Minulla on välillä vatsavaivoja, lähinnä närästystä ja siihen liittyvää, kuten happamia röyhtäisyjä. Syihin sen enempää puuttumatta, olisi mielenkiintoista lukea teidän kokemuksianne, mitkä ruoka-aineet tuntuvat teillä pahentavan tilannetta, mitkä ehkä auttavat? Listoja on monenlaisia ja niissä eroja ja joskus tuntuu, että melkein mikä tahansa saattaa aiheuttaa närästystä. Tässä oma (varmaankin epätäydellinen) listani epäillyistä:
Kaali, omena, puolukka, valkoiset jauhot, ruisleipä, valkoviini, punaviini, siideri, alkoholi, limsa, sipuli, purjo, tomaatti, ketsuppi, suklaa, kaakao, kahvi, rasva, paprika, chili, pippuri, sitruuna, appelsiinimehu, mehut, lime, rahka, kurkku, herukat, vadelma, meetvursti.
Närästystä aiheuttavat
9
9528
Vastaukset
- ns. "liikappoa"
saattaa melkein kaikki närästää. Närästyksen aiheuttaa vatsahapot.
Sitten on se refluksiivivika, (niinköhän se nimi oli ?) eli ruokatorven suu ei sulkeudu kunnolla, vatsahapot nousevat ruokatorveen, joka ei kestä vatsahappoja, seuraus tuntuu polttona/närästyksenä kurkussakin asti joskus. Pari-kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa ei kannata syödä, jos kärsii ko. vaivasta.
Kun ei noita vaivoja ole, ei mikään aiheuta närästystä.- piti olla
edellisen otsake.
- Bertil Ö.
piti olla kirjoitti:
edellisen otsake.
Syöt mitä hyvänsä vatsahapot, entsyymit aktivoituvat, se on niitten tarkoitus.
Aika hyviä happojentasaajia saa apteekista.
- ja sapettaakin vissiin.
rasvaiset ja paistetut ruuat, mutta mahaa korvetaa myös happamat hedelmät, esim sitrushedelmät ja hapokkaat omenat ja etikkasäilykkeet. Kaikenlaiste hapokkaat viinit, etenkin punaviinit ja kuohuviinit, sekä greippilimu aiheuttavat happamia röyhtäisyjä ja mahan korventamista. Chili ja muut tulimausteet eivät käy edes pieninä määrinä. Viineistä valitsen aina pehmeitä tai pehmeähappoisia vaihtoehtoja, eikä niistä aiheudu oireita. Kovin runsas vihannesten syönti aiheuttaa ripulia.
Ilmeisesti minulla on myös jotain sappivaivoja, koska em ruokia syötyäni minulla on myös kipua yläoikealla palleassa happo-ongelmien lisäksi. Toisinaan rasvaisten ruokien jälkeen tuppaa oksettamaan, ja oksennus on tällöin aivan hapotonta. Olen käynyt arvauskeskuksessa mahani tiimoilta muutamia kertoja. Sapen häiriöistä kertovat veriarvot ovat olleet normaalit ja maksa-arvot erinomaiset.
Banaani, tummat viinirypäleet ovat minulle parhaiten sopivia hedelmiä. Peruna hellii ärtynyttä mahaa. Hapanjuurella kypsytetty ruisleipä vähän vanhana ja hyvin pureskeltuna pitää ainakin minulla oireisiini liittyvän ripulin poissa. Kun olen tarkka valinnoissani, niin ongelmia ei ole laisinkaan, ja minusta on ihan kiva miettiä, hakea ja löytää ratkaisuja ongelmia aiheuttaviin asioihin. Menee vähän niinkuin harrastuksesta.- Kasvatettu kirjolohi
Syönpä sitä miten tahansa valmistettuna, se närästää takuuvarmasti. Merkillisintä asiassa on, että kasvatettu norjan merilohi ei aiheuta minkäänlaisia vaivoja.
Lievää närästystä hallitsen juomalla rasvatonta piinää, se auttaa aina jonkin aikaa. - Helico-bakteeri ??
Mitä raskaampi ruoka ruoansulatukselle, tai voimakkaampi, esimerkiksi paistetut perunat, sen enemmin vatsa tarvitsee entsyymejä, sen pahempi korvennus. Myös hapokkaat ruoat, kuten juuri sitrushedelmät aiheuttaa samasta syystä saman.
Aika useilla, jotka epäilevät happovaivoja on kuitenkin helico-bakteeri, se tekee elämästä aika sietämättömän, melkein aina kun syö, tulee vaikeita vaivoja, välillä tuntuu kuin pieniä kiviä olisi syönyt.
Helico-bakteerin voi häätää lääkekuurilla.
Helico-bakteeri on aika yleinen vaiva. - ja sapettaakin vissiin
Helico-bakteeri ?? kirjoitti:
Mitä raskaampi ruoka ruoansulatukselle, tai voimakkaampi, esimerkiksi paistetut perunat, sen enemmin vatsa tarvitsee entsyymejä, sen pahempi korvennus. Myös hapokkaat ruoat, kuten juuri sitrushedelmät aiheuttaa samasta syystä saman.
Aika useilla, jotka epäilevät happovaivoja on kuitenkin helico-bakteeri, se tekee elämästä aika sietämättömän, melkein aina kun syö, tulee vaikeita vaivoja, välillä tuntuu kuin pieniä kiviä olisi syönyt.
Helico-bakteerin voi häätää lääkekuurilla.
Helico-bakteeri on aika yleinen vaiva.Multa selvitettiin verikokeella hekicobakteeri, keliakia, laktoosi-intoleranssigeeni ja allergian mahdollisuus. Kaikki negatiivisia ja laktoosiintoleranssikaan ei ole synnynnäistä, vaan ajan myötä kehittynyt. Tulehduksiin liittyvät arvot olivat myös matalat ja lääkäri kehui kokonaisuutta: "terveen ihmisen hyvät arvot".
Suvussani monella (miltei kaikilla) on ollut ongelmia ruuansulatuselimistön kanssa. Mahahaavaa, sappikiviä, närästystä, ripulia... Itselläni oli jo vauvaiässä ummetus vakava ongelma. Aloitin teini-iässä valkoisen viljan boikotoinnin ja siirryin pikkuhiljaa muissakin ruokavalinnoissani kuitupitoisiin, ja niin katosi ummetus lopullisesti.
Mahani toiminta ei vaivaa, kun syön kovat vihannekset keitettynä, rajoitan liiallista rasvan käyttöä ja vältän hapokkaita elintarvikkeita.
Kun syön usein ja vähän, ruoka sulaa kunnolla, mutta isot perinteiset ateriat aiheuttavat ripulia. Luontaistuotekaupan entsyymeistä on apua, kun tarvitsen tukea ruuan sulamiseen. Apteekin vahvoista ja yksipuolisesta valmisteesta tuli kieli kipeäksi. Näistä seikoista olen ihan vaan mutu-pohjalta päätellyt, että minulla on niukka ruuansulatuskemikaalien eritys ja närästys ja sappivaivat johtuvat kapasiteetin ylityksestä, jolloin elimistö syytää sappea hallitsemattomasti.
Molempien vanhempieni suvut ovat eläneet niukkuudessa, jossa nälkä ja luonnonvalinta ovat karsineet pois monia jo lapsena. Olen ehkä perinyt niukkaan ruokaan jalostuneet geenit ja niiden ehdoilla on opittava elämään.
- miakureng
Monesti saa lukea että kahvi ja chili olisivat pahimpia närästyksen aiheuttajia, mutta itselleni ei kummastakaan tule oireita.
Toisaalta, käsittelemättömät pähkinät, varsinkin cashew ja saksanpähkinä aiheuttavat pahat poltteet, mutta esim paahdettuina ei tuota ongelmia.
Tuore pinaatti on myös ehdoton ei, mun vatsaan.
Näitä en hirveen monessa keskustelussa tai listoissa ole nähnyt närästyksen aiheuttajana, joten oli pakko tulla jakamaan oma kokemus kyseisistä raaka-aineista. - sokerintonpullaton
Minulla aiheuttaa sokeriset ruuat, leivonnaiset, vehnäpullat, ja limsat ja mehut.
En käytä nykyään sokeria oikeastaan ollenkaan, ruisleivän syön kuivattuna tai näkkärinä, se sopii kyllä. kun olen kylässä ja kohteliaisuudesta syön kahvipöydän antimet, niin takuuvarma närästys seuraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1566319
- 491763
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381424- 461044
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48931Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13909Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384888Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14867Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75865