Iltaa,
Täällä "kokkikolmonen" joka lukuisten työmatkojen aikana Toulouseen "rakastui" ankan rinnasta valmistettuihin ruokiin. Joitain oppinut tekemään itsekin, kun raaka-aineen saatavuus viime vuosina kiitettävästi parantanut.
Mutta, oliskoko SINULLA jakaa muiden ankka-fanien (tai sellaiseksi tulevien) kanssa reseptejä tai linkkejä.
Ilkka
PS. niin, kotioloissa valmistan rinnan "mielikuvittomasti" mutta hyvin ... nopea ruskistus pannulla, vartti uunissa 200 - 225 ja folioon käärittynä vetäytymään maustettuna (ellei jo marinoitu). 15 - 20 minuutin päästä "roseisen lihan" viipalointi lautaselle annokseksi.
Ankkan / hanhen rintaa ... reseptejä?
4
2637
Vastaukset
- Hipa
Ankka ei ainakaan tykkää kovin mutkikkaista valmistustavoista. Oma menetelmäsi on varmasti paras. Kokeile erilaisia kastikkeita. Ankanrinta on sen verran hintavaa, ettei siihen välttämättä heti kyllästy.
Itse olen joskus kokeillut suikalointia ja pitkää haudutusta kastikkeessa. Ei ollut broiskua kummempaa, sanoisin.
Ankanrinnan haaste on saada se samalla roseeksi ja mureaksi.
Hanhi on mulle tuntematon otus.- Ilkka
Kiitos kommentistasi,
Onhan se hintavaakin ... mutta ainakin Stokkalla välillä oivallisia tarjouksia,ei tietenkään arkiruokaa ole.
Periaatteessa olen kyllä tyytyväinen perinteiseen tapaan, mutta ainahan sitä uuttakin ois hyvä kokeilla. Vinkkisi kastikkeista on varmati hyvä, mm. appelsiini pohjainen toimii (maistettu, ei tehty).
Toulousessa (etelä-ranskaa) olen kerran ollut grillijuhlissa joissa ankan rintafile grillattiin avotulella ... toimi, mutta tekijä osasi homman, tuntui olevan "kellosepän tarkkuutta" vaativa ajoitus jottei mennyt yhtään yli.
Haudutus fileelle ... ??? Voisin herkemmin kokeilla sitä ankan jalka-/reisipaloille.
Niin ja siihen eroon ... eri eläimiähän hanhi ja ankka ovat, ankka kasvatetumpi ja kasvaa nopeammin ... hanhessa havaittavissa aavistus riistan makua. Itse liha ja sen käsittely saman kaltaista. Tiedän, että kohta "purjonpurijat" (hyvällä sanottu) hiiltyvät, mutta hanhenmaksa on selvästi ankanmaksaa parempaa ja voikas makuisempaa (saa oivallisen lämpimän salaatin siitä, muuten). Tiedän kyllä miten sitä tuotetaan ... ei luentoa kiitos.
Ilkka *herkkuperse*
PS. Stokkalla oli joku aika sitten hanhea kuusenkerkkä/punkku marinaadissa ... toimi hyvin.
- klj
Tehtiin rouvan kanssa viime viikonloppuna kanssa ankanrintaa ja testasin jostain kuulemaani kastikevinkkiä. Eli, tavallista ruskeaa kastiketta ja loraus juoksevaa hunajaa sekaan. Toimi tosi hienosti.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, että ankan liha on todella upeaa, ehkä parasta kaikista. Harmi vaan, ettei täällä provinssissa saa sitä kuin pakasteena.- Ilkka
Kiitti vinkistä ... hunajan tuoma makeus tosiaan voisi taittaa esim. rosepippuroidun ja perusmarinoidun fileen makua (toki ankka välillä parasta marinoimattomanakin).
Tampereella ankkaa saa silloin tällöin tuoreena (jopa suomalaista hanhea kerran oli tarjolla), mutta ei se pakastekaan huonoa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565