Käyttövoimaveron olen jo selvittänyt, mutta onko kellään kokemusta eroista vakuutusmaksuissa näissä pakettiautoissa, jotka saa rekisteröityä myös kevyeksi kuorma-autoksi?
Eli esim. 3550 kg kokonaismassan Ducatot, Boxerit, Jumperit - mikä on liikennevakuutus pakettiautona, mikä kuorma-autona? Suunnilleen.
Paku vs KA, vakuutusmaksu
20
7487
Vastaukset
- 4e4xyta
Joskus kysyin, ei käytännössä juuri eroa jos on vastaava auto pakuna tai kuorma-autona.
- transsitmies
ero 0 bonuksella 400 euroa vuodessa pakunhyväksi (piäkaupunkiseuvulla).
- Henkilöautoilija
Kiitos!
Eli käsitys kuorma-autoksi rekisteröidystä pakettiautosta edullisempana ylläpidettävänä murenee.
Mikäli olen käsittänyt oikein:
Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta.
Kuorma-autosta ei peritä perusveroa eli sitä vuotuista käyttömaksua. Käyttövoimavero (diesel-vero) peritään, mutta maksu määräytyy eri perustein kuin pakuissa. Mainitsemieni esimerkkien (Ducato/Boxer/Jumoer) kohdalla diesel-vero ka:na on n. 130 e, pakuna ehkä parikymppiä enemmän. Kokonaisuutena siis ajoneuvoveron osalta ka vie voiton.
Sen sijaan kuorma-auton katsastus on kuulemma selvästi kalliimpaa, ja näissä uudehkoissa oleva nopeudenrajoitinkin pitää tarkastuttaa samalla kertaa vuosittain. Vuosikatsastusmaksu on siis jotain 100 euroa käsittääkseni, ja tuleneeko tähän vielä se rajoittimentarkastus päälle. Tässä vie siis paku voiton.
Ja nyt jos kerran vakuutuksissakin voi olla noin suuri ero, niin taas menee pakulle pisteet.
Pitänee hylätä kuorma-autohaave (yksityiskäyttöön). Autovero on sitten eri asia, jos uutta olisi ostamassa. Silloin taitaisi ka olla vielä kannattava. - vakuutus
Henkilöautoilija kirjoitti:
Kiitos!
Eli käsitys kuorma-autoksi rekisteröidystä pakettiautosta edullisempana ylläpidettävänä murenee.
Mikäli olen käsittänyt oikein:
Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta.
Kuorma-autosta ei peritä perusveroa eli sitä vuotuista käyttömaksua. Käyttövoimavero (diesel-vero) peritään, mutta maksu määräytyy eri perustein kuin pakuissa. Mainitsemieni esimerkkien (Ducato/Boxer/Jumoer) kohdalla diesel-vero ka:na on n. 130 e, pakuna ehkä parikymppiä enemmän. Kokonaisuutena siis ajoneuvoveron osalta ka vie voiton.
Sen sijaan kuorma-auton katsastus on kuulemma selvästi kalliimpaa, ja näissä uudehkoissa oleva nopeudenrajoitinkin pitää tarkastuttaa samalla kertaa vuosittain. Vuosikatsastusmaksu on siis jotain 100 euroa käsittääkseni, ja tuleneeko tähän vielä se rajoittimentarkastus päälle. Tässä vie siis paku voiton.
Ja nyt jos kerran vakuutuksissakin voi olla noin suuri ero, niin taas menee pakulle pisteet.
Pitänee hylätä kuorma-autohaave (yksityiskäyttöön). Autovero on sitten eri asia, jos uutta olisi ostamassa. Silloin taitaisi ka olla vielä kannattava.Niin ja jos se kevyt KA on luvanvaraisessa liikenteessä niin taas vakuutukset plompsahti kertaa 2.
- Henkilöautoilija
vakuutus kirjoitti:
Niin ja jos se kevyt KA on luvanvaraisessa liikenteessä niin taas vakuutukset plompsahti kertaa 2.
Jees, tässä tapauksessa auto tulisi ihan yksityiseen huvikäyttöön.
- Henkilöautoilija
Kyselin parilta firmalta ja ero esim. Ducato pakun ja kuorma-auton välillä oli 80 - 150 € liikennevakuutuksessa 0% bonuksella. Eli varsin mitätön ero.
- kiki
älä jumalauta tuijota niitä helvetin euroja, jos sulle riittää pakun kantavuus, osta paku, jos tarttet isompaa kantavuutta, osta kuormuri.
mikä vittu on niin vaikeaa?- Henkilöautoilija
Oletpas asiallinen ja selvästi kypsä. -Klap klap-
Kun kantavuudessa on eroa kokonaiset 50 kg, niin pitäisi älytä, että ei se siitä ole kiinni. Vaan yksinkertaisesti siitä, että käytettyjen markkinoilla on harvoin hyviä yksilöitä ja eräs tällainen sattuuu tällä hetkellä olemaan ka. Sedan-mallisen pikkuhenkilön auton kantavuuskin on toistaiseksi riittänyt. - kiki
Henkilöautoilija kirjoitti:
Oletpas asiallinen ja selvästi kypsä. -Klap klap-
Kun kantavuudessa on eroa kokonaiset 50 kg, niin pitäisi älytä, että ei se siitä ole kiinni. Vaan yksinkertaisesti siitä, että käytettyjen markkinoilla on harvoin hyviä yksilöitä ja eräs tällainen sattuuu tällä hetkellä olemaan ka. Sedan-mallisen pikkuhenkilön auton kantavuuskin on toistaiseksi riittänyt.itse ajelen työkseni kuormuria, Ducaton kantavuus (korkea keskipitkä) on 3510, koska sitä kantavuutta tarvitaan , you see.
Joten kyllä se auto ihan kantavuuden perusteella valitaan, sekä tietenkin tavaratilan koon mukaan, mutta jos 3500 kilon kantavuus riittää, niin tuha silloin autoa kuormurina on ostaa - henkilöautoilija
kiki kirjoitti:
itse ajelen työkseni kuormuria, Ducaton kantavuus (korkea keskipitkä) on 3510, koska sitä kantavuutta tarvitaan , you see.
Joten kyllä se auto ihan kantavuuden perusteella valitaan, sekä tietenkin tavaratilan koon mukaan, mutta jos 3500 kilon kantavuus riittää, niin tuha silloin autoa kuormurina on ostaaYmmärrän tilanteesi, mutta eri ihmisillä on eri tarpeet.
Tavaratilan koko (myös korkeus) olisi juuri se etu, miksi _mahdollisesti_ voisi joku Ducato/Jumper/Boxer ollakin itselle käyttökelpoinen. Se on vaan niin, että kun ei asu pk-seudulla, hyviä autoja on harvoin tarjolla, käytettynä siis. Ja tällä hetkellä parikin tuollaista näyttäisi olevan, molemmat kuorma-autoja. Hankintahinnaltaan varsin kohtuullisia. Kyselyni alkuperäinen pointti oli se, että JOS käyttökustannukset kuitenkin nousevat esim. tonnin kalliimmaksi vuodessa, niin ei silloin kannata kun kyseessä on vain kolmosauto satunnaiseen yksityiskäyttöön.
Nyt näyttää siis siltä, että vakuutusmaksu on vain todella vähän kalliimpi kuorma-autossa, ja käyttömaksun pois jääminen kompensoi tämän. Käyttövoimaverokin suunnilleen sama, kuorma-autossa muutaman kympin halvempi itse asiassa.
Jäljelle jää vuosikatsastusmaksun suuruusero (ja tuo nopeudenrajoittimen vuositarkastus, kuuluuko se katsastusmaksuun vai miten menee?)...
Vaihtoehto on tosiaan ostaa joku luotettava Hiace tai muu malampi paku, mutta ei niitäkään ole koko aikaa tarjolla ja hinta on sama kuin tuollaisella kuorma-autolla... Siitä kyse! :-) - saa olla
henkilöautoilija kirjoitti:
Ymmärrän tilanteesi, mutta eri ihmisillä on eri tarpeet.
Tavaratilan koko (myös korkeus) olisi juuri se etu, miksi _mahdollisesti_ voisi joku Ducato/Jumper/Boxer ollakin itselle käyttökelpoinen. Se on vaan niin, että kun ei asu pk-seudulla, hyviä autoja on harvoin tarjolla, käytettynä siis. Ja tällä hetkellä parikin tuollaista näyttäisi olevan, molemmat kuorma-autoja. Hankintahinnaltaan varsin kohtuullisia. Kyselyni alkuperäinen pointti oli se, että JOS käyttökustannukset kuitenkin nousevat esim. tonnin kalliimmaksi vuodessa, niin ei silloin kannata kun kyseessä on vain kolmosauto satunnaiseen yksityiskäyttöön.
Nyt näyttää siis siltä, että vakuutusmaksu on vain todella vähän kalliimpi kuorma-autossa, ja käyttömaksun pois jääminen kompensoi tämän. Käyttövoimaverokin suunnilleen sama, kuorma-autossa muutaman kympin halvempi itse asiassa.
Jäljelle jää vuosikatsastusmaksun suuruusero (ja tuo nopeudenrajoittimen vuositarkastus, kuuluuko se katsastusmaksuun vai miten menee?)...
Vaihtoehto on tosiaan ostaa joku luotettava Hiace tai muu malampi paku, mutta ei niitäkään ole koko aikaa tarjolla ja hinta on sama kuin tuollaisella kuorma-autolla... Siitä kyse! :-)tai on joskus kopissa pehmeät penkit matkustajille.
- muuttoraukka
Shh, eikö äiti ole sitä vertaa vielä opettanut, että kiroilu ei sovi pienen pojan suuhun. Eikä monen muunkaan...
- trannssitmies
saa olla kirjoitti:
tai on joskus kopissa pehmeät penkit matkustajille.
on juuri se tekijä, miksi yleensä valitaan kuormuri pakun sijaan tässä koko luokassa. Lisäksi on hyvä muistaa kärrynvetojutut.
Maksuista vielä sen verran, että nollabonareilla tulee hieman eroa, mutta kaikillahan meillä on jotain bonuksia ja kuormurin lähelle nollaa oleva käyttömaksu, vaimikäsenytoli, vielä pienentää eroa. - Henkilöautoilija
trannssitmies kirjoitti:
on juuri se tekijä, miksi yleensä valitaan kuormuri pakun sijaan tässä koko luokassa. Lisäksi on hyvä muistaa kärrynvetojutut.
Maksuista vielä sen verran, että nollabonareilla tulee hieman eroa, mutta kaikillahan meillä on jotain bonuksia ja kuormurin lähelle nollaa oleva käyttömaksu, vaimikäsenytoli, vielä pienentää eroa.Joo no itelle ei ole mitään hyötyä tuosta istuinhommasta, 3-paikkainen riittää mainiosti. Kärryn vetorajoitus 750 kg C-kortilla ei myöskään ole ongelma.
Ei ole bonareita, kun tulee kolmanneksi autoksi kahden entisen lisäksi. Yksityishenkilöt joutuvat aloittamaan uuden liikennevakuutuksen bonarit nollasta, täyskaskoon toki saa neuvoteltua jo lähdössä vaikka mitä. Firmat saavat vissiin liikennevakuutukseenkin täydet heti kättelyssä.
Käyttömaksu lähelle nollaa oleva? Se ei olekaan nolla? No, eipä tuolla niin väliä jos kerran lähellä kuitenkin on. - kiki
Henkilöautoilija kirjoitti:
Joo no itelle ei ole mitään hyötyä tuosta istuinhommasta, 3-paikkainen riittää mainiosti. Kärryn vetorajoitus 750 kg C-kortilla ei myöskään ole ongelma.
Ei ole bonareita, kun tulee kolmanneksi autoksi kahden entisen lisäksi. Yksityishenkilöt joutuvat aloittamaan uuden liikennevakuutuksen bonarit nollasta, täyskaskoon toki saa neuvoteltua jo lähdössä vaikka mitä. Firmat saavat vissiin liikennevakuutukseenkin täydet heti kättelyssä.
Käyttömaksu lähelle nollaa oleva? Se ei olekaan nolla? No, eipä tuolla niin väliä jos kerran lähellä kuitenkin on.eikös kuormurissa saa olla ihan vapaasti istumapaikat yhdeksälle, kun taas pakussa maksimissaan kuudelle...
- Henkilöautoilija
kiki kirjoitti:
eikös kuormurissa saa olla ihan vapaasti istumapaikat yhdeksälle, kun taas pakussa maksimissaan kuudelle...
En tiedä maksimimääristä. Kolmella paikalla viittasin niihin paikkoihin, mitä näissä umpipakuissa ja niiden ka-versioissa on vakiona siellä ohjaamossa. Ei ole meidän perheessä tarvetta useammalle paikalle, yleensä autossa yksi tai kaksi henkilöä, joskus korkeintaan se kolme.
- kuin palsta,
kiki kirjoitti:
eikös kuormurissa saa olla ihan vapaasti istumapaikat yhdeksälle, kun taas pakussa maksimissaan kuudelle...
niin kikin täytyy olla äänessä jakamassa väärää tietoa. Pakuissa ei saa yleensä olla lisä istuimia lainakaan, mutta joissain tapauksissa kantavuuden ja kokonaistilavuuden niin salliessa voi joitain istuimia sinne laittaa.
- Vierestä nähnyt
kuin palsta, kirjoitti:
niin kikin täytyy olla äänessä jakamassa väärää tietoa. Pakuissa ei saa yleensä olla lisä istuimia lainakaan, mutta joissain tapauksissa kantavuuden ja kokonaistilavuuden niin salliessa voi joitain istuimia sinne laittaa.
Joo, se on raukan ainoa harrastus. Patologinen tapaus, säälittävä.
- kiki
kuin palsta, kirjoitti:
niin kikin täytyy olla äänessä jakamassa väärää tietoa. Pakuissa ei saa yleensä olla lisä istuimia lainakaan, mutta joissain tapauksissa kantavuuden ja kokonaistilavuuden niin salliessa voi joitain istuimia sinne laittaa.
Saahan siinä olla istuimet kolmelle selkä menosuuntaan heti etuistuinten takana, jos tavaratilan tialvuus on vähintään 9 m3, ja noiden istuinten tulee olla ylös käännettävät, ja niissä ei edellytetä turvavyötä.
Joten mitä epäselvää? - qw23511e
Joissa et saa kuljettaa ajon aikana ihmisiä (siis pakussa noissa ilman turvavöitä olevissa istuimissa). Kuorma-autoon saat laittaa istuimia 1 8 eikä se vaikuta maksuihin mitenkään. Toki uusiin autoihjin vaatii hyväksytyt istuimet ja kiinnityspisteet jne, jotka eivät ole ilmaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1407805Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1007300Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit317192Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t216728Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t736361Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv235983Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1125712Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?475478Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht25466Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa835368