ATKINSIN DIEETTI,

tarvitsee neuvoja!!

Olen aloittanut em. dieetin noudattamisen, mutta en ole varma, mitä kaikkea saa syödä.

Tiedän että lihaa, kanaa ja kalaa saa syödä vapaasti. MUTTA, mitä tulee maitorahkaan, saako sitä syödä vapaasti? Mites on kerman laita? Olen myös perso makealle, olisiko jollain neuvoja hiilarittomaan maikeiseen??

9

8490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei saa

      syödä.

    • Rasvaisten ruokien ystävä

      Sellainen neuvo, että ei kannata lähteä noudattamaan mitään ruokavaliota jos ei tiedä mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Se on vähän kuin kiipeäisi perse edellä puuhun; vaikeaa ja hankalaa on mutta onnistuu toki niinkin :)

      Eli tarkoitus on välttää hiilihydraatteja. Hiilihydraatteja on erityisen paljon viljatuotteissa (pasta, riisi, leipä) sekä sokerissa. Hiilihydraatit näkyy yleensä pakkauksien kyljessä. Sokerissa hiilihydraatteja on 100 g, pastassa noin 80 g ja leivässä 70 g per sata grammaa (niinkuin suuruusluokkaa, vaihtelee tietty).

      Tietoja elintarvikkeiden hiilihydraattipitoisuuksista löytyy myös kätevästi suomenkielellä osoitteesta fineli.fi.

      Maitotuotteissa on yleisesti ottaen melko vähän hiilihydraatteja, noin 5 g tai vähemmänkin (juustoissa ei yleensä yhtään), joten niitä voi melko huoletta vetää. Älä kuitenkaan erehdy ostamaan sokeroituja tuotteita! Suosi myös normaaleja tuotteita rasvattomien ja kevyiden sijasta.

      Jos et pelkää makeutusaineita, niin niitä voi kyllä käyttää sokerin sijasta jos tekee makeaa mieli. Sokerittomat limpparit esimerkiksi, tai leivo jotain sokeritonta ja vehnätöntä (käytä esim. mantelijauhoja ja hermesetas-makeuttajaa). Sokerin himo pienenee usein radikaalisti, jos maltat pysyä erossa sokerista ja noudatat ruokavaliota enemmänkin kuin kaksi viikkoa. Minulla ainakin tehosi.

      Muista syödä kunnolla äläkä missään nimessä unohda kasviksia, niin kypsennettyjä kuin tuoreitakin! Jotkut aloittelijat saavat itsensä sairaaksi kun luulevat että pärjäävät syömällä pelkkää pekonia ja kermaa. Toinen virhe on taas se että syödään vähähiilihydraattisia ja vähärasvaisia tuotteita.

      Lisää ohjeita löytyy mm. hiilaritietoiset.net sekä hyviä ohjeita vaikka niiden herkkujen tekemiseen löytyy osoitteesta karppaus.info. Kannattaa lukaista niin välttyy monelta harmilta.

      • ap.

        Olen jättänyt leivät ja sun muut hiilarituotteet. Olen vetänyt lihaa, kasviksia, juustoa, maitorahkaa, raejuustoa, leikkeleitä.. ja leiponut mutakakkua...siis hermesetaksesta ja tummasta suklaasta.. mutta suklaassa taitaa olla liikaa hiilareita??
        Ja löysin resepti "suklaalle", johon laitetaan kookosrasvaa, tummaa kaakaojauhetta, kermaa ja munaa makeutusjauhetta.. Olen kelaillut, että onkohan siinäkin liikaa hiilareita?

        Tahtoisin saavuttaa tämän atkinsin induktion (vai mikä olikaan), siis päästä ketoasidoositilaan. Mutta olen saanut kuvan, että siihen päästäkseen hilareiden raja tulee olla tarkkaan alle 20g/vrk.

        Mutta, kerrohan kokemuksesta, että laskeeko paino ilman tätä ketoasidoosia? Siis että jatkan syömistä samaa rataa kasviksia vapaasti syöden ja muita tuotteita, joita mainitsin?

        Tuntuu varmaan tyhmiltä kysymyksiltä, mutta jospa en nyt ihan perse edellä kiipeäisi puuhun ;)


      • Rasvaisten ruokien ystävä
        ap. kirjoitti:

        Olen jättänyt leivät ja sun muut hiilarituotteet. Olen vetänyt lihaa, kasviksia, juustoa, maitorahkaa, raejuustoa, leikkeleitä.. ja leiponut mutakakkua...siis hermesetaksesta ja tummasta suklaasta.. mutta suklaassa taitaa olla liikaa hiilareita??
        Ja löysin resepti "suklaalle", johon laitetaan kookosrasvaa, tummaa kaakaojauhetta, kermaa ja munaa makeutusjauhetta.. Olen kelaillut, että onkohan siinäkin liikaa hiilareita?

        Tahtoisin saavuttaa tämän atkinsin induktion (vai mikä olikaan), siis päästä ketoasidoositilaan. Mutta olen saanut kuvan, että siihen päästäkseen hilareiden raja tulee olla tarkkaan alle 20g/vrk.

        Mutta, kerrohan kokemuksesta, että laskeeko paino ilman tätä ketoasidoosia? Siis että jatkan syömistä samaa rataa kasviksia vapaasti syöden ja muita tuotteita, joita mainitsin?

        Tuntuu varmaan tyhmiltä kysymyksiltä, mutta jospa en nyt ihan perse edellä kiipeäisi puuhun ;)

        Jos tarkoituksena on tuo induktiovaihe, niin kyllä suosittelisin jättämään tumman suklaan ja tumman kaakaojauheen pois siksi aikaa. Se on hyvin tiukka vaihe, mutta sitä ei todellakaan suositella kuin kahdeksi viikoksi, ja pakollinen se ei tietty ole ollenkaan. Sellainen kaksi viikkoa kestävä "tehoisku" pakottaa elimistön nopeasti tottumaan uuteen ruokavalioon ja poistaa nopeasti ylimääräiset nesteet (glykogeeni siihen sitoutunut vesi) elimistöstä.

        Ketoasidoosi on hyvin vaarallinen tila, joka voi ilmetä esim. diabeetikoilla. Ketoosi on taas se tila mihin elimistö menee vähillä hiilihydraateilla. Millä hiilarimäärillä se elimistö sitten menee ketoosiin, on yksilöllistä. Jos alle 20g/vrk, niin sillä nyt ainakin menee. Ketoosi ei myöskään ole mikään tila joka on joko pois päältä tai päällä. Elimistössä on sitä enemmän ketoaineita mitä vähemmän se saa hiilareita. Ja ketoaineet nimenomaan ovat niitä jotka "polttavat" rasvaa.

        Ei ole yleispätevää kaikille sopivaa ohjetta olemassa. Kokeile itse miten paino alkaa laskemaan. Jos se ei laske, niin sitten kannattaa alkaa vähentämään niistä tuotteista joissa on paljon hiilareita (suklaa, jotkut hedelmät kuten banaani ja rypäleet). Ja liikunnan lisääminen ei ole koskaan pahaksi. Muista myös veden juonti, ja mehut pois.

        Kohtuullisen hyvän ohjeen aloittelijalle antaa KarppausWikin ateriamatriisi joka löytyy osoitteesta http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi. Ketokarppaus on induktiovaihe, alakarppaus on laihdutusvaihe ja hyväkarppaus painonhallintavaihe.

        Itse en ole koskaan ole laskenut tarkalleen syömieni hiilareiden määrää, vaan juurikin jättänyt pois vaan kaikki kevyttuotteet sekä paljon hiilareita sisältävät tuotteet. Kaksi viikkoa olin vähän tiukemmalla kuurilla, esim. tummaa suklaata en syönyt ollenkaan. Sen jälkeen olen aika vapaasti ottanut tummaa suklaata, pähkinöitä, olutta, viime viikonloppuna söin jopa ranskalaisiakin, ja paino pysyy ihan sopivasti kohdillaan. Eli siis hyppäsin "laihdutusvaiheen" yli kokonaan.

        Erikoista oli se, että vaikka painoa ei tippunutkaan kuin muutama kilo, niin vyötä joutuu pitämään parikin pykälää kireämmällä nykyään. Olen siis kokoajan ollut normaalipainoinen, mutta vähähiilihydraattisella sain uhkaavasti jatkuvan lihomiseni loppumaan ja vatsaa pienemmäksi.

        Kannattaa vain itse kokeilla että millä liikunnan hiilihydraattien määrällä paino laskee, ja millä pysyy paikoillaan. Tämä on varmaan paras ohje minkä pystyn kenellekkään antamaan.


      • ap.
        Rasvaisten ruokien ystävä kirjoitti:

        Jos tarkoituksena on tuo induktiovaihe, niin kyllä suosittelisin jättämään tumman suklaan ja tumman kaakaojauheen pois siksi aikaa. Se on hyvin tiukka vaihe, mutta sitä ei todellakaan suositella kuin kahdeksi viikoksi, ja pakollinen se ei tietty ole ollenkaan. Sellainen kaksi viikkoa kestävä "tehoisku" pakottaa elimistön nopeasti tottumaan uuteen ruokavalioon ja poistaa nopeasti ylimääräiset nesteet (glykogeeni siihen sitoutunut vesi) elimistöstä.

        Ketoasidoosi on hyvin vaarallinen tila, joka voi ilmetä esim. diabeetikoilla. Ketoosi on taas se tila mihin elimistö menee vähillä hiilihydraateilla. Millä hiilarimäärillä se elimistö sitten menee ketoosiin, on yksilöllistä. Jos alle 20g/vrk, niin sillä nyt ainakin menee. Ketoosi ei myöskään ole mikään tila joka on joko pois päältä tai päällä. Elimistössä on sitä enemmän ketoaineita mitä vähemmän se saa hiilareita. Ja ketoaineet nimenomaan ovat niitä jotka "polttavat" rasvaa.

        Ei ole yleispätevää kaikille sopivaa ohjetta olemassa. Kokeile itse miten paino alkaa laskemaan. Jos se ei laske, niin sitten kannattaa alkaa vähentämään niistä tuotteista joissa on paljon hiilareita (suklaa, jotkut hedelmät kuten banaani ja rypäleet). Ja liikunnan lisääminen ei ole koskaan pahaksi. Muista myös veden juonti, ja mehut pois.

        Kohtuullisen hyvän ohjeen aloittelijalle antaa KarppausWikin ateriamatriisi joka löytyy osoitteesta http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi. Ketokarppaus on induktiovaihe, alakarppaus on laihdutusvaihe ja hyväkarppaus painonhallintavaihe.

        Itse en ole koskaan ole laskenut tarkalleen syömieni hiilareiden määrää, vaan juurikin jättänyt pois vaan kaikki kevyttuotteet sekä paljon hiilareita sisältävät tuotteet. Kaksi viikkoa olin vähän tiukemmalla kuurilla, esim. tummaa suklaata en syönyt ollenkaan. Sen jälkeen olen aika vapaasti ottanut tummaa suklaata, pähkinöitä, olutta, viime viikonloppuna söin jopa ranskalaisiakin, ja paino pysyy ihan sopivasti kohdillaan. Eli siis hyppäsin "laihdutusvaiheen" yli kokonaan.

        Erikoista oli se, että vaikka painoa ei tippunutkaan kuin muutama kilo, niin vyötä joutuu pitämään parikin pykälää kireämmällä nykyään. Olen siis kokoajan ollut normaalipainoinen, mutta vähähiilihydraattisella sain uhkaavasti jatkuvan lihomiseni loppumaan ja vatsaa pienemmäksi.

        Kannattaa vain itse kokeilla että millä liikunnan hiilihydraattien määrällä paino laskee, ja millä pysyy paikoillaan. Tämä on varmaan paras ohje minkä pystyn kenellekkään antamaan.

        Joo, täytynee jättää tuo suklaa pois jokskin aikaa. Rakastan irtokarkkeja ja arvaa vaan onko vaikeeta alussa olla ilman niitä. Siksi pakko kokeilla jotain korvaavaa. onneksi kermasta, rahkasta ja tuorejuustosta saa hyvää jälkkäriä.. Ja ilokseni olen huomannut, että rasvainen ja lihapitoinen ruoka vie nopeammin nälän ja pidemmäksi aikaa.

        Mulla on sama, en ole ylipainoinen ja harrastan liikuntaa neljästi viikossa. MUTTA mullakin alkaa paino nouseen uhkaavasti, ja pakko tehdä jotain. Olen huomannut sen, että hiilarit vain yllyttävät nälkää. Mutta tää karppaussysteemi kuulostaa ihan omalta=)


      • 46u4w6u64u
        ap. kirjoitti:

        Olen jättänyt leivät ja sun muut hiilarituotteet. Olen vetänyt lihaa, kasviksia, juustoa, maitorahkaa, raejuustoa, leikkeleitä.. ja leiponut mutakakkua...siis hermesetaksesta ja tummasta suklaasta.. mutta suklaassa taitaa olla liikaa hiilareita??
        Ja löysin resepti "suklaalle", johon laitetaan kookosrasvaa, tummaa kaakaojauhetta, kermaa ja munaa makeutusjauhetta.. Olen kelaillut, että onkohan siinäkin liikaa hiilareita?

        Tahtoisin saavuttaa tämän atkinsin induktion (vai mikä olikaan), siis päästä ketoasidoositilaan. Mutta olen saanut kuvan, että siihen päästäkseen hilareiden raja tulee olla tarkkaan alle 20g/vrk.

        Mutta, kerrohan kokemuksesta, että laskeeko paino ilman tätä ketoasidoosia? Siis että jatkan syömistä samaa rataa kasviksia vapaasti syöden ja muita tuotteita, joita mainitsin?

        Tuntuu varmaan tyhmiltä kysymyksiltä, mutta jospa en nyt ihan perse edellä kiipeäisi puuhun ;)

        Tarkoittanet ketoosia, täysin vaaraton tila johon terve ihminen menee vähillä hiilihydraateilla.

        Ketoasidoosi on eri asia ja vaarallinen tila.


    • minä vaan

      ite oon kans kokeillu atkinssia. kyllä se toimii. itellä oli tosi energinen olo silloin ja jakso liikkua paljon. ja paino putos vaikkei välillä jaksannukaan liikkua ihan himona. ei tarvinnu stressata :)
      kirjastosta löytyy hyviä kirjoja atkinssin dieetistä ( jos haluaa olla tosi tarkka ). ite oon lukenut "atkinssin uusin dieetti" kirjan ( jos nyt muistan nimen oikein ).
      siinä annetaan tarkat ohjeet eri vaiheisiin. atkinssin dieetissähän on 3 vaihetta... ite kyllä vähän luistin noista vaiheista. olin ensimmäisellä pudotus vaiheella kauankin, ja lisäsin sitten omaan tahtiin pikkuhiljaa hiilareita kun tuntu ettei tarvi tiputtaa enää montaa kiloa. ja kyllä se atkins toimii vaikkei aivan prikulleen niiden vaiheiden mukaan mene. mä söin marjoja jo ensimmäisessä vaiheessa, vaikkei sitä kirjassa sallittu. kunhan pidät hiilihydraattien määrän 20g per päivä.
      siitä on jo melkeen 3 vuotta kun ite olin atkinssin dieetillä, mutta voin muistella vähän mitä söin.

      paistoin munakkaita aika usein (hiilihydraatitonta juustoa, SOKERITONTA leikkelettä tai vaikkapa sieniä sinne sekaan, ja muista laskea sienistä hiilarit)
      lihaa tietenkin, mutta ei mitään valmis lihapyörylöitä. niissä on sokeria.
      vaan kokolihaa, ja itse maustoin pippurilla ja suolalla. kannattaa tarkistaa minkälaisia mausteita käyttää. mausteissa on myös usein sokeria.
      kalaa, äyriäisiä jne.
      jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua, parsakaalta, kukkakaalta, tavallista kaalta, paprikaa, marjoja.
      kermaa pari ruokalusikkaa päivässä saa käyttää vaikkapa kahviin. maitoa ei sais käyttää.. ja huom. jos juot kahvia, sen pitää olla kofeiinitona!
      kannattaa käyttää oljyjä voin sijaan.. terveellisempi vaihtoehto.
      puolikkaan avokadon saa syödä paivässä. kokonaisessa on n. 5g hiilareita muistaakseni. avokado onkin ainoa sallittu hedelmä.
      pähkinöitä söin jonkun verran. aina silloin kun piti saada vähän herkutella. kannattaa olla varovainen niiden kanssa, 100g on yllättävän pieni määrä ja hiilareita siinä määrässä on keskimäärin 14g. (cashew pähkinöissä on paljon hiilihydraatteja)
      pitää juoda 2 litraa vettä päivässä
      - tavallista vettä
      - kivennäisvesiä (ilman sokeria ja kaloreita)
      - joskus herkuttelin pepsimaxilla
      suurin piirtein näin söin 2kk, jonka jälkeen lisäsin 5g hiilareita joka viikko. eli söin yhden viikon 25g hiilareita per päivä, seuraavalla 30g jne. lopetin nostamisen 60g kohdalla. ajan mittaan hiilareiden laskeminen unohtui, ja jatkoin muuten vaan kevyesti syömällä. pari kiloa tulee väkisin takaisin, vaikka miten söisi. sain pari vuotta pidettyä kilot kurissa, mutta pikku perhehuolet sai mut syömään vähän miten sattuu. nyt taas kiloja liikaa, ja huomenna mulla alkaa laihutus ittelläkin. toivottavasti onnistuu.. :)

      • Kuntoon

        Tumma suklaa on hyvä ottaa sokerin tilalle, pieniruutuisen levyn ruudunpuolikas kielelle kahviin.
        Ruisleipää, muttei vehnäspatonkia.
        Banaani, kauramysli, johon pähkinää rusinoi mustioiki vähä.

        valkonen papu tomaatissa on edullinen ja terveyspommi.

        Pekoni, munat, voi pois, kovan juuston siivu leivälle käy, samoin silli ja tonnikalapurkki valkosipulin puolikas on hyvä iltapala.

        m ihin kermaa käyttäisi ? rasvaton maito on tervettä kahviinkin. Rasvaton piimä mysliin. mehulasilliset (omena-, appelsiini- ...) hyvä.

        Jumppa, vatsa reidet jne menee tv:n ohessa


    • Tolkkunen

      Atkinsin dieetti on hassu. Eihän Janssonin kiusaus laihduta vähemmän sillä että se nimetään Atkinsin kiusaukseksi. Atkins kuoli 40 kg ylipainoisena, googletin juuri. Hän myi dieettikirjojaan. Kuka mainosmies suunnitteli kannen ?

      Terveellisestä ruokavaliosta tiedetään paljonkin. Älkäämme syökö sitä liikaa, liikkukaamme enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2695
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2022
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1134
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      992
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      930
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      822
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      724
    Aihe