ilmavaivoja soija suikaleista ?

pieru pam pox !

Niin aloin syödä soija suikaleita, ja alkoi peräpääni turisemaan ihan ihmeellisesti, niin aiheuttaako muille soija suoíkaleet ilmavaivoja. Haje on samalainen kuin herne keiton jäljiltä =) Mutta hernekeittoon en oo koskenutkaan. En halua tussahdella varsinkin kun seukkailen kivan tyypin kanssa. Tää on ihan tosi noloo hö !

13

5903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu ju

      kyllä on tuttu juttu, soijarouhe tekee saman. Samoin oikeastaan kaikki muutkin pavut, ja hernekeittö myös. Enpä ole antanut sen menoa haitata. Pieru on ihan luonnollinen asia.

      • pieru-pussi

        Kauheita pieruja juu....


      • pieru pam pox
        pieru-pussi kirjoitti:

        Kauheita pieruja juu....

        No voihan simpura ! Olen sen verran hieno helma, että en tahdo poksautella kuin korkeintaan omassa seurassa, niin pitäne sitten siirtyä takaisin broileri suikaleiden käyttöön, vaikka en haluaisi, mutta kun vaihto ehtoina on haista kamalalle =( niin tämä taisi olla tässä tämä soija suikale innostus minun osalta yyhh =(


      • hienohelma kai sitten itekin
        pieru pam pox kirjoitti:

        No voihan simpura ! Olen sen verran hieno helma, että en tahdo poksautella kuin korkeintaan omassa seurassa, niin pitäne sitten siirtyä takaisin broileri suikaleiden käyttöön, vaikka en haluaisi, mutta kun vaihto ehtoina on haista kamalalle =( niin tämä taisi olla tässä tämä soija suikale innostus minun osalta yyhh =(

        Tjaa, kyllä mä ainakin pystyn pidättämään pierun jos tarve vaatii (siis julkisessa paikassa). Sul on ehkä jotain vikaa siel alhaalla jos et pysty pidättämään.

        Kyllä kaikki terveellinen, kuitupitoinen kasvisruoka pierettää. Eri asia sitten joku liha. Mut kroppa tarttee jokatapauksessa rehuja joten ellet halua itselles kaikkia ihani puutostiloja (jotka sitten johtaa mm. siihen että näytät kamalan kulahtaneelta) niin sun on silti syötävä ne sun rehut.

        Eli lopputulos joudut pieree joka tapauksessa. Mut opettele tekee se salaa.


      • Esa Mokki
        hienohelma kai sitten itekin kirjoitti:

        Tjaa, kyllä mä ainakin pystyn pidättämään pierun jos tarve vaatii (siis julkisessa paikassa). Sul on ehkä jotain vikaa siel alhaalla jos et pysty pidättämään.

        Kyllä kaikki terveellinen, kuitupitoinen kasvisruoka pierettää. Eri asia sitten joku liha. Mut kroppa tarttee jokatapauksessa rehuja joten ellet halua itselles kaikkia ihani puutostiloja (jotka sitten johtaa mm. siihen että näytät kamalan kulahtaneelta) niin sun on silti syötävä ne sun rehut.

        Eli lopputulos joudut pieree joka tapauksessa. Mut opettele tekee se salaa.

        Olo on hyvin epämukava jos joutuu olemaan pitkään tilanteessa jossa joutuu pidättämään (esim vaikka joku tentti tai kokous). Se ei lisäksi ole terveellistä ollenkaan. Minä itse en suosittele kellekkää jatkuvaa pidättelyä vain sen takia että haluaa syödä soijatuotteita. Tai sitten pitää lakata olemasta "hienohelma" :)

        Itse syön soijatuotteita paljon ja täytyy sanoa, että se o hyvin veemäinen sivuvaikutus, kun leijuu katonrajassa kuin vappupallo koko ajan! Mutta kärsitään nyt sitten.


    • .....

      "Jos pieriskelisit tauotta kuusi vuotta ja yhdeksän kuukautta, tuottaisit tarvittavan määrän kaasua saadaksesi aikaan pienen
      atomipommin energian".
      Olisiko aika ryhtyä neuvottelemaan Fortumin kanssa tämän energiamuodon hyötykäytöstä?

    • älä vielä luovuta

      Ilmavaivoja esiintyy varsinkin tottumattomilla, mutta ne vähenevät ajan myötä. Voit myös helpottaa tilannetta seuraavilla konsteilla.

      - liota tai keitä soijasuikaleita pehmeämmäksi ennen ruuan valmistusta,
      - kokeile muita soijatuotteita esim. pehmeää tofua
      - samoin voit välillä kokeilla muita palkokasveja, vaikkapa itse tehtyjä linssipihvejä soijasuikaleiden sijaan.
      - älä syö hedelmiä tai mitään makeaa noin tuntiin soija-aterian jälkeen.
      - älä syö paljoa hiilihydraattipitoista soija-aterialla, vaan lisäkkeenä lähinnä sellaisia vihanneksia, jotka eivät aiheuta ilmavaivoja, ts. joita olet tottunut syömään.
      - Älä juo nesteitä aterian yhteydessä vaan vasta vähän sen jälkeen.

      • pieru pam pox

        Kiitti tosiaan neuvoista, ja täytyy kokeilla, ja olisikohan niin, että kun ei ole ennen syönyt soija suikaleita, niin kroppa reagoi tällä tavalla, ja toivon, että vaiva vähenisi ajan myötä.


      • syömään

        Minä saan jo pienistäkin määristä soijaa, herneitä tai pähkinöitä valtavat vatsakivut. Eikä ole niin, että tottumattomuutta olisi, vaan soijaa lukuunottamatta tullut iän myötä. En oikein pidä lihasta, mutta kun nuo proteiinilähteet ei käy ja b12-vitamiinista on ollut puutetta sekä veriarvot matalat, niin en oikein tiedä mitä söisin. Hiilareita syön aika rajoitetusti muutenkin, lähinnä aamuisin ruisleipää. Vaaleaa jauhoakaan ei oikein vatsa kestä.


    • Omark

      Omalla kohdallani olen huomannut, että lämpimillä keleillä vatsani on paljon herkempi "käymiselle". Tällöin hajuhaittoja vähensi huomattavasti se, että lopetin melkein kokonaan sipulin syönnin. Minulle valkosipuli ja ruohosipuli sopivat. Pientä luovuutta saa käyttää sipulittoman ruuan maustamisessa. Ennustaisin silti, että ilman sipulia soijaruokakin aiheuttaa vähemmän ilmavaivoja.

      Toinen asia on tietysti kunnollinen kypsytys. Itse ensin liotan keitetyssä vedessä soijarouheet tai -suikaleet ja sen jälkeen vielä kunnolla paistan pannulla, missä maustan ne.

      Ryhtyessäni aikanaan kasvissyöjäksi, oli ilmavaivoja enemmän. Välillä ongelmaa ei ole, välillä se on pahempi, kuten lämpiminä aikoina. Luulisin, että kasvissyöjien suolisto on tietyssä mielessä herkempi erilaisille bakteeritasapainon ongelmille. Omalla kohdallani olen huomannut, että esim. antibiootit sotkevat suoliston toiminnan todella pitkäksi aikaa. Viime kuukausina olen kokeillut maitohappobakteereja, vielä en osaa sanoa, onko niistä ollut apua. Nyt otan vain noin kerran viikossa yhden maitohappokapselin. Tällä hetkellä suolisto on ollut kiltisti.

      Kasvissyönti on hyvä asia, eikä siitä kannata luopua ilmavaivojen pelossa. Täytyy vain kokeilla, mikä itselle sopii. Ja mielestäni on parempi olla vaikka "lähes kasvissyöjä" (eli syödä vaikka kerran viikossa lihaa) kuin vatsavaivojen pelossa korvata kasvisruoka ja soijaruoka lihalla. Liha on kuitenkin epäekologista ja epäeettistä ravintoa.

      • kiireetön ruokailu

        Ja vain täydennyksenä kaikille ohjeille muistutus, että ruoka pitää pureskella kunnolla, jotta siihen sekoittuisi jo suussa sulamista edistäviä entsyymejä. Sitä ei saisi huuhdella ruokajumalla alas, vaan pureskella suussa niin kauan, että se on märkää. Taito, joka on vaikea pitää kiireisen elämän keskellä.

        Myös maitohappobkateerien syöminen auttaa sulattamaan kasvisruokaa. Niitä saa aidosta hapankaalista ja suolakurkuista tai sitten kapseleista.

        Ja kannattaa kyllä muistaa, että monien mielestä soijasuikaleet ja -rouheet tms. se teollisesti pitkälle jalostettu soija ei kaikkein terveellisintä. Vaihtoethona voi olla esim. tempeh ja miso, jotka on bakteerikäytetty valmistusvaiheessa.

        Niin, ja sitten kannattaa muistaa, että mikä tahansa ruokavalion muutos saattaa aiheuttaa ongelmia, koska elmistö tarvitsee aikaa sopeutumiseen.


      • allergiaako
        kiireetön ruokailu kirjoitti:

        Ja vain täydennyksenä kaikille ohjeille muistutus, että ruoka pitää pureskella kunnolla, jotta siihen sekoittuisi jo suussa sulamista edistäviä entsyymejä. Sitä ei saisi huuhdella ruokajumalla alas, vaan pureskella suussa niin kauan, että se on märkää. Taito, joka on vaikea pitää kiireisen elämän keskellä.

        Myös maitohappobkateerien syöminen auttaa sulattamaan kasvisruokaa. Niitä saa aidosta hapankaalista ja suolakurkuista tai sitten kapseleista.

        Ja kannattaa kyllä muistaa, että monien mielestä soijasuikaleet ja -rouheet tms. se teollisesti pitkälle jalostettu soija ei kaikkein terveellisintä. Vaihtoethona voi olla esim. tempeh ja miso, jotka on bakteerikäytetty valmistusvaiheessa.

        Niin, ja sitten kannattaa muistaa, että mikä tahansa ruokavalion muutos saattaa aiheuttaa ongelmia, koska elmistö tarvitsee aikaa sopeutumiseen.

        http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=pot00314


    • Ilmavaiva

      Mutta se että laulaa molemmista päistä joka minuutti, ei ole mielestäni järin houkutteleva idea turista. Ilman muodostus kun on yksilöllistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe