Olkiludon paleontoluola.

fet1

Tässä jo eräiden kovasti odottelemia luonnoksia maamme historiallisesta Olkiluodon paleontologiluolastolöydöksestä.

Tosiaan tutkimus on saamamasa muotoja joista en tähän sen enempää edes HALUA keroa. Koska kuten tunnettua netissä YDIN-SUPO ei kuulema tykkää, että julkaisen kaikkea tällaista avoimen rehdisti!

No yhtä kaikki allaluuraavasta kuvakoosteesta tälläkertaa on tosiaan kyse:
http://kuvaton.com/k/ApF.jpg

7

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fet1
    • YDIN-SUPO

      Jos sinua ei olla saatu aisoihin tähänkään mennessä, niin miten sinut tultaisiin saamaan aisoihin myöhemminkään? Supo ja karhuryhmä on käynyt kotipihassasi mutta ovea ne ei saaneet edes murrettua auki. Supo tai karhuryhmä on sinulle varmasti todella vihainen.

    • ArGeolgi

      Aluksi,

      kiitän perusteellisesta yrityksestä vastata esittämiini kysymyksiin, ja paikannimi Syöpävuori antoi kansalaisen karttapaikan kautta lisää tietoa.

      Tuo paikan sijaintikorkeus ei oikein viittaa kivikauteen. Syöpävuoren korkeus on n. 20 m m.p.y., jolloin se on paljastunut merestä aikaisintaan 1000 eKr., mikä tarkoittaa tuolla alueella keskistä pronssikautta. Lisää tietoa maankohoamisesta ko. alueella saa mm. seuraavista julkaisuista.


      Eronen, M., G. Glückert, O. van de Plassche, J. van der Plicht & P. Rantala (1995).
      Land uplift in the Olkiluoto-Pyhäjärvi area, southwestern Finland, during the last
      8000 years. Nuclear waste commission of Finnish power companies, report YJT-95-17. 26 pp.

      Eronen, M., G. Glückert, L. Hatakka, O. van de Plassche, J. van der Plicht & P. Rantala
      (2001). Rates of Holocene isostatic uplift and relative sea-level lowering of the
      Baltic in SW Finland based on studies of isolation contacts. Boreas 30, 17-30.

      • fet1

        Alueen sopivuutta mm. loppukivikauden tarvelouhoksena olen jo kyllä varmistanut alan osaajilta jo aiemmin! Euran ja Lapin kulttuuriin liittymisestä oltiin kanssa vakuuttuneita.

        On tosiaan oivallettava, että alueella maan nousema on ehkä puolet siitä, mitä kiivaimmilla seuduillamme sanotaan sen olevan.


      • ArGeologi
        fet1 kirjoitti:

        Alueen sopivuutta mm. loppukivikauden tarvelouhoksena olen jo kyllä varmistanut alan osaajilta jo aiemmin! Euran ja Lapin kulttuuriin liittymisestä oltiin kanssa vakuuttuneita.

        On tosiaan oivallettava, että alueella maan nousema on ehkä puolet siitä, mitä kiivaimmilla seuduillamme sanotaan sen olevan.

        Kiintoisaa, että kivikauden loppupuolen kulttuurikuva on rikastunut edelleen Euran ja Lapin kulttureilla. Kirjahyllystäni löytyvä, Turun yliopiston entisen arkeologian professorin Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilanderin teos Euran Esihistoria vuodelta 2000 ei kertonut kulttuureista mitään. Määrittelyn lienevät siis suorittaneet todelliset "alan osaajat", sopisiko identiteettiä valottaa hieman tarkemmin?


      • fet1
        ArGeologi kirjoitti:

        Kiintoisaa, että kivikauden loppupuolen kulttuurikuva on rikastunut edelleen Euran ja Lapin kulttureilla. Kirjahyllystäni löytyvä, Turun yliopiston entisen arkeologian professorin Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilanderin teos Euran Esihistoria vuodelta 2000 ei kertonut kulttuureista mitään. Määrittelyn lienevät siis suorittaneet todelliset "alan osaajat", sopisiko identiteettiä valottaa hieman tarkemmin?

        Niin SUN tavastas käsitellä asioita en toki tiedä.

        Mutta kun tällaista kuulen suoraan alan ammattilaisilta. Niin ainakaan minä en pää soikeana ala huutamaan päälle, ettei sovellu, jos vaikka Posiva moisista faktoista suuttuis?)

        Lienet siis silkka ydin-SUPO-pelle. Jos ei moiset kulttuuritkaan ole tuttuja, MITÄ?


      • ArGeologi
        fet1 kirjoitti:

        Niin SUN tavastas käsitellä asioita en toki tiedä.

        Mutta kun tällaista kuulen suoraan alan ammattilaisilta. Niin ainakaan minä en pää soikeana ala huutamaan päälle, ettei sovellu, jos vaikka Posiva moisista faktoista suuttuis?)

        Lienet siis silkka ydin-SUPO-pelle. Jos ei moiset kulttuuritkaan ole tuttuja, MITÄ?

        Niin...

        minun tapani käsitellä näitä asioita on ymmärtääkseni aika hyvin linjassa sen kanssa, mitä Suomen esihistoriasta tiedetään. Se ei tunne Euran tai Lapin kulttuuria. Ihan kiinnostuksen vuoksi otin mukaani kirjastosta sinne juuri saapuneen teoksen Vantaan esihistoria (2008, kirj. Sirpa Leskinen & Petro Pesonen). Molemmat ovat kokeneita kivikauden tutkijoita, vaan kovin hiljaa noista kulttuureista ovat.

        Asialliseen kommentointiin kuuluu, että pystyt esittämään: a) viitteen tutkimuskirjallisuuteen, joka kertoo Euran ja Lapin kulttuureista; b) yksilöimään ne "alan ammattilaiset", jotka ovat sinulle niistä kertoneet.

        Muussa tapauksessa väitteesi ovat yhtä tyhjän kanssa.

        Ja ainoa, joka täällä pää soikeana huutaa olet sinä itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe