Millainen on paperitiikeri?

Kysyn vaan

Sana "paperitiikeri" putkahtaa aina jossakin yhteydessä esiin. Mitähän/millaistahan sillä tarkoitetaan?

13

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla Emmaatyönti
    • Liu Shaoqi

"Paperitiikeri" oli puhemies Mao Tse-tungin (Mao Zedong) ilmaisu vastustajasta, joka vain näyttää vaaralliselta, mutta oikeasti on "pelkkää paperia". Eli tiikeri, joka onkin vain paperinen.

Minä itse (Liu Shaoqi) olen varottava esimerkki moisesta...

• Liu Shaoqi

Korjaan: varoittava, ei "varottava"...

• Kansantuomioistuin
        Liu Shaoqi kirjoitti:

Korjaan: varoittava, ei "varottava"...

Tuosta itsekritiikistä huolimatta: kolme vuotta suomen kielen uudelleenkoulutusleiriä.

• Granny Pinewood

Eikös tuo nimimerkkisi olekin "Liu Shao-tshi", kuten se ennenvanhaan tavattiin kirjoittaa Suomessa?

• Liu Shaoqi
        Granny Pinewood kirjoitti:

Eikös tuo nimimerkkisi olekin "Liu Shao-tshi", kuten se ennenvanhaan tavattiin kirjoittaa Suomessa?

Liu Shaoqi = Liu Shao-tshi = yksi ja sama toveri.

Mutta suoritettuani itsekritiikkiä, käytän nykyään tuota nykyaikaistettua muotoa.

Sen sijaan voisin ottaa vähän takaisinkin. Korjasin tuossa "varottava esimerkki" muotoon "varoittava esimerkki".

Mutta entäpä jos ilmaisulla "varottava esimerkki" tarkoitinkin esimerkkiä, jota on varottava? Sehän on sinänsä ihan oikeaa suomea... Joten en taida lähteä ehdotetulle uudelleenkoulutusleirille! Käymäni leirit saavat jo riittää...

• Granny Pinewood
        Liu Shaoqi kirjoitti:

Liu Shaoqi = Liu Shao-tshi = yksi ja sama toveri.

Mutta suoritettuani itsekritiikkiä, käytän nykyään tuota nykyaikaistettua muotoa.

Sen sijaan voisin ottaa vähän takaisinkin. Korjasin tuossa "varottava esimerkki" muotoon "varoittava esimerkki".

Mutta entäpä jos ilmaisulla "varottava esimerkki" tarkoitinkin esimerkkiä, jota on varottava? Sehän on sinänsä ihan oikeaa suomea... Joten en taida lähteä ehdotetulle uudelleenkoulutusleirille! Käymäni leirit saavat jo riittää...

>"varottava esimerkki" muotoon "varoittava esimerkki".
        >
        >Mutta entäpä jos ilmaisulla "varottava esimerkki"
        >tarkoitinkin esimerkkiä, jota on varottava? Sehän
        >on sinänsä ihan oikeaa suomea.

Tuon minä jo huomasinkin. Ei pitäisi olla liian kärkäs tuomitsemaan toisen käyttämää kirjoitustapaa virheelliseksi. Pilkka saattaa kolahtaa omaan nilkkaan...

• Liu Shaoqi
        Granny Pinewood kirjoitti:

>"varottava esimerkki" muotoon "varoittava esimerkki".
        >
        >Mutta entäpä jos ilmaisulla "varottava esimerkki"
        >tarkoitinkin esimerkkiä, jota on varottava? Sehän
        >on sinänsä ihan oikeaa suomea.

Tuon minä jo huomasinkin. Ei pitäisi olla liian kärkäs tuomitsemaan toisen käyttämää kirjoitustapaa virheelliseksi. Pilkka saattaa kolahtaa omaan nilkkaan...

Itsehän minä tuomitsin itseni käyttämän kirjoitustavan virheelliseksi. Sehän on juuri sitä itsekritiikkiä... Sitten vielä tuomitsin itse käyttämäni kirjoitustavan virheelliseksi tuomitsemisen virheelliseksi. Se on itsekritiikin itsekritiikkiä.

• Granny Pinewood
        Liu Shaoqi kirjoitti:

Itsehän minä tuomitsin itseni käyttämän kirjoitustavan virheelliseksi. Sehän on juuri sitä itsekritiikkiä... Sitten vielä tuomitsin itse käyttämäni kirjoitustavan virheelliseksi tuomitsemisen virheelliseksi. Se on itsekritiikin itsekritiikkiä.

>Itsehän minä tuomitsin itseni käyttämän kirjoitustavan virheelliseksi.

Noinhan se menee.

> Se on itsekritiikin itsekritiikkiä.

Voisiko tuota sanoa hyperkriittisyydeksi? Enpä tiedä onko parempi olla hyperkriittinen kuin hypokriittinenkään...

• Minäpähän

http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_tiger selittää fraasin olevan vanhaa kiinalaista perua. Mao ei suinkaan ollut sen ensimmäinen käyttäjä, joskin tunnetuin.

Harrastin noin 45 vuotta sitten jonkin verran DX-kuuntelua. Kaukomaiden radioasemat muistivat kuunteluraportin lähettäjää kuittauskortilla (QSL). DX-kuunteluharrastus oli samalla näiden korttien keräilyä.

Radio Peking innostui saksankielisenä lähettämästäni saksankielisen radiolähetyksen kuunteluraportista toden teolla! Ilmeisesti minua pidettiin varteenotettavana Mao-solun perustajana tai jotain sinne päin (mistäpä Pekingissä olisi tiedetty, että kyseessä on pahainen 12–13-vuotias koulupoika). Niin tai näin: sain parin vuoden ajan harva se kuukausi postia Pekingistä – saksankielistä propagangakirjallisuutta! Puhemies Maon ”punainen kirja” kuului luonnollisesti minulle tulleeseen arsenaaliin.

”USA ist ein Papiertiger” jäi mieleeni jonkin propagandalehdykän kannesta.

• Hakro

Nimim. Minäpähän:
        Toivottavasti olet onnistunut säilyttämään noita propagandajulkaisuja - jollei omista tunnesyistä niin ihan jo sen vuoksi, että keräilijät ovat nykyisin valmiita maksamaan selvää setelirahaa tuollaisesta tavarasta, varsinkin jos taustatarina tiedetään.

• Minäpähän
        Hakro kirjoitti:

Nimim. Minäpähän:
        Toivottavasti olet onnistunut säilyttämään noita propagandajulkaisuja - jollei omista tunnesyistä niin ihan jo sen vuoksi, että keräilijät ovat nykyisin valmiita maksamaan selvää setelirahaa tuollaisesta tavarasta, varsinkin jos taustatarina tiedetään.

Se punainen Mao-raamattu (”Worte des Vorsitzenden Mao Tse-Tung”) minulla oli tallessa pitkään. Täysin mahdotonta ei ole, että se putkahtaisi vielä esiin jostakin kätköstä.

Vihkomuotoiset julkaisut ovat joutuneet tuhon omiksi jo vuosikymmeniä sitten.

• kaapeloitsija
        Minäpähän kirjoitti:

Se punainen Mao-raamattu (”Worte des Vorsitzenden Mao Tse-Tung”) minulla oli tallessa pitkään. Täysin mahdotonta ei ole, että se putkahtaisi vielä esiin jostakin kätköstä.

Vihkomuotoiset julkaisut ovat joutuneet tuhon omiksi jo vuosikymmeniä sitten.

on hyllyssäni tuommoinen Maon pieni punainen kirja. Ostin ihan omilla rahoillani 15-vuotiaana. Mitähän tuommoisesta maksettaisiin? Vai pitäisikö viedä Jollekin Hagelstamille arvioitavaksi?

Nojoo, mitä väliä sillä on, mitä joku arvioi opuksen arvoksi, jos sitä ei kuitenkaan ole tarkoitus myydä? Lisääntyykö vai väheneekö omaisuuteni jotenkin siitä, että saan jonkin arvion omaisuuteni arvosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2799
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      22
      2622
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2298
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      39
      1676
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      52
      1585
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1503
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      35
      1283
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26