Lukihäiriö

SVU

Missä voi testata lukihäiriötä? Vahvasti olen alkanut epäillä, että jonkin asteinen lukihäiriö saattaisi minulla olla. Veljelläni on melko paha lukihäiriö ja se diagnosoitiin jo ala-asteella. Itselläni alkoi vasta lukiossa esiintyä ongelmia, mutta vanhemmat eivät uskoneet, vaikka kerroin ongelmastani. Nyt haluaisin lukihäiriön kuitenkin testata. Koulussa en siis enää ole, keväällä valmistuin. Koulun terveydenhoitajan luo en siis voi enää mennä asiasta kysymään.

Katselin muutamia suuntaa antavia testejä netistä ja mm. seuraavia asioita olen itsestäni havainnut:
* Koetilanteissa istuin aina viimeisten joukossa aineesta riippumatta.
* Lukeminen ja käsin kirjoittaminen on opiskelijatovereitani huomattavasti hitaampaa.
* Lukiessani pitkiä tekstejä rivit menevät usein sekaisin.
* Ääneen lukeminen ja suulliset esitelmät ovat aina tuottaneet vaikeuksia ja jännitän niitä todella paljon.
* Kielten koulumaisessa opiskelussa on aina ollut ongelmia, vaikka innostusta kyllä riittää, koska rakastan matkustelemista.
* Päässälasku tuottaa myös vaikeuksia, vaikka muuten olen matematiikassa lahjakas.
* Vasenta ja oikeaa on aina ollut vaikea erottaa.

10

6266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa ongelmaa

Vasen - oikea ongelmaa ei ole ollut, mutta muuten sama juttu. Kieletkin menevät ruotsi 4 ja englanti 5, joka vastaa 8-9 ja 10. Ranskaa koitin opiskella, mutta ei onnistunut mitenkään.
      Muuten on siis aivan samat kuin ylläolevat jutut, kirjoittaessa unohtuu usein kirjain sieltä täältä. Onko siis mitään koti / nettikonstia testata tätä, vai pitäskö ihan kalliille yksityislääkärille mennä kun ei normaaleille lääkäreille helposti nykyään pääse edes?

• SVU

Lukemani mukaan lukihäiriö on yksilöllinen ja sen vakavuutta arvioidaan asteikolla 1-4. Suuntaa antavia testejä on kyllä, esim.
        http://www.akonet.org/pinoste/7eeroa/testi/lukihairiotesti.php, jota itse käytin ja se vain vahvisti epäilyksiäni. Nyt haluaisin kuitenkin asiaan varmuuden, koska olen lähdössä suorittamaan uutta tutkintoa ja kaiken lisäksi vielä ulkomaille. Laittakaa lisää linkkejä lukihäiriötesteihin, jos sellaisiin olette netissä törmänneet ja muutenkin vinkkejä sen testaamiseen!

Aiemmin unohdin vielä mainita pari asiaa eli:
        * Suullisten ohjeiden seuraaminen on vaikeaa, kun taas kirjallisen ei niinkään, kun ne voi lukea tarvittaessa aina uudelleen.
        * Kirjallisten matematiikan tehtävien ymmärtäminen on myös aina ollut vaikeaa.

• Varjolilja

Täällä on nyt parina vuotena testattu kaikki lukion aloittaneet. Muistaakseni erityisopettaja teetti testit ja, jos siitä löytyi jotain, testattiin vielä tarkemmin nuo seulaan jääneet. Omalle lapsellemme oli helpotus saada tuo lukihäiriötieto. Hänellä todettiin keskivaikea lukihäiriö. Kun vielä kävimme neurologin vastaanotolla saamassa "leiman papereihin" ja paperit lähetettiin Ytl:aan, hän sai ylioppilaskokeissa kaksi tuntia lisäaikaa kirjallisessa kokeessa ja kielten kuunteluissa äänitteet, joissa oli pidemmät tauot kuin muilla. Päätös siis tuli Ytl:sta ennen kokeita ja tuo todistus piti olla liitteenä, kun hänelle tilattiin nuo pitkät äänitteet. Siitä oli suurta apua hänelle, koska vihdoinkin hän ennätti lukea kysymykset tauon aikana. Toisen lapsemme testasi alakoulun kolmannella luokalla terveyskeskuksen psykologi ja sen jälkeen hän vihdoin oppi lukemaan - kolmannella luokalla, saatuaan oikeat ohjeet, missä oli suurin oppimisvaikeuden syy.

• ritalin

Itsellä asperger vaikutti ainakin siten, että kuunteluihin oli usein lähes mahdotonta keskittyä. Kuunteluissa vielä pyrittiin mahdollisimman nopeaan ja epäselvään ja jos hetkeksi vaivuin ajatuksiini, ei lopuillakaan ollut mitään väliä...

• Nimetön

Olen itsekkin lukihäiriöinen sille olen tehnyt vain näitä kolmea asiaa: Lukenut, lukenut ja vielä kerran lukenut koulumenestykseni oli vahva peruskoulussa keskiarvo 9.2 kun en lukenut niin muistin opettajan puheet ja teot. nyt tekussa 5v 100 op. vaikeuksia on. kun kaikkia asioita ei tunnilla käsite tulos on heikko... onneksi äö on 131 joka on tyhjänpäiväinen tieto kun se ei kerro kokonaisuutta vaan 1-2% kokonais kapasiteetistä.

• Omark

Minä luen poikkeuksetta kaikki lööpit ym. väärin. Yleensä sitten aika nopeasti tajuan, että ei voi olla noin, vaan luen uudelleen ja ymmärrän oikein. Sitä en vain tiedä, kuinka paljon olen elämässäni ymmärtänyt asioita väärin, kun en ole ymmärtänyt, että olen ymmärtänyt väärin. Kirjoittaminen on lukemista helpompaa, etenkin kun on oikolukuohjelmat, jotka tajuavat virheet.

Hidas olen ollut aina ja vaikea ollut hahmottaa joitain paperiasioita. Tottumuksen kautta tiettyihin juttuihin tulee nopeutta. Pahalta vaan tuntuu, kun esim. työssä käsketään katsomaan joku asia ohjeista. Ohjeetkin ymmärtäisi helpommin, kun joku olisi ensin näyttänyt asian käytännössä, eli luettava asia olisi jo tuttua. Kaunokirjallisuuden lukeminen on helppoa sitten, kun pääsen vauhtiin ja kirja on kiinnostava. Tosin lukuvirheitä teen. Tietokirjallisuus vaikeampaa.

Muutenkin hahmotan asioita väärin ja maailma on minulle varsin kaoottista. Valitin asiaa jo opiskeluaikoina, mutta minua ei uskottu. Koulumenestys on ollut parempaa kuin mitä suoriutuminen itse käytännön elämässä. Eli jotain poppaskonsteja olen käyttänyt, jotta olen selvinnyt.

Oppiminen on ollut osaltaan näennäistä. Monimutkaista työtä en voi tehdä, koska en muista, en hallitse monia asioita samanaikaisesti, en pysty toimimaan ennakoimattomissa tilanteissa, en hahmota jne. En suostu uskomaan, että olen pelkästään hullu. Jotain neurobiologisia poikkeavuuksia minulla on taatusti olemaassa.

Matematiikassa olen surkea. Vieraita kieliä en ymmärrä, koska en voi ymmärtää lauseita, joista en ymmärrä joka sanaa. Siltikin yritän nyt yhtä kieltä opiskella, vaikka edistyminen on vaatimatonta.

Kaikesta huolimatta olen tällä hetkellä onnellinen ja tämän hetkiseen elämääni kohtuullisen tyytyväinen.

• lukihäirikkö

Hei
        maksuttomia NMI_lukiseuloja järjestää
        Vilhonkatu 4 B 13
        00100 Helsinki
        Puh. (09) 6869 3500
        Fax. (09) 6869 3520

http://www.lukihero.fi/index2.html

Sinulla taitaa olla luki-häiön lisäksi muitakin hahmottamisen häiriöitä. HERO:sta saat kuitnkin ohjeita siitä missä ongelmaasi voidaan testata edelleen. HERO:n tiloissa käy myös yksityisiä maksullisia testaajia. HERO tekee myös yhteustyötä tarkkaavaisuus ongelmien kanssa tekevien yhdistyten kanssa (ADHD, ADD ja MBD). HERO:sta saat myös tietoa neurologisten ongelmien selvittelymahdollisuuksista. Esim. Kuntotutussäätiö, NEPSY, Larmis yms. testaavat ko ongelmia pitää vain selvittää kuka maksaa ja mikä olisi paraspaikka.
        Kun katso kirjoitutasi kirjoitat virheettömästi eli saattaa olla, ettei ongelmasi ole luki-häiriö vaan esim. lyhyt kestoisen muistin ongelma, kuullun hahmottamis ongelma, ehkä näetyn hahmottamisohgelma tai jopa lukuepilepsia (Siitä epileksian muodosta oli Helsingin sanomissa kesäkuusa 2009 eli lukiessa saa pienen epilepsia kohtauksen, joka ilmenee siten, ettei ymmärrä lukmaansa).

Minulla itsellä ei ole tuollaisia ongelmia. Minun muisti on hyvä ja toimin työssä oma-aloitteisesti vaativissakin työtyehtävissä ja yllätävissä tilanteissa jopa usein paremmin kuin muut. Luen myös nopeasti ja oikein sekä pystyin kuukausien päästäkin muistamaan yliopiston tenttikirjojen sisälön. Minun vaikeus on vain tämä kirjoittaminen. Yleensä kirjoitan kaiken wordissä ja kopioin sen sitten oikolukun tarkastamana nettiiin. Nyt kuitenkin aloin suoraan vastaamaan sinulle - toivottavasti ei tullut paljon virheitä ja saat tästä apua.

• kana_

hei 14v minulla on Lukihäiriö

• best-

HEI
      MINULLA ON lukihäriö minä joudun tekemän joskus suuliseti koeta.
      Olen lajakas kielissä esim englanti ruotsi ja saksassa.
      osan lausua ja puhuta en osaa kirjota

• 1kirkkonummelainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe