Tietääkö kukaan?
Mitä hyviä reseptejä on
14
3595
Vastaukset
- sait
vasikkaa?
- oli jotain
synnynnäisiä vikoja, joiden takia se ei olis pysyny hengissä muutamaa päivää kauempaa.
- se piti
oli jotain kirjoitti:
synnynnäisiä vikoja, joiden takia se ei olis pysyny hengissä muutamaa päivää kauempaa.
teurastaa, niin valitettavalta kuin se vain kuullostaa..
- puolesta tietenkään
oli jotain kirjoitti:
Vaan sinun puolestasi, sillä aito vasikka on todella harvinaista meillä. Soveltuu erinomaisesti paneroituihin leikkeisiin, tillilihaan, jos siitä pitää, tai vasikan vatkuliin. Jauhelihaksi jne.
Katso italialaisista tai ranskalaisista ruokaohjeista, sieltä löytyy aivan erinomaisia helppojakin vinkkejä.
Bon appetit! - vinkistä! :D
puolesta tietenkään kirjoitti:
Vaan sinun puolestasi, sillä aito vasikka on todella harvinaista meillä. Soveltuu erinomaisesti paneroituihin leikkeisiin, tillilihaan, jos siitä pitää, tai vasikan vatkuliin. Jauhelihaksi jne.
Katso italialaisista tai ranskalaisista ruokaohjeista, sieltä löytyy aivan erinomaisia helppojakin vinkkejä.
Bon appetit!eikun heti tutkimaan asiaa :)
- Hyvvee o
http://www.reseptitaivas.com/reseptit/valimeri/vasikkaa_roquefort_kastikkeessa.php
Vasikkaakin saa tuurilla joskus kauppahallista. - kkkkkkkkkkkkkkkkkkk
Vitello Tonnato, noin neljä annosta
Ainekset
400 g vasikanpaistia ( tai filettä, se tietysti kypsyy nopsammin)
1 rkl suolaa
vähän mustapippuria
2 valkosipulin kynttä
1 rkl tuoretta timjamia hienonnettuna
2 rkl voita paistamiseen
Tonnikalakastike:
2 keltuaista
1 rkl dijon-sinappia
1 tl sokeria
suolaa ja pippuria
2 rkl valkoviinietikkaa
2-3 dl rypsiöljyä
1 prk tonnikalaa vedessä
Lisukkeet: punasipulia, oliiveja, kapriksia
Sulata voi pannulla ja paista lihan pintaan kaunis väri. Jatka lihan kypsentämistä 175 asteisessa uunissa kunnes sisälämpötila on 54 astetta. Hienonna tai murskaa valkosipulin kynnet ja sekoita niihin muut mausteet. Hiero mausteseos lihan pintaan ja kääri liha tiiviisti kelmuun ja lopuksi folioon. Anna maustua jääkaapissa yön yli. Tarjoa lihan lisukkeina hienonnettua punasipulia, oliiveja, kapriksia ja tonnikalakastiketta.
Kastike:
Mittaa tehosekoittimeen keltuaiset, sinappi, sokeri, suola, pippuri ja puolet valkoviinietikasta. Käynnistä tehosekoitin ja anna pyöriä hetki. Lisää öljyä ohuena nauhana kunnes kastike on majoneesimaista. Lisää joukkoon koneen edelleen pyöriessä tonnikala vähitellen. Sekoita tasaiseksi kastikkeeksi ja tarkista maku.- ..jotenkin ...
..hmmm.. vasikkaa ja tonnikalaa...?
Minä olin piikomassa maatilalla joku aika sitten;
tilalla teurastetut eläimet jauhettiin possunkyljen kanssa jauhelihaksi. (suhde 70/30)
Kilon pusseihin ja pakkaseen. Ja tästä kyllä tuli ihan parhaat pihvit ja pyörykät.
Kaupan sikanauta ei vedä vertoja itse tehdylle
jauhelihalle.
Jos kokolihana tekisi niin ehkä vatkuli- tyyppinen ratkaisu perunan kanssa on paras.
Kastikkeeseen sinappia, kermaa ja yrttejä.
Liha "karjalanpaistikokoon" , pinnat pannulla,
sipulia sekaan, paistoliemestä soossin pohja, hyvät mausteet,(suola, mustapippuri, knorr kuutio, lakerinlehti ). Hellalle höystymään keskilämmöllä vajaa tunti tai kunnes on mureaa,
suurustus kermalla ja sinapilla, valmiin vatkulin
pälle timjamia tai basilikaa.
Vasikka on vaalealihainen, lisäksi vaikka rakuunaporkkanaa, vihannes-sekoitusta, salaattia. eli perusvermeet. - Italialainen herkku
..jotenkin ... kirjoitti:
tilalla teurastetut eläimet jauhettiin possunkyljen kanssa jauhelihaksi. (suhde 70/30)
Kilon pusseihin ja pakkaseen. Ja tästä kyllä tuli ihan parhaat pihvit ja pyörykät.
jauhelihalle.
Jos kokolihana tekisi niin ehkä vatkuli- tyyppinen ratkaisu perunan kanssa on paras.
sipulia sekaan, paistoliemestä soossin pohja, hyvät mausteet,(suola, mustapippuri, knorr kuutio, lakerinlehti ). Hellalle höystymään keskilämmöllä vajaa tunti tai kunnes on mureaa,
Vasikka on vaalealihainen, lisäksi vaikka rakuunaporkkanaa, vihannes-sekoitusta, salaattia. eli perusvermeet.Outoa kyllä erinomainen sapuska, voin suositella. Makaronit ovat taitavia tekemään muitakin appeita kuin pelkkää spagettia ja pizzaa.
..jotenkin ... kirjoitti:
jauhelihalle.
Vasikka on vaalealihainen, lisäksi vaikka rakuunaporkkanaa, vihannes-sekoitusta, salaattia. eli perusvermeet.Monenkoon resepti on alunperin Hans Välimäen resepti ja kokeiltu on - tosin ei vasikasta vaan nuoresta naudasta.
Mahdottoman hyvä ja helppo tehdä.
Vasikan voi myös keittää siten, että naruttaa lihan muotoonsa, silppuaa valkosipulia ja timjamia ja hieroo silpun suolaan ja lihan pintaan. Lihan ympärille folio tiiviiksi.
Kattilaan makujuureksia - lanttu, sipuli, palsternakka, porkkana, purjo, laakerinlehti, loraus vasikanfondia - ja kiehumaan. Lihan folioon muutama reikä ja lihamittari keskelle - ehdottomasti käytettävä. Liha lasketaan makuliemeen ja pois kun näyttää 50 astetta. Liemen annetaan jäähtyä ja liha takaisin jäähtyneeseen liemeen maustumaan. Annetaan olla pari tuntia. Liha pois, folio pois, tahna pois pinnalta, kääritään uusiin timajaminoksiin ja uuteen folioon tiiviisti ja jääkaappiin toviksi, jotta siitä on kylmänä helpompi leikata ohuen ohuita siivuja.
Keitinlientä voi käyttää Tonnato-kastikkeen maustamiseen ja mahdolliseen ohentamiseen, juureksetkin voi panna tarjolle.- Muuan hyvä
crudo kirjoitti:
Monenkoon resepti on alunperin Hans Välimäen resepti ja kokeiltu on - tosin ei vasikasta vaan nuoresta naudasta.
Mahdottoman hyvä ja helppo tehdä.
Vasikan voi myös keittää siten, että naruttaa lihan muotoonsa, silppuaa valkosipulia ja timjamia ja hieroo silpun suolaan ja lihan pintaan. Lihan ympärille folio tiiviiksi.
Kattilaan makujuureksia - lanttu, sipuli, palsternakka, porkkana, purjo, laakerinlehti, loraus vasikanfondia - ja kiehumaan. Lihan folioon muutama reikä ja lihamittari keskelle - ehdottomasti käytettävä. Liha lasketaan makuliemeen ja pois kun näyttää 50 astetta. Liemen annetaan jäähtyä ja liha takaisin jäähtyneeseen liemeen maustumaan. Annetaan olla pari tuntia. Liha pois, folio pois, tahna pois pinnalta, kääritään uusiin timajaminoksiin ja uuteen folioon tiiviisti ja jääkaappiin toviksi, jotta siitä on kylmänä helpompi leikata ohuen ohuita siivuja.
Keitinlientä voi käyttää Tonnato-kastikkeen maustamiseen ja mahdolliseen ohentamiseen, juureksetkin voi panna tarjolle.Vasikkaruoka, nimittäin jauhetusta vasikanlihasta muotoillut kotletit. Niitä myydään valmiinakin, mutta vasikan liha on niisä poikkeuksetta muuttunut sianlihaksi, eikä niitä siksi enää nimitetä vasikan kotleteiksi, vaan kotleteiksi. Onko tuttu eväs?
Muuan hyvä kirjoitti:
Vasikkaruoka, nimittäin jauhetusta vasikanlihasta muotoillut kotletit. Niitä myydään valmiinakin, mutta vasikan liha on niisä poikkeuksetta muuttunut sianlihaksi, eikä niitä siksi enää nimitetä vasikan kotleteiksi, vaan kotleteiksi. Onko tuttu eväs?
Taitavat olla lapsuudenmuistoja, siis ne vasikasta tehdyt - olisiko ollut kuitenkin HK:lla jonkinlaisena eineksenä tarjolla "kalpea muisto" entisajan vasikankotleteista vielä jokin aika sitten?
Maku on tallella muistiarkistossa vaikka taitaa sen ylittää kuitenkin Biff á la Wallenbergin hieno maku - ja kyllä siitäkin on jo aikaa. Turussa Turun Pursiseuran kesäravintola tarjoaa aina näitä klassikkoruokia ja sieltä saa silloin tällöin wallenbergareitakin vaan on syytä tiedustella asiaa etukäteen tai tilata - sen verran harvinaista tuo vasikka on ammattilaisillekin.
Pari kertaa olen itsekin ruokaa kokeillut ja parhaiten on mieleeni jäänyt kädet kylmässä raaka-aineessa vaivaamassa massaa sekaisin. Jos hyvin onnistuu on tuloksena kuohkea, kullanruskea kuula, sisus täynnä hyvää tuoksua ja vihreitten herneitten, kirkastetun voin ja muussin kanssa husmanskostin herkku. Unohdan puolukkahillon - se ei maistu minulle.- Muistelija*
Muuan hyvä kirjoitti:
Vasikkaruoka, nimittäin jauhetusta vasikanlihasta muotoillut kotletit. Niitä myydään valmiinakin, mutta vasikan liha on niisä poikkeuksetta muuttunut sianlihaksi, eikä niitä siksi enää nimitetä vasikan kotleteiksi, vaan kotleteiksi. Onko tuttu eväs?
Ruotsinkielisellä äidilläni oli 1950-luvulla tapana kutsua noita raakoina harmaanvärisiä "vasikankotlettejä" nimityksellä "påtrampade" (suora käännös: "päälleastutut"), kun ne hänen mielestään näyttivät raakoina juuri sellaisilta. Kypsennettäessähän ne sitten turposivat vähän pulleammiksi, ja väri muuttui punervammaksi.
Minä pidin niistä. Eivät nykyajan kopiot possunlihasta pärjää ollenkaan... Muistelija* kirjoitti:
Ruotsinkielisellä äidilläni oli 1950-luvulla tapana kutsua noita raakoina harmaanvärisiä "vasikankotlettejä" nimityksellä "påtrampade" (suora käännös: "päälleastutut"), kun ne hänen mielestään näyttivät raakoina juuri sellaisilta. Kypsennettäessähän ne sitten turposivat vähän pulleammiksi, ja väri muuttui punervammaksi.
Minä pidin niistä. Eivät nykyajan kopiot possunlihasta pärjää ollenkaan...Tuo "påtrampade" on kyllä ihan osuva nimi - sellaisia littanoita löllyjähän ne vähän olivat. Vasikankotleteissa on myös oma makea tuoksunsa - maidon tuoksu, sanottiin - josta kaikki eivät aina pidä. Sama pätee vähän vasikanlihaankin kun olemme tottuneet siihen, että naudanliha on voimakkaan makuista. Vaikeata oli saada pinta rapeaksi polttamatta sitä, mutta samalla kypsentää sisus. Biff á la Wallenberg - eräänlainen vasikankotletti sekin - onkin pikemminkin kohokas kuin pihvi.
Possuhan on possua eikä vasikkaa - eri elukka, vain väri täsmää sinnepäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760