Osaako joku selittää että mikä onkaan "mihin" ja "johon" sanojen välinen ero? Kumpi on oikein:
"Laatikko, mihin laitoin kirjan."
tai
"Laatikko, johon laitoin kirjan."
Olen etsinyt netistä tietoa melkoisesti, vaan ei tahdo löytyä aiheesta mitään...
Mihin tai johon
7
1229
Vastaukset
- Mihin?
"Laatikko, johon laitoin kirjan." kuullostaa enemmän suomelta.
Mihin laitoin kirjan? taasen sopii kysymyslauseeseen.
johon - viittaa paikkaan
mihin - esiintyy suorassa kysymyksessä
En itse koskaan sanoisi "mihin" esittämässäsi yhteydessä, vaan aina johon.- ajomieskin
Paremmalta kuullostaisi mielestäni kyllä "Laatikko, johon panin kirjan."
Laittaminen tarkoittaa vahvasti sitä, että kirjalle annetaan ohjeistus mennä laatikkoon, mutta sitä ei varsinaisesti panna sinne. Paneminen taas tarkoittaa ihan konkreettisesti sitä panemista sinne laatikkoon. - kuulostaisi
ajomieskin kirjoitti:
Laittaminen tarkoittaa vahvasti sitä, että kirjalle annetaan ohjeistus mennä laatikkoon, mutta sitä ei varsinaisesti panna sinne. Paneminen taas tarkoittaa ihan konkreettisesti sitä panemista sinne laatikkoon.kun kirjoittaisit oikein: kuulostaisi (ei: kuullostaisi).
Moka on sinänsä yleinen, mutta moka kuin moka. - Kuulostelijakin
ajomieskin kirjoitti:
Laittaminen tarkoittaa vahvasti sitä, että kirjalle annetaan ohjeistus mennä laatikkoon, mutta sitä ei varsinaisesti panna sinne. Paneminen taas tarkoittaa ihan konkreettisesti sitä panemista sinne laatikkoon.Paremmalta kuulostaisi "kuulostaisi" yhdellä ällällä.
- Aimo von Kale
Tuo vertautuu joka- ja mikä-sanojen käyttösääntöihin. Tietoa tuolta:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/7.9.htm
kohdast joka - mikä. - Insinööri-runoilija
Nämähän ovat kielen perusasioita ja aidosti monimutkaisia. Eikö niitä enää opeteta koululaisille? Sietäisi opettaa, sillä korva ei enää Suomessa kuule eikä näe vaivattomasti kulkevaa suomea juuri mistään.
Eikä kielioppisääntöjä totta helvetissä pysty noin vain netistä yksin oppimaan. Lukemalla kielellisesti hyvää kirjallisuutta tietysti myös oppii käyttämään joka- ja mikä-pronóminejäkin automaattisesti oikein.
Kun osaa säännöt, jokaa ja mikää oppii halutessaan käyttämään myös väärin, mikä onkin sitten jo hiesnosyisempi asia. Se, joka osaa käyttää sääntöjä taiten väärin, saa sanomaansa kerroksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232