chorizo-makkara

Mistä saa?

Olen muutaman kerran ravintolassa törmännyt annoksissa tähän herkuliseen pötikkään.
Tietääkös kukaan, mistä tätä saisi tai siis saako mistään kaupoista?

Olis kiva kokeilla kotonakin?

23

12224

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Don Juan

      Kysymyksen tekee monimutkaiseksi se, että on olemassa niin monta erilaista ja toisistaan äärimmillään jopa hyvin paljonkin poikkeavaa chorizo-makkaraa.

      Espanjassa ja latinalaisessa Amerikassa chorizo tarkoittaa paprikalla, mausteilla ja usein myös valkosipulilla maustettua makkaraa, joka on joko kovaa kestomakkaraa tai pehmeää ruoka- tai raakamakkaraa.

      Chorizo voi olla tehty lähes mistä tahansa, kuten sian, naudan, hevosen, aasin tai muulin lihasta tai jopa kalasta. Varsinkin Yhdysvalloissa sana useimmiten tarkoittaa ohuehkoa, lenkille käännettyä vahvasti maustettua kestomakkaraa.

      Suomessakin myydään lähinnä kolmea erityyppistä chorizoa:

      - "leikkelemakkaran" oloista, valmiiksi siivutettua (melko isot, "meetvurstinkokoiset" siivut), myydään kaikissa isommissa marketeissa, soveltuu esim. tapas-käyttöön;
      - kapeata/ohutta kiepillä olevaa "lenkki-chorizoa", myydään mm. Liedlissä hyvälaatuista, soveltuu ruokien ainekseksi, mutta voi toki syödä myös sellaisenaan (kuorittava!);
      - raakamakkaroita grillattavaksi, ovat meikäläisten grillimakkaroiden kokoisia ja muotoisia, mutta sisältävät siis raakaa makkaramassaa, myydään joissakin halleissa ja esim. Stockmannilla.

      • PeeL

        Se lidlin chorizo on tosiaankin hyvälaatuista sopii jambalayaan loistavasti.
        Siivutettua chorizoa olen tarjonnut tapaksina kylmänä sekä lämpimänä.


      • Lidlin chorizosta
        PeeL kirjoitti:

        Se lidlin chorizo on tosiaankin hyvälaatuista sopii jambalayaan loistavasti.
        Siivutettua chorizoa olen tarjonnut tapaksina kylmänä sekä lämpimänä.

        Uutena vuotena pätkittiin, paistettiin kevyesti pannulla että saatiin tuoksua ja lämpöä, ja sitten tikuilla suuhun. Lisänä pieniä kääryleitä, jossa oli ilmakuivattuun kinkkuun käärittynä chevreä ja pehmeitä taateleita.


      • mieluumminvaikkahevo

        Raakaa lihaa? Ei meidän perheelle. huh


      • raw sausage
        mieluumminvaikkahevo kirjoitti:

        Raakaa lihaa? Ei meidän perheelle. huh

        Syötkö siskonmakkara-keittoa - siinä on käytetty raaka-makkaraa, joka tosin on kypsennetty keittoa tehdessä.

        Chorizoa on aivan oikein useita erilaisia laatuja - toiset kesto- ja toiset taas raaka-makkaroita. Yhteistä niille taitaa olla chilin ja savustetun paprika-jauheen käyttäminen. Kokeilin muutamaa laatua, mutta en tykästynyt. Sama juttu savustetun paprikan kanssa - jotenkin se vain valtaa koko ruoan maun maltillisestikin käytettynä. Vähän sama juttu fenkolin kanssa - se vain peittää kaikki muut maut ja aromit alleen.


      • Anonyymi
        raw sausage kirjoitti:

        Syötkö siskonmakkara-keittoa - siinä on käytetty raaka-makkaraa, joka tosin on kypsennetty keittoa tehdessä.

        Chorizoa on aivan oikein useita erilaisia laatuja - toiset kesto- ja toiset taas raaka-makkaroita. Yhteistä niille taitaa olla chilin ja savustetun paprika-jauheen käyttäminen. Kokeilin muutamaa laatua, mutta en tykästynyt. Sama juttu savustetun paprikan kanssa - jotenkin se vain valtaa koko ruoan maun maltillisestikin käytettynä. Vähän sama juttu fenkolin kanssa - se vain peittää kaikki muut maut ja aromit alleen.

        Vielä makuna on melko runsas happamuus, niinkuin aavistus pilaantuneesta lihasta. Maista, valkosipuli, savupaprika. Jo tuoksussa tuo happamuus. Herkkua.


    • Marinadimimmi

      Jonkinsortin viritystä on saanu Stockalta. Pyydä lihatiskiltä niitä tilaamaan (Hki, Tapiola,Itis, Jumbo ,Tku, Tre, Oulu vai missä noita onkaan).
      "Se oikea" on se, mikäsulle maistuu parhainten.

      • mielestäsi

        nyt yhtään mitään UUTTA oleellista tietoa?

        Tuollaiseksi menee, kun sekoilee klo 03.17 yöllä.


      • mausteita

      • tuo eka

      • tuo eka kirjoitti:

        linkkisi vie täysin asiantuntemattomalle palstalle. Miksi sinne ohjaat?

        Lieneekö Gero Geick enää Suomessa vai oikeastaan - mitenkä tämä liittyy todellakaan chorizoon: bratwurstimies?


      • Mihin aikaan tahansa
        mielestäsi kirjoitti:

        nyt yhtään mitään UUTTA oleellista tietoa?

        Tuollaiseksi menee, kun sekoilee klo 03.17 yöllä.

        Käsitin, että kysytään tuoteen saatavuutta. Kerroin, mistä olen itse saanut sitä.
        Jos joku pahastuu viestini lähetysajasta, en voi sille paljoakaan.


    • hyvänakki

      Mistä saisi ostaa pääkaupunkiseudulla chorizo makkaraa, jossa ei ole käytetty sianlihaa?
      Söin sellaista jossa on käytetty naudan ja lampaanlihaa ja se oli tosi hyvää. Tämä oli messukeskuksen ravintolassa.

    • paljon makkaraa

      saa sirtä

      • El SolCorona

        Naapurisi on kiinalainen, sinappisi on puolalainen, autosi on romulainen, työnantajasi on humalainen. Miksi makkarasi ei voisi olla meksikolainen? Sano stop hevosensyönnille!


    • pena81

      hevonen on hyvää

    • wurst

      Gero Geick yrttibratwurstia saa hyvin varustetuista City-ja K-marketeista Helsingissä ja Turussa sekä Turun Osuuskaupan myymälöistä.

    • makkara maakari

      Kun itse tekee niin saa juuri semmoista chorizoa kun itse haluaa.

    • wurst

      Gero Geick yrttibratwurstia saa myös Stockmannilta Helsingin keskustasta ja Turusta.

      • imebratwurstiani

        ketä v ittua kiinnostaa, tässä ketjussa on kyse chorizosta.


    • antipasto

      Chorizo mielestäsi herkullinen?

      Olen kokeillut muutaman kerran eri tavoin valmistettuna ja täytyy sanoa, että pettymys makunsa puolesta on ollut.

      Kyllä kotimainen ryynäri on maultaan ylivertainen epsanjan kynttään verrattuna - sikaa kaikissa muodoissa ja kun vielä paistaa pinnan rapsakan ruskeaksi niin ei parempaa uuden perunan oheen hevin löydy.

      Ja vielä vinkki - ei sitten sinappia ryynäriin, se pilaa makkaran maun, ja paistinrasvat kaadetaan perunoiden päälle "kastikkeeksi", näin kaikki maku saadaan lautaselle.

    • Anonyymi

      Mistä chorizoa on kotoisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe