Itseaiheutettu trauma ???

???

Kiinnostaisi suuresti tietää, että voisiko missään tilanteessa olla mahdollista että: Henkilö, joka varhaislapsuudessaan syyllistyy julmaan väkivallantekoon voi traumatisoitua kyseisestä tapahtumasta ennemmin tai myöhemmin? Vaikka siis itse olisikin väkivallantekijä eikä uhri.

Mikäli ei, niin muuttaako tilannetta se, jos tekijä olisi koko lapsuutensa ajan kokenut myös itseensä kohdistunutta väkivaltaa. Eli olisi samalla sekä uhri että tekijä. Voisivatko myös itse tehdyt väkivallanteot traumatisoida häntä, mahdollisten muiden traumojen ohella?

2

769

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokelamaniac

Ihmisen on mahdollista mokata itsensä myös aikuisena, tehdä jotain ajattelematonta ja havahtua jälkeenpäin tekonsa karmeuteen. En käsitä, miksi tämä ei voisi olla mahdollista myös lapsuudessa.

Lasta tunnetusti repivät jo sutheessa äitiin, isään ja sisaruksiin ristiriitaiset tunteet, rakkaus ja viha eivät suljet toisiaan pois. Tämä voi jo sellaisenaan aiheuttaa sisäisiä ristiriitoja, vaikka yksilö ei edes tekisi mitään.

• Anonyymi

Kuvittelisin, että monille aikuisillekin väkivaltarikoksen tekijöille jää trauma tapahtuneesta. Vaikka olisi suunnitellut teon etukäteen, niin liekö se tosipaikan tullen mitään mukavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1446
    2. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      103
      928
    3. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      921
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      86
      835
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      747
    6. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      612
    7. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      601
    8. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      191
      579
    9. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      577
    10. 48
      547
    Aihe