Kotleetille

Ei pahalla

Ymmärrän kyllä, että ei kuulu minulle mihin olet halukas vastaamaan, mihin et, mutta silti, sitä en ymmärrä miksi et vastaa, jos on kysymys terveydestä. Oletko kuin jänis, pistät pääsi pensaaseen, jos on asioita joita et halua ajatella? Onhan suuri ylipaino haitta terveydelle.

Jos ei vielä sinun iässäsi ole mitään terveyshaittoja, ylipaino kuitenkin vaikuttaa terveyteesi koko ajan (ennen kuin mitään on testein havaittavissa) ja jossain vaiheessa sinulla on aikuistyypin diabetes, korkea kolesteroli ym. Se on ihan fakta.

On hienoa, että olet sinut itsesi kanssa, niin pitääkin painosta riippumatta. En ehdota mitään "laihdutuskuureja", ne eivät auta mitään, vaan pieniä muutoksia ruokailuusi, jota noudatat jatkuvasti. Sinun kiloillasi paino alkaa pudota nopeasti alkuun ja se innostaa. Loputkin liikakilot lähtevät, kun vain jatkaa uudenlaista syömistä. Mistään ei tarvitse luopua, ainoastaan vähentää syömäsi ruuan määrää. Herkutkin ovat sallittuja kohtuullisessa määrin.

Asia on tietenkin sinun ja em. asiat varmasti tiedät, en epäile sitä. Teet niin kuin parhaaksi katsot, mutta painon pudottaminen muuttaisi varmasti monella tapaa elämänlaatuasi.

20

950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omasta mielestäni olen vastannut kuitenkin aika moneen viestiin jotka ovat liittyneet terveyteen. Voihan noita terveydellisiä asioita miettiä silloin tällöin mutta ei välttämättä joka päivä tai edes joka viikko. Ja mielellään sitä vastaisi toki uusiin kysymyksiin ja kuulisi jotakin uutta terveyden saralta. Täällä esitetyt faktat ovat kuultu jo aika monen monta kertaa.

Jaahas. Mitähän elämänlaatuun liittyviä seikkoja sitä nyt voisi olla vieläkin paremmin? Olen ehkä liiankin tyytyväinen nykyiseen elämänlaatuun. En minä koe, että elämänlaatuni olisi ollut vaikkapa 100 kiloa sitten yhtään sen parempaa kuin nytkään.

• kuitenkin.

En ole viestiketjun aloittaja mutta sanon jotain mitä mieleen tulee. En tiedä olisiko tällä mitään tekemistä sinun elämänlaatusi kanssa mutta 100 kiloa laihempana voisit olla vakituisessa parisuhteessa.
        Työelämässä olet painostasi huolimatta pärjännyt ja kavereitakin löytyy ja asut paikkakunnalla josta löytyy suht helposti vaatetusta. Mutta 100 kiloa kevyempänä tarvitsisi miettiä vielä vähemmän mihin istua tai mihin mahtua.
        Tuijotuksethan sinua eivät häiritse eikä sekään että hengästyt helpommin kuin muut.

• kuitenkin. kirjoitti:

En ole viestiketjun aloittaja mutta sanon jotain mitä mieleen tulee. En tiedä olisiko tällä mitään tekemistä sinun elämänlaatusi kanssa mutta 100 kiloa laihempana voisit olla vakituisessa parisuhteessa.
        Työelämässä olet painostasi huolimatta pärjännyt ja kavereitakin löytyy ja asut paikkakunnalla josta löytyy suht helposti vaatetusta. Mutta 100 kiloa kevyempänä tarvitsisi miettiä vielä vähemmän mihin istua tai mihin mahtua.
        Tuijotuksethan sinua eivät häiritse eikä sekään että hengästyt helpommin kuin muut.

Ihan hyvä alku ja suht oikeaan osuneita arvauksia mitä mieltä niistä olen. Olisiko muita näkökulmia ?

• Veronicas
        kotleetti kirjoitti:

Ihan hyvä alku ja suht oikeaan osuneita arvauksia mitä mieltä niistä olen. Olisiko muita näkökulmia ?

Hei Kotleetti! Olen itse todella lihava ja sen takia katselen maailmaa suunnilleen samasta näkökulmasta kanssasi. Täytyy sanoa että ihailen todella paljon sinun menestystäsi elämässä ylipainosta huolimatta. Kuulostaa siltä että olet älykäs, koulutettu, työssäsi hyvässä asemassa, suhteellisen onnellinen ja tyytyväinen ihminen, sekä luonteeltasi mukava ja rento tyyppi. En pidä todellakaan mahdottomana sitä että löytäisit puolison ihan sen painoisena kuin nyt olet. En tiedä kuinka paljon laihduttaminen välttämättä parantaisi elämänlaatuasi ainakaan lyhyemmällä aikavälillä... Olen jotenkin saanut sellaisen käsityksen että ne mahdolliset asiat, joista lihavuuden takia jäät tällähetkellä paitsi, eivät loppujen lopuksi ole sinulle niin tärkeitä tai kiinnostavia. Kysymys ehkä onkin juuri siitä että oletko oikeasti sellainen ihminen jonka ei tarvitse tuntea itseään "ihailluksi" tai "halutuksi" nimenomaan ulkoisten ominaisuuksien takia tai yleensä muiden kuin lähimpien ystävien taholta. Vai onko elämä lihavan ulkokuoren sisällä vähitellen muovannut sinua siihen suuntaan, että et välitä ihmisten mielipiteistä ja sanomisista?

Tiedän kirjoitustesi perusteella, että et anna ylipainon pahemmin rajoittaa elämääsi. Olet matkustellut jne. Varmasti laihtuminen avaisi monia uusia ovia, mutta oletko sitä mieltä, että tällä hetkellä et tarvitse elämääsi enempää "sisältöä" esim. harrastuksista? Toivotko ikinä että voisit tuntea itsesi kevyeksi ja voimakkaaksi, juosta sateessa, kamppailla voitosta, hyppiä ja loikkia urheilukentällä, tanssia, sukeltaa värikkäiden kalojen joukossa tai heittää kärrynpyöriä lattian halki? En missään nimessä tarkoita että sinun pitäisi haaveilla tällaisista asioista. Kysyn vain, koska itse kaipaan saada tuntea ja kokea asioita, jotka ovat aina olleet lihavuuteni vuoksi ulottumattomissani.

Tsemppiä sinulle Kotleetti, ja kiva kun kirjoittelet täällä. :)

• lihaviaaaaaaa
        Veronicas kirjoitti:

Hei Kotleetti! Olen itse todella lihava ja sen takia katselen maailmaa suunnilleen samasta näkökulmasta kanssasi. Täytyy sanoa että ihailen todella paljon sinun menestystäsi elämässä ylipainosta huolimatta. Kuulostaa siltä että olet älykäs, koulutettu, työssäsi hyvässä asemassa, suhteellisen onnellinen ja tyytyväinen ihminen, sekä luonteeltasi mukava ja rento tyyppi. En pidä todellakaan mahdottomana sitä että löytäisit puolison ihan sen painoisena kuin nyt olet. En tiedä kuinka paljon laihduttaminen välttämättä parantaisi elämänlaatuasi ainakaan lyhyemmällä aikavälillä... Olen jotenkin saanut sellaisen käsityksen että ne mahdolliset asiat, joista lihavuuden takia jäät tällähetkellä paitsi, eivät loppujen lopuksi ole sinulle niin tärkeitä tai kiinnostavia. Kysymys ehkä onkin juuri siitä että oletko oikeasti sellainen ihminen jonka ei tarvitse tuntea itseään "ihailluksi" tai "halutuksi" nimenomaan ulkoisten ominaisuuksien takia tai yleensä muiden kuin lähimpien ystävien taholta. Vai onko elämä lihavan ulkokuoren sisällä vähitellen muovannut sinua siihen suuntaan, että et välitä ihmisten mielipiteistä ja sanomisista?

Tiedän kirjoitustesi perusteella, että et anna ylipainon pahemmin rajoittaa elämääsi. Olet matkustellut jne. Varmasti laihtuminen avaisi monia uusia ovia, mutta oletko sitä mieltä, että tällä hetkellä et tarvitse elämääsi enempää "sisältöä" esim. harrastuksista? Toivotko ikinä että voisit tuntea itsesi kevyeksi ja voimakkaaksi, juosta sateessa, kamppailla voitosta, hyppiä ja loikkia urheilukentällä, tanssia, sukeltaa värikkäiden kalojen joukossa tai heittää kärrynpyöriä lattian halki? En missään nimessä tarkoita että sinun pitäisi haaveilla tällaisista asioista. Kysyn vain, koska itse kaipaan saada tuntea ja kokea asioita, jotka ovat aina olleet lihavuuteni vuoksi ulottumattomissani.

http://www.youtube.com/watch?v=pQ742Da8T2o&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fhrJPI-ahg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=WXsbXX6jIHE&NR=1

Kuinka lähellä ootte näitä?

• Veronicas kirjoitti:

Erittäin hyvin tehty analyysi viestieni perusteella :)
        Ihailua ja haluttavuutta varmasti jokainen haluaa omalla tavallaan mutta minua ei sellaisella ainakaan "osteta". Enkä sitä kaipaa. Ihmisten mielipiteistä välitän mutta en ulkokuoreen liittyen. Sanomiset voi jättää omaan arvoonsa ja lähinnä sanojan tarpeena pönkittää jotain ilmeistä aukkoa. Varmasti lihavuuskin on muokannut mutta sanomisten takia ei kannata yöuniaan menettää.
        Sisältöä on ihan riittävästi (välillä tuntuu, että liikaakin) ja uutta sisältöä en koe tarvitsevani.Monia juttuja tekisi harrastuksiin liittyen vieläkin enemmän mikäli vapaa-aikaa olisi enemmän käytettävissä.
        Eipä tuollaisia asioita ole tullut haaveilleeksi. Korkeintaan sukeltaminen voisi käydä mielessä.

• mutta mutta
        kotleetti kirjoitti:

Kahden ekan videon osalta olen aika kaukana mutta viimeisen kanssa olen varmasti aika lailla samassa sarjassa.
        Tuo ensimmäisen videon materiaali on mielestäni tullut Suomessa telkusta. Näytti ainakin tutulta.

Olikohan sen vikassa videossa olleen tiedot oikein, piti painaa lähes 400 kiloa. Ei minusta niin lihavalta näyttänyt. Ei kai paunat ja kilot olleet sekaisin?
        Mut ompa siellä friikkejä videoita.

Muuten, onko sulla punaset henkselit samalla lailla, ja nukutko maskin kanssa?

• Anelma
        kotleetti kirjoitti:

Kahden ekan videon osalta olen aika kaukana mutta viimeisen kanssa olen varmasti aika lailla samassa sarjassa.
        Tuo ensimmäisen videon materiaali on mielestäni tullut Suomessa telkusta. Näytti ainakin tutulta.

Osa videoilla olleista henkilöistä käveli vaikean näköisesti ja osa ei juuri tainnut kävelläkään. Mutta entäs oma kävelysi, onko aivan normaalin näköistä?
        Entäs jos ja kun ruoka maistuu edelleen ja vatsa kasvaa, eikö oma liikuntakyky huoleta yhtään?

• mutta mutta kirjoitti:

Olikohan sen vikassa videossa olleen tiedot oikein, piti painaa lähes 400 kiloa. Ei minusta niin lihavalta näyttänyt. Ei kai paunat ja kilot olleet sekaisin?
        Mut ompa siellä friikkejä videoita.

Muuten, onko sulla punaset henkselit samalla lailla, ja nukutko maskin kanssa?

Aivan selvästi olivat menneet kilot ja paunat sekaisin. 400 paunaa voi hyvinkin olla eli sellaiset 180 kiloa.
        Maskia ei ole. Henkselit ovat aika lailla samalla tavalla. Eipähän niitä nyt varmaan kovin erilailla voi pitääkään. Eipähän tosin ole punaisia henkseleitä.

• Anelma kirjoitti:

Osa videoilla olleista henkilöistä käveli vaikean näköisesti ja osa ei juuri tainnut kävelläkään. Mutta entäs oma kävelysi, onko aivan normaalin näköistä?
        Entäs jos ja kun ruoka maistuu edelleen ja vatsa kasvaa, eikö oma liikuntakyky huoleta yhtään?

Kävelytyylini on mielestäni hyvin normaalin näköistä. Ei sitä ole kukaan kommentoinut kuten lihavuutta. Parhaiten sitä osaisi sanoa joku ulkopuolinen.
        Tottakai liikuntakyky huolettaa siinä vaiheessa jos käveleminen ei ole helppoa.

• minäkin utelen
        kotleetti kirjoitti:

Erittäin hyvin tehty analyysi viestieni perusteella :)
        Ihailua ja haluttavuutta varmasti jokainen haluaa omalla tavallaan mutta minua ei sellaisella ainakaan "osteta". Enkä sitä kaipaa. Ihmisten mielipiteistä välitän mutta en ulkokuoreen liittyen. Sanomiset voi jättää omaan arvoonsa ja lähinnä sanojan tarpeena pönkittää jotain ilmeistä aukkoa. Varmasti lihavuuskin on muokannut mutta sanomisten takia ei kannata yöuniaan menettää.
        Sisältöä on ihan riittävästi (välillä tuntuu, että liikaakin) ja uutta sisältöä en koe tarvitsevani.Monia juttuja tekisi harrastuksiin liittyen vieläkin enemmän mikäli vapaa-aikaa olisi enemmän käytettävissä.
        Eipä tuollaisia asioita ole tullut haaveilleeksi. Korkeintaan sukeltaminen voisi käydä mielessä.

Etkö ole joutunut luopumaan mistään, yhtään mistään harrastuksesta lihavuuden takia? Eikö todella ole mitään mitä et pysty lihavuuden takia tekemään tai kokemaan?

• minäkin utelen
        minäkin utelen kirjoitti:

Etkö ole joutunut luopumaan mistään, yhtään mistään harrastuksesta lihavuuden takia? Eikö todella ole mitään mitä et pysty lihavuuden takia tekemään tai kokemaan?

Tuo otsikko "Mitä lihavat jäävät paitsi" ei ole minun kirjoittama.

• ihmisistä
        kotleetti kirjoitti:

Katotkos sä sittenkin lihavuutta ja sairalloista ylipainoa käsittelevieä tv-ohjelmia?

• ihmisistä kirjoitti:

Katotkos sä sittenkin lihavuutta ja sairalloista ylipainoa käsittelevieä tv-ohjelmia?

Silloin olen toki katsonut, jos olen sattunut näkemään tai huomannut telkun ennakkotiedoissa. Monta dokkaria on toki jäänyt näkemättä.

• minäkin utelen kirjoitti:

Salibandia en harrastanut enää jatko-opintojen jälkeen. Silloin jatko-opintojen alusa tuli välineet ostettua mutta se nyt oli vain opintojen lomassa olevaa ajankulua ja pelailua. Ei siitä ole tarvinnut luopua. Ei vaan muutaman vuoden jälkeen enää kiinnostanut. Toki maaotteluita tulee silti seurattua kuten eilenkin.
        Laskettelua ei ole enää tullut harrastettua. Sekin nyt oli enimmäkseen työelämään siirtymisen jälkeen muutaman vuoden mielenkiintoista mutta uutuuden innostus lopahti. Nyt ei tosin mene enää monot kiinni pohkeen kohdalta. Muutaman mäen silti voisin käydä laskemassa vaikkakin useamman pysähdyksen kera :)

• 000000000,
        kotleetti kirjoitti:

Salibandia en harrastanut enää jatko-opintojen jälkeen. Silloin jatko-opintojen alusa tuli välineet ostettua mutta se nyt oli vain opintojen lomassa olevaa ajankulua ja pelailua. Ei siitä ole tarvinnut luopua. Ei vaan muutaman vuoden jälkeen enää kiinnostanut. Toki maaotteluita tulee silti seurattua kuten eilenkin.
        Laskettelua ei ole enää tullut harrastettua. Sekin nyt oli enimmäkseen työelämään siirtymisen jälkeen muutaman vuoden mielenkiintoista mutta uutuuden innostus lopahti. Nyt ei tosin mene enää monot kiinni pohkeen kohdalta. Muutaman mäen silti voisin käydä laskemassa vaikkakin useamman pysähdyksen kera :)

Eihän täällä etelä-Suomessa ole luntakaan, pitäis mennä pohjoseen. Ja löytyskö sulle tarpeeksi isoja vaatteita hiihtämiseenkin?
        Mut ei kai sulla pohkeet ole sellaisessa turpeessa kunnossa kun jollain noilla videoiden lihavilla, nesteturvotusta ja ihovaurioita?

• 000000000, kirjoitti:

Eihän täällä etelä-Suomessa ole luntakaan, pitäis mennä pohjoseen. Ja löytyskö sulle tarpeeksi isoja vaatteita hiihtämiseenkin?
        Mut ei kai sulla pohkeet ole sellaisessa turpeessa kunnossa kun jollain noilla videoiden lihavilla, nesteturvotusta ja ihovaurioita?

Näin se on, että lunta on huonosti mutta toki lumetus helpottaa kunhan vain edes hiukan olisi pakkasta. Minulle toki riittäisi etelänkin mäet kunhan vain maisemat olisivat Lapin veroiset. Mukavimmat mutkamäet ovat olleet Levillä, Ylläksellä ja Rukalla. Tarpeeksi isoja vaatteita (lasketteluhousuja ym) kyllä löytyy hiihtämiseen ja aina 8XL saakka.
        Ei pohkeet nyt kuitenkaan ole niin turpeassa kunnossa kuin videoissa mutta pohkeessa on sen verran ympärysmittaa, että kahta ylintä solkea ei meinaa saada ulottumaan hakaseen ja saatikka että soljet voisi vetää vielä kiinni. Jollei myös ylimpiä solkeja saa kiinni niin laskettelusta ei tule mitään ja se olisi vaarallista. Ihovaurioita ei ole. Turvotusta on silloin tällöin (pitkät matkat ja istumiset).

• utelua
        kotleetti kirjoitti:

Kävelytyylini on mielestäni hyvin normaalin näköistä. Ei sitä ole kukaan kommentoinut kuten lihavuutta. Parhaiten sitä osaisi sanoa joku ulkopuolinen.
        Tottakai liikuntakyky huolettaa siinä vaiheessa jos käveleminen ei ole helppoa.

Saakos joulun tai oikeestaan uuden vuoden jälkeen kysyä sun kiloja jos vaikka olis tullu lisää?

• utelua kirjoitti:

Saakos joulun tai oikeestaan uuden vuoden jälkeen kysyä sun kiloja jos vaikka olis tullu lisää?

Eiköhän. Katsotaan sitten miten on käynyt :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2348
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      214
      2000
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1503
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      175
      1314
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1238
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1036
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      63
      962
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      907
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      855
    Aihe