tulipa siinä sitten selville kun lapseni (1vja vähä päälle)pyörtyi!ei se pyörtynyt se vaan oli semmonen kun lapsi esim.suuttuu kovaa vetää henkee nii pitkään että tulee tämmönen.tässä tapauksessa sai niin kipeetä.älä vaan rupee pelkäämään äläkä anna lapselle periksi, kasvata sitä niinku muitaki lapsia...NIIN MIMMONEN?MIKÄ TÄÄ ON?toi edellinen oli lääkärin suusta ja tämä neuvolatätin:jaa,mulla on muuten ollu yks semmonen potilas.NIIIIN?MIMMONEN POTILAS????onko muiden lapsilla tätä TÄMMÖSTÄ?se on vaan nii helskutin hirveetä ku se SEMMONEN tulee!!!!lapsi näyttää ihan ku se kuolis syliin,huulet sinertää ja semmosta,tämä kestää kyl jonku pari sekuntia mutta.....kertokaapa viisaanpina onks tälle oikeen nimiki ja mitä niinku siinä tapahtuu ku vaikka kuinka kyselis nii...NO SE ON SEMMONEN!
MIKSEI TÄSTÄ PUHUTA???
15
5946
Vastaukset
- täältä
Kiukkukohtaukset, affektikrampit
1-2-vuotiaan lapsen raivokohtaus johtuu useimmiten siitä, että lapsi ei ole oppinut sietämään pettymyksiä. Lapsi oppii sietämään rajoituksia sen aikuisen taholta, johon hänellä on luottamus ja hyvä kontakti. Kohtauksen hoito on rauhallista tyynnyttämistä, eikä lasta saa jättää yksin, koska hän kokee tilanteen silloin liian turvattomaksi.
Uhmaikäiselle lapselle olisi normaalisti annettava runsaasti aikaa ja valintamahdollisuuksia, tilaisuutta "tahtomiseen", joka parhaiten säästää lasta ja vanhempia uhmakohtauksilta. Jos lapsella on todella vaikeita, usein esiintyviä ja pitkään kestäviä itkun-, kiukun- ja raivonpurkauksia, on tutkittava lapsen ja vanhempien välistä suhdetta. Jos liikaa huolehtivat ja sallivat vanhemmat antavat lapsen saada lävitse tahtonsa uhmakohtauksen avulla, lapsi kokee olevansa vahvempi kuin aikuinen. Se herättää hänessä pelkoa, koska aikuisesta ei ole hänelle turvaa. Toinen mahdollisuus on, että lapsesta kasvaa "tyranni", joka komentaa kaikkia muita ja jää helposti ilman ystäviä. Samoin, jos välinpitämätön äiti ei valvo sitä, että hänen kehotuksiaan noudatetaan, lapsi hakee ahdistuneena huomiota negatiivisella käyttäytymisellä. Näissä tilanteissa kiukkukohtaukset jatkuvat ja niiden frekvenssi lisääntyy. Etiologian pohja on perusturvallisuuden puuttuminen ja hylätyksi tulemisen pelko.
Uhmaikäisellä lapsella saattaa kiukkukohtauksen yhteydessä esiintyä ns. affektikramppeja: lapsi huutaa itsensä "loppuun", kurkunpään lihaksiston kouristus estää hapen pääsyn keuhkoihin ja aivoihin, jolloin seuraa lyhyt tajuttomuus, ehkä kouristuksiakin. Vanhemmat tavallisesti pelästyvät ja antavat lapselle entistä enemmän periksi, jolloin kohtausten määrä lisääntyy. Lapsi hallitsee vanhempiaan näillä kohtauksilla, mutta kokee tilanteen itselleen turvattomaksi. Lapsi on tällöin myös äitiin takertuva, hän hakee rajoja itselleen.
Lapsen hoidossa on keskeistä perheen hoitaminen. Lapsi ei saa voittaa uhmakohtauksen avulla, joten aikuisen tulisi pysyä lujana, mutta ystävällisenä. Toisaalta tulisi olla runsaasti lapsen ja aikuisen positiivista, rakentavaa yhdessäoloa.- RUSINA
vielä lisäys kirjoitti:
seuraavalta sivustolta: http://www.kandidaattikustannus.fi/TF/ch18/ch18_14.html
kiitos!nyt niinku päästiin asiaan!
- täältä
RUSINA kirjoitti:
kiitos!nyt niinku päästiin asiaan!
ole hyvä vain. tiedän kuinka turhauttavaa on, jos ei tiedä lapsiin liittyvistä asioista tarpeeksi.
- äippä
pojan kaa samanlaisia juttuja ja mulle ainakin sanottiin sitä tikahtumiseksi, elikkä lapsi itkee niin että se ei enää saa vedettyä henkeä ja tavallaan joo pyörtyy, mut sit samantien alkaa kuiteski taas hengittää.Se on ihan vaaraton mut pelottavan näköinen juttu.Ja meill
ainakin se tapahtu vaan silloin ku poika ei saanu jotain asiaa periks.Joka tapauksessa on tärkeää, ettet missään tapauksessa anna tällaisessa tilanteessa periksi lapselle.Mun pikkuveljeni "harrasti" samaa useitakin kertoja koska äiti anto sille aluks periks heti kun se sai tän kohtauksen.Sit se alko saada niitä tikahtumiskohtauksia jo ihan pienimmästäkin vastoinkäymisestä kunnes äiti onneks tajus tehdä siitä tiukasti lopun.Ja sit ne jäi pois kokonaan.En voi siis vannoa onko kyse jostain muusta, mut mulle ainakin neuvolassa annettiin just tollaset neuvot että periksi ei saa antaa.- RUSINA
joo mä vähä oon nyt sit ruvennu seuraamaan tätä juttua ku tiedän et mistä oikeen on kyse ja sitä samaahan se on!esim.lapseni mummi elikkäs isän äiti antaa joka ainoan asian periksi ja pitää lasta ihan pumpulissa vaikka sille on sanottu tästä jutusta mut ku ei se nää muutaku lapsenlapsensa, eikä oikeen kuuntele!no mun ei hlökohtasesti tarvi (onneksi) olla hänen kans kovin paljo tekemisis että isä täs joutuu nyt tolkuttamaan tätä asiaa varmaan loputtomiin...ja myönnän kyllä itsekkin hiukan syyllistyneeni periksiantoon vaikka muuten olen joka asiassa ehdoton,että pitipä tässä ruveta vähän itseäkin seuraamaan....:)
- isosisko
muistan miten pikkusysteri sai aina tahtonsa läpi,saa yhä.
sitä kesti aikansa ja se toimii huom lapsen näkökulmasta.
nyt aikuisena mietin mitä se olis ni tulee mieleen jotain hyperventilaatiosta!
siskoni raivosi kun ei tahtoaan saanut nopeasti periksi ni raivosi ninn kauan että pyörtyi ja jopa oppi pidättämään hengitystään pyörtyäkseen.
vasta yläaste ikäisenä jäi tämä kiristys ja tuli muita konsteja tilalle. karkailu! huh huh
muistan kyllä miten tämä kaikki vaikutti äitiini hän oli todella hermostunut ja vältti menemästä kauppoihin ja toreille sisko mukana. en tidä mistä se on alkunsa saanut mutta meidän perhettä sisko terrorisoi ja hallitsi todellakin.
nyt aikuisenakin hän omaa hyvän itsetunnon ja työ elämässä saattaa olla todell röyhkeä saadakseen sen mitä tarvii.
mutta nyt kun hän muuttaa maasta ni silti minulle tulee ikävä onhan hän mun ainut sisko. - äiti -66
MEIDÄN POJALLA (3,5 VUOTTA) ON SAMANLAISIA
TUKAHTUMISKOHTAUKSIA. NE EIVÄT TULE KIUKUN TAI RAIVON YHTEYDESSÄ VAAN SILLOIN KUN HÄN KAATUU PAHASTI TAI MUUTEN LOUKKAA ITSENSÄ KOVIN.
ON NIINKUIN HÄN PIDÄTTÄISI ITKUN TULOA JA SITTEN
NYYHKYTYKSEN TULOKSENA HENKI "SALPAANTUU". APUNA
ON OLLUT OMA RAUHALLINEN SUHTAUTUMINEN ASIAAN JA
HENGITYKSEN PALAUTUMISEKSI OLEN ASETTANUT HÄNET
KYLKIASENTOON JA KEHOITTANUT HENGITTÄMÄÄN RAUHALLISESTI JA SILITELLYT VAIKKA PÄÄSTÄ.
KOHTAUS ON NOPEASTI OHI.
ÄLÄ OLE MURHEELLINEN, TÄLLINEN ON TOSI YLEISTÄ,
SIITÄ EI VAAN JOSTAIN SYYSTÄ KERROTA NEUVOLASSA.- äippä
Mäkin olen vm.-66, mulla vaan ei ole enää pieniä lapsia, nuorin 12v.Mut asiaan,tosiaankin neuvolassa jää kertomatta paljonkin asioita jollei osaa itse kysellä.Varmaankin syynä on tämä iänikuinen kiire.Ite aika ahkeraankin kertoilin ja kyselin asioita neuvolassa ja kehotankin kaikkia äitejä olee rohkeempia kyselee kaikkee mieltä askarruttavista asioista.
- Sarah
Kyseessä on siis hyperventilaatio. Jos vaikka lapsi säikähtää todella pahasti nousee " sydän kurkkuun " hengitys tihenee ja se on siinä. Sama itkun ja kiukkuamisen kanssa, hengitys tiuhenee ja lopulta lapsi pyörtyy. Menee ohi varmasti iän karttuessa vaikka toiset saattavatkin olla heikkohermoisempia ja jatkaa kupsahtelua.
- siru123
Hei,
Mikä tuli selville? Että tulee tämmönen? sai niin kipeetä? =tarkoittaa mitä. Kannattaa kyllä tutkituttaa lapsi perusteellisesti. Parasta on minusta aina hyvitellä lasta. Puhalla, jos kävi kipeästi, tai jos on vihainOtsensä rakastetuksi. Ja maailma hyvältä paikalta. Ota lapsi varmoin, voimakkain käsin syliisi, jos tämä on levoton, jopa aivan raivoissaan tai väsynyt, jutele rauhoittavasti. Turvallisuuden tunne välittyy varmasti lapseen, hän huomaa, että olet paitsi voimakas myös turvallinen. En lyönyt, tukistanut neljää lastani, he eivät lyöneet toisiaan eivätkä ketään. Ei ollut oikein, että minua, pientä lasta lyötiin ja tukistettiin lapsena. Ei olisi kivaa nytkään, jos joku kävisi käsiksi.- Hädissään
Lapsellani (5kk) kovan itkupuuskan päätteeksi "meni keuhkot lukkoon", ei saanut henkeä, muuttui ihan siniseksi ja oli täysin jäykkä koko tyttö. Näytti kun olisi mennyt tajuttomaksi ja pikkuhiljaa sai itse henkeä. Miehen puhaltamisesta lapsen suuhun ei kai ollut apua. Kun ambulanssi ehti paikalle, oli tyttö jo lähes normaali ja hymyili jo lääkintämiehille. Lastenlääkäri sanoi, että tällainen ei ole kovin yleistä, mutta ei kovin harvinaistakaan.
Onko muiden näin pienille vauvoille käynyt tällaista? Jos on, niin tuleeko tällaisia affektishokkeja useinkin? - Meilläkintätä
Hädissään kirjoitti:
Lapsellani (5kk) kovan itkupuuskan päätteeksi "meni keuhkot lukkoon", ei saanut henkeä, muuttui ihan siniseksi ja oli täysin jäykkä koko tyttö. Näytti kun olisi mennyt tajuttomaksi ja pikkuhiljaa sai itse henkeä. Miehen puhaltamisesta lapsen suuhun ei kai ollut apua. Kun ambulanssi ehti paikalle, oli tyttö jo lähes normaali ja hymyili jo lääkintämiehille. Lastenlääkäri sanoi, että tällainen ei ole kovin yleistä, mutta ei kovin harvinaistakaan.
Onko muiden näin pienille vauvoille käynyt tällaista? Jos on, niin tuleeko tällaisia affektishokkeja useinkin?Meille sanottiin että kyseessä on itkuaffekti.
Ja voi siis tulla siitä, että sattuu pahasti ja siitä tulee itku. Tai joillakin se tulee kiukusta, lapsi kiukkuaa niin, että saa itsensä tikahduksiin. Jotkut sit osaa käyttää sitä hyväksi myöhemmin, kun huomaavat, että sillä saa tahdon läpi.
Meidän tapauksessa tulee silloin, kun satuttaa itsensä pahasti. Viimeksi kaatui polkuautolla ja löi päänsä lattiaan... :(
Ai niin, yksi vinkki meille annettiin. Tepsii ehkä puolesta kerroista. Kun "kohtaus" tulee, puhalla voimakkaasti lapsen suuhun!! Ei siis mitään tekohengitystä, mutta ihan reipas puhallus tai pari päin lapsen kasvoja, saattaa laukaista kohtauksen. - Meilläkintätä
Meilläkintätä kirjoitti:
Meille sanottiin että kyseessä on itkuaffekti.
Ja voi siis tulla siitä, että sattuu pahasti ja siitä tulee itku. Tai joillakin se tulee kiukusta, lapsi kiukkuaa niin, että saa itsensä tikahduksiin. Jotkut sit osaa käyttää sitä hyväksi myöhemmin, kun huomaavat, että sillä saa tahdon läpi.
Meidän tapauksessa tulee silloin, kun satuttaa itsensä pahasti. Viimeksi kaatui polkuautolla ja löi päänsä lattiaan... :(
Ai niin, yksi vinkki meille annettiin. Tepsii ehkä puolesta kerroista. Kun "kohtaus" tulee, puhalla voimakkaasti lapsen suuhun!! Ei siis mitään tekohengitystä, mutta ihan reipas puhallus tai pari päin lapsen kasvoja, saattaa laukaista kohtauksen.Se unohtui edellisestä mainita, että meillä ainakin on iän myötä selvästi vähentynyt kohtaukset. Nyt tyttö jo 5 vuotias ja viimeisin kohtaus ollut joskus reilu puoli vuotta sitten, silloin meni ohi puhaltamalla (kts. edellinen viestini).
- meillä myös
Meilläkintätä kirjoitti:
Meille sanottiin että kyseessä on itkuaffekti.
Ai niin, yksi vinkki meille annettiin. Tepsii ehkä puolesta kerroista. Kun "kohtaus" tulee, puhalla voimakkaasti lapsen suuhun!! Ei siis mitään tekohengitystä, mutta ihan reipas puhallus tai pari päin lapsen kasvoja, saattaa laukaista kohtauksen.Meillä oli yhdellä lapsella tuollaista tikahtumista.Ensimmäisellä kerralla pelästyin ihan kamalasti,kun meni ihan jäykäksi ja tajuttomaksi.Alkoi joskus 1,5 -vuotiaana ja jatkui vuoden aikana muutaman kerran.sen jälkeen ei kohtauksia ollut eikä meillä liittynyt kiukutteluun vaan johonkin ,mihin tahansa kovaan itkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368