Kysyisin kasteesta

luterilaisilta.

Tuolla kastepalstalla on jatkuva opinriita menneillään. Toiset väittävät, että kaste pelastaa, vaikka ihminen ei uskoisikaan, eikä näin ollen tekisi uskosta tulevia hyviä Hedelmiä.

Toiset väittävät, että vauvakaste on suuri harha ja usuttavat ihmisiä käymään toisella kasteella ja hylkäämään vauvakasteen.

Jotkut väittävät, että täällä annettava kaste on uudestisyntyminen, siis, vaikka ihminen ei kasteen jälkeen uskosikaan on hän heidän mielestään silti uudestisyntynyt kasteen perusteella.

Toiset kertovat, että täällä saatavassa kasteessa on syntien anteeksi antamus ja Pyhän Hengen osallisuus tullut ihmiselle mahdolliseksi ja siitä alkava kasvu, joka johtaa uudestisyntymiseen.

Miten luterilaiset ymmärtävät täällä annettavan kasteen?

113

2109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasteesta
    • -I-
      • kirjassa kerrotaan

että "Jumalalliset perusteet kaikelle oikealle opille löytyvät Raamatusta"

Nyt sitten tiedustelen missä kohtaa Raamtussa kerrotaan lapsia kastetun tai missä niin kehotetaan tekemään? Itse en ole niitä kohtia vielä koskaan löytänyt. Jos sinä osaat kertoa kaikki selvät Raamatun paikat missä mainitaan lasten kastaminen, niin kerro. Tuo kirja ei niitä paikkoja osannut kertoa.

• tunn-luterilainen
        kirjassa kerrotaan kirjoitti:

Nyt sitten tiedustelen missä kohtaa Raamtussa kerrotaan lapsia kastetun tai missä niin kehotetaan tekemään? Itse en ole niitä kohtia vielä koskaan löytänyt. Jos sinä osaat kertoa kaikki selvät Raamatun paikat missä mainitaan lasten kastaminen, niin kerro. Tuo kirja ei niitä paikkoja osannut kertoa.

Jos tuollaisia kyselet, ei uskon salaisuus ole tainnut selvitä.
        Olet kiinni itsevanhurskaudessa, etkä Jumalan sanassa.

"Harhaoppista karta jne."

• kerrotaan

kastetun kokonaisia perhekuntia. Eikö silloin kastettu myös lapsia?

• -I-

lukemista. Kyllä ne siellä ovat

• kastaa, mutta ei
        kerrotaan kirjoitti:

kastetun kokonaisia perhekuntia. Eikö silloin kastettu myös lapsia?

vauvoja!

Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies Krispusja koko hänen perhekuntansa uskoivat, niin myös monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa,uskoivat,
        ja heidät kastettiin."

• perhekunta?
        kastaa, mutta ei kirjoitti:

vauvoja!

"Mutta synagoogan esimies Krispusja koko hänen perhekuntansa uskoivat, niin myös monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa,uskoivat,
        ja heidät kastettiin."

Perhekunta tarkoittaa perhettä, huonekuntaa, ruokakuntaa, suurperhettä. Perhekuntaan voi kuulua useiden sukupolvien edustajia. On itsestään selvää, että perhekuntaan, suurperheeseen yleensä on kuulunut myös kaikenikäisiä lapsia, suurperheessä on ollut perheenjäseniä vauvasta vaariin ja mummiin.

• näin tärkeässä
        perhekunta? kirjoitti:

Perhekunta tarkoittaa perhettä, huonekuntaa, ruokakuntaa, suurperhettä. Perhekuntaan voi kuulua useiden sukupolvien edustajia. On itsestään selvää, että perhekuntaan, suurperheeseen yleensä on kuulunut myös kaikenikäisiä lapsia, suurperheessä on ollut perheenjäseniä vauvasta vaariin ja mummiin.

asiassa olettaa mitään. Vauvoista ei ole mitään maintaa, koska:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kas-
        tettiin"!

• olettaa mitään.
        näin tärkeässä kirjoitti:

asiassa olettaa mitään. Vauvoista ei ole mitään maintaa, koska:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kas-
        tettiin"!

Kun puhutaan perhekunnista, niin silloin puhutaan suurperheeseen, huonekuntaan, ruokakuntaan kuuluvista aikuisista ja isommista tai pienemmistä lapsista. Yritä vain hyväksyä tuo tosiasia.

• Koska vain ne kastettiin,
        olettaa mitään. kirjoitti:

Kun puhutaan perhekunnista, niin silloin puhutaan suurperheeseen, huonekuntaan, ruokakuntaan kuuluvista aikuisista ja isommista tai pienemmistä lapsista. Yritä vain hyväksyä tuo tosiasia.

jotka ottivat sanan vastaan, niin miten se voi koskea
        vauvoja???????
        Isommat lapset kykenevät jo "ottamaan Sanan vastaan"!!!!

• hyväksyä se
        Koska vain ne kastettiin, kirjoitti:

jotka ottivat sanan vastaan, niin miten se voi koskea
        vauvoja???????
        Isommat lapset kykenevät jo "ottamaan Sanan vastaan"!!!!

tosiasia, että kun puhutaan perhekunnasta, niin silloin tarkoitetaaan myös perheeseen kuuluvia kaikenikäisiä lapsia. Kokonaisia perhekuntia kastettiin.

• uskoa, niinkuin on
        hyväksyä se kirjoitti:

tosiasia, että kun puhutaan perhekunnasta, niin silloin tarkoitetaaan myös perheeseen kuuluvia kaikenikäisiä lapsia. Kokonaisia perhekuntia kastettiin.

kirjoitettu, niin ei tarvitse lisätä omia OLETTAMUKSIASI Raamatun sanomaan:
        Ap 2;41
        Kun he nyt ottivat sanan vastaan , niin heidät kastettiin."

Vauvoista ei kykene ottamaan sanaa vastaan!

• Raamatusta:
        uskoa, niinkuin on kirjoitti:

kirjoitettu, niin ei tarvitse lisätä omia OLETTAMUKSIASI Raamatun sanomaan:
        Ap 2;41
        Kun he nyt ottivat sanan vastaan , niin heidät kastettiin."

Vauvoista ei kykene ottamaan sanaa vastaan!

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ( Ensin siis kaste ) ja opettakaa heitä ( ja kasteen jälkeen opetus ) noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." ( Matt.28:18-20 )

Kun sekä lapsi- että aikuiskasteelle saa tukea Raamatusta, niin on turha riidellä tuon asian takia. Meidät tänne kirjoittavat luterilaiset on kastettu lapsena eikä sitä asiaa saa riitelemällä muuttumaan miksikään. Niin että yritetään vain tulla toimeen keskenämme, olemmepa sitten lapsena tai aikuisena kastettuja.

• mitä tuossa
        Raamatusta: kirjoitti:

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ( Ensin siis kaste ) ja opettakaa heitä ( ja kasteen jälkeen opetus ) noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." ( Matt.28:18-20 )

Kun sekä lapsi- että aikuiskasteelle saa tukea Raamatusta, niin on turha riidellä tuon asian takia. Meidät tänne kirjoittavat luterilaiset on kastettu lapsena eikä sitä asiaa saa riitelemällä muuttumaan miksikään. Niin että yritetään vain tulla toimeen keskenämme, olemmepa sitten lapsena tai aikuisena kastettuja.

kirjoitit?

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Ketähän tuossa käskettiin kastaa???
        Vauvojako?
        Kaikkia maailman ihmisiäkö?

Ei, vaan opetuslapsia!!
        Ensin saarnataan evankeliumia, sitten kastetaan
        ne, jotka ottavat sanan vastaan!

Miten se vauva ottaa sanan vastaan?

• unohtanut,
        mitä tuossa kirjoitti:

kirjoitit?

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Ketähän tuossa käskettiin kastaa???
        Vauvojako?
        Kaikkia maailman ihmisiäkö?

Ei, vaan opetuslapsia!!
        Ensin saarnataan evankeliumia, sitten kastetaan
        ne, jotka ottavat sanan vastaan!

Miten se vauva ottaa sanan vastaan?

milloin kaksoispistettä käytetään. Paitsi lainatun lauseen edellä kasoispistettä käytetään myös, kun seuraa jaottelu, luettelo tai selitys, joka on lauseyhteydestä irrallaan.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni": ( Tuossa tulee olla kaksoispiste, koska sitä seuraa selitys, joka on lauseyhteydestä irrallaan. ) Selityksessä kerrotaan, miten kaikki kansat tehdään opetuslapsiksi: "Kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."

Ei opetuslapsia käsketty kastaa, vaan ihmisistä tuli tehdä kastamalla ja opettamalla opetuslapsia. Tuon Raamatun kohdan mukaan ensin tulee kastaa ja sitten opettaa.

• miten apostolit
        unohtanut, kirjoitti:

milloin kaksoispistettä käytetään. Paitsi lainatun lauseen edellä kasoispistettä käytetään myös, kun seuraa jaottelu, luettelo tai selitys, joka on lauseyhteydestä irrallaan.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni": ( Tuossa tulee olla kaksoispiste, koska sitä seuraa selitys, joka on lauseyhteydestä irrallaan. ) Selityksessä kerrotaan, miten kaikki kansat tehdään opetuslapsiksi: "Kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."

Ei opetuslapsia käsketty kastaa, vaan ihmisistä tuli tehdä kastamalla ja opettamalla opetuslapsia. Tuon Raamatun kohdan mukaan ensin tulee kastaa ja sitten opettaa.

toteuttivat lähetyskäskyä:

Kastoivatko he kaikki vauvat?
        Kastoivatko he kaikki kansat?
        Kastoivatko he uskomattomia?

EI, vaan
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan,ne kastettiin."

• näköjään
        miten apostolit kirjoitti:

toteuttivat lähetyskäskyä:

Kastoivatko he kaikki vauvat?
        Kastoivatko he kaikki kansat?
        Kastoivatko he uskomattomia?

EI, vaan
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan,ne kastettiin."

sen, että kastettiin kokonaisia perhekuntia.

• Mutta vasta sen jälkeen,
        näköjään kirjoitti:

sen, että kastettiin kokonaisia perhekuntia.

kun kaikki tulivat uskoon
        "mutta synagoogan esimies, Krispus ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT,... ja heidät kastettiin."

• tästä asiasta.
        Mutta vasta sen jälkeen, kirjoitti:

kun kaikki tulivat uskoon
        "mutta synagoogan esimies, Krispus ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT,... ja heidät kastettiin."

Raamatun mukaan kastettiin sekä lapsia että aikuisia, lapsia ennen uskoontuloa ja aikuisia uskoontulon jälkeen. Viisainta on näin ollen hyväksyä sekä lapsikaste että aikuiskaste eikä riidellä tuon asian takia.

• Olen vain siteerannut
        tästä asiasta. kirjoitti:

Raamatun mukaan kastettiin sekä lapsia että aikuisia, lapsia ennen uskoontuloa ja aikuisia uskoontulon jälkeen. Viisainta on näin ollen hyväksyä sekä lapsikaste että aikuiskaste eikä riidellä tuon asian takia.

Raamattua, mutta yhtään selvää siteerausta ei ole
        näkynyt, jossa vauvoja kastettaisiin!
        Pelkkiä olettamuksia!

• mathetes
        tästä asiasta. kirjoitti:

Kirjoitat-
        >>>Raamatun mukaan kastettiin sekä lapsia että aikuisia,>Viisainta on näin ollen hyväksyä sekä lapsikaste että aikuiskaste eikä riidellä tuon asian takia.

• Villehart

Kirjoitin vastineen erään ahkerasti samaa naputtelevan kirjoittajan tekstiin samaiselle kastepalstalle. Keskeiset teologiset asiat tulevat siinä esille, linkki alla.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000038395221

Kirkon evl-sivuilta löytyy tietoa ja kirjoitapa Googleen katekismus, siinä on myös keskeistä asiaa. Rovasti Olavi Peltola sivuillaan kirjoittaa asiasta tiiviisti myös, ja monesta muustakin asiasta. http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1i.html

Sley:n tekstit ovat aina puhdasta ja oikeaa asiaa Jumalan armosta:
      http://www.du.fi/www/sley_etelahame/?sid=47.
      http://www.sley.fi/luennot/ESITYS/KasteJR.htm

Useampi linkki löytyy täältä
      http://www.sley.fi/luennot/ESITYS/

Lukuintoa ja siunausta!

• kertoa oman

ymmärryksenne kasteesta. Esim. onko vauvakaste oikea, syntyykö kasteessa uudeksi, saako kasteessa synnit anteeksi, pitääkö vauvakaste hyljätä ja käydä uudelleen kasteella jne.

Kiitos jos vastaatte omin sanoin.

• tunn-luterilainen

ettekö te anabaptistit voisi mennä sinne omalle palstallenne riitelemään kasteesta, kuten olette nyt 500 vuotta jo tehneet?

• olet kans
        tunn-luterilainen kirjoitti:

ettekö te anabaptistit voisi mennä sinne omalle palstallenne riitelemään kasteesta, kuten olette nyt 500 vuotta jo tehneet?

Sinäkin sen perkeleen perisynnin perijänä olen Jmalan ja Jeesuksen Lain lainrikkojan jumalan kannattaja.
        Minäk olen siihen perisyntiin pakkokastettu mutta sitä luterilaisuudenkaan laitonta syntiä en ota niskaani!
        Syyttömiä pikku lapsiakin tappanut uskonlahko on kyllä herrakseen saatanan osoittanut vaikka se olis ruotsalaisen Luder/Lutherin opin saatanallisuutta.

• pappiparka

Ajattelen, että kaikki pelastuksessa on syvimmältään Jumalan työtä ja juuri siksi lasten kastaminen on oikein. Ihmiset tulivat jo alussa perhekunnittain kasteelle. Jeesus sanoi, että sallikaa lasten tulla ja otti heitä syliinsä. Hän arvosti lapsia niin että asetti lapsen esimerkiksi: lasten on taivasten valtakunta. Lapsen täytyy voida olla uskonnollisesti täysivaltainen Kristuksen kirkon jäsen ja oikeutettu sen pyhiin sakramentteihin.

Mitä kasteessa sitten tapahtuu? Uskon, että kasteessa ihminen syntyy uudesti, hänet siirretään syntiinlangenneitten joukosta valon valtakuntaan, Kristuksen omaksi. Kastettu saa syntinsä anteeksi. Mitä syntiä pieni vauva sitten on tehnyt? Hän on jo syntymälahjaksi saanut väärät asenteet lähimmäistä ja Jumalaa kohtaan. Ne ovat hänellä jo valmiina sydämessä. Tämän hän saa anteeksi ja Taivaallinen Isä antaa hänelle uskon lahjan. Hän on Lutherin mukaan uskovaisempi kuin sinä tai minä. Kasteessa hän saa myös Pyhän Hengen lahjan ja Pyhä Henki alkaa vaikuttaa hänessä ohjaten häntä Jeesuksen luokse. Pyhä Henki vahvistaa hänessä uskoa Jumalan armoon Jeesuksen sovitustyön tähden ja johtaa häntä sille tielle missä kilvoitellaan jotta "kuolisimme pois synnistä ja eläisimme Kristukselle" (noin väkevästi kasteen rukouksessa sanotaan).

Kastettu ei kuitenkaan menetä vapauttaan. Niinpä kaste ei ole maaginen riitti, joka säilyttäisi hänet automaattisesti Jeesuksen omana ja Taivaan kansalaisena. Hän voi edelleen tehdä elämässään valintoja. Hän voi kuunnella tai olla kuuntelematta Jumalan sanaa. Hän voi mennä tai olla menemättä sinne missä kerrotaan Jeesuksesta. Hän voi sanoa Jumalalla ei. Ketään ei viedä väkisin taivaaseen.

Pyhä Henki toimii erityisesti Jumalan sanan ja kasteen ja ehtoollisen välityksellä vahvistaen meissä uskoa. Jos kartamme näitä asioita, epäusko helposti valtaa mielemme.

Koen omalta kohdaltani tärkeäksi sen, että minut on jo lapsena kastettu. Jos voisin ottaa kasteen vastaan vasta "uskovana" jäisin helposti mittailemaan omaa uskoani. Minulla on ollut ja on omat epäilykseni. Kaikissa niissä saan kuitenkin luottaa siihen, että Jumala on solminut kanssani kasteessa lujan liiton eikä hän kadu sitä että on ottanut minut lapsekseen. Tämä vahvistaa uskoani ja luottamustani siihen, että saan olla armahdettu Jumalan lapsi riippumatta siitä miltä tuntuu. Kokisin uudelleenkasteen Jumalan työn halveksimisena. Yrittäisin silloin tuoda Jumalalle omaa uskoani enkä pitäytyisi hänen hyvään lupaukseensa joka kasteessa lausuttiin: "Ota pyhä ristinmerkki otsaasi ja rintaasi todistukseksi siitä että ristiinnaulittu ja ylösnoussut Vapahtajamme Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetuslapsekseen."

Näin minä uskon. Jumala armahtakoon minua, jos halveksin niitä, jotka ymmärtävät uskon Kristukseen toisin kuin minä. Taivaallinen Isä auttakoon meitä kristittyjä näkemään, että sanoma kolmiyhteisestä Jumalasta ja Jeesuksen Kristuksen työ meidän puolestamme on keskeistä ja yhteistä uskossamme.

• pappiparka

Kun yritin sanoa omin sanoin, tuli jotain hämäriä kohtia, kuten "syntiinlangenneiden joukosta valon valtakuntaan". Kyllähän me kastetut pysymme syntiinlangenneiden joukossa ja vieläpä syntisinä, mutta Kristuksen pyhyys puetaan kasteessa meidän pahuutemme peitoksi.

• MAtti E. S. !!
        olet kans kirjoitti:

Sinäkin sen perkeleen perisynnin perijänä olen Jmalan ja Jeesuksen Lain lainrikkojan jumalan kannattaja.
        Minäk olen siihen perisyntiin pakkokastettu mutta sitä luterilaisuudenkaan laitonta syntiä en ota niskaani!
        Syyttömiä pikku lapsiakin tappanut uskonlahko on kyllä herrakseen saatanan osoittanut vaikka se olis ruotsalaisen Luder/Lutherin opin saatanallisuutta.

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaikene!

• selvennystä
        pappiparka kirjoitti:

Ajattelen, että kaikki pelastuksessa on syvimmältään Jumalan työtä ja juuri siksi lasten kastaminen on oikein. Ihmiset tulivat jo alussa perhekunnittain kasteelle. Jeesus sanoi, että sallikaa lasten tulla ja otti heitä syliinsä. Hän arvosti lapsia niin että asetti lapsen esimerkiksi: lasten on taivasten valtakunta. Lapsen täytyy voida olla uskonnollisesti täysivaltainen Kristuksen kirkon jäsen ja oikeutettu sen pyhiin sakramentteihin.

Mitä kasteessa sitten tapahtuu? Uskon, että kasteessa ihminen syntyy uudesti, hänet siirretään syntiinlangenneitten joukosta valon valtakuntaan, Kristuksen omaksi. Kastettu saa syntinsä anteeksi. Mitä syntiä pieni vauva sitten on tehnyt? Hän on jo syntymälahjaksi saanut väärät asenteet lähimmäistä ja Jumalaa kohtaan. Ne ovat hänellä jo valmiina sydämessä. Tämän hän saa anteeksi ja Taivaallinen Isä antaa hänelle uskon lahjan. Hän on Lutherin mukaan uskovaisempi kuin sinä tai minä. Kasteessa hän saa myös Pyhän Hengen lahjan ja Pyhä Henki alkaa vaikuttaa hänessä ohjaten häntä Jeesuksen luokse. Pyhä Henki vahvistaa hänessä uskoa Jumalan armoon Jeesuksen sovitustyön tähden ja johtaa häntä sille tielle missä kilvoitellaan jotta "kuolisimme pois synnistä ja eläisimme Kristukselle" (noin väkevästi kasteen rukouksessa sanotaan).

Kastettu ei kuitenkaan menetä vapauttaan. Niinpä kaste ei ole maaginen riitti, joka säilyttäisi hänet automaattisesti Jeesuksen omana ja Taivaan kansalaisena. Hän voi edelleen tehdä elämässään valintoja. Hän voi kuunnella tai olla kuuntelematta Jumalan sanaa. Hän voi mennä tai olla menemättä sinne missä kerrotaan Jeesuksesta. Hän voi sanoa Jumalalla ei. Ketään ei viedä väkisin taivaaseen.

Pyhä Henki toimii erityisesti Jumalan sanan ja kasteen ja ehtoollisen välityksellä vahvistaen meissä uskoa. Jos kartamme näitä asioita, epäusko helposti valtaa mielemme.

Koen omalta kohdaltani tärkeäksi sen, että minut on jo lapsena kastettu. Jos voisin ottaa kasteen vastaan vasta "uskovana" jäisin helposti mittailemaan omaa uskoani. Minulla on ollut ja on omat epäilykseni. Kaikissa niissä saan kuitenkin luottaa siihen, että Jumala on solminut kanssani kasteessa lujan liiton eikä hän kadu sitä että on ottanut minut lapsekseen. Tämä vahvistaa uskoani ja luottamustani siihen, että saan olla armahdettu Jumalan lapsi riippumatta siitä miltä tuntuu. Kokisin uudelleenkasteen Jumalan työn halveksimisena. Yrittäisin silloin tuoda Jumalalle omaa uskoani enkä pitäytyisi hänen hyvään lupaukseensa joka kasteessa lausuttiin: "Ota pyhä ristinmerkki otsaasi ja rintaasi todistukseksi siitä että ristiinnaulittu ja ylösnoussut Vapahtajamme Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetuslapsekseen."

Näin minä uskon. Jumala armahtakoon minua, jos halveksin niitä, jotka ymmärtävät uskon Kristukseen toisin kuin minä. Taivaallinen Isä auttakoon meitä kristittyjä näkemään, että sanoma kolmiyhteisestä Jumalasta ja Jeesuksen Kristuksen työ meidän puolestamme on keskeistä ja yhteistä uskossamme.

>>Kastettu ei kuitenkaan menetä vapauttaan. Niinpä kaste ei ole maaginen riitti, joka säilyttäisi hänet automaattisesti Jeesuksen omana ja Taivaan kansalaisena. Hän voi edelleen tehdä elämässään valintoja. Hän voi kuunnella tai olla kuuntelematta Jumalan sanaa.

Jumalan sana tarkoittaa taikauskoisten ja tietämättömien ihmisten sepittämiä vanhoja taruja.

>>Hän voi mennä tai olla menemättä sinne missä kerrotaan Jeesuksesta. Hän voi sanoa Jumalalla ei. Ketään ei viedä väkisin taivaaseen.

Ketään ei todellakaan viedä väkisin taivaaseen, koska kristillisen käsityksen mukaista taivasta ei ole olemassakaan.

Suosittelen järjen käyttöä.

• ei pueta
        pappiparka kirjoitti:

Kun yritin sanoa omin sanoin, tuli jotain hämäriä kohtia, kuten "syntiinlangenneiden joukosta valon valtakuntaan". Kyllähän me kastetut pysymme syntiinlangenneiden joukossa ja vieläpä syntisinä, mutta Kristuksen pyhyys puetaan kasteessa meidän pahuutemme peitoksi.

mitään paitsi mielikuvituksessanne. Olette yhtä vailla pyhyyden peittoa kuin muutkin ihmiset, yksinkertaisempia ja omahyväisempiä vain.

• tuotanoin

Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Parannuksen teko ja kaste on siis tapahtuma jossa halutaan syntien anteeksi saaminen ja siitä saa lahjaksi ...

Ihminen siis haluaa tehdä parannuksen elämässään ja kääntyy Jumalanpojan puoleen , joka on Jumalassa , mutta lähetetty meille selvennökseksi , että ymmärrämme , että KATUVA voi saada voimia parantaa tapansa, syntinsä anteeksi ja vielä ymmärrystä oikeaan kulkemiseen.

• pappiparka
        selvennystä kirjoitti:

>>Kastettu ei kuitenkaan menetä vapauttaan. Niinpä kaste ei ole maaginen riitti, joka säilyttäisi hänet automaattisesti Jeesuksen omana ja Taivaan kansalaisena. Hän voi edelleen tehdä elämässään valintoja. Hän voi kuunnella tai olla kuuntelematta Jumalan sanaa.

Jumalan sana tarkoittaa taikauskoisten ja tietämättömien ihmisten sepittämiä vanhoja taruja.

>>Hän voi mennä tai olla menemättä sinne missä kerrotaan Jeesuksesta. Hän voi sanoa Jumalalla ei. Ketään ei viedä väkisin taivaaseen.

Ketään ei todellakaan viedä väkisin taivaaseen, koska kristillisen käsityksen mukaista taivasta ei ole olemassakaan.

Kuule, kun sinulta ei nyt kysytty, vaan kysyttiin niiltä, jotka ovat luterilaisia. Tervetuloa keskustelemaan esim. silloin kun joku kysyy mitä ajattelette Jumalan olemassaolosta tms. Keskustelu voi olla antoisaa, kun se on aitoa. Kun arvostat toisia, yleensä myös sinua arvostetaan. Ja päinvastoin: jos arvostat itseäsi, osaat paremmin arvostaa myös toisia. Jos olet menettänyt itsekunnioituksesi ja omanarvontuntosi, usko voi auttaa sinua, tai paremminkin Jumala!

• käsityksistä
        selvennystä kirjoitti:

keskustelulle on oma palstansa. Tämä ei sellainen ole.

• olet erehtynyt
        ei pueta kirjoitti:

mitään paitsi mielikuvituksessanne. Olette yhtä vailla pyhyyden peittoa kuin muutkin ihmiset, yksinkertaisempia ja omahyväisempiä vain.

palstasta.

• kertoilee
        pappiparka kirjoitti:

Kuule, kun sinulta ei nyt kysytty, vaan kysyttiin niiltä, jotka ovat luterilaisia. Tervetuloa keskustelemaan esim. silloin kun joku kysyy mitä ajattelette Jumalan olemassaolosta tms. Keskustelu voi olla antoisaa, kun se on aitoa. Kun arvostat toisia, yleensä myös sinua arvostetaan. Ja päinvastoin: jos arvostat itseäsi, osaat paremmin arvostaa myös toisia. Jos olet menettänyt itsekunnioituksesi ja omanarvontuntosi, usko voi auttaa sinua, tai paremminkin Jumala!

muille satuja jumalasta ja taivaaseen pääsystä, niin järkevämmät ihmiset tekevät oikein oikaistessaan hänen juttujaan ja sanoessaan rehellisesti, miten asia todellisuudessa on.

Ihmisen arvostusta on turha tähän sotkea, arvostetunkin ihmisen väärät käsitykset asioista ovat vääriä käsityksiä, eivät mitään sen hienompaa.

• hyvänä,
        pappiparka kirjoitti:

vaikka olenkin siinä erimieltä, että täällä saatava kaste uudestisynnyttäisi. Kasteessa on luvattu synnit anteeksi ja Pyhän Hengen osallisuus, eli saimme ennen tehdyt synnit anteeksi, eli ensimmäisen Aadamin lankeemuksen ja saimme Pyhän Hengen lahjan, joka Sanan kautta oli alusta asti valmiina opsastamaan meidät uudestisyntymiseen ja sitä tietä Jumalan valtakuntaan.

Itselläni kului lapsena saamastani kasteesta pitkä aika, kunnes sain uudestisyntyä ja sitä ennen jouduin antamaan oman sintettini Jumalan totisuudesta, eli aloin uskomaan Sanan mukaisesti ja tavoittelin kaikessa lain täyttänyttä rakkautta.

Toistamiseen minä en ole käynyt kasteella, tämän kerron vain sen takia, että koska puhun uudestisyntymisestä, niin jotkut luulevat, että olen käynyt toisella kasteella. Raamattu opettaa, että parannuksen kasteen jälkeen tulee sellainen kastaja, jonka kengänpaulaakaan parannuskastajat eivät tunne olevansa kelvollisia päästämään ja Hän on tietenkin Jeesus ja joskus parannuskasteesta kuluu kauan aikaa ennen, kuin ihminen on valmis täydelliseen mielenmuutokseen ja, kun ihminen on siihen valmis, on Jumala valmis myös kastamaan omansa Pyhällä Hengellä ja tulella ja tämä on uudestisyntyminen Jeesuksen ruumiinjäseneksi ja Jumalan valtakuntaan.

Puhun omasta kokemuksesta. Usko muuttui eläväksi elämäksi vasta uudestisyntymisessä ja sen jälkeen en ole hetkeäkään joutunut vaeltamaan erämaassa, enkä taistelemaan uskonlahjasta, vaikkakin joskus omaa lihaani vastaan joudun vieläkin taistelemaan, sillä uudestisyntyminenkään ei ole vielä täydellisyys, vaan sitä kohti kasvaminen. Alati kerron kuinka ihanaa on elää uudestisyntyneenä Jumalan lapsensa Jumalan valtakunnassa, sillä täällä on RAUHA.

• kasteessa ihminen
        pappiparka kirjoitti:

uudestisyntyy.
        Miten sellainen ihminen, jota ei ole kastettu,
        sitten voi uudestisyntyä?-
        Onko Jumalalla monta pelastustietä?

• pappiparka
        kasteessa ihminen kirjoitti:

uudestisyntyy.
        Miten sellainen ihminen, jota ei ole kastettu,
        sitten voi uudestisyntyä?-
        Onko Jumalalla monta pelastustietä?

Uudestisyntyminen on eittämättä Pyhän Hengen työtä. Olen ajatellut, että Pyhä Henki voi tehdä työtään myös kastamattomissa ja he voivat saada sydämeensä uskon siihen, että heillä on armo Jeesuksen Kristuksen täytetyn työn tähden. Olen myös saanut nähdä uskon syntyvän rippikoulussa vielä kastamattoman nuoren sydämessä. Jumalalla on varmaan tässä asiassa paljon enemmän työtapoja kuin tahtoisimme myöntää. Mielellämme vertaamme vain siihen mitä itse olemme saaneet kokea. Esim. Apt. 10:47 Pietari toteaa, että pakanat ovat saaneet Pyhän Hengen ja ylistävät Jumalaa - joten mikä estää kastamasta heitä... Kun taas Apt. 2:38 Pietari saarnaa: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." Siinä on jo kaksi eri järjestystä. Pelastustie sinällään on yksi ja sama: Usko Kristukseen. Hyvää yötä, Jeesus myötä.

• kastetuista ei
        pappiparka kirjoitti:

Uudestisyntyminen on eittämättä Pyhän Hengen työtä. Olen ajatellut, että Pyhä Henki voi tehdä työtään myös kastamattomissa ja he voivat saada sydämeensä uskon siihen, että heillä on armo Jeesuksen Kristuksen täytetyn työn tähden. Olen myös saanut nähdä uskon syntyvän rippikoulussa vielä kastamattoman nuoren sydämessä. Jumalalla on varmaan tässä asiassa paljon enemmän työtapoja kuin tahtoisimme myöntää. Mielellämme vertaamme vain siihen mitä itse olemme saaneet kokea. Esim. Apt. 10:47 Pietari toteaa, että pakanat ovat saaneet Pyhän Hengen ja ylistävät Jumalaa - joten mikä estää kastamasta heitä... Kun taas Apt. 2:38 Pietari saarnaa: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." Siinä on jo kaksi eri järjestystä. Pelastustie sinällään on yksi ja sama: Usko Kristukseen. Hyvää yötä, Jeesus myötä.

uudestisynny?
        Hehän itse todistavat sen!

• sydämeensä
        pappiparka kirjoitti:

uskon Allahiin, Suomessakin on käännynnäisiä.
        Onko sekin Pyhän Hengen työtä?

• saa kertoa
        kertoilee kirjoitti:

muille satuja jumalasta ja taivaaseen pääsystä, niin järkevämmät ihmiset tekevät oikein oikaistessaan hänen juttujaan ja sanoessaan rehellisesti, miten asia todellisuudessa on.

Ihmisen arvostusta on turha tähän sotkea, arvostetunkin ihmisen väärät käsitykset asioista ovat vääriä käsityksiä, eivät mitään sen hienompaa.

luterilaisuudesta, vaikka sinä et tuota asiaa hyväksyisikään. Jos sinua ei palstan aihe kiinnosta, niin eihän sinua mikään pidättele täällä. Vai oletko sinä se "järkevämpi ihminen", jolla on tarve "oikaista" uskovien käsityksiä? Se on aivan sama asia, kuin jos uskovat menisivät ateistien palstoille ns. oikomaan heidän käsityksiään. En kannata kumpaakaan. Asiallinen keskustelu käy, mutta "oikominen" ei. Luulen, että näin on yleensä puolin ja toisin.

• niko.p
        olet erehtynyt kirjoitti:

palstasta.

Kastepalsta ei oikein toimi tällä hetkellä, teknisesti kyllä,mutta miten sen nyt sanoisi t......läistynyt

• kuuluu paljon
        saa kertoa kirjoitti:

luterilaisuudesta, vaikka sinä et tuota asiaa hyväksyisikään. Jos sinua ei palstan aihe kiinnosta, niin eihän sinua mikään pidättele täällä. Vai oletko sinä se "järkevämpi ihminen", jolla on tarve "oikaista" uskovien käsityksiä? Se on aivan sama asia, kuin jos uskovat menisivät ateistien palstoille ns. oikomaan heidän käsityksiään. En kannata kumpaakaan. Asiallinen keskustelu käy, mutta "oikominen" ei. Luulen, että näin on yleensä puolin ja toisin.

ateisteja!!!
        Tunnen joitakin.
        Kummalle palstalle he kuuluvat?

• varmaan, mistä
        kuuluu paljon kirjoitti:

ateisteja!!!
        Tunnen joitakin.
        Kummalle palstalle he kuuluvat?

on kysymys, vaikka noin kirjoitatkin. Kysymys on siitä, että haluaa keskustella asiallisesti luterilaisuudesta, ei siitä, miten itse uskoo vai uskooko mitenkään. Asiallista keskustelua ei esimerkikisi ole luterilaisuuden ja luterilaisten pilkkaaminen. Suomen koululaitos on sen verran hyvä, että jokainen pelkästään peruskoulun käynytkin tietää tuon asian.

• on oikea
        tuotanoin kirjoitti:

Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Parannuksen teko ja kaste on siis tapahtuma jossa halutaan syntien anteeksi saaminen ja siitä saa lahjaksi ...

Ihminen siis haluaa tehdä parannuksen elämässään ja kääntyy Jumalanpojan puoleen , joka on Jumalassa , mutta lähetetty meille selvennökseksi , että ymmärrämme , että KATUVA voi saada voimia parantaa tapansa, syntinsä anteeksi ja vielä ymmärrystä oikeaan kulkemiseen.

Niin se on .

• kastettu

koska uskovat vanhempani halusivat toimia uskonsa mukaan ja viedä lapsensa Jeesuksen jalkojen juureen ja liittää hänet seurakuntaan. Olen saanut koko ikäni opetusta uskonasioista vanhemmiltani, pyhäkoulussa, srk:n kerhoissa ja koulussa. Murkkuna kävin rippikoulun missä opin lisää, henkilökohtaisesti tein uskonratkaisun eli tulin uskoon parikymmpisenä ja siellä taustalla oli tieto siitä, että ilman uskoa Jeesukseen joudun helvettiin.

Kaste ei pelasta ketään ja minusta on aivan sama onko kastettu lapsena tai myöhemmin, uskoon tulon jälkeen. Tärkeintä on, että on kerran kastettu. Tosin, jos jotain ei ole kristilliseen seurakuntaan kastettu, sekään ei ole pelastuksen este kuten raamatusta voimme lukea Jeesuksen vierellä kuolleen rikollisen kohtalosta. Jeesus sanoi hänen olevan myös paratiisissa kun mies uskoi.

Kaste herättää keskusteluja puolesta ja vastaan, se ei ole kuitenkaan tärkein asia vaan tärkeintä on usko Jeesukseen syntien sovittajana.

• mathetes

Olisi varmaan helpoin tapa saada oikea ja tyhjentävä vastaus tuohon kysymykseesi kun ryhtyy itse lukemaan sanaa ja sieltä saada se informaatio jonka Raamattu itse antaa! Muiden ihmisten kommentit voivat sisältää sellaista "tietoa" jonka hän itse on omaksunut muilta ihmisiltä eikä suoraan Raamatun sanasta!

Kun ymmärrämme sen, että uskon syntyminen Jeesukseen on se joka on pelastuksemme perusta- (Joh 3:16-18), niin seljälkeen kun olemme Herran edessä rehellisiä ja rukouksessa anomme häneltä vastausta muihinkin kysymyksiin, niin silloin me voimme saada oikean vastauksen tuohonkin kastekysymykseemme, joka ei ole jonkun toisen ihmisen tarjoamaa mielipidettä, vaan Raamatun omaa sanomaa tuosta kyseisestä kastekysymyksestä!

Lue näin aluksi:->
        Johanneksen evankeliumi kokonaan!
        Apostolien teot - (luvut 2. 8. 10. 18.)
        Ja Apostolien teot (9:1-18) Sauluksen =(Paavalin) uskoontulo!
        Markuksen evankeliumi - (luku 16)
        Roomalaiskirje (5:1-2 ja 6:3-4)
        Galatalaiskirje (3:26-27)

Ja myös Matteuksen 28:19 jae vuoden -92 käännöksestä, joka yllätyksekseni on aivan oikein käännetty!

Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!

• asia ..

Uudesti syntyminen on sitä , kun sanotaan että ihminen tuli uskoon.
      Se siis tarkoittaa, että ihminen muuttuu sisältä päin.
      Ulkoiset muutokset ovat vaan silmänlumetta.
      Älä sinä siis usko kaikenlaisia väitöksiä vaan mieti asiaa itse ja rukoile vaikka ymmärrystä , niin sinulle annetaan.
      Mieti mitä muut puhuvat ja kestääkö ne totuuden.

Meitä on erilaisia ihmisiä erilaisine tehtävineen.
      Yksi puhuu totta ja toinen keksii tarinoita.
      Raamattu selvittää asioita ja sitä vasten tutkiessa asioita löydät sen oikean totuuden.
      Älä unohda rukousta!
      Ihminen tarvitsee ymmärtääkseenkin ohjausta Luojaltamme , sillä muuten ymmärrystä ohjaa paholainen ja se aina aiheuttaa vaan tuhoa ,murhetta ja petosta.

• juutalainen ympärileikkaus.

Ympärileikkaus oli siihen aikaan ilman puudutusta kidutusta ja se tehtiinkin vauvoille sillä he eivät voineet sitä vastustaa.

Kun kristinuskoa alettiin levittämään niin huomattiin että aikuiset ei suostu tuohon kidutukseen ja se jouduttiin korvaamaan kasteella.

Kristityt lisäsivät kastekäytännön koskemaan myös naisia.

• Faktio

Pekun selitys ei saa tukea Raamatusta. Eikö myöskään kirkkohistoria tue Pekun väitettä.

Ensinnäkin ensimmäiset kristityt olivat jo ympärileikattuja juutalaisia joten ei heitä tarvinnut ympärileikata. Kaste perustuu Jeesuksen kastekäskyyn sekä helluntaina Pietarin puheen jälkeen alkaneesta kristinuskon leviämisestä.

Peku on ainoastaan siinä oikeassa että kristityksi tultiin kasteella, kun taas juutalaiseksi tultiin ympärileikkauksella. Sillä tavalla kaste on tullut ympärileikkauksen tilalle uuden liiton merkiksi.

• paljon,

mutta miski asenteesi Jumalaa kohtaan ei muutu?

Ajatteleppa sitä, että miten ihmiset, jos itse olisivat määränneet ympärileikkauksen, olisivat tieneet tarkalleen, että juuri kahdeksanpäivän iässä ympärileikkaus on parasta antaa.

Vanhassa liitossa kuulaisuusteko oli ympärileikkaus ja uudessa liitossa kuuliaisuusteko on kaste ja ne kumpikin ovat olleet ja ovat liittojsensä sääntöjä ja käskyjä ja siksi äärettömän tärkeitä.

Itse iloitsen siitä, että sain syntyä maahan, jossa kaste on tuttu ja turvallinen ja on annettu sukupolvesta toiseen lapsille.

On olemassa kansoja, jotka eivät tahdo kasteesta kuullakkaan.

• Raamattu sanoo että joka uskoo ja kastetaan pelastuu.
      Eli ihminen tarvii kasteen ja uskon. Tosin ristinryöväri pelastui ristillä ilman kastetta.
      Raamatun alkutekstissä kaste on aina aoristi, mikä tarkoittaa kerran tapahtuvaa, EI uusittavaa asiaa.
      Itse painin myös jokin aika sitten kaste asian kanssa, nykyään minulle on hyvin selvä ja varma asia että vauvana saamani kaste on hyvä,pyhä ja pätevä. Matti Väisäsen laaja Raamattuun pitäytyvä kirja kasteesta oli minulle avuksi.

• Kuten huomaat, useimmat

kehoittavat tutkimaan joitakin selitysteoksia, joissa on lukuisia erilaisia tulkintoja kasteesta.
      Parasta on kuitenkin tutkia, mitä Raamattu sanoo
      asiasta.

Kun lukee näitä vastauksia, hämmästyy, miten eri-
      laisia oppeja luterilaistenkin keskuudessa on.
      Siksi esitänkin kysymyksen:
      MILLOIN VAUVA SAA USKON?

1. Ennen kastetta. Silloinhan kastetaan uskomaton
      ihminen! " Ilman uskoa on mahdoton olla
      otollinen"
      2. Kasteen yhteydessä, vanhempien ja kummien esi -
      rukousten kautta, kuten Luther opettaa,
      Raamattu ei tunne tuollaista "uskon saantia".
      3. Kasteen jälkeen, kun lapsi kasvaa ja häntä
      opetetaan.
      Silloin herää kysymys, mikä on lapsen kohtalo
      ennen opetusta ja uskon saantia.
      Tuleeko usko pelkällä opettamisella?
      Raamattuhan sanoo: "Usko tulee kuulemisesta ja
      kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
      Pelkkä kuuleminen ei takaa uskon syntyä, kuten
      Raamattu osoittaa. Miksi kirkko kuitenkin
      lupaa, että kaikki rippikoulun käyneet ovat nyt
      uskossa kun he tunnustavat uskonsa seurakunnan
      edessä.
      Valehdellaanko heille?

• Tekstistä jäi pois:

1. Ennen kastetta vauvalla ei ole uskoa.

• kasteoppi
        Tekstistä jäi pois: kirjoitti:

On pakko sanoa, että luterilainen kasteoppi lähentelee jumalanpilkkaa. Väittää nyt, että pieni lapsi parilla vesipisaralla irrotetaan saatanasta ja liitetään Jeesukseen.
        Kyllä raamattu pitää paikkansa, että tulee uskoa Jeesukseen ja ottaa hänet vastaan.
        2 Korinttilais 6:1.

• ole niin
        kasteoppi kirjoitti:

On pakko sanoa, että luterilainen kasteoppi lähentelee jumalanpilkkaa. Väittää nyt, että pieni lapsi parilla vesipisaralla irrotetaan saatanasta ja liitetään Jeesukseen.
        Kyllä raamattu pitää paikkansa, että tulee uskoa Jeesukseen ja ottaa hänet vastaan.
        2 Korinttilais 6:1.

Sana sen tekee, Sana sen tekee!
        Arvoisa eksynyt ihminen!

• aivan itse ahkeroida

Raamatun tuntemiseksi, sillä kuten itsekkin saamme todeta Suomessa liikkuu monenlaisia opetuksia. Aikanaan Suomessakin on pidättäydytty yhteen kasteopetukseen, mutta matkailijat ovat tuoneet tullessaan toisenlaisen opetuksenkin tänne, eli Suomeen on tuotu suomalaisten uskosta poikkeava oppi.

Jälleen sanon, että ONNEKSI JUMALA EI JÄTTÄNYT MITÄÄN PELASTUKSESSA MEIDÄN YMMÄRRYKSEMME VARAAN, vaan pelastaa ihmisen uskon kautta Jumalan Sanaan. Jolla on usko, tahtoo myös kasteen ja jos ei sitä ole vanhempiensa epäuskon takia saanut lapsena menee ja kastattaa itsensä uskottuaa kasteen tarpeellisuuteen.

Lähtiessämme tutkimaan Raamatun kastekäskyä saamme huomata, että koko kansan saa kastaa, mutta koko kansa pitää myös opettaa tuntemaan Jumala ja tätä käytäntöä suomalaiset ovat toteuttaneet kuka paremmalla ja kuka huonommalla menestyksellä.
        Viime vuosikymmeninä kasvatuksen vastuu on jätetty jopa kokonaankin pyhäkoulujen, seurakuntatilaisuuksien ja koulujen vastuulle, sillä perheet eivät ole joko jaksaneet opettaa, tai ovat olleet haluttomia opettamaan lapsilleen Jumalan tuntemisen.

Tiedontulva on vääristänyt monet asiat, eli ihmiseltä on riistetty rauha rakentaa itse elämäänsä ja perheensä elämää. Ohjeita ja neuvoja on satamalla satanut ja varsinkin nuoret vanhemmat ovat imeneet niitä, kuin pesusienet vettä ja monilla nuorilla on ollut ajatuksena, että lapsen pitää saada kasvaa vapaasti ilman, että häntä painostetaan mihinkään ja varsinkin Jumalasta puhuminen on kiellettyä, sillä "sehän tuo lapselle paineita ja riistä vapauden."

Se on ollut tuohoisa oppi, sillä nyt maailmassa on miljoonia lapsia, joilla ei ole mitään muuta turvaa, kuin ihmisen turva ja siksi lapset ja nuoret ovat vaarassa masentua, sillä ihmisten turva on usein hyvin pettävää.

Jumala kasvattaa todelliset uskovaiset kurin kautta ja se on todella turvan tuoja jokaisen uskovaisen elämään, sillä sen kautta uskovainen kasvaa hiljalleen kunnioittamaan Jumalaa ja Hänen käskyjään ja Jeesus nimi tulee sisimpään ja niin tutuksi, että lapsikin vapautuu sen nimen ansioista masennuksen- pelon ja tiedontulvan vankilasta ja oppii kaiken keskellä pitäytymään turvalliseen Jumalaan.

Jokainen, joka tuntee todellisuudessa Jumalan tietää, että kymmenen käskyä ovat voimassa, koska niitä ei ikinä ole kumottu ja tietää, että Jeesus vahvisti käskyt niin vahvoiksi, että vain uudestisyntynyt mieli kykenee ne pitämään ja niiden pitäminen on todellisuudessa helppoa, sillä siihen tulee VOIMA ylhäältä, sillä uudestisyntynyt on syntynyt Jumalasta ja näin ensimmäisen Aadamin lankeemus on pyyhitty poissa.

Jumala pitää lupauksensa, että kaikki saavat kasteessa ennen tehdyt synnit, eli Aadamin ja isien lankeemuksen anteeksi ja saavat lupauksen Pyhän Hengen osallisuudesta ja kun Pyhä Henki on lahjana ihmisessä alkaa kasvatus Jumalan Sanalla ja jos lapsi saa rauhan uskoa alusta asti siihen kasvatukseen, saa hän elää rauhassa ja ilman paineita, mutta jos lapsi ei saa opetusta, niin Pyhän Hengen lahja odottaa tilaisuutta, jolloin jokukaan alkaa tätä lasta kasvattaa uskontielle ja on valmiudessa todistamaan Jumalan Sanan.

Kaikki eivät saa kasteen jälkeen opetusta ja siksi he eivät voi ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjaa, eli isien teot estävät heidän kasvamistaan Jumalan lapsiksi.

Suomessa on kannettavan kamala, kollektiivinen synti, sillä suomalaisten (ison osan) on sallittu ajautua tilaan, jossa Jumalaa ei ole tahdottu tuntea ja siksi täällä on paljon masennusta ja hätää ja jopa lapset kärsivät vanhempiensa niskuroinnista ja voivat jopa menettää kokonaan taivasosuutensa kollektiivisen synnin seurauksena.

Eipä tästä ole kauakaa, kun media jatkuvasti toitotti, että kouluissa ei saa antaa kristillistä kasvatusta, koska se ahdistaa lapsia. Mikä valhe ja koska koulujenkin kasvatus on vajaata ja valinnan varaista, eli toiset saavat kasvatusta uskontielle sen verran mitä opettaja itse siitä ymmärtää ja kykenee antamaan, mutta toiset valitsevat elämäntietouden uskon opetuksen sijaan on tänään näkyvissä jakautunut kansa, jossa toinen puoli kokee pelkoa ja ahdistusta, se isompi puoli ja pieni joukko on vapaita ja toivekkaita, he jotka ovat saaneet OIKEAN OPETUKSEN JUMALAN TUNTEMISEKSI.

Kansan kollektiivinen synti on niiton alla ja jokainen tietää mitä kaikkea nyt tapahtuu, eli väärin kylväneet pelkäävät nyt itse ja seuraavat nuorisonsa kasvua pelko sydämessä nähdessään, että nuori etsii jotakin elämäänsä löytämättä sitä. Nyt on paljon ahdistettuja nuoria, mutta syytä saadaan etsiä edellisistä sukupolvista, jotka tekivät Jumalan halvaksi ja tahtoivat kieltää Hänet.

• onkin LUPAUS
        aivan itse ahkeroida kirjoitti:

Raamatun tuntemiseksi, sillä kuten itsekkin saamme todeta Suomessa liikkuu monenlaisia opetuksia. Aikanaan Suomessakin on pidättäydytty yhteen kasteopetukseen, mutta matkailijat ovat tuoneet tullessaan toisenlaisen opetuksenkin tänne, eli Suomeen on tuotu suomalaisten uskosta poikkeava oppi.

Jälleen sanon, että ONNEKSI JUMALA EI JÄTTÄNYT MITÄÄN PELASTUKSESSA MEIDÄN YMMÄRRYKSEMME VARAAN, vaan pelastaa ihmisen uskon kautta Jumalan Sanaan. Jolla on usko, tahtoo myös kasteen ja jos ei sitä ole vanhempiensa epäuskon takia saanut lapsena menee ja kastattaa itsensä uskottuaa kasteen tarpeellisuuteen.

Lähtiessämme tutkimaan Raamatun kastekäskyä saamme huomata, että koko kansan saa kastaa, mutta koko kansa pitää myös opettaa tuntemaan Jumala ja tätä käytäntöä suomalaiset ovat toteuttaneet kuka paremmalla ja kuka huonommalla menestyksellä.
        Viime vuosikymmeninä kasvatuksen vastuu on jätetty jopa kokonaankin pyhäkoulujen, seurakuntatilaisuuksien ja koulujen vastuulle, sillä perheet eivät ole joko jaksaneet opettaa, tai ovat olleet haluttomia opettamaan lapsilleen Jumalan tuntemisen.

Tiedontulva on vääristänyt monet asiat, eli ihmiseltä on riistetty rauha rakentaa itse elämäänsä ja perheensä elämää. Ohjeita ja neuvoja on satamalla satanut ja varsinkin nuoret vanhemmat ovat imeneet niitä, kuin pesusienet vettä ja monilla nuorilla on ollut ajatuksena, että lapsen pitää saada kasvaa vapaasti ilman, että häntä painostetaan mihinkään ja varsinkin Jumalasta puhuminen on kiellettyä, sillä "sehän tuo lapselle paineita ja riistä vapauden."

Se on ollut tuohoisa oppi, sillä nyt maailmassa on miljoonia lapsia, joilla ei ole mitään muuta turvaa, kuin ihmisen turva ja siksi lapset ja nuoret ovat vaarassa masentua, sillä ihmisten turva on usein hyvin pettävää.

Jumala kasvattaa todelliset uskovaiset kurin kautta ja se on todella turvan tuoja jokaisen uskovaisen elämään, sillä sen kautta uskovainen kasvaa hiljalleen kunnioittamaan Jumalaa ja Hänen käskyjään ja Jeesus nimi tulee sisimpään ja niin tutuksi, että lapsikin vapautuu sen nimen ansioista masennuksen- pelon ja tiedontulvan vankilasta ja oppii kaiken keskellä pitäytymään turvalliseen Jumalaan.

Jokainen, joka tuntee todellisuudessa Jumalan tietää, että kymmenen käskyä ovat voimassa, koska niitä ei ikinä ole kumottu ja tietää, että Jeesus vahvisti käskyt niin vahvoiksi, että vain uudestisyntynyt mieli kykenee ne pitämään ja niiden pitäminen on todellisuudessa helppoa, sillä siihen tulee VOIMA ylhäältä, sillä uudestisyntynyt on syntynyt Jumalasta ja näin ensimmäisen Aadamin lankeemus on pyyhitty poissa.

Jumala pitää lupauksensa, että kaikki saavat kasteessa ennen tehdyt synnit, eli Aadamin ja isien lankeemuksen anteeksi ja saavat lupauksen Pyhän Hengen osallisuudesta ja kun Pyhä Henki on lahjana ihmisessä alkaa kasvatus Jumalan Sanalla ja jos lapsi saa rauhan uskoa alusta asti siihen kasvatukseen, saa hän elää rauhassa ja ilman paineita, mutta jos lapsi ei saa opetusta, niin Pyhän Hengen lahja odottaa tilaisuutta, jolloin jokukaan alkaa tätä lasta kasvattaa uskontielle ja on valmiudessa todistamaan Jumalan Sanan.

Kaikki eivät saa kasteen jälkeen opetusta ja siksi he eivät voi ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjaa, eli isien teot estävät heidän kasvamistaan Jumalan lapsiksi.

Suomessa on kannettavan kamala, kollektiivinen synti, sillä suomalaisten (ison osan) on sallittu ajautua tilaan, jossa Jumalaa ei ole tahdottu tuntea ja siksi täällä on paljon masennusta ja hätää ja jopa lapset kärsivät vanhempiensa niskuroinnista ja voivat jopa menettää kokonaan taivasosuutensa kollektiivisen synnin seurauksena.

Eipä tästä ole kauakaa, kun media jatkuvasti toitotti, että kouluissa ei saa antaa kristillistä kasvatusta, koska se ahdistaa lapsia. Mikä valhe ja koska koulujenkin kasvatus on vajaata ja valinnan varaista, eli toiset saavat kasvatusta uskontielle sen verran mitä opettaja itse siitä ymmärtää ja kykenee antamaan, mutta toiset valitsevat elämäntietouden uskon opetuksen sijaan on tänään näkyvissä jakautunut kansa, jossa toinen puoli kokee pelkoa ja ahdistusta, se isompi puoli ja pieni joukko on vapaita ja toivekkaita, he jotka ovat saaneet OIKEAN OPETUKSEN JUMALAN TUNTEMISEKSI.

Kansan kollektiivinen synti on niiton alla ja jokainen tietää mitä kaikkea nyt tapahtuu, eli väärin kylväneet pelkäävät nyt itse ja seuraavat nuorisonsa kasvua pelko sydämessä nähdessään, että nuori etsii jotakin elämäänsä löytämättä sitä. Nyt on paljon ahdistettuja nuoria, mutta syytä saadaan etsiä edellisistä sukupolvista, jotka tekivät Jumalan halvaksi ja tahtoivat kieltää Hänet.

syntien anteksiantamisesta ja Pyhän Hengen osallisuudesta, ei siinä luvata uudestisyntymistä, vaan uudestisyntyminen opetetaa erillään kasteopetuksesta:

Johannes 3
        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."

3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.

12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
        23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
        24 Sillä Johannesta ei vielä oltu heitetty vankeuteen.
        25 Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.
        26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
        27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
        29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
        30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
        31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
        32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.

33 Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.

34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
        35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
        36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

• on mielen ja asennemaailman
        onkin LUPAUS kirjoitti:

syntien anteksiantamisesta ja Pyhän Hengen osallisuudesta, ei siinä luvata uudestisyntymistä, vaan uudestisyntyminen opetetaa erillään kasteopetuksesta:

Johannes 3
        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."

3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.

12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
        23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
        25 Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.
        26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
        27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
        29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
        31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
        32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.

33 Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.

34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
        36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

uudistuminen Jeesuksen uskoon ja Jumalan käskyihin. Kasteessa saamme synnit anteeksi ja oikeuden Pyhän Hengen lahjaan, joka kasvattaa lihasta syntyneen Hengestä syntyneeksi. Jumalan Sana/Jeesus ja Pyhä Henki liitossa on elävän vedenlähde, Herra ja tästä lähteestä ihmisen on syntyminen uudeksi uskon kautta.

Ihmisen lihallisuus vastustaa Jumalan Henkeä ja käsyistä se on helppo nähdä, sillä jos vaikkapa käsky käskee olemaan sanomatta väärää todistusta lähimmäisestä, niin täälläkin, näillä palstoilla saa jatkuvasti lukea, miten ihmiset vastustavat Jumalan käskyjä ja sanovat noin vain vääriä todistuksia lähimmäisistään, tuomiten ja syyttäen.
        Useat näistä väärän todistuksen antaneista eivät tunne kohdetta, josta arvostelun, syytökset ja tuomiot lausuivat, vaan tekevät sitä sen takia, kun muutkin tekeävät, eli kannattavat laumaa, joka vastustaa Jumalan käskyjä.

Jumalan käskyjen kanssa sopusoinnussa elävä ei tuomitse, eikä arvostele koskaan lihassa, vaan jos hänen tulee arvostelu jostakikaan antaa, odottaa hän Jeesuksen tietoa arvostelun kohteesta, eli ei vastusta Jumalan Henkeä, vaan nöyrtyy hiljaa odottamaan, joskus jopa pitkäksikin aikaa.

Uudestisyntyminen tapahtuu uskosta Jumalan Sanaan ja uudestisyntynyt elää joka hetkisessä parannuksessa kieltäen lihansa tahdon. Jos ajatuksiin tulee houkutus rikkoa Jumalan käskyt, niin uudesti syntynyt hylkää ne Jumalan Voimalla ja pidättäytyy Jumalan käskyissä. Jeesus ei tehnyt kansastaan kuritonta, vaan kurinalaisuudessa elävää ja siksi Hänen vapauttamansa kansa kasvaa rauhaan, vapauteen, rakkauteen ja iloon, eli kasvatus Jumalan Sanan mukaiseksi tuo hyvät Hedelmät.
        Uudestisyntyneen erottaa siitä, että tämä pyrkii rakentamaan rauhaa ja pyrkii elämään sovussa kaikkien kanssa, jos se suinkin on mahdollista ja hänestä tuoksuu Krsitus, eli uudestisyntynyt elää totuudessa ja rakkaudessa ja siksi julistaa Ilosanomaa.

Sana tuli Jeesuksessa keskuuteemme ja katsoessamme Häntä, me muutumme Hänen kaltaisuuteensa, sillä Jumala, joka on Henki, muuttaa sielullisen ihmisen hengelliseksi.

• riitelette näistä
        on mielen ja asennemaailman kirjoitti:

uudistuminen Jeesuksen uskoon ja Jumalan käskyihin. Kasteessa saamme synnit anteeksi ja oikeuden Pyhän Hengen lahjaan, joka kasvattaa lihasta syntyneen Hengestä syntyneeksi. Jumalan Sana/Jeesus ja Pyhä Henki liitossa on elävän vedenlähde, Herra ja tästä lähteestä ihmisen on syntyminen uudeksi uskon kautta.

Ihmisen lihallisuus vastustaa Jumalan Henkeä ja käsyistä se on helppo nähdä, sillä jos vaikkapa käsky käskee olemaan sanomatta väärää todistusta lähimmäisestä, niin täälläkin, näillä palstoilla saa jatkuvasti lukea, miten ihmiset vastustavat Jumalan käskyjä ja sanovat noin vain vääriä todistuksia lähimmäisistään, tuomiten ja syyttäen.
        Useat näistä väärän todistuksen antaneista eivät tunne kohdetta, josta arvostelun, syytökset ja tuomiot lausuivat, vaan tekevät sitä sen takia, kun muutkin tekeävät, eli kannattavat laumaa, joka vastustaa Jumalan käskyjä.

Jumalan käskyjen kanssa sopusoinnussa elävä ei tuomitse, eikä arvostele koskaan lihassa, vaan jos hänen tulee arvostelu jostakikaan antaa, odottaa hän Jeesuksen tietoa arvostelun kohteesta, eli ei vastusta Jumalan Henkeä, vaan nöyrtyy hiljaa odottamaan, joskus jopa pitkäksikin aikaa.

Uudestisyntyminen tapahtuu uskosta Jumalan Sanaan ja uudestisyntynyt elää joka hetkisessä parannuksessa kieltäen lihansa tahdon. Jos ajatuksiin tulee houkutus rikkoa Jumalan käskyt, niin uudesti syntynyt hylkää ne Jumalan Voimalla ja pidättäytyy Jumalan käskyissä. Jeesus ei tehnyt kansastaan kuritonta, vaan kurinalaisuudessa elävää ja siksi Hänen vapauttamansa kansa kasvaa rauhaan, vapauteen, rakkauteen ja iloon, eli kasvatus Jumalan Sanan mukaiseksi tuo hyvät Hedelmät.
        Uudestisyntyneen erottaa siitä, että tämä pyrkii rakentamaan rauhaa ja pyrkii elämään sovussa kaikkien kanssa, jos se suinkin on mahdollista ja hänestä tuoksuu Krsitus, eli uudestisyntynyt elää totuudessa ja rakkaudessa ja siksi julistaa Ilosanomaa.

Sana tuli Jeesuksessa keskuuteemme ja katsoessamme Häntä, me muutumme Hänen kaltaisuuteensa, sillä Jumala, joka on Henki, muuttaa sielullisen ihmisen hengelliseksi.

Ongelma on siinä, ettei uskota Jumalan sanan voimaan. Kaste on uuden syntymisen peso, ja kasteessa olemme Kristuksen pukeneet päällemme.

On aivan järkioppia mitätöidä kaste sen jälkeen tapahtuvalla ihmisten lankeemisella. Jokainenhan on langennut.
        Samalla tavalla voidaan mitätöidä ns. parannus, synninpäästökin sillä perusteella, ettei sen jälkeen pysytä synnittöminä.
        Kristityn elämä on jokapäiväisessä parannuksessa elämistä.
        Lapsena kastettu voi vanhanakin vielä turvata kasteeseensa tietoisena siitä, että Jumala on tehnyt ikuisen liiton hänen kanssaan. Hän ei petä. Se on uskolla Jumalan lupaukseen tarttumista, eikä siinä vaikuta oma tekeminen, synnittömyys vaeltamine, vaan yksinomaan se, että Jumala on luvannut armahtaa ja ottaa lapsekseen.
        Tähän minä luotan joka päivä.

• tarkista asioita
        onkin LUPAUS kirjoitti:

Johannes 3

Lyhyesti!
        Yrität, ehkä huomaamattasi todistaa, että Jeesus teki "virkavirheen" ryövrin suhteen, ryöväri ei ollut uskossa eikä kastettu.
        Se on tasan tarkkaan niin, että loutan enemmän Jeesuksen Sanaan ja esimerkillisiin tekoihin kuin esim. lutherilaisuuden oppeihin joissa Jumalan ja Jeesuksen Lakien rikkoja kastaa! Omia uskovaisia, kastettuja pikku lapsiakin noitarovioilla tappanut ja tapattunut ei tunne Jumalan ja Jeesuksen tahtoa vaan palvelee saatanaa jumalanaan ja teoillaan on sen osoittanut.
        Jos olet eri mieltä asiasta niin osoita raamatun UT:n Jumalan tai Jeesuksen Sanalla, että kristinskolla, luterilaiuudellakin on oikeus tappaa ja tapattaa ihmisiä????

Ellet onnistu niin tunnet herraksesi herra saatanan!
        Tee parannus!

• ja niin
        riitelette näistä kirjoitti:

Ongelma on siinä, ettei uskota Jumalan sanan voimaan. Kaste on uuden syntymisen peso, ja kasteessa olemme Kristuksen pukeneet päällemme.

On aivan järkioppia mitätöidä kaste sen jälkeen tapahtuvalla ihmisten lankeemisella. Jokainenhan on langennut.
        Samalla tavalla voidaan mitätöidä ns. parannus, synninpäästökin sillä perusteella, ettei sen jälkeen pysytä synnittöminä.
        Lapsena kastettu voi vanhanakin vielä turvata kasteeseensa tietoisena siitä, että Jumala on tehnyt ikuisen liiton hänen kanssaan. Hän ei petä. Se on uskolla Jumalan lupaukseen tarttumista, eikä siinä vaikuta oma tekeminen, synnittömyys vaeltamine, vaan yksinomaan se, että Jumala on luvannut armahtaa ja ottaa lapsekseen.

ja on niinkin, että un Jumalan ja Jeesuksen Lain lainrikkoja on asialla, niin saatanallisuuden levittäjiä ovat valkeuden enkeleinä esiintyen!

Noille, herra saatanan palveljolle ei riitä Jeesuksen opetukset ja esimerkilliset teot vaan vievät pakkokasteilla jne ihmistä helevettiin Jumalan ja Jeesuksen Lakia rikkoen.

Lapsikasteet rikkoo kaikkia Lakeja.
        -Jumalan ja Jeesuksen Lakia
        -Suomen perutuslakia
        -Suomen allekirjoittamia YK:n sopimuksia
        jne....

Syyttömiä, omia kastettuja uskovaisia tappanut ja tapattanut usko on ja pysyy saatanaa jumalana palvelevana Jumalan ja Jeesuksen Lain edessä ja sen Lainkin lainrikkojana.

• Todelliset tosiasiat
        tarkista asioita kirjoitti:

Lyhyesti!
        Yrität, ehkä huomaamattasi todistaa, että Jeesus teki "virkavirheen" ryövrin suhteen, ryöväri ei ollut uskossa eikä kastettu.
        Se on tasan tarkkaan niin, että loutan enemmän Jeesuksen Sanaan ja esimerkillisiin tekoihin kuin esim. lutherilaisuuden oppeihin joissa Jumalan ja Jeesuksen Lakien rikkoja kastaa! Omia uskovaisia, kastettuja pikku lapsiakin noitarovioilla tappanut ja tapattunut ei tunne Jumalan ja Jeesuksen tahtoa vaan palvelee saatanaa jumalanaan ja teoillaan on sen osoittanut.
        Jos olet eri mieltä asiasta niin osoita raamatun UT:n Jumalan tai Jeesuksen Sanalla, että kristinskolla, luterilaiuudellakin on oikeus tappaa ja tapattaa ihmisiä????

Tee parannus!

Kannattaa tutkia tässäkin kysymyksessä todellisia Raamatun opettamia tosiasioita.
        Ne löytyvät täältä:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com

• kumppaneineen
        Todelliset tosiasiat kirjoitti:

Kannattaa tutkia tässäkin kysymyksessä todellisia Raamatun opettamia tosiasioita.
        Ne löytyvät täältä:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com

Weijo kumppaneineen osoitti jo rehellisyytensä!
        Toisia haukku puskasta huutelijoiksi mutta kun tuli Jumalan ja Jeesuksen Sanan Totuus esiin niin itse pisti päänsä puskaan!

Tulelle aikanaan tietämään kenen palvelijoia olette ellette tee parannusta!

• Ei siinä vettä tarvita.
        ole niin kirjoitti:

Sana sen tekee, Sana sen tekee!
        Arvoisa eksynyt ihminen!

"Usko tulee kuulemisesta"!

• väärää tietoa?
        on mielen ja asennemaailman kirjoitti:

Siinähän sanotaan, että lapsi uudestisyntyy kasteessa????

Kuka johtaa harhaan?

• lapsi saa uskon kasteessa?

Sanot:
        "Kaste on uuden syntymisen peso, ja kasteessa olemme Kristuksen pukeneet päällemme."

Siis kirkko kastaa uskomattoman vauvan?

• tunn-luterilainen
        lapsi saa uskon kasteessa? kirjoitti:

Sanot:
        "Kaste on uuden syntymisen peso, ja kasteessa olemme Kristuksen pukeneet päällemme."

Siis kirkko kastaa uskomattoman vauvan?

Kukaan ei voi uskoa ilman armovälineitä, sellaisesta uskosta Raamattu ei sano meille mitään. Se on Jumalan salaisuus.
        Hän kehoittaa julistamaan sanaa kaikille ihmisille, lapsillekin.

• Matti E S:o

Lyhyesti!

Tee parannus!

Surullsta tämä MAtti Simoahon häiriköinti.-

• USKOSSA,

koska tahdot luottaa Jumalaan joka päivä ja koska tahdot Häneen luottaa, niin varmasti myös vaellat Jumalan käskyissä ja Jeesuksen uskossa, mutta tarkoitatko tosissa, että nekin ihmiset, jotka on kastettu, mutta eivät siltikään ole uskossa ovat pelastettuja.

Raamattu ei opeta niin, vaan Raamattu opettaa selkeästi, että joka tekee lihantekoja, ei ole näkevä Jumalan valtakuntaa.

Lueppas tämä tarkasti:

Galatalaiskirje 5
        16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.

19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

• jo tuolla kastepalstalla

Lyhyesti!

Tee parannus!

tätä ryöväriasiaa, mutta et näy kykeneväsi ottamaan mitään toisilta vastaan, vaan jankutat noita omia näkemyksisäsi.

Vaikka ryövärille luettiinkin armo ilman parannuksen kastetta, niin takuulla ryövärikin sai Jumalan antaman kasteen mielenmuutoksensa takia.

Silti parannuksen kaste, jossa meille on luvattu synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja, on äärettömän tärkeä kuulaisuusteko.

Parannuksen kaste ei ole uudestisyntyminen, mutta Jumalan antama kaste synnyttää uudeksi.

• Raamatussa sanotaan:

"Lapsena kastettu voi vanhanakin vielä turvata kasteeseensa "????

Kyllä meidän turvamme on Jeesuksen Kristuksen
        sovitotyössä, eikä missään ulkonaisessa toimnpiteessa!

Liiton tekemiseen vaaditaan aina kaksi osapuolta.
        Jumalakaan ei tee liittoa vastoin kenenkään tah-
        toa tai tietämystä.
        Ihminenkin voi rikkoa liiton, kuten Israelin kan-
        san kohdalla tapahtui, joten kaste ei ole mikään
        iankakkinen liitto!!!!!

• "armonvälineitä".
        tunn-luterilainen kirjoitti:

Kukaan ei voi uskoa ilman armovälineitä, sellaisesta uskosta Raamattu ei sano meille mitään. Se on Jumalan salaisuus.
        Hän kehoittaa julistamaan sanaa kaikille ihmisille, lapsillekin.

Jeesus itse sanoo:

"Autuaat ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe!"

• yritit sanoa?
        jo tuolla kastepalstalla kirjoitti:

tätä ryöväriasiaa, mutta et näy kykeneväsi ottamaan mitään toisilta vastaan, vaan jankutat noita omia näkemyksisäsi.

Vaikka ryövärille luettiinkin armo ilman parannuksen kastetta, niin takuulla ryövärikin sai Jumalan antaman kasteen mielenmuutoksensa takia.

Silti parannuksen kaste, jossa meille on luvattu synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja, on äärettömän tärkeä kuulaisuusteko.

Parannuksen kaste ei ole uudestisyntyminen, mutta Jumalan antama kaste synnyttää uudeksi.

Milloin ryöväri kastettiin?

• puijasi
        "armonvälineitä". kirjoitti:

Jeesus itse sanoo:

"Autuaat ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe!"

Tosiasiassa ne, jotka uskovat, vaikkeivat näe, ovat tyhmiä eivätkä autuaita.

• Mauri Maalta
        yritit sanoa? kirjoitti:

Milloin ryöväri kastettiin?

Kastetta ei voi erottaa evankeliumista, kuten ei voi ehtoollistakaan. Kaikki on samaa asiaa.

Ryövärin tuominen koko keskusteluun on sopimatonta, koska silloin ei ollut kastekäskyä vielä annettu.

Ryövärin usko perustui luottamukseen evankeliumin sanaan: "tänä päivänä olet oleva minun kanssani paratiisissa".
        Tämä s a m a sana ja lupaus kuuluu kasteessa, ehtoollisessa, luetussa sanassa ja saarnatussa sanassa. Nämä kaikki ovat armovälineitä. Ilman niitä ei kenelläkään ole Kristusta, ei uskoa eikä pelastusta.

Turha tulla tänne kinaamaan uskosta, ellei tiedä mihin usko perustuu.
        Ilman armovälineitä uskoa ei ole. Sitä ei näet voi syödä, juoda tai ottaa ilmasta.

Sanassa Kristus tarjotaan, ja uskolla Hänet talletetaan sydämen lippaaseen.

Lopettakaa ihmiset turha rienaaminen ja keskittykää omaan sydämenne tilaan: Miten olette tänään uskoneet, ja miten uskotte tänä iltana?

• meni heti
        Mauri Maalta kirjoitti:

Kastetta ei voi erottaa evankeliumista, kuten ei voi ehtoollistakaan. Kaikki on samaa asiaa.

Ryövärin tuominen koko keskusteluun on sopimatonta, koska silloin ei ollut kastekäskyä vielä annettu.

Ryövärin usko perustui luottamukseen evankeliumin sanaan: "tänä päivänä olet oleva minun kanssani paratiisissa".
        Tämä s a m a sana ja lupaus kuuluu kasteessa, ehtoollisessa, luetussa sanassa ja saarnatussa sanassa. Nämä kaikki ovat armovälineitä. Ilman niitä ei kenelläkään ole Kristusta, ei uskoa eikä pelastusta.

Ilman armovälineitä uskoa ei ole. Sitä ei näet voi syödä, juoda tai ottaa ilmasta.

Lopettakaa ihmiset turha rienaaminen ja keskittykää omaan sydämenne tilaan: Miten olette tänään uskoneet, ja miten uskotte tänä iltana?

kuoltuaan paitsi Paratiisiin myös Tuonelaan vapauttamaan sieluja Perkeleen vallasta.
        Melkoinen menijä Jesse olikin.

• jos etsii oikeita
        Mauri Maalta kirjoitti:

raamatullisia perusteita kasteasiaan!
        Osaisitkohan sinä sanoa, kun kukaan muu ei uskalla vastata:

Milloin vauva saa uskon?

1. Ei ennen kastetta. Silloinhan kastetaan uskomaton ihminen! " Ilman uskoa on mahdoton olla
        otollinen"
        Raamattu vaan ei tunne tuollaista "uskon saantia".
        opetetaan.
        edessä.
        Valehdellaanko heille?

• asian olla
        jos etsii oikeita kirjoitti:

raamatullisia perusteita kasteasiaan!
        Osaisitkohan sinä sanoa, kun kukaan muu ei uskalla vastata:

Milloin vauva saa uskon?

1. Ei ennen kastetta. Silloinhan kastetaan uskomaton ihminen! " Ilman uskoa on mahdoton olla
        otollinen"
        Raamattu vaan ei tunne tuollaista "uskon saantia".
        opetetaan.
        edessä.
        Valehdellaanko heille?

aivan ulkokohtaista järkeilyä ja riitelemistä.

• sinua..........
        Matti E S:o kirjoitti:

Surullsta tämä MAtti Simoahon häiriköinti.-

Perisynti käsitteen levittäminen on mielestäni Jumalan ja Jeesuksen Lain vastainen rikos.

Jos tämän luet, niin lue kokonaan tai ei ollenkaan!

Alku:
        =====
        Kukaan ei vielä ole täälläkään pystynyt todistamaan, että Jumalan valtakunnan kaltainen lapsi olis Jumalan tai/ja Jeesuksen Sanan mukaan syntinen tai perisyntinen.
        ///kristinuskolla, lutherilaisuudellakin on todennäköisesti eri jumala kuin Se Jumala joka Moosekselle Lain antoi.///
        Kukaan ei ole vielä pystynyt todistamaan, että Jumalan valtakunnanta olis syntinen tai perisyntinen. Ja näin ollen sitä opettavat, levittävät ja ennenkaikkea lapsia perisynti valheella kastavat ovat auttamattomasti rikkoneet Jumalan ja Jeesuksen Lakia; ÄLÄ ANNA VÄÄRÄÄ TODISTUSTA...

Näin ollen, on mielestäni selvää, että perisynti oppia levitävät rikkovat Jumalan ja Jeesuksen Lakia - johtaen siten ihmisiä helvetiin!

Raamatullisesti:
        ================
        Jumalan ja Jeesuksen Sanan valossa tätä asiaa tutkien voimme jättää raamatun Paavalin ja muidenkin peeveleiden sanat pois, sillä Jumalan ja Jeesuksen Sanat ja opetuksen ovat KORKEIMMAN tietolähteen totuus asiohin.
        Jumalan ja Jeesuksen Lain valossa asiaa katsoen tulkitsen asian olevan näin:

Perisyntiseksi lapsia kastavat mielestäni rikkovat Jumalan ja Jeesuksen Lakia näissä kohdissa ja rikkomalla yhtäkään Lain kohtaa on Jumalan ja Jeesuksen Lain lainrikkoja:
        -3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        ///perisynti ei ole Jumalan tai Jeesuksen oppi///

-4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        ///perisynti opilla yritetään saada Jumalan valtakunta näyttämään syntiseltä. Jos lapsi on syntinen syntyissään niin sitten Jumalan valtakuntakin on syntinen, niin ei ole:
        Matt. 19:14
        Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".
        Mark. 10:14
        Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."
        Luuk. 18:16
        Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta." ///

-5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        ///Jumalan ja Jeesuksen vihaamista on Heidän Lain rikkominen ja Heidän oppien muokkaaminen esim. käsitteillä: perisynti, kummi, lähetyskäsky, lapsikaste, hätälapsikaste, kolminaisuusoppi jne jne.
        5Moos 12:32. Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."
        Joh. Ilm. 22:18, 19 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. ///

-6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        ///käskyjä ei ole pitänyt sekään joka esim. omia kastettuja syyttömiä uskovaisia tappoi noitarovioilla, pieniä, Jumalan valtakunnan kaltaisia lapsiakin. ///

-7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        ///Sitä herraa saa pilkata joka Jumalan ja Jeesuksen Lakia vastaan toimii, se on itse itsensä pilkkauksen kohteeksi asettanut pilkkaamalla Jumalan ja Jeesuksen Lakia rikkomalla sitä. ///

-8 Muista pyhittää lepopäivä.
        ///Noitarovioita polttettiin useimmiten sunnuntaisin. Lain vastainen rikos monessa eri mielessä. ///

-9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        ///Mutta älä tee sitä työtä Jumalan ja Jeesuksen vastaisuudelle. Nuorten pakkokoulus uskoon joka rikkoo Jumalan ja Jeesuksen Lakia, usein koulutajana lainrikkoja tai sen edustaja. ///

-10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        ///Silloin niitä laittomuuksia eri kristinuskonkin lahkoissa tehdään urakalla, pakkokastetaan antamalla väärää todistusta Jumalan valtakunnasta ja synnitömästä lapsesta, ehtoollinen joka on Jeesuksen opetuksien vastainen, jne jne.. Ja vaikka Jeesus on opettanut "Isä meidän..." kuinka meidän tulee rukoilla, niin monissa kirkoissa se edelleen tehdään Jeesuksen opetuksen vastaisesti. Tutki koko luku tarkoin: Matteus 6 ///

-11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        ///Jumala sen pyhitti siihen tarkoitukseen että perheillä jne olis mahdollisuus kokoontua omien sielujen Jumalallisuuden valaisuun. ///

-12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        ///Jumalan antamaan maan, jonka nimi on Suomi, sen maan kansalaiset ovat SUOMALAISIA. He eivät ole helluntalaisia, luterilaisia, jehovalaisia jne koska sellaisia maita ei ole. Isää ja Äitiä kunnioitaa olemalla suomalainen niinkuin hekin suomalaisia ovat. ///

-13 Älä tapa.
        ///Tuon käskyn rikkominen kristinuskon toimintana on satoja miljoonia tapettu, Jeesuksen seuraajista alkaen, Paavalin tuella. Huomattavaa on, että tappamista on ihmisen sielullisesti tappaminenkin, pakkokoulutukset jne. Ja kaikki kuollut merkitään ristillä, pakkolapsikasteessa se tapetun sielun merkiksi laitetaa risti lapsen otsaan merkiksi elävänä kuolleeksi. ///

-14 Älä tee huorin.
        ///Ymmärtääkseni, kun pappi pakkolapsikaste tilaisuudessa asettaa itsensä lapsen ja lapsevanhempien väliin, tekee huorin. Silloin lapsen ja lapsen vanhempien sielullinen yhteys rikotaan Jumalan valtakunnasta ja lapsesta väärää todistust antamalla, Jumalan valtakuna; jonka kaltainen lapsi on; ja lapsia ovat synnittömiä ja perisynnitömiä. ///

-15 Älä varasta.
        ///Pakkolapikasteessa varastetaan kaikkien Jumalallisten Lakien vastaisesti lapsen omat oikeudet. Myllynkivi oppetus on tiedossa, Suomen perustuslaki uskonvapaudesta (joka kasteessa varastetaan lapselta), ihmisoikeuksista jne, Suomen allekirjoitamat YK:n sopimukset, ihmisokeuksista, lasten suojelusta. jne jne. ///

-16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        ///Jokainen lapsi joka on syntiseksi tai perisyntiseksi todistettu uskon, papin, kristinuskon jne toimesta on oikeudettu vaatimaan oikeudellisesti asiaan oikaisua. Yhdelläkään sylivauvalla ei ole rikosrekisterissä merkintää, ei maallisessa eikä Jumalan valtakunnan kaltaisena Jumalan vatakunnassakaan. Väärän todistuksen antaneena kristinusko, luterilaisuuskin joukossa on Jumalan ja Jeesuksen Lain lainrikkojaksi itsensä osoittanut ja sillä lainrikkojalla avustajieen on Jumalan valtakunnassa rikorekisteri. ///

-17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
        ///Pakkolapsikasteissa himotaan lasta pois Luojan hänelle annetusta Jumalallisuudesta, Jumalan valtakunnan kataisuudesta saatanallisuuden ahdinkoon. ///

Suomalaisilla ei ole hätää jos he nämä asiat oikein ymmärtäneenä korjaavat virheensä sillä Jeesus on sovittanut syntiin pakotettujen synnit.
        Miekalla suomalaisten sieluihin tappamisen uhalla pakotettu saatanaan jumalana uskominen Jumalallisuuden nimissä ja sen Lakia rikkoen on sen sivistyksen tuojan oma rikos josta suomalaisia ei rangaista; mutta asian sielullisesti tiedostaneet ovat suomessakin Jumalan valtakunnan kohtelun kohteina, armon suhteen Jumalalla ja Jeesuksella on Omat vaatimukset, mm. Jumalan ja Jeesuksen Laki tavallaa velvoittaa kieltämään toisen, toisia jumalia: 3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Ja tuon suhteen kristinusko, luteriaisuuskin on kiistattomasti "toisen" jumalan valinnut ja lainrikkojan teoilla sen valintansa osoittanut.
        Kaikkia syntejä Jeesus ei ole sovittanut sillä JOS Jeesus olis kaikki synnit sovittanut niin Hänen ei olis tarvinnut Jumalan Moosekselle antamaa Lakia vahvistaa.

Näihin on jokaisella oikeus raamatun Jumalan ja Jeesuksen Sanalla toiseksi muuttaa keskustelussa täällä jos muistetaan, että Jumalan ja Jeesuksen Lain suhteen ei raamatussa saa olla ristiriitoja ja jos on niin Laki on voimassa ja ristiriitaisuus aiheutuu raamatun väärentämisestä, väärin kääntämisestä jne..

Älä anna JUMALALLISESTI väärää todistusta, sitä pyrin puutteellisena ihmisenä osoittamaan...
        Kiitos jos jaksoit lukea ja suurempi kiitos jos ymmärsit Jumalallisuuden kokonaisuuden tavalla, jota tarkoitin....

• kiinnosta uskon perusteet?
        asian olla kirjoitti:

aivan ulkokohtaista järkeilyä ja riitelemistä.

Onko mukavampi olla huppu silmillä, kuin että poh-
        tisi itse uskon syntymistä!
        Mikä siinä on riitelemistä?

Raamatussa on selvä kanta asiassa:
        Room 19:14
        "Mutta kuinka kukaan voi uskoa, ellei JULISTETA."

Usko ei siis tule ihmiseen kasteen kautta, eikä min-
        kään ulkonaisen toimenpiteen kautta, vaan, kun ju-
        listetaan evankeliumia, niin:
        Usko tulee kuulemisesta"!!!

• omalle palstallesi.
        kiinnosta uskon perusteet? kirjoitti:

Onko mukavampi olla huppu silmillä, kuin että poh-
        tisi itse uskon syntymistä!
        Mikä siinä on riitelemistä?

Raamatussa on selvä kanta asiassa:
        Room 19:14
        "Mutta kuinka kukaan voi uskoa, ellei JULISTETA."

Usko ei siis tule ihmiseen kasteen kautta, eikä min-
        kään ulkonaisen toimenpiteen kautta, vaan, kun ju-
        listetaan evankeliumia, niin:
        Usko tulee kuulemisesta"!!!

etkö sinä ihmisraukka sitä käsitä, että kastekin on julistusta Kristuksen kuolemasta ja sovintoarmosta?

Jos tulet luterilaiselle palstalle riitelemään kasteesta, ota ensin selvää, mitä kasteesta opetetaan!
        Aivan turhaan täällä opetat meille omia luulojasi luterilaisesta kasteesta.

Usko tulee kuulemisesta, usko tulee kuulemisesta, usko tulee kuulemisesta...
        Eikö kastetoimituksessa mitään puhuta Kristuksesta ja mitä hän teki ja käski opettaa kasteesta?

• tuntu, kuin sinä
        omalle palstallesi. kirjoitti:

etkö sinä ihmisraukka sitä käsitä, että kastekin on julistusta Kristuksen kuolemasta ja sovintoarmosta?

Jos tulet luterilaiselle palstalle riitelemään kasteesta, ota ensin selvää, mitä kasteesta opetetaan!
        Aivan turhaan täällä opetat meille omia luulojasi luterilaisesta kasteesta.

Usko tulee kuulemisesta, usko tulee kuulemisesta, usko tulee kuulemisesta...
        Eikö kastetoimituksessa mitään puhuta Kristuksesta ja mitä hän teki ja käski opettaa kasteesta?

täällä riitelisit!
        Minä pohdin uskon perusteita, ja olen yrittänyt
        ottaa selville, mitä kasteesta opetetaan, mutta
        kun teillä on niin monta erilaista käsitystä kasteesta.
        Siksi toivon neuvoja.

Sanot:
        EIkö kastetoimituksessa mitään puhuta Kristuksesta ja mitä hän teki"

Luuletko todella, että se kastettava vauva ymmär-
        tää jotain opetuksesta?

• Halleluja!!!!!!
        tuntu, kuin sinä kirjoitti:

täällä riitelisit!
        Minä pohdin uskon perusteita, ja olen yrittänyt
        ottaa selville, mitä kasteesta opetetaan, mutta
        kun teillä on niin monta erilaista käsitystä kasteesta.
        Siksi toivon neuvoja.

Sanot:
        EIkö kastetoimituksessa mitään puhuta Kristuksesta ja mitä hän teki"

Luuletko todella, että se kastettava vauva ymmär-
        tää jotain opetuksesta?

Et sinä neuvoja ole tullut etsimään, vaan riitaa haastamaan olet tullut!
        Sinua selvästi haittaa se, että me uskomme ja vaellamme kasteen armossa joka päivä. Meidän kasteemme on pätevä, mutta yhdessä perkeleen kanssa sinä tahdot väittää muuta;

Se on aivan varmaa, että Jumalan sana on pätevä, uskoiko sen tai ei.
        Jos sinulle sanottiin eilen, että Kristuksessa saat syntisi anteeksi, on se sana vielä tänäänkin voimassa, vaikka olisit eilen jättänyt sen uskomatta. Sen saa siis uskoa tänäänkin.
        Kasteenkaan pätevyys ei riipu kastettavan uskosta, vaan Jumalan sanasta.
        Vaikka siis kasteen olisi tehnyt osastonhoitaja sairaalassa Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, on se Jumalan puolelta ikuisesti pätevä.

• etteikö kirkon
        Halleluja!!!!!! kirjoitti:

Et sinä neuvoja ole tullut etsimään, vaan riitaa haastamaan olet tullut!
        Sinua selvästi haittaa se, että me uskomme ja vaellamme kasteen armossa joka päivä. Meidän kasteemme on pätevä, mutta yhdessä perkeleen kanssa sinä tahdot väittää muuta;

Se on aivan varmaa, että Jumalan sana on pätevä, uskoiko sen tai ei.
        Jos sinulle sanottiin eilen, että Kristuksessa saat syntisi anteeksi, on se sana vielä tänäänkin voimassa, vaikka olisit eilen jättänyt sen uskomatta. Sen saa siis uskoa tänäänkin.
        Kasteenkaan pätevyys ei riipu kastettavan uskosta, vaan Jumalan sanasta.
        Vaikka siis kasteen olisi tehnyt osastonhoitaja sairaalassa Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, on se Jumalan puolelta ikuisesti pätevä.

puolelta kasteesi olisi pätevä, mutta Jumalan
        edessä sillä ei ole mitään arvoa, koska Raamattu
        ei tunne tuollaista pakollista seremoniaa.

Raamatullinen kaste otetaan vapaaehtoisesti:
        "Nouse, mitä viivyttelet, anna kastaa ITSESI..."
        Ap 22:16

Ei siis vauvojasi!

• omalle palstallesi?
        etteikö kirkon kirjoitti:

puolelta kasteesi olisi pätevä, mutta Jumalan
        edessä sillä ei ole mitään arvoa, koska Raamattu
        ei tunne tuollaista pakollista seremoniaa.

Raamatullinen kaste otetaan vapaaehtoisesti:
        "Nouse, mitä viivyttelet, anna kastaa ITSESI..."
        Ap 22:16

Ei siis vauvojasi!

Hiukan surettaa tuo fariselaisuus.
        Esimerkkisi sopimattomuus asiayhteyteensä osoittaa, ettet ylimielisen asenteesi vuoksi ymmärrä koko asiasta yhtään mitään.
        Pyri ensin ahtaasta portista sisälle, niin tämäkin asia voi joskus valjeta. Vika on vanhurskauttamisopin puolella.
        Jos Pyhä Henki ei avaa ymmärtämään Raamattua, pysyy ovi suljettuna.

• noin koville?
        omalle palstallesi? kirjoitti:

Esimerkkisi sopimattomuus asiayhteyteensä osoittaa, ettet ylimielisen asenteesi vuoksi ymmärrä koko asiasta yhtään mitään.
        Pyri ensin ahtaasta portista sisälle, niin tämäkin asia voi joskus valjeta. Vika on vanhurskauttamisopin puolella.

"Nouse, mitä viivyttelet?
        Anna kastaa itsesi..
        Ap 22:16.

• ja huhhuh
        noin koville? kirjoitti:

Anna kastaa itsesi..

Voi yksinkertainen ihmisparka, kun tuo raamatunkohta ei sinun mielipiteitäsi puolusta sentin vertaa!
        Ymmärryksen puutteestako tämä sinulla on kiinni?
        Olkoon minun puolestani!!

• tuosta kohdasta:
        noin koville? kirjoitti:

Anna kastaa itsesi..

"Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää, tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: "Saul, veljeni, saa näkösi jälleen." Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen. Niin hän sanoi:" Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen, sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." ( Ap. 22:12 - 16 )

Tuossa Apostolien tekojen 22. luvussa Paavali kertoo juutalaisille, kuinka hänet kasvatettiin isien laissa ja kuinka hän vainosi kristityitä 1-5, mutta kuinka hän matkallaan Damaskoon kuuli Herran äänen 6-11 ja sai kasteen Ananiaalta 12- 16 ja kuinka Herra näyssä kehotti häntä lähtemään pakanain luo 17-21, juutalaisten raivo keskeyttää puheen, ja päällikkö käskee tutkia Paavalia 22-24, mutta päästää hänet siteistä, saatuaan tietää hänen olevan Rooman kansalainen, ja asettaa hänet neuvoston eteen 25-30.

Kysyt: "Ottaako totuus noin koville?" Totuus on se, että tuossa luvussa sanotaan nimenomaan Paavalille:" Nouse, mitä viivyttelet? Anna kastaa itsesi."

• Jumalan sana on totuus
        tuosta kohdasta: kirjoitti:

"Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää, tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: "Saul, veljeni, saa näkösi jälleen." Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen. Niin hän sanoi:" Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen, sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." ( Ap. 22:12 - 16 )

Tuossa Apostolien tekojen 22. luvussa Paavali kertoo juutalaisille, kuinka hänet kasvatettiin isien laissa ja kuinka hän vainosi kristityitä 1-5, mutta kuinka hän matkallaan Damaskoon kuuli Herran äänen 6-11 ja sai kasteen Ananiaalta 12- 16 ja kuinka Herra näyssä kehotti häntä lähtemään pakanain luo 17-21, juutalaisten raivo keskeyttää puheen, ja päällikkö käskee tutkia Paavalia 22-24, mutta päästää hänet siteistä, saatuaan tietää hänen olevan Rooman kansalainen, ja asettaa hänet neuvoston eteen 25-30.

Kysyt: "Ottaako totuus noin koville?" Totuus on se, että tuossa luvussa sanotaan nimenomaan Paavalille:" Nouse, mitä viivyttelet? Anna kastaa itsesi."

En hetkeäkään epäile, etteikö Jumalan sana ole totuus. Se on minun jalkojeni lamppu ja tieni valkeus.

Lainaamasi kohta ei valitettavasti millään tavalla tue sinun oppiasi kasteesta.

Anteeksi, ei huvita väitellä sellaisen kanssa, joka ei ymmärrä omaa kirjoitustaan.

• sinun mielestäsi
        omalle palstallesi? kirjoitti:

vauvakasteesta?

Jos aihe ei kiinnosta sinua, niin miksi roikut
        palstalla?

• Faktio
        Tekstistä jäi pois: kirjoitti:

Perustele väitteesi Raamatulla. Kerro samalla missä opetetaan että ilman uskoa voi pelastua?

• piilossa

...........

• Villehart

Yksi asia vielä paukahti mieleeni, että usko ja kaste kuuluvat todella läheisesti yhteen. Se kastetaan, joka uskoo. Tällä perusteella kastetaan sekä lapsi että aikuinen. Siinä, että Jeesus sanoo lapsen ottavan Jumalan valtakunnan vastaan, merkitsee sitä, että lapsi uskoo (Luukkaan mukaan Jeesuksen luo tuodut lapset olivat imeväisikäisiä), sen vain Jumala tietää. Siinä on peruste lapsen kastamiselle, sillä Jeesuksen sanoin Jumalan valtakuntaan pääsee, jos on syntynyt uudesti vedestä ja Hengestä. Kasteessa tapahtuu tämä uudestisyntyminen ja Pyhän Hengen vuodatus. Ketään uskomatonta ei kasteta, vaan se, joka uskoo. Lapsi uskoo ja siksi hänet kastetaan, näin luterilaisuus opettaa.

Toisaalta usko on Pyhän Hengen työtä koko ajan ja pelastava usko lahjoitetaan kasteessa, koska Jumalan Henki toimii siinä.

Ymmärtävässä iässä olevalta ihmiseltä voi kysyä henkilökohtaista uskoon sitoutumista. Lapsen kohdalla moisen vaatiminen on mielettömyyttä, koska lapsi ei ymmärrä. Kuitenkin se, mitä kasteessa lahjoitetaan, niin sen saamisen kieltäminen lapselle on mieletöntä, pelastuksen eväämistä. Lapsi kastetaan kuten kuka tahansa muukin ihminen siksi, jotta hänelle lahjoitetaan pelastus ja hän liittyy Kristukseen.

Tuossa alla se eräs aiemmin kirjoittamani teksti, en viitsi samaa kirjoittaa uudelleen. Pitkä se on, mutta sen loppupuolella on vähän enemmän asiaa lapsenkasteesta.

Menestystä ja siunausta!

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Kaste liittyy Pyhän Hengen toimintaan ja kaste liittää Jeesukseen. On huomattava, että UT:ssa kasteen kanssa kulkee käsiparina Pyhä Henki ja usko. Puhutaan uskosta ja kasteesta, toisaalta puhutaan Hengestä ja kasteesta. Mitä onkaan kaste?

Kaste on Kristuksen asettama ja se tapahtuu hänen itsensä määräyksestä vedellä ja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28: 18-20). Kaste merkitsee kristittynä elämisen alkua.

Kaste on uskontunnustus. Kastettu sitoutuu siinä kristilliseen uskoon ja lausuu julki tämän hyvän tunnustuksen.

Kaste liittää Jeesukseen Kristukseen (Gal. 3: 27) ja pelastustekoonsa. Kasteessa kuollaan ja ylösnoustaan yhdessä Kristuksen kanssa (Room. 6: 3-11; Kol. 2: 11). Kaste liittää Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, synti on poistettu Kristuksen pelastusteon takia. Kaste vaikuttaa näin aivan konkreettisesti eikä kuvainnollisesti, syynä se, että kasteessa vaikuttaa Jumalan sana, sana yhdistyneenä aineeseen (veteen). Ja kuka onkaan Jumalan sana ellei Kristus itse? Kaste liittää Kristukseen konkreettisesti (1. Kor. 12: 12-13). Kristukseen liitettynä kastetulla on Kristus lahjana hänessä itsessään, hänet käytännössä kastetaan Kristuksella.

Kristukseen liitettynä kastettu on pelastettu. Ei vesi pelasta, vaan Kristus ja Kristus toimii aineen kautta, vedessä. Tähän ei liity mitään maagista ajattelua, vaan selkeä Raamatun sana vakuuttaa tästä. Kaste yksinkertaisesti on pelastava, koska se välittää Kristuksen, liittää Kristukseen ja liittää Kristuksen pelastustekoon.

Kristukseen kastetut muodostavat yhden ruumiin. Kasteessa juuri liitytään Jumalan ja Kristuksen seurakuntaan. Niinhän kirjoitin edellisessä viestissä ja mielestäni selkeästi ilmaisin asian. Luitko sitä edes tai laittamiani raamatunkohtia? Et nähtävästi… Ei ole kastetta ilman yhteisöä. Kastettu liittyy sen yhteisön jäseneksi, jonka edustaja hänet kastaa. Tämä yhteisö on uskovien yhteisö eli Kristuksen ruumis. Kristuksen ruumiin jäseniä yhdistää sama Henki, Pyhä Henki (1. Kor. 12: 12-13). Henki yhdistää kristityt yhdeksi Kristuksen ruumiiksi. Tästä yhteisöstä käytetään monia nimiä, kuten Jumalan seurakunta, Kristuksen seurakunta, uskovien yhteisö, pyhien yhteys, Herralle kuuluva (kyriakee, josta tulee sana kirkko). Jälleen kerran, kastettu on liitetty Kristukseen. Kaikki Kristukseen liittyneet OVAT Kristuksen seurakunta, kirkko, ja se on Kristuksen näkyvä ruumis maan päällä.

Kaste uudestisynnyttää, tämän ilmaisee jälleen kerran Raamatun selkeä sana ja Jeesus itse. Uudestisyntyminen on tapahduttava sekä vedestä että Hengestä (Joh. 3: 5; Tiit. 3: 4-7). Tässä tulee selkeästi esille se, että uudestisyntymiseen liittyy Pyhä Henki ja vesi aineena. Nämä kaksi yhdessä eikä kumpaakaan ilman toista. Sanaa ’vedestä’ ei käsitetä kuvainnollisesti sitä, mitä Pyhä Henki tekee. Se on sekä kuvainnollinen että konkreettinen: Pyhä Henki uudestisynnyttää kuvainnollisesti vedestä että tekee sen konkreettisesti aineen eli veden kautta. Uudestisyntyminen on sekä Hengellinen että fyysinen tapahtuma, onhan ihminen sekä sielu että ruumis ja Jumalan pelastaa koko ihmisen, molemmat puolet. Kaste ja Henki kuuluvat yhteen.

Toinen käsitepari on usko ja kaste. Pyhä Henki synnyttää uskon ihmisessä, ei se tyhjästä tule eikä se ole ihmisen omaa tekoa tai valinta (Ef. 2: 8). Usko liittyy pelastukseen, uskosta pelastutaan ja uskossa olevan on pelastunut. Uskon syntyminen on Pyhän Hengen toimintaa. Kuten Raamatun sana selkeästi vakuuttaa kasteen liittävän ihmisen pelastukseen, niin kasteessa lahjoitetaan pelastava usko. Pyhän Hengen toiminta tosin ei ole sidottu yksistään kasteeseen, vaan Henki toimii muuallakin kuin aineessa. Siksi monet ovat uskossa ennen kuin heidät on edes kastettu, mutta kaste on sen kaiken sinetti, Pyhän Hengen vuodatus (Ap.t. 2: 38). Kumpi on ensin, kaste vai usko, niin se on Jumalan käsissä yksistään, mutta kaste, usko ja Pyhä Henki liittyvät toisiinsa eikä niitä saa erottaa.

Kaste on Jumalan tekemä liitto ihmisen kanssa. Ihminen ei tee liittoa Jumalan kanssa, vaan Jumala ihmisen kanssa (1. Piet. 3:21). Paavali kuvaa liittoa ympärileikkaukseksi (Kol. 2: 11). Kaste on uuden liiton merkki. Eikä se ole vain pelkkä merkki, vaan paljon enemmän, kuten olen edellä kirjoittanut: siinä lahjoitetaan pelastus.

Kasteessa annetaan synnit anteeksi ja kaste pelastaa. Kasteessa saadaan synnit anteeksi (Ap.t. 2: 38), koska se liittää Kristukseen ja hänen pelastustekoonsa. Tuossa asiasta julistaa itse Pietari. Kaste on pelastaa juuri, koska se liittää Kristukseen ja sitä kuvaa Pietari ensimmäisessä lähetyskirjeessään: 1. Piet. 3: 18-21. Nooa poikineen pelastui veden kantamana, sen esikuvan mukaisesti nyt pelastaa kaste. Pelastus veden kantamana, sekä kuvainnollisesti että konkreettisesti. Kaste Kristukseen liittävänä, niin, veden kantamana kristitty siten pelastuu.

Kaste ei todellakaan ole mikään muodollisuus, vaan kristitylle henki ja elämä. Se on uskontunnustus ja se on pelastava, koska se liittää pelastukseen. Jumala toimii aineen välityksellä ja tekee pelastumisesta helpon, se vain tarvitsee vastaanottaa. Kaste on pesu synneistä sekä kuvainnollisesti että fyysisesti. Jumala käyttää ainetta, jotta pelastuksen vastaanottaminen olisi jokaiselle mahdollista mahdollisimman helposti. Miksi vain käyttää jotain asiaa pelkkänä symbolina, kun se itsessään voi olla? Kaste uudestisyntymisen pesuna, itselleen tapahtuneen asian tunnustamismerkkinä, sen symbolina että konkreettisena fyysisenä pesuna. Tämä koko paketti.

Siis mistä on kyse lapsenkasteessa? Lapsen kastaminen on edellä kirjoittamani takia valtavan tärkeä asia. Tuota asiaa opettavat kaikki vanhat kirkot, siis roomalaiskatoliset, ortodoksit, anglikaanit, luterilaiset ja reformoidut, ja joukossa lienee vielä monia muita, mutta nuo ovat isoimmat suunnat. Kasteessa on kyse pelastuksen lahjoittamisesta ja vastaanottamisesta, ei pelkästä uskon tunnustamisen symbolista, kuten vapailla suunnilla enimmäkseen asia on. Lapsen kaste perustuu Jeesuksen käskyyn kastaa kaikki kansat hänen opetuslapsikseen. Lapsi tai aikuinen kastetaan, kuten Jeesus on käskenyt ja lasta tai aikuista TULEE opettaa, kuten Jeesus on käskenyt. Lapsen kohdalla opetustehtävä on vanhempien ja seurakunnan yhteinen tehtävä. Lupauksia pelastuksesta ja syntien anteeksiannosta ei annettu yksistään apostoleiden ikäpolvelle, vaan tuleville sukupolville, sekä aikuisille ETTÄ heidän jälkeläisilleen (Ap.t. 2: 38-39). Aikuinen tai lapsi kastetaan näiden lupausten vastaanottamiseen.

Jeesus käski tuoda lapset luokseen ja sanoi, että lapsi ottaa vastaan Jumalan valtakunnan Mark 10: 14-15. Joka ottaa vastaan Jumalan valtakunnan uskoo. Lapsi kastetaan siksi iästä riippuen. Koska lapsi ottaa Jumalan valtakunnan vastaan, hänen katsotaan uskovan. Lapsi on tämän takia esikuva täysi-ikäisille oikealla tavalla uskovasta.

Lapsenkaste on kuvaus Jumalan täydestä armon työstä. Jumalan lahjoittaa pelastuksen sellaisille, joka ei ymmärrä asiasta mitään ja saa ottaa sen vastaan täysin. Mitään ei vaadita, kaiken saa lahjana. Kerta kaste on vain lahjaa ja Jumalan armoa, niin se on oltava tarjolla kaikille ihmisille. Sen ulkopuolelle ei saa sulkea ketään, varsinkaan lasta. Jeesus siunatessaan lapsia ja imeväisiä, joista jälkimmäiset eivät tienneet asiasta tuon taivaallista, osoitti, että hänen sanansa lahjoittaa lapsille ja imeväisille osuuden taivaan valtakunnasta (Mark. 10: 13-16; Luuk. 18: 15-17). Luukas käyttää lasta tarkoittaessaan sanaa brefes, joka tarkoittaa sikiötä, todella pientä lasta. Siinä voi selkeästi kuvitella sylissä pidettävän lapsen, vauvan.

Kun miettii, että Paavali kuvaa kastetta ympärileikkaukseksi (Kol. 2: 11), niin ympärileikkauksessa lapsi oli kahdeksan päivän ikäinen. Lapselta itseltään ei kysytty asiasta mitään. Kaste ympärileikkauksena ymmärretään tarkoittavan, että lapsi voidaan kastaa, liittää Herran kansaan kuuluvaksi, kristityksi, Kristuksen ruumiin jäseneksi.

Kun kaste ei ole pelkkä symboli, vaan liittyminen Kristukseen, Pyhän Hengen saaminen, syntien anteeksianto, pelastus yms.., niin lapsen kastamisen tietoinen estäminen on hirviömäisyyttä. Vastustaminen ja tai estäminen on Jumalan toiminnan estämistä ja siinä ihminen pyrkii varhaiskristillisestä näkökulmasta estämään sen, ettei lapsi saa vastaanottaa pelastusta. Ihminen asettuu Jumalan toiminnan esteeksi. Toisekseen jo lapsena kastetun ihmisen meneminen kasteelle uudelleen nähdään uudelleenkasteena, sillä siinä Jumalan kerran tekemä liitto ei kelpaa, vaan ihminen omatoimisesti uusii sen. Kyse on Jumalan pelastuksen halventamisesta ja jumalanpilkasta pahimmasta päästä, raskaanluokan synti.

• lihasta lihaksi,

eikä näin ollen usko luonnostaan. Lapsen saa käyttää ja tulee käyttää kasteella ja sen jälkeen hänelle on OPETETTAVA JUMALAN TUNTEMINEN.

Kasteessa saadaan synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja, mutta se ei ole uudestisyntyminen.

Uudestisyntyminen tapahtuu vain heille, jotka USKOVAT ja uudestisyntyminen tapahtuu sitten, kun Jumala kastaa omansa Pyhällä Hengellä ja tulella.

Ihmistä sitoo yksi kastesääntö, mutta ei Jumalaa, sillä Jumala on luvannut olla läsnä kastetilaisuudessa, mutta on ilmoittanut, että parannuksen kasteen jälkeen tulee toinen kastaja ja Hän on Jeesus Kristus ja ihminen, joka on kastettu ja ottanut Pyhän Hengen ja Sanan liiton opetukset vastaan ja alkanut tavoitella niiden mukaan elämistä saa uudestisyntyä ylhäältä, ELÄVÄN VEDEN LÄHTEESTÄ, HERRASTA, eli saa syntyä Jumalasta. Tässä kasteessa ihminen upotetaan Jeesuksen ruumiiseen ja näin tämä ihminen saa siirron Jumalan valtakuntaan ja on siksi rauhallinen, iloinen ja rakastava.

Hedelmistänne te tiedätte oletteko Jumalan valtakunnassa, sillä tämän valtakunnan Kuningas on RAUHAN Kuningas ja Hänen alamaisensa rakastavat rauhaa ja rakkautta ja iloitsevat Kuninkaansa läsnäolosta.

• hierarkia

oli liian syvä, niin etten voinut vastata siihen sen varsinaisella paikalla, niin otanpa täällä puheeksi yhden asian. Viesti kuului näin:" Enhän minä riitele. Olen vain siteerannut Raamattua, mutta yhtään selvää siteerausta ei näkynyt, jossa vauvoja kastettiin! Pelkkiä olettamuksia."

En nyt ala uudestaan puhua siitä, että Raamatun mukaan kastettiin kokonaisia perhekuntia, joihin kuului tuon sanan merkityksen mukaan myös kaikenikäisiä lapsia, siis myös aivan pieniä eli vauvoja. Jos joku ei usko tuota, niin ei sitten usko. Minua kiinnostaisi se, käytetäänkö Raamatussa missään kohtaa sanaa, jonka voisi suomentaa sanaksi vauva. Vai käytetäänkö vain sanaa, joka tarkoittaa yleensä lapsia sekä isompia että pienempiä?

• muualle riitelemään

Kirjoittelusi on pelkkää riitelyä ja tyhjää jankuttamista.
        Jos sillä tavalla pelastat päiväsi, suotakoon sinulle tuollainen tyhjänpuhuminen.

• tarkat määräykset

siitä, kuinka kauan naisen oli pysyttävä kotona lapsen kanssa synnytyksen jälkeen.
        3. Moos 12:4-5
        Pojan syntymisen jälkeen 33 pv ja tytön syntymisen
        jälkeen 66 pv.
        Tämän perusteella ne lapset, jotka tuotiin Jeesuksen siunattavaksi (huom! ei kastettavaksi)) eivät olleet ihan vauvoja,.
        Sanotaanhan heistä vielä, että he tulivat ja huusivat ja heittivät palmunoksia, joten kyseessä oli melko iäkkäitä lapsia!

• on siitä,

onko lapsi perisyntinen, ja joutuuko hän kastamattomana kadotukseen perisynnin tähden.

• +0987+
        on siitä, kirjoitti:

onko lapsi perisyntinen, ja joutuuko hän kastamattomana kadotukseen perisynnin tähden.

Ei vaan Kristuksen käskystä ja omantunnon vaatimuksesta kastaa ja julistaa sanomaa Kristuksesta kaikille.

• Tunnustuskirjoista
        +0987+ kirjoitti:

Ei vaan Kristuksen käskystä ja omantunnon vaatimuksesta kastaa ja julistaa sanomaa Kristuksesta kaikille.

"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."

• "Tuottaa iankakkisen k...
        Tunnustuskirjoista kirjoitti:

"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."

niille, joita ei kasteta"!!!!!!!

Noinhan ne uskoivat keskiajalla.

• oppi
        "Tuottaa iankakkisen k... kirjoitti:

niille, joita ei kasteta"!!!!!!!

Noinhan ne uskoivat keskiajalla.

pohjautuu vielä tänä päivänäkin Tunnustuskirjoihin sekä kolmeen vanha kirkon uskontunnustukseen.
        Se on määrätty Kirkkolaissa.

• ei perustu
        oppi kirjoitti:

pohjautuu vielä tänä päivänäkin Tunnustuskirjoihin sekä kolmeen vanha kirkon uskontunnustukseen.
        Se on määrätty Kirkkolaissa.

Raamattuun?
        Jeesus sanoi:
        Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta".

• pohjautuvat
        ei perustu kirjoitti:

Raamattuun?
        Jeesus sanoi:
        Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta".

Raamattuun, luterilaisesti tulkittuna.

• kirkko seurata
        pohjautuvat kirjoitti:

Raamattuun, luterilaisesti tulkittuna.

tässäkin asiassa katolista kirkkoa?
        Sehän luopui jo tuosta julmasta opista!

• lapsikasteella
        kirkko seurata kirjoitti:

tässäkin asiassa katolista kirkkoa?
        Sehän luopui jo tuosta julmasta opista!

on jollei se hyödytä lapsen pelastumisessa?

• kirkolle!
        lapsikasteella kirjoitti:

on jollei se hyödytä lapsen pelastumisessa?

Se saa uskollisia veronmaksajia.

• Villehart
        Tunnustuskirjoista kirjoitti:

Perisyntioppi ei ole peräisin keskiajalta, vaan antiikista vanhan kirkon ajalta. Jos ihminen ei ole syntinen, ei Kristusta olisi tarvittu.

Tunnustuskirjojen teksti on edelleen voimassa olevaa opetusta ihmisestä vanhan kirkon ajalta. Se ilmaisee sen, ettei luterilaisuus ole muuttanut kristillisestä opetuksesta mitään vaan edelleen opetetaan ja uskotaan sitä, mitä apostolit (Jeesuksen oppilaat) Jeesus itse lähetti julistamaan.

Nykyihmisen on syytä lukea Raamatusta 1. Moos. 3., sillä se on unohtunut aikalailla. Ihminen on langennut ihminen, Aadamin ja Eevan lankeemus turmeli ihmisen, ihminen on yksinkertaisesti syntinen. Pelastuakseen ihminen tarvitsee Kristusta. Nykyihmisen on syytä pohtia omaa itseään ja suhdettaan Jumalaan Raamatun kautta eikä vain nykyhumanismin ihmiskäsityksen valossa. Raamattu opettaa ihmisen syntisyydestä, ei ihminen synny viattomana, kuten nykypäivänä kuvitellaan. Ihmisessä on selittämätön pahuus, vaikka miten hyvä lapsuus olisi... Ja se pahuus johtuu syntiinlankeemuksesta.

Ihminen tekee syntiä, koska hän on syntinen. Synti syntyy vain synnistä. Jos ihminen oli viaton, ei hän synnintekemiseen kykenisi, sillä hän ei siitä mitään tietäisi eikä hänellä olisi pahaa himoa, joka johtaa synnin tekemiseen. Paha himo ihmisessä, se on se perisynti ja se todellakin on synti.

Mitä on Jumalan rakkaus? Sen todella ymmärtää vasta, kun myöntää synnin ja persoonallisen pahan todellisen olemassaolon, tuntee oman syntisyytensä ja sitä kautta ymmärtää Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkityksen. Jumala pelastaa synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta, siis tuholta ja kuolemalta ikuiseen elämään ja hyvyyteen. Mikä onkaan julmuutta? Onko Jumala julma? On otettava rohkeasti Raamattu käteen ja ryhdyttävä opiskelemaan, on kohdattava rakastava Jumala Kristuksen kautta. On kysyttävä, kyseenalaistettava, opittava, etsittävä vastauksia, kysyttävä neuvoa. Sama Jumala, joka rakastaa ja puhuu rakkausta, samalla hyökkää pahuutta vastaan ja vihaa syntiä, Jumala ei silittele.

• höpöhöpööö

höpöhöpö

• Alpo Ahola

Siis mitä nimimerkki "höpöhöpööö" tahdo sanoa?

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5167
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      26
      3488
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      38
      2838
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      16
      2011
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1820
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    7. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      272
      1523
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1382
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1366
    10. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1078
    Aihe