Kiinnostaisi suuresti tietää, että voisiko missään tilanteessa olla mahdollista että: Henkilö, joka varhaislapsuudessaan syyllistyy julmaan väkivallantekoon voi traumatisoitua kyseisestä tapahtumasta ennemmin tai myöhemmin? Vaikka siis itse olisikin väkivallantekijä eikä uhri.
Mikäli ei, niin muuttaako tilannetta se, jos tekijä olisi koko lapsuutensa ajan kokenut myös itseensä kohdistunutta väkivaltaa. Eli olisi samalla sekä uhri että tekijä. Voisivatko myös itse tehdyt väkivallanteot traumatisoida häntä, mahdollisten muiden traumojen ohella?
Itseaiheutettu trauma ???
2
636
Vastaukset
- Jokelamaniac
Ihmisen on mahdollista mokata itsensä myös aikuisena, tehdä jotain ajattelematonta ja havahtua jälkeenpäin tekonsa karmeuteen. En käsitä, miksi tämä ei voisi olla mahdollista myös lapsuudessa.
Lasta tunnetusti repivät jo sutheessa äitiin, isään ja sisaruksiin ristiriitaiset tunteet, rakkaus ja viha eivät suljet toisiaan pois. Tämä voi jo sellaisenaan aiheuttaa sisäisiä ristiriitoja, vaikka yksilö ei edes tekisi mitään. - Anonyymi
Kuvittelisin, että monille aikuisillekin väkivaltarikoksen tekijöille jää trauma tapahtuneesta. Vaikka olisi suunnitellut teon etukäteen, niin liekö se tosipaikan tullen mitään mukavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833