Tästä arvoituksesta on monenlaisia versioita, mutta kerron nyt omani mihin todellakin on ratkaisu.
Elikkä, kuljet luolaa pitkin eteen päin eikä takaisin voi mennä koska siellä on varma kuolema, vastaan tulee tunnelihaara missä seisoo vain yksi henkilö, minkä vieressä on kyltti, jossa lukee että "edessäsi seisoo henkilö joka vastaa vain yhteen kysymykseen, toinen näistä luolista johtaa vapauteen ja toinen varmaan kuolemaan, sillon kuin henkilö vastaa kysymykseesi niin hän joko puhuu pelkkää valetta tai pelkkää totta".
Miten pääset vapauteen yhdellä kysymyksellä?
Pikku pähkinä
41
13823
Vastaukset
- jo platon aikoinaan kyseli
tämmöisiä
- oiskohan kysysmys
seuraavanlainen:
jos valehtelisit..veiskö tämä tunneli kuolemaan.- ...mutta...
ei ihan... se voi edelleen joko puhua totta että se valehtelisi tai valehdella että se valehtelee
- lurputi
...mutta... kirjoitti:
ei ihan... se voi edelleen joko puhua totta että se valehtelisi tai valehdella että se valehtelee
nyt on niin nälkä ettei jaksa ajatella.. ja en tiiä tajuisinko muutenkaa, mutta ois kiva tietää vastaus!
- ööömm
lurputi kirjoitti:
nyt on niin nälkä ettei jaksa ajatella.. ja en tiiä tajuisinko muutenkaa, mutta ois kiva tietää vastaus!
jäi kyl vähän itteltäkin toi sun vastauksesi epäselväksi, eli voitko vähän perustella... se ratkaisu mikä ittelläni on, on aika yksinkertainen mutten kerro sitä vielä...
- arvoitusmestari
ööömm kirjoitti:
jäi kyl vähän itteltäkin toi sun vastauksesi epäselväksi, eli voitko vähän perustella... se ratkaisu mikä ittelläni on, on aika yksinkertainen mutten kerro sitä vielä...
Kysymys: Pääsenkö vapauteen tästä luolasta ilman valehteluasi?
Vastaukset:
PELKKÄ valehtelu: et pääse ja minä valehtelen
PELKKÄ totuus: Pääset ja en valehtele
Kannattaa siis valita kysytty luola - korjaan
arvoitusmestari kirjoitti:
Vastaukset:
Kannattaa siis valita kysytty luolavielä vastauksiksi riittää Et pääse ja pääset ettei joku valittaisi väärin että kysymyksiä on kaksi
- Apg.dag
arvoitusmestari kirjoitti:
Vastaukset:
Kannattaa siis valita kysytty luolaJos kyseessä on valehteleva ja osoitettava ovi vie vapauteen vartija vastaisi tietenkin: se ei vie vapauteen ja minä puhun totta.
Jos taas ovi veisi surman suuhun vastaisi vartija: tämä ovi vie vapauteen ja minä puhun totta.
Näin ollen kysymykselläsi ei tulisi valittua oikeaa ovea jos vartija valehtelee.
- dalsi
dalsitko mun edelt tonne oikeelle...
- pähkinän särkijältä
Täs olis nyt tää vastaus...
Tiedetään että toinen vie kuolemaan ja toinen vapauteen niin otetaan huomioon vielä se, että sieltä mistä tultiin johtaa myös kuolemaan kuten alussa mainittiin, eli suuntia on käytännössä kolme, joten kysytään että mitkä näistä kolmesta tunnelista johtaa kuolemaan ja siitä voidaan päätellä että jos hän puhuu totta niin se osoittaa kahta tunnelia ja valitaan se komas vaihtoehto ja jos se taas valehtelee niin se osoittaa ainoastaan vapauteen johtavaa tunnelia. Ei sen ihmeellisempi.- vaikea keksiä nopeasti
Jos kysytään,että mitkä näistä kolmesta tunnelista johtaa kuolemaa,niin voihan se valehdellessaan näyttää 1-3 tunnelia,jotka johtavat kuolemaan.Esim.näyttää vain sitä minkä jo itsekin tietäisi.
- jepjeb
vaikea keksiä nopeasti kirjoitti:
Jos kysytään,että mitkä näistä kolmesta tunnelista johtaa kuolemaa,niin voihan se valehdellessaan näyttää 1-3 tunnelia,jotka johtavat kuolemaan.Esim.näyttää vain sitä minkä jo itsekin tietäisi.
*yhtyy edellisen kertomaan seikkaan*
- eipäniin
vaikea keksiä nopeasti kirjoitti:
Ei se noin mene. Risteyksenvartija antaa joko pelkästään valhevastauksen tai pelkästään toden vastauksen. Tavallaan hänellä ei ole kykyä huiputtaa.
Ennakkokäsityksenä ei saa ajatella, että vartija tietäisi kysyjän tietävän kahden tunnelin vievän kuolemaan, joista vieläpä tietää toisen aseman varmasti (siis tulotunnelinsa).
Siksi kysyjä voi huiputtaa vartijaa pelastamaan itsensä.
- _ZarathustrA_
kysytään molemmilta kerran (näin sen pitäisi mennä jo arvoitusta antaessa), toiselta kysytään johtaako tämä vapauteen ja toiselta kysytään valehteliko toinen
- nimimerkkinenn
Vastaisiko kaverisi kieltävästi, jos kysyisin häneltä, meneekö tämä tie vapauteen
- XGY/NI)
Lue hyvä mies kysymys ensin. Vartijoitahan on vain yksi.
- Men Salainen
Helppo juttu. Osoita toista luolaa (tunnelia?) ja kysy: "Jos kysyisin sinulta, johtaako tämä luola vapauteen, vastaisitko kyllä"?
1. Johtaa vapauteen
1.1. Totuudenpuhuja: Kyllä
1.2. Valehtelija: Kyllä
2. Ei johda vapauteen
1.1. Totuudenpuhuja: En
1.2. Valehtelija: En
Eli jos vastaus on "kyllä", valitse kyseinen luola. Jos vastaus on ei, valitse se toinen.- happyhappyjoyjoy
Jos valehtelija valehtelisi, hän vastaisi tietenkin "ei" kohdassa 1.
- Men Salainen
happyhappyjoyjoy kirjoitti:
Jos valehtelija valehtelisi, hän vastaisi tietenkin "ei" kohdassa 1.
Ei suinkaan. Valehtelija valehtelee aina, jopa valehtelustaan. Jos luola siis johtaa vapauteen ja valehtelija siitä suoraan kysyttäessä valehtelee ja vastaa "ei", valehtelee hän myös kysyttäessä sitä mitä hän tuossa tapauksessa vastaisi eli vastaa "kyllä".
- muttamutta
Men Salainen kirjoitti:
Ei suinkaan. Valehtelija valehtelee aina, jopa valehtelustaan. Jos luola siis johtaa vapauteen ja valehtelija siitä suoraan kysyttäessä valehtelee ja vastaa "ei", valehtelee hän myös kysyttäessä sitä mitä hän tuossa tapauksessa vastaisi eli vastaa "kyllä".
Sittenhän se on "helppo", jos siinä olisi tuollainen johdonmukaisuus. Itse tulkitsin niin, että valehtelija haluaa huiputtaa ovelasti, mutta valehtelu itsessään ei ole päämäärä. Jos tietää, että valehtelija valehtelee aina, menettää valehtelu merkityksensä huiputtamismielessä - valhe on siis pelkkä puhdas totuuden negaatio, joka on vastapuolen arvattavissa. Hmm?
- Men Salainen
muttamutta kirjoitti:
Sittenhän se on "helppo", jos siinä olisi tuollainen johdonmukaisuus. Itse tulkitsin niin, että valehtelija haluaa huiputtaa ovelasti, mutta valehtelu itsessään ei ole päämäärä. Jos tietää, että valehtelija valehtelee aina, menettää valehtelu merkityksensä huiputtamismielessä - valhe on siis pelkkä puhdas totuuden negaatio, joka on vastapuolen arvattavissa. Hmm?
Luolassa harhailijan kannalta vaikeutena onkin se, ettei hän tiedä, puhuuko tyyppi totta vai valehtelee. Pitää siis keksiä kysymys, jonka vastaus ei riipu tästä mutta johtaa ratkaisuun.
- voivoileipä
Näytätkö minulle tien vapauteen? (Olettaen, että tunnelien suulla seisova henkilö ei itse halua samoin tein heittää henkeään).
- nimimerkitetty
"Jos valehtelisit, kertoisitko minulle, että tätä kautta pääsee turvaan?" samalla kuin osoittaisin jompaakumpaa käytävää.
- yks...
Osaatko puhua ja näyttää reitin minulle turvaan?
- koss
tos on 2 kymysystä :d
mut ite kysyisin puhelinta lainaan ja kilauttaisin hätänumeroon ja pyytäisin heitä paikantamaan puhelun ja hakemaan pois :C
- takasin
miten sielä takana on varma kuolema jos on vasta tullu sieltä.. se vartija on jotenki tullu sinne joten tutkisin jälkiä ympäri maata ja seiniä :D en alistu pelisääntöihin, teen omat johtopäätökset :P
- Tässä viestissä
Oletan, että tämä on se sama vanha arvoitus, jossa vartija vastaa ainoastaan kyllä/ei kysymykseen. Jotta vapauteen johtava ovi saataisiin selville, täytyy vartijalta kysyä sellainen kysymys, että oikean oven pystyy päättelemään, valehteli vartija tai ei. Vaikeaa? Kyllä. Mahdotonta? Ei.
Oikea kysymys on: Viekö tämä ovi vapauteen jos ja vain jos puhut totta.
Laitan perustelut kohta...jos laitan.
Katsotaan saako joku toinen perusteltua/kumottua tämän kysymyksen toimivuuden ensin.- Perustelut.....
Viekö tämä ovi vapauteen jos ja vain jos puhut totta.
Ovi on oikea ja vartija vastaa kyllä riippumatta onko hän rehellinen vai valehtelija
1.Jos vartija on rehellinen, vastaa hän luonnollisesti kyllä ja ovi on oikea.
2. Jos vartija valehtelee, vastaa hän kyllä, sillä oven oikeellisuuden ehtona on vartijan rehellisyys. Näin ollen vartija valehtelee olevansa rehellinen vastaamalla kyllä. Näin ollen myös ovi on oikea ja vie vapauteen. - arvoitusmestari
Perustelut..... kirjoitti:
Viekö tämä ovi vapauteen jos ja vain jos puhut totta.
Ovi on oikea ja vartija vastaa kyllä riippumatta onko hän rehellinen vai valehtelija
1.Jos vartija on rehellinen, vastaa hän luonnollisesti kyllä ja ovi on oikea.
2. Jos vartija valehtelee, vastaa hän kyllä, sillä oven oikeellisuuden ehtona on vartijan rehellisyys. Näin ollen vartija valehtelee olevansa rehellinen vastaamalla kyllä. Näin ollen myös ovi on oikea ja vie vapauteen.Minähän vastasin tähän viestiin jo samalla nimimerkillä tuolla alussa ja saman vastauksenkin annoin
- Men Salainen
Kyllä, tämä on hieman erilailla muotoiltu versio eilisestä ratkaisustani.
"Arvoitusmestarin" ratkaisusta ei erkkikään saa tolkkua. Ehkä hän tarkoittaa oikeaa asiaa mutta ei osaa muotoilla vastaustaan ymmärrettävästi. - Näin o...
Men Salainen kirjoitti:
"Arvoitusmestarin" ratkaisusta ei erkkikään saa tolkkua. Ehkä hän tarkoittaa oikeaa asiaa mutta ei osaa muotoilla vastaustaan ymmärrettävästi.Tuo kysymykseni Viekö tämä ovi vapauteen jos ja vain jos puhut totta on oikea vastaus. Tuli meinaan tämä arvoitus joskus lukion pitkän matematiikan logiikkakurssilla eteen. Tunnilla todistimme matemaattisesti kysymyksen johtavan vapauteen. Kysymys sai myös opettajan hyväksynnän. Eli jos joskus vaikkapa jigsaw haluaa pelata peliä kanssani ja asettaa minut tällaiseen testiin tiedämpähän ainakin mitä kysyn :D
- .....
Näin o... kirjoitti:
Tuo kysymykseni Viekö tämä ovi vapauteen jos ja vain jos puhut totta on oikea vastaus. Tuli meinaan tämä arvoitus joskus lukion pitkän matematiikan logiikkakurssilla eteen. Tunnilla todistimme matemaattisesti kysymyksen johtavan vapauteen. Kysymys sai myös opettajan hyväksynnän. Eli jos joskus vaikkapa jigsaw haluaa pelata peliä kanssani ja asettaa minut tällaiseen testiin tiedämpähän ainakin mitä kysyn :D
no mun mielest järkevintä ois kysyä:Osoita/sano ne kaks reittiä jotka johtavat varmaan kuolemaan.
se ei voi muuta ku puhua totta,koska jos se osottas oikeaa ja väärää,se puhus sekä totta että valehtelis,mitä se ei voi tehdä. piste. - Näin..
..... kirjoitti:
no mun mielest järkevintä ois kysyä:Osoita/sano ne kaks reittiä jotka johtavat varmaan kuolemaan.
se ei voi muuta ku puhua totta,koska jos se osottas oikeaa ja väärää,se puhus sekä totta että valehtelis,mitä se ei voi tehdä. piste.Ketjun aloittaja on muotoillu kysymyksen huonosti. "kolmas reitti" josta vartijan luokse on tultu, on arvoituksessa vain kuvastamassa sitä, ettei paluuta ole vaan nyt on mentävä jommasta kummasta edessäsi olevista ovista. Ja alkuperäisessä arvoituksessa vartija siis vastaa kysymykseen kyllä tai ei. Et voi siis kysyä millaisena hän nauttii lehtipihvinsä tai pyytää häntä itse kokeilemaan toista ovea
- arvoitusmisteri
Men Salainen kirjoitti:
"Arvoitusmestarin" ratkaisusta ei erkkikään saa tolkkua. Ehkä hän tarkoittaa oikeaa asiaa mutta ei osaa muotoilla vastaustaan ymmärrettävästi.Kysyn vaan miksi tämä kysymys ei olekkaan oikea:
Pääseekö tästä luolasta vapauteen ilman että valehtelet? - arvoitusmisteri
arvoitusmisteri kirjoitti:
Kysyn vaan miksi tämä kysymys ei olekkaan oikea:
Pääseekö tästä luolasta vapauteen ilman että valehtelet?Senhän on pakko vastata joko kokonaan totta tai kokonaan valhetta, se tiedetään joten miksi tämä ei kelpaa?
- arvoitusmisteri
arvoitusmisteri kirjoitti:
Kysyn vaan miksi tämä kysymys ei olekkaan oikea:
Pääseekö tästä luolasta vapauteen ilman että valehtelet?eiku oho sori nyt tajusin
oon vähän hidas - .....
Näin.. kirjoitti:
Ketjun aloittaja on muotoillu kysymyksen huonosti. "kolmas reitti" josta vartijan luokse on tultu, on arvoituksessa vain kuvastamassa sitä, ettei paluuta ole vaan nyt on mentävä jommasta kummasta edessäsi olevista ovista. Ja alkuperäisessä arvoituksessa vartija siis vastaa kysymykseen kyllä tai ei. Et voi siis kysyä millaisena hän nauttii lehtipihvinsä tai pyytää häntä itse kokeilemaan toista ovea
Tääl tuntuu olevan jo niin monta versioa asiasta liikkeellä.Sitä paitsi vastasin vain alottajan esittämään arvoitukseen,ja nyt joku eintein keksi et oma arvotus parempi ja sitähän mun täs pitäski ratkoa...Eii näin!hei haloo..
- defedes
..... kirjoitti:
se ei voi muuta ku puhua totta,koska jos se osottas oikeaa ja väärää,se puhus sekä totta että valehtelis,mitä se ei voi tehdä. piste.Sama henkilö siis valehtelee ja puhuu totta yhtäaikaa. Vaikea pulma. Toisaalta puhutaan vapaudesta. Kumpi on vapautta: elämä vai kuolema?
- vastaan nimellä
Hän kysyy jommalta kummalta: jos olisit tuo
toinen kaveri,niin kummasta aukosta sanoisit
pääsevän vapauteen, ja menisi siitä jota tämä
ei ole suositellut. - Viisaus ei asu meissä :))
Kysymys jolla pääset vapauteen on : Lähtisitkö mukaani matkaan tähän tunneliin ? Jos henkilö vastaa myöntävästi niin otat hänet mukaasi tähän tunneliin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619574Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493040Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422821- 602621
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2002042- 1041944
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251883Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531440Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121276- 281241