Lihottavaa!

tosi elämää

Aloin 2v sitten kasvissyöjäksi ja olen lihonut
sinä aikana 10kg. Syynä on se ettei kasvisruoka
kertakaikkiaan täytä samalla tavalla kuin liha,
ja joutuu vetämään hulluna juustoja päästäkseen
edes lähelle tarvittavaa proteiinimäärää.
Huomenna painun välittömästi lihatiskille!
Nyt se on loppu, ei mitään hyötyä!!!

169

45123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärä palsta

      Hyvä provo taas sekasyöjältä! Oikea kasvissyöjä ei syö juustoa tai muitakaan maitotuoteita proteiinin täyttämiseksi.

      • kyllä voi

        syödä maitotuotteita, vegaani ei.


      • kasvisruokapalsta

        ei kasvisruokavaliopalsta. Kyllä kasvisruokien syöjä voi syödä lihaa, kalaa, kanaa ja maitotuotteita ja kannattaakin niin on ruokavalio monipuolisempi.


      • et niiku ne aminohapot
        kyllä voi kirjoitti:

        syödä maitotuotteita, vegaani ei.

        Niin mut nyt olikin kyse proteiineista eikä maitotuotteista.
        Tosin vähän ihmettelen jos alotus ei oo provo; onks henkilö siis luullu 2 vuoden ajan saavansa olennaiset proteiinit ja aminohapot juustoista? Ettei oo soijatuotteita ryhtyny käyttämään?


      • pit syöda terveellisesti jo...

        oman painoon verrattuna on tietty määrä vitaamiineja/proteiina etc mitä voi syödä että syä terveellisesti.

        Paras tapa on syödä 4 kertaa päivässä, vähän kerrallaan. Tämä ei tarkoita että ruoan laittamisessa menee paljon aikaa. Yhden aterian voi tedhä 2 minuutissa mikrossa/vispilällä tai jollakin muulla tavalla.

        Ehdottomasti tärkeimmät ovat SEKAVIHANNEKSET. Niisää on paljon KUITUJA. KUIDUT ovat niitä aineksia jotka TÄYTTÄVÄT vatsan. Muut (myös tärkeät) osat ovat VITAMIINIT ja PROTEIINIT.

        Vitamiineja saa helposti tabletilla ja muutenkin vihanneksista. Muistakakaa, jos juo maitoa pitäisi juoda RASVATONTA maitoa ( 1% maidoissa on yli 30% maitoa, se 1% ei ole väärin mutta se on täysin eri kaavassa -- eli periaatteessa huijjausta). PROTEIINI on hankalin kaikista osista. Useimmat luulevat että proteiini tulee pelkästään lihasta. Ei näin. Proteiinia tulee monista paikoista eri tavoin. Helpoin, 'ei yhtään lihavoittava' tapa on ostaa maito jauhoa ja tehdä jää banaani pirtelö. ( eli jäädytetty banaani ihan perus jääkaapissa, ilman kuoria tietenkin, 1 desilitra maitojauhoa ja siitä millä tahansa vispilällä pirtelö, muista listätä sekotukseen tietty vettä/maitoa). Ottakaa yhteyttä 'expertiin' ja kysykää heiltä ( netistä löytyy paljon tietoa ) miten syödä terveellisesti.

        HUOM HUOM HUOM!!

        VIHANNEKSET ovat TÄRKEIN osa ruoasta. Kuullostaa lapselliselta mutta niin se on! 2 desiä jäädytettyjä sekavihanneksia mikroon 2 minuutiks ja VOILA. Helppoa kuin mikä. alle 3 euroa päivässä voi syödä/juoda terveellisemmin kuin yli 95% koko kansasta. Kaikki ei vain osaa/tiedä.

        OTTAKAA SELVÄÄ!! :)


      • et niiku ne aminohapot kirjoitti:

        Niin mut nyt olikin kyse proteiineista eikä maitotuotteista.
        Tosin vähän ihmettelen jos alotus ei oo provo; onks henkilö siis luullu 2 vuoden ajan saavansa olennaiset proteiinit ja aminohapot juustoista? Ettei oo soijatuotteita ryhtyny käyttämään?

        Tunnen muitakin liikakiloisia kasvissyöjiä, jotka syö liikaa hiilareita: leipää, pastaa jne.

        Jos syö paljon proteiineja, esim. soijapapuja, niin niistäkin kasvaa massa.

        Kasvissyöjän kannattaa ottaa selvää ravinteista ja muista, että saa varmasti ruokavaliosta kaikkea.


      • omenainen

        kyllähän jotkut kasvissyöjät syö myös eläinperäisiä tuotteita esim juustoa kananmunia, mutta ihan "oikeat" vegaanit eivät käytä niitä.


      • tai ilmaa tai
        lontoon_tyylit kirjoitti:

        Tunnen muitakin liikakiloisia kasvissyöjiä, jotka syö liikaa hiilareita: leipää, pastaa jne.

        Jos syö paljon proteiineja, esim. soijapapuja, niin niistäkin kasvaa massa.

        Kasvissyöjän kannattaa ottaa selvää ravinteista ja muista, että saa varmasti ruokavaliosta kaikkea.

        ilmaa ilman kiviää LIIKAA,,,, niin lihot ja jos et liiku niin takuu varmasti pöhötyt !

        HAUSKAA PÖHÖÄ SINULLE PÖLLÖ W ELIS HUHKAJA !


      • Eki68_
        kasvisruokapalsta kirjoitti:

        ei kasvisruokavaliopalsta. Kyllä kasvisruokien syöjä voi syödä lihaa, kalaa, kanaa ja maitotuotteita ja kannattaakin niin on ruokavalio monipuolisempi.

        Miksi kasvissyöjän pitäisi syödä lihaa ? Hyvä Vati !


      • ohopsansaa
        pit syöda terveellisesti jo... kirjoitti:

        oman painoon verrattuna on tietty määrä vitaamiineja/proteiina etc mitä voi syödä että syä terveellisesti.

        Paras tapa on syödä 4 kertaa päivässä, vähän kerrallaan. Tämä ei tarkoita että ruoan laittamisessa menee paljon aikaa. Yhden aterian voi tedhä 2 minuutissa mikrossa/vispilällä tai jollakin muulla tavalla.

        Ehdottomasti tärkeimmät ovat SEKAVIHANNEKSET. Niisää on paljon KUITUJA. KUIDUT ovat niitä aineksia jotka TÄYTTÄVÄT vatsan. Muut (myös tärkeät) osat ovat VITAMIINIT ja PROTEIINIT.

        Vitamiineja saa helposti tabletilla ja muutenkin vihanneksista. Muistakakaa, jos juo maitoa pitäisi juoda RASVATONTA maitoa ( 1% maidoissa on yli 30% maitoa, se 1% ei ole väärin mutta se on täysin eri kaavassa -- eli periaatteessa huijjausta). PROTEIINI on hankalin kaikista osista. Useimmat luulevat että proteiini tulee pelkästään lihasta. Ei näin. Proteiinia tulee monista paikoista eri tavoin. Helpoin, 'ei yhtään lihavoittava' tapa on ostaa maito jauhoa ja tehdä jää banaani pirtelö. ( eli jäädytetty banaani ihan perus jääkaapissa, ilman kuoria tietenkin, 1 desilitra maitojauhoa ja siitä millä tahansa vispilällä pirtelö, muista listätä sekotukseen tietty vettä/maitoa). Ottakaa yhteyttä 'expertiin' ja kysykää heiltä ( netistä löytyy paljon tietoa ) miten syödä terveellisesti.

        HUOM HUOM HUOM!!

        VIHANNEKSET ovat TÄRKEIN osa ruoasta. Kuullostaa lapselliselta mutta niin se on! 2 desiä jäädytettyjä sekavihanneksia mikroon 2 minuutiks ja VOILA. Helppoa kuin mikä. alle 3 euroa päivässä voi syödä/juoda terveellisemmin kuin yli 95% koko kansasta. Kaikki ei vain osaa/tiedä.

        OTTAKAA SELVÄÄ!! :)

        Voi hyvänen aika miten naurettava ja väärää tietoa pullollaan oleva viesti... Kommentoin nyt vain tuota viimeistä neronleimaustasi. Pakastevihanneksissa ei ole paljon mitään ravinteita jäljellä, ja vielä kun tuuppaa ne mikroon niin eipä kovin hyvää jälkeä seuraa. Kasvikset pitää syödä TUOREINA jotta niistä olisi hyötyä. Eikä mikään oelkkä sekavihannespussi riitä tuomaan ihmiselle kaikkia tarpeellisia ravintoaineita. Monipuolisuutta tarvitaan myös kasvisten suhteen.

        Kuidut muuten toki täyttävät vatsaa, mutta tutkimusten mukaan RASVA pitää nälän kaikkein tehokkaimmin loitolla. Eipä tartte puputtaa jatkuvasti niitä mikrotettuja pakastevihanneksia... Huh huh.


      • näin puhutaan
        omenainen kirjoitti:

        kyllähän jotkut kasvissyöjät syö myös eläinperäisiä tuotteita esim juustoa kananmunia, mutta ihan "oikeat" vegaanit eivät käytä niitä.

        vegaani ei halua tulla ees valokuviin koska kehitysnesteessä käytetään eläinperäisia tuotteita. Aika jännä, digikamerat taisivat olla pelastus.


      • aloitteleva vegaani
        pit syöda terveellisesti jo... kirjoitti:

        oman painoon verrattuna on tietty määrä vitaamiineja/proteiina etc mitä voi syödä että syä terveellisesti.

        Paras tapa on syödä 4 kertaa päivässä, vähän kerrallaan. Tämä ei tarkoita että ruoan laittamisessa menee paljon aikaa. Yhden aterian voi tedhä 2 minuutissa mikrossa/vispilällä tai jollakin muulla tavalla.

        Ehdottomasti tärkeimmät ovat SEKAVIHANNEKSET. Niisää on paljon KUITUJA. KUIDUT ovat niitä aineksia jotka TÄYTTÄVÄT vatsan. Muut (myös tärkeät) osat ovat VITAMIINIT ja PROTEIINIT.

        Vitamiineja saa helposti tabletilla ja muutenkin vihanneksista. Muistakakaa, jos juo maitoa pitäisi juoda RASVATONTA maitoa ( 1% maidoissa on yli 30% maitoa, se 1% ei ole väärin mutta se on täysin eri kaavassa -- eli periaatteessa huijjausta). PROTEIINI on hankalin kaikista osista. Useimmat luulevat että proteiini tulee pelkästään lihasta. Ei näin. Proteiinia tulee monista paikoista eri tavoin. Helpoin, 'ei yhtään lihavoittava' tapa on ostaa maito jauhoa ja tehdä jää banaani pirtelö. ( eli jäädytetty banaani ihan perus jääkaapissa, ilman kuoria tietenkin, 1 desilitra maitojauhoa ja siitä millä tahansa vispilällä pirtelö, muista listätä sekotukseen tietty vettä/maitoa). Ottakaa yhteyttä 'expertiin' ja kysykää heiltä ( netistä löytyy paljon tietoa ) miten syödä terveellisesti.

        HUOM HUOM HUOM!!

        VIHANNEKSET ovat TÄRKEIN osa ruoasta. Kuullostaa lapselliselta mutta niin se on! 2 desiä jäädytettyjä sekavihanneksia mikroon 2 minuutiks ja VOILA. Helppoa kuin mikä. alle 3 euroa päivässä voi syödä/juoda terveellisemmin kuin yli 95% koko kansasta. Kaikki ei vain osaa/tiedä.

        OTTAKAA SELVÄÄ!! :)

        aion kyllä käyttää kalaa ja maitoa ja muita maitovalmisteita,samoin kuin riisiä ja pastaa ja perunaa ja leipää ja puuroa ja paljon kasviksia,liikuntaa unohtamatta.liha vaan ei enää maistu ja eihän se ole ruokavaliossa pakollista.
        järki käteen näissäkin asioissa,hemmotellakin pitää itseään joskus,ei tiukka pipoudella pääse pitkälle.kaikki vaan puremaan porkkanaa ja vesijuoksemaan!!!! ;)


      • mitä on "oikea" kasvissyönti? Tarkoitatko vegaania vai vegetaristia? Esim. lakto-ovo-vegetaristit käyttävät kananmunia ja maitotuotteita jne.


      • lihoo....

        rehuilla ja kasviksilla!!!!!


      • Jestas mikä tollo
        kasvisruokapalsta kirjoitti:

        ei kasvisruokavaliopalsta. Kyllä kasvisruokien syöjä voi syödä lihaa, kalaa, kanaa ja maitotuotteita ja kannattaakin niin on ruokavalio monipuolisempi.

        Tietenkin kasvissyöjä voi syödä myös lihaa, mutta silloin hän ei ole kasvissyöjä *lol*


      • lukiossa opittua
        omenainen kirjoitti:

        kyllähän jotkut kasvissyöjät syö myös eläinperäisiä tuotteita esim juustoa kananmunia, mutta ihan "oikeat" vegaanit eivät käytä niitä.

        Oletko ala-asteella? Siis kasvissyöjä tarkoittaa ihmistä, joka syö kasviksia. Jos syöt lihaa, et ole kasvissyöjä vaan sekasyöjä. Sama juttu pätee monessa muussakin asiassa. Esim. jos jalankulkija hyppää pyörän selkään, niin hän ei enää ole jalankulkija vaan pyöräilijä. Ja sitten kun hän hyppää pois pyörän selästä, niin hän ei ole enää pyöräilijä vaan jalankulkija. Kuulostaa tosiaan uskomattomalta, mutta näin se vain menee!


    • ei ole

      tietopohjaa, eikä myöskään mitään tekemistä vegetaarisen ruokavalion kanssa. Olet vain jättänyt lihan pois ruuistasi; se ei tee sinusta vegetaaria.

      • Kana-kasvis-kala-fani

        Minulle on ihan sama, mitä ismiä oma ruokavalioni noudattaa, olen siihen itse tyytyväinen. Välillä vaan oikeasti hatuttaa palstalla käyty saivartelu. Perskutarallaa, perustakaa itsellenne oma palsta, johon me vääräoppiset ei sitten tulla viduilemaan.

        On merkittävä päätös jättää punainen liha ruokavaliosta pois, sen myötä lähtee sitten makkarat ja leikkeleet, useimmilla yllättäin myös kahvi, kuten itselläni. Elimistö tottuu kevyempään latinkiin.

        En usko silti lainkaan, että pelkillä rehuilla elää terveenä kovinkaan pitkään. Kammottavinta on se, että jopa pieniä lapsia yritetään totuttaa rehuruokaan, olen läheltä nähnyt tämmösen tapauksen. Lapsi oli selkeästi aliravittu, vastuutonta vanhemmuutta.


      • palkokasvi ja herne
        Kana-kasvis-kala-fani kirjoitti:

        Minulle on ihan sama, mitä ismiä oma ruokavalioni noudattaa, olen siihen itse tyytyväinen. Välillä vaan oikeasti hatuttaa palstalla käyty saivartelu. Perskutarallaa, perustakaa itsellenne oma palsta, johon me vääräoppiset ei sitten tulla viduilemaan.

        On merkittävä päätös jättää punainen liha ruokavaliosta pois, sen myötä lähtee sitten makkarat ja leikkeleet, useimmilla yllättäin myös kahvi, kuten itselläni. Elimistö tottuu kevyempään latinkiin.

        En usko silti lainkaan, että pelkillä rehuilla elää terveenä kovinkaan pitkään. Kammottavinta on se, että jopa pieniä lapsia yritetään totuttaa rehuruokaan, olen läheltä nähnyt tämmösen tapauksen. Lapsi oli selkeästi aliravittu, vastuutonta vanhemmuutta.

        Itse olen ollut tänään jo yli kahden vuoden ajan kasvissyöjä. En siis syö lihaa edes valkoista. Ruokavaliooni kuuluu kasvikset, hedelmät, marjat , pavut ja kala sekä soijatuotteet. Aluksi ruoanvalmistus oli hankalaa, kun ei aina tiennyt mitä tuotteita laittaisi milloinkin. Nyt se onnistuu ja luonnistuu ja kylläisenä olen pysynyt. Syön myös leipää.Käytän ruoanvalmistuksessa mm. mausteita kuten esim. valkosipulia ja yrttejä sekä mineraalisuolaa sitä vaaleanpunaista. En ole ollut sairaana moneen vuoteen ja en ole kokenut olevani heikoillani tähän päivään asti. Liikun ja käyn myös kuntosalilla.


      • vegeperhe
        Kana-kasvis-kala-fani kirjoitti:

        Minulle on ihan sama, mitä ismiä oma ruokavalioni noudattaa, olen siihen itse tyytyväinen. Välillä vaan oikeasti hatuttaa palstalla käyty saivartelu. Perskutarallaa, perustakaa itsellenne oma palsta, johon me vääräoppiset ei sitten tulla viduilemaan.

        On merkittävä päätös jättää punainen liha ruokavaliosta pois, sen myötä lähtee sitten makkarat ja leikkeleet, useimmilla yllättäin myös kahvi, kuten itselläni. Elimistö tottuu kevyempään latinkiin.

        En usko silti lainkaan, että pelkillä rehuilla elää terveenä kovinkaan pitkään. Kammottavinta on se, että jopa pieniä lapsia yritetään totuttaa rehuruokaan, olen läheltä nähnyt tämmösen tapauksen. Lapsi oli selkeästi aliravittu, vastuutonta vanhemmuutta.

        "En usko silti lainkaan, että pelkillä rehuilla elää terveenä kovinkaan pitkään. Kammottavinta on se, että jopa pieniä lapsia yritetään totuttaa rehuruokaan, olen läheltä nähnyt tämmösen tapauksen. Lapsi oli selkeästi aliravittu, vastuutonta vanhemmuutta."

        kumma juttu että meidän perhe elää
        ihan hyvin...
        neuvolassa on lopettu urputus kun käyrät
        on helvetin hyvät...

        kannattaa ottaa asioista selvää
        ennenkuin julistaa tietävänä toisten valintoja
        pahoiksi...


      • Itsekin kasvissyöjänä 5 vuotta
        vegeperhe kirjoitti:

        "En usko silti lainkaan, että pelkillä rehuilla elää terveenä kovinkaan pitkään. Kammottavinta on se, että jopa pieniä lapsia yritetään totuttaa rehuruokaan, olen läheltä nähnyt tämmösen tapauksen. Lapsi oli selkeästi aliravittu, vastuutonta vanhemmuutta."

        kumma juttu että meidän perhe elää
        ihan hyvin...
        neuvolassa on lopettu urputus kun käyrät
        on helvetin hyvät...

        kannattaa ottaa asioista selvää
        ennenkuin julistaa tietävänä toisten valintoja
        pahoiksi...

        Käyrät eivät ensiksikään kerro kaikkea. Proteiinin vähyys lapsen ruokavaliossa voi johtaa mm. huonontaa motoriikkaa ja vaikuttaa luovuuteen. Proteiinin määrä vaikuttaa aivojen kehitykseen!

        Kohtuus kaikessa, ja ruokaympyrä mielessä, kun lapselle ruokaa annetaan.


      • NatureFlow
        Kana-kasvis-kala-fani kirjoitti:

        Minulle on ihan sama, mitä ismiä oma ruokavalioni noudattaa, olen siihen itse tyytyväinen. Välillä vaan oikeasti hatuttaa palstalla käyty saivartelu. Perskutarallaa, perustakaa itsellenne oma palsta, johon me vääräoppiset ei sitten tulla viduilemaan.

        On merkittävä päätös jättää punainen liha ruokavaliosta pois, sen myötä lähtee sitten makkarat ja leikkeleet, useimmilla yllättäin myös kahvi, kuten itselläni. Elimistö tottuu kevyempään latinkiin.

        En usko silti lainkaan, että pelkillä rehuilla elää terveenä kovinkaan pitkään. Kammottavinta on se, että jopa pieniä lapsia yritetään totuttaa rehuruokaan, olen läheltä nähnyt tämmösen tapauksen. Lapsi oli selkeästi aliravittu, vastuutonta vanhemmuutta.

        Vehnäjauho lihottaa ja muut epäterveelliset yhdistelmät rasvoista maitotuotteisiin.

        Minun ruokavalioni vuodesta 1996 asti suunnilleen mennyt näin:

        3 ensimmäistä vuotta vegaanina, jolloinka laihduin koska en saanut juurikaan proteiinia ruuastani, KOSKA, siitä puuttui:
        -pavut
        -säännöllinen soija
        -liikunta
        -säännöllinen syöminen

        Lopputulos:
        -ilman pavuista ja soijasta saatavia proteiineja vaikeaa elää

        -B12-vitamiinia on saatava hyvät annokset ja se ei oikeastaan onnistu ilman eläinproteiinia, paitsi joidenkin papujen idätysmenetelmillä

        Lakto-vegetarismi:
        -söin 23-27 vuotiaaksi maito ja kasvistuotteita
        -säännöllinen syönti ja liikunta kohotti painoani
        -ravintooni kuului soija, pavut satunnaisesti, tumma leipä ainoastaan, suomalaiset vihannekset, kurkku ja tomaatti, appelsiini mehu, juusto

        Lakto-ovo-vegetarismi:
        Syön nykyään kananmunia ja juon maitoa koska niistä saa B12-vitamiinia jota keho ja aivot tarvitsee. Lisäksi syön B12-vitamiini valmistetta jossa on 1000-2000% enemmän b12-vitamiinia...olo tilan eron tunnen huomattavasti kohentuneen, sillä b12-vitamiinin puute vaikuttaa huomattavasti aivojen ja hermoston toimintaan negatiivisesti pidemmän ajan kuluessa.

        Päivittäinen ravintoni nykyään:
        -tumma leipä, margariini, 3-6 juusto siivua, kurkkua, tomaattia satunnaisesti
        -appelsiini mehua ja 1-2 lasia maitoa
        -muutama luomu kananmuna viikottain
        -muutaman kerran viikossa soijarouhetta
        -pavut ja linssit
        -peruna
        -keräkaali, porkkanat, sipulit, muut kaalit

        Voin keskimäärin hyvin.

        Lihansyöntiä vastaan minulla ei ole mitään. Tosin vastustan tehomaataloutta jossa eläinten liikkumista rajoitetaan ja vertaan sitä orjuuteen, jos on kykenevä kokemaan empatiaa.

        Lihaa, kalaa, kanaa, jauhelihaa ja katkarapuja olen maistunut 3 vuoden sisällä muutaman kerran. En kokenut yökötystä.

        Lihansyönti on normaalia sopivissa määrin.

        Valitettavasti lihan ylensyönti tuhoaa maailmaa, kun metsää kaadetaan mm. amazonilla karjanrehupelloksi, jossa viljellään ihmiselle syömäkelpoista soijaa joka tosin syötetään eläimille.

        Kultainen keskitie ei ole valitettavasti kunniassa globaalisti.

        Egoismi. vai ekoismi?

        Itse kannata luonnonläheistä asennetta.

        ps.
        Se makaroni lihottaa vaaleanleivän kera joka oli tämänkin viestin kuvassa etusivulla.


      • hö-lmö
        Itsekin kasvissyöjänä 5 vuotta kirjoitti:

        Käyrät eivät ensiksikään kerro kaikkea. Proteiinin vähyys lapsen ruokavaliossa voi johtaa mm. huonontaa motoriikkaa ja vaikuttaa luovuuteen. Proteiinin määrä vaikuttaa aivojen kehitykseen!

        Kohtuus kaikessa, ja ruokaympyrä mielessä, kun lapselle ruokaa annetaan.

        kannattaakin pitää ympyrät mielessä...
        mutta kenen ?


    • kkkkkkkkkkkkkkkkkkk

      ... on paljon hiilihydraatteja ja toisille ihmiselle hiilarit ei oikein sovi, vaan kertyvät "vararenkaiksi".

    • ja siirry kasviksiin

      Juustoissa on paitsi maitoa myös muita eläinperäisiä aineita. Juustot eivät ole kasvisruokaa. Kokeilepa jättää ne pois ja hanki proteiinit pavuista.


      Kasvisruokaan ei kuulu liha eikä siihen kuulu kala. Kasvisruoka on tehty kasviksista. Turha siitä tosiasiasta on teidän näsäviisastelijoiden ja provokaattorien venkoilla.

    • Lihaa tilalle.

      Kasvit pois ja 20kg lähti, että vilahti!
      Mulla oli suurinpiirten samanaikaa kasviskokeilu (2v)ja jatkuvasti oli maha turvoksissa.

    • BMI 25,2

      Neljä vuotta sitten siirryin kasvisravinnolle (ei maitoa eikä munaa myöskään). Paino lähti laskemaan pikku hiljaa ja on nyt varsin normaali. Vartalo on sopusuhtainen ja kiinteä. Ei mitään makkaroita. Ruokavalioni koostuu enimmäkseen palkokasveista ja vihanneksista. Suuren osan yritän syödä raakana, idätettynä, liotettuna ja murskattuna. Viljatuotteita käytän vain täysjyvä-luomu-versioina.

      Kyllä teillä, jotka kasvisruualla lihotte, on tarkistamisen paikka ruokavaliossanne.

      • Rehuja kohtuudella

        Oliko kasvisruokaan siirtyminen sulle pelkästään keino saada paino putoamaan? Voin kertoa, että syömällä monipuolisesti "ruokaympyrän" kaikilta laidoilta, mutta kohtuullisesti, painon pudotus onnistuu ihan yhtä hyvin.

        Pelkästään palkokasveja ja vihanneksia syömällä olet tämmösen täysin kotitekoisen ravintoasiantuntijan mukaan aliravittu, ellet sitten käytä jotain lisäjuttuja purkista. Säälittävää touhua. Tämä ei ole provo, yksinkertaisesti vaan hatuttaa se, että ihmiset hurahtavat johonkin absolutismiin, kun elämässä on mahdollisuus nauttia kohtuudella kaikkea.

        Terveellistä ruokavaliota voi noudattaa monella tavalla. Mutta jos raakojen vihannesten rouskuttaminen ja luomuleivän järsiminen (ilman levitettä, koska sehän on eläinperäistä) pitää boltsin kondiksessa, siitä vaan.


      • BMI 25,2
        Rehuja kohtuudella kirjoitti:

        Oliko kasvisruokaan siirtyminen sulle pelkästään keino saada paino putoamaan? Voin kertoa, että syömällä monipuolisesti "ruokaympyrän" kaikilta laidoilta, mutta kohtuullisesti, painon pudotus onnistuu ihan yhtä hyvin.

        Pelkästään palkokasveja ja vihanneksia syömällä olet tämmösen täysin kotitekoisen ravintoasiantuntijan mukaan aliravittu, ellet sitten käytä jotain lisäjuttuja purkista. Säälittävää touhua. Tämä ei ole provo, yksinkertaisesti vaan hatuttaa se, että ihmiset hurahtavat johonkin absolutismiin, kun elämässä on mahdollisuus nauttia kohtuudella kaikkea.

        Terveellistä ruokavaliota voi noudattaa monella tavalla. Mutta jos raakojen vihannesten rouskuttaminen ja luomuleivän järsiminen (ilman levitettä, koska sehän on eläinperäistä) pitää boltsin kondiksessa, siitä vaan.

        Kasvisruokaan siirryin ettisistä syistä yhtä paljon kuin terveydellisistä. Toki syön muutakin kuin palkokasveja ja rehuja, mm. hedelmiä, marjoja, siemeniä. Eikä se raakaravinto ole mitään porkkanan rouskutusta (pelkästään) vaan jopa leipien ja "pihvien" syömistä. Eivät paistaminen ja keittäminen ole ainoita tapoja valmistaa ruokaa. Sivistä vähän itseäsi hyvä ihminen. Levitteitäkin on muunkinlaisia kuin nuo kaupan rasva- ja kemikaalikoktailit. Niitä voi tehdä itsekin melkein mistä vaan, mm. idätetyistä siemenistä, pähkinöistä ja yrteistä.


      • BMI 25,2
        BMI 25,2 kirjoitti:

        Kasvisruokaan siirryin ettisistä syistä yhtä paljon kuin terveydellisistä. Toki syön muutakin kuin palkokasveja ja rehuja, mm. hedelmiä, marjoja, siemeniä. Eikä se raakaravinto ole mitään porkkanan rouskutusta (pelkästään) vaan jopa leipien ja "pihvien" syömistä. Eivät paistaminen ja keittäminen ole ainoita tapoja valmistaa ruokaa. Sivistä vähän itseäsi hyvä ihminen. Levitteitäkin on muunkinlaisia kuin nuo kaupan rasva- ja kemikaalikoktailit. Niitä voi tehdä itsekin melkein mistä vaan, mm. idätetyistä siemenistä, pähkinöistä ja yrteistä.

        Niin, et varmaan usko, että nautiskellaan meilläkin ruuan ääressä ja herkutellaan, esim. ituleipä on todella herkullista kun sen oikein tekee, samoin siemenjuustot niiden levitteenä, seesaminsiementahna, oliivi-avokadotahna, vähän tomaattia ja persiljasilppua päällä, itse tehdyt hapankurkut ja maitohappokäymisellä säilötyt punajuuret ja kaalit. Siinä vähän esimerkkejä viime päivien ruokalistalta. Ja niitä pihvejä voi tehdä esim hereneestä ja linsseistä ensin liottamalla, sitten painekeittämällä ja lopuksi tehosekoittimella murskaamalla. Mahdollisuuksia on todella monia. Eipä tee mieli ollenkaan sinne ruoka-aineympyrän ääreen.


      • "Rehuja kohtuudella"
        BMI 25,2 kirjoitti:

        Niin, et varmaan usko, että nautiskellaan meilläkin ruuan ääressä ja herkutellaan, esim. ituleipä on todella herkullista kun sen oikein tekee, samoin siemenjuustot niiden levitteenä, seesaminsiementahna, oliivi-avokadotahna, vähän tomaattia ja persiljasilppua päällä, itse tehdyt hapankurkut ja maitohappokäymisellä säilötyt punajuuret ja kaalit. Siinä vähän esimerkkejä viime päivien ruokalistalta. Ja niitä pihvejä voi tehdä esim hereneestä ja linsseistä ensin liottamalla, sitten painekeittämällä ja lopuksi tehosekoittimella murskaamalla. Mahdollisuuksia on todella monia. Eipä tee mieli ollenkaan sinne ruoka-aineympyrän ääreen.

        Syön itse myös mielelläni kasviksia. Nuo kertomanne esimerkit kuulostavat todella herkullisilta. Ehkä kommenttini heijastaa täydellistä asiantuntemattomuutta, mutta edelleen olen sitä mieltä, että se tasapainoisin ruokavalio kuitenkin koostuu "kohtuudella kaikkea" -akselilta. Jokainen rakentaa ravinnon saantinsa omien mieltymystensä ja joissain tapauksissa ehkä myös aatteensa mukaan.

        Mukavia ruokahetkiä meille kaikille, ruokaympyrällä tai ilman.


      • monia lohkoja ruokaympyrästä
        "Rehuja kohtuudella" kirjoitti:

        Syön itse myös mielelläni kasviksia. Nuo kertomanne esimerkit kuulostavat todella herkullisilta. Ehkä kommenttini heijastaa täydellistä asiantuntemattomuutta, mutta edelleen olen sitä mieltä, että se tasapainoisin ruokavalio kuitenkin koostuu "kohtuudella kaikkea" -akselilta. Jokainen rakentaa ravinnon saantinsa omien mieltymystensä ja joissain tapauksissa ehkä myös aatteensa mukaan.

        Mukavia ruokahetkiä meille kaikille, ruokaympyrällä tai ilman.

        Ja muistakaamme myös, että käymme keskustelua kasvisruokapalstalla eli keskustelun aiheena ovat kasvisruoka ja kasvisruokavalio. Siksi ei ole korrektia suostutella tai yrittää hätistää kasvisruokavalion noudattajia pois valitsemaltaan tieltä.


      • tämäkin.

        Moi

        Olen pikkuhiljaa lipsunut taas kasveihin ja olen jonkin verran syönyt kokojyväleipää. Tätä olen jatkanut n.2 vuoden ajan, viimeaikoina enemmän. Viime punnituksissa mulle on tullut 5 kiloa lisää n. 8 kk aikana. Tämä on kumma juttu, kun ei hernettä voi ottaa, että ei paino alkaisi nousta.

        Tämän takia oon ajatellu luopua sekasyönnistä ja keskittyä jompaan kumpaan vaikka muutaman kuukauden jaksoissa kerrallaan.

        Itekin oon ajatellu, että esim. soija ja palkokasvit voisivat olla oikeita vaihtoehtoja esim. salaatinlehdille ja porkkanoille.

        Varsinkin jos syön runsaasti keitettyjä munia ja juon kulutusmaitoa niin pärjäilen pitkiäkin jaksoja, ettei tarvitse koko ajan olla nälissään.


        Kait se niin on, että kasvien syönti vaatii elimistöltä enemmän kuin laadukkaan lihan syönti, josta saa samasta paketista vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet samalla?


      • et kai sinäkään?
        tämäkin. kirjoitti:

        Moi

        Olen pikkuhiljaa lipsunut taas kasveihin ja olen jonkin verran syönyt kokojyväleipää. Tätä olen jatkanut n.2 vuoden ajan, viimeaikoina enemmän. Viime punnituksissa mulle on tullut 5 kiloa lisää n. 8 kk aikana. Tämä on kumma juttu, kun ei hernettä voi ottaa, että ei paino alkaisi nousta.

        Tämän takia oon ajatellu luopua sekasyönnistä ja keskittyä jompaan kumpaan vaikka muutaman kuukauden jaksoissa kerrallaan.

        Itekin oon ajatellu, että esim. soija ja palkokasvit voisivat olla oikeita vaihtoehtoja esim. salaatinlehdille ja porkkanoille.

        Varsinkin jos syön runsaasti keitettyjä munia ja juon kulutusmaitoa niin pärjäilen pitkiäkin jaksoja, ettei tarvitse koko ajan olla nälissään.


        Kait se niin on, että kasvien syönti vaatii elimistöltä enemmän kuin laadukkaan lihan syönti, josta saa samasta paketista vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet samalla?

        "...lihan syönti, josta saa samasta paketista vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet samalla? "


      • en osta miekään
        et kai sinäkään? kirjoitti:

        "...lihan syönti, josta saa samasta paketista vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet samalla? "

        Niin, paljonkos siinä lihassa on esim. C-vitamiinia?


      • manda12

        Olen ollut kasvissyöjä 22 vuotta. Olen jopa reenannut kymmenen vuotta ja saanut lihakseni kondikseen ja ylipainoa ei ole...Kroppa on ollut fitness tasoa.
        Tietämättömät eivät osaa laatia ruokavaliotaan oikein mutta ammattiapuahan saa jos haluaa...
        Ja mitä tulee kasvisruokavalioon, syön mielummin kasviksia kuin ressattua lihaa.Ettehän te poloset hae sitä kuin kaupan tiskiltä joten ette voi tietää missä oloissa eläin on kasvanut ja kuinka sitä on kohdeltu.Eri juttu on itse kävellä se metsästä kiinni, ampua ja syödä.
        Kuinkahan moni tappaisi jos lihatiskin luona olisi elävä vasikka ja kyltti tapa ja ota pala itse...Niin se elämä on tehty helpoksi ihmisille.
        Itse laitoin takapihalle porkkanaa ja herneitä ja pottuja viime kesänä kasvamaan ja oli hyvää.


      • millään..

        muulla ku sillä et syö vähemmän ja kuluttaa enemmän. jos tavoite on et paino tippuu niin ei mitään väliä mitä syö kuhan ei syö liikaa..


      • vegeperhe
        Rehuja kohtuudella kirjoitti:

        Oliko kasvisruokaan siirtyminen sulle pelkästään keino saada paino putoamaan? Voin kertoa, että syömällä monipuolisesti "ruokaympyrän" kaikilta laidoilta, mutta kohtuullisesti, painon pudotus onnistuu ihan yhtä hyvin.

        Pelkästään palkokasveja ja vihanneksia syömällä olet tämmösen täysin kotitekoisen ravintoasiantuntijan mukaan aliravittu, ellet sitten käytä jotain lisäjuttuja purkista. Säälittävää touhua. Tämä ei ole provo, yksinkertaisesti vaan hatuttaa se, että ihmiset hurahtavat johonkin absolutismiin, kun elämässä on mahdollisuus nauttia kohtuudella kaikkea.

        Terveellistä ruokavaliota voi noudattaa monella tavalla. Mutta jos raakojen vihannesten rouskuttaminen ja luomuleivän järsiminen (ilman levitettä, koska sehän on eläinperäistä) pitää boltsin kondiksessa, siitä vaan.

        "Mutta jos raakojen vihannesten rouskuttaminen ja luomuleivän järsiminen (ilman levitettä, koska sehän on eläinperäistä) pitää boltsin kondiksessa, siitä vaan."

        vau.. kuinka tiettämättömyys loistaa...
        sininen keiju / tartex / löytyy melkein kaupasta kuin
        kaupasta...
        lisäksi tietty redwoodin makkarat ja
        muut soija juustot...

        voi kun on kamalaa....

        mutta jos muiden valintoja arvosteleminen
        saa poltsin pysyy kuosissa niin hyvä...
        et vain tiedä asiasta mitään...
        vaan eipä taida sinua kiinnostaakkaan...
        kuhan pääset aukoo päätäs...


      • Vaatimaton köyhä.
        monia lohkoja ruokaympyrästä kirjoitti:

        Ja muistakaamme myös, että käymme keskustelua kasvisruokapalstalla eli keskustelun aiheena ovat kasvisruoka ja kasvisruokavalio. Siksi ei ole korrektia suostutella tai yrittää hätistää kasvisruokavalion noudattajia pois valitsemaltaan tieltä.

        on vaikea osallistua kasvisruokakeskusteluun,kun itse elää pienellä,minimaallisella rahalla.-Odotan elämältä seuraavaa:Hymyä lähimmäiseltä,Tsunamia rakkaudessa.Kuitenkin ehkä päällimmäisenä toivoisin,että kukaan ei hätistelisi minua.Omistan kokoon nähden liian ison pään.valitettavasti.Vaatimattoman köyhän hätistäminen jatkukoon


      • kasvisyöjänä
        manda12 kirjoitti:

        Olen ollut kasvissyöjä 22 vuotta. Olen jopa reenannut kymmenen vuotta ja saanut lihakseni kondikseen ja ylipainoa ei ole...Kroppa on ollut fitness tasoa.
        Tietämättömät eivät osaa laatia ruokavaliotaan oikein mutta ammattiapuahan saa jos haluaa...
        Ja mitä tulee kasvisruokavalioon, syön mielummin kasviksia kuin ressattua lihaa.Ettehän te poloset hae sitä kuin kaupan tiskiltä joten ette voi tietää missä oloissa eläin on kasvanut ja kuinka sitä on kohdeltu.Eri juttu on itse kävellä se metsästä kiinni, ampua ja syödä.
        Kuinkahan moni tappaisi jos lihatiskin luona olisi elävä vasikka ja kyltti tapa ja ota pala itse...Niin se elämä on tehty helpoksi ihmisille.
        Itse laitoin takapihalle porkkanaa ja herneitä ja pottuja viime kesänä kasvamaan ja oli hyvää.

        kasvikset ja vihannekset ja siihen liitettynä on parasta ja herkullista ravintoa, on parhaimillaan. punaisen eläimen liha on haikatksi suolistolle.nautinnon mausta on kysymys mutta ei pitäisi lopettaa kaukkea kerralla jos haluaa pelkästään kasvisravinnon eläjäksi.olen myös kasvisravinnon ruokailija koska en pidä lihasta.ei tartte kuisteskaan tarttua paistinpannuun jos kasvikisruokailijana lihoo, ihmettelen.polsia ei niinkään.
        .mutta ei ole kuitenkaan hirvihaulikkoa metsästämään kun ravinnontarjoakaupat ovat myyneet ravinnoksi eläimen lihaa ettei tarvitse hirvimettällelähteä.Kasviruokailu on ihan hyväksi ja jos ei ole tätä kannattaisi olla jotakin.


      • Maailmanpelastaja 5
        Rehuja kohtuudella kirjoitti:

        Oliko kasvisruokaan siirtyminen sulle pelkästään keino saada paino putoamaan? Voin kertoa, että syömällä monipuolisesti "ruokaympyrän" kaikilta laidoilta, mutta kohtuullisesti, painon pudotus onnistuu ihan yhtä hyvin.

        Pelkästään palkokasveja ja vihanneksia syömällä olet tämmösen täysin kotitekoisen ravintoasiantuntijan mukaan aliravittu, ellet sitten käytä jotain lisäjuttuja purkista. Säälittävää touhua. Tämä ei ole provo, yksinkertaisesti vaan hatuttaa se, että ihmiset hurahtavat johonkin absolutismiin, kun elämässä on mahdollisuus nauttia kohtuudella kaikkea.

        Terveellistä ruokavaliota voi noudattaa monella tavalla. Mutta jos raakojen vihannesten rouskuttaminen ja luomuleivän järsiminen (ilman levitettä, koska sehän on eläinperäistä) pitää boltsin kondiksessa, siitä vaan.

        itse syön vihannekset kypsänä (harvapa niitä porkkanoitakaan keskeneräsinä pellosta rupee repimään:D) ja luomuleivän päällekkin voi levitettä laittaa, onhan niitä kasvirasvoja ollu käytettävissä.
        Mutta jos itse olet kokeillut syödä raakoja vihanneksia ja kuivaa leipää nii en voi muuta kuin nauraa:D


      • kasvissyöjä 6
        tämäkin. kirjoitti:

        Moi

        Olen pikkuhiljaa lipsunut taas kasveihin ja olen jonkin verran syönyt kokojyväleipää. Tätä olen jatkanut n.2 vuoden ajan, viimeaikoina enemmän. Viime punnituksissa mulle on tullut 5 kiloa lisää n. 8 kk aikana. Tämä on kumma juttu, kun ei hernettä voi ottaa, että ei paino alkaisi nousta.

        Tämän takia oon ajatellu luopua sekasyönnistä ja keskittyä jompaan kumpaan vaikka muutaman kuukauden jaksoissa kerrallaan.

        Itekin oon ajatellu, että esim. soija ja palkokasvit voisivat olla oikeita vaihtoehtoja esim. salaatinlehdille ja porkkanoille.

        Varsinkin jos syön runsaasti keitettyjä munia ja juon kulutusmaitoa niin pärjäilen pitkiäkin jaksoja, ettei tarvitse koko ajan olla nälissään.


        Kait se niin on, että kasvien syönti vaatii elimistöltä enemmän kuin laadukkaan lihan syönti, josta saa samasta paketista vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet samalla?

        Lihasta EI saa vitamiineja, eikä myöskään hivenaineita. Proteiineja lihassa ei ole erityisen mainittavasti.


    • tyhmyydestä kärsii koko kroppa

      No et kai sä idiootti nyt juustolla korvaa niitä lihan proteiineja??! Tyhmäkö olet??

      Korvaat ne esim. pavuilla, soijalla, linsseillä, herneillä, täysjyväviljalla, jne...

      • lisäilijä

        soija valmisteet kuten tofu, tempeh, soijapalat/suikaleet, soijarouhe ja soijayofu sekä soijamaidot tai vaikka auringonkukansiemenet ovat hyviä proteiinin lähteitä. Soijapapu sisältää lihaa enemmän proteiiniä, mutta on paremmin sulavassa muodossa esim.tofussa ja tempehissä.


      • Nimetön

        No johan on täällä meno ilkeää, kun toinen vähän pyytää neuvoja. Ja samaa mieltä ollaan aiemman kirjoittajan kanssa, että pilkunviilaajat ja itseään ja osaamistaan täynnä olevat voisivat perustaa ihan oman palstan saivaroinnilleen.

        Autetaan ny hei ystävää hädässä. Onneksi niin osa on tehnytkin. :)

        Terveisin,
        Fleksitaristi (osa-aikainen kasvissyöjä)


      • Juhof
        Nimetön kirjoitti:

        No johan on täällä meno ilkeää, kun toinen vähän pyytää neuvoja. Ja samaa mieltä ollaan aiemman kirjoittajan kanssa, että pilkunviilaajat ja itseään ja osaamistaan täynnä olevat voisivat perustaa ihan oman palstan saivaroinnilleen.

        Autetaan ny hei ystävää hädässä. Onneksi niin osa on tehnytkin. :)

        Terveisin,
        Fleksitaristi (osa-aikainen kasvissyöjä)

        Mä olen kasvissyöjä, koska en syö äänteleviä eläimiä - Kalathan on aika hiljaisia, samoin kananmuna. Kana kotkottaa kurkunpäässä ja sika röhkii mahassa, se vaivaa monia.


      • Samaa...
        Nimetön kirjoitti:

        No johan on täällä meno ilkeää, kun toinen vähän pyytää neuvoja. Ja samaa mieltä ollaan aiemman kirjoittajan kanssa, että pilkunviilaajat ja itseään ja osaamistaan täynnä olevat voisivat perustaa ihan oman palstan saivaroinnilleen.

        Autetaan ny hei ystävää hädässä. Onneksi niin osa on tehnytkin. :)

        Terveisin,
        Fleksitaristi (osa-aikainen kasvissyöjä)

        Moi
        Olen ihan samaa mieltä kun edellinen.
        Tosiaanki jos täältä kysyy neuvoa ni aina on joku ilkeilemässä.
        Olis sit kirjottamatta mitään,jos haukkua tarvii.
        Asiat voi esittää nätimminkin=)
        Juu,syädään mitä halutaa ja kokeillaan kaikenlaista=)


    • heraprotsku

      Kunhan saat proteiinin heraproteiinina, niin OK.

      • puppua sanon!

        Toi on ihan täyttä puppua. Ihmisen keho on mukautuvainen ja pystyy käyttämään monenlaisia proteiininlähteitä hyväkseen, välttämättömiä aminohappoja ei ole pakko saada samasta lähteestä.

        Nykyään on kehitteillä jatkuvasti kasvavan kysynnän takia paljon erilaisia proteiini konsentraatteja, esim. herne- ja riisi proteiineja, joilla pyritään korvaamaan herkästi allergisoivaa soijaa proteiinin lähteenä. Riisi proteiini isolaatti on oikein hyvä lihaksen kasvatus ravinto.


      • on hyvää !
        puppua sanon! kirjoitti:

        Toi on ihan täyttä puppua. Ihmisen keho on mukautuvainen ja pystyy käyttämään monenlaisia proteiininlähteitä hyväkseen, välttämättömiä aminohappoja ei ole pakko saada samasta lähteestä.

        Nykyään on kehitteillä jatkuvasti kasvavan kysynnän takia paljon erilaisia proteiini konsentraatteja, esim. herne- ja riisi proteiineja, joilla pyritään korvaamaan herkästi allergisoivaa soijaa proteiinin lähteenä. Riisi proteiini isolaatti on oikein hyvä lihaksen kasvatus ravinto.

        Itse saan salaisesti toimitettuna lääkäriystävältäni heraprozkua äidinmaidosta - n. 5 dl päivässä. Se saa oloni tosi hyväksi.

        Mixi muuten heraa myydään urheilijoille? Se on varmasti parasta.


    • OPn...

      Olen huomannut saman. Eli jos syön kasvisruokaa ja maitotaloustuotteita, mutta en lihaa, paino nousee ja tulee ylensyöntiä. Jos aikoo syödä terveellisesti ja pysyä kuosissaan kilojen suhteen, pitää syödä pelkästään kasvisruokaa.
      Maitotuotteissa on epäterveellisiä rasvoja.
      Jos ei käytä maitotuotteita, pitää ottaa jotain ylimääräistä vitamiinia, jota ei kasviksista saa, mitäs se olikaan?
      Toisaalta kasvisruoka ei välttämättä ole terveellistä, ulkomailta tuoduissa hedelmissä on paljon myrkkyjä, samoin vihanneksissa.
      Proteiineja on pavuissa riittävästi, mutta pavutkin on tuontitavaraa, niissäkin on kaikenlaista lisä- ja torjunta-ainetta

    • ylimääräistä löytyy

      Itse olen tupakan lopettamisen myötä saanut noin 10 kiloa lisää, ja olen ollut kasvis ruualla, ilman tulosta.
      Nyt olen pari kuukautta ollut leivättä, ja perunaa, pastaa, makaronia niin vähän kuin mahdollista.
      En myöskään syö mitään kevyt tuotteita.
      Yritän olla vähillä hiilareilla ja painoni on pudonnut noin 5 kiloa kahteenkuutauteen.
      Mulle tämä toimii.

    • ja lisäkiloja

      Niin... No vaikken ole kasvissyöjä niin ehkei pitäisi ihmetellä painon nousua, jos vetää juustoja kaksin käsin.

      Sitä ei ole tarkoitettu vedettäväksi kuin keskimäärin n.2-4 siivua päivässä. Näin ainakin sairaalan ruokavalioissa, myös kasvisruokavalioissa (jotka siis sallivat juuston käytön). Lisäksi se on tietenkin "vähärasvaista", 17 %.

      Proteiinia saa muualtakin kuin lihasta. Kannattaa varmaan tutustua juurta jaksain kasvissyöntiin, jos aikoo ruokavaliotaan muuttaa. Ja kokkaustaidoissa tietysti löytyy aina hiomista.

      Terv. Itsekin harkinnut

      • ja lisäkiloja

        Loppuun vielä sellainen pointti, että painon nousussa ei koskaan tuijoteta ainoastaan ruokavaliota, vaan kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä, mm. liikuntaa.

        Tässä on taidettu nyt kepulikonsteilla yrittää laihduttaa, ja epäonnistuttu.

        Kasvisruoka itsessään ei lihota ketään. Liian suuren ruokamäärän syöminen sen sijaan lihottaa, oli se mitä tahansa. Ei mitään ruokaa voi syödä yli päivän kulutustarpeen, ja olla lihomatta.

        Silloin katse näihin; ruuan laatu, kalorimäärät, oma liikkuminen ja kulutus, ruokailutottumukset, ruokailuaikojen säännöllisyys, jne.


    • kasvisten

      lisäksi myös pari kertaa kalaa ......

    • sekasyöjä

      tulit siis järkiis.. älä unoha silti niitä kasviksia.. syö monipuolisesti nii nälkä pysyy pois---> ei tarvi syä niin paljo-------> laihdut... "syö mitä haluat ja syö ennenku on nälkä"(min. 5:sti päivässä) on paras laihdutus keino...


      ps. ei "tosi elämää" välttämättä halunnu kuulla onko ollut "oikialla" kasiviruokavaliolla....

    • Ihmettelen...

      Onko tässä kyse vaan naisten halusta laihduttaa? Ihme juttu... kaipa täällä on joku muukin joka ajattelee jotain muuta kuin omaa vatsaansa.

      Hämmästyin miten täyttävää salaatti on. En tiedä sitten mitä sinä olet syönyt, tai oletko keskustellut jonkun ravintoalan asiantuntijan kanssa siitä miten saat kaiken tarvittavan ilman liharuokia. Mutta jos kyseessä oli laihdutustempaus en viitsi edes tämän enempää vaivautua sanomaan.

      • juustoinen

        Vaan se määrä. Jos syö enemmän kaloreita mitä kuluttaa, niin vyötäröllä se näkyy. Aivan sama onko se ruoka lihaa, kasviksia tai jonkun uuden ja mahtavan dieetin suosittelemaa mössöä. En ymmärrä miten ihmiset tekee laihduttamisesta niin hankalaa. Opettelee laskemaan kaloreita ja ei makaa sohvalla valittamassa huonoa oloaan ja liikakiloja ja liikuttaa sitä ahteria jollain tapaa, niin kilot lähtee pysyvästi. Ihmisiltä puuttuu itsekuri.


      • Just.

        Ei lihaa korvata juustolla, vaan soijalla, pavuilla, kikherneillä ja tofulla(joka toki tehty myös soijasta)! Niillä saa tarpeeksi proteiinia vaikka kilpaurheilijan tarpeisiin!

        Itse olen ollu kasvissyöjä niin ekologisista, eettisistä ja eläinoikeudellisistä syistä yli 10 vuotta.


      • minua...
        Just. kirjoitti:

        Ei lihaa korvata juustolla, vaan soijalla, pavuilla, kikherneillä ja tofulla(joka toki tehty myös soijasta)! Niillä saa tarpeeksi proteiinia vaikka kilpaurheilijan tarpeisiin!

        Itse olen ollu kasvissyöjä niin ekologisista, eettisistä ja eläinoikeudellisistä syistä yli 10 vuotta.

        jostakin?

        Ihmettelen vain, kun naiset alkaa kasvissyöjiksi ainoastaan koska haluavat laihtua. Mainitsemasi syyt: ekologisista, eettisistä ja eläinoikeudellisistä, ovat ainoat syyt olla kasvissyöjä.

        En ymmärrä siksi tuollaista asennetta, joka on mm. ketjun aloittajalla.

        Mieti ennen kuin syytät. Tai perustele paremmin miksi syytät ja mistä hyvästä.


      • Kasvissyöjä 2

        Vaikka kasvisruoka on terveellistä, se ei ole laihdutustempaus. Itse aloitin kasvisruuan terveellisistä syistä. Ennen, lihansyöjänä, kärsin anemiasta ja masennuksesta ja polvet oli aina paskana. Nyt ei oo ollu mitään vaikeuksia terveyden kanssa ja sopivan kokoinen olen aina ollut.


    • Montako kiloa sitä juustoa sitten menee? 5-10kg?

    • lukija...

      Kyllä kasvikset lihottaa - syöväthän lehmätkin heinää ja ovat niin pirun lihavia!

      • Juu....

        Hihiiii
        Näin se todellakin on=)


    • Ravinto-oppia hieman

      Luulen, että sinulla on nyt totaalisesti pallo hukassa :D
      kannattaisi edes perusteet opetella ravinto-opista ja ruoka-aineiden ominaisuuksista.

      Mutta sinun kohdallasi (joilla ei ruokavaliossa ole päätä tai häntää) on parasta, että siirryt takaisin lihan syöjäksi!

      terkuin oikea lakto-ovo-semi-vegetaristi

      • että mikä on lakto-ovo-semi-vegetaristi?


    • lihottaa, turvottaa

      syö pottua et liho

    • eee1

      Sanot että kasvisruoka ei kertakaikkiaan täytä samalla tavalla kuin liha. Oletko kokeillut lisätä kuitupitoisia aineksia ravintoosi. Ne täyttävät vatsaa. lisäksi hiilihydraatti ei saisi olla nopeasti sulavaa. Esim. puurot ovat hyviä. En minä tämän enempää osaa neuvoa. Itse olen näitä tavallisen sekaruoan syöjiä.

    • Välillä oikeaa makkaraa

      Ota välillä siihen joukkoon pekoni-Ukkopekka grillimakkaraa. Sen paistaminen on sitten hyvin tarkkaa. Laita siihen molemmille puolille ristiviillot terävällä puukolla. Sitten kun sen paistat tulee rasva pois. Maku jää ja ei lihota. Siinä tulee tarvittavia rasvoja joita ihminen tarvitsee kasvisten lisäksi. Olen kokeillut ja hyvin toimii. Tietysti se on yksi makkara/ viikko ei silleen tolkuttomasti.

    • Nimetön

      Moi! Ite olen kaikkiruokainen syöjä, jota vituttaa kasvissyöjät! Onko kaikki kasvissyöjät jotka tunnen (yhtä lukuunottamatta) olleet lihavia. Kasvissyönti ei laihduta, vaikka söisit kuinka vähän tai kuinta terveellisesti, niin ei se auta. Kasviksissa on niin paljon nestettä, että jo se rajuntaa ppainon nousua huomattavasti. Sitten katsotaan kasvikset näkökulmasta vatsalaukku.

      Kun lihaa tulee vatsaan, se palaa nopeasti ja asettuu pohjalle. Kasvikset jakautuu tasaisesti aiheutta ilmavaivoja. Juustoa kun syöt, se hidastaa sulamista entisestään, eli olettaisit että käyt 1 kerran 1-2 viikossa jöötillä eh?

      Myöskään en ymmärrä maitotuotteiden haittaa kasvissyönnissä. Mitä pahaa siinä on? Proteiinia tulee erittäin huonosti soijasta saman verran kun maidosta, mutta soija lihottaa enemmän (verrakkaas joskus kevyt ja soijamaitojen kcal määrää). Mutta pelkkä kasvissyönti ei auta. Kasvikset ennen ja liha perään niin kaikki on vatsan pohjalla, ei tule aneemiseksi, ja nälkä lähtee!

    • porkkananpuraisu

      Onks näin tyhmiä ihmisiä ihan oikeasti? juustoja? oikea fiksu vegetaristi syö kaikenmaailman soijamuruja, linssejä, palkokasveja ja pähkinöitä. Ruokavalio vaatii pikkasen suunnittelua mutta kun sen tekee oikeen niin todennäköisesti voi hyvin. Itse syön ihan rauhassa lihaa enkä yritä korvata sitä jollain soijamakkaroilla.

    • Oikea kasvissyöjä

      Jaaha, että sitä luullaan että voi vain ryhtyä kasvissyöjäksi noin vain.

      Kasvissyöjänä eläminen ei oo hihan, niin yksinkertaista. Sun pitää ensinnäkin tehä se verivala mitä sunkin kaupunnin veljeskunta velvoittaa ja sen jälkeen sulla pitää olla Omakuaån tekemä poltto merkki vasemman nännin oikealla puolella.

      Ja jos sun suvussa ei oo kolmen polven sisällä ollut yhtään sinisilmästä lasta, niin et ikinä oo muuta kuin 2-asteen kasviskokeilia korkeintaan.

    • Miia_tytteli

      Ja sä kutsut itseäsi kasvissyöjäksi... Haloo, miten olisi liikunnan aloittaminen?!? Olen kasvisyöjä enkä ole lihonut yhtään!

    • ......

      Pitäisi keksiä oma nimi niille, jotka eivät syö lihaa, vai onko sellaista?

      • makkara kala narskis

        -,.-.-.-.-.-.-.-.-


    • kerma, juusto,voi

      en usko tuosta pätkääkään.
      sulla on totaalisesti pallo hukassa ruuanlaiton kanssa.

      jos nyt meet sinne lihatiskille, niin muista
      olla sotkematta sitten proteiinejä ja hiilihydraatteja keskenään. Saat syödä vaikka puolen kilon pihvin voilla, läskillä ja kermalla, kunhan et nauti mitään hiilaripitoista (perunaa, pastaa, leipää, viljatuotteita ) samalla aterialla.

      Kysymys on ketoosista, Pertti Pakarinen on kirjoittanut aiheesta kirajan.

      karu totuus siten on että laihdu et muuten kun kuluttamalla enempi kun syöt. Ei ole oikotietä
      onneen.

      kasvikset ei lihota, vaan se mitä lisukkeesi laitetaan, hyvänkin salaatin saa erittäin kaloripitoiseksi hukuttamalla se salaattikastikkeeseen. ja vielä tietty patongit makkaroineen, juustoineen päivineen päälle...

    • huomaat virheesi

      Vedät juustoa, mikset syö lihaa ?

    • FreeVergerMan1979

      Minulle on käynyt aivan samoin. Aloitin muutama vuosi sitten hiljalleen kasvisruokaan siirtymisen, aluksi söin lihaakin jonkin verran ja paino pysyi suunnilleen samoissa lukemissa kuin niinä aikoina jolloin söin reilusti liharuokaa. Nyt olen vuoden päivät jättänyt liharavinnon kokonaan pois ja syönyt paljon eri kasviksia, kalaa ja kananmunia.
      Paino on noussut 5-7 kg. Eikä tunnu hyvälle. Olen koittanut myös suosia puuroja jne. Maitoa on alkanut kulumaan entistä enemmän ja vaikka rasvatonta juonkin niin kyllä siitäkin ylimääräistä energiaa syntyy. Liharuoan kanssa riitti vesi ruokajuomaksi. Kasvisruoka vaatii lisukkeekseen paljon maitovalmisteita, aivan kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti. Juustoja jne.
      Ei mitään hyötyä kasvisruokavaliosta!!!
      On paha olo koko ajan, jatkuva näläntunne ja heikotus! Ja paino nousee vain. Kiitos kasvisintoilijat!
      Nyt alkoi tämä poika syömään taas lihaa niin kuin Luoja on ihmiselle tarkoittanut!

      • provolta. Itse

        syön ruisleipää, vähärasvaista juustoa, tonnikalaa ja muuta kalaa, rasvatonta maitoa, kasviksia, perunaa, riisiä, makaronia jne..

        Olen hoikka ja hiukset kiiltää ja kaikin puolin hyvässä kunnossa.

        Tosin harrastan myös kuntosalia, uintia, pyöräilyä, hiihtoa talvella jne.. Täyttyy käyttää tervettä maalaisjärkeä syönnin kanssa. Ja lisäksi menee vielä pullat, kääretortut, karkit ja sipsitkin kerran viikossa. Olen 165cm pitkä ja painan vain 54kg.


      • FreeVergerMan1979
        provolta. Itse kirjoitti:

        syön ruisleipää, vähärasvaista juustoa, tonnikalaa ja muuta kalaa, rasvatonta maitoa, kasviksia, perunaa, riisiä, makaronia jne..

        Olen hoikka ja hiukset kiiltää ja kaikin puolin hyvässä kunnossa.

        Tosin harrastan myös kuntosalia, uintia, pyöräilyä, hiihtoa talvella jne.. Täyttyy käyttää tervettä maalaisjärkeä syönnin kanssa. Ja lisäksi menee vielä pullat, kääretortut, karkit ja sipsitkin kerran viikossa. Olen 165cm pitkä ja painan vain 54kg.

        En vaivautuisi tänne kirjoittelemaan jollei ongelma olisi todellinen.
        En edes syö paljoa mutta kasvisravinto ei vain yksinkertaisesti riitä mun elimistölle. Söin kyllä toisaalta paljon vähemmän määrällisesti silloin kun käytin vielä lihatuotteita...
        Ja sitäpaitsi meillä on niin erilaiset aineenvaihdunnat syntymästämme saakka... Vaarini söi sentin voita leivän päällä ja ripotteli vielä suolaa siihe, sianläskiä jne. Ja hän oli koko elämänsä nuoresta pojasta lähtien hoikka ja terve, hyväkuntoinen. Vielä 75-vuotiaana lääkärini oli sanonut että hänellä on kuin parikymppisen miehen sydän. Pitkälle edennyt eturauhassyöpä lähetti 12-sairastamisvuoden jälkeen etäispesäkkeitä kaikkiin elimiin ja syövän runtelemana, keuhkokuumeessa hän sitten siirtyi ajan rajan taakse, 82-vuotiaana.
        Isäni ja minä syömme "kaninruokaa" ja silti olemme tukevia ja harteikkaita olleet nuoresta pitäen. Äitini veljen, eli enoni puoliso, on taas niin laiha, että lääkäri on käskenyt hänen juomaan pelkästään "punaista maitoa" eli kulutus/täysmaitoa ja joskus kermaakin.
        Ei jaeta nallekarkkeja tasan tässä maailmassa!!!


      • tai siinä ettet harrasta
        FreeVergerMan1979 kirjoitti:

        En vaivautuisi tänne kirjoittelemaan jollei ongelma olisi todellinen.
        En edes syö paljoa mutta kasvisravinto ei vain yksinkertaisesti riitä mun elimistölle. Söin kyllä toisaalta paljon vähemmän määrällisesti silloin kun käytin vielä lihatuotteita...
        Ja sitäpaitsi meillä on niin erilaiset aineenvaihdunnat syntymästämme saakka... Vaarini söi sentin voita leivän päällä ja ripotteli vielä suolaa siihe, sianläskiä jne. Ja hän oli koko elämänsä nuoresta pojasta lähtien hoikka ja terve, hyväkuntoinen. Vielä 75-vuotiaana lääkärini oli sanonut että hänellä on kuin parikymppisen miehen sydän. Pitkälle edennyt eturauhassyöpä lähetti 12-sairastamisvuoden jälkeen etäispesäkkeitä kaikkiin elimiin ja syövän runtelemana, keuhkokuumeessa hän sitten siirtyi ajan rajan taakse, 82-vuotiaana.
        Isäni ja minä syömme "kaninruokaa" ja silti olemme tukevia ja harteikkaita olleet nuoresta pitäen. Äitini veljen, eli enoni puoliso, on taas niin laiha, että lääkäri on käskenyt hänen juomaan pelkästään "punaista maitoa" eli kulutus/täysmaitoa ja joskus kermaakin.
        Ei jaeta nallekarkkeja tasan tässä maailmassa!!!

        tarpeeksi liikuntaa, eikä kasvisruokavaliossa. Itse syön vielä puuroja, kanamunia, pähkinöitä, soijaa vain.joskus. Miten on alkoholin käyttö ja kahvi ja tupakka? Itse olen raitis. Alkoholissa on paljon kaloreita. Lisäksi rasvan käyttöä kannattaa tarkkailla.

        Kun jätin lihan, niin samalla jäi turhan piilorasva ja leikkeleet yms eines ruoat pois. Herkuista ei ole tarvinut luopua.Tsemppiä!


    • Wath

      Vähennä juuston määrää puoleen. Ota sen tilalle soijaa, sieniä ja papuja. Niissä on myös valkuaista. Itse syön myös kananmunaa ja kalaa, kun niistä saa valkuaista. En kuitenkaan väitä niitä kasviksiksi.

    • ..lukea koko ketjua

      Repesin heti jo tuolle tekstille etusivulla :D itse olen LAIHTUNUT 3-5kg kasvisruokavaliolla.

    • edellinen

      tottakai lihottaa jos syö helvetisti. pitäs syödä vähän kerrallaan ja usein. kaikki lihottaa jos ei liiku :)

    • rane

      No jon aikakii ettet iha riuuks kutistu kyl se vihannes putsaa sisuksen kyl äl kokonaa luovu.

    • DeepBlueEyes

      Miten tälläinen provo edes pääsee etusivun keskustelunaiheeksi? Haloo..

    • diebetikko

      Syökää pitkiä hiilareita.

    • provo ole..

      Ensinnäkin, kasvisruokaa voi syödä jokainen, ei kasvisten syönti ole kiellettyä lihansyöjiltä. Ei kai tämä vegaanipalsta olekaan?

      Alkuperäinen ei suinkaan ole provo, mutta tieto on ehkä väärä. Nimenomaan liharuoka ei lihota, sillä sitä ei pysty oikeasti normaali ihminen syömään sellaisia määriä että se suuremmin lihottaisi. Mutta se saattaa vaikuttaa aineenvaihduntaan hidastavasti. Lihaa syön aika vähän, mutta vitaaminin puutossyistä sitäkin syön, soijalle, pähkinöille yms. proteiininlähteille kun olen allerginen.

      Mutta ne mitkä lihottavat kuuluvat moneenlaiseen ruokavalioon. Lihottavaa on liika rasvan käyttö ja huonot hiilihydraatit. Pahimpia ovat venhä ja sokeri, kuka tahansa laihtuu jos välttää näitä, olipa ruokavalio muuten millainen vain - ja käyttää ns. hyviä rasvoja kohtuudella. Itselläni on aika korkea rasva%, mikä johtuu siitä että olen syönyt rasvaa vähänlaisesti, mutta olen ollut perso patongille yms. vaalealle leivälle. Jättämällä nuo "pullaleivät" vähemmälle se on lähtenyt laskemaan ja vatsan turvotus on vähentynyt huomattavasti.

      • lisää..

        Jäi oleellinen pois. Ihminen tarvitsee ns. hyviä rasvoja kohtuudella ja niitä lisäämällä, oliivejä rypsiöljyä yms. olen laihtunut. Painoindeksini on 21, mutta rasvaprosenttini juuri ja juuri normaali, vuosi sitten se oli vielä yli rajan vaikka olen normaalipainoinen indeksiltäni. Vatsassa näkyy.


      • jutun lisään
        lisää.. kirjoitti:

        Jäi oleellinen pois. Ihminen tarvitsee ns. hyviä rasvoja kohtuudella ja niitä lisäämällä, oliivejä rypsiöljyä yms. olen laihtunut. Painoindeksini on 21, mutta rasvaprosenttini juuri ja juuri normaali, vuosi sitten se oli vielä yli rajan vaikka olen normaalipainoinen indeksiltäni. Vatsassa näkyy.

        Mitä ihmisiä tunnen, niin lihavia ja laihoja on niin kasvissyöjissä kuin lihansyöjissäkin. Öljyssä kypsennetyt sipsit tai karkit lihottavat kumpiakin samalla tavalla, molemmille ryhmille ne usein myös maistuvat.


      • lisää.. kirjoitti:

        Jäi oleellinen pois. Ihminen tarvitsee ns. hyviä rasvoja kohtuudella ja niitä lisäämällä, oliivejä rypsiöljyä yms. olen laihtunut. Painoindeksini on 21, mutta rasvaprosenttini juuri ja juuri normaali, vuosi sitten se oli vielä yli rajan vaikka olen normaalipainoinen indeksiltäni. Vatsassa näkyy.

        VEGETARISTI syö kasvisruokaa, joka on voitu myös kypsentää. VEGAANI syö pelkkiä kuumentamattomia kasviksia ja esim. idätettyjä tuotteita. LAKTO - veget käyttävät maitotuotteita, SEMI - veget käyttävät myös kalaa, ja OVO - veget käyttävät kananmuna - tuotteita. Eli jos on esim. LAKTO - OVO - SEMI - vegetaristi, käyttää kaikkea muuta, paitsi lihaa.


      • mää vaa-aan
        Katryhina kirjoitti:

        VEGETARISTI syö kasvisruokaa, joka on voitu myös kypsentää. VEGAANI syö pelkkiä kuumentamattomia kasviksia ja esim. idätettyjä tuotteita. LAKTO - veget käyttävät maitotuotteita, SEMI - veget käyttävät myös kalaa, ja OVO - veget käyttävät kananmuna - tuotteita. Eli jos on esim. LAKTO - OVO - SEMI - vegetaristi, käyttää kaikkea muuta, paitsi lihaa.

        Siis minä normaalina sekasyöjänä olen kenties: LAKTO - OVO - SEMI - ANTIvegetaristi, vai kuin ?

        Mikäköhän siinä on että pitää niin helvetisti määritellä. Minä syön mitä haluan (ja mitä tarjotaan).


      • pelkkiä
        Katryhina kirjoitti:

        VEGETARISTI syö kasvisruokaa, joka on voitu myös kypsentää. VEGAANI syö pelkkiä kuumentamattomia kasviksia ja esim. idätettyjä tuotteita. LAKTO - veget käyttävät maitotuotteita, SEMI - veget käyttävät myös kalaa, ja OVO - veget käyttävät kananmuna - tuotteita. Eli jos on esim. LAKTO - OVO - SEMI - vegetaristi, käyttää kaikkea muuta, paitsi lihaa.

        kuumentamattomia kasviksia..? :P Kyllä vegaani voi syödä ihan mitä vain kunhan se ei ole eläinperäistä.


      • "Elämäsi kuntoon"?

        Tässä tunnutaan olevan joistakin perusasioista tietämättömiä, mitä tulee ruoansulatusprosessiin.
        Luin k.o. kirjan ja siinä kerrotaan hyvin seikkaperäisesti, mitä on terveyttä edistävä syöminen. Ravintotutkijat, jotka kirjan olivat kirjoittaneet eivät kieltäneet lihan syöntiä, vaikka he itse olivatkin valinneet kasvisruokavalion. Tärkein viesti, minkä painoin visusti mieleeni ja mihin itsekin uskon on se, ettei hiilihydraatteja ja proteiineja saisi syödä samalla aterialla! Syy tähän on, että ruoansulatusnesteet ovat näiden aineiden sulatusprosessissa erilaiset. Toinen tarvitsee happaman ja toinen emäksisen. Onhan se selvää, että jos nämä kaksi sekoittaa yhteen ei tapahdu mitään, koska ruoansulatusneste neutraloituu.
        Ruoka ei siis sula kunnolla ja vain mätänee suolistossa (aiheuttaen sairauksia).


      • väärinväärin luokittelu
        Katryhina kirjoitti:

        VEGETARISTI syö kasvisruokaa, joka on voitu myös kypsentää. VEGAANI syö pelkkiä kuumentamattomia kasviksia ja esim. idätettyjä tuotteita. LAKTO - veget käyttävät maitotuotteita, SEMI - veget käyttävät myös kalaa, ja OVO - veget käyttävät kananmuna - tuotteita. Eli jos on esim. LAKTO - OVO - SEMI - vegetaristi, käyttää kaikkea muuta, paitsi lihaa.

        Nyt meni luokittelu kyllä ihan päin honkia.

        VEGAANi on henkilö joka kyllä syö kypsennettyä ruokaa, mutta ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia aineita eikä käytä niitä muutenkaan elämässään, esim. nahkakenkiä tms.


        Olet sekoittanut vegaanin nyt johonkin elävän ravinnon syöjään. Ne ovat ihan oma lukunsa.


      • Katryhina kirjoitti:

        VEGETARISTI syö kasvisruokaa, joka on voitu myös kypsentää. VEGAANI syö pelkkiä kuumentamattomia kasviksia ja esim. idätettyjä tuotteita. LAKTO - veget käyttävät maitotuotteita, SEMI - veget käyttävät myös kalaa, ja OVO - veget käyttävät kananmuna - tuotteita. Eli jos on esim. LAKTO - OVO - SEMI - vegetaristi, käyttää kaikkea muuta, paitsi lihaa.

        Ensimmäistä kertaa kuulen ettei vegaani söisi kypsennettyjä kasviksia. Vegaani ei ole sama kuin elävän ravinnon syöjä! Esim. vegaaniliiton sivuilla näin kerrotaan..


    • kasvissyöjälle ;)

      Hyödynnä näitä ruokavaliossasi, ja elämäsi muuttuu (olethan kasvissyöjä):

      -juustosta saat proteiineja, hyödynnä kermajuustoja. Mitä enemmän rasvaa, sen paremmalta maistuu.
      -Jäätelöstä tarvittava päivittäinen kalsium annos. Sekin mieluiten kermajäätelöä, niitä on niin montaa makuakin.
      -Makeiset: hyviä rasvoja, etenkin maitosuklaa
      -Munkeista esim. voit etsiskellä natriumia, jos 10 munkkia ei riittänyt päivittäiseen natriumin tarpeeseen, se ei luultavasti ollutkaan munkki, josta sitä sai...
      -Vaihda munkki dallaspullaan, siinä on oltava natriumia...
      -Kuitua siinä on ainakin!
      -Vitamiineja sokeroiduista limuista, ainakin jaffa ja fanta on tehty appelsiinista.
      -Kahvia luonnollisesti, se pitää vatsan käynnissä ... ja piristää!
      -Vaihtoehtona kahville ovat energiajuomat: hyviä tauriinin lähteitä ovat esim. red bull ja ed.
      -Kasviksia suositusten mukaan puoli kiloa päivässä. Mitä enemmän, sitä parempi: näistä parhaita ovat esim. friteeeratut kasvikset, ranskan- tai lohkoperunat.
      -Muista lisätä suolaa riittävästi!
      -Hyviä proteiineja saat myös munakkaasta / omeletista, lisää paljon öljyä ennen valmistamista, muista suola. Omeletin voit täyttää 400g juustoa..nam!
      -Kasvisten lisukkeena majoneesipohjaiset kastikkeet. Dippaa kasviksia niihin.
      -Muista myös hyötyliikunta esim. jääkaapille ja takaisin.

      Tsemppiä, kyllä se siitä! Tämä dieetti tarjoaa sinulle varmasti kaikki tarvittavat ravintoaineet ja elämäsi mullistuu!
      (?) ;)

    • haukotus

      Höpö, höpö...

    • pena.kk

      Niinpä.Jospa käyttäsit monipuolisesti vähän kaikea sorttia kalaa ja myös lihaa tietysti salaateita.Uskoisin että pysyisit mitoissa.
      Itse pidän valkosipuli pohjasista salaateista.
      Älä vielä luovuta :)

      • esimerkkejä

        Nämäkin ovat kasvisruokia

        -makeiset, on paljon joissa ei ole eläinperäisiä aineosia
        -perunalastut
        -popcornit
        -pulla tai letut, hyvin onnistuu ilman maitoa ja munaa
        -sokeripohjaiset hillot

        Tuossa nyt muutama esimerkki siitä, että kasvisruokavalio ei vielä tarkoita terveellistä roukavaliosta. Yksi sukulaislikka on kasvisyöjä, syö enimmäkseen karkkeja. Nuorena oli hoikka, mutta nyt vajaa 30v ihmettelee, kuinka lihoo vaikka on kasvissyöjä, samalla kun vetelee sokerilimpparia ison pullon joka viikonloppu.

        Itse pidän enemmän kasvisruoan mausta, mutta allergisena sain niin pahoja puutostiloja, että oli pakko vähän ottaa lihatuotteita takaisin.


      • Minä joka syön

        Jos haluaa protskuja niin kanasta ja kalasta niitä saa. Suomalaista lohikaloja kannattaa aina syödä kun on mahdollista. Ja liha hankitaan mahdolisimman alkutekijöistä. Jos ei itse matsästä/ole elukoitten kasvattaja, niin jos tosissaan on asiallaan niin saa sen lähipitäjistä kyllä hankittua suoraan kasvattajalta. Niinkun edellä joku mainitsi niin soija tuotteet on todella hyviä, ei oo eläinrasvaa. Se että väittää että on kokeillu jotain ja ei oo auttanu niin voi kahtoo peiliin ja kysästä että onko tehnyt kaikkensa asian eteen?! Kannattaa kiinnittää huomiota myös ruuan valistus tapoihinsa, ei lyyä sitä 100g margariiniä pannulle kun ruvetaan kokaamaan. Ja ei se yksistään ruokavalio auta laihtumaan, LIIKUNTAA!!!

        MANDA12, hattua nostan sinulle ja toivotan tervettä jatkoa.

        Muistakaa että se on omista valinnoista kiinni mitä se puntari näyttää. (ellei oo rajoittavia sairauksia.)


    • *****

      Jos juustolla yrittää saada tarvittavia proteiineja, niin ei ihme, jos lihoaa...

      Olen vegaani (en syö maitotuotteita, siis myöskään juustoa, enkä lihaa, edes kalaa, vaikka liian moni pitää kalaakin kasvina), ja olen kahdessa vuodessa LAIHTUNUT kymmenen kiloa kevyellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Kasvisruoka on täyttävää ja myös suurempien ruokamäärien syöminen on ihan terveellistä välillä (kaloreita kun ei ole juuri nimeksikään), ja tekee vähemmän mieli epäterveellistä ruokaa kuin ennen. Eipä ole tarvinnut Mc'Donaldsissa käydä...

      Kasvissyöjä saa proteiinia (ja toki sekasyöjätkin, jos heidän ruokalistaansa kuuluu samoja ruokia) muun muassa pavuista, soijasta, siemenistä ja pähkinöistä. Myös monissa muissa kasviksissa on proteiinia, joten monipuolisuus on tärkeää, niin kasvissyöjille kuin sekasyöjillekin.

      Tietyllä tavalla on totta, että kasvikset eivät täytä samalla tavalla kuin liha, sillä kasvikset sulavat nopeammin. Ei siis tule ähky olo ja vatsan toiminnassa ei oikealla ruokavaliolla ole ongelmia. Vähäkaloriseen ruokavalioon sopiikin hyvin suositusten mukainen ateriointitapa, eli muutaman tunnin välein on hyvä syödä kohtuullisen kokoisia annoksia.

      Makeannälän iskiessä vegaanin on myös helppo seuloa karkkihyllyn sisältö läpi, koska valinnanvaraa on niin vähän: lähes kaikissa karkeissa on liivatetta...

    • koska siihen

      lisätään usein salaatteja, öljujä ym..

      kasvisruoan kylläisyyden tunne tulee todella hitaasti, silloin syö helpolla liikaa ja suuren määrän.

      kun syö suuren määrän, vatsalaukku kasva suureksi ja aina, tarvitsee suuren määrän, jos syö esim. viljaa saman määrän, niin lihoo oikein valtavasti.

    • ei sitäkään syödä samalla t...

      Ei sitäkään syödä loputtomasti. Kaikki lihottaa jos liikaa syö.

      Juusto ei sitä paitsi kuulu täydelliseen kasvissyöntiin.

      Totta se on että kyllä kasvisruossakin on kaloreita siinä missä muussakin. Riippuu aina miten se on valmistettu.

    • joku kirjoittaa asiaa

      Jos syö pelkästään kasviksia ja kevyt-tuotteita, ei saa muuta kuin haitallisia aineita ja ilmavaivoja...

    • syndrom

      Mut eihän juusto kuulu todellisen kasvissyöjän ruoka valioon...

    • Kasvisruoalla laihtunut

      Noin käy, jos ei osaa korvata lihaa asianmukaisesti esim. pavuilla ja soijalla!
      Itselläni kohosi myös hemogobiini normaaliksi kasvissyönnin myötä.
      Ota selvää oikeaoppisesta kasvisruoka-valiosta.
      Juuston syöminen on ilmastolle vähintäänkin yhtä iso uhka, kuin liha. Eikä myöskään paranna eläinten oloja.

      Miksi ylipäätään aloit kasvis-syöjäksi?!

    • horrrr

      pitää ihmisen olla päästään vialla jos syö pelkästään kasviksia..vitun idiootti hommaa ja turha ees väittää et se on parempaa kun liha!onpa elämässä vitusti iloja jos ruuan kanskin pihtaillaan!"!!!!!

    • Hyötyä

      paljonkin,muttei tässä siitä vaan lihomisesta.
      Kun kerran kasvien perässä ei tarvitse juosta,niin kuin karkuun kipittävien elukoitten,
      niin sitä liikuntaa tulee muussa yhteydessä harrastaa,kuin ruoan metsästyksen.

      • kasvis,kana,kala.

        piste.


    • sekasyöjä

      Moi!

      Suosittelen lämpimästi, että tutustut Antti Heikkilän vähähiilihydraattiseen dieettiin. Siinä syödään lihaa,kalaa, kanaa, kananmunia, voita,maitoa(mieluiten suoraan tilalta), juustoa ja tietysti kasviksiakin ja marjoja. Vältetään perunaa,pastaa,valmisruokia, valkaistuja jauhoja, sokeria, makeisia,margariineja ym.kevytlevitteitä, yleisesti liiallista hiilareitten syöntiä max.72g päivässä. Toimii, jos pitää ne hiilarit rajoissa, muuten ei tarvi kaloreita laskea. Makeanhimoiselle voi tuottaa alussa vaikeuksia, mutta sekin häviää muutaman päivän päästä. Tutustu Heikkilän sivuihin. Kirjota Googleen Heikkilä. Kannattaa myös lukea hänen kirjojaan.

      Moi!

      • tavallinen Helga

        Itse olen myös vaihtanu tohon vähähiilariseen dieettiin, päivässä syön ehkä aamulla pienen annoksen 4 viljan puuroa ja päivän mittaan 1-2 palaa tumma täysjyväleipää, ei aina näitäkään.

        Kaikki valkonen pasta, valkoset leivät, keksit, riisit ja suurin osa perunajutuista veke.

        Myös sokeripitoset tuotteet, esim sokeroidut jogurtit, kaikenmaailmat kevyt-tuotteet, useimmat valmisruuat etc eli moska helvettiin.

        Pyrin syömään etupäässä itsetekemiäni liha- ja kalaruokia, vihanneksia, juustoa, maitoa, jonkun verran marjoja (ei oikein sovi mulle, korvaan ne bona-soseilla) ja rasvoina voita ja kookosöljyä.
        Ei rypsiöljyä eikä margariineja.

        Tälle dieetille kun aloin niin huomattavasti paremmin rupesin jakselemaan, paino putos nopeesti ja tunkkasen väsyny olo katos - ensin tuntu jopa oudolta, nyt tää on ihan tavallista arkea.
        Vielä pitää esim laihduttaa paljon mut ei oo vaikeeta. Tietty henkinen pirteys ja hyväolo on merkittävä lisäys myös tässä.

        Ja huom, dieettiin ei kuulu soija, joka on täyttä fuulaa koko soijahype.


    • Kasvisruoasta

      Esim. perunalastutkin ovat kasvisruokaa mutta jos syö paljon etenkin kovia rasvoja niin en ihmettele.

      • siten kilot kuriin

        Käytännössä ei voi tietää saako aikaiseksi riitävästi salatintehtailua/tekoa jota ei liene pääse aina riittävän pitkäkestoisella jatkumolla toteuttamaan/tumaan, tämä Talvi tekee tuloaan Valtio ottaa vielä miltei kaks kymmenystä alvia ja tarjonta on vaihtelevaa, mutta salaateilla joissa ei ole käytetty oliviöljyä taikka Italian annostelumalliin (kun viinietikkaa on syöjälle aina lasipullosta lisättävissä) ei pitäisi päästä lihomaan.

        Viiniäkään eivät nuoret siellä litki ihan niin paljon kuin ennen.

        Erityisesti Suomalaisen tapauksessa karkinsyöntiä vähennettävä.
        Tosiaan liika hiilarien pumppaaminen on jotenkin jätettävä taakseen tai ajoitettava ne vain heti urheilusuoritusten jälkeen.

        Sekä kunnon päälle käyvästä liikunnasta on pidettävä erityisen hyvää huolta, sen ylläpito käy voimille, mutta siten todella "palaa halu laihtua".


    • miesvain43

      Itse käytän paljon kasviksia,liharuokien lisukkeena.Salaattia,juureksia jne.Ne antavat ruokaan näköä ja makua,ja ovat terveellisiä.Mutta sen lisäksi liikun myös.Ja syön useamman aterian päivässä.Toki maitotuotteitakin käytän,jogurttia,juustoa,piimää ja maitoa.Ja maito kulutusmaitoa,rasvaa 3,5%.Eikä ole paino noussut,ja lisäksi veri-arvot todella hyvät.Eikä saa unohtaa marjoja,puolukkahilloa kuluu vuodessa melko paljon.Se sopii moniin liharuokiin,eikä sisällä säilöntä-aineita.Ketsuppia tarvitsen erittäin harvoin.Eikä syömäni ruoka ole gourmeeta,mutta kotiruokaa,nam!Ja itse sen teen,eineksiä käytän harvoin.Puolivalmiit kasvispakasteet nykyään tosi hyviä.

    • herrojen hevonen

      Heinää ne herrojen hevosetkin syö, mutta vatsa se senkun paisuu... tämä on minun mukaelmani vanhasta sanonnasta. Ja vääränlaisella kasvisdieetillä sekin on totta.

      Mutta sinun kohdallasi kannattaisi ehkä skipata se juustotiski, vai mitä? Täysrasvaisessa juustossa on nelisenkymmentä prosenttia rasvaa, erikoisjuustoissa enemmänkin. Niin että älä hauku väärää puuta - siis kasvista.

    • Nimetön

      Mistä lähtien juusto on ollut kasvis?? =D

      • dfsfafsa

        Kyse olikin siitä, että kasviruoka lihottaa koska joudut samanaikaisesti vetämään ties mitä rasvajuustoja, jotta nälkä lähtee. Toisin on ravitsevan lihan kanssa!


    • porkkanapekka

      Omassa kaveripiirissä monta vegeä, tässä yhteydessä niitä jotka käyttää kananmunia ja maitotuotteita kasvisten lisäksi, ja nämä mimmit on laihtunu paljon kasvisruokavalion myötä (ovat sillä eettisistä, ei niinkään terveydellisistä syistä-> suklaa yms. maistuu).

    • Kyllä ihminen on sekasyöjä. Minusta on hyvä syödä kaikkea sopivassa suhteessa.Meidän perheessä on ollut tärkeää esim. lihansyönnissä se että syötävä liha on luomua, eikä suurtiloissa kasvatettua. Eläin on saanut elää kohtuullisen elämän ennen sen päättymistä.Eläintä täytyy kunnioittaa on se sitten koti/kautta villieläin. Kasviksia syödään myös paljon ja vähemmän hiilareita. Kasvisyönnilläkin pärjää, mutta tarkka on oltava. Hiilareita ei liikaa.Ne voi korvata vaikka pähkinöillä, pavuilla yms. palkokasveilla. Puhtaat hiilarit ( riisi, peruna ) lihottavat jos niitä syö liikaa. Muistakaa ihmiset myös syödä kalaa! Iloeloa kaikille.

    • lihansyöjä.

      En epäile etteikö kasvisruoka voisi olla terveellistä.

      Tosiasia on kuitenkin se, että hyvin suurella osalla eettisestä syistä lihansyönnin lopettaneista ei ole aikaa/kiinnostusta panostaa täysipainoiseen ruokavalioon. Työpaikkaruokalassa sitä ei ole, eikä kotona jaksa laittaa ruokaa. Eikä ihme ettei jaksa, jos ravinnon saanti on puutteellista.

      Pastaa, pizzaa, leipää, muroja, pullaa ja karkkia.

      ja hyvä mieli kun on pelastettu maailma.

    • jhjhgj

      huhuh

    • Olen ollut lakto-ovo-vegetaristi kymmenen vuotta, enkä ole lihonut. Kasvissyönti on taitolaji.

    • nälkä.

      Mä syön nälkääni kunnon lihaisaa pihviä ja broileria. Kalaakin syön sillon tällön. Kanin rehun mussuttajaksi lupaudun vain sillon jos tulee liikaa ylipainoa ja lääkäri käskee hengenlähön uhalla laihduttaa. Miten ne kanin ruuan mussuttajat pystyy syömään kebab ravintoloissa falafellia? Kerran maistoin yhen falafel pyörykän, kun se kuului spesial kebab annokseen ja kyllä oli kamalan makuinen rouheinen pyörykkä ja meni ruokahalut niin etten pystynyt syömään enää kebab annostani loppuun. Mieli tekis mennä eläin aktivistien kokoukseen kabanossi makkara tai broileri kädessä mainostaa että kyllä on hyvää lihaa ja nälkä lähtee.

    • 63 vuotta kasviksilla.

      Kasvis ruoka ei lihota jos syö oikein. Olen koko ikäni syönyt kasvisruokaa. Ennen kuin edes siitä alettiin puhua! Eikä moni ymmärtänyt aikaisemmin sen merkitystä. Sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon tai muun aatteen kanssa! Sillä pidän lihaa muutenkin vastemielisenä. Ja nyt vielä enemmän kun tuli eläinten oikeudet esille viimesinä 20-10 vuoden sisällä. Sain sen jo äidin maidossa sillä sodan jälkeen ei ollut paljon lihaa saatavilla. Vatsani ei sulata lihaa voin huonosti jos olen nauttinut joskus edes kokeilu mielessä. Painoni on ollut 18 vuotiaasta n.55 kg eikä minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia terveyteni kanssa. Suosittelen!!

      • että jonkun lehmän henki säästyy sillä että SINÄ et syö lihaa? Varmasti joku muu sen syö sun puolesta.

        Itse syön lihaa, mutta koetan katsoa että se on asianmukaisesti tuotettua ja eläin on lopetettu oikein eikä ole elänyt näissä massiivisissa lihatehtaissa.

        Terveydenkannalta iso plussa tietenkin, itse en vaan jaksa kuunnella vegaanien palatusta kaiken maailman eläinoikeus asioista. Koska jos heidän ainoa tekeminen asian eteen on kasvissyönti niin ei todellakaan ole asiaa alkaa kritisoimaan toisten syömisiä.

        Mutta onneks tää on vaan mun näkemys asiasta.

        *syö isoa pihviä*


      • Söpömpi kuin sä
        Mirri80 kirjoitti:

        että jonkun lehmän henki säästyy sillä että SINÄ et syö lihaa? Varmasti joku muu sen syö sun puolesta.

        Itse syön lihaa, mutta koetan katsoa että se on asianmukaisesti tuotettua ja eläin on lopetettu oikein eikä ole elänyt näissä massiivisissa lihatehtaissa.

        Terveydenkannalta iso plussa tietenkin, itse en vaan jaksa kuunnella vegaanien palatusta kaiken maailman eläinoikeus asioista. Koska jos heidän ainoa tekeminen asian eteen on kasvissyönti niin ei todellakaan ole asiaa alkaa kritisoimaan toisten syömisiä.

        Mutta onneks tää on vaan mun näkemys asiasta.

        *syö isoa pihviä*

        Eli kun henkilö X jättää lihan pois ruokavaliostaan, tästä väistämättä seuraa se, että henkilö Y jossain alkaa syömään yhä enemmän lihaa ja näin ollen lihan kulutuksen määrä pysyy vakiona? Kerrotko lisää tästä hienosta logiikastasi ja miten olet päätynyt siihen?


      • jättää tuottaja tuottamatta
        Mirri80 kirjoitti:

        että jonkun lehmän henki säästyy sillä että SINÄ et syö lihaa? Varmasti joku muu sen syö sun puolesta.

        Itse syön lihaa, mutta koetan katsoa että se on asianmukaisesti tuotettua ja eläin on lopetettu oikein eikä ole elänyt näissä massiivisissa lihatehtaissa.

        Terveydenkannalta iso plussa tietenkin, itse en vaan jaksa kuunnella vegaanien palatusta kaiken maailman eläinoikeus asioista. Koska jos heidän ainoa tekeminen asian eteen on kasvissyönti niin ei todellakaan ole asiaa alkaa kritisoimaan toisten syömisiä.

        Mutta onneks tää on vaan mun näkemys asiasta.

        *syö isoa pihviä*

        Joka kerta kun sä jätät tappamatta viattoman vastasyntyneen vauvan niin mäpäs tapankin kolme! BUAHHAHHAA!!!

        Ja jos nyt palataan maan pinnalle, niin ruuan (myös sen lihan ja maidon) tuotanto perustuu ehkä hieman enemmän markkinatalouteen kuin johonkin karman lakeihin tms. Ja tämä ei valitettavasti ole vaan mun oma näkemys.

        Ihan mielenkiinnosta, miten sinä määrittelet asianmukaisen tuotannon ja eläimen oikein lopettamisen? Kun todennäköisesti minä määrittelen sen hyvin eri tavalla ja joku kolmas osapuoli ei jaa meidän kummankaan käsityksiämme. Vai määritteletkö sen kuten laki määrittelee? ( Hmm, varmaankin et, sillä nämä "massiiviset lihatehtaat" ovat laillisia siinä missä pientuotantokin).

        *syö vastapaistettua leipää keijun, hummuksen, tomaatin ja teen kera*


    • lihottaa

      jos syö liikaa.

      • idiootti

        Tätä palstaa lukiessa alkaa mennä jo itsekin sekaisin siitä mitä saa syödä ja mitä ei.Jos vaikka lopetetaan se syöminen kokonaan ja kuollaan nälkään niin ehkä sekin on parempi niin syömisestä ei tarvitsisi tapella.


      • Puolet alle 2€ päivässä.
        idiootti kirjoitti:

        Tätä palstaa lukiessa alkaa mennä jo itsekin sekaisin siitä mitä saa syödä ja mitä ei.Jos vaikka lopetetaan se syöminen kokonaan ja kuollaan nälkään niin ehkä sekin on parempi niin syömisestä ei tarvitsisi tapella.

        Minä Elän.Suomessa.Sääliä vailla olevassa.Pakko.Lilljerooksien,Whalrooksien sammumattomassa ahneudessa.Minä kuolen.


      • perfektionisti
        idiootti kirjoitti:

        Tätä palstaa lukiessa alkaa mennä jo itsekin sekaisin siitä mitä saa syödä ja mitä ei.Jos vaikka lopetetaan se syöminen kokonaan ja kuollaan nälkään niin ehkä sekin on parempi niin syömisestä ei tarvitsisi tapella.

        Tietysti on ekologiselta kannalta katsottuna järkevää yrittää kuluttaa vähemmän lihaa. Naudanlihaa varsinkin (nautajen kasvihuonepäästöt).

        Mutta asiaan, eli yksi juttu on pistänyt silmiin ravintoloiden kasvisruuissa: eli himputin moinen öljyillä tai muilla rasvoilla holvaaminen (lisäksi usein ylisuolattuja). Samaa linjaa jatkavat nuo juusto-kerma-kananmuna systeemit. Eli jotka eivät ainakaan vegaanien kasviruokiin kuulukaan. Samoin kummeksun sienien tyrkyttämistä kasvisruokiin, eivät ole kasviksia, eivät edes kasveja. Itse olen sekakäyttäjä, mutta joskus vain on mukavaa vetää viikko pari todella puritaanista linjaa... siis pointti tähän keskusteluun tuo piilo(öljy)kaloreiden varominen.


      • Vähän sitä sun tätä
        perfektionisti kirjoitti:

        Tietysti on ekologiselta kannalta katsottuna järkevää yrittää kuluttaa vähemmän lihaa. Naudanlihaa varsinkin (nautajen kasvihuonepäästöt).

        Mutta asiaan, eli yksi juttu on pistänyt silmiin ravintoloiden kasvisruuissa: eli himputin moinen öljyillä tai muilla rasvoilla holvaaminen (lisäksi usein ylisuolattuja). Samaa linjaa jatkavat nuo juusto-kerma-kananmuna systeemit. Eli jotka eivät ainakaan vegaanien kasviruokiin kuulukaan. Samoin kummeksun sienien tyrkyttämistä kasvisruokiin, eivät ole kasviksia, eivät edes kasveja. Itse olen sekakäyttäjä, mutta joskus vain on mukavaa vetää viikko pari todella puritaanista linjaa... siis pointti tähän keskusteluun tuo piilo(öljy)kaloreiden varominen.

        Leipominen on autuutta.Vaivatessa taikinaa,ihmettelee samantien.Konstikkaat nerokkaat järjestelmän romahduksen aiheuttajat.Vaivaavat.Perhana maapallo,kun annat taikureiden yön tapahtua.Säännötöntä menoa.


      • Onni,pakeneva aika.
        perfektionisti kirjoitti:

        Tietysti on ekologiselta kannalta katsottuna järkevää yrittää kuluttaa vähemmän lihaa. Naudanlihaa varsinkin (nautajen kasvihuonepäästöt).

        Mutta asiaan, eli yksi juttu on pistänyt silmiin ravintoloiden kasvisruuissa: eli himputin moinen öljyillä tai muilla rasvoilla holvaaminen (lisäksi usein ylisuolattuja). Samaa linjaa jatkavat nuo juusto-kerma-kananmuna systeemit. Eli jotka eivät ainakaan vegaanien kasviruokiin kuulukaan. Samoin kummeksun sienien tyrkyttämistä kasvisruokiin, eivät ole kasviksia, eivät edes kasveja. Itse olen sekakäyttäjä, mutta joskus vain on mukavaa vetää viikko pari todella puritaanista linjaa... siis pointti tähän keskusteluun tuo piilo(öljy)kaloreiden varominen.

        Marjassa:-Taitaapa tytöt puolukoita löytää.-Löydetään ämpärit täyteen.Aika kuluu.Ihmetellään,missä on pienin.Suuren mättään viereltä löytyy -Minä poimin mustia marjoja.


    • Kemppanen

      Itsekin olen kasvissyöjä ja minä olen kyllä laihtunut huomattavasti sen jälkeen ku lopetin lihan syömisen ja olo on ollut kevyempi ja virkeämpi kaikinpuolin. Kasviksista saa kyllä ihan proteiinia rautaa ja kalsiumia sun muita tärkeitä vitamiineja. Yksi hyvä proteiinilähde on soijavalmisteet, myös erilaiset palkokasvit ja jos jonkinlaista ja vaalea leipä kannattaa vaihtaa ehtaan rukiiseen (:. Kasvisruoka laihduttaa ja täyttää vatsan kun perehtyy tarkasti ravintoaineisiin.. ja valkkaa sieltä sellaset ruokaisat ja terveelliset vaihtoehdot ja välttää valmispastoja sunmuita valmisruokaa. Ja toki aina täytyy liikkua riittävästi ja syödä sen mukaan mitä kuluttaakin ja säännöllisesti. Runsas aamupala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, illallinen... esimerkiksi riippuen tietenkin päivän pituudestakin. Mutta aina on hyvä syödä useammin kuin yhden kerran päivässä ja välipaloilla mieluiten hedelmiä yms terveellistä.
      Harkitse vielä ennen kun hylkäät kasvisvalion kokonaan.. (:

    • seguli

      mikä tahansa lihottaa liika syönnillä. itsehän kun olen sitä myöten laihtunut. kohtuullisesti kaikkea!

    • provosoitumaton

      Vain yksi neuvo: vaihda juusto raejuustoon, kcal 80-90/100 g ja proteiinia 18 %. Myös rahkassa on runsaasti proteiinia. Kovien juustojen syöminen on ihan turhaa.

      • provosoitumattomampi

        Jätä kaikki maitotuotteet kokonaan pois. Niissä ei ole mitään, mitä todella tarvitset. Proteiinia saa ihan riittävästi kasvikunnan tuotteista.


    • Possu!

      Jepjep...

      Taas yks tällänen. Kannattaa ehkä vetää jotain muutakin ku makaryynia ja juustoa. ja pitsaa...

      Ite noudattanut "en syö mitään, jolla joskus on ollut naama" -linjaa jo 10 vuotta. Paino hallinnassa, lihakset ja luusto mainiossa kunnossa. 50 km pyörälenkki 3-4 kertaa viikossa menee niin ettei mitään. Eikä väsytä eikä masenna.

      Ja tarviiks sitä safkaa vetää niin paljo et paisuu? Se et läskiä kertyy kertoo siitä et ravintoa on liiaksikin.

      Säälittävää räpellystä. Häpeä!

    • Viljalla ne siatkin lihotetaan. Ja just jos vetää kermaa, juustoja, runsaasti hiilareita (pasta on yksi pahin!) yms. Lihahan on runsaasti proteiinipitoista, se auttaa kasvattamaan lihasmassaakin. Kuitenkin nauta, riista, kala, kana sisältää melko vähän rasvaa valmistustavasta riippuen.
      Jostain syystä moni kasvissyöjä johon olen myös tutustunut niin eipä näytä liikunta kiinnostavan kovinkaan, sillä nyt eniten vaikutusta. Elimistöä pitää rääkätä, muuten minäkin lihoisin pelkällä ruuan katselulla jos en liikkuisi.

    • bombernice

      kuule, jos haluat oikeasti laihtua niin syö vähemmän kuin kulutat, ei kyse ole salaateista vaan sun kokomääräisestä kilokalorimäärästä. kaikki ruoka myös salaattikaastikkeet kuuluu siihen. Terveisin "bombernice" löydät kyllä.

    • Vegaani4ever

      "Kasvissyöjäksi" ryhtyminen ei todellakaan laihduta, ns. laktovegetaarinen dietti ei ole terveellinen. Juusto on yksi pahimpia elimistön rasvamassan lisääjiä ja jos lisäksi jatkaa jäätelö, kakkujen, suklaan yms. syömistä, ei sana "kasvissyöjä" sovikaan asianomaiselle, sillä eihän juusto tai kananmuna ole kasvi. Vegaaninen ruokavalio eli kaikkien maitotuotteiden ja kananmunien jättäminen ruokavaliosta tekee sinusta todellisen kasvissyöjän. Mutta jos ainoa kasvis jota syöt on peruna eli perunalastut ja ranskalaiset perunat, niin olet yhä kaukana terveellisestä ruokavaliosta.

    • ottanut hieman selvää asioi...

      eli mun on pakko kommentoida tätä sun typerää väitettä että olet lihonu kasvisruoan takia.
      ensiksi oletko ottanut edes selvää mitä kuuluu kasvisruokailijan ravintoon?esim. mistä saat tarvittavan rautamäärän, kuidut, tarvittava hiilarimäärä, proteiinit, vitamiinit jne..?
      ja ne juustot joita olet mättänyt, oliko kermajuustoja vai kevytjuustoja ja kuinka paljon niitä käytit esim. yhdelle leivälle, laitoitko samaiselle juustoleivälle vielä rasvat päälle?
      entäs liikunnan määrä verrattuna annoskokoihin?
      oletko lopettanut tupakanpolton aloitettuasi "kasvisdieetin"?

      kyllä jokainen lihoo jos ahtaa vatsansa täyteen vaikka appelsiineja jokaisella syöntikerralla.
      kyseessä on nyt se että sun pitää oppia syömään ja jaksottamaan ruokailukertojasi. esim vaikka 5x päivässä n. 2dl ruokaa/hedelmä/kasvis..
      ja samalla kannattaa opetella juomaan vettä n. 2litraa/pvä(suositus)

      ja kun syöt kasviksia, ÄLÄ OSTA PAKASTEITA!!!
      tuoreet kasvikset sisältävät huomattavasti enemmän vitamiineja ja ravinto-aineita. jos keität/kypsennät kasviksia, keitä vähäisessä vedessä "al´denteksi=mediumkypsäksi.

      kannattaa ottaa selvää asioista ennenkuin tuomitsee suoralta kädeltä.

    • kaikki perustuu tietoon

      Kasvisruoan ei pitäis lihottaa, ellet sitten vedä kauheasti rasvaa ja hiilareita yhessä. Itse olen monta kertaa tehnyt niin, että syön kanaa tai kalaa salaatin kanssa ilman mitään riisiä, perunaa tai pastaa. Olin muutama vuosi sitten pitkään tällaisella linjalla ja laihduin aika paljonkin. Sitä paitsi ei proteiinit piä kylläsenä vaan rasvat! Vaik monesti sanotaan et rasvaa pitäis välttää, mut on hyviäki rasvoja olemassa, kalassa ainakin saa niitä ja pähkinöissä myös.

      Miten ihmeessä kuvittelit saavasi juustoista kaiken proteiinin? Pavut ja soija ovat kasviruokavaliossa ehkä kaikkein parhaimpia proteiinin lähteitä, mikäli ei syö kanaa ja kalaa. Kannattaisi ensin tutustua ruokien ravintoarvoihin ennen kun alottaa kasvisruokailun. Itse en koskaan ole syönyt punaista lihaa, mitä nyt kerran pari olen maistanut ja enää en kyllä maista! Maha tuli niin kipeeks että ei tosikaa. Ihan vaan sen takia että elimistöllä menee kauemmin sulattaa punaista lihaa kuin valkoista...

      En kyllä ole asiantuntija mutta ainakin omasta kokemuksestani tiedän.

    • Ukkeliguggeli

      Svitser nuudel-instituutiin mukaan uroosta saatu parantaa mielialaa!! Hitot läskeistä, pehmeätä.. uh. Ma tahto veivaveiva..

    • siat oikein...

      syö,jotta ne saatais läskiks?
      No rehuja ja kaqsbviksia tietenkin !!!

    • läs

      keiksi nimenomaan Kasviksilla!!!!!

    • Mad 2

      No vaikka meillä ihmisillä on rehun pureskelijan hampaat niin herää kysymys olemmeko porkkanan purijoita ?

      Pahempaa petoo ei ookaan kun ihminen !

      Minuta ihmisen ruokavalioon kuuluu liha ja vihanekset ja vilja ja maito tuotteen ....

      Ihan sama mitä nää viherpiipittäjät on mieltä asiasta !

      Ja tuskin nää aktivistit tekee edes ruumiillista työtä !

      Tuskin jaksavat tehdä rehujen voimalla 12 tunnin työpäivää pyörtymättä ;)

      • Tunnetko kaikki?

        Minua et ainakaan :) 12 tunnin työpäivä ei oo vielä edes pahin mitä on tullu vastaan. Eikä nyt vanhempainlomallakaan oo jaksanu pysyä paikoillaan kun on ollut niin hienot ruskat. Vaikka muksu työllistää 24/7.

        Ehkä turhaakin reagoida tällaiseen, vaikka kyllä kilpahevosetkin alkaa hirnumaan jos joku tulee niille selittään ettei ruoholla elä.


    • Nimetön

      juusto kasviss

    • Nimetön

      ollu vegetaristi, olisit lihonut 25kg..???

    • tervellisesti syövä

      Vaikka tämä provo onkin, niin se on kai oma valinta, jos haluaa syödä rasvaista juustoa proteiinin lähteenä :D Itse en ole kasvissyöjä, mutta yritän syödä terveellisesti, koska on vain yksi elämä, jonka mieluiten pidän hyvänlaatuisena mahdollisimman pitkään. Olen mm. korvannut jauhelihan soijarouheella, joka maistuu ruuissa lähes samalta, mutta on paljon terveellisempää ja proteiinin lähteenäkin parempi.

    • kasvis_joka päästä

      eikös ne kaikki puputkin olen lihavia? kai se täytyy itsekkin ruveta taas lihaa syömään ettei vaan pääsis lihomaan :(

      • noin niin

        meidän pihamaalla on kyllä aikas ruipeloita pupuja, suht normaaleja siilejä sekä fasaaneja, näitä viimeksi mainittuja tipuja joku seura ruokkii-pum pum tarkoitukseen.
        Tukevia ovat sitä vastoin naapuruston kissat, joista meidän kaksi koiraa eivät ole moksiskaan.


      • ravintoammattilainen
        noin niin kirjoitti:

        meidän pihamaalla on kyllä aikas ruipeloita pupuja, suht normaaleja siilejä sekä fasaaneja, näitä viimeksi mainittuja tipuja joku seura ruokkii-pum pum tarkoitukseen.
        Tukevia ovat sitä vastoin naapuruston kissat, joista meidän kaksi koiraa eivät ole moksiskaan.

        minua alkaa hermostuttaa kun ihmiset eivät tajua asioita joita itse tajuan.

        muutamma perus asia;
        - Punainen liha ei ole ihmiselle välttämätöntä. aikojen alussa ihminen söi palkokasveja, sieniä ja maarjoja. lihakauppoja ei tietääkseni tuolloin ollut.
        - onni tulee omenista, viisaus viinirypälistä. paha olo possun lihasta, lihavuus maidon valkuaisesta. tämä vanha suomalainen sananlasku kiteyttää sen miksi suomalaiset olemme lihavia;

        MAITO POIS, LIHA POIS, VEHNÄ POIS.

        Vehnän alkiot (eli jauhot) aiheuttavat:
        - ummetuksen
        - lihavuuden
        - suolistosairauksia

        suo9malainen alkuaikoina ei syönyt jauhotuotteita!!


      • lihakauppoja ei
        ravintoammattilainen kirjoitti:

        minua alkaa hermostuttaa kun ihmiset eivät tajua asioita joita itse tajuan.

        muutamma perus asia;
        - Punainen liha ei ole ihmiselle välttämätöntä. aikojen alussa ihminen söi palkokasveja, sieniä ja maarjoja. lihakauppoja ei tietääkseni tuolloin ollut.
        - onni tulee omenista, viisaus viinirypälistä. paha olo possun lihasta, lihavuus maidon valkuaisesta. tämä vanha suomalainen sananlasku kiteyttää sen miksi suomalaiset olemme lihavia;

        MAITO POIS, LIHA POIS, VEHNÄ POIS.

        Vehnän alkiot (eli jauhot) aiheuttavat:
        - ummetuksen
        - lihavuuden
        - suolistosairauksia

        suo9malainen alkuaikoina ei syönyt jauhotuotteita!!

        Ei tainnut olla myöskään kaltaisiasi idioottejakaan.


      • viisaita koiria
        noin niin kirjoitti:

        meidän pihamaalla on kyllä aikas ruipeloita pupuja, suht normaaleja siilejä sekä fasaaneja, näitä viimeksi mainittuja tipuja joku seura ruokkii-pum pum tarkoitukseen.
        Tukevia ovat sitä vastoin naapuruston kissat, joista meidän kaksi koiraa eivät ole moksiskaan.

        tajuavat ilmeisesti että toisenlaisella käyttäytymisellä joutuisi kissan ruuaksi.


    • Omark

      Olen ollut jossain mitassa kasvissyöjä jo lähes parikymmentä vuotta ja vegaanikin yli kymmenen vuotta. Painan suunnilleen saman verran kuin kymmenen vuotta sitten.

      Ihan puppupuhetta, ettei kasvisruoka täytä. Jos ei kupu tule täyteen, niin vika on ravinnon koostumuksessa. Kannattaisi lukea kasvissyönnin oppaita. Ihminen syö myös ylen, jos ravinnosta puuttuu tärkeitä ainesosia, kuten hyviä rasvoja, vitamiineja.

      Vaihtoehtoisesti liikuntasi on liian vähäistä tai sinulla voi olla joku yleiseen terveydentilaan vaikuttava tekijä/sairaus (sitä en kyllä ensisijaisesti usko). Ongelma voi olla myös muuta sosiaalista tai henkistä problematiikkaa, joka ilmenee kasvaneena ruokahaluna.

      Itse syön aamulla esim. puuron (reilusti margariinia, hilloa, hedelmiä, ym.). Pyöräilen työhön yli 10 km päähän ja syön seuraavan kerran vasta työssä lounaan. Välipalaksi syön esim. pari siivua hapankorppua levitteen kanssa. Jos on harrastuksiin meno, syön toisen välipalan töiden jälkeen. Muutoin syön kotona reilun illallisen. Iltapalaa en ennätä usein syödä, koska työpäiväni päättyy varsin myöhään päivällä. Tummaa suklaata olen perinteisesti syönyt aika paljon (useita paloja päivässä), nyt yritän vähentää ja korvata esim. vegaanikakulla.

      En tunne olevani mitenkään erityisen nälkäinen tai väsynyt, vaikka en ole koko ajan syömässä, ja pyöräilyäkin kertyy 20 - 25 km päivässä. Enkä syö edes mitenkään suositusten mukaisesti. Hyvinvoiva tunnen silti olevani. Joitakin ongelmallisia ravintoaineita nautin lisäravinteena.

    • joko lihottaa tai laihduttaa

      Ihan uskottavia tarinat siitä, että lihoin tai laihduin kun rupesin kasvissyöjäksi tai lopetin kasvissyönnin. Mutta tuollaiset lyhyen aikavälin lihomiset ja laihtumiset (sanotaan nyt alle 3 vuotta) eivät kerro itse ruokavaliosta paljoa mitään, vaan ne kertovat siitä, että ihmisen ruokarytmi on häiriintynyt. Ja, jos se häiriintyy kerran, on todennäköistä, että se häiriintyy myös tulevaisuudessa, erityisesti jos pääsee lihomaan merkittävästi, elimistö ikään kuin muistaa tilanteen ja paino pyrkii väkisinkin menemään yli tuon muinaisen maksimin, vaikka välillä olisikin laihtunut. Eli minäkin liityn kuoroon, joka väittää, että kasvis- ja sekaruokavaliota ei voi tuossa suhteessa asettaa paremmuusjärjestykseen, vaan hyvä ja huono ovat kunkin yksilön omissa ruokailutavoissa.

    • tarochan

      Mutta jos korvaa eläinkunnan tuotteita vihanneksilla, niin voin luvata, ettei ainakaan lihoa.

      Olen onnekas, kun äiti halusi terveitä lapsia ja olen ollut koko elämäni vegaani-kasvissyöjä-linjalla. Niin olen mallin mitoissa. :3 Ja tosi terve.

      • on...

        on hyvä olla. Kun kuluttaa enemmän kuin mitä syö, niin kuntokin on hyvä.
        Liha on maukas ja sitä voi käyttää monipuolisesti.
        Kasvikset maito verenpaineen alentajina (Yhdysvaltalainen tutkimus).
        Kala tuo ruokapöytään herkullisuutta ja terveyttä.


    • kaljutissi

      kasvisruoka kyllä täyttää, jos tekee "kunnon ruokaa." hae netistä tai keittokirjoista kunnon kasvisruokaohjeita, ja muista syödä monipuolisesti. proteiinia saa tofusta, soijasta, linsseistä, herneistä, pavuista yms. juusto on rasvaista ja lihottaa jos sitä syö hirmu paljon.

    • selityksenjalotaito

      Kunnon kasvissyöjä EI syö mitään eläinkunnan tuotteita, juustoja eikä muitakaan kananmuna tai maitotuotteita, mutta lakto-ovo-vegetari voi syödä myös maitotuotteita ja kananmunia..,

    • Selitys on sallittu

      Kunnon kasvissyöjäkin voi syödä kyllä vähän lihaakin,juustoja,kananmunia ja maitotuotteita.Semivegetaarinen maitovalmisteita,kananmunaa,kalaa ja siipikarjaa,pollovegetaarinen maitovalmisteita,kananmunaa ja siipikarjaa,pescovegetaarinen maitovalmisteita,kananmunaa ja kalaa,lakto-ovovegetaarinen maitovalmisteita ja kananmunaa ja laktovegetaarinen maitovalmisteita.Kasvisruokavalioitakin on monia jokaiselle omanlaisensa sopiva.Otappa asioista paremmin selvää,äläkä itse selitä.

    • mummo

      Minäkin 63 vuotias mummo tulin etsimään kasvisruoka vinkkejä, mutta jos kasvisruokaa syödessään tulee noin ilkeäksi taidan jättää väliin.

    • Maailmanpelastaja2

      Juustoja? Mitä ihmettä sä juustoilla teet? Juustothan lihottaa jopa enemmän kun maito. Kasvisruokaa voi syödä kuinka paljon vaan eikä liho. Esim, kelaa nyt joku sisäfilepihvi. Sen jälkeen on nälkä, mutta eipä voi ottaa enempää kun "täytyy pitää linjat kurissa" Sen jälkeen kun aloitin kasvisruokavalion niin eipä oletarvinnut nälkää valitella tai miettiä lihomista, se tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta. Proteiineja saa lähes mistä vaan, ei sitä tarttee mittii että kuinka paljon on niitä päivän aikana saanut jos osaa koostaa ruokansa monipuolisesti ja ymmärtää lautasmallin pointin.

    • Käyttäjätunnus

      Ite lihoin kasvissyönnin aloitettu. Paino tuli reippaat 10kg lisää. Mutta se johtui enemmän siitä että tapasin ihmisen joka toi joka ilta valtavat määrät herkkuja ja sitten syötiin yhdessä. Liikunta jäi koska aloin kulkemaan bussilla pyörän sijaan.
      Nyt olen skarpannut. En syö iltaisin valtavia annoksia. Oikeastaan syön kerran päivässä ja illalla vaan vähäsen jotain soijajogurttia. Aamuisin juon ja syön hedelmiä. Liikun n. 2km joka päivä.

    • 16+2

      Jos joku kasvisruokavaliolla oikeasti onnistuu lihomaan, on jokin mennyt kyllä pahasti pieleen. Voihan vegaanikin vetää ranskalaisia, sipsiä, kakkuja, keksejä, karkkeja, suklaata ja uppopaistettua sontaa ja huuhtoa kaiken alas pullollisella oliiviöljyä jos siltä tuntuu, mutta ei se terveellistä ole. Monella aloittelevalla kasvissyöjällä on se omituinen harhaluulo, että nyt tää on terveellistä kun en syö lihaa, mutta ruokavalio voi olla silti päin mäntyä. Lisäksi kun epäterveellistä teollista paskaa mättää kotisohvalla liikauttamatta evääkään, niin en ymmärrä miksi tullaan nettiin ihmettelemään sitä että paino nousee? Eikö se ole itsestäänselvää?

      Itse en syö lainkaan eläinperäisiä tuotteita, mutta tosin vaatetuksessa ja kosmetiikassa asialla ei ole minulle niin suurta merkitystä, joten en täten voi luokitella itseäni yleisen määritelmän mukaan vegaaniksi.

      En syö leipää enkä valkoista riisiä ja pastaa, harvoin mitään herkkujakaan. Pidän enemmän hedelmistä, kasviksista, juureksista, pavuista, linsseistä, iduista, soijasta, pähkinöistä, siemenistä, oliiveista, öljyistä, tummasta pastasta ja riisistä ja mitä näitä nyt on. Hyvin harvoin on mitään sokerihimoja, ja nekin katoaa helposti appelsiinilla. Olen normaalipainoinen vege, ja harrastan liikuntaa neljä kertaa viikossa.

    • kalo1

      Laske kalorien kulutus tarve
      www.kaloritaulukko.fi

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe