sytostaateista,

???????

tai yleensä syöpähoidoista kysysin.
Vaikuttaako ne mahdollisesti muualle elimistöön,kun itse syöpäkasvaimeen.
Voiko jatkaa puolison kanssa,ilman pelkoa esm.seksiä,vaikka ei ole suojaa.
Varmaan turha pelko mutta kysyn kuitenkin.

5

1749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr Hodgkin

Solunsalpaajat ovat rankkoja lääkkeitä. Minulle (Hodgkin, ABVD-kuurit) kolmas päivä jokaisen hoidon jälkeen oli pahin. Sen jälkeen hiukan tokenee.

Aika raskasta se on. Pahoinvointi on mahdollista. Tukka voi lähteä. Paino yleensä putoaa (minä tosin lihoin koska söin niin ahkerasti:-). Ruumiillinen kunto heikkenee. Korvat voivat ruveta soimaan (tinnitus). Seksi voi hoitojen aikana tuntua kaukaa haetulta ajatukselta...

Sinulle ehkä tarjotaan mahdollisuutta luovuttaa siemennestettä varastoon pakasteeseen ennen hoitojen alkamista jos aiot vielä hankkia lapsia (minulle ainakin tarjottiin). Sukusolut ja muut nopeasti uusiutuvat solut (kuten syöpäsolut) kärsivät hoidosta. Aivot eivät kärsi sillä aikuiselle ihmiselle ei synny uusia aivosoluja.

Suojaamattomasta seksistä hoitojen aikana voisit ehkä kysyä lääkäriltä. Luulisin että hoitojen jälkeen sukusolutuotantosi kuitenkin palautuu jokseenkin ennalleen.

Ota iisisti vaan, päivä kerrallaan. Kukapa meistä tietää milloin kukin keikahtaa. Minullekin voi kämähtää katolta tiiliskivi päähän heti kun tästä astun kadulle ja se on siinä.

• Mr Hodgkin

Jaahas, huomaan tehneen johtopäätöksen että olet mies, vaikka voisit yhtä hyvin olla nainen tuon tekstin mukaan, mutta eniwei, kysy varmuuden vuoksi lekurilta tai vaikkapa sairaanhoitajaltakin.

Olin muuten huuli aika pyöreänä kun viehko sairaanhoitajatar tuli sairaalassa ehdottelemaan siemennesteen luovutusta lasten hankintaa varten ennen hoitojen aloitusta. En oikein tiennyt mitä ajatella...

• kandipaatti

Solunsalpaajat heikentävät kaikkien niiden kudosten toimintaa, joissa on vilkkaasti jakaatuvia soluja: iho, karvat ja hiukset, suolisto, sukusolut.

Solunsalpaajat eivät "tartu" seksissä eli sitä saa ja voi harrastaa. Limakalvoja ne voivat kuivattaa ja aiheuttaa pahoinvointia, mikä toki voi vähentää haluja.

Raskaaksi ei missään tapauksessa saa solunsalpaajahoidon aikana tulla, koska solunsalpaajat aiheuttavat vaikeita sikiöepämuodostumia ja keskenmenoja.

• aloittaja

hyvä tietää ettei tarvii vältellä omaa rakastaan.Kun rakastaa haluaa aina vaan hyvää molemmille.

• näkökulmaa

Naispuolinen kumppanini ei kieltämättä ollut solunsalpaajahoitojensa aikana yhtä innokas seksiin kuin muulloin - eivätkä luontaiset liukasteet aina riittäneet - mutta ei meidän seksistä sentään tarvinnut kokonaan luopua!

Senkin voin sanoa, että seksielämästä voi myös löytyä aivan uusia ulottuvuuksia haettaessa "arkisen totunnaiselle" yhdynnälle vaihtoehtoja. Kokeilumieltä kehiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4123
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2603
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2335
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      112
      1362
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      76
      1059
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      933
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      916
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      901
    Aihe