin pojilleni, mikä pakko teidän on siellä viihtyä kun isännekään ei siellä viihtynyt. No nyt olen jo työllistänyt molemmat poikani.
Olen jo ukki. Minulla on maailman suloisin tyttö lähes päivittäin seuranani. Mietin muutama vuosi sitten, mitä varten vielä elän. Nyt sen ymmärrän. Mitä sitten jos poikani olisivat jäneet sinne etelään? Kerran kesässä kävisivät ukin luona tervehtimässä, itse tehdyn joulukortin lähettäisivät. Olen onnellinen mies.
Jk. Jaksoitteko lukea loppuun asti. - rumaelsa
Mr.Kalluppi kirjoitti:
Kun yhteiskunnallinen murros koki päättäjien korvien välissä ahaa ilmiön 1960 luvun loppupuolella, päätökset oli kabineteissa lukkoon lyöty.
Maaseutu on autioitettava, tehtaisiin kutsutaan kaikki ahkerat ja tunnolliset maalaiset töihin. Juuri hiellä ja tuskalla raivatut pientilojen pellot paketoitiin, oveen laitettiin lopullinen sinetti. Maaseutu oli autio ja tyhjä.
Herrojen luoma paratiisi, ei toteutunut. Kolmivuoro tehdastyö ei sopinut metsien ja peltojen miehille ja naisille. Jotkut sisullaan jaksoivat. Monet lääkitsivät itseään viinalla. Heidät tunnistaa tänäkin päivänä kehäkolmosen sisäpuolella Savo-Karjalan murteesta ja katkokävelystä.
1970 luvulla valtiovalta koki omantunnonpistoksen. Annettiin löysää rahaa maaseudun tekohengitykseen. Kuka rahat sai? Rahat pääsääntöisesti saivat Etelä-Suomen rikkaat yrittäjät, jotka perustivat "muka" yrityksiä maaseudulle. Ne rahat sitten käyttivätkin omien etelän yritystensä kehittämiseen. Kun Keran ja muitten valtiovallan tahojen tukirahoitus loppui, loppui myös yrittäjän toiminta maaseudulla.
Omat kaksi poikaani joutuivat kokemaan isänsä kohtalon. Töihin etelään. Kumpainenkaan ei viihtynyt "ammattiavastaavassa" työssään etelässä. Joka viikonloppu ajoivat autollaan tapaamaan kavereitaan. Metsälle ja kalaan. Kun itse 1970 luvun lopulla muutin juurilleni takaisin, päätin, että yhden kerran enää eläessäni muutan ja se muutto tapahtuu kotipitäjämme hautausmaalle. Sanojani en ole syönyt. Sanoin pojilleni, mikä pakko teidän on siellä viihtyä kun isännekään ei siellä viihtynyt. No nyt olen jo työllistänyt molemmat poikani.
Olen jo ukki. Minulla on maailman suloisin tyttö lähes päivittäin seuranani. Mietin muutama vuosi sitten, mitä varten vielä elän. Nyt sen ymmärrän. Mitä sitten jos poikani olisivat jäneet sinne etelään? Kerran kesässä kävisivät ukin luona tervehtimässä, itse tehdyn joulukortin lähettäisivät. Olen onnellinen mies.
Jk. Jaksoitteko lukea loppuun asti.kirjoitit ja tunteella.Ihmisiähän nämä asiat koskettaa eikä "tuottavuuden ja kannattavuuden osatekijöitä",joille on sama missä ne asuu.Ei niillä ole sukua ei perhettä.
Maaseudulla tarvitaan luovia ja rohkeita ihmisiä.Tarvitaan järkeä,maalaisjärkeä ja tunnettakin. Mr.Kalluppi kirjoitti:
Jk. Jaksoitteko lukea loppuun asti.ohan meis jotai samaa. Kyl minäkään en siin kiirehelvetissä tai vaihtoehtoisesti puudelinkävelyttäjämiehenä kovin pitkään olis hengissä.
- En.kerro
hyvin sanottu.
Itselläni ei mitään haluja muuttaa Etelä-Suomeen, jo lasten takia päätetty näin. Ja johan olen sielläkin kerran asunut :)Tännepäin sieltä tulee kovasti perheellisiä paluumuuttajia, kellä siihen mahdollisuus vain on.
Tuollaiset fiksut professorit (kuten aloituksen linkissä) kun eivät tiedä todellisesta elämästä valitettavasti mitään... No, ei pitäisi yleistää... - En.kerro
Mr.Kalluppi kirjoitti:
Jk. Jaksoitteko lukea loppuun asti.ainakin ymmärrät mikä elämässä on todella tärkeää :)
- Mr.Kalluppi
relaxed_eyes kirjoitti:
ohan meis jotai samaa. Kyl minäkään en siin kiirehelvetissä tai vaihtoehtoisesti puudelinkävelyttäjämiehenä kovin pitkään olis hengissä.
Yllätyin aloituksesi johdosta. Sorry jos aiemmin epäilin sinunkin olevan jokin multinikki. Siksi joskus lausuin jotain vähemmän sopivaa. No kuten huomaat, olen minäkin jotain muuta kuin narsistinen naistennaurattaja.
- Mr.Kalluppi
En.kerro kirjoitti:
ainakin ymmärrät mikä elämässä on todella tärkeää :)
"Sinä ainakin ymmärrät mikä elämässä on todella tärkeää :)"
Sittenhän meitä on ainakin kaksi:) - Mr.Kalluppi
rumaelsa kirjoitti:
kirjoitit ja tunteella.Ihmisiähän nämä asiat koskettaa eikä "tuottavuuden ja kannattavuuden osatekijöitä",joille on sama missä ne asuu.Ei niillä ole sukua ei perhettä.
Maaseudulla tarvitaan luovia ja rohkeita ihmisiä.Tarvitaan järkeä,maalaisjärkeä ja tunnettakin.Siksi kirjoitan aina tunteenpalolla. No, vanhemmiten joskus jopa pystyn hieman jäitä hattuuni laittamaan.
"Maaseudulla tarvitaan luovia ja rohkeita ihmisiä.Tarvitaan järkeä,maalaisjärkeä ja tunnettakin."
Kaikkia noita epäilemättä tarvitaan. Se, että maaseutu voisi toimia elinvoimaisena, siihen tarvitaan jo enemmän. Tarvitaan poliittista ja kansallista tahtotilaa maaseudun elävänä pitämiseksi. Sitten ukko-Vennamon, kukaan ei ole kiinnostunut maaseudun hyvinvoinnista. - En.kerro
Mr.Kalluppi kirjoitti:
"Sinä ainakin ymmärrät mikä elämässä on todella tärkeää :)"
Sittenhän meitä on ainakin kaksi:)sinulle :)
Ainakin yritän ymmärtää mikä on tärkeää...
- hilda-hymy
siviilirohkeutta tulla tuollaisella mielipiteellä telkkariin. Tosi kylmää ja outoa puhetta.
Pistää miettimään mitkä ovat todelliset tarkoitusperät, tulla julkisuuteen tuollaisella sanomalla.- yhden sortin
virkamies tullut pois omalta alueeltaan ja jutut ovat just niin sekavia kuin vain voivat. Yhteiskunnalliset jutut kun eivät mene teknisiin jäykkiin kaavoihin, vaikka proffa niin kuinka haluaisi.
Kannattaa muistaa, että verovaroista tämänkin sankarin palkka maksetaan. Hänelle kait olisi se ja sama, vaikka pääkaupunkiseudun ulkopuolinen Suomi myytäisiin pois.
Bisness-vaistoja ei taida itseltään paljon löytyä, kun tyytyy tuolla alalla virkamieheksi. eri tapaa. Ja siks mullekin tuli tost kommentista provokaatio ja persoonan itsensä esille pääsy ensimmäisenä mieleen, eikä mitään muuta.
- hilda-hymy
yhden sortin kirjoitti:
virkamies tullut pois omalta alueeltaan ja jutut ovat just niin sekavia kuin vain voivat. Yhteiskunnalliset jutut kun eivät mene teknisiin jäykkiin kaavoihin, vaikka proffa niin kuinka haluaisi.
Kannattaa muistaa, että verovaroista tämänkin sankarin palkka maksetaan. Hänelle kait olisi se ja sama, vaikka pääkaupunkiseudun ulkopuolinen Suomi myytäisiin pois.
Bisness-vaistoja ei taida itseltään paljon löytyä, kun tyytyy tuolla alalla virkamieheksi.aivan hyvä, omalla alueellaan, ja proffat kanssa.
Kaikki asiathan voi vääntää paperilla kaavioiksi, ja saada se vielä kannattavaksi, mutta toteutus onkin sitten eri asia.
Proffalla täytyisi olla todella käytännön kokemusta siitä, mistä puhuu. - hilda-hymy
relaxed_eyes kirjoitti:
eri tapaa. Ja siks mullekin tuli tost kommentista provokaatio ja persoonan itsensä esille pääsy ensimmäisenä mieleen, eikä mitään muuta.
taitavasti hoidettu provokaatio. Muhun se ainakin tehosi sen verran, että muutama ruma sana ja aika paha analyysi tosta proffasta irtosi.
En viiti laittaa niitä tähän, kun olivatten niin rumia....
- scale
Saman johtopäätöksen voi istuttaa mihin tahansa tukiin, ei vaan aluetukiin.
Asumistuet on keinohengitystä ja ne vaan nostavat vuokria.
Kuntien valtionosuudet on tekohengitystä....
Yksityisen terveydenhoidon kelatuet on...
Puoluetuet on...
Teollisuuden tukeminen on keinohengitystä...
Hurraa liberalismi!!!
Ai saatana puoluetuet.... - Hossi
Vaik tuollainen teksti on kohtuullisen kovaa mut ei se ihan tuulestakaan ole temmattu, asiat voidaan ilmaista suoraan eikä pelkästään kaartelemalla.
Tottahan on et nykyisellä talouskehityksellä ja hintojen kasvulla tulee käymään et syrjäseudut hiljenevät, teollisuus sekä työpaikat siirtyvät lähemmäs kaupunkeja. Varsinkin yritykset joidenka toiminta perustuu alihankkijoihin sekä toiminta vaatii ulkopuolista kuljetuskapasiteettia.
Mitä kauemmas kaupunkikeskittymistä mennään sitä suuremmaksi kaikki yritysten käyntikustannukset muodostuvat ja joudutaan ylläpitää toimintaa vastaavanlaisten aluetukien voimalla.
Miksi lykätä väistämätöntä?- Siirretään
kaikki tuotanto Kiinaan.
Viimeinen lähtijä sammuttaa Helsingistä valot. - scale
Siirretään kirjoitti:
kaikki tuotanto Kiinaan.
Viimeinen lähtijä sammuttaa Helsingistä valot.Noinhan se on.
- Mr.Kalluppi
"Miksi lykätä väistämätöntä?"
Et taida ymmärtää ihmisen ylivertaisuutta universumissa. - Hossi
Siirretään kirjoitti:
kaikki tuotanto Kiinaan.
Viimeinen lähtijä sammuttaa Helsingistä valot.Menolla niin siinä juuri tulee käymään. No jos ei kiinaan niin sit ainakin jonnekkin lähemmäks.
Kyl mua ainakin huolestuttaa kun jos kaupungeistakin suurimmpia yrityksiä siirtyy hiljalleen ulkomailla. Kalmarikin siirtää jatkuvalla syötöllä valmistusta Puolaan? - scale
Hossi kirjoitti:
Menolla niin siinä juuri tulee käymään. No jos ei kiinaan niin sit ainakin jonnekkin lähemmäks.
Kyl mua ainakin huolestuttaa kun jos kaupungeistakin suurimmpia yrityksiä siirtyy hiljalleen ulkomailla. Kalmarikin siirtää jatkuvalla syötöllä valmistusta Puolaan?että se lähtee.
- Hossi
scale kirjoitti:
että se lähtee.
Lähtee, kymmenentuhannen hehtaarin alue odottaa puolassa.
- Mr.Kalluppi
Hossi kirjoitti:
Menolla niin siinä juuri tulee käymään. No jos ei kiinaan niin sit ainakin jonnekkin lähemmäks.
Kyl mua ainakin huolestuttaa kun jos kaupungeistakin suurimmpia yrityksiä siirtyy hiljalleen ulkomailla. Kalmarikin siirtää jatkuvalla syötöllä valmistusta Puolaan?1960-2000 ; maaseudulta kaupunkeihin.
2000-???? ; Suomen kaupungeista halvempiin tuotantomaihin.
Jk. Joko nyt te kaupunkilaiset ymmärrätte sen, miltä meistä on tuntunut? - Sarvikuonokas
Siirretään kirjoitti:
kaikki tuotanto Kiinaan.
Viimeinen lähtijä sammuttaa Helsingistä valot.ei Kiinaan..
- Hossi
Mr.Kalluppi kirjoitti:
1960-2000 ; maaseudulta kaupunkeihin.
2000-???? ; Suomen kaupungeista halvempiin tuotantomaihin.
Jk. Joko nyt te kaupunkilaiset ymmärrätte sen, miltä meistä on tuntunut?Täs kohtaa tasa-arvolla olla mitään tekemistä.
Tavara kulkee sinne mikä vetää.
Maaseudut tyhjeni ensiks ku ei ollu töitä ja tähkien pureskelu ei kiinnostanut, nyt sit työpaikat lähtee kaupungeista. Jäljelle jää ne tuet mitkä voidaan sit suunnata kaikille työttömille, ei tarvita enää niin aluetukia ku muitakaan tukia, muuta ku työttömyystuki. - Mr.Kalluppi
Hossi kirjoitti:
Täs kohtaa tasa-arvolla olla mitään tekemistä.
Tavara kulkee sinne mikä vetää.
Maaseudut tyhjeni ensiks ku ei ollu töitä ja tähkien pureskelu ei kiinnostanut, nyt sit työpaikat lähtee kaupungeista. Jäljelle jää ne tuet mitkä voidaan sit suunnata kaikille työttömille, ei tarvita enää niin aluetukia ku muitakaan tukia, muuta ku työttömyystuki.En ajatellut viestiäni loppuun saakka. Tasa-arvoa olisi vasta sitten kun kaupunkilaiset joutuisivat siirtymään Intiaan tai Kiinaan tehtaittensa perässä, muuten kuolisivat nälkään. Silloin vasta se tasa-arvo toteutuisi.
Kerrankin järkevää keskustelua huu-haan lomassa. Minun on ikävä kyllä poistuttava töitä tekemään.
Jk. Olen etuoikeutettu maalainen. Minulla on työpaikka. - Hossi
Mr.Kalluppi kirjoitti:
En ajatellut viestiäni loppuun saakka. Tasa-arvoa olisi vasta sitten kun kaupunkilaiset joutuisivat siirtymään Intiaan tai Kiinaan tehtaittensa perässä, muuten kuolisivat nälkään. Silloin vasta se tasa-arvo toteutuisi.
Kerrankin järkevää keskustelua huu-haan lomassa. Minun on ikävä kyllä poistuttava töitä tekemään.
Jk. Olen etuoikeutettu maalainen. Minulla on työpaikka.Sekaan välillä jotain järkeekin mahtuu ja eksyy tai ainakin yritetään.
No joo tos kohtaa vois sanoa et tasa-arvon teesit liippais ainakin läheltä ja ei oo kaukana etteikö jossain kohtaa näin kävisi.
Kyl täs itsekkin on saanut seurata läheltä pienten kaupunkien kuivumista teollisuuden kaikkoessa muualle. Ensiksi isommat yritykset ostavat itselleen nämä yritykset ja muuteman vuoden jälkeen toteavat sen kannattamattomaksi ja pistävät lapun luukulle. Hossi kirjoitti:
Sekaan välillä jotain järkeekin mahtuu ja eksyy tai ainakin yritetään.
No joo tos kohtaa vois sanoa et tasa-arvon teesit liippais ainakin läheltä ja ei oo kaukana etteikö jossain kohtaa näin kävisi.
Kyl täs itsekkin on saanut seurata läheltä pienten kaupunkien kuivumista teollisuuden kaikkoessa muualle. Ensiksi isommat yritykset ostavat itselleen nämä yritykset ja muuteman vuoden jälkeen toteavat sen kannattamattomaksi ja pistävät lapun luukulle.Toimitilat ja henkilökunta on vain sellaista oheiskrääsää mitä tulee siinä mukana, kun ostetaan uusia asiakkaita.
Rautalankaa...
Yritys Iso X haluaisi päästä tekemään yrityksen Mega Y:n tuotteita. Yritys Mega Y on ollut tyytyväinen yhteistyönsä yrityksen pikku Ö kanssa, eikä siksi ala yhteistyöhön Iso X:n kanssa.
Yritys Iso X ostaa yrityksen pikku Ö siirtää Mega Y:n tuotannon omiin tiloihinsa....ja pikku Ö:n ikkunoihin lyödään laudat.
Ja tää liittyi siis tähän:
"Ensiksi isommat yritykset ostavat itselleen nämä yritykset ja muuteman vuoden jälkeen toteavat sen kannattamattomaksi ja pistävät lapun luukulle"- Hossi
Richartti kirjoitti:
Toimitilat ja henkilökunta on vain sellaista oheiskrääsää mitä tulee siinä mukana, kun ostetaan uusia asiakkaita.
Rautalankaa...
Yritys Iso X haluaisi päästä tekemään yrityksen Mega Y:n tuotteita. Yritys Mega Y on ollut tyytyväinen yhteistyönsä yrityksen pikku Ö kanssa, eikä siksi ala yhteistyöhön Iso X:n kanssa.
Yritys Iso X ostaa yrityksen pikku Ö siirtää Mega Y:n tuotannon omiin tiloihinsa....ja pikku Ö:n ikkunoihin lyödään laudat.
Ja tää liittyi siis tähän:
"Ensiksi isommat yritykset ostavat itselleen nämä yritykset ja muuteman vuoden jälkeen toteavat sen kannattamattomaksi ja pistävät lapun luukulle"Pois markkinoilta. Niin se menee ja suomalainen yritys omassa ahdingossaan myy.
Hossi kirjoitti:
Pois markkinoilta. Niin se menee ja suomalainen yritys omassa ahdingossaan myy.
Useat menestyvät yritykset menee myyntiin siinä vaiheessa, kun yrityksen "hinta" on noussut sille tasolle omistajat/perustajat saavat siitä myydessään hyvät eläkerahat.
Tai sitten he alkavat vain kaivata uusia haasteita.
Yrittäjän alan vaihtaminen tai eläkkeelle siiryminen heijastuu usein duunareiden elämään aika ikävästi....- *jepjep*
Olen samaa mieltä Hossin kanssa.
Tässähän nyt tekohengitetään eloon sitä, joka lähti kuolemaan 60-luvulla. Tämän valtion aluepolitiikanhan maksavat veronmaksajat.
Ihan hyvä sinänsä, jos valtio on löytänyt tähän autioitumiseen ratkaisun aluepolitiikasta. Jos Saharaan syntyy keitaita tällä rahamäärällä, niin hieno homma! Nobelin palkinnon arvoinen jopa.
Täytynee itsekin harkita siirtymistä maaseudun rauhaan, kohtuupitkien työpäivien ja luonnonrauhan idylliin. - Hossi
Richartti kirjoitti:
Useat menestyvät yritykset menee myyntiin siinä vaiheessa, kun yrityksen "hinta" on noussut sille tasolle omistajat/perustajat saavat siitä myydessään hyvät eläkerahat.
Yrittäjän alan vaihtaminen tai eläkkeelle siiryminen heijastuu usein duunareiden elämään aika ikävästi....Jaa siihen se perustuu. Hulluhan sitä ihminen on jos ei myy kun omasta yrityksestä on hyvät hillot tiedossa.
No joilla on rahaa ne sitä tekee, ne jotka tekevät ne rahat niille ne kärsivät. Sarvikuonokas kirjoitti:
ei Kiinaan..
Suomalaisten yritysten tuotantoa siirretään edelleen Viroon ja jonkin verran myös Venäjälle.
Kaikki eivät halua omien tuotteidensa tuotantoa siirrettäväksi "liian kauas", mikäli se kilpailullisista syistä on mahdollista pitää lähellä.- Hossi
Richartti kirjoitti:
Suomalaisten yritysten tuotantoa siirretään edelleen Viroon ja jonkin verran myös Venäjälle.
Kaikki eivät halua omien tuotteidensa tuotantoa siirrettäväksi "liian kauas", mikäli se kilpailullisista syistä on mahdollista pitää lähellä.Yhdentyvä eurooppa.
Yritykset siirtyvät EU maihina ja sieltä tulevat työntekijät vielä tänne ?
Kaksinkertainen uhka työttömyyden lisääntymiseen. - Sarvikuonokas
Richartti kirjoitti:
Kaikki eivät halua omien tuotteidensa tuotantoa siirrettäväksi "liian kauas", mikäli se kilpailullisista syistä on mahdollista pitää lähellä.Kohta Suomesta ei löydy enää muita kuin projektipäälliköitä
Hossi kirjoitti:
Yhdentyvä eurooppa.
Yritykset siirtyvät EU maihina ja sieltä tulevat työntekijät vielä tänne ?
Kaksinkertainen uhka työttömyyden lisääntymiseen....kuulut huhuja on sellainen, että virolainen yritys hoitaisi täällä Pohjanmaalla erään kunnan infrastruktuuria, what the fuck?
Varmaankin urbaanilegenda, mutta voishan se olla mahdollistakin, kun EU:n taholta on asetettu kaikenlaisia kilpailutusmääräyksiä...- Hossi
Richartti kirjoitti:
...kuulut huhuja on sellainen, että virolainen yritys hoitaisi täällä Pohjanmaalla erään kunnan infrastruktuuria, what the fuck?
Varmaankin urbaanilegenda, mutta voishan se olla mahdollistakin, kun EU:n taholta on asetettu kaikenlaisia kilpailutusmääräyksiä...Ja uskoisin ettei ihan täysin tuulesta temmattu juttu, täysin mahdollista joskin vimosen päälle järjetöntä.
No, jos kerran kunta moisen palvelun saisi virosta edulliseen hintaan niin kyl miekin voisin moista mahdollisuutta harkita.
Viro kehittyy sellaista vauhtia että tälläiset "urbaanilegendat" tulevat varmasti lisääntymään.
Kuinka paljon mahtaa jo nyt olla virossa alihankkijoita ?? - scale
Richartti kirjoitti:
Yrittäjän alan vaihtaminen tai eläkkeelle siiryminen heijastuu usein duunareiden elämään aika ikävästi....Suomi on pienten firmojen maa. Nokiaa lukuunottamatta ei tässä maassa ole firmaa/konsernia jota ei olisi kv. sijoittajien helppo vallata. Markkinoilla on löysää rahaa tuottaville bisneksille tyrkyllä.
Homma kulkee seuraavasti. Konsernissa A on liiketoiminta-alueet B, C ja D.
B on konsernin kruununjalokivi ja money machine, jolla rahoitetaan konsernin heikommin kannattavia osia C ja D.
B:n markkina-arvo olisi huomattavasti suurempi yksinään, kuin osana konsernia (C ja D vetävät arvoa alas)
Kv. kerää pääomaa markkinoilta tarkoituksenaan hankkia 10-15% osakkeista ja vaatia hallituspaikkaa. Hallitukseen päästyään aletaan vaatia konsernin pilkkomista, jolloin osakekurssit pompsahtavat ylös.
Kv saa tahtonsa läpi, konserni pilkotaan, voitot korjataan C ja D saavat manööverin yhteydessä kunnon matokuurin. Toimiva johto saa kultaisen kädenpuristuksen ja duunarit monoo. Elämässä on muitakin arvoja kuin numerot, eikä mul nyt varsinaisiin aluetukiin ole mitään muuta sanomista ku, et se sama raha menee sit asumistukiin, ja muiden sosiaalisten ongelmien hoitamiseen, jos kaikki pakataan samaan laatikkoon. Jopa enemmän numeroita menee niiden ongelmien hoitamiseen.
Hossi kirjoitti:
Lähtee, kymmenentuhannen hehtaarin alue odottaa puolassa.
Suomeen syntyy sit joku muu uus yritys, tai useempi pienempi yritys. Kylvetään ja niitetään, sitähän se on.
scale kirjoitti:
Suomi on pienten firmojen maa. Nokiaa lukuunottamatta ei tässä maassa ole firmaa/konsernia jota ei olisi kv. sijoittajien helppo vallata. Markkinoilla on löysää rahaa tuottaville bisneksille tyrkyllä.
Homma kulkee seuraavasti. Konsernissa A on liiketoiminta-alueet B, C ja D.
B on konsernin kruununjalokivi ja money machine, jolla rahoitetaan konsernin heikommin kannattavia osia C ja D.
B:n markkina-arvo olisi huomattavasti suurempi yksinään, kuin osana konsernia (C ja D vetävät arvoa alas)
Kv. kerää pääomaa markkinoilta tarkoituksenaan hankkia 10-15% osakkeista ja vaatia hallituspaikkaa. Hallitukseen päästyään aletaan vaatia konsernin pilkkomista, jolloin osakekurssit pompsahtavat ylös.
Kv saa tahtonsa läpi, konserni pilkotaan, voitot korjataan C ja D saavat manööverin yhteydessä kunnon matokuurin. Toimiva johto saa kultaisen kädenpuristuksen ja duunarit monoo.....KONEen pilkkominen, eikös se mennyt jotenkin noin.
Kyllähän noita yrityskaappauksia yms. tapahtuu myös, joissa ainoana tavoitteena on ottaa pörssistä kunnon pikavoitot ulos, millään muulla ei ole mitään merkitystä.- Hossi
relaxed_eyes kirjoitti:
Elämässä on muitakin arvoja kuin numerot, eikä mul nyt varsinaisiin aluetukiin ole mitään muuta sanomista ku, et se sama raha menee sit asumistukiin, ja muiden sosiaalisten ongelmien hoitamiseen, jos kaikki pakataan samaan laatikkoon. Jopa enemmän numeroita menee niiden ongelmien hoitamiseen.
Kenties olis paikallaan pistää rahaa likoon muiden ihmisten ostovoiman lisäämiseen sekä jollain keinoilla saada kotimaisten tuotteiden hinnat halvemmiksi.
Ihmisillä olis paremmin rahaa mitä kuluttaa ja ostasivat edullisempia omien peltojen tuotteita, näin raha alkaisi liikkua ja kaikki olisivat tyytyväisiä.
Numerot eivät ole mitään arvoja eivät ainakaan elämänarvoja, välttämätön paha pikemminkin mikä aiheuttaa monet ongelmat.
- sananvapahtaja
Miksei professori voisi tuoda mielipidettään esille, semminkin kun mielipiteet perustuvat verovaroin kustannettuun tutkimukseen ja tieteeseen?
Onko niin, että kun joku mielipide tuntuu oman elinympäristön uhkaamiselta, niin sensuurin pitäisi astua kehiin? Kukakohan tämä korkea-arvoinen sensuurielin on? Kansankäräjät?
Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Aluepolitiikasta voidaan olla montaa mieltä. Poliitikot/kansalaiset viimekädessä määräävät aluepolitiikasta. Ikiaikaiset tukiaiset maaseudulle ja viimeaikaiset valtionhallinnon alueellistamishankkeet ovat tätä yhdenlaista politiikkaa. Esim. alueellistamishankkeet ovat kaikkea muuta kuin rahansäästämistä. Rahaa palaa aivan sikana. Ja tätä tehdään aluepoliittisista motiiveista.
Yleinen mielipide on ollut, että isoista kaupunkikeskittymistä halutaan eroon, ja pitää maaseutu elävänä. Valtion virastoja alueellistetaan sinne tänne syrjäkyliin. Siinä mielessähän maalla-asuvien pitäisi olla ihan tyytyväisiä. Heistä pidetään aluepolitiikalla huolta. - scale
asia mieleen, että noikohan se tuon herra professorin mielestä tekohengitystä, että korkeakoulut ovat verovaroin ylläpidettäviä laitoksia?
Mitähän proffa olisi siitä mieltä, että vaan teollisuuden kustantama tutkimus on kannattavaa ja kaikki muu on tehottomuutta ruokkivaa 0-tutkimusta.
No kaikki ovat hyviä kertomaan, mitä muiden pitäisi tehdä, jotta homma olisi hanskassa. Omaa pesää ei sitten kannatakkaan alkaa pöyhiä. - Mr.Kalluppi
Lukematta itse linkkiäsi kirjoitin jo vastineen. En viitsi kommentoida jätkän puheita, on niin sairaat ajatukset päässänsä.
Siperiaan karkoittaisin kymmeneksi vuodeksi minä hänet.
Jk. Kyllä Siperia opettaa. Ah sitä kaupunkien ihanuutta, sinne vaan kaikki. Mitäs noista maaseuduista niin meuhkaamaan, kaupungeista se onni löytyy ;)
- rumaelsa
herra lehtijutussa ei uskoakseni ole mielipiteensä kanssa yksin.Kylmäähän tuollainen puhe ja tuntuu järjettömältä,mutta sitähän tämä maailma on täynnään,järjettömyyttä(=ihmisen pikku-järki suuruudenhulluus).
Pitää vaan uida vastavirtaan!- ewfafsd
keinotekoinen tukeminen ole juuri vastavirtaan uimista? Jonkun täytyy vastaavasti tuottaa paljon enemmän, joka voidaan ottaa siltä menestyvän toiminnan kehitykseltä pois, jotta voidaan pitää keinotekoisesti yllä tappiota tuottavaa toimintaa?
- rumaelsa
ewfafsd kirjoitti:
keinotekoinen tukeminen ole juuri vastavirtaan uimista? Jonkun täytyy vastaavasti tuottaa paljon enemmän, joka voidaan ottaa siltä menestyvän toiminnan kehitykseltä pois, jotta voidaan pitää keinotekoisesti yllä tappiota tuottavaa toimintaa?
onhan sillä hintansa,jos halutaan pitää koko Suomi asuttuna.Minusta elämä on kuitenkin antoisampaa ja rikkaampaa matalammalla elintasolla lähellä luontoa kuin asfalttiviidakoon tiviisti sullottuna. Siitä kannattaa maksaa niin yksityisesti kuin yhteisestikin.
- jarona
ajatus että meillä ei olisi omaa maataloutta lainkaan? Jos tulee sota ja niitä varmasti vielä tulee, niin suomalaiset kuolevat helposti nälkään ilman omaa tuotantoa.
Kyllähän on Suomelle kannattavampaa maksaa omasta maataloudesta kun raaka-aineidenkin hinnat on hirveässä nousussa, kuin maksaa ulkomaille ja maksaa omien maajussien työttömyydestä. Työtä ja ruokaa täällä pohjolassakin tarvitaan.
Ja mä olen stadilainen toisessa sukupolvessa. Mutta myös isovanhempien vanhemmat asuivat jonkin aikaa Helsingissä. Mutta Suomi tarvitsee maaseutunsa. Mieluummin maksan suomalaiselle maajussille kuin espanjalaiselle!- Hossi
Se mut suomalinen pulla on vaan niin halvatun kallista.
Ei ole ihan oikein ku Juan Carlos vääntää kotonaan pari pullapitkoo, kelkkoo sen tänne kotisuomeen ja myy vielä halvemmalla ku Pirkon vääntämän pitkon.
Valtiovallan pitäs keksiä muunlaiset keinot kuin nuo aluetuet jotka eivät vaikuta kuin tuon Pirkon mahdollisuuksiin vääntään tuota pitkoa, ostajasta se voima tulee. Välillisiin sekä välittömiin kustannuksiin pitäisi kiinnittää huomiota ja tuo raha tarvitsisi suunnata sinne. Pirkon pullan hinta täytyy saada kilpailukykyiseksi. tuota myös ympäristöllisistä syistä. Lähiruoan tuottaminen on huomattavasti järkevämpää ympäristön kannalta kuin raijata kaikki jostain kaukaa tehotuotettuna. Koskaan ei tietenkään täysin omavaraiseks päästä, mutta ei mun mielestä omasta ruoantuotannosta tule pyrkiä poiskaan päin vaan pikemminkin varmistaa sen jatkuminen tulevaisuudessakin.
Mun mielestä oman ruoantuotannon alasajaminen on siis paitsi pelottavaa, myös kestävän kehityksen periaatteiden vastaista.- fewfewsd
"Jos tulee sota ja niitä varmasti vielä tulee, niin suomalaiset kuolevat helposti nälkään ilman omaa tuotantoa."
Ei taida enää seuraavan sodan aikana olla aikaa tai mahdollisuutta harrastaa maanviljelyä samaan aikaan. Se on kokonaisvaltaisempaa kuin sotiminen 60 vuotta sitten ja aseetkin yltävät pidemmälle. Ei ole enää etulinjaa, sen takana rauhassa toimivaa huoltoa ja sen takana maanviljelytoimintaa tms. arkipuuhastelua. ...että niin pitkä kestoisia sotia ja laajoja kauppasaartoja voisi nykyään kehkeytyä näillä leveysasteilla, että nälkäkuolemat alkaisivat väestöä uhkaamaan.
Toisekseen en osaa sanoa onko tuotantomäärät edes laskeneet viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun tilojen vähenemistä on kompensoinut jäljelle jäävien tilojen valtava kasvu.
- dayum
tällä:
"syrjäseuduilla tapahtuvia joukkoirtisanomisia ja tehtaiden sulkemisia ei pidä ihmetellä. Ne ovat luonnollinen rakennemuutos valtiolle, jossa on jo pitkään tuettu maaseudulla asuvien työllistymistä, turhaan.
- Ilman aluepolitiikkaa kaikki toiminta keskittyisi kaupunkeihin ja niitä ympäröiviin taajamiin. Se olisi edullista, koska kaupungit ovat tehokkaita"
Tekstin perusteella suomennettunahan tuo "kaupungit ja ympäröivät taajamat" ovat pk-seutu ja pari muuta vähän isompaa kaupunkia Suomessa. Samoin "syrjäseutu" on suomennettuna kehäkolmosen ulkopuolinen alue pienellä varauksella pois lukien Tampereen ja Oulun seutu. Esimerkiksi viimeaikoina tapahtuneista irtisanomisista Kemijärvi lienee mun muistin mukaan ainoa "syrjäisempi seutu".
Muutenkin hieman askarruttaa perustelu koskien sitä, että (isoissa) kaupungeissa kaikki olisi parempaa ja kustannustehokkaampaa, koska mitä isompi kaupunki, niin sen kalliimpaa. Jossain rahtikustannuksissa yms. tulisi sitä tehokkuutta, mutta mites lie muuten sitten.tehokkuuskeskusteluista useimmiten jätetään pois se, miten yksilö kokee elämänsä laadun. Mua esim. kammottaa ajatus asua keskellä kaupunkia, vaikka se yhteiskunnan toimivuuden kannalta varmaan tehokkain vaihtoehto oliskin. Kuljetukset, lämmitykset, palvelut sun muut hoituis huomattavasti tehokkaammin kuin jos asuu keskellä karuinta maaseutua (en tosin asuis sielläkään).
Mua korpeaa se, että oletetaan kaikkien olevan halukkaita lähtemään pääkaupunkiseudulle työn perässä. Kaikki ei sitä halua, kaikki ei koe olevansa onnellisia siellä. Ja siinäpä meillä sitten on kasa onnettomia ihmisiä mutta onpahan helvetin tehokkaasti pakattu porukka yhteen. Mä uskon tuollasen lisäävän yhteiskunnan pahoinvointia, koska se pakottaa yksilöt ratkaisuihin, jotka ei välttämättä ole oikeita juuri sen ihmisen kohdalta.
Mä en usko, etteikö jonkinlainen kompromissi olis mahdollinen. Nykyään esim. pystyy niin montaa työtä tekemään etätyönä jne, että erilaisilla ratkaisuilla mahdollistettais sekä yksilön hyvinvointi, että yhteiskunnan tehokkuus ja kilpailukyky. Henkinen hyvinvointi on mun mielestä asia, jota ei voida ohittaa kun keskustellaan yhteiskunnan tehostamisesta.- dayum
Aurinko79 kirjoitti:
tehokkuuskeskusteluista useimmiten jätetään pois se, miten yksilö kokee elämänsä laadun. Mua esim. kammottaa ajatus asua keskellä kaupunkia, vaikka se yhteiskunnan toimivuuden kannalta varmaan tehokkain vaihtoehto oliskin. Kuljetukset, lämmitykset, palvelut sun muut hoituis huomattavasti tehokkaammin kuin jos asuu keskellä karuinta maaseutua (en tosin asuis sielläkään).
Mua korpeaa se, että oletetaan kaikkien olevan halukkaita lähtemään pääkaupunkiseudulle työn perässä. Kaikki ei sitä halua, kaikki ei koe olevansa onnellisia siellä. Ja siinäpä meillä sitten on kasa onnettomia ihmisiä mutta onpahan helvetin tehokkaasti pakattu porukka yhteen. Mä uskon tuollasen lisäävän yhteiskunnan pahoinvointia, koska se pakottaa yksilöt ratkaisuihin, jotka ei välttämättä ole oikeita juuri sen ihmisen kohdalta.
Mä en usko, etteikö jonkinlainen kompromissi olis mahdollinen. Nykyään esim. pystyy niin montaa työtä tekemään etätyönä jne, että erilaisilla ratkaisuilla mahdollistettais sekä yksilön hyvinvointi, että yhteiskunnan tehokkuus ja kilpailukyky. Henkinen hyvinvointi on mun mielestä asia, jota ei voida ohittaa kun keskustellaan yhteiskunnan tehostamisesta.Niin epäilen minäkin jotta mikäli ihmisiä alettaisiin "pakkosiirrättää" ei-halutuille asuinseuduille, niin henkiset ynnä muut samanlaiset ongelmat lisääntyisivät huomattavasti. Monen elämänlaatu varmasti kärsisi jo ihan pelkästään sen takia, että joutuu asustamaan ihan jossain muualla, kuin missä haluaisi asua.
Jos ajattelee pk-seutuakin, niin ei mulla ainakaan ole yhtään minkäänlaista mielenkiintoa asua siellä. Ainakaan tähän mennessä ei ole ollut. Olisihan siinä etunsa asustella noin suunnilleen kehäkolmosen sisällä tai välittömässä läheisyydessä, mutta silti. Joku kohtalaisen kokoinen kaupunki tai ainakin sen lähistöllä asuminen on mun juttuni. Ainakin nyt on.
Ja mitä tulee henkiseen hyvinvointiin, niin mun nähdäkseni se henkinen huonovointisuus vain lisääntyy koko ajan - jo nyt, ihan ilman ehdottoman konkreettista herra Teknillisen korkeakoulun professorin ehdotusta. Vaikka tuota ajatusta itsessään kyllä toteutetaankin ns. kaikessa hiljaisuudessa tänäkin päivänä. Onhan nuo kaikki merkit ollut nähtävissä jo pitemmän aikaa.
Jos/kun noin käy, niin Irwinin laulut muuten nousisivat varmaan uuteen kukoistukseen:
http://www.youtube.com/watch?v=uT4lWIqlU1A
(ensin oli näin...)
http://www.youtube.com/watch?v=UUM6V8aJxEU
(ja näin siinä sitten kävi)
Asiakeskustelu, hienoo! Yritän itekin osallistua kuhan vaan kerkeen.
...mä taidan tehdä sun kiusaksi ilmoituksen asiattomasta aloituksesta, niin saat odotella seuraavaa asiakeskustelua taas pari vuotta. =D
- rusalkaa
Siinä se.
- aprillipila..
"Politiikka kiinnostaa myös Big Brother-tähtiä. Talon tämän vuoden asukkaista ainakin sunnuntaina kilpailusta pudonnut Risto Kuoppala on ehdokkaana Tampereella SDP:n listalla. Viime vuoden BB-talosta ehdokkaana on Einari Rautio kokoomuksen riveissä."
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/09/712678 - ,,,,,,,,,
kuin Richartin tai Ratikkakuskin suusta.
- MMies
Itse olet rinta rottingilla äänestänyt Kokoomusta, joka tuota muutosta kiihkeimmin ajaa. Nauti muutosvoiman veret seisauttavassa hehkussa, vittupää.
- cookos
vaan totisinta totta, kaupunkikeskeista asutuspolitiikkaa on harjoitettu Suomessa jo 80-luvun lopusta lähtien.
Onneks vielä veotuksessa saa jotain takasin, matkakorvauksia työmatkoista, vaan niihinkin meinattiin puuttua. Ihmiset vaan tykkäävät asua maalla, se on edullista ja täällä on kivaa...
mutta voi herran jestas...kyllä ,joillakin on otsaa! Yllätyin totaalisesti keskustelun tasosta, niinku varmasti moni muukin yllätty. Aika paljon on sanottu, eikä mullakaan ole oikein mihinkään mitään lisättävää, väiteltävää tai pois otettavaa, mut on vaan pakko heittää tää kommentti, koska linkin tänne heittäessäni en todellakaan odottanut mitään tälläistä.
- Mr.Kalluppi
En olisi kuuna päivänä uskonut palstamme pystyvän tällaiseen suoritukseen.
Jk. Hyvä me.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4568173Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1165647Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1164678Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2074542Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli334488Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s523987Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603873Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan773747Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava433688SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha853491