..elikkä kaikenlaisia poro-reseptejä kaipaisin, sillä mieheni tilasi meille puolikkaan poronvasan ja sieltä tulossa nyt joku 15 kg kaikenlaista poronlihaa sisäfileestä käristelihaan.. Mulla on ainoastaan kokemusta käristyksestä, joka hyvin hallussa, mutta muuten täysin kokematon valmistaja..
Puolikas poronvasa tilattu
3
528
Vastaukset
- Poroa
Kokeile:
Porokääryleet (4-6henkeä)
n.500g jauhettua poronlihaa
1dl korppujauhoja
1 1/4dl vettä
1 muna
1tl suolaa
valkopippuria
1 1/2 tl sinappia
Täyte:
50g pekonia
1-2 omenaa
Paistamiseen voita. (ruokaöljykin käy)
Turvota korppujauhot vedessä, lisää jauheliha, muna ja mausteet ja vaivaa seos tasaiseksi.
Levitä taikina leivinpaperille n. sentin paksuiseksi suorakaiteen muotoiseksi levyksi.
Leikkaa levy kahdeksaksi neliöksi.
Nosta jokaisen neliön keskelle pekonisuikale ja omenalohko. Kääri rullaksi.
ruskista kääryleet hitaasti joka puolelta.
Hauduta tarvittaessa kypsiksi pannun huuhdeliemessä tai folion alla uunissa.
Valmista haudeliemestä kastike.
Mureketaikinasta voit valmistaa myös pyöryköitä, pihvejä, tai murekkeen. Savupekoni sopii myös täytteeksi.
Tarjoa keitettyjen perunoiden tai muussin ja herkkukurkkusalaatin kanssa.
Tai:
Porohöystö
500g luutonta poronlapaa
1 sipuli
1porkkana
3rkl voita
1tl suolaa
1/4tl valkopippuria
vettä
3rkl ruisjauhoja
1dl kuohukermaa
Leikkaa liha n.2 sentin kuutioiksi.
Silppua sipuli ja kuutioi porkkana.
Ruskista lihakuutiot padassa voissa vaaleanruskeiksi.
Lisää sipulisilppu ja porkkanakuutiot ja kypsennä niitä padassa usein hämmentäen noin 5 minuuttia.
Lisää suola, valkopippuri ja vettä niin, että lihat juuri peittyvät.
Hauduta noin puoli tuntia ja suurusta ruisjauhoilla, jotka on sekoitettu kermaan.
Jatka kypsentämistä miedolla lämmöllä, kunnes liha on pehmeää. Tarkista maku
Tarjoa padasta suoraan keitettyjen perunoiden puolukkasurvoksen ja raakaraasteen, tai salaatin kanssa.
Porovarras
n 450 g poron sisäfilettä.
100 g pekonia tai savukylkeä
4 sipulia
4 kpl varrastikkuja
öljyä
suolaa
mustapippuria
Mausteriisi:
2dl pitkäjyväistä riisiä
1 sipuli
1 paprika
Kastikkeeksi ruskistusliemi
Leikkaa fileet siten, että jokaiseen vartaaseen tulee yhtä monta luhapalaa. (esim. 4x4=16 palaa)
samoin pekoni ja lohko sipulit.
katkaise varrastikut sopivan mittaisiksi, että voit ruskistaa vartaan paistinpannussa.
Kokoa vartaat seuraavassa järjestyksessä: liha pekoni ja sipuli.
sipaise vartaat öljyllä, ruskista pannussa ja mausta suolalla ja mustapippurilla.
Hauduta pari minuuttia miedossa lämmössä ja molemmin puolin kannen ala. Kypsennä riisi, mausta suolalla ja hakatulla, kevyesti ruskistetulla sipulilla ja paprikalla.
Tarjoa porovartaat mausteriisin päällä lisäkkeenä esim. parsakaalia ja marjahyytelöä sekä salaattia.
Joko pääset pyhän yli?
Josko näistä olisi apua.
Hyvää ruokahalua.- pitää kokeilla!
..ja muitakin reseptejä otetaan edelleen riemulla vastaan ! :-)
- Rami
oikein,siitähän saa ruokaa monenmoista,itsekkin olen ostanut muutaman kerran koko poron,vasan/aikuisenkin jopa,usein palvannut=savustanut sen vaan saahan siitä huippu hyvää muutakin ruokaa,poro on sellaista kevyttä ja terveellistä,vähärasvaista ja sisältää paljon erilaisia vitamiineja,poro kasvaa luonnossa vapaana ja on taatusti oikeaa luomulihaa 100%:sti!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078