Esikoulu koulun vai päiväkodin yhteydessä?? Mielipiteitä!

Huolestunut äiti

Meidän kunnassa ollaan nyt jyräämässä läpi ajatusta, että esikoulut laitetaan koulun yhteyteen. Tähän asti siis ollut päiväkotien yhteydessä (keskitetysti). Tiedän, että tähän on ainoastaan syynä raha ja se, että vapautetaan päiväkotipaikkoja.

MUTTA, mielestäni 5-6 -vuotiaiden ei kuulu vielä viettää päiväänsä koululuokassa ja välitunnit koululaisten kanssa. Lapsuus on muutenkin lyhyt, miksi pitää tehdä tällaisia ratkaisuja. Muualla maailmassahan tämä on tietysti tavallista, kun koulukin aloitetaan aikaisemmin.

Nyt kaipaisin mielipiteitä puolesta ja vastaan. Kokemuksia siitä, että eskari käydään koulussa. Ja jos on vertailupohjaa (esim. yksi lapsista käynyt eskarin päiväkodissa ja toinen koulussa), niin niistä olisi erityisen paljon hyötyä.

Kiitos :)

38

12613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se eskari on

      Ihan normaaleja eskariasioita siellä silti tehdään, ja sitä paitsi en millään jaksa uskoa että eskarin ulkoiluajat sijoittuisivat koulun välituntien kanssa samaan aikaan.

      Uskon että sieltä vanhasta eskarista roudataan jopa samat vanhat eskarikamppeet (tuolit, pöydät, lelut) sinne luokkaan, kun kerran siirto tapahtuu saman kunnan sisällä.

      Olisit iloinen että lapsesi (?) pääsee tutustumaan tulevaan kouluunsa jo etukäteen. Kuitenkaan esikoulun sijainti ei millään lailla lyhennä lapsena olon pituutta, paitsi ehkä oman pääsi sisällä. Eikä sinne eskariin ole pakko mennä niinkuin kouluun.

      • tarja 2

        viettävät välituntinsa 1-9 kanssa samalla pihalla,samoihin välituntiaikoihin...
        Ja kyllä,meillä eskari on kuin ennen vanhaan eka luokka,pääsääntöisesti kaikki oppivat kevät lukukauteen mennessä lukemaan yms eka luokan jutut...
        Meillä eskarilaiset käyttävät reppua,penaaleineen yms kuin muutkin koululaiset.
        Läksyäkin saavat kevätlukukaudella itse niin halutessaan,ja voit uskoa että haluavat.
        Ylimääräiset lomat ja vapaat pyydetään/anotaan kuten tavalliset koululaisetkin.
        Sen verran on vertailukohtia että siskoni lapset ovat käyneet päiväkotieskarin ja meidän tapauksissa puhutaan kahdesta täysin eri asiasta.
        Kumpi sitten parempi?
        Lapsen kehityksestä ja halukkuudestahan tässä kuitenkin on kysymys..meillä toiminut loistavasti ja ainoa mitä minä haluaisin olisi että esim. englannin kieli otettaisiin jo eskarista alkaen kuvioihin,sanoilla ja lauluilla yms.
        Ja tavallaan olen kyllä sitä mieltä minäkin että lapsuus lyhenee ainakin sillä vuodella,mutta tuon ikäinen lapsi on niin valtavan tiedonhaluinen ja innokas oppimaan että siksi näen tämän kuitenkin positiivisena muotona.


    • äiti kolmelle tytölle

      Kaikki kolme tyttöäni ovat käyneet eskarin joka on kyläkoulumme yhteydessä. Mielestäni positiivista päiväkotiin verrattuna on että heillä on vain yksi ope. Kun vein lapsiani päiväkotiin, aina oli joku uusi täti käsi ojossa että "olen harjottelija" tai "olen sijainen" tai "vaihdettiin osastoja". Nyt lapsillani on ollut koko eskarivuoden sama opettaja. Mielestäni se on plussaa! Samoin se, että koulumaailma oppilaineen, välitunteineen, ruokailuineen yms tulee näin pehmeästi tutuksi. Ainakin meillä eskariope on lastentarhanopettaja, mikä on mielestäni hyvä asia. Ei siis ole luokanopettaja. Olen ollut tyytyväinen, lapseni ovat tykänneet.

      Ja kouluunlähtö on ollut helppoa, koska koulu, opettajat, oppilaat, tilat (esim wc, ruokala) kaikki tuttua!

      • meilläkin

        Koin sen hyväksi jutuksi .Koulun alku ei sitten jännittänytkään enää kun kaikki oli tuttua .


      • päiväkotiin
        meilläkin kirjoitti:

        Koin sen hyväksi jutuksi .Koulun alku ei sitten jännittänytkään enää kun kaikki oli tuttua .

        ovat pieniä vielä kouluun.


      • erityisasemassa,
        päiväkotiin kirjoitti:

        ovat pieniä vielä kouluun.

        koululaiset tekevät tuttavuutta ja pitävät näitä "vauvoina". Onnellinen tilanne kun tuttavuuksia syntyy myös vanhempiin oppilaisiin, se näyttää luovan myös turvaa ja yhtäkään aamua ei ole ollut että olisi pelottanut mennä isoon kouluun. Tuo eskarilaisen innostus kun pysyisi läpi koulumaailman.


      • äiti kolmelle tytölle
        päiväkotiin kirjoitti:

        ovat pieniä vielä kouluun.

        Kun vein lapsiani päiväkotiin, se maailma tuntui aika isolta. Oli tätiä joka lähtöön. Joku teki aamuvuoroa, joku iltavuoroa. Koskaan ei tiennyt kuka on tänään vastassa. Ja sitten vaihtoivat osastoja, ottivat harjottelijoita jne. Koko ajan vaihtuivat aikuiset. Myös lapsissa on melkoinen vaihtuvuus päiväkodissa. Oli mielestäni aika hulabaloota.

        Kun lapseni menivät oman kylän kouluun eskariin, oli heillä koko vuoden sama ope. Yksi ja sama avustaja toimi heidän kanssaan. Muutama muu koulun opettaja tuli vuoden aikana tutuksi. Vaihtuvuutta ei ollut. Olin tyytyväinen, samoin lapseni.


      • ja todella merkittävä
        äiti kolmelle tytölle kirjoitti:

        Kun vein lapsiani päiväkotiin, se maailma tuntui aika isolta. Oli tätiä joka lähtöön. Joku teki aamuvuoroa, joku iltavuoroa. Koskaan ei tiennyt kuka on tänään vastassa. Ja sitten vaihtoivat osastoja, ottivat harjottelijoita jne. Koko ajan vaihtuivat aikuiset. Myös lapsissa on melkoinen vaihtuvuus päiväkodissa. Oli mielestäni aika hulabaloota.

        Kun lapseni menivät oman kylän kouluun eskariin, oli heillä koko vuoden sama ope. Yksi ja sama avustaja toimi heidän kanssaan. Muutama muu koulun opettaja tuli vuoden aikana tutuksi. Vaihtuvuutta ei ollut. Olin tyytyväinen, samoin lapseni.

        Yksi todella merkittävä ero siinä onko eskari koulupuolen vai päivähoidon puolen hoidettavissa on henkilökunnan määrä. Koulupuolella mikään laki ei kerro maksimimääriä per lapsiryhmä/yksi aikuinen. Ei mikään. Päivähoitopuolella noudatetaan lapsiryhmissä päivähoidossa säädettyjä rajoja.Käytännössä se näkyy tässä:
        Oma lapseni on päivähoidon eskarissa, hoitotätejä 20 lapselle on yhteensä 4 ja 1 avustaja. Kaverin lapsi on koulun eskarissa ja siellä 20 lapsen kanssa on 1 eskariope. Ei ketään muuta. Täysin laillista hommaa.

        Sitten hoitoa tarvitsevat eskarilaiset ovat valmiiksi hoitopaikassa päiväkodissa, koulun eskarilaiset voivat joutua jonnekin muualle iltapäivähoitoon. Entäs eskarilaiset lomaviikoilla? Jos et saa sille viikolle vapaata, päiväkodissa on hyvässä hoidossa, koulun puolella etsit kuumeisesti jotain ratkaisua viikon ajaksi.

        Koululla eskareille on varattu yksi luokka mahdollisuus käyttää ehkä musiikki-, kuvataideluokkia sekä liikuntasalia tarkoin rajattuina aikoina. Päivähoidossa eskarilaisilla on kokonainen osasto kodinomaisesti sisustettuna.
        Tarvitseeko sanoa kumman systeemin puolesta äänestän.


      • äiti kolmelle tytölle
        ja todella merkittävä kirjoitti:

        Yksi todella merkittävä ero siinä onko eskari koulupuolen vai päivähoidon puolen hoidettavissa on henkilökunnan määrä. Koulupuolella mikään laki ei kerro maksimimääriä per lapsiryhmä/yksi aikuinen. Ei mikään. Päivähoitopuolella noudatetaan lapsiryhmissä päivähoidossa säädettyjä rajoja.Käytännössä se näkyy tässä:
        Oma lapseni on päivähoidon eskarissa, hoitotätejä 20 lapselle on yhteensä 4 ja 1 avustaja. Kaverin lapsi on koulun eskarissa ja siellä 20 lapsen kanssa on 1 eskariope. Ei ketään muuta. Täysin laillista hommaa.

        Sitten hoitoa tarvitsevat eskarilaiset ovat valmiiksi hoitopaikassa päiväkodissa, koulun eskarilaiset voivat joutua jonnekin muualle iltapäivähoitoon. Entäs eskarilaiset lomaviikoilla? Jos et saa sille viikolle vapaata, päiväkodissa on hyvässä hoidossa, koulun puolella etsit kuumeisesti jotain ratkaisua viikon ajaksi.

        Koululla eskareille on varattu yksi luokka mahdollisuus käyttää ehkä musiikki-, kuvataideluokkia sekä liikuntasalia tarkoin rajattuina aikoina. Päivähoidossa eskarilaisilla on kokonainen osasto kodinomaisesti sisustettuna.
        Tarvitseeko sanoa kumman systeemin puolesta äänestän.

        Hyviä pointteja! Mutta kyllä miedän kyläkoulussa eskariope piti huolen , että kun hänellä oli iso ryhmä, hänellä oli myös avustaja. Ei suostunut toimimaan ilman avustajaa, vaan sanoi nimenomaan että se on laitonta... En tiedä sitten jos porukka on ekaluokkalaisten joukossa. Sitä minäkään en kannata!


      • on ollut
        ja todella merkittävä kirjoitti:

        Yksi todella merkittävä ero siinä onko eskari koulupuolen vai päivähoidon puolen hoidettavissa on henkilökunnan määrä. Koulupuolella mikään laki ei kerro maksimimääriä per lapsiryhmä/yksi aikuinen. Ei mikään. Päivähoitopuolella noudatetaan lapsiryhmissä päivähoidossa säädettyjä rajoja.Käytännössä se näkyy tässä:
        Oma lapseni on päivähoidon eskarissa, hoitotätejä 20 lapselle on yhteensä 4 ja 1 avustaja. Kaverin lapsi on koulun eskarissa ja siellä 20 lapsen kanssa on 1 eskariope. Ei ketään muuta. Täysin laillista hommaa.

        Sitten hoitoa tarvitsevat eskarilaiset ovat valmiiksi hoitopaikassa päiväkodissa, koulun eskarilaiset voivat joutua jonnekin muualle iltapäivähoitoon. Entäs eskarilaiset lomaviikoilla? Jos et saa sille viikolle vapaata, päiväkodissa on hyvässä hoidossa, koulun puolella etsit kuumeisesti jotain ratkaisua viikon ajaksi.

        Koululla eskareille on varattu yksi luokka mahdollisuus käyttää ehkä musiikki-, kuvataideluokkia sekä liikuntasalia tarkoin rajattuina aikoina. Päivähoidossa eskarilaisilla on kokonainen osasto kodinomaisesti sisustettuna.
        Tarvitseeko sanoa kumman systeemin puolesta äänestän.

        paljon eskarissa aikuisia, kun yleensä 21 lapsen ryhmässä on kolme aikuista mahdolliset avustajat.


      • lto/lo
        ja todella merkittävä kirjoitti:

        Yksi todella merkittävä ero siinä onko eskari koulupuolen vai päivähoidon puolen hoidettavissa on henkilökunnan määrä. Koulupuolella mikään laki ei kerro maksimimääriä per lapsiryhmä/yksi aikuinen. Ei mikään. Päivähoitopuolella noudatetaan lapsiryhmissä päivähoidossa säädettyjä rajoja.Käytännössä se näkyy tässä:
        Oma lapseni on päivähoidon eskarissa, hoitotätejä 20 lapselle on yhteensä 4 ja 1 avustaja. Kaverin lapsi on koulun eskarissa ja siellä 20 lapsen kanssa on 1 eskariope. Ei ketään muuta. Täysin laillista hommaa.

        Sitten hoitoa tarvitsevat eskarilaiset ovat valmiiksi hoitopaikassa päiväkodissa, koulun eskarilaiset voivat joutua jonnekin muualle iltapäivähoitoon. Entäs eskarilaiset lomaviikoilla? Jos et saa sille viikolle vapaata, päiväkodissa on hyvässä hoidossa, koulun puolella etsit kuumeisesti jotain ratkaisua viikon ajaksi.

        Koululla eskareille on varattu yksi luokka mahdollisuus käyttää ehkä musiikki-, kuvataideluokkia sekä liikuntasalia tarkoin rajattuina aikoina. Päivähoidossa eskarilaisilla on kokonainen osasto kodinomaisesti sisustettuna.
        Tarvitseeko sanoa kumman systeemin puolesta äänestän.

        missä tahansa, vaikka koululuokassa, koulutetttujen aikuisten ja lasten suhdeluvun on oltava 1/13, siis yksi koulutettu aikuinen 13 osapäiväistä yli kolmevuotista(alle 5h) lasta kohden. Sama suhdeluku on myös päiväkodin yhteydessä olevassa eskarissa. JOs lapset ovat kokopäivähoidossa niin tuo suhdeluku on 1 kelpoisuuden omaava aikuinen/ 7 yli kolmevuotiasta lasta.

        Päivähoitolain suhdeluvut pätevät siis aina silloin kun ryhmässä on alle oppivelvollisuusikäisiä (esiopetusikäisiä)lapsia.


      • Yksi ope/ryhmä
        ja todella merkittävä kirjoitti:

        Yksi todella merkittävä ero siinä onko eskari koulupuolen vai päivähoidon puolen hoidettavissa on henkilökunnan määrä. Koulupuolella mikään laki ei kerro maksimimääriä per lapsiryhmä/yksi aikuinen. Ei mikään. Päivähoitopuolella noudatetaan lapsiryhmissä päivähoidossa säädettyjä rajoja.Käytännössä se näkyy tässä:
        Oma lapseni on päivähoidon eskarissa, hoitotätejä 20 lapselle on yhteensä 4 ja 1 avustaja. Kaverin lapsi on koulun eskarissa ja siellä 20 lapsen kanssa on 1 eskariope. Ei ketään muuta. Täysin laillista hommaa.

        Sitten hoitoa tarvitsevat eskarilaiset ovat valmiiksi hoitopaikassa päiväkodissa, koulun eskarilaiset voivat joutua jonnekin muualle iltapäivähoitoon. Entäs eskarilaiset lomaviikoilla? Jos et saa sille viikolle vapaata, päiväkodissa on hyvässä hoidossa, koulun puolella etsit kuumeisesti jotain ratkaisua viikon ajaksi.

        Koululla eskareille on varattu yksi luokka mahdollisuus käyttää ehkä musiikki-, kuvataideluokkia sekä liikuntasalia tarkoin rajattuina aikoina. Päivähoidossa eskarilaisilla on kokonainen osasto kodinomaisesti sisustettuna.
        Tarvitseeko sanoa kumman systeemin puolesta äänestän.

        "Todella merkittävä"
        Olen toiminut parikymmentä vuotta esikoulunopettajana. Puolet ajasta päiväkodissa ja toisen puolen koulun yhteydessä.

        Koulun puolellakin on lapsiryhmärajat. Jos lapsia on vähintään 14, on opettajalla avustaja! Ryhmä max. 20.
        Koulun esikoululuokka on sisustettu hyvin lapset huomioiden.

        Alan ja molemmat toimintatavat (esikoulu päiväkodissa tai koulussa) hyvin tuntevana voin sanoa, että mielestäni esikoulun paikka on ehdottomasti koulun yhteydessä. Lisäksi haluan sanoa mielipiteeni monen aikuisen läsnäolosta lapsiryhmässä: mitä useampia aikuisia ryhmässä on, sitä huonommin ryhmä toimii/keskittyy.

        Ulkoilut olemme järjestäneet niin, että emme ole jokaisella koulun välitunnilla ulkona. Esikoulun ulkoilu on laitettu pidempiaikaiseksi eli 30-45 minuuttia, josta ajasta osan olemme täysin ilman koululaisia. Lisäksi koulussamme toimii kummiluokkatoiminta. Esikoululaisilla on oma kummiluokka ja siis jokaisella esikoululaisella on oma kummioppilas. Kummit (niin tytöt kuin pojat) ovat kiinteästi yhdessä esikoululaisten kanssa vieden heitä välitunnilla reppuselässä, pelaten yhdesä tai leikkivät hiekkalaatikolla yhdessä.

        Esikoululaiset voivat tarvittaessa käyttää huomattavan vapaasti koulun kaikkia tiloja. Minun mielestäni tilaa koulussa on käytettävissä paremmin kuin päiväkodissa.

        Mielestäni yksi päivähoidon pahin ongelma on se, että siellä on liian monta aikuista lapsiryhmässä. Kun on monta kokkia, tulee sopastakin huono.

        Itse en laittaisi lastani koskaan päiväkotiin.


    • lapsihan

      kävi aikoinaan eskari koulun yhteydessä. Todella hyvä ratkaisu, samalla tuli tuleva koulurakennus, koulutie ja kaikki koulun toiminnot tutuiksi. Ruokailu sujui koulun ruokalassa, käytiin koulun kirjastossa ja eskarilaiset tutustuivat myös joihinkin koulun oppilaisiin. Ekalle luokalle siirtyminen sujui saumatta. Lapsuus ei todellakaan lopu koulunaloittamiseen, vaan tuvanhempien tulea tarvitaan vielä pitkään

    • on yleensä

      vaan esiopetus ei päivähoitoa eli on varmaan ihanneratkaisu lapselle, jonka vanhempi on kotona. Mutta jos lapsi tarvitsee esiopetuksen lisäksi päivähoitoa, niin silloin paikka on yleensä päiväkodissa. Päiväkodissa eskarit saavat olla niitä talon vanhimpia ja osaavimpia, esimerkkejä muille. Koululla he yleensä ovat niitä pienimpiä ja lellikkejä monille isommille koululaisille. Joskus koulun eskarissa on vaan se yksi lastentarhanopettaja ja ehkä avustaja (jos myös hoitoa, silloin enemmän henkilökuntaa). Päiväkodissa taas on yleensä kaksi lastentarhanopettajaa ja hoitaja. Päiväkodin puolella varmasti eskari on enemmän leikinomaisempaa, kun päivä on monilla pidempi. Niille, jotka ovat myös hoidossa eskarin lisäksi, myös se iltapäivä on eskaria, vaikka ei varsinaista esiopetusaikaa olekaan. Molemmissa on puolensa.

      • tarja 2

        lapset siirtyvät eskarituntien jälkeen iltapäiväkerhoon....joka on myös koulun tiloissa/yhteydessä...mahdollinen aamuhoito tapahtuu ryhmiksessä joka on myös koulun yhteydessä...


    • eskarinope koulusta

      Olen ollut antamassa esiopetusta niin päiväkodissa kuin koulussakin ja omalta kohdaltani pidän enemmän esiluokanopettajan työstä koulussa.

      Vanhemmat suhtautuvat opetukseen vakavammin ja tuovat lapsensa ajoissa, silloin kun koulu ja myös esiopetus alkaa. Jakotunteja on neljä eli paikalla on vain puolet ryhmästä, muut ovatvielä/jo kotona tai iltaäpäivähoidossa. Suunnittelulle ja valmistelulle on enemmän aikaa. Lapset ovat säännöllisemmin paikalla. Oppilaita on vähemmän kuin päiväkodissa ja työntekijöitä on opettajan lisäksi avustaja sekä iltapäivähoitaja.
      Lisäksi käytössämme on kaikki koulun tilat, esim. iso jumppasali.

      Opetus saattaa olla koulumaisempaa johtuen ympäristöstä, meillä esim. on koulun luokkahuone. Leikkiä ei ole unohdettu, mutta sillä ei myöskään voi korvata suunnittelematta jäänyttä tuntia. Koulun aikataulua emme noudata paitsi tuntien alkamisen ja loppumisen kohdalla. Lomat on niin lapsilla kuin henkilökunnallakin lukukausien mukaiset. Päivähoitoa tarvitsevat lapset hoidetaan päiväkodissa ihan niinkuin muutenkin loma-aikoina ryhmiä työntekijöineen yhdistellen.

      Päiväkotiin en kaipaa takaisin ja eskarilaiset ovat edelleen minun juttuni. Omaksi onnekseni saan tehdä työtä, josta pidän ja vieläpä mieleisessäni paikassa mieleiselläni tavalla. Kaikkia en voi miellyttää, onneksi vanhemmilla on yleensä mahdollisuus valita.

      • varmaan

        koulun yhteydessä. Muuallakin maailmassa mennään 6-vuotiaana kouluun. Miksi ei meilläkin voitaisi?


    • teillä

      on järjestetty sijaiset, jos eskariope on kipeänä ja olette koulun yhteydessä? Päiväkodillahan tuo ei ole ongelma, koska ryhmässä on usein kaksi lastentarhanopettajaa ja hoitaja ja tarvittaessa apua saa toisista ryhmistä. Ei kai siellä koulun puolella muut opettajat riennä avuksi eskareille? Tiedän tilanteita, missä eskariope kipeänä, joten ryhmän avustaja on ollut koko päivän yksin ryhmän kanssa koko päivän ja vetänyt eskarin.

      • tarja 2

        koulutetut,vakituiset kouluavustajat vetävät eskariopen poissaolo päivät....meillä ei kylläkään ole ryhmäkoot suuria maksimissaan 7 lasta...


      • eskarinope koulusta

        Tämä on taas mielestäni paremmin järjestetty kuin päiväkotivuosinani. Ei meitä ollut kahta lastentarhanopettajaa kuin joskus 1980-luvulla, opeja oli yksi ja lastenhoitajia kaksi, lapsia 21. Jos joku oli pois, ei tilalle tullut ketään vaan sitten selvittiin kahdestaan. Mistä ryhmästä se kolmas olisi otettu, se olisi puuttunut sitten sieltä. Suo siellä, vetelä täällä.

        Jos minä olen poissa, on minulle tähän asti aina tullut sijainen. Sijaisina on usein opiskelijoita ja samat sijaiset siajistavat muitakin opeja eli sijaisetkin tulevat eskareille tutuiksi. Jos avustaja on pois, on tähän saakka hänellekin aina saatu sijainen. Eli yksin ei olla koskaan.
        Avustaja voidaan toki palkata opettajan sijaiseksi, silloin hän on virkavapaalla omasta työstään ja hoitaa opettajan sijaisuutta.


    • äti kans

      puolesta. Kun lapsi käy eskarin "oikeassa" koulussa niin hän samalla oppii koulun ns. rutiinin, päiväkodissa ei ole samanlaista jämäkkyyttä. Oma lapseni oli aikoinaan alkuun koulussa, kulki linja-autolla koululle ja taksissa takaisin. Muuton vuoksi eskari jatkui päiväkodissa ja tyttö oli pettynyt, opetus ei ollut samalla tasolla kun koulussa.Riippuu paljon lapsesta, toiset tykkäävät olla "oikeassa" koulussa.

      • ihmettelevä olio

        Mikä kiire niistä lapsista on saada "oikeita koululaisia" jo eskarilaisina? Eikö olisi ihanaa, kun lapsi saisi olla oma pieni itsensä turhia koulupaineita vielä sen viimeisen vuoden. Kyllä siellä koulun penkillä ehtii istua vielä monta vuotta. Toki osa eskarilaisista on jo ihan valmiita kouluun eivätkä tarvitse niin paljon leikkiaikaa ja huolenpitoa, kun taas osa eskarilaisista on vielä ihan pikkuisia eivätkä ihan oikeasti selviäsi vielä koulumaailmassa. Heille leikki ja aikuisen tuki ja turva on vielä tosi tärkeää. Enkä sano etteikö näitä olisi koulun puolella, mutta päiväkodilla kuitenkin useampi aikuinen (joo, joo on enemmän lapsiakin, mutta kuitenkin). Ja kyllä vaan niitä eskarilaisia vanhemmat pitävät isompina kuin ovatkaan, jos ovat eskarissa koululla.


      • äiti kans
        ihmettelevä olio kirjoitti:

        Mikä kiire niistä lapsista on saada "oikeita koululaisia" jo eskarilaisina? Eikö olisi ihanaa, kun lapsi saisi olla oma pieni itsensä turhia koulupaineita vielä sen viimeisen vuoden. Kyllä siellä koulun penkillä ehtii istua vielä monta vuotta. Toki osa eskarilaisista on jo ihan valmiita kouluun eivätkä tarvitse niin paljon leikkiaikaa ja huolenpitoa, kun taas osa eskarilaisista on vielä ihan pikkuisia eivätkä ihan oikeasti selviäsi vielä koulumaailmassa. Heille leikki ja aikuisen tuki ja turva on vielä tosi tärkeää. Enkä sano etteikö näitä olisi koulun puolella, mutta päiväkodilla kuitenkin useampi aikuinen (joo, joo on enemmän lapsiakin, mutta kuitenkin). Ja kyllä vaan niitä eskarilaisia vanhemmat pitävät isompina kuin ovatkaan, jos ovat eskarissa koululla.

        että oppivat kuinka koulussa toimitaan. Olisi tosi ihanaa kun kaikki vanhemmat voisivat hoitaa lapset kotona ja heillä olisi oikeasti aikaa puuhastella lastensa kanssa vielä sen viimeisen vuoden.Mielestäni lapsille jotka, eivät ole olleet eskarissa ollenkaan tai ovat päiväkodin ryhmissä, on vaikeampaa aloittaa koulunkäynti "oikeassa koulussa". Eron huomaa selvästi ja he tarvitsevat enemmän opettajan huomiota.Koulussa tapahtuva eskari opetus on sitä oikeata koulunkäyntiä ja lapset yleensä ovat innostuneita. Tämä mainitsemasi osa eskarilaisista,jotka ovat vielä pikkuisia kouluun voisivat aloittaa koulunsa myöhemmin, jolloin heilläkin olisi helpompaa. Yleensä 1. luokalla on eri tasoisia lapsia ja se vaatii opettajalta välillä käsittämättömiä kykyjä hoitaa homma.


      • meidän
        äiti kans kirjoitti:

        että oppivat kuinka koulussa toimitaan. Olisi tosi ihanaa kun kaikki vanhemmat voisivat hoitaa lapset kotona ja heillä olisi oikeasti aikaa puuhastella lastensa kanssa vielä sen viimeisen vuoden.Mielestäni lapsille jotka, eivät ole olleet eskarissa ollenkaan tai ovat päiväkodin ryhmissä, on vaikeampaa aloittaa koulunkäynti "oikeassa koulussa". Eron huomaa selvästi ja he tarvitsevat enemmän opettajan huomiota.Koulussa tapahtuva eskari opetus on sitä oikeata koulunkäyntiä ja lapset yleensä ovat innostuneita. Tämä mainitsemasi osa eskarilaisista,jotka ovat vielä pikkuisia kouluun voisivat aloittaa koulunsa myöhemmin, jolloin heilläkin olisi helpompaa. Yleensä 1. luokalla on eri tasoisia lapsia ja se vaatii opettajalta välillä käsittämättömiä kykyjä hoitaa homma.

        päiväkodin eskarit ihan hyvin aloittaneet koulunkäynnin, vaikka eivät koululla eskaria käyneetkään. Tottakai sieltä löytyy, niitä joilla vaikeuksia, mutta niin on varmasti koululla eskarin käyneilläkin. Meillä käydään jo 3-vuotiaasta asti koululla jumppaamassa, eskarissa käyvät kerran viikossa syömässä koululla. Keväällä koululaiset (eka tai neljäsluokkalaiset) käyvät päiväkodilla vierailemassa ja eskarit käyvät koululla. Eli eivät siis ummikkoina kouluun mene. Ja toisaalta on ihan kiva, että siihen koulun aloitukseen liittyy sitten jotain ihan uutta, kun siirtyy päiväkodista kouluun.


      • äiti kans
        meidän kirjoitti:

        päiväkodin eskarit ihan hyvin aloittaneet koulunkäynnin, vaikka eivät koululla eskaria käyneetkään. Tottakai sieltä löytyy, niitä joilla vaikeuksia, mutta niin on varmasti koululla eskarin käyneilläkin. Meillä käydään jo 3-vuotiaasta asti koululla jumppaamassa, eskarissa käyvät kerran viikossa syömässä koululla. Keväällä koululaiset (eka tai neljäsluokkalaiset) käyvät päiväkodilla vierailemassa ja eskarit käyvät koululla. Eli eivät siis ummikkoina kouluun mene. Ja toisaalta on ihan kiva, että siihen koulun aloitukseen liittyy sitten jotain ihan uutta, kun siirtyy päiväkodista kouluun.

        tuota "kyllä meidän jne....", kaikkia päiväkoteja ei voi laittaa samaan kastiin. Minä kirjoitin millaista meilläpäin on. Minun mielipiteeni on erilainen kuin sinun ja hyvä näin sillä jokapaikassa ei ole yhtähyvin järjestetty eskarilaisten asioita kun teillä.


      • saat sanoa
        äiti kans kirjoitti:

        tuota "kyllä meidän jne....", kaikkia päiväkoteja ei voi laittaa samaan kastiin. Minä kirjoitin millaista meilläpäin on. Minun mielipiteeni on erilainen kuin sinun ja hyvä näin sillä jokapaikassa ei ole yhtähyvin järjestetty eskarilaisten asioita kun teillä.

        mielipiteesi, niin miksi minä en saa. Olenhan sanonut, että molemmissa on puolensa, mutta itse pidän enemmän tuosta päiväkodin eskarista. Jos et mielipiteitä kestä, niin ei voi mitään.


      • Onko näin?

        Ai, tuommoinen 6 vuotias ymmärtää jo opetuksen tasonkin! Ettei vaan olis äidin oletus asiasta.


      • se opetuksen
        Onko näin? kirjoitti:

        Ai, tuommoinen 6 vuotias ymmärtää jo opetuksen tasonkin! Ettei vaan olis äidin oletus asiasta.

        taso riipu enemmän esiopettajan taidoista ja ehkä jonkun verran persoonastakin kuin esikoulun sijainnista.


      • äti kans
        Onko näin? kirjoitti:

        Ai, tuommoinen 6 vuotias ymmärtää jo opetuksen tasonkin! Ettei vaan olis äidin oletus asiasta.

        opetus ei ollut samalla tasolla, kun luet uudestaan niin siinä oli pilkku välissä. Oikeastaan tyttöni oli jo 6v niin fiksu että olisi voinut arvostella opetuksen tasonkin. Kun luet viestit ajatuksella niin voi olla että olet niin fiksu että tajuat kirjoitettua.


      • sivusta seurannut
        äti kans kirjoitti:

        opetus ei ollut samalla tasolla, kun luet uudestaan niin siinä oli pilkku välissä. Oikeastaan tyttöni oli jo 6v niin fiksu että olisi voinut arvostella opetuksen tasonkin. Kun luet viestit ajatuksella niin voi olla että olet niin fiksu että tajuat kirjoitettua.

        löytyy päiväkodin puoleltakin hyviä eskariopettajia ihan niin kuin koulunpuoleltakin. Samoin molemmista löytyy niitä vähän vähemmän hyviä opettajia. Ei siis kyllä riipu siitä paikasta, missä esiopetusta antaa, vaan ihan siitä opettajasta ja hänen motivaatiostaan, persoonastaan, työtavoistaan ym. Meillä on päiväkodin puolella eskariopettajia, jotka ovat olleet koulun eskarissakin. Eli ne lto:t saattavat vaihdella koulun ja päiväkodin välillä, joten ei voi sanoa, että toisessa olisi parempaa opetusta kuin toisessa. On ihan yksilöllistä tuo opetuksen taso, voi olla tosi hyviä eskariryhmiä päiväkodin puolella ja huonoja koulun puolella ja päinvastoin.


      • Yksi ope/ryhmä
        ihmettelevä olio kirjoitti:

        Mikä kiire niistä lapsista on saada "oikeita koululaisia" jo eskarilaisina? Eikö olisi ihanaa, kun lapsi saisi olla oma pieni itsensä turhia koulupaineita vielä sen viimeisen vuoden. Kyllä siellä koulun penkillä ehtii istua vielä monta vuotta. Toki osa eskarilaisista on jo ihan valmiita kouluun eivätkä tarvitse niin paljon leikkiaikaa ja huolenpitoa, kun taas osa eskarilaisista on vielä ihan pikkuisia eivätkä ihan oikeasti selviäsi vielä koulumaailmassa. Heille leikki ja aikuisen tuki ja turva on vielä tosi tärkeää. Enkä sano etteikö näitä olisi koulun puolella, mutta päiväkodilla kuitenkin useampi aikuinen (joo, joo on enemmän lapsiakin, mutta kuitenkin). Ja kyllä vaan niitä eskarilaisia vanhemmat pitävät isompina kuin ovatkaan, jos ovat eskarissa koululla.

        Sinulle ihmettelevä olio!

        Miksi lapsella olisi koulupaineita, jos hän on esikoulunsa koulun yhteydessä?
        Eihän paikka lapselle paineita aiheuta.

        Luin netistä tutkimuksen Suomen esikouluista. Sen perusteella päiväkotien esikouluissa lapset leikkivät vähemmän kuin koulun esikouluissa.
        Koulun esikoulussa on joka päivä leikkiä ulkona ja sisälä erilaisa pelejä ja lapsen iän mukaista toimintaa.

        Mielestäni koulun esikoulu on suunnitelmallisempaa ta tavoitteellisempaa kuin päiväkodin esikoulu.


    • ei-päiväkodille

      Hyvähyvä koulun esiluokat!!!!! Olen opettajana koulun esiluokassa ja olen käytännössä todennut se sata kertaa paremmaksi kuin päiväkodin esiopetuksen. Sen takia, että lapset saavat oikean suunnan katsoa eteen päin eikä tarvi kuvitella ja pelätä koulua. Jos jotain pelkoja liittyy koulun aloittamiseen, ne ovat aikuisilta peräisin.Tätä päivää ei ole säilyttää lasta samassa paikassa kymmentä tuntia päivässä. Meillä ovat lapset paremmissa lähtökohdissa koulun aloittamisessa kuin päiväkodista tulleet. Se on todettu moneen kertaan vuosien varrella.

      • samaa mieltä!

        Päiväkotien esiopetus tahtoo lastentarhanopettajilla mennä usein sellaiseksi suunnittelemattomaksi hulabalooksi. Koulun puolella toimiessaan hekin joutuvat tsemppaamaan enemmän, kun eskaritoimintaa on muukin opettajakunta "sivusta seuraamassa". Pienemmillä paikkakunnilla eskarit sijoitetaan usein yhdysluokkaan ykkösten kanssa ja silloin opetuksesta vastaa luokanopettaja, jolla koulutuksensa puolesta on parempi näkemys siitä, mitkä asiat ovat eskareille tärkeitä oppia tulevaa ykkösluokkaa varten.


      • lastentarhuri&luokanope
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Päiväkotien esiopetus tahtoo lastentarhanopettajilla mennä usein sellaiseksi suunnittelemattomaksi hulabalooksi. Koulun puolella toimiessaan hekin joutuvat tsemppaamaan enemmän, kun eskaritoimintaa on muukin opettajakunta "sivusta seuraamassa". Pienemmillä paikkakunnilla eskarit sijoitetaan usein yhdysluokkaan ykkösten kanssa ja silloin opetuksesta vastaa luokanopettaja, jolla koulutuksensa puolesta on parempi näkemys siitä, mitkä asiat ovat eskareille tärkeitä oppia tulevaa ykkösluokkaa varten.

        pelkän luokanopettajakoulutuksen saanut opettaja on todellakin OPETTAJA ja eskarit hänen yhdysluokassaan aloittavat koulun kuusivuotiaina läksyineen ym. Kuitenkin esikoululaisten pitäisi olla oppimassa valmiuksia opiskeluun, ei vielä opiskelemassa ykkösen asioita (jotka toki menevät paljon päällekkäin eskarin tavoitteiden ja sisältöjen kanssa). Useat koulun esiopetukseen tulevat ovat ns. kotilapsia, joilla ei välttämättä ole edes kokemusta ryhmästä ja siihen kuulumisesta. Koulussa nämä pikkuruiset pahimmassa tapauksessa istutetaan pulpettiin tahdilla 45 min /15 min.
        LAstentarhanopettajan koulutus antaa opettajalle valmiuksia ymmärtää pienen oppimaan oppijan kasvua ja kehitystä. Luokanopettajille lapsi "syntyy" seitsemänvuotiaana.

        Itse olen kouutukseltani sekä lto että lo vieläpä niin, että olen työskennellyt pitkään lastentarhanopettajana ja esiopettajana. Olen tehnyt työtä lastentarhanopettajana luokanopettajan parina yhdysluokassa (0-1) ja tuolloin ajatus esiopetuksesta koulussa selkiytyi todella kirkkaasti mielessäni. Koulu on ihan hyvä ympäristö esiopetukselle tietyin edellytyksin, silti sanoisin että päiväkotiympäristö on parempi. Leikki on se, mikä on tärkeintä vielä kuusivuotiaalle ja oppiminen pitää nivoa leikkiin.

        Tällä hetkellä työskentelen yhdysluokassa (0-1)luokanopettajana ja olen jatkuvasti yrittänyt pitää mielessä eskareiden erityistarpeet, vaikka heillä oma lastentarhanopettaja(luojan kiitos) parinani työskenteleekin.


      • myös kaksinkertainen OPETTAJA
        lastentarhuri&luokanope kirjoitti:

        pelkän luokanopettajakoulutuksen saanut opettaja on todellakin OPETTAJA ja eskarit hänen yhdysluokassaan aloittavat koulun kuusivuotiaina läksyineen ym. Kuitenkin esikoululaisten pitäisi olla oppimassa valmiuksia opiskeluun, ei vielä opiskelemassa ykkösen asioita (jotka toki menevät paljon päällekkäin eskarin tavoitteiden ja sisältöjen kanssa). Useat koulun esiopetukseen tulevat ovat ns. kotilapsia, joilla ei välttämättä ole edes kokemusta ryhmästä ja siihen kuulumisesta. Koulussa nämä pikkuruiset pahimmassa tapauksessa istutetaan pulpettiin tahdilla 45 min /15 min.
        LAstentarhanopettajan koulutus antaa opettajalle valmiuksia ymmärtää pienen oppimaan oppijan kasvua ja kehitystä. Luokanopettajille lapsi "syntyy" seitsemänvuotiaana.

        Itse olen kouutukseltani sekä lto että lo vieläpä niin, että olen työskennellyt pitkään lastentarhanopettajana ja esiopettajana. Olen tehnyt työtä lastentarhanopettajana luokanopettajan parina yhdysluokassa (0-1) ja tuolloin ajatus esiopetuksesta koulussa selkiytyi todella kirkkaasti mielessäni. Koulu on ihan hyvä ympäristö esiopetukselle tietyin edellytyksin, silti sanoisin että päiväkotiympäristö on parempi. Leikki on se, mikä on tärkeintä vielä kuusivuotiaalle ja oppiminen pitää nivoa leikkiin.

        Tällä hetkellä työskentelen yhdysluokassa (0-1)luokanopettajana ja olen jatkuvasti yrittänyt pitää mielessä eskareiden erityistarpeet, vaikka heillä oma lastentarhanopettaja(luojan kiitos) parinani työskenteleekin.

        No nythän hauskasti ilmaisit asiasi. Leikkiminen on yhtä lailla koulussa esiintyvä luonnonvara kuin päiväkodissakin. Opettajana - vaikka suuraakkosin kirjoitettuna - pidän huolen siitä, että kuusivuotias saa sen opetuksen kuin ikäiselleen on sopivaa niillä menetelmillä kuin hyväksi on koettu. Eli leikillä on huomattava menetelmällinen osuus oppimisessa. Tämähän on jokaisen opettajan tiedossa, oli sitten lo tai lto. Päiväkodeissa usein vain puuttuu johdonmukaisuus opetus- ja kasvatustyössä, koska siellä ei oppimista arvosteta lapsen kasvun ja kehityksen olennaisena osana. 'Me vaan hoidetaan' eikä olla lapsiepäystävällisiä opettajia ollenkaan... Onpa hyvä, että sinulle on kirkastunut ero sinun ja työparisi opettajuuden välillä.


      • voisitko selittää
        myös kaksinkertainen OPETTAJA kirjoitti:

        No nythän hauskasti ilmaisit asiasi. Leikkiminen on yhtä lailla koulussa esiintyvä luonnonvara kuin päiväkodissakin. Opettajana - vaikka suuraakkosin kirjoitettuna - pidän huolen siitä, että kuusivuotias saa sen opetuksen kuin ikäiselleen on sopivaa niillä menetelmillä kuin hyväksi on koettu. Eli leikillä on huomattava menetelmällinen osuus oppimisessa. Tämähän on jokaisen opettajan tiedossa, oli sitten lo tai lto. Päiväkodeissa usein vain puuttuu johdonmukaisuus opetus- ja kasvatustyössä, koska siellä ei oppimista arvosteta lapsen kasvun ja kehityksen olennaisena osana. 'Me vaan hoidetaan' eikä olla lapsiepäystävällisiä opettajia ollenkaan... Onpa hyvä, että sinulle on kirkastunut ero sinun ja työparisi opettajuuden välillä.

        mitä tarkoitat tuolla "Onpa hyvä, että sinulle on kirkastunut ero sinun ja työparisi opettajuuden välillä"?

        En eilen jaksanut ihan niin perusteellista tekstiä kirjoittaa, että ajatukseni olisi kirkkaammin tullut esille. On ihan totta, että opettajat olivatpa he sitten luokan- tai lastentarhanopettajia ymmärtävät leikin tärkeyden opetusmenetelmänä ja käyttävät sitä, mutta ihan oman kokemukseni perusteella totesin, että 0-1 yhdysluokassa luokassa, jossa on yksi opettaja, on kuitenkin ekaluokkalaisille opetettava tietyt sisällöt ja aikataulut menevät usein tämän ekaluokan ehdoilla. Opettajalla on lisäksi välituntivalvonnat ja - kokoukset jne. jolloin toiminta on katkaistava ja lapset laitettava välitunnille. Itse näkisin hyvänä esikoululaisille eheämmän päivän jolloin voisi joustavasti siirtyä toiminnasta toiseen, päivä ei olisi ihan kokonaan ohjelmoitu ja jaksotettu minuuttien tarkkuudella. Niissä kouluissa missä olen työskennellyt joko esiopettajana tai luokanopettajana juuri nämä aikataulu- ja tilakysymykset ovat olleet ne hankalimmat asiat.

        Toivottavasti muilla, kuin omalla luokallani on fiksummat opettajat kuin minä olen.


      • myös kaksinkertainen ope
        voisitko selittää kirjoitti:

        mitä tarkoitat tuolla "Onpa hyvä, että sinulle on kirkastunut ero sinun ja työparisi opettajuuden välillä"?

        En eilen jaksanut ihan niin perusteellista tekstiä kirjoittaa, että ajatukseni olisi kirkkaammin tullut esille. On ihan totta, että opettajat olivatpa he sitten luokan- tai lastentarhanopettajia ymmärtävät leikin tärkeyden opetusmenetelmänä ja käyttävät sitä, mutta ihan oman kokemukseni perusteella totesin, että 0-1 yhdysluokassa luokassa, jossa on yksi opettaja, on kuitenkin ekaluokkalaisille opetettava tietyt sisällöt ja aikataulut menevät usein tämän ekaluokan ehdoilla. Opettajalla on lisäksi välituntivalvonnat ja - kokoukset jne. jolloin toiminta on katkaistava ja lapset laitettava välitunnille. Itse näkisin hyvänä esikoululaisille eheämmän päivän jolloin voisi joustavasti siirtyä toiminnasta toiseen, päivä ei olisi ihan kokonaan ohjelmoitu ja jaksotettu minuuttien tarkkuudella. Niissä kouluissa missä olen työskennellyt joko esiopettajana tai luokanopettajana juuri nämä aikataulu- ja tilakysymykset ovat olleet ne hankalimmat asiat.

        Toivottavasti muilla, kuin omalla luokallani on fiksummat opettajat kuin minä olen.

        No, työparisi on varmaan tasaveroinen opettaja kanssasi. Siksi mitään aikataulu- tai muita ongelmia ei pitäisi syntyä, jos kumpikin ymmärtää yhtä hyvin sekä eka- että esiluokkalaisten tarpeet. Kummallista, että esikoululaisilla on samassa luokassa oma opettaja. Vai tekeekö hän avustajan töitä? Osallistuuko hän tasaveroisena opekokouksiin?

        Puhtaassa esiluokassa toimitaan ihan esikoululaisten ehdoilla. Eheä päivä ei tosiaan tarkoita lasten panttaamista tiettyyn rakennukseen sekä esiopetus- että hoitoajaksi yhteensä. Kuulostaa pikemminkin säilytykseltä. Meillä lapset ovat harjoittelemassa vähitellen päivärytmiä, jota kohti he ovat menossa. Vähitellen tarkoittaa raamitetumpaa ajankäyttöä kevään loppuun mennessä.

        Päiväkodissa aikataulu muuten laaditaan enemmän aikuisten työvuorojen kuin lasten tarpeiden mukaan. Minuuttiaikataulu voi olla hyvinkin joustamatonta tuolloin. Että silleen.
        Ongelmaa minuuttiaikataulusta en käsitä ollenkaan, meillä esiluokat toimivat niissä raameissa kuin alkamis- ja loppumisajan, ruokailun aikataulu antavat myöten. Opettajat kokoustavat/ kokoontuvat luonnollisesti ilman lasten läsnäoloa niinkuin päiväkodissakin. Ei lasten pidä olla ulkona, vaan voivat tehdä hommiansa esim. luokassa avustajan valvoessa. Tai ovat välitunnilla/ulkoilemassa pitempään. Oma tila ei häviä myöskään minnekään. Yhdysluokassa voi olla tietysti eri juttu. Onhan muitakin yhdysluokkia olemassa kuin 0-1. Jossakin on yhdysluokkaan laitettu todella eri ikäisten joukko, tiedän esim. 1. ja 5. luokkalaisten yhdistelmän. Sanoivatten, että oli helppo eriyttää opetus...

        Nyt tuli turhan pitkä kirjoitus, mutta halusin selventää asiaani. Esikoululaiset ovat menossa kohti ekaluokkaa, mikä pitäisi näkyä heidän toiminnassaan. Meillä kynnyksetön koulunaloitus onnistuu hyvin tavalla, jossa koulun tavat tulevat mukavasti tutuiksi toiminnan ollessa silti kuusivuotiaalle tehtynä. Miksei se onnistuisi myös teillä? Onko yhdysluokka suurin este?


    • koulu...

      mikäli eskari on koulun yhteydessä, niin kaikki ongelmat ovat heti tiedossa. Kun ollaan pk:ssa, niin niitä voidaan piilotella, kun kielletään kaikkien asiapapereiden antamista ja tiedotus kouluun kokonaan. Näin koulussa luullaan, että tulossa on normaali oppilas...Mutta jos ollaan siellä jo valmiiksi, niin tiedetään mitä on tulossa, kun koulu alkaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6708
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5759
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      117
      4920
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4510
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3915
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3081
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2976
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2472
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2290
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe