Advaita Vedanta

ihmettelijä231

19

3905

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muu...

      Aiheeseen liittyvää juttuja suomeksi.

      Ainostaan se vähän mitä siitä mainitaan Ramana Maharshin kirjassa (Arthur Osborne)

      • ihmettelijä231

        Joo.. olen itse lukenut Ramana Maharshin kirjan sekä Nisargadatta Maharajin kirjan. Tosi niukasti on tietoa. :(


      • Muu...
        ihmettelijä231 kirjoitti:

        Joo.. olen itse lukenut Ramana Maharshin kirjan sekä Nisargadatta Maharajin kirjan. Tosi niukasti on tietoa. :(

        Nuukasti löytyy.

        Vaihtoehdoksi ei taida löytyä muuta vaihtoehtoa kuin tyhjentää mieli ajatuksista.

        Ja kun se on tyhjä niin "ollaan" advaita tilassa.


      • Gita
        ihmettelijä231 kirjoitti:

        Joo.. olen itse lukenut Ramana Maharshin kirjan sekä Nisargadatta Maharajin kirjan. Tosi niukasti on tietoa. :(

        Krishnaliikkeellä on suomenkielinen Bhagavad-Gita,jossa on myös sanasta sanaan käännös. Jos olet kiinnostunut empiiriseen tutkimiseen tai filosofiseen pohdintaan, niin tuo teos soveltuu siihen.

        Bhagavad Gitan puhujan, Krishnan, mukaan tämän kirjan perimmäinen tarkoitus on oivaltaa Hänet Korkeimpana Jumalana ja palata takaisin Hänen luokseen ikuiseen maailmaan:

        mam upetya punar janma
        duhkhalayam asasvatam
        napnuvanti mahatmanah
        samsiddhim paramam gatah

        "Minut saavutettuaan antaumukselliset joogit, nuo suuret sielut, eivät milloinkaan enää palaa tähän väliaikaiseen maailmaan, joka on täynnä kärsimystä, sillä he ovat saavuttaneet korkeimman täydellistymän" (BG 8.15)

        Krishnaliike edustaa dvaita-advaita koulukuntaa (acintya bheda-abheda-tattva). Jumalan samanaikaisesta ykseydestä ja erillisyydestä Krishna puhuu gitassa mm. näin:

        purusah sa parah partha...

        "Kaikkia muita olentoja mahtavampi Jumaluuden Ylin Persoonallisuus voidaan saavuttaa puhtaan antaumuksen avulla. Vaikka Hän onkin läsnä omilla asuinsijoillaan, Hän vallitsee kaikkialla, ja kaikkeus lepää Hänessä".

        BhagavadGita Online, lue ilmaiseksi:
        http://downloads.krishna.com/BBT_books/index.html


      • ollaan..
        Gita kirjoitti:

        Krishnaliikkeellä on suomenkielinen Bhagavad-Gita,jossa on myös sanasta sanaan käännös. Jos olet kiinnostunut empiiriseen tutkimiseen tai filosofiseen pohdintaan, niin tuo teos soveltuu siihen.

        Bhagavad Gitan puhujan, Krishnan, mukaan tämän kirjan perimmäinen tarkoitus on oivaltaa Hänet Korkeimpana Jumalana ja palata takaisin Hänen luokseen ikuiseen maailmaan:

        mam upetya punar janma
        duhkhalayam asasvatam
        napnuvanti mahatmanah
        samsiddhim paramam gatah

        "Minut saavutettuaan antaumukselliset joogit, nuo suuret sielut, eivät milloinkaan enää palaa tähän väliaikaiseen maailmaan, joka on täynnä kärsimystä, sillä he ovat saavuttaneet korkeimman täydellistymän" (BG 8.15)

        Krishnaliike edustaa dvaita-advaita koulukuntaa (acintya bheda-abheda-tattva). Jumalan samanaikaisesta ykseydestä ja erillisyydestä Krishna puhuu gitassa mm. näin:

        purusah sa parah partha...

        "Kaikkia muita olentoja mahtavampi Jumaluuden Ylin Persoonallisuus voidaan saavuttaa puhtaan antaumuksen avulla. Vaikka Hän onkin läsnä omilla asuinsijoillaan, Hän vallitsee kaikkialla, ja kaikkeus lepää Hänessä".

        BhagavadGita Online, lue ilmaiseksi:
        http://downloads.krishna.com/BBT_books/index.html

        Yleisesti ollaan sitä mieltä, että krisnalaisten käyttämä Bhagavad-Gita ei ole totuuden mukainen, vaan siihen on sotkettu krinaliikkeen perustajan omia mielipiteitä ja uskomuksia. Bhagavad-Gitasta on hyvin monia erilaisia käännöksiä ja selitysteoksia. Kannattaa suhtautua kriittisesti ainakin tuon krisnojen teokseen, koska se ei edusta yleistä hindulaista kantaa teoksen sisällöstä.


      • Allekirjoitukset
        ollaan.. kirjoitti:

        Yleisesti ollaan sitä mieltä, että krisnalaisten käyttämä Bhagavad-Gita ei ole totuuden mukainen, vaan siihen on sotkettu krinaliikkeen perustajan omia mielipiteitä ja uskomuksia. Bhagavad-Gitasta on hyvin monia erilaisia käännöksiä ja selitysteoksia. Kannattaa suhtautua kriittisesti ainakin tuon krisnojen teokseen, koska se ei edusta yleistä hindulaista kantaa teoksen sisällöstä.

        Kiitos kun esitit tuon epäilyn, sitä varten nämä foorumit ovat. :)

        Srila Bhaktivedanta Swami Prabhupada on sisällyttänyt sanasta sanaan käännöksen kirjoihinsa siitäkin syystä että jokainen voi itse katsoa onko käännös "alkuperäisen mukainen" tai "kyseessä olevan teoksen henkinen". Voit itse tutkia gitaa, käy vaikka Krishnaliikkeen kirjastossa Ruoholahdenkadulla Helsingissä.

        Voit tietenkin huijata itseäsi ja halutessasi yhtyä persoonattomuusfilosofien mielipiteeseen kun he sanovat "ei Krishnalle vaan persoonattomalle Krishnan sisällä, kun Krishna sanoo Bhagavad Gitassa nimenomaan "mam", Minä. Se olisi kuitenkin tekstin vääristämistä.

        Korkein Henkilö hallitsee energioitaan, ja kaiken alkulähteellä ei voi olla vähemmän ominaisuuksia kuin emanaatiolla.

        bhaktya mam abhijanati
        yavan yas casmi tattvatah
        tato mam tattvato jnatva
        visate tad anantaram

        bhaktya - puhtaalla antaumuksellisella palvelulla,; mam - minut; abhijanati - voidaan tuntea; yavan - niin paljon kuin; yah ca asmi - kuten Minä olen; tattvatah - totuudessa; tatah - sen jälkeen; mam - Minut; tattvatah - totuudessa; jnatva - tuntien; visate - hän astuu; tat-anantaram - sen jälkeen

        "Minun todellinen olemukseni Jumaluuden Ylimpänä Persoonallisuutena voidaan ymmärtää vain antaumuksellisella palvelulla. Ja kun ihminen on sitten täysin tietoinen Minusta tuollaisen antaumuksen ansiosta, hän voi astua Jumalan valtakuntaan".

        Tässä pieni ote niistä lukuisista eri alojen professoreista jne jotka arvostavat korkealle Srila Prabhupadan työn tämän käännöksen parissa:

        BHAGAVAD-GITA AS IT IS

        "No work in all Indian literature is more quoted, because none is better loved, in the West, than the Bhagavad-gita. Translation of such a work demands not only knowledge of Sanskrit, but an inward sympathy with the theme and a verbal artistry. For the poem is a symphony in which God is seen in all things....The Swami does a real service for students by investing the beloved Indian epic with fresh meaning. Whatever our outlook may be, we should all be grateful for the labor that has lead to this illuminating work."

        Dr. Geddes MacGregor,
        Emeritus Distinguished Professor of Philosophy
        University of Southern California

        "The Gita can be seen as the main literary support for the great religious civilization of India, the oldest surviving culture in the world. The present translation and commentary is another manifestation of the permanent living importance of the Gita."

        Thomas Merton,
        Theologian

        "I am most impressed with A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada's scholarly and authoritative edition of Bhagavad-gita. It is a most valuable work for the scholar as well as the layman and is of great utility as a reference book as well as a textbook. I promptly recommend this edition to my students. It is a beautifully done book."

        Dr. Samuel D. Atkins
        Professor of Sanskrit, Princeton University

        "...As a successor in direct line from Caitanya, the author of Bhagavad-gita As It Is is entitled, according to Indian custom, to the majestic title of His Divine Grace A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada. The great interest that his reading of the Bhagavad-gita holds for us is that it offers us an authorized interpretation according to the principles of the Caitanya tradition."

        Olivier Lacombe
        Professor of Sanskrit and Indology, Sorbonne University, Paris

        "I have had the opportunity of examining several volumes published by the Bhaktivedanta Book Trust and have found them to be of excellent quality and of great value for use in college classes on Indian religions. This is particularly true of the BBT edition and translation of the Bhagavad-gita."

        Dr. Frederick B. Underwood
        Professor of Religion, Columbia University

        "...If truth is what works, as Pierce and the pragmatists insist, there must be a kind of truth in the Bhagavad-gita As It Is, since those who follow its teachings display a joyous serenity usually missing in the bleak and strident lives of contemporary people."

        Dr. Elwin H. Powell
        Professor of Sociology
        State University of New York, Buffalo

        "There is little question that this edition is one of the best books available on the Gita and devotion. Prabhupada's translation is an ideal blend of literal accuracy and religious insight."

        Dr. Thomas J. Hopkins
        Professor of Religion, Franklin and Marshall College

        "The Bhagavad-gita, one of the great spiritual texts, is not as yet a common part of our cultural milieu. This is probably less because it is alien per se than because we have lacked just the kind of close interpretative commentary upon it that Swami Bhaktivedanta has here provided, a commentary written from not only a scholar's but a practitioner's, a dedicated lifelong devotee's point of view."

        Denise Levertov,
        Poet


      • Indologit
        ollaan.. kirjoitti:

        Yleisesti ollaan sitä mieltä, että krisnalaisten käyttämä Bhagavad-Gita ei ole totuuden mukainen, vaan siihen on sotkettu krinaliikkeen perustajan omia mielipiteitä ja uskomuksia. Bhagavad-Gitasta on hyvin monia erilaisia käännöksiä ja selitysteoksia. Kannattaa suhtautua kriittisesti ainakin tuon krisnojen teokseen, koska se ei edusta yleistä hindulaista kantaa teoksen sisällöstä.

        Jos viitsisit tutkia taustoja, niin nuo kristityt indologit haluavat esittää että ei ole mitään muuta Jumalkeskeistä uskontoa kuin Kristinusko.

        Tämän outouden näkee jopa tällä foorumilla, vain kristinuskon osastolla on jaosto "Jumala".

        Näin he laittavat persoonattomuusfilosofien argumentit Jumalkeskeisten edelle, siitäkin huolimatta että juuri BhagavadGita on ainoa kirja jonka Jumala on henkilökohtaisesti puhunut.

        Jos tulisi yleiseen tietoon että on olemassa raamattua paljon selkeämpi teologinen lähde, jonka historia ei ole mustunut invisaatioilla ja vastaavilla kauheuksilla, papit ja kardinaalit menettäisivät osittain ELINKEINONSA.
        Mieti sitä.

        Tässä eräs kardinaali väittelee Krishnaliikkeen perustaja-Gurun kanssa lihansyönnistä. Ei välitetä kardinaalin käytöksestä joka kieltämättä johtuu vieraan kielen käyttämisestä keskustelussa.
        http://www.youtube.com/watch?v=Rw0c9Lz5m2k

        Tämä sama kardinaali löytyi kuolleena ilotalosta:
        http://www.catholicvoice.co.uk/brokencross/PartSeven.htm

        Mutta se mitä hän sanoo on shokeeraavaa - eläimet ovat vain materiaa, niillä ei ole sielua...

        Miten sitten ihmisellä on sielu - eläin pelkää ihminen pelkää eläin lisääntyy ihminen lisääntyy eläin ratkoo ongelmia ihminen ratkoo ongelmia.

        Tuo on varmaan miten kristitty Bush voi tappaa miljoonia muslimeja koska haluaa öljyrikkaudet, ja ai niin,voihan sitä inkvisaatiota harjoittaa uudestaan, nyt kun on olemassa maailman paras kidutusväline, köyhdytetty uraani...

        Krishna sanoo Bhagavad-Gitassa että hän on kaikkien elävien olentojen siemenen antava isä.

        Mieti sitä jos Sinulla on lemmikkieläin, voisit yhtä hyvin hankkia koirarobottilelun, kardinaalin mielestä:


      • tutkijoiden
        Indologit kirjoitti:

        Jos viitsisit tutkia taustoja, niin nuo kristityt indologit haluavat esittää että ei ole mitään muuta Jumalkeskeistä uskontoa kuin Kristinusko.

        Tämän outouden näkee jopa tällä foorumilla, vain kristinuskon osastolla on jaosto "Jumala".

        Näin he laittavat persoonattomuusfilosofien argumentit Jumalkeskeisten edelle, siitäkin huolimatta että juuri BhagavadGita on ainoa kirja jonka Jumala on henkilökohtaisesti puhunut.

        Jos tulisi yleiseen tietoon että on olemassa raamattua paljon selkeämpi teologinen lähde, jonka historia ei ole mustunut invisaatioilla ja vastaavilla kauheuksilla, papit ja kardinaalit menettäisivät osittain ELINKEINONSA.
        Mieti sitä.

        Tässä eräs kardinaali väittelee Krishnaliikkeen perustaja-Gurun kanssa lihansyönnistä. Ei välitetä kardinaalin käytöksestä joka kieltämättä johtuu vieraan kielen käyttämisestä keskustelussa.
        http://www.youtube.com/watch?v=Rw0c9Lz5m2k

        Tämä sama kardinaali löytyi kuolleena ilotalosta:
        http://www.catholicvoice.co.uk/brokencross/PartSeven.htm

        Mutta se mitä hän sanoo on shokeeraavaa - eläimet ovat vain materiaa, niillä ei ole sielua...

        Miten sitten ihmisellä on sielu - eläin pelkää ihminen pelkää eläin lisääntyy ihminen lisääntyy eläin ratkoo ongelmia ihminen ratkoo ongelmia.

        Tuo on varmaan miten kristitty Bush voi tappaa miljoonia muslimeja koska haluaa öljyrikkaudet, ja ai niin,voihan sitä inkvisaatiota harjoittaa uudestaan, nyt kun on olemassa maailman paras kidutusväline, köyhdytetty uraani...

        Krishna sanoo Bhagavad-Gitassa että hän on kaikkien elävien olentojen siemenen antava isä.

        Mieti sitä jos Sinulla on lemmikkieläin, voisit yhtä hyvin hankkia koirarobottilelun, kardinaalin mielestä:

        En puhu kristityista, en mitään kristinuskoon liittyvästä. Yleinen käsitys hindulaisuuden tutkijoiden ja myös hindujen itsensä parissa on, että krisnalaisuus ei ole varsinaista hindulaisuutta, ja että heidän Bhagavad-Gitansa sisältää muutakin kuin kuin Bhagavad-Gita alkuperäisessä tarkoituksessaan.

        Hindulaisuudessahan ei ole mitään yhtä ja oikeaa oppisuuntaa, eikä sitä kukaan määrittele, joten mahtuuhan sinne krisnalaisuuskin. Krisnalaisuudessa on kuitenkin paljon sellaista, mitä ei yleensä pidetä hindulaisuutena. Tutustu vaikka alan yleisteoksiin.


      • epäile
        Indologit kirjoitti:

        Jos viitsisit tutkia taustoja, niin nuo kristityt indologit haluavat esittää että ei ole mitään muuta Jumalkeskeistä uskontoa kuin Kristinusko.

        Tämän outouden näkee jopa tällä foorumilla, vain kristinuskon osastolla on jaosto "Jumala".

        Näin he laittavat persoonattomuusfilosofien argumentit Jumalkeskeisten edelle, siitäkin huolimatta että juuri BhagavadGita on ainoa kirja jonka Jumala on henkilökohtaisesti puhunut.

        Jos tulisi yleiseen tietoon että on olemassa raamattua paljon selkeämpi teologinen lähde, jonka historia ei ole mustunut invisaatioilla ja vastaavilla kauheuksilla, papit ja kardinaalit menettäisivät osittain ELINKEINONSA.
        Mieti sitä.

        Tässä eräs kardinaali väittelee Krishnaliikkeen perustaja-Gurun kanssa lihansyönnistä. Ei välitetä kardinaalin käytöksestä joka kieltämättä johtuu vieraan kielen käyttämisestä keskustelussa.
        http://www.youtube.com/watch?v=Rw0c9Lz5m2k

        Tämä sama kardinaali löytyi kuolleena ilotalosta:
        http://www.catholicvoice.co.uk/brokencross/PartSeven.htm

        Mutta se mitä hän sanoo on shokeeraavaa - eläimet ovat vain materiaa, niillä ei ole sielua...

        Miten sitten ihmisellä on sielu - eläin pelkää ihminen pelkää eläin lisääntyy ihminen lisääntyy eläin ratkoo ongelmia ihminen ratkoo ongelmia.

        Tuo on varmaan miten kristitty Bush voi tappaa miljoonia muslimeja koska haluaa öljyrikkaudet, ja ai niin,voihan sitä inkvisaatiota harjoittaa uudestaan, nyt kun on olemassa maailman paras kidutusväline, köyhdytetty uraani...

        Krishna sanoo Bhagavad-Gitassa että hän on kaikkien elävien olentojen siemenen antava isä.

        Mieti sitä jos Sinulla on lemmikkieläin, voisit yhtä hyvin hankkia koirarobottilelun, kardinaalin mielestä:

        En yhtään kyseenalaista Krishnan tai Bhagavad-Gitan sanomaa, mutta hindulaisuudessa Krishna ei ole pääjumala, kuten se on krisnalaisuudessa. Hindulaisuudessa Krishna on yhden kolmesta pääjumalasta, Vishnun inkarnaatio ja siinä ominaisuudessa nuokin mainitsemasi sanat "Krishna sanoo Bhagavad-Gitassa että hän on kaikkien elävien olentojen siemenen antava isä." ovat Vishnun sanoja. Tai jos vielä pitemmälle viedään, niin sen yhden ja kaiken kattavan Jumalan sanoja.

        Hindulaisuudessa on yksi ainoa jumala, Brahman, maailman sielu, joka on niin pyhä, ettei sitä voi palvoja. Siksi on paljon erilaisia jumaluuden ilmenemismuotoja, joita voidaan pitää palvonnan kohteena. Pääjumalia on kolme: Brahma (luoja-jumala), Vishnu (säilyttävä jumala) ja Shiva (tuhoava ja uudelleen luova jumala). Vishnulla on 10 eri ilmenemismuotoa, inkarnaatiota, joista Krisna on yksi, toki pidetty ja arvotettu, mutta vain yksi.

        Tarve julistaa Krishna tai kukaan muukaan jumalista yhdeksi ja ainoaksi ei kuulu hindulaisuuteen. Krisnaliikkeen kaltainen palvonta on hindulaisuuden sovittamista länsimaiseen uskontomuottiin ja sellaisena se tekee vääryyttä hindulaisuudelle.


      • Vedat
        epäile kirjoitti:

        En yhtään kyseenalaista Krishnan tai Bhagavad-Gitan sanomaa, mutta hindulaisuudessa Krishna ei ole pääjumala, kuten se on krisnalaisuudessa. Hindulaisuudessa Krishna on yhden kolmesta pääjumalasta, Vishnun inkarnaatio ja siinä ominaisuudessa nuokin mainitsemasi sanat "Krishna sanoo Bhagavad-Gitassa että hän on kaikkien elävien olentojen siemenen antava isä." ovat Vishnun sanoja. Tai jos vielä pitemmälle viedään, niin sen yhden ja kaiken kattavan Jumalan sanoja.

        Hindulaisuudessa on yksi ainoa jumala, Brahman, maailman sielu, joka on niin pyhä, ettei sitä voi palvoja. Siksi on paljon erilaisia jumaluuden ilmenemismuotoja, joita voidaan pitää palvonnan kohteena. Pääjumalia on kolme: Brahma (luoja-jumala), Vishnu (säilyttävä jumala) ja Shiva (tuhoava ja uudelleen luova jumala). Vishnulla on 10 eri ilmenemismuotoa, inkarnaatiota, joista Krisna on yksi, toki pidetty ja arvotettu, mutta vain yksi.

        Tarve julistaa Krishna tai kukaan muukaan jumalista yhdeksi ja ainoaksi ei kuulu hindulaisuuteen. Krisnaliikkeen kaltainen palvonta on hindulaisuuden sovittamista länsimaiseen uskontomuottiin ja sellaisena se tekee vääryyttä hindulaisuudelle.

        Kiitos puheenvuorostasi. Vastaan tässä joihinkin asioihin rajallisen kyvykkyyteni ja ajankäytön merkeissä.

        Muuten puhut mielenkiintoisesta aiheesta, mutta lausuntosi on täynnä asiavirheitä ja kristittyjen indologien aivopesua. Yksi esimerkki:

        Se että Hare Krishna matkisi länsimaista uskontomuottia ei todellakaan pidä paikkaansa. Vishnu Korkeimpana Jumalana ja kaikkien puolijumalien palvonnan kohteena vahvistetaan jo Rig Vedassa.

        Vasta Sankaracarya toi kristittyjen indologien siteeraaman persoonattomuusfilosofian laajempaan tietoisuuteen, vastauksena leviävälle buddhismille.

        Lue niistä loogisista sudenkuopista jotka jo itsessään viittaavat siihen että persoonattomuusfilosofia ei voi kuvata korkeinta totuutta:

        http://www.harekrishnatemple.com/bhakta/chapter21.html

        Taidat olla oikeassa Hare Krishnan ja nykyään vallitsevan hindukäsityksen eroista. Hare Krishna-uskontoa harjoittava ei MISSÄÄN NIMESSÄ halua sulautua korkeimpaan eikä suorita riittejä saadakseen aineellisia etuja.

        Krishnaliike opettaa käytännössä itsensä ja Jumalan oivaltamisen tiedettä. Ei ole todellista itsensä oivaltamista ilman Jumalan oivaltamista.

        Kyse on korkeimman tiedemiehen, Krishnan, antamasta tieteellisestä menetelmästä oppia tuntemaan Hänet.

        Seuraavassa linkki luentoon, jonka antoi kirjan "The Scientific Basis of Krishna Consciousness" kirjoittaja. Hän on myös Krishnaliikkeen tieteellisen haaran, Bhaktivedanta Instituutin, perustaja:

        http://www.dandavats.com/?p=1935

        Hinduismin käsitys siitä kuka on korkein on merkityksetön, koska sana hindu kuvaa kansaa toisella puolella jokea. Hindu-rotu -nimitykseen mahtuu ateisteja, durga-palvojia, Shaivaitteja, Hare Krishnoja, käärmeenpalvojia jne. Se on vähän sama kun kutsumme amerikassa asuvia jenkeiksi.

        Tärkeää Hare Krishna -uskonnon kannalta on se mitä Veda-kirjat, jotka ovat suurelle osalle hinduja auktoriteetti elämän totuuksien suhteen, sanovat asiasta.

        Siksi Krishna-liike on julkaissut mm. Bhagavad Gita Kuten Se On.

        Krishnan puhuma kirja on vihdoinkin sellaisen henkilön kääntämä ja kommentoima joka kuuluu Krishnasta lähtöisin olevaan oppilasketjuun ja joka tuntee Krishnan sekä Hänen toiveensa.

        Lukuisat sanskriitin, uskonnon, filosofian ja sosiologian tohtorit ovatkin ylistäneet Bhaktivedanta Swami Prabhupadan kirjoja:
        http://www.asitis.com/reviews/

        Luuletko itse että esimerkiksi tuulivoimalayhtiö tai kunnolla toimivan sähköauton keksinyt yritys saisi objektiivisen kohtelun jos siitä kirjoittaisi vaikkapa Exxonin tai Shellin johtoportaassa istuva? Kun materialistinen ihminen kirjoittaa yliaistillisesta asiasta, yritys on tuomittu epäonnistumaan.

        Tilanne on sama jos persoonattomuusfilosofi, toisen uskonnon kannattaja tai empiirinen tutkija kääntää tai tulkitsee Bhagavad-Gitaa.

        Joko viitekehykset eivät riitä ymmärtämään mitä Krishna sanoo tai on oma lehmä ojassa.

        Kun sanot että Krishna ei puhu Bhagavad-Gitassa vaan Vishnu, on kyse aineellisten aivojen yrityksestä ymmärtää yliaistillista totuutta.
        Tällainen yritys on tuomittu epäonnistumaan.

        Srila Rupa Goswamin Bhakti-Rasamrita-Sindhussa on yksityiskohtaiset kuvaukset Vishnun ominaisuuksista ja Krishnan ominaisuuksista. Krishnalla on enemmän ominaisuuksia kuin Vishnulla. Tässä osa listasta. Ensimmäiset 50 ominaisuutta, jotka ovat kaikilla elävillä olennoilla, sekä ominaisuudet 51 - 55, jotka ovat ainakin osittain puolijumalilla, on jätetty pois tästä. Löydät ne allaolevasta linkistä:
        LÄHDE: http://vedabase.net/nod/21/en

        Narayana on yksi Vishnun nimistä (vishnu-sahasra-nama).

        ...Kṛṣṇa also possesses five other qualities, which are manifest in the body of Nārāyaṇa, and they are listed as follows. (56) He has inconceivable potency. (57) Uncountable universes generate from His body. (58) He is the original source of all incarnations. (59) He is the giver of salvation to the enemies whom He kills. (60) He is the attractor of liberated souls. All these transcendental qualities are manifest wonderfully in the personal feature of Lord Kṛṣṇa.

        Besides these sixty transcendental qualities, Kṛṣṇa has four more, which are not manifest even in the Nārāyaṇa form of Godhead, what to speak of the demigods or living entities. They are as follows. (61) He is the performer of wonderful varieties of pastimes (especially His childhood pastimes). (62) He is surrounded by devotees endowed with wonderful love of Godhead. (63) He can attract all living entities all over the universes by playing on His flute. (64) He has a wonderful excellence of beauty which cannot be rivaled anywhere in the creation.

        Adding to the list these four exceptional qualities of Kṛṣṇa, it is to be understood that the aggregate number of qualities of Kṛṣṇa is sixty-four. Śrīla Rūpa Gosvāmī has attempted to give evidences from various scriptures about all sixty-four qualities present in the person of the Supreme Lord...

        Voit itse tutkia esimerkiksi Rig Vedaa, Brahma Samhitaa tai Bhagavat Puranaa, ja huomata että Krishna eli Vishnu on veda-kirjojen mukaan Absoluuttinen Totuus ja Jumaluuden Ylin Persoonallisuus:

        http://www.theholidayspot.com/janmashtami/krishna_the_lord.htm

        Brahma Samhita:

        ishvara parama krsna
        sac cid ananda vigraha
        anadir adir govinda
        sarva karana karanam

        "Krishna on Korkein Herra
        Hänen muotonsa on ikuinen, kaikkitietävä ja yliaistillisen hurmion ja rakkauden tyyssija
        Govinda on ikuinen, kaiken olemssaolevan lähde ja alkujuuri
        Hän on kaikkien syitten alkusyy

        Govinda on yksi Krishnan nimistä, tarkoittaa bramiinien suojelijaa ja häntä joka kykenee tyydyttämään kaikki elävät olennot.

        Toivottavasti tämä antoi Sinulle viitekehyksiä tutkia asiaa edelleen, kiitos.


      • niin...
        Vedat kirjoitti:

        Kiitos puheenvuorostasi. Vastaan tässä joihinkin asioihin rajallisen kyvykkyyteni ja ajankäytön merkeissä.

        Muuten puhut mielenkiintoisesta aiheesta, mutta lausuntosi on täynnä asiavirheitä ja kristittyjen indologien aivopesua. Yksi esimerkki:

        Se että Hare Krishna matkisi länsimaista uskontomuottia ei todellakaan pidä paikkaansa. Vishnu Korkeimpana Jumalana ja kaikkien puolijumalien palvonnan kohteena vahvistetaan jo Rig Vedassa.

        Vasta Sankaracarya toi kristittyjen indologien siteeraaman persoonattomuusfilosofian laajempaan tietoisuuteen, vastauksena leviävälle buddhismille.

        Lue niistä loogisista sudenkuopista jotka jo itsessään viittaavat siihen että persoonattomuusfilosofia ei voi kuvata korkeinta totuutta:

        http://www.harekrishnatemple.com/bhakta/chapter21.html

        Taidat olla oikeassa Hare Krishnan ja nykyään vallitsevan hindukäsityksen eroista. Hare Krishna-uskontoa harjoittava ei MISSÄÄN NIMESSÄ halua sulautua korkeimpaan eikä suorita riittejä saadakseen aineellisia etuja.

        Krishnaliike opettaa käytännössä itsensä ja Jumalan oivaltamisen tiedettä. Ei ole todellista itsensä oivaltamista ilman Jumalan oivaltamista.

        Kyse on korkeimman tiedemiehen, Krishnan, antamasta tieteellisestä menetelmästä oppia tuntemaan Hänet.

        Seuraavassa linkki luentoon, jonka antoi kirjan "The Scientific Basis of Krishna Consciousness" kirjoittaja. Hän on myös Krishnaliikkeen tieteellisen haaran, Bhaktivedanta Instituutin, perustaja:

        http://www.dandavats.com/?p=1935

        Hinduismin käsitys siitä kuka on korkein on merkityksetön, koska sana hindu kuvaa kansaa toisella puolella jokea. Hindu-rotu -nimitykseen mahtuu ateisteja, durga-palvojia, Shaivaitteja, Hare Krishnoja, käärmeenpalvojia jne. Se on vähän sama kun kutsumme amerikassa asuvia jenkeiksi.

        Tärkeää Hare Krishna -uskonnon kannalta on se mitä Veda-kirjat, jotka ovat suurelle osalle hinduja auktoriteetti elämän totuuksien suhteen, sanovat asiasta.

        Siksi Krishna-liike on julkaissut mm. Bhagavad Gita Kuten Se On.

        Krishnan puhuma kirja on vihdoinkin sellaisen henkilön kääntämä ja kommentoima joka kuuluu Krishnasta lähtöisin olevaan oppilasketjuun ja joka tuntee Krishnan sekä Hänen toiveensa.

        Lukuisat sanskriitin, uskonnon, filosofian ja sosiologian tohtorit ovatkin ylistäneet Bhaktivedanta Swami Prabhupadan kirjoja:
        http://www.asitis.com/reviews/

        Luuletko itse että esimerkiksi tuulivoimalayhtiö tai kunnolla toimivan sähköauton keksinyt yritys saisi objektiivisen kohtelun jos siitä kirjoittaisi vaikkapa Exxonin tai Shellin johtoportaassa istuva? Kun materialistinen ihminen kirjoittaa yliaistillisesta asiasta, yritys on tuomittu epäonnistumaan.

        Tilanne on sama jos persoonattomuusfilosofi, toisen uskonnon kannattaja tai empiirinen tutkija kääntää tai tulkitsee Bhagavad-Gitaa.

        Joko viitekehykset eivät riitä ymmärtämään mitä Krishna sanoo tai on oma lehmä ojassa.

        Kun sanot että Krishna ei puhu Bhagavad-Gitassa vaan Vishnu, on kyse aineellisten aivojen yrityksestä ymmärtää yliaistillista totuutta.
        Tällainen yritys on tuomittu epäonnistumaan.

        Srila Rupa Goswamin Bhakti-Rasamrita-Sindhussa on yksityiskohtaiset kuvaukset Vishnun ominaisuuksista ja Krishnan ominaisuuksista. Krishnalla on enemmän ominaisuuksia kuin Vishnulla. Tässä osa listasta. Ensimmäiset 50 ominaisuutta, jotka ovat kaikilla elävillä olennoilla, sekä ominaisuudet 51 - 55, jotka ovat ainakin osittain puolijumalilla, on jätetty pois tästä. Löydät ne allaolevasta linkistä:
        LÄHDE: http://vedabase.net/nod/21/en

        Narayana on yksi Vishnun nimistä (vishnu-sahasra-nama).

        ...Kṛṣṇa also possesses five other qualities, which are manifest in the body of Nārāyaṇa, and they are listed as follows. (56) He has inconceivable potency. (57) Uncountable universes generate from His body. (58) He is the original source of all incarnations. (59) He is the giver of salvation to the enemies whom He kills. (60) He is the attractor of liberated souls. All these transcendental qualities are manifest wonderfully in the personal feature of Lord Kṛṣṇa.

        Besides these sixty transcendental qualities, Kṛṣṇa has four more, which are not manifest even in the Nārāyaṇa form of Godhead, what to speak of the demigods or living entities. They are as follows. (61) He is the performer of wonderful varieties of pastimes (especially His childhood pastimes). (62) He is surrounded by devotees endowed with wonderful love of Godhead. (63) He can attract all living entities all over the universes by playing on His flute. (64) He has a wonderful excellence of beauty which cannot be rivaled anywhere in the creation.

        Adding to the list these four exceptional qualities of Kṛṣṇa, it is to be understood that the aggregate number of qualities of Kṛṣṇa is sixty-four. Śrīla Rūpa Gosvāmī has attempted to give evidences from various scriptures about all sixty-four qualities present in the person of the Supreme Lord...

        Voit itse tutkia esimerkiksi Rig Vedaa, Brahma Samhitaa tai Bhagavat Puranaa, ja huomata että Krishna eli Vishnu on veda-kirjojen mukaan Absoluuttinen Totuus ja Jumaluuden Ylin Persoonallisuus:

        http://www.theholidayspot.com/janmashtami/krishna_the_lord.htm

        Brahma Samhita:

        ishvara parama krsna
        sac cid ananda vigraha
        anadir adir govinda
        sarva karana karanam

        "Krishna on Korkein Herra
        Hänen muotonsa on ikuinen, kaikkitietävä ja yliaistillisen hurmion ja rakkauden tyyssija
        Govinda on ikuinen, kaiken olemssaolevan lähde ja alkujuuri
        Hän on kaikkien syitten alkusyy

        Govinda on yksi Krishnan nimistä, tarkoittaa bramiinien suojelijaa ja häntä joka kykenee tyydyttämään kaikki elävät olennot.

        Toivottavasti tämä antoi Sinulle viitekehyksiä tutkia asiaa edelleen, kiitos.

        Hyviä selityksiä. Sinä luet niitä kirjoituksia niin kuin kristityt Raamattua, niin kuin kirjanoppinut kristittynä. Et tunnu osaavan muuntaa ajatteluasi hindulaiseen malliin, joka ei ole noin yksisilmäistä.

        Homma vaan menee niin, että nykyään hinduiksi kutsutaan nimenomaan tietyn uskonnon edustajia, ei ihmisiä tietyn asuinpaikan mukaan. Olkoon saman perusta mikä tahansa, niin hindu on nimenomaan nimitys tietyn uskonnon edustajille. Niin he itsekin kutsuvat itseään.

        Sitten yksinkertaistat hindujen riittien suorittamisen. Ei hinduilla ole mitään yhtä tapaa viettää "oikeanlaista" elämää. Parempaan seuraavaan elämään ja lopulta moksaan pääsemiseen on monia erilaisia teitä käytettävissä. Jokainen voi valita itse omansa. Hindulaisuudessa ei ole mitään ylintä uskonnollista elintä, joka määrää siitä, mikä on oikeaa oppia. Siinäkin krisnalaisuus "tiukkana sääntöuskontona" on enemmän muiden uskontojen kaltainen kuin hindulaisuuden.

        Sinun kirjoituksesi on kyllä hienoja ja täynnä viisautta ja plaa plaa, mutta herää kysymys, tunnetko yhtään intialaista tai hindua, oletko elänyt siellä heidän (siis muiden kuin krisnalaisten) parissa jne. Valitettavasti sinusta tulee heti mieleen joku fundamentalisti kristitty ja hindulaisuus ei ole sellaista.


      • mieltä...
        niin... kirjoitti:

        Hyviä selityksiä. Sinä luet niitä kirjoituksia niin kuin kristityt Raamattua, niin kuin kirjanoppinut kristittynä. Et tunnu osaavan muuntaa ajatteluasi hindulaiseen malliin, joka ei ole noin yksisilmäistä.

        Homma vaan menee niin, että nykyään hinduiksi kutsutaan nimenomaan tietyn uskonnon edustajia, ei ihmisiä tietyn asuinpaikan mukaan. Olkoon saman perusta mikä tahansa, niin hindu on nimenomaan nimitys tietyn uskonnon edustajille. Niin he itsekin kutsuvat itseään.

        Sitten yksinkertaistat hindujen riittien suorittamisen. Ei hinduilla ole mitään yhtä tapaa viettää "oikeanlaista" elämää. Parempaan seuraavaan elämään ja lopulta moksaan pääsemiseen on monia erilaisia teitä käytettävissä. Jokainen voi valita itse omansa. Hindulaisuudessa ei ole mitään ylintä uskonnollista elintä, joka määrää siitä, mikä on oikeaa oppia. Siinäkin krisnalaisuus "tiukkana sääntöuskontona" on enemmän muiden uskontojen kaltainen kuin hindulaisuuden.

        Sinun kirjoituksesi on kyllä hienoja ja täynnä viisautta ja plaa plaa, mutta herää kysymys, tunnetko yhtään intialaista tai hindua, oletko elänyt siellä heidän (siis muiden kuin krisnalaisten) parissa jne. Valitettavasti sinusta tulee heti mieleen joku fundamentalisti kristitty ja hindulaisuus ei ole sellaista.

        Tuohon vastasin jo edellisessä viestissä. Lue uudestaan, se selittää MIKSI, kuten sanot, "hinduilla ei ole mitään yhtenäistä tapaa suorittaa riittejä":

        "Hinduismin käsitys siitä kuka on korkein on merkityksetön, koska sana hindu kuvaa kansaa toisella puolella jokea. Hindu-rotu -nimitykseen mahtuu ateisteja, durga-palvojia, Shaivaitteja, Hare Krishnoja, käärmeenpalvojia jne. Se on vähän sama kun kutsumme amerikassa asuvia jenkeiksi."

        Vaikka Vaishnavismi (Vishnun palvonta) onkin osa hindulaisuutta, Brahma-Madhva-Gaudiya-Vaishnava-oppiketjussa se on samalla alkuperäisiin Veda-teksteihin perustuva tieteellinen menetelmä oivaltaa että emme ole tämä kehomme, ja olemme ikuisia henkisieluja, Korkeimman palvelijoita.

        Se että kyseessä on tieteellinen menetelmä oivaltaa Jumala, tai monoteistinen uskonto, ei ole ristiriidassa mitenkään sen kanssa että se samalla on osa hinduismia. Vaikkakin enemmän tai vähemmän, riippuen mitä aspekteja hindu-sanaan liittää. Tässä näemme mitä seuraa kun keskustelussa käytetään sanoja joidem merkityksen osapuolet näkevät eri lailla.

        Aito jenkkiläisyys voitaisiin sanoa olevan lehmipoikien elämä villin lännen preerialla, intiaanien joukkotuhoaminiseen kaikkineen. Koko USA:n historia on täynnä samaa muiden terrorisointia ja alistamista oman edun tavoittelussa.
        Samalla USA:lla on hieno perustuslaki ja kristinuskoon perustuva moraali arki-ihmisen elämässä. Molemmat ovat osa jenkkiläisyyttä.

        Bhagavad-Gitassa Krishna sanoo:
        raja vidya raja guhyam
        pavitram idam uttamam
        pratyaksavagamam dharmyam
        su-sukham kartum avyayam

        "Tämä tieto on ylhäisintä viisautta, ja se on kaikista salaisuuksista salaisin. Se on puhtainta tietoa, ja koska se antaa meille suoran käsityksen itsestä oivalluksen kautta, se on uskonnon täydellistymä. Se on ikuista, ja sen harjoittaminen on täynnä iloa."

        Krishna on kanssasi samaa mieltä, Krishna-tietoisuus on kuin muut uskonnot jotka sanovat että on olemassa absoluuttinen totuus, kaikkien syitten alkusyy, ja että elävä olento on kuin puusta katkaistu oksa kun hän yrittää nauttia elämästä ilman suhdetta Korkeimpaan.

        Yksi tärkeä ero on armon periaate. Kristityt väittävät että jos et tämän yhden elämän aikana tee parannusta, olet ikuisesti palamassa helvetissä, mahdollisuus armoon katkaistaan, aivan kuin narsistinen isä voisi tehdä lapselleen.

        Veda-kirjat puhuvat karmasta ja reinkarnaatiosta. Jos elävä olento turhautuu aineelliseen olemassaoloon, hän voi palata Krishnan luo, ja vapautua karmasta ja jälleensyntymisestä, vaikka olisi sitä ennen vaihtanut eri kehoja miljoona kertaa.

        Sanoit:
        "Hindulaisuudessa ei ole mitään ylintä uskonnollista elintä, joka määrää siitä, mikä on oikeaa oppia."

        Aivan. Veda-kirjoja on jopa erilaisia eri ihmisille. Kyllä Krishna tai Vishnu tietä minkälaisella tietoisuudella tälle planeetalle sieluja tulee.

        Ehkä tässä onkin yksi syy miksi hinduismi on niin hämmentävä länsimaiselle ihmiselle. Krishna on antanut monenlaisia kirjoituksia ja rituaaleja, jotta eri tasoilla olevat ihmiset voiva edistyä siltä tasolta, jolla ovat.

        Tietämättömyyden vallassa oleville ihmisille on Shskti-kirjallisuutta, joissa palvotaan voimia, ja harjoitetaan magiaa, usein vähemmän eettisillä rituaaleilla höystettynä.
        Katso video rationaalisen yhteiskuntamme johtajien suorittamista riiteistä (Älä usko suoraan vaan tutki itse jos katsot aiheelliseksi):
        http://video.google.com/videoplay?docid=-7940633122772954776&hl=fi

        Intohimoisuuden vallassa oleville on kirjoituksia kuten ganesha purana joiden ohjeiden avulla voi harjoittaa itsekuria tai palvoa jotain lukuisista puolijumalista, saavuttaakseen jonkun aineellisen edun tai tuloksen, tässä tai seuraavassa elämässä.

        Hyvyyden laadussa olevat kirjoitukset kehottavat ihmisiä puhdistamaan tietoisuuttaan himosta, vihasta, kateudesta, ahneudesta, harhasta ja hulluudesta.

        Päämääränä itseoivallus, joita sitäkin on kolme kategoriaa;
        Persoonaton Brahman-oivallus, sydämessä läsnä olevan ylisielun, Paramatman oivaltaminen, ja Bhagavanin, Vishnun eli Jumaluuden Ylimmän Persoonallisuuden oivaltaminen.


      • Vishnu
        epäile kirjoitti:

        En yhtään kyseenalaista Krishnan tai Bhagavad-Gitan sanomaa, mutta hindulaisuudessa Krishna ei ole pääjumala, kuten se on krisnalaisuudessa. Hindulaisuudessa Krishna on yhden kolmesta pääjumalasta, Vishnun inkarnaatio ja siinä ominaisuudessa nuokin mainitsemasi sanat "Krishna sanoo Bhagavad-Gitassa että hän on kaikkien elävien olentojen siemenen antava isä." ovat Vishnun sanoja. Tai jos vielä pitemmälle viedään, niin sen yhden ja kaiken kattavan Jumalan sanoja.

        Hindulaisuudessa on yksi ainoa jumala, Brahman, maailman sielu, joka on niin pyhä, ettei sitä voi palvoja. Siksi on paljon erilaisia jumaluuden ilmenemismuotoja, joita voidaan pitää palvonnan kohteena. Pääjumalia on kolme: Brahma (luoja-jumala), Vishnu (säilyttävä jumala) ja Shiva (tuhoava ja uudelleen luova jumala). Vishnulla on 10 eri ilmenemismuotoa, inkarnaatiota, joista Krisna on yksi, toki pidetty ja arvotettu, mutta vain yksi.

        Tarve julistaa Krishna tai kukaan muukaan jumalista yhdeksi ja ainoaksi ei kuulu hindulaisuuteen. Krisnaliikkeen kaltainen palvonta on hindulaisuuden sovittamista länsimaiseen uskontomuottiin ja sellaisena se tekee vääryyttä hindulaisuudelle.

        Veda-tekstien mukaan Jumaluudella on kolme aspektia.

        On Jumaluuden ylin persoonallisuus; Vishnu tai Krishna.

        On myös Paramatma, Vishnun laajentuma joka on yksilösielun mukana ylisieluna KOKO AJAN kun tämä yrittää matkia Jumalaa ja löytää onnea asioista jotka ovat tilapäisiä ja johtavat kärsimykseen. Kun elävä olento vihdoin turhautuu aineelliseen olemassaoloon, ylisielu auttaa tätä tulemaan Vishnun eli Krishnan luo.

        Brahman on Vishnun persoonaton sädehohto, ts. täysin riippuvainen Vishnusta, kuten ovat kaikki muutkin, sekä aineelliset että henkiset energiat. Kaikki nämä energiat ovat ikuisia, eli vailla alkua ja loppua. Ne ovat ikuisesti Vishnun täydessä hallinnassa.

        Jos Hindujen raamattu ovat Veda-kirjat, eikö brahmiinien ja tutkijoiden pitäisi siteerata niitä ja antaa oikeaa tietoa.

        Ongelma on että Intia on täynnä materialistisia "perheguruja" jotka maksua vastaan suorittavat eri perheriittejä, tulkitsevat kirjahyllyssä olevia tekstejä ja pitävät huolta talon alttaripalvonnasta. Ihmekös että löytyy niin paljon "hindulaisia opetuksia" joissa veda-kirjojen sanoma on vääristynyt.

        Veda-kirjat edelleen kertovat että Vishnu tässä maailmassa on alkuperäisen Vishnun laajentuma. Itse asiassa näitä laajentumia on monta, ja niillä on eri tehtävät. Pääasialliset laajentumat ovat Maha-Vishnu, Garbhodakasayi-Vishnu ja Ksirodakasayi Vishnu.

        1. Maha-Vishnu on se joka manifestoi koko aineellisen kosmoksen kaikkine maailmankaikkeuksineen.

        Kaikki maailmankaikkeudet syntyvät Maha-Vishnun iho-huokosista, ja muodostavat eräänlaisen vaahdon syitten valtameren rannalle. Tästä syystä Mahavishnua kutsutaan myös Karanadokasayi Vishnuksi, kausaalisen aspektin takia.

        Moderni astronomia on havainnut selvästi, että galaksijoukkojen muodostamien superklustereiden anatomia muistuttaa erehtymättömästi juuri saippuakuplageometriaa (katso astronomien hienoilla instrumenteilla kehittämää kuvaa näistä:
        http://cas.sdss.org/dr6/en/astro/structures/structures.asp

        Astronomit ovat myös havainneet suureksi hämmästyksekseen että kaasua on paljon enemmän kuin tähdiksi tiivistynyttä ainesta, superklusteritasolla. He ovat löytäneet varsinaisen tähtiä synnyttävän, aika-avaruudessa lainehtivan kaasu-valtameren...

        Jos Veda-kirjat ovat mytologiaa, miten niissä tiedetään tästä sekä annetaan nyky-astronomian vahvistamat välimatkat eri planeettoihin?

        2. Garbhodakasayi Vishnulla on tärkeä tehtävä tässä kaikessa. Hän synnyttää ensimmäisen elävän olennon jokaiseen maailmankaikkeuteen, "galaksiin", meidän tapauksessa nimeltään Brahma. Tämä meidän Brahma pyytää ja saa Vishnulta itseoivalluksen sekä voiman luoda tämän yhden maailmankaikkeuden.

        Krishna-liike kuuluu Brahma-Madhva-Gaudiya-Vaishnava-sampradayaan, tästä Brahmasta, maailmankaikkeutemme ensimmäisestä elävästä olennosta alkaneeseen oppilasketjuun.

        Jeesus on ennustettu Maha-Bhavisya-Puranassa, ja siinä hänen sanotaan tulleen Brahma-lokalta. Ihmekös jos opetukset muistuttavat kovasti toisiaan...

        3. Ksirodakasayi-Vishnu on Ylisielu jokaisen elävän olennon sydämessä. Bhagavad-Gitassa Krishna sanoo että muisti, tieto ja unohdus tulevat Häneltä. Tässä lisää ylisielusta Bhagavad-Gitassa:
        http://www.asitis.com/13/3.html


      • Anonyymi
        Muu... kirjoitti:

        Nuukasti löytyy.

        Vaihtoehdoksi ei taida löytyä muuta vaihtoehtoa kuin tyhjentää mieli ajatuksista.

        Ja kun se on tyhjä niin "ollaan" advaita tilassa.

        "Ajan ja paikan tuolla puolen"
        Kirja
        A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda

        uktyr


    • Bubastis.tm
    • joopa joo
    • shipibo

      Se on oikeasti aika helppo ymmärtää jos vaan on uskoa ja tahtoa. Siitähän kaikki uskonto on kiinni. Pittääpi lujasti uskoa johonkin ja oikealla menetelmällä saa vauhtia.

      Vedanta niin kuin muut uskonnot tähtäävät samaistumiseen Jumalaan. Tätä olotilaa voi kutsua eri nimillä, valaistuminen, taivas, nirvana jne. Sillä sanalla ei ole väliä koska tila on sama.

      Ydin koko hommassa on se että maailma on illuusio koska oma mielemme ei näe sitä oikeassa tilassaansa vaan
      oman egon läpi. Esimerkkinä voin ottaa vaikkapa ärtymys ruuhkaliikenteessä. Tämä on tilapäinen olotila joka ei kuvaa oikealla tavalla minua henkilönä. Kaikki olotilat joita voimme kokea tai muuten keksiä kuuluvat näihin tilapäisiin ei-oikeisiin asioihin.

      Se oikea henkilö joka taas on sama kuin Jumala. Kaikki universumin pisteet tai hiukkaset ovat tehty samasta materiaalista, sanotaanpa vaikkapa rakkaudesta. Tästä seuraa suoraan se että me olemme samaa materiaa ja samaa tunnetta. Ainoastaan oma mieltymyksemme omaan kehoon/egoon on jokapäiväisen olotilan ja oikean olotilan välillä.

      Tämä myöskin tarkoittaa sitä että rituaalit, teoriat jne. ovat keksittyjä ja niillä ei ole mitään tekemistä valaistumisen kanssa. Ne toimivat sanansaattajina joilla tieto nirvanasta voidaan jakaa muille. Täytyy muistaa että nämä jutut keksittiin ennen kirjoja ja internettiä.

      Nå, kuten sanottiin aiemmin tässä keskustelussa - tyhjentämällä mieli päästään lähemmäs oikeata katsomusta.

      Lyhyt kuvaus!

    • tiinabe

      En tieda paljon Hindulaisuudesta.Advaita vedanta on kiinnosta aihe. Mihin se tahtaa ei kaksinaisuutta. Ramana osuu hyvin lahelle kysymyksellaan Kuka mina olen.
      Usein uskonnolisissa piireissa on harjoittaja.Eli uusi maaritelma itsesta luodaan.Parempi varmaan kun se edellinen.Kuitenkin on viela maaritelma.
      On etsija ja ehka tie.Paras olisi valaistunut maaritelma.
      Mantran ja meditaation kautta voidaan mieli hetkellisesti pysayttaa ja saada hienoja kokemuksia.Tama varmasti osoittaa oikeaan suuntaan mutta kuka on meditoija? Kuka on se joka meditoi?
      Tietamaton Tietaja

      • ~^~^~^~

        Etsijä etsii ulkopuoleltaan, mutta tässä käännetään huomio etsijään itseensä, jossa vastaus piileekin lähempänä kuin osaa arvatakkaan. Onko etsijä löydettävissä?

        Kuka minä olen? - kysymys on hyvä alku advaita vedantassa. Ensin tuodaan tietoisuus siihen, kuka on kaiken havaitsija. Mitä ikinä pystytkään havaitsemaan tai tiedostamaan kehosi ulko- tai sisäpuolella; ethän voi olla sen havainnon tai tietoisuuden kohde eli objekti vaan olet aina subjekti, joka tiedostaa, havaitsee. Voiko havaitsijaa havaita?

        Esimerkiksi minä aistin aisteillani, en siis voi olla mikään aistihavainnoistani. En voi myöskään olla itse aisti, koska nekin minä pystyn huomaamaan, esim. huomaan jos toisessa korvassa kuuloni on heikompi kuin toisessa, joten minä en ole yhtä kuin kuuloaistini.

        Tiedostan myös kehoni olemassaolon, ajatukseni, tunteeni, mielikuvitukseni, jne. Minun kehoni, minun mieleni, minun nimeni, minun ammattini, minun identiteettini, mutta en minä.

        Huomaan myös kun olen iloinen tai surullinen, tunteet ja ajatukset tulee ja menee, mutta minä olen aina havaitsemassa eli tiedostamassa ne. En siis voi olla mikään niistä.

        Osaan siis erottaa, että mikään noista en voi olla. Tällaisella erottelukyvyllä pystyn sulkemaan pois kaiken mitä en ole. Se mitä jää lopulta jäljelle, olen. Ja siihen ei enää sanat ulotu.

        Samaan päästään kysymällä; mikä on muuttumatonta, mikä ei koskaan muutu, millä ei ole alkua eikä loppua? Tärkeämpää kuin lopullisen absoluuttisen vastauksen saaminen on jo kysymyksen asettaminen, koska jo itse kysymys pyyhkii pois valheellisia samaistumisen kohteita. Niin kauan kuin mieli antaa omia vastauksiaan, niin ne voi jättää syrjään. Vaikka tajuaakin järjellisesti tämän kaiken niin sekään ei vielä riitä. On koettava se käytännössä omakohtaisesti.

        Näin olen oppinut Ramanan oppilaan oppilaalta, http://www.mooji.org/


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan kisa (asialliset kommentit)

      Yksi, ikuinen umpityperien ketjujen aloittaja.. voidaanko tehdä joka kerta ilmoitus moderaattorille.. josko katoais bittiavaruuteen.. Mutta siis: uinn
      Kotimaiset julkkisjuorut
      629
      5580
    2. STEFULLA OLI KOVA IKÄVÄ SOFIAA!

      Lennätti naisen Hankoon koko juhannuksen ajan ! Tosi rakkautta ilmassa. Taisi tulla kihlat ja häitä vietetään !
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3724
    3. Martina kisan kärjessä

      Kisa on käynnissä. Käsipohjauinti vetää kisaajien kädet hapoille. Martinan ranne on jo kivulias.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1940
    4. Martinan kootut selitykset ketju virallinen

      Join vettä - kusin samantien alleni. Otin energiaa -oksensin. Vatsakrampit söi mun kaikki voimat.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1478
    5. Voitko mies vähän valaista

      mikä meidän tilanne on tällä hetkellä? Kannattaako enää ottaa yhteyttä vai menikö tilaisuus jo ohi?
      Ikävä
      131
      1408
    6. Tuletteko/tulitteko ikävöimäsi

      Kanssa hyvin juttuun? Ymmärsittekö toisianne? Sovitteko yhteen?
      Ikävä
      114
      1395
    7. Kyllä jään aina miettii

      Miks tää meni näin.. En ymmärrä sua.
      Ikävä
      57
      1097
    8. Mara kisoissa ensiapuun

      Hoiperteli maaliin ja joutui suoraan ensiapuun. Siis mitä järkeä on rääkätä itseään tuolla tavalla? Mikä tuota naista vaivaa kun pitää päteä vielä tuo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      1016
    9. Martina keskeytti heti, tämä on ilon päivä

      😁 Suomi24 sen tiesi. Martina keskeytti kolmen kilometrin kohdalla. 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      958
    Aihe