Mitä kaikkea arvaa 11kk:n

ikäiselle antaa?

Tytär on nyt muutaman viikon päästä 1v.
5kk:n ikäisestä lähtien imetyksen ohella syönyt kaupan soseita.

8kk:n iästä lähtien on syönyt kotiruokaa joka eri variaatioilla on muodostunut seuraavista aineista:
peruna, kanaa, herne-maissi-paprika, kukkakaali, porkkana, tomaattimurska, riisi, kala, makaroni, sipuli sekä valkosipuli. Mausteina uskaltanut käyttää vain tilliä ja sitruunapippuria.

Välipalana vielä ainoastaan kaupan soseet, banaania, kiiviä ja luumua olen yrittänyt soseutettuna sekä omenaa mutta ei kelpaa (puuron seassa kylläkin aamulla ja illalla). Kaupan soseeseen olen sekoittanut hieman maustamatonta jogurttia joka kyllä maistuu välipalalla.

Mitään allergioita ei ole koskaan tullut, joten kysynkin, että mitä kaikkea uskaltaa ja voi antaa tämän ikäiselle? Mitä mausteita voi käyttää tässä vaiheessa?

4

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Jos allergia tulee, se tulee. Et pysty allergiaa ruokavaliolla estämään, suurin osa lapsista EI ole allergisia ruoka-aineille.
      Tee samaa ruokaa koko perheelle, ota pikkuiselle annos/osa erikseen ennen suolaamista. Tuoreita yrttejä yms voi laittaa mausteeksi, ja muita mausteita, tietty kohtuudella. Huomioi, että monissa mausteissa on suolaa. Älä ylisuolaa ruokia liemikuutioilla tai maustekastikkeilla (ketsupit, sinapit, ....). Jos vauvalle suositellaan hampaidentulovaiheessa kuivan ruisleipäkannikan jyrsimistä, niin kyllä kohta 1 v saa syödä jo "oikeaa ruokaa".

    • ..sekoituksia

      Kannattaa varoa noita valmiita liemikuutioita, fonde ja ja maustesekoituksia, kuten sitruunapippuri ja jauhelihamauste.
      Sisältävät paljon suolaa ja lisäaineita.
      Samoin kuin valmiiksi marinoidut lihat kannattaa jättää vielä hyllyyn.

      Muuten kaikkea samaa kuin aikuisillekin.

      Marjat jäisinä tai tuoreina ovat myös hyvä vitamiinien lähde.

    • liian raskasta pienelle vat...

      Sipulit eivät sovi kovin monelle aikuisellekaan johtuen siitä, että ovat huonosti sulavia. Miksi pitää pientä vatsaa rasittaa moisilla myrkyillä. Pikkuisen tuoreita yrttejä, esim. basilikaa hienoksi hakattuna. Tilli kalan kanssa on myös ok.

      Sipuliin ehtii - jos se nyt on edes tarpeellista - kyllä totuttautua vähän myöhemmin. Omasta näkökulmastani sipuli on varsinainen junttimauste, jota meillä ei käytetä lainkaan. Kyllä maun ruokaan saa taiottua muullakin tavalla.

    • kille

      anna kurkkua, ruis ja vaalea leipää, viiliä, rahkaa, raejuustoa, jauhelihaa ja tonnikalaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe