Vauvalle Oikeeta

MaIToA, apuja??

Eli milloin vois alkaa antaa tavallista maitoa? Kun tuttavani antoi lapselleen mielestäni jo ennen kymmentä kuukautta?
Entäs esim. jugurttia, raejuustoa ym. Tohtisko niitä antaa jo ennen kymmentä kuukautta?
Olisi niin ihanaa jo vähän vähentää tissittelyä, muuten ei siis mitään kiirettä (eli en kaipaa kettuilua!!). Vauva on vaan niin riippuvainen minusta, tai tissistä nyt lähinnä.. ;)
Nyt vauva siis 9kk. Tohdittaisko jo pikkuhiljaa maistella jotain maitotuotetta?

9

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hapanmaitotuotteita 10kk alkaen, maitoa 1v alkaen ja aloittelu tietenkin pieninä määrinä. Toihan on se suositus mutta tiedän kanssa tapauksia jotka hieman aiemmin aloittanut. En voi mitään kokemuksesta sanoa kun meidän 2v ei maitoa voi käyttää maitoallergian vuoksi. Mutta etköhän kohta voi alkaa antaa pieniä määriä hapanmaitotuotteita.

    • jo nyt antaa

      meillä lapsi 5kk,pieninä annoksina olen ruennut antamaan tavan maitoa..jugurttia olen myös syöttänyt jo.

      • kahen äitee

        JOKA PAIKASSA MISTÄ OLEN TIETOA SAANUT KÄSIIN SANOTAAN; jugurtit ja tälläiset maitotuotteen alkaen 10kk ja maitoa juomaksi 1vee alkaen ja vähän makustelua nesin.

        Lapsille on omia jugurtteja ynnä muita siellä lastenruokien puolella ja niissä on ne omat ikä suositukset näkyvissä mut sieltä maitohyllyn vierestä ne jugut sitte 10kk eteen päin.

        Voithan antaa sitä tutteli 2 ja mukista, älä anna tuttipullosta niin ei ala tissiä vieroksumaan jos haluat kuitenkin imetyksen jatkuvan.


      • neljänmamma
        kahen äitee kirjoitti:

        JOKA PAIKASSA MISTÄ OLEN TIETOA SAANUT KÄSIIN SANOTAAN; jugurtit ja tälläiset maitotuotteen alkaen 10kk ja maitoa juomaksi 1vee alkaen ja vähän makustelua nesin.

        Lapsille on omia jugurtteja ynnä muita siellä lastenruokien puolella ja niissä on ne omat ikä suositukset näkyvissä mut sieltä maitohyllyn vierestä ne jugut sitte 10kk eteen päin.

        Voithan antaa sitä tutteli 2 ja mukista, älä anna tuttipullosta niin ei ala tissiä vieroksumaan jos haluat kuitenkin imetyksen jatkuvan.

        No ei nyt sentään ihan 5kk iässä, sen ikäinen on suositusten mukaan vielä täysimetyksessä. Meillä on nyt kuopukselle annettu hapanmaitotteita noin 8kk alkaen ja normimaidot 10kk, samoin siirtyi perheen kanssa samaan ruokaan 10 kk iässä. Sehän riippuu siitä miten hyvin vatsa kestää. Imetystä jatketaan tämän muun ohella vielä.


    • mut en vaan jaksa

      Anteeksi nyt, ettet saa suoraa vastausta kysymykseesi, mutta kuten len jo joskus aikaisemmin ihmetellyt, niin miksi ne lapset pitää kasvattaa isoiksi jo niin pieninä. Maitoa ehtii ja "saa" juoda sitten yhdestä vuodesta eteenpäin koko loppuelämän. Siis normaalissa tapauksessa, jos sairaus estää, niin sitten eriasia. Jnejne. onhan näitä.
      Ei lasta kuitenkaan tarvitse kirja kädessä kasvattaa, mutta annetaan pienten olla pieniä mieluumin liian kauan kuin liian vähän.
      Kiitän!

      • voit jo

        antaa pieniä määriä ja kokeilla että miten maistuu ja tuleeko mitään maha oireita. Ei sitä lasta liian nopeasti liian isoksi kasvateta ruokavaliolla. Suurempi huomio kannattaa kiinnittää siihen minkä näkösenä sen 10 vuotiaan tyttönsä päästää pihalle.


    • 1v norm. maito

      En suosittele antamaan tavallista maitoa ennen ensimmäistä ikävuotta, koska lapsen munuaiset eivät välttämättä suodata vielä siitä saatua kalkkia ja näin ollen vältytään ylimääräisiltä lääkäri käynneiltä.

      • syntynyt -76

        Luettuani viestejä muistui äitini kertomus.. Imetti minua 3 kuukautta jonka jälkeen tavallista maitoa. 70-luvulla ei ollut tutteleita, pilttejä saatikka kertakäyttövaippoja. Mietityttää nämä nykyajan suositukset. On kai niissä perääkin mutta kyllä olen sitä mieltä, ettei nyt ihan orjallisesti kannata katsoa kalenteria milloin vauva on missäkin iässä. Pieniä määriä kerralla niin hyvä tulee..


      • mietippäs...
        syntynyt -76 kirjoitti:

        Luettuani viestejä muistui äitini kertomus.. Imetti minua 3 kuukautta jonka jälkeen tavallista maitoa. 70-luvulla ei ollut tutteleita, pilttejä saatikka kertakäyttövaippoja. Mietityttää nämä nykyajan suositukset. On kai niissä perääkin mutta kyllä olen sitä mieltä, ettei nyt ihan orjallisesti kannata katsoa kalenteria milloin vauva on missäkin iässä. Pieniä määriä kerralla niin hyvä tulee..

        etää sillon kultasella 60- ja 70-luvulla myös tupakointi oli terveellistä ja autossa ei tarvinnu turvavöitä. mitään suosituksia ei varmaan tehdä, jos ei vanhoissa tavoissa huomata korjattavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe