Ruokavalio sokeririippuvaiselle

ApuaTarvitseva

Olen nuori nainen ja epäilen vahvasti, että olen sokeririippuvainen. Muuttaessani asumaan omaan asuntoon ruokavalioni on ollut aika makeantäyteinen ja epäterveellinen. Ihan huomaamatta olen tullut sokerille riippuvaiseksi.

Painoindeksini on kuitenkin vielä normaali, eli en ole ylipainoinen. Keskivartaloni on kuitenkin "pöhöttynyt" ja vyötäröllä on pelastusrengas.

Auttakaa minua, miten saisin sokerinhimoni kontroloitua ja muuttamaan elämän tapani terveeksi? Mitä minun kannattaisi syödä ja mitä ei?

Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa mutta en ole hirveästi löytänyt. Haluaisin tietää, että minkälainen ruokavalio minulla pitäisi olla.

Normaalisti syön sokeria pitkin päivää (piilosokereita varsinkin)..

14

2261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makeaa mössöä

      Yritä pikkuhiljaa joka päivä vähän vähentää sokeripitoisia ruokia ja ottaa tilalle terveellisempää, en muuta osaa neuvoa.
      Niin jouduin itse tekemään, pääsin makeankierteestä ja laihduin siiinä sivussa 10 kiloa puolessa vuodessa.
      Ihan vain kun jätin sokeripommit pois vähä vähältä, se ei ole helppoa, kun on totuttanut itsensä, mutta onnistuu pienin askelein.

      Päätin syödä vain ruisleipää, aloin järsiä naposteluporkkanoita, tein wokkiruokia, salaatteja, raasteita, keittoja, lihapulliakin, kokeilin kaikkea mahdollista kunnon ruokaa, en ostanut enää kotiinkaan makeanhimon varalle kuin hedelmiä ja purkkiananasta. Enkä huijannut itseäni ostamalla "dieettisuklaata" tms.
      Terveellistä monipuolista ja vaihtelevaa kotiruokaa voit syödä melkein mielin määrin, etkä liho. Kun elimistösi saa sen mitä se oikeasti tarvitsee, kylläisyydentunne tunne tulee ruosta, makeankaipuu häviää itsestään.
      Makeitten syöjillä on "hiilihydraattihumala".

      Muutos oli aika helppo loppujen lopuksi, vaikka 3-5 kuukautta meni lopulliseen irroittautumiseen. Pari ekaa viikkoa oikeastaan oli hankalinta. Porkkanat ei todellakaan tuoneet aluksi mitään mielihyvää, nyt voin syödä pussin päivässä - mielihyvään.
      En palaisi enää entiseen missään nimessä.
      Ei tee yhtään mieli.

      Nälän tunne ja syöminen on nyt normaali ja mitään hinkua makeaan ei ole.
      Voin nyt sallia itselleni kesällä muutaman jäätelötuutin, ilman että ratkean makealinjalle takasin.

      Suklaahyllyjen tai muun sellaisen ohi kävelen päättäväisesti luomatta katsettakaan. Ne on entistä elämää.

      Voin paljon paremmin nyt, iho on parempi, tukka ja kynnetkin voi paremmin, olen kaikin puolin pirteämpi ja olo on terveempi ja tasapainoisempi.

      En ole enää sokeri-addikti !

      • Aloittaja

        Oon ollu nyt kaksi päivää syömättä makeaa ja tiukkaa tekee! Tuntuu siltä, että koko ajan pitäisi napostella jotakin.. Tänään on väsyttäny ja ollu ärtyisä olo muutenkin.
        Minun paheeni on irtokarkit, yleensä ostan monta irtokarkkipussia viikossa - tiedän, järkyttävää. Mutta se vain tuntuu siinä tilanteessa hyvältä, kun tulee koulusta, syö ja sitten lösähtää sohvalle ja mussuttaa karkkeja ja katsoo telkkua... Paha tapa.
        Muutenki napostelen kaikkea hyvää - koulussakin ostan välitunnilla jotain makeaa.

        Tällä hetkellä tuntuu, että en pysty olemaan ilman makeaa! Mutta kuten sanoit, ensimmäiset viikot ovat vaikeimpia.

        Sain sinun kirjoituksesta intoa ja yritän todellakin päästä tästä kamalasta kierteestä eroon! Helppoa ei tule olemaan.


      • kertoo paljon
        Aloittaja kirjoitti:

        Oon ollu nyt kaksi päivää syömättä makeaa ja tiukkaa tekee! Tuntuu siltä, että koko ajan pitäisi napostella jotakin.. Tänään on väsyttäny ja ollu ärtyisä olo muutenkin.
        Minun paheeni on irtokarkit, yleensä ostan monta irtokarkkipussia viikossa - tiedän, järkyttävää. Mutta se vain tuntuu siinä tilanteessa hyvältä, kun tulee koulusta, syö ja sitten lösähtää sohvalle ja mussuttaa karkkeja ja katsoo telkkua... Paha tapa.
        Muutenki napostelen kaikkea hyvää - koulussakin ostan välitunnilla jotain makeaa.

        Tällä hetkellä tuntuu, että en pysty olemaan ilman makeaa! Mutta kuten sanoit, ensimmäiset viikot ovat vaikeimpia.

        Sain sinun kirjoituksesta intoa ja yritän todellakin päästä tästä kamalasta kierteestä eroon! Helppoa ei tule olemaan.

        Kerroit että et ole syönyt nyt makeaa kahteen päivään, mutta kerropa mitä olet syönyt?

        Ärtyneisyys ja väsymys kertoo siitä että verensokerisi on liian alhaalla, joko olet syönyt liian vähän tai vääränlaista ruokaa.


      • Tuikahtava

        Tämäkin sokeriaddikti kiittää nöyrästi ohjeista ja vertaistuesta. Painin aivan samojen ongelmien kanssa kuin muut sokeririippuvaiset. Ärtyneisyys, ylipaino, hammas- ja ienongelmat. Toivottavasti ruokavalio auttaa.


    • maxitupla

      söin melkeen pelkkää makeeta melkeen 5 vuotta.
      kuvittelin, et jos ei syö yli päivän kalorintarpeen, niin sama mitä syö.
      nyt rapistuu hampaat, polvista vyötärölle kaikki on pelkkää kauheennäköstä hyllyvää selluliittia.
      tuli aineenvaihduntahäiriö jota ei ehkä saa koskaan korjattua.

    • henkistä kyllä

      siis sokerihan ei aiheuta fyysistä riippuvuutta kuten esim. tupakka tai kahvi vaan riippuvuus on henkistä. Makea maistuu hyvältä, siitä tulee hyvä olo, sen takia sitä on saatava säännöllisesti. Sama homma esim. liikunnassa tai seksissä, ne antaa hyvän fiiliksen jota sitten hakee uudestaan ja uudestaan.

      Avainsana on itsekuri ja tahdonvoima. Ja järkevä ruokavalion suunnittelu.

      Suosittelen sinulle proteiini- ja kuitupitoista ruokavaliota, ja jätä mahdollisimman vähälle kaikki valkoinen vilja ja sokeri. Ongelmasi on nyt varmasti heittelehtivä verensokeri, joka kohoaa nopeasti makean syömisen jälkeen mutta tipahtaa sieltä nopeasti myös hyvin alas, jolloin sitten tulee taas näläntunne. Ja sitten taas syöt makeaa, ja taas tulee verensokeripiikki ja taas verensokeri humahtaa alas, ja tulee nälkä. Huomaatko kierteen? Sinun on päästävä siitä eroon.

      Syö ruokia joiden glykeeminen indeksi on alhainen, ne eivät nosta verensokeria kattoon. Syö vain tummaa leipää, älä ollenkaan vaaleaa, jätä pois kaikki pullat ja keksit ja karkit. Älä syö vaaleaa pastaa tai riisiä, vain täysjyväpastaa ja riisiä. Syö joka aterialla jotain proteiinia tai vähän rasvaa, nämä auttavat tasoittamaan verensokerin nousua. Esim. pasta pelkän tomaattikastikkeen kanssa on huono homma, mutta pasta vaikka lihan tai soijarouheen kanssa on jo paljon parempi vaihtoehto. Samoin leipä leikkeleen ja vaikka juustosiivun ja rehujen kanssa on parempi vaihtoehto kuin pelkkä leipä yksinään.

      Syö reilusti kuituja, esim. hyvä välipala on jogurtti tai rahka, sekaan marjoja ja leseitä tai mysliä.

      Pysy poissa muromysleistä, ne on makeita ja niissä on paljon sokeria. Osta aina sokeritonta mysliä. Älä juo tuoremehuja, ne nostaa verensokeria nopeasti, limuista puhumattakaan. Juo vettä janoon ja maitoa/soijamaitoa/kaura- tai riisimaitoa muuten.

      Tärkeintä sulle on pitää verensokeri tasaisena koko päivän. Ja älä osta kotiin herkkuja, niin et voi niitä syödä kun tekee mieli.

      • Aloittaja

        "Ongelmasi on nyt varmasti heittelehtivä verensokeri, joka kohoaa nopeasti makean syömisen jälkeen mutta tipahtaa sieltä nopeasti myös hyvin alas, jolloin sitten tulee taas näläntunne. Ja sitten taas syöt makeaa, ja taas tulee verensokeripiikki ja taas verensokeri humahtaa alas, ja tulee nälkä. "


      • aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

        "Ongelmasi on nyt varmasti heittelehtivä verensokeri, joka kohoaa nopeasti makean syömisen jälkeen mutta tipahtaa sieltä nopeasti myös hyvin alas, jolloin sitten tulee taas näläntunne. Ja sitten taas syöt makeaa, ja taas tulee verensokeripiikki ja taas verensokeri humahtaa alas, ja tulee nälkä. "

        Unohdin kertoa, että en hirveästi "kuluta" energiaani, sillä en tällä hetkellä harrasta mitään urheilulajia. Joskus käyn vain kävelemässä lenkillä. Mutta en tee mitään fyysisesti raskasta.

        Tuli myös mieleen, että onkohan minulla huonot veriarvot, en ole pitkään aikaan käynyt verikokeessa..


      • monesta asiasta
        aloittaja kirjoitti:

        Unohdin kertoa, että en hirveästi "kuluta" energiaani, sillä en tällä hetkellä harrasta mitään urheilulajia. Joskus käyn vain kävelemässä lenkillä. Mutta en tee mitään fyysisesti raskasta.

        Tuli myös mieleen, että onkohan minulla huonot veriarvot, en ole pitkään aikaan käynyt verikokeessa..

        väsymys voi johtua monesta asiasta esim. raudan puutteesta tai jonkun vitamiinin puutteesta. Jos olet aiemmin elänyt pelkällä makealla, voi olla että elimistössäsi on puutostiloja. Osta vaikka Floradix nestemäistä ravintovalmistetta, siinä on paljon rautaa ja muitakin ravinteita. Juo kuurina esim. parin viikon ajan joka päivä ja katso piristyykö olo.


      • lisäys edelliseen
        monesta asiasta kirjoitti:

        väsymys voi johtua monesta asiasta esim. raudan puutteesta tai jonkun vitamiinin puutteesta. Jos olet aiemmin elänyt pelkällä makealla, voi olla että elimistössäsi on puutostiloja. Osta vaikka Floradix nestemäistä ravintovalmistetta, siinä on paljon rautaa ja muitakin ravinteita. Juo kuurina esim. parin viikon ajan joka päivä ja katso piristyykö olo.

        kyse on siis näistä tuotteista:

        http://www.floradix.fi/

        ja niitä saa ihan ruokakaupoista.


      • sairasko

        saisinko lähteen mihin perustuu väitös ettei aiheuta fyysistä riippuvuutta?! itse nimittäin koen että saan vierotusoireita, järjetön päänkipu, paha ja heikko olo ja käsien tärinä pahimmassa tapauksessa.
        voin kertoa vinkin kaikille sokeri addikteille,
        parhaat kiksit saa jos hyppii samalla kun syö jotain sokerista! tai jotain liikuntaa, niin sokeri menee nopeammin vereen -perustuu omaan kokemukseen


    • ellei ite pilaa

      ruokavalioonsa mössyttämällä makeita.
      siitä pääsee eroon jättämällä makeat.
      pikkuisen järkeä, jos sais pyytää ?

    • -------------------

      kirjan "syön hyvin ja siksi laihdun ja pysyn hoikkana".
      Tämä on erittäin hyvä kirja juuri sokeririippuvaiselle, ei tarvitse olla ylipainoakaan, mutta tällä ruokavaliolla pääsee eroon hiilihydraattiriippuvaiselle ominaisesta väsymyksestä ja tarmottomuudesta. Ja makeanhimosta.
      Ja jos on liikakiloja niistäkin pääsee. Kysy kirjastosta uudempi painos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      245
      2289
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      164
      1487
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      54
      1335
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1059
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      213
      951
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      689
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    Aihe