Mikä haapankaali

on aitoa hapankaalia

Kun kaupasta ostaa hapankaalia jota kuvittelee aidoksi hapankaaliksi, se ei ehkä olekaan sitä, vaan keinotekoisesti viinillä tai etikalla maustettua kaalia!
Kuka tietää varmasti aidon hapankaalin, kenen valmistamana ja mikä tuote, ja mistä sellaista saa?
Epäaito hapankaali ei ole sitä terveellistä, maitohappobakteereja sisältävää, jota kaipaan päivittäiseen ruokaani.

12

3425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Hapankaali"

      Minä en ole erityisesti ihastunut kaupan "lehtevään" hapankaaliin, vaikka se olisi aitoa. Teen itse hapankaalin niin että hakkaan sen ensin hienoksi "hakkeeksi" ja sen jälkeen nuijalla murskaan hapatusastiassa, niin että mehu irtoaa.

      Valkokaali sisältää luontaisesti maitohappobakteeria niin runsaasti, että käyminen alkaa siitä johtuen oikeana maitohappokäymisenä. Alkukäyttäminen pitää kuitenkin aloittaa yli 20 asteen lämpötilassa. Kun käyminen on kunnolla alkanut, niin sen jälkeen pitää käyttämistä jatkaa hiukan alle 20 asteen parisen viikkoa. Näin maitohappobakteeri saa selkeän ylivallan. Kun Ph on laskenut noin 4,2:een, niin loppukäyminen maihappobakteerin avulla on varmistunut ja lopputuotteesta muodostuu raikasta hapankaalia. Loppukäyttämisen voi antaa tapahtua noin 10 asteen lämpötilassa.

      Valkokaalin hapattamisessa ei tarvi käyttää mitään apuaineita, mutta suolaa voi kuitenkin käyttää noin 0,5 - 1,0 prosenttia. Juurtakin voi käyttää jos hapattamisen alkuolosuhteet eivät ole edulliset - lähinnä alkulämpötila jää alle 20 asteen, ja myös suolan käyttö tässä tilanteessa voi varmistaa maitohappokäymisen alkamisen.
      Juurta en ole koskaan lisännyt, mutta suolaa lisään hiukan näppituntumalla. Kertaakaan ei ole epäonnistunut, vaikka alkulämpö jääkin joskus alle suositellun.

      Mitä suurempi hapatettava erä on niin onnistuminen on myös varmempaa. 4 - 5 kaalia on jo aika varma erän koko. Pienempääkin erää voi kokeilla.

      Ei muuta kuin itse valmistamaan hapankaalia. Kaalin hapattaminen on yksi helpoimpia säilöntämenetelmiä.

      • Ex-appeni hapatti kaalin seassa kurkkuja, jotka olivat pahuksen hyviä. Pitääkä mainitsemaasi seosta säätää lisää, jotta myös kurkut kypsyisivät kaalin seassa?


      • "Hapankaali"
        Parta-Arska kirjoitti:

        Ex-appeni hapatti kaalin seassa kurkkuja, jotka olivat pahuksen hyviä. Pitääkä mainitsemaasi seosta säätää lisää, jotta myös kurkut kypsyisivät kaalin seassa?

        Muutama kurkku happanee mainiosti pienemmässäkin erässä. Odottaisin kuitenkin niin että happaneminen alkaa kunnolla ja sen jälkeen laittaisin kurkut hapankaalimassan sisään. Kurkut ei sanottavasti muuta hapankaalin makua joten siinäkään mielessä mitään estettä kurkkujen hapattamiseen kaalin seassa ei ole.

        Tulipahan vaan mieleen. Voisiko vihreitä tomaatteja hapattaa hapankaalin seassa. Vihreiden tomaattien sisältämä myrkky kasitykseni mukaan saattaisi hajota turvallisesti hapatuksen yhteydessä. Onko tästä kenelläkään tarkempaa tietoa?


      • aloittaja
        "Hapankaali" kirjoitti:

        Muutama kurkku happanee mainiosti pienemmässäkin erässä. Odottaisin kuitenkin niin että happaneminen alkaa kunnolla ja sen jälkeen laittaisin kurkut hapankaalimassan sisään. Kurkut ei sanottavasti muuta hapankaalin makua joten siinäkään mielessä mitään estettä kurkkujen hapattamiseen kaalin seassa ei ole.

        Tulipahan vaan mieleen. Voisiko vihreitä tomaatteja hapattaa hapankaalin seassa. Vihreiden tomaattien sisältämä myrkky kasitykseni mukaan saattaisi hajota turvallisesti hapatuksen yhteydessä. Onko tästä kenelläkään tarkempaa tietoa?

        on kyllä itse tehnyt hapankaalia aikoinaan, mutta nyt ei olisi aikaa siihen, sillä kaalin hakkaaminen hienoksi on hankalaa. Monitoimikone olisi siihen kyllä hyvänä apuna, mutta sen rikkouduttua haluaisin ostaa aivan valmista hapankaalia jo ajankin puitteissa. Hapankaali on tosi terveellistä ja hyvääkin, jos se on onnistunut kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
        Oletteko kukaan tehneet hapankaalia muusta kuin luomukaalista?
        Hapankurkku on myös hyvää, mutta se ei säily kovin kauan, joten sitä ei voi tehdä pelkästä kurkusta suuria määriä. Mutta kuten sanoit, hapankaalin joukossa se on varmasti hyvää ja herkullista.
        Oletteko kokeillut hapanpunajuurta. Ihanaa, mutta ei säily kauan, mutta ehkä kaalin joukossa kuten kurkkukin.


      • suolaa, valkosipulia, tilliä
        aloittaja kirjoitti:

        on kyllä itse tehnyt hapankaalia aikoinaan, mutta nyt ei olisi aikaa siihen, sillä kaalin hakkaaminen hienoksi on hankalaa. Monitoimikone olisi siihen kyllä hyvänä apuna, mutta sen rikkouduttua haluaisin ostaa aivan valmista hapankaalia jo ajankin puitteissa. Hapankaali on tosi terveellistä ja hyvääkin, jos se on onnistunut kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
        Oletteko kukaan tehneet hapankaalia muusta kuin luomukaalista?
        Hapankurkku on myös hyvää, mutta se ei säily kovin kauan, joten sitä ei voi tehdä pelkästä kurkusta suuria määriä. Mutta kuten sanoit, hapankaalin joukossa se on varmasti hyvää ja herkullista.
        Oletteko kokeillut hapanpunajuurta. Ihanaa, mutta ei säily kauan, mutta ehkä kaalin joukossa kuten kurkkukin.

        Olen kyllä tehnyt punajuuria. Laitoin kyllä sekaan suolaa, runsaasti valkosipulia ja tilliä. Tuli todella herkullisen makuista ja tuoksuista. Myös väri on todella voimakas. Kyllä ne minulla ovat säilyneet jääkaapissa puolisenkin vuotta. Mehua ei muuten sitten saa heittää hukkaan hapatetuista tuotteista, se on liian ravintorikasta ja terveellistä pois heitettäväksi. Hapanpunajuuret otan ensin liemestään pois ja sitten poistan yhdessä esim. perunan tai wokkivihannesten kanssa. Sitten kun ruoka on kypsää, kaadan sitä mehua päälle.
        Hapankaaliin lisään myös hieman punajuurta pieninä kuutoina, vain vähän. Se värjää kaalin mukavan vaaleanpunaiseksi.

        Viime aikoina olen fuusioinut näitä meidän hapantuotteita aasialaisiin, mm. korealaiseen kimchi-hapatteeseen. Siellä ne käyttävät sitrushedelmiä alkuhappamuuden nostamiseen. Samalla sitrus antaa mukavan lisämaun. Kiinankaali kuuluu alkuperäiseen kimchiin, mutta itse olen käyttänyt myös valkokaalia.


      • perehtynyt
        suolaa, valkosipulia, tilliä kirjoitti:

        Olen kyllä tehnyt punajuuria. Laitoin kyllä sekaan suolaa, runsaasti valkosipulia ja tilliä. Tuli todella herkullisen makuista ja tuoksuista. Myös väri on todella voimakas. Kyllä ne minulla ovat säilyneet jääkaapissa puolisenkin vuotta. Mehua ei muuten sitten saa heittää hukkaan hapatetuista tuotteista, se on liian ravintorikasta ja terveellistä pois heitettäväksi. Hapanpunajuuret otan ensin liemestään pois ja sitten poistan yhdessä esim. perunan tai wokkivihannesten kanssa. Sitten kun ruoka on kypsää, kaadan sitä mehua päälle.
        Hapankaaliin lisään myös hieman punajuurta pieninä kuutoina, vain vähän. Se värjää kaalin mukavan vaaleanpunaiseksi.

        Viime aikoina olen fuusioinut näitä meidän hapantuotteita aasialaisiin, mm. korealaiseen kimchi-hapatteeseen. Siellä ne käyttävät sitrushedelmiä alkuhappamuuden nostamiseen. Samalla sitrus antaa mukavan lisämaun. Kiinankaali kuuluu alkuperäiseen kimchiin, mutta itse olen käyttänyt myös valkokaalia.

        maitohappotuotteiden valmistukseen, ja kiitos vinkeistäsi myös punajuuren osalta!
        Olet oikeassa! Hapankaalien ja muidenkaan hapantuotteiden mehua ei tule heittää pois. Kaikki mikä hapatetusta tuotteesta löytyy, on hyvää ja terveellistä.
        Jos sinulta löytyy muitakin hyviä vinkkejä aiheeseen, otan kiitollisena niitä vastaan!
        Mutta onkohan myynnissä missään hapankaalia joka on valmistettu kuten se tuleekin valmistaa maitohappobakteerien syntymiseksi?


      • ihan kaikki
        perehtynyt kirjoitti:

        maitohappotuotteiden valmistukseen, ja kiitos vinkeistäsi myös punajuuren osalta!
        Olet oikeassa! Hapankaalien ja muidenkaan hapantuotteiden mehua ei tule heittää pois. Kaikki mikä hapatetusta tuotteesta löytyy, on hyvää ja terveellistä.
        Jos sinulta löytyy muitakin hyviä vinkkejä aiheeseen, otan kiitollisena niitä vastaan!
        Mutta onkohan myynnissä missään hapankaalia joka on valmistettu kuten se tuleekin valmistaa maitohappobakteerien syntymiseksi?

        kotimainen hapankaali on aitoa ja oikeata. Vain esim. säilykepurkissa myytävä saksalainen ja ranskalainen hapankaali on valkoviinillä hapatettua. Ja jos asut pääkaupunkiseudulla, käy "Eestin herkut" -myymäläketjussa, niin saat aitoa virolaista hapankaalia venäläiseen tapaan.

        http://cairbre.wordpress.com/2005/09/30/eestin-herkut-ja-juri-ja-mari-helsingin-virolaisen-ruuan-kaupat/


      • kaalin avulla
        Parta-Arska kirjoitti:

        Ex-appeni hapatti kaalin seassa kurkkuja, jotka olivat pahuksen hyviä. Pitääkä mainitsemaasi seosta säätää lisää, jotta myös kurkut kypsyisivät kaalin seassa?

        Seassakin menevät, ja jopa tillillä voi maustaa, ja sinapilla ja mustapippurilla, jos haluaa maustekurkun makua.

        Itse kuitenkin otan käyneestä hapankaalista mehua ja myös itse kaalia jonkin verran, lisään siihen vettä (keitetystä jäähdytettyä) ja suolaa. Jauhan kaiken tämän tehosekoittimella hienoksi. Sitten lisään tillin, mustapippuria, sinapinsiemeniä ja piparjuuren paloja. Annan seoksen seistä lämpimässä noin vuorokauden, että oikean käymisen haju alkaa tuntua. Sitten lisään kurkut seokseen ja annan niiden käydä keskimäärin reilun viikon, rippuen vähän koosta.


    • Kivenhakkaajaoppilas

      Etikka ei hapankaaliin kuulu, mutta valkoviiniä käytetään yleisesti aidon hapankaalin valmistamisessa makua antamaan eikä se tee hapankaalista "epäaitoa". Saksalaista Kühne-merkkistä hapankaalia on säilykkeinä monessa kaupassa. Lidlissä on vastaavaa kaupan omalla merkillä.

      • Aion käydä

        "Eestin ketjut" -myymälöisä kun olen milloin käymässä pääkaupunkiseudulla. Mukavaa, kun löytyy hapantuotteiden ystäviä muitakin! Ja kun ehdin, kokeilen tänne tulleita vinkkejä ehdottomasti.
        Ihania syyspäiviä teille kaikille!


    • Anonyymi

      Maitohappokäyminenselkein sanoin
      https://juuretmaassa.com/2015/10/11/hapatusta-osa-3-nain-valmistat-itse-hapankaalia-yksityiskohtainen-ohje/
      Tallinna Keskturg on nainen , joka hapattaa mityä vain . Ostan aina pikkupussukoihin vaikka mitä eli valkosipuli küüslaug ja varsinkin sen ituvarret ihanissa nipuissa vaihtoehtio kevätsipuli
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/9258896/slaavilaisittain-sailotyt-sipulivarret
      https://www.euro-east.fi/tuotteet/vihannessailykkeet-ja-salaatit/venalainen-hapankaali-680g/

    • Anonyymi

      Hyvää pääsiäistä, ja ottakaa välillä suklaamunia. Muuten on liian hapan naama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe