Kuitu ei tuo ruokaan lisäkaloreita (?)

nana859

Hei!Voisiko joku viisaampi selittää minulle seuraavan asian: ruokaterapeutti eräällä avoimella luennolla sanoi, että ruokavaliossa lisäenergiaa EIVÄT tuo

*ilma
*vesi
*kuitu

(hän myös jakoi materiaalia, josta sama asia tuli ilmi)

Mitä tämä "kuitu" nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Jos syön esim. yhden viipaleen Vaasan ruispaloja ( kaloreita n.60), ja se on siis kuitupitoista(n.14%)niin eikö se ruisleipä sitten tuo siihen minun ruokavaliooni sitä 60:ntä kaloria lisää(vaiko 60 kcal miinus se 14% =leivästä saatavat kalorit n. 51,6 kcal.), vai miksi siinä leipäpussi kyljessä sitten lukee se 60 kcal/viipale?En vaan tajua!!

7

2629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaa nyt. .

siis jos sulla on kaksi vaihtoehtoa: A. Vaalea vehnäpaahtoleipää ja B. ruisleipää. Ihan sama kumman otat, suurinpiirein saman verran kaloreita (60-90kcal/pala) Mutta B:ssä on paljon enemmän kuitua kuin A:ssa. Eli siinä kuidussa ei itsessään ole kaloreita, mutta on terveellistä esim. suolentoimintaan.
      tajusitko

• nana 859

no jos otetaan esimerkki, että vehnäleipä sekä ruisleipä sis. molemmat ihan saman verran energiaa, vaikkapa 70 kaloria, niin saanko siitä ruisleivästä siis vähemmän kaloreita kun siinä on sitä kuitua?

• saa..
        nana 859 kirjoitti:

no jos otetaan esimerkki, että vehnäleipä sekä ruisleipä sis. molemmat ihan saman verran energiaa, vaikkapa 70 kaloria, niin saanko siitä ruisleivästä siis vähemmän kaloreita kun siinä on sitä kuitua?

Saat molemmista yhtä paljon kaloreita, mutta ruisleivästä vatsasi ja muu ruuansulatuksesi voivat paremmin, koska rukiissa on paljon kuituja.

• nana859
        saa.. kirjoitti:

Saat molemmista yhtä paljon kaloreita, mutta ruisleivästä vatsasi ja muu ruuansulatuksesi voivat paremmin, koska rukiissa on paljon kuituja.

kiitos :)tiedätkö samalla kertoa minulle, että jos ihminen syö yli oman persaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit, niin lihooko silti, vaikka söisi esim pelkkiä omenoita sen verran ( ei sillä että niitä esim. 1600-2200 kalorin edestä jaksas syödä) mutta periaatteessa siis.Jos minun PAV olisi esim. 1600 ja söisin 2000 kalorin edestä, niin olisiko kuulemani totta, että ylimenevät kalorit varastoituvatrasvaksi kehoon? (vaikka koko omenat ei paljoo rasvaa sisälläkään, niin muuttuvatko niistäkin saadut ylimääräiset kalorit rasvaks?)hieman sekavasti esitetty kysymys, mutta toivottavasti tajuutte!!! :)

• Söpömpi kuin sä
        nana859 kirjoitti:

kiitos :)tiedätkö samalla kertoa minulle, että jos ihminen syö yli oman persaineenvaihdunnan kuluttamat kalorit, niin lihooko silti, vaikka söisi esim pelkkiä omenoita sen verran ( ei sillä että niitä esim. 1600-2200 kalorin edestä jaksas syödä) mutta periaatteessa siis.Jos minun PAV olisi esim. 1600 ja söisin 2000 kalorin edestä, niin olisiko kuulemani totta, että ylimenevät kalorit varastoituvatrasvaksi kehoon? (vaikka koko omenat ei paljoo rasvaa sisälläkään, niin muuttuvatko niistäkin saadut ylimääräiset kalorit rasvaks?)hieman sekavasti esitetty kysymys, mutta toivottavasti tajuutte!!! :)

Söit mitä tahansa yli oman energiantarpeesi, niin se ylimääräinen varastoituu elimistöösi rasvaksi.

Kasvikunnan tuotteita suositellaankin syömään -paitsi niiden sisältämien tärkeiden vitamiinien ja kuidun takia- myös siksi, että ne ovat energiatiheydeltään melko keveitä, samalla kun ne kuitenkin täyttävät vatsan ja pitävät nälän poissa.

• mitä..
        nana859 kirjoitti:

Ihan sama mitä syöt, jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat (=perusaineenvaihdunta liikunta), niin lihot - vaikka omenoilla.

Eri asia on sitten, että ruoka ei ole pelkkiä kaloreita. Hyvästä ruuasta saa paljon muutakin kuin kaloreita. Siitä saa hivenaineita, vitamiineja, flavonoideja, kuitua yms. Kaikki aineita, jotka saavat sinut voimaan paremmin kaloreista riippumatta. Siksi kannatta mieluummin hankkia ne kalorit omenoista kuin esim. pelkästä sokerista. Sokeri ei sisällä mitään muuta kuin niitä kaloreita, kun taas omenasta saat vaikka mitä noista edellä mainituista hyödyllisistä aineista.

• samalla tavalla...
        nana859 kirjoitti:

kaikki ylimääräiset kalorit varastoituvat, mutta viestissäsi oli yksi pieni väärinkäsitys. Perusaineenvaihdunta=kalorimäärä, jonka kulutat makaamalla paikallasi koko päivän. Peruskulutus = perusaineenvaihdunta päivän toiminnoissa kulutetut kalorit.

Vasta kalorimäärä, joka ylittää jälkimmäisen eli peruskulutuksen, varastoituu. Jos syöt vain perusaineenvaihdunnan verran, laihdut, noin puolen kilon viikkovauhdilla. Esim. oma perusaineenvaihduntani (joka lasketaan suoraan painon mukaan) on noin 1500 kcal, ja tähän päälle päivän aikana kulutetut kalorit. Lopputulos ilman ylimääräistä liikuntaa (eli varsinaisia liikuntaharrastuksia) on hiukan yli 2000 kcal.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      151
      4939
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      189
      3985
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      122
      3639
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      46
      2941
    5. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      31
      2263
    6. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      138
      1896
    7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1697
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      32
      1440
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1404
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1309
    Aihe