Henry Theel

ömeerikään

Puhuttaessa Henry Theelista sukunimi Theel on Suomessa useimmiten [thiil].

Mikähän mahtaa olla selitys sille, että 1900-luvun puolivälin aikoihin suosittu laulaja Henry Theel on ollut kautta uransa käsittääkseni pahimmanlaatuisen ämerikäänön kourissa? Onko sukunimi englanninkielinen?

2

1454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...päin!

”Henry Theel oli aivan tavallinen helsinkiläispoika, jolle hyvät haltijat olivat lahjoittaneet poikkeuksellisen hienon äänen.”

- Peter von Bagh YLE Teeman sivustossa -

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Suomessa on tällä hetkellä 5 sukunimen Theel kantajaa. Lisäksi se on ollut yhdellä naisella ja yhdellä miehellä, jotka ovat jo kuolleet.

Henry Per-Erik Theel (1917–1989) kertoo haastattelussa http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4 arkisto%2F01610_1 olevansa pesunkestävä kaksikielinen (ruotsi/suomi) Stadin kundi, isoisänsä olleen lähtöisin Valloniasta ja ammatiltaan mallipuuseppä. Sellaisia ammattimiehiä tarvittiin metallivalimoissa.
      http://www.vallonia-finland.com/mid_004_valloniajasuomi.html

Eräs amerikkalainen nimisivusto otaksuu sikäläisen sukunimen Theel olevan saksalaisperäisen nimen Thiel eri tavalla kirjoitettu muoto.

• Mistä keksit ääntämyksen [thiil]? En muista koskaan kuulleeni sitä – mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoittanetkin. (Onko [th] tarkoitettu todella kuvaamaan äänteiden [t] ja [h] peräkkäisyyttä vai aspiroitunutta t:tä vai ehkä soinnitonta dentaalispiranttia?) Tietosanakirjankin mukaan ääntämys on [tiil]. Alkuperästä riippumatta nimi on suomessa vakiintunut sellaiseen ääntämykseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe