Kuitu ei tuo ruokaan lisäkaloreita (?)

nana859

Hei!Voisiko joku viisaampi selittää minulle seuraavan asian: ruokaterapeutti eräällä avoimella luennolla sanoi, että ruokavaliossa lisäenergiaa EIVÄT tuo

*ilma
*vesi
*kuitu

(hän myös jakoi materiaalia, josta sama asia tuli ilmi)

Mitä tämä "kuitu" nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Jos syön esim. yhden viipaleen Vaasan ruispaloja ( kaloreita n.60), ja se on siis kuitupitoista(n.14%)niin eikö se ruisleipä sitten tuo siihen minun ruokavaliooni sitä 60:ntä kaloria lisää(vaiko 60 kcal miinus se 14% =leivästä saatavat kalorit n. 51,6 kcal.), vai miksi siinä leipäpussi kyljessä sitten lukee se 60 kcal/viipale?En vaan tajua!!

7

2564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaa nyt. .

      siis jos sulla on kaksi vaihtoehtoa: A. Vaalea vehnäpaahtoleipää ja B. ruisleipää. Ihan sama kumman otat, suurinpiirein saman verran kaloreita (60-90kcal/pala) Mutta B:ssä on paljon enemmän kuitua kuin A:ssa. Eli siinä kuidussa ei itsessään ole kaloreita, mutta on terveellistä esim. suolentoimintaan.
      tajusitko

      • nana 859

        no jos otetaan esimerkki, että vehnäleipä sekä ruisleipä sis. molemmat ihan saman verran energiaa, vaikkapa 70 kaloria, niin saanko siitä ruisleivästä siis vähemmän kaloreita kun siinä on sitä kuitua?


      • saa..
        nana 859 kirjoitti:

        no jos otetaan esimerkki, että vehnäleipä sekä ruisleipä sis. molemmat ihan saman verran energiaa, vaikkapa 70 kaloria, niin saanko siitä ruisleivästä siis vähemmän kaloreita kun siinä on sitä kuitua?

        Saat molemmista yhtä paljon kaloreita, mutta ruisleivästä vatsasi ja muu ruuansulatuksesi voivat paremmin, koska rukiissa on paljon kuituja.


      • nana859
        saa.. kirjoitti:

        Saat molemmista yhtä paljon kaloreita, mutta ruisleivästä vatsasi ja muu ruuansulatuksesi voivat paremmin, koska rukiissa on paljon kuituja.

        kiitos :)tiedätkö samalla kertoa minulle, että jos ihminen syö yli oman persaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit, niin lihooko silti, vaikka söisi esim pelkkiä omenoita sen verran ( ei sillä että niitä esim. 1600-2200 kalorin edestä jaksas syödä) mutta periaatteessa siis.Jos minun PAV olisi esim. 1600 ja söisin 2000 kalorin edestä, niin olisiko kuulemani totta, että ylimenevät kalorit varastoituvatrasvaksi kehoon? (vaikka koko omenat ei paljoo rasvaa sisälläkään, niin muuttuvatko niistäkin saadut ylimääräiset kalorit rasvaks?)hieman sekavasti esitetty kysymys, mutta toivottavasti tajuutte!!! :)


      • Söpömpi kuin sä
        nana859 kirjoitti:

        kiitos :)tiedätkö samalla kertoa minulle, että jos ihminen syö yli oman persaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit, niin lihooko silti, vaikka söisi esim pelkkiä omenoita sen verran ( ei sillä että niitä esim. 1600-2200 kalorin edestä jaksas syödä) mutta periaatteessa siis.Jos minun PAV olisi esim. 1600 ja söisin 2000 kalorin edestä, niin olisiko kuulemani totta, että ylimenevät kalorit varastoituvatrasvaksi kehoon? (vaikka koko omenat ei paljoo rasvaa sisälläkään, niin muuttuvatko niistäkin saadut ylimääräiset kalorit rasvaks?)hieman sekavasti esitetty kysymys, mutta toivottavasti tajuutte!!! :)

        Söit mitä tahansa yli oman energiantarpeesi, niin se ylimääräinen varastoituu elimistöösi rasvaksi.

        Kasvikunnan tuotteita suositellaankin syömään -paitsi niiden sisältämien tärkeiden vitamiinien ja kuidun takia- myös siksi, että ne ovat energiatiheydeltään melko keveitä, samalla kun ne kuitenkin täyttävät vatsan ja pitävät nälän poissa.


      • mitä..
        nana859 kirjoitti:

        kiitos :)tiedätkö samalla kertoa minulle, että jos ihminen syö yli oman persaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit, niin lihooko silti, vaikka söisi esim pelkkiä omenoita sen verran ( ei sillä että niitä esim. 1600-2200 kalorin edestä jaksas syödä) mutta periaatteessa siis.Jos minun PAV olisi esim. 1600 ja söisin 2000 kalorin edestä, niin olisiko kuulemani totta, että ylimenevät kalorit varastoituvatrasvaksi kehoon? (vaikka koko omenat ei paljoo rasvaa sisälläkään, niin muuttuvatko niistäkin saadut ylimääräiset kalorit rasvaks?)hieman sekavasti esitetty kysymys, mutta toivottavasti tajuutte!!! :)

        Ihan sama mitä syöt, jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat (=perusaineenvaihdunta liikunta), niin lihot - vaikka omenoilla.

        Eri asia on sitten, että ruoka ei ole pelkkiä kaloreita. Hyvästä ruuasta saa paljon muutakin kuin kaloreita. Siitä saa hivenaineita, vitamiineja, flavonoideja, kuitua yms. Kaikki aineita, jotka saavat sinut voimaan paremmin kaloreista riippumatta. Siksi kannatta mieluummin hankkia ne kalorit omenoista kuin esim. pelkästä sokerista. Sokeri ei sisällä mitään muuta kuin niitä kaloreita, kun taas omenasta saat vaikka mitä noista edellä mainituista hyödyllisistä aineista.


      • samalla tavalla...
        nana859 kirjoitti:

        kiitos :)tiedätkö samalla kertoa minulle, että jos ihminen syö yli oman persaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit, niin lihooko silti, vaikka söisi esim pelkkiä omenoita sen verran ( ei sillä että niitä esim. 1600-2200 kalorin edestä jaksas syödä) mutta periaatteessa siis.Jos minun PAV olisi esim. 1600 ja söisin 2000 kalorin edestä, niin olisiko kuulemani totta, että ylimenevät kalorit varastoituvatrasvaksi kehoon? (vaikka koko omenat ei paljoo rasvaa sisälläkään, niin muuttuvatko niistäkin saadut ylimääräiset kalorit rasvaks?)hieman sekavasti esitetty kysymys, mutta toivottavasti tajuutte!!! :)

        kaikki ylimääräiset kalorit varastoituvat, mutta viestissäsi oli yksi pieni väärinkäsitys. Perusaineenvaihdunta=kalorimäärä, jonka kulutat makaamalla paikallasi koko päivän. Peruskulutus = perusaineenvaihdunta päivän toiminnoissa kulutetut kalorit.

        Vasta kalorimäärä, joka ylittää jälkimmäisen eli peruskulutuksen, varastoituu. Jos syöt vain perusaineenvaihdunnan verran, laihdut, noin puolen kilon viikkovauhdilla. Esim. oma perusaineenvaihduntani (joka lasketaan suoraan painon mukaan) on noin 1500 kcal, ja tähän päälle päivän aikana kulutetut kalorit. Lopputulos ilman ylimääräistä liikuntaa (eli varsinaisia liikuntaharrastuksia) on hiukan yli 2000 kcal.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2154
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1388
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1280
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1009
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      940
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      659
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    Aihe