Lisää kaikua!!!!

musaani

Varmaankin kaikilla kj:lla on käytössä jonkinmoinen kaikulaite. Yleensä reverb joka tuo ääneen hallimaisen kaiun. Tätä sitten käytetään todella runsaasti. Ja ilmeisen monesti laulaja haluaa sitä vielä lisää.

Kaiulla eq:n lisäksi on mahdollisuus muuttaa aika paljonkin laulajan ääntä. Kaiku tavallaan jatkaa ääntä jolloin laulaminen tuntuu helpommalta. Ei tarvitse jaksaa ääniä loppuun asti. Kaiku myös sotkee kokonaisuutta ettei kaikki yksityiskohdat niin kuulu. Moni pitää runsaasti kaiutettua saundia hyvänä saundina.

Suurin osa ihmisistä pitää omaa ääntään huonona ja haluaa että sitä muokataan voimakkaasti laitteilla. NÄin saavutetaan äänimössö josta mikään ei oikein erotu. Myönnän että karaokessa se joskus on hyvä asia.

Itse haluan mahdollisimman realistista saundia. Eli laitteista samaa mitä suustakin tulee. Näin erottuu kaikki yksityiskohdat, laitteet ei anna virheitä anteeksi mutta hienoudetkin erottuu. On mahdollisuus kehittyä laulajana kun kuulee mitä se laulu todellisuudessa on. Suosittelen säätötapaa kaikille jotka haluavat kehittyä laulajana.

Kaiun tehtävänä oliskin tuohon realistiseen ääneen tuoda tilavaikutelma. Eihän vaatekaapissa ole kiva laulaa. Hyvä konserttisali sitävastoin antaa luovuudelle siivet.

Valitettavasti todella hyvät tilaefektit maksaa vielä maltaita. Jonkun tasoisia saa muutamalla satasella. Loput tahtoo olla vain efektilaitteita joilla ei tilan kanssa ole mitään tekemistä.

Itse käytän Lexiconin mx200:sta. Sen etuna on kaksi prosessoria jolloin voin käyttää päällekkäin kahta kaikua. Toisessa kanavassa on reverb eli joku valittavista hallikaiuista ja toisessa delay. Näitä varovasti käyttäen ja sopivasti keskenään miksaten saa suht mukavan ja luonnollisen kuuloisen tilan aikaan. Lisäksi delayn kanssa käytettävä tahdistinnappula löytyy. Delay on syytä tahdistaa musiikin tahtiin jolloin se luo tilaa eikä hakkaa kuuluvasti eri tahdissa.

En tiedä yhtäkään sähköistä laitetta joka olisi musikaalinen. Kyllä kaikki musikaalisuus asuu meissä ihmisissä. Laitteita voidaan käyttää apuna ja efektinä mutta hän antaa kuulijoilleen jotain joka uskaltaa tuoda oman musikaalisuutensa esille.

45

4546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin

Olen syyllistynyt tuohon kaiun lisäpyyntöihin.

Yksi syy on ehkä sekin, että monessa paikassa yleisö hälisee niin paljon, että on vaikea laulaa ainakin sellaisia tunteellisia lauluja, joita haluaisi tulkita hiljentämällä välillä äänen voimakkuutta.
      Musiikkia ainakin voisi tällaisiin tunteellisiin ja melodisiin lauluihin soittaa hivenen kovempaa, jotta laulaja hälinänkin keskellä saisi kunnolla melodiasta selvää.
      Tällaisia ongelmia olen joskus kokenut, kyllä noita disco ym. musiikkia soitetaan sitten senkin edestä kovaa.

Aina kaikille ei ole voinut edes sanoa toivomusta, kun saa vastaukseksi, että kyllä minä osaan.

Onneksi noin on käynyt harvemmin, vinkkinä vetäjille.
      Tällaiset laulajat laulavat yleensä sitten niitä harvoin laulettuja laulujakin, jos tietävät, että säädöt on kohdallaan.

Hei hulinaa, hyvä ilma, lähden laulaen pomimaan puolukoita.

• Anonyymi

Minä lähden painamaan Paulaa.

• sepelisäkki

Harvinaislaatuisen hyvä ja informatiivinen kirjoitus. Kiitos musaani!

Itse en käytä kuin nimeksi kaikua, juuri sen takia, että äänen pitäisi kuulostaa luonnolliselta. Ärsyttää vain, kun ihmisillä on sellainen usko, että runsas kaiku jotenkin "kuuluu asiaan".

Pari kertaa on pyydetty ottamaan kaikua pois ja silloin olen kyllä ollut erittäin hämilläni. :D

• kieku=D

Kaikua sopivasti, mitäpä olisi tangokaan ilman orkesterimaista tunnelmaa?
      *kohtuus kaikessa, kaiku kopassa*

• behringeristi

Kuittaan kaiken sanomasi myös. Itse olen pyytänyt kaikuja pois. "kolmannekseen tästä"..

• kytkentää

Anteeksi kun sekaannun keskusteluihinne, mutta pieni vinkki tuli mieleen miten myös "kaikuja" voi kytkeä. Revebin tarkoitus on tehdä tila "illuusiota", ja kun toimitaan esim. karaokeravintolassa siellä on aina vakiona jotain tila -"efektiä" johtuen äänen heijastumista. Mitä alhaisempi ääni sitä pidempi ääniaalto eli ne matalat äänet eivät tahdo kovin helpolla vaimentua esim verhoihin ja muihin teksteileihin. Lisäksi usein äänentoistossa on käytössä subbareita jotka vahvistavat "alakerran" äänentoistoa.
      Mikäli sinulla on käytössä erillinen reverb voitkin sen paluun kytkeä johonkin kanavaan jossa on äänenvärisäätimet(Equ). Poista sieltä kanavasta reilusti "bassoja" (n. 20-200Hz), näin estät tehokkaasti äänen puuroutumista vaikka sinulla olisi "suurempikin tila" (pidempi viiveaika) siellä reverbissä käytössä. Lisäksi voit hyödyntää kanavan MUTE nappulaa aina spiikkien aikana. Muista myös säätää huolella tasot jolla mikrofonin singaali tulee pöytään ja samoin oikein linjatasolle se reverbin paluu.

• rumpalipoika

kaikupohja vaihtelee suuresti eri laulajilla , joskus tuntuu , että hunajaa tulee , vaikkei olis mikseriä avattukaan .

• mikkis-100

Oon miettiny miks jonkun laulajan ääni ikäänkuin imaisee kaikki kaiut! mistä se johtuu, onks kellee muulle tapahtunu, näille laulajille joutuuu laittamaan melkein tuplakaiut!
        Onk äänenkäytössä jotain vai?

• musaani

Huippulaitteetkin on vielä kovin vajavaisia. Paras lopputulos tulee hyvässä tilassa akustisesti eli ilman laitteita.

• behringeristi
        mikkis-100 kirjoitti:

Oon miettiny miks jonkun laulajan ääni ikäänkuin imaisee kaikki kaiut! mistä se johtuu, onks kellee muulle tapahtunu, näille laulajille joutuuu laittamaan melkein tuplakaiut!

Sano vaan se reippaasti! Väärässä äänenmuodostuksessa, jolloin ei käytetä palleaa lainkaan, se tapahtuu. Ääni on kapea-alainen, eikä ole pallean antamaa luontaista kaikupohjaa. Tämän kyllä musaani osaisi kertoa hertzeinä, minä en kun en ole musiikin ammattilainen..:)

• musaani
        mikkis-100 kirjoitti:

tuossa kyse laulajan äänen dynamiikan puutteesta. Jos laulaja hynisee tasaisesti niin kaikulaite ei syty. Kaiun sisäänmeno voi jäädä liian alhaiselle tasolle. Minkälainen kaikulaite sulla on ja miten se on kytketty?

• rumpalipoika
        mikkis-100 kirjoitti:

kylläkait se luontainen kaikupohja ei toisilla vaan avaudu , joten täytyy konettaa . samoissa mietteissä olen ollut itsekin aika usein . hyvää illanjatkoa sinulle , tv. rumpalipoika .

• musaani
        behringeristi kirjoitti:

Sano vaan se reippaasti! Väärässä äänenmuodostuksessa, jolloin ei käytetä palleaa lainkaan, se tapahtuu. Ääni on kapea-alainen, eikä ole pallean antamaa luontaista kaikupohjaa. Tämän kyllä musaani osaisi kertoa hertzeinä, minä en kun en ole musiikin ammattilainen..:)

mutta dynamiikasta tuossa luulisin olevan kyse. Juuri kuten sanoit. Palleastahan se voima lähtee. Jos lähtee.

• behringeristi
        behringeristi kirjoitti:

Koetapa vaihtaa mikkiä herkempään! Vaihdoimme kokemuksia mikeistä isolla porukalla lauantai-iltana. Valikoimassa oli 3 varteenotettavaa: 58 shure, 1800 behringer ja joku Acesonic.
        Lopulta kaikki valitsivat mikikseen, YLLÄTYS-YLLÄTYS behringerin!

• mikkis-100
        behringeristi kirjoitti:

Hyvä, niin ajattelinkin..on muutes kauheeta kun jotkut laulavat kurkunpäällä, en minäkään ole aivan varma omasta laulustani, mutta tekniikka ainaskin on vähän sinne päin!oon oheistanut ihmisiä menenmään opettajalle, ihan senkin takia että moni hieno ääni valuu hukkaan väärällä laulutavalla! huomenta kaikille! ja töihin..:)

• mikkis-100
        behringeristi kirjoitti:

Koetapa vaihtaa mikkiä herkempään! Vaihdoimme kokemuksia mikeistä isolla porukalla lauantai-iltana. Valikoimassa oli 3 varteenotettavaa: 58 shure, 1800 behringer ja joku Acesonic.
        Lopulta kaikki valitsivat mikikseen, YLLÄTYS-YLLÄTYS behringerin!

ole huono mikki!

• mikkis-100
        musaani kirjoitti:

Huippulaitteetkin on vielä kovin vajavaisia. Paras lopputulos tulee hyvässä tilassa akustisesti eli ilman laitteita.

Vaan se on sisäänrakennettu Thomanin T.mix ja siitä saa loistavat kaiut, just sellaiset pitkät(orkkakaiut)mutta joidenkin kohdalla se ei oikein toimi, joten liukua ylös ja alas!
        Transponointi on erikseen(boxi) siis...olen niitä ihmisiä, jotka opettelivat konetta kotona ja paikan päällä. ja se mikä kuulostaa omaan korvaan hyvältä, on kuitenkin kelvannut jopa bandin pojille, mutta olenhan joskus itsekin laulanut bandissa, se vaan ei ollut mun juttu silloin!
        Pyrin hyvään asiakas/ammattipalveluun ja toteuttamaan laulajan toiveet niiltä osin kuin se on mahdollista! Ihmettelin vain!

• behringeristi
        mikkis-100 kirjoitti:

Hyvä, niin ajattelinkin..on muutes kauheeta kun jotkut laulavat kurkunpäällä, en minäkään ole aivan varma omasta laulustani, mutta tekniikka ainaskin on vähän sinne päin!oon oheistanut ihmisiä menenmään opettajalle, ihan senkin takia että moni hieno ääni valuu hukkaan väärällä laulutavalla! huomenta kaikille! ja töihin..:)

Torestaki, niinku tääläpäin sanotahan, nolottaa, kun oon mennyt niin kovasti tuota mikkiäni kehumaan.. Vaikka mun vaatimattomiin vehkeisiini istuu hyvin, se ei ehkä kaikkiin laitteisiin.

Niin, siitä lauluäänestä: Jos (ja kun) joskus tulee sopiva tilaisuus, vaikka sinä voisit pitää ohjatun äänenmuodostusharjoituksen laulavalle yleisölle!? Perinteinen "höh-höh-höh-höh"-harjoitus antais jo perusteita. Kaikilla kun ei ole ollut onnea saada musiikista elävää kansakoulunopettajaa..

• mikkis-100
        behringeristi kirjoitti:

Torestaki, niinku tääläpäin sanotahan, nolottaa, kun oon mennyt niin kovasti tuota mikkiäni kehumaan.. Vaikka mun vaatimattomiin vehkeisiini istuu hyvin, se ei ehkä kaikkiin laitteisiin.

Niin, siitä lauluäänestä: Jos (ja kun) joskus tulee sopiva tilaisuus, vaikka sinä voisit pitää ohjatun äänenmuodostusharjoituksen laulavalle yleisölle!? Perinteinen "höh-höh-höh-höh"-harjoitus antais jo perusteita. Kaikilla kun ei ole ollut onnea saada musiikista elävää kansakoulunopettajaa..

Klubitoiminta vilkasta ja laulajille on järjestetty parhaalla opettajalla laulukurssit(kax päiväiset) ne musiikin ja äänenkäytön alkeet olis kyllä jokaiselle laulajalle tärkeät, ja jos se maksaa vaikkapa 60 e koko 2 pv lounaineen ja kahvineen, niin luulisin että varaa on maksaa? sielläkinpäin!
        Kysäsepäs Musaanilta, kun on musiikkimiehiä, tietäiskö hän sopivaa(sopevaa) opettajaa! 20 laulajaa ois maksimi, siinä jää pieni aika siihen henkilökohtaiseen sessioon!menoks..

• musaani
        mikkis-100 kirjoitti:

Vaan se on sisäänrakennettu Thomanin T.mix ja siitä saa loistavat kaiut, just sellaiset pitkät(orkkakaiut)mutta joidenkin kohdalla se ei oikein toimi, joten liukua ylös ja alas!
        Transponointi on erikseen(boxi) siis...olen niitä ihmisiä, jotka opettelivat konetta kotona ja paikan päällä. ja se mikä kuulostaa omaan korvaan hyvältä, on kuitenkin kelvannut jopa bandin pojille, mutta olenhan joskus itsekin laulanut bandissa, se vaan ei ollut mun juttu silloin!
        Pyrin hyvään asiakas/ammattipalveluun ja toteuttamaan laulajan toiveet niiltä osin kuin se on mahdollista! Ihmettelin vain!

nuo pitkät orkkukaiut. Eiku sähän tarkoitatkin orkesterin kaikuja. Niitten loistavuudesta en ole kyllä yhtään varma. Tietysti hyvä asiakaspalvelija toteuttaa asiakkaansa toiveet. Se on sit sitä ylösalas-liukua yhtenään.

• musaani

Voisin näistä kaikuasioistakin tehdä esimerkkejä. Saatais lihaa luitten ympärille keskusteluun hyvästä kaiusta. Kiinnostaisko?

• PAPA SHOW

asiasta : KAIKU . Etukäteen , kiitos .

• musaani
        PAPA SHOW kirjoitti:

asiasta : KAIKU . Etukäteen , kiitos .

Yksinpuhelu vain ei niin kiinnosta että jos kaikusaitti kiinnostaa niin voisin harkita esimerkkiklippien tekoa jne.

• tilletalle
        musaani kirjoitti:

Yksinpuhelu vain ei niin kiinnosta että jos kaikusaitti kiinnostaa niin voisin harkita esimerkkiklippien tekoa jne.

olisi tosi mukavaa!

• -prookoojii-

- koska kaiku ja kaiun käsittely on täysin riippuvainen soitto/keikka/studion tilan
        akustiikasta, elementeistä( tilan materiaalit,äänenpaine,,) laitekokonaisuudesta, sen herkkyydestä, laulajan /artistin omasta äänen/dynamiikan hallinnasta etc,etc,et, ei siis ole mitään yhtenäistä "linjaa" kaiulle. tottakai miksaaja tekee työnsä ja saa parhaan mahdollisen lopputuloksen aina niin vaadittaessa paikasta,tilasta, sekä laitteista riippumatta !, laulajassa/artistissa sitä kaiku -näppäintä tuskin on. yleensä huonoa laulajaa peesataan liialla kaiuttamisella,,
        toiset tykkää minä en!

• Vuosista
        -prookoojii- kirjoitti:

- koska kaiku ja kaiun käsittely on täysin riippuvainen soitto/keikka/studion tilan
        akustiikasta, elementeistä( tilan materiaalit,äänenpaine,,) laitekokonaisuudesta, sen herkkyydestä, laulajan /artistin omasta äänen/dynamiikan hallinnasta etc,etc,et, ei siis ole mitään yhtenäistä "linjaa" kaiulle. tottakai miksaaja tekee työnsä ja saa parhaan mahdollisen lopputuloksen aina niin vaadittaessa paikasta,tilasta, sekä laitteista riippumatta !, laulajassa/artistissa sitä kaiku -näppäintä tuskin on. yleensä huonoa laulajaa peesataan liialla kaiuttamisella,,
        toiset tykkää minä en!

Kaiku on niin suhteellista, toinen tykkää jälkeen soimisesta, toinen haluaa seinään.Nimenomaan heikommille laulajille kuuluu käytettävän enemmän kaikua, joskus voi olla pientä apuakin meikkamisessa, jos esim.hapenottokyky normaalia huonompi, eli laulu ns.pätkii.
        Pallea hengitystekniikka on laulajan kalkkiviiva.Kun sen kerran oppii, loppu menee, kuin laulaen=)
        Itse säädän kaiun tarvittaessa kolmesta eri namikasta, kahdesta erillislaitteesta..
        Niin metsä vastaa, kuin sille huudetaan...kaikuu

• siinä
        tilletalle kirjoitti:

olisi tosi mukavaa!

nyt niin mukavaa olisi?

• musaani
        tilletalle kirjoitti:

olisi tosi mukavaa!

Kun muut näyttää olevan täysinoppineita eikä heitä kiinnosta.

Tulin just yhden tangokuninkaan keikalta. Bändinsä tuttu soittaja pyysi mua vähän kattomaan äänentoistoa kun lähellä keikalla olivat. Taajuusvastetta, kaikua, balanssia, kaappien sijoittelua muuttamalla bändi alkoi potkia ja oli erittäin selkeää. No yks mikki piti vaihtaa kans eri tyyppiseksi. Kuningas oli erittäin tyytyväinen ja kiitteli moneen kertaa kun saivat ammattilaisen säätämään. Tyytyväinen olin itsekkin.

Mä oon innostunu äänentoistosta. Vuosikymmenet sen kanssa paininu. Soittajana, livemiksaajana, studion äänittäjänä ja miksaajana. Hetken oli intoa että josko tänne tekis muutaman jutun josta vois olla kj-porukalle hyötyä. Nyt ei oo enää yhtään intoa. Enkä mä väkisin jos ei haluta. Mä teen Tille sulle jonkun jutun yksityisesti jossain vaiheessa.

• Vuosista
        musaani kirjoitti:

Kun muut näyttää olevan täysinoppineita eikä heitä kiinnosta.

Tulin just yhden tangokuninkaan keikalta. Bändinsä tuttu soittaja pyysi mua vähän kattomaan äänentoistoa kun lähellä keikalla olivat. Taajuusvastetta, kaikua, balanssia, kaappien sijoittelua muuttamalla bändi alkoi potkia ja oli erittäin selkeää. No yks mikki piti vaihtaa kans eri tyyppiseksi. Kuningas oli erittäin tyytyväinen ja kiitteli moneen kertaa kun saivat ammattilaisen säätämään. Tyytyväinen olin itsekkin.

Mä oon innostunu äänentoistosta. Vuosikymmenet sen kanssa paininu. Soittajana, livemiksaajana, studion äänittäjänä ja miksaajana. Hetken oli intoa että josko tänne tekis muutaman jutun josta vois olla kj-porukalle hyötyä. Nyt ei oo enää yhtään intoa. Enkä mä väkisin jos ei haluta. Mä teen Tille sulle jonkun jutun yksityisesti jossain vaiheessa.

oikea asia.Jos ilmaiseksi saa neuvoja, tattista vaan.Minä en ole ääniteknikko, koskaan ei ole liikaa tietoa.Nyt kun päästiin oikeasti näin hyvään aiheeseen, älä lopeta kesken.Jään odottelemaan..

• musaani
        Vuosista kirjoitti:

oikea asia.Jos ilmaiseksi saa neuvoja, tattista vaan.Minä en ole ääniteknikko, koskaan ei ole liikaa tietoa.Nyt kun päästiin oikeasti näin hyvään aiheeseen, älä lopeta kesken.Jään odottelemaan..

Alustukseksi kannattaa lukea tuo aloitusviestini. Ei tarvitse kaikkea toistaa.

Ajattelin lähteä liikkeelle perusteista. Niistä koko maailman levyntekijöiden perusteista kaiun käytön suhteen. Amerikoistahan se on tuokin levinnyt. Kyse ei siis ole mun keksinnöstä vaan siitä että oon omaksunut sen ajatuksen kaiusta mikä ääniteollisuudessa nykyään on vallalla.

Kaiku on tilaefekti. Sähköinen konserttisali. Sitä tarvitaan kun harvoin pääsemme hyvään akustiseen tilaan musisoimaan. Keinoakustiikan lisäksi kaiulla asemoidaan soittimet ja laulajat syvyyssuunnassa kuvitellulle stagelle. Eli mitä enemmän kaikua sitä kauempana laulaja. Monesti on käytetty efektinä kaiuttomuutta jolloin tuntuu että laulaja on oikein lähellä. Siihen liittyy kompurankäyttökin muttei mennä nyt siihen.

Kun mä miksaan studiossa koko bändiä niin asettelen kaikki soittimet haluamaani kohtaan syvyyssuunnassa. Panoroinnilla sitten sivusuunnassa stereokuvaan. Hyvistä laitteista pystyy hyvin tarkasti kuulemaan missä soitin on. Mä pyrin perinteiseen asetteluun jonka arvelen olevan levyn kuuntelijalle helpoin kuunneltava. Efektinä voidaan käyttää kaikkea normaalista poikkeavaa.

Karaokessa on musa valmiiksi miksattua ja kaiutettua. Kj siis ei voi siihen vaikuttaa. Jos musaan lykkää kaikua lisäksi niin sotkee luultavasti koko homman. En suosittele. Moninkertaiset ja toisiaan korvillelyövät kaiut tekee musasta sotkua. Jos sopii niin tyydytään siihen mitä levyntekijä on aivoitellut. Ihan järkeviä nuo on ollu mitä mullakin levyjä on.

Nyt kun musa on valmista niin kj:n tehtävä olis asettaa laulaja siihen musiikin äänikuvaan ja sijoittaa hänet bändin kanssa samalle stagelle. Lähdetäänkin aivan eri näkökulmasta kuin siitä että yritettäis fiksata laulajan ääntä kaiulla.

Siinä oli nyt niin väkevä väite pureskeltavaksi että jatkan myöhemmin. Just nyt on takki niin tyhjä että esimerkkiklippien teko jää myöhemmälle. Kommentteja ja keskustelua edelläkirjoittamastani toivoisin.

• musaani
        musaani kirjoitti:

Ajattelin lähteä liikkeelle perusteista. Niistä koko maailman levyntekijöiden perusteista kaiun käytön suhteen. Amerikoistahan se on tuokin levinnyt. Kyse ei siis ole mun keksinnöstä vaan siitä että oon omaksunut sen ajatuksen kaiusta mikä ääniteollisuudessa nykyään on vallalla.

Kaiku on tilaefekti. Sähköinen konserttisali. Sitä tarvitaan kun harvoin pääsemme hyvään akustiseen tilaan musisoimaan. Keinoakustiikan lisäksi kaiulla asemoidaan soittimet ja laulajat syvyyssuunnassa kuvitellulle stagelle. Eli mitä enemmän kaikua sitä kauempana laulaja. Monesti on käytetty efektinä kaiuttomuutta jolloin tuntuu että laulaja on oikein lähellä. Siihen liittyy kompurankäyttökin muttei mennä nyt siihen.

Kun mä miksaan studiossa koko bändiä niin asettelen kaikki soittimet haluamaani kohtaan syvyyssuunnassa. Panoroinnilla sitten sivusuunnassa stereokuvaan. Hyvistä laitteista pystyy hyvin tarkasti kuulemaan missä soitin on. Mä pyrin perinteiseen asetteluun jonka arvelen olevan levyn kuuntelijalle helpoin kuunneltava. Efektinä voidaan käyttää kaikkea normaalista poikkeavaa.

Karaokessa on musa valmiiksi miksattua ja kaiutettua. Kj siis ei voi siihen vaikuttaa. Jos musaan lykkää kaikua lisäksi niin sotkee luultavasti koko homman. En suosittele. Moninkertaiset ja toisiaan korvillelyövät kaiut tekee musasta sotkua. Jos sopii niin tyydytään siihen mitä levyntekijä on aivoitellut. Ihan järkeviä nuo on ollu mitä mullakin levyjä on.

Nyt kun musa on valmista niin kj:n tehtävä olis asettaa laulaja siihen musiikin äänikuvaan ja sijoittaa hänet bändin kanssa samalle stagelle. Lähdetäänkin aivan eri näkökulmasta kuin siitä että yritettäis fiksata laulajan ääntä kaiulla.

Siinä oli nyt niin väkevä väite pureskeltavaksi että jatkan myöhemmin. Just nyt on takki niin tyhjä että esimerkkiklippien teko jää myöhemmälle. Kommentteja ja keskustelua edelläkirjoittamastani toivoisin.

Mua rupes tympimähän ku baaris soi kännykkä ja aina ainaki viis ihimistä kaivoo taskuansa. Päätin teherä oman ja originaalin.

Soitin trumpetilla muutaman yksinkertaisen fraasin. Ajastin delayn että se toisti edellisen fraasin seuraavan päälle ja soitosta tuli kuin moniäänistä. Reverbillä sitten hoidin yleiskaiun. Tälläiseen fanfaarimaiseen mielestäni pitkä kaiku sopii hyvin. Kuin jossain jylhässä linnassa soitettais.

Ainut huono puoli tuos soittaris on että se kerää katseita. Mutta eipä löydy toista taskun kaivajaa enää. Niin ja toinen huono puoli on että jos tuon jossain kuulet ja huomaat kuka kännykkäänsä vastas niin musaanin anonyymiys on kohdallasi historiaa.

http://www.youtube.com/user/Themusaani#play/all/uploads-all/0/46juOkCDPZQ

• -prookoojii-
        musaani kirjoitti:

sai sellaisen käsityksen että taustoihin ( taustamusiikki, tai karaoketaustat )mennään ronkkimaan/muokkaamaan/lisäämään kaikua???
        - no ei kai nyt sentään! ,, kyllä periaatteena kait on että masterit annetaan olla
        sellaisena kuin ovat , ei tulisi mieleenkään kaiuttaa valmiita taustoja !, laulajaa kylläkin tarpeen mukaan ! soittotilan akustiikan säätäminen ja panorointi on asia erikseen :)

• musaani
        -prookoojii- kirjoitti:

sai sellaisen käsityksen että taustoihin ( taustamusiikki, tai karaoketaustat )mennään ronkkimaan/muokkaamaan/lisäämään kaikua???
        - no ei kai nyt sentään! ,, kyllä periaatteena kait on että masterit annetaan olla
        sellaisena kuin ovat , ei tulisi mieleenkään kaiuttaa valmiita taustoja !, laulajaa kylläkin tarpeen mukaan ! soittotilan akustiikan säätäminen ja panorointi on asia erikseen :)

Mielestäni sanon asian täysin selkeästi karaoketaustojen suhteen. Et ilmeisestikkään ehtinyt lukea koko tekstiäni.

Jotenkin tuntuu erikoiselta että sinä jota asia ei alkuunkaan kiinnostanut, olet ainut joka on kommentoinut. Ei täällä mitenkään helpoksi tehdä karaokesta keskustelua.

Vuosista sanoi että häntä asia kiinnostaa ja toi esille ettei koskaan ole ääniasioissa valmis vaan aina voi keskusteluista lisää ammentaa. Hänelle nostan hattua ja kiitän luottamuksesta että voin näkemyksiäni tuoda esiin. Vaikka moni asia on mulle jääny matkan varrelta haaviin ja olen mielipiteitäni testannu ja muokannu kauan niin osa näistä esittämistäni asioista on mielipiteitäni. Näin ollen hyväksyn kovasti kritiikin ja vastakkaiset mielipiteet. Sitä en hyväksy että kirjoitustani ei lueta vaan alustuksesta eli parista ekasta kappaleesta vedetään jotain omia johtopäätöksiä ja juttu tuomitaan sen pohjalta. Lukekaa siis koko kirjoitus ennenkuin avaatte oman näppiksenne. Tuliko taas liian pitkästi tekstiä ettei jaksa lukea? Närästää tälläinen.

• tilletalle
        musaani kirjoitti:

Mielestäni sanon asian täysin selkeästi karaoketaustojen suhteen. Et ilmeisestikkään ehtinyt lukea koko tekstiäni.

Jotenkin tuntuu erikoiselta että sinä jota asia ei alkuunkaan kiinnostanut, olet ainut joka on kommentoinut. Ei täällä mitenkään helpoksi tehdä karaokesta keskustelua.

Vuosista sanoi että häntä asia kiinnostaa ja toi esille ettei koskaan ole ääniasioissa valmis vaan aina voi keskusteluista lisää ammentaa. Hänelle nostan hattua ja kiitän luottamuksesta että voin näkemyksiäni tuoda esiin. Vaikka moni asia on mulle jääny matkan varrelta haaviin ja olen mielipiteitäni testannu ja muokannu kauan niin osa näistä esittämistäni asioista on mielipiteitäni. Näin ollen hyväksyn kovasti kritiikin ja vastakkaiset mielipiteet. Sitä en hyväksy että kirjoitustani ei lueta vaan alustuksesta eli parista ekasta kappaleesta vedetään jotain omia johtopäätöksiä ja juttu tuomitaan sen pohjalta. Lukekaa siis koko kirjoitus ennenkuin avaatte oman näppiksenne. Tuliko taas liian pitkästi tekstiä ettei jaksa lukea? Närästää tälläinen.

oudosta vastineesta. Hän ei selvästikään lukenut juttua alusta loppuun. Mä voisin lukea vaikka kirjatolkulla. Jotenkin vain kiinnostaa...

Ammattilaisuus, sanan varsinaisessa merkityksessä ja ilmaiset neuvot!!

Lähdetään nyt siitä musaani, että joitakin vain itseään närästää. Ei ole kirjoitettavaa, kommentoitavaa ja halua lukia loppuun asti.

Vuosista oli kiinnostunut. Mä tiedän maallikkona muutaman äärettömän hyvän naisjuontajan ja säätäjän. Siten kun nyt sitten laitteista irti saa!!

Niin jos nyt kommentoisin sun soittaria. Sähän oot kun kuninkaallinen, haluaa kanssa --- Ei vaan upea, hauska, huomiota herättävä... Mulla soi rock with me, talk with me. Onneksi alkaa näin sanat, koska aina en halua puhua kenenkään kanssa, joten rokilla on turha sitten houkutella.... Mutta tää on vain mun "sallaisuuteeni". Sun soittarista tuli aika hyvä mieli, joten naureskelin - ajattelin sopii niin hyvin sulle ja kun osaa, niin tekee mitä tahtoo... Muuten tangokisat pidettiin, eli 6 valittiin loppukisaan. Miesten puolelta en ymmärtänyt erästä valintaa, kuten en naistenkaan puolelta. Muuten olin aivan innoissani!!!!

Vainiokin oli hepuleissaan kun laulajat esittivät muutakin kuin tangoa. Siis oli varmaan tyytyväinen uudistukseen tangossaskapoissa. Muuten en osaa sanoa, kolmesta tykkään yli muiden...

• tilletalle
        -prookoojii- kirjoitti:

mieleen ajaa polkupyörällä ko sen on joku muu keksinyt...! Ai niin lentokapteeniksi haluan, en siksi että ala kiinnostaa, vaan matkustamon puolella pelottaa kun joku muu ohjastaa!!!

Sitä vaan, että outo kommentti, plus mikä on sellainen järvi, lampi suolampi, jossa virtaukset loppuvat? Ihan kommentoin sinun outoa jäykkyyttäsi asioiden suhteen. Silti olet Pro---- Maksetaanko sulle konservatiivisuudesta? Samperi kun Newtonkin sai sormilleen kun kokeili uutta..!

• musaani
        tilletalle kirjoitti:

mieleen ajaa polkupyörällä ko sen on joku muu keksinyt...! Ai niin lentokapteeniksi haluan, en siksi että ala kiinnostaa, vaan matkustamon puolella pelottaa kun joku muu ohjastaa!!!

Sitä vaan, että outo kommentti, plus mikä on sellainen järvi, lampi suolampi, jossa virtaukset loppuvat? Ihan kommentoin sinun outoa jäykkyyttäsi asioiden suhteen. Silti olet Pro---- Maksetaanko sulle konservatiivisuudesta? Samperi kun Newtonkin sai sormilleen kun kokeili uutta..!

Istuntojeni ilo, varjojen valkeus, mummu melkoinen. Ei ole kyse prookoojiin mollaamisesta. Sattuu näitä itse kullekkin. Lopuksi ollaan kanssaan samaa mieltä. Kyse on Tillen tavasta ajatella, tuntea ja tuoda esiin. Pitkään tätä hymistelin ja surkean päivän lopulla tunsin mielihyvää. Kiitos siitä.

• audiotekniikkaa
        Vuosista kirjoitti:

ammattilaisille ja "kehittenyille" harrastajille.

http://ari.lepoluo.to/audiokirja/

Minusta tämä kirja on hyvää nukkumatti kirjallisuutta jokaiselle äänen kanssa työskentävälle ja varsinkin kun sen voi ilmaiseksi imuroida netistä. Tämä käsittelee audioasioita noin yleisellä tasoilla ja sen lainalaisuuksia ja käytännön vinkkejä, joita tarvitaa kj:n työssäkin ainakin joiltain osin.

Laitoin tuon linkin tänne koska täällä tunnutaan puhuttavan teknisistä asioista ainakin kaijuista.

Muistakaa sekin että jos mahdollista niin karaoke laulajan monitooriin ei sitä kaikuja oikeastaan kannata lisätä, ainoastaan vain nimeksi jotta se itse laulusuoritus ei sen kaijun aiheuttaman sekamelskan takia huonone!
        Kj säätelee sitten sinne ylöisölle menevään toosiin niitä kaikuja jne...

Karaokelaulajan monitoorina voisi toimia vaikka tällänen mikin jalkaan sijoittuva pikkutoosa.

http://www.mackie.com/products/srm150/

Ei muuten ole mikään hasumpi "linnunpönttö"!

• -prookoojii-
        tilletalle kirjoitti:

Älä kommentoi tekstejäni kun et niistä mitään ymmärrä!! ... minäkään en kommentoi sinun tekstejäsi kun en niitä ymmärrä, pysytään molemmat omalla tontilla. Jooko ?

• -prookoojii-
        -prookoojii- kirjoitti:

Älä kommentoi tekstejäni kun et niistä mitään ymmärrä!! ... minäkään en kommentoi sinun tekstejäsi kun en niitä ymmärrä, pysytään molemmat omalla tontilla. Jooko ?

teen tämän kaikille helpoksi! poistun kaikkien iloksi pois "kiusaamasta"
        teitä taltä foorumilta pysyvästi!! - antoisaa harrastusta kaikille-

• tilletalle
        -prookoojii- kirjoitti:

herneitä ainakaan molempiin sieraimiin. Jos en ymmärrä, en koe sitä tyhmyydeksi. Enkä varmasti lakkaa kyselemästä, enkä kommentoimasta. Tälläisestä pattitilanteesta pääsee yli kertoessaan innokkaalle vähän tarkemmin...!

Mulla on elämässäni sellainen periaate, joka varmasti on monesti tullut esille: Mikään, kukaan ei ole valmis, mistään ei tule täydellistä koskaan. Tieto ei ole kenenkään omaisuutta. Jos sitä ei anneta vapaaehtoisesti, sitä voi saada pienillä sopivilla tyhmyyksillä... Kiitos linkistä sinä joka kerroit. Jos tuo musaanikin vähän vailaisi. Mulla on suvussa studiomestari, mutta joudun vissiin outtaa muutamia kuukausia kun prinsessa alkaa opetella - silloin tungen itseni oppimummeliksi!

Hei ostin itselleni oikein vanhan sähköharmoonin. Ihana kun sen laittaa päälle alkaa tuuletin puhista. Mutta saanhan sillä vähän näppäillä... Ajattelin ruveta opettelemaan ukkonooaa...En minä prokoojii, kunhan loruilin...?!

• musaani
        -prookoojii- kirjoitti:

Mehän oltiin samaa mieltä itse asiasta. Jokaisella joskus vähä lipsahtaa eikä se ole syy jäädä tykkänään pois. Nyt kun aletaan päästä asioihin syvälle niin mielelläni lukisin sunkin kommenttejas. Selvästikkin asiasta jotain tiedät. Toivon että pysyt saitilla.

• Vuosista
        -prookoojii- kirjoitti:

Poistu, sinuakin tarvitaan?!

• musaani
        audiotekniikkaa kirjoitti:

ammattilaisille ja "kehittenyille" harrastajille.

http://ari.lepoluo.to/audiokirja/

Minusta tämä kirja on hyvää nukkumatti kirjallisuutta jokaiselle äänen kanssa työskentävälle ja varsinkin kun sen voi ilmaiseksi imuroida netistä. Tämä käsittelee audioasioita noin yleisellä tasoilla ja sen lainalaisuuksia ja käytännön vinkkejä, joita tarvitaa kj:n työssäkin ainakin joiltain osin.

Laitoin tuon linkin tänne koska täällä tunnutaan puhuttavan teknisistä asioista ainakin kaijuista.

Muistakaa sekin että jos mahdollista niin karaoke laulajan monitooriin ei sitä kaikuja oikeastaan kannata lisätä, ainoastaan vain nimeksi jotta se itse laulusuoritus ei sen kaijun aiheuttaman sekamelskan takia huonone!
        Kj säätelee sitten sinne ylöisölle menevään toosiin niitä kaikuja jne...

Karaokelaulajan monitoorina voisi toimia vaikka tällänen mikin jalkaan sijoittuva pikkutoosa.

http://www.mackie.com/products/srm150/

Ei muuten ole mikään hasumpi "linnunpönttö"!

Näytti hinta asettuvan vähän alle 400euron. Näistä uusista pikkupöntöistä on hyviä kokemuksia. Mackie valmistajana luotettava että uskon tämänkin olevan laadukas.

Selailin Audiokirjaa ja paljonhan sieltä tietoa löytyy. Vaatii varmaankin jonkin verran pohjatietoa että asioita pystyy sulattamaan. Noin yhtäkkiä vaikutti myös siltä että digitaalisuus on tuonut paljon uutta laite- ja toteuttamispuolelle. Yleispätevää tietoa toki kirjan täydeltä. Kiitos hyvästä linkistä.

• n
        musaani kirjoitti:

Näytti hinta asettuvan vähän alle 400euron. Näistä uusista pikkupöntöistä on hyviä kokemuksia. Mackie valmistajana luotettava että uskon tämänkin olevan laadukas.

Selailin Audiokirjaa ja paljonhan sieltä tietoa löytyy. Vaatii varmaankin jonkin verran pohjatietoa että asioita pystyy sulattamaan. Noin yhtäkkiä vaikutti myös siltä että digitaalisuus on tuonut paljon uutta laite- ja toteuttamispuolelle. Yleispätevää tietoa toki kirjan täydeltä. Kiitos hyvästä linkistä.

löytyy muitaki kuin mäkie.Halvemmalakin samaa laatua, jopa parempaa, kerroppsaas siit

• musaani
        Vuosista kirjoitti:

Kaiku on niin suhteellista, toinen tykkää jälkeen soimisesta, toinen haluaa seinään.Nimenomaan heikommille laulajille kuuluu käytettävän enemmän kaikua, joskus voi olla pientä apuakin meikkamisessa, jos esim.hapenottokyky normaalia huonompi, eli laulu ns.pätkii.
        Pallea hengitystekniikka on laulajan kalkkiviiva.Kun sen kerran oppii, loppu menee, kuin laulaen=)
        Itse säädän kaiun tarvittaessa kolmesta eri namikasta, kahdesta erillislaitteesta..
        Niin metsä vastaa, kuin sille huudetaan...kaikuu

Törmäsin taas tähän "karaoke-kaikuun". Ei sellaista missään muualla kuule. Onko se aivan välttämätön karaokessa. Laulu ei istu pätkääkään musaan. On kuin eri maailmasta.

Kuinkas tuon delayn kanssa yleensä on? Tahdistaako joku kj sen musaan? Käyttääkö sitä yleensä joku? Reverbiä kyllä käytetään ja sitäkin aivan tolkuttomasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      124
      4018
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      315
      2063
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1811
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1740
    5. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1740
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1671
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      443
      1526
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1276
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1272
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      443
      1229
    Aihe