Jos teet riisipuuron liian ohueksi, se kiehuu paistaessa. Kun taas teet siitä vahvemman, se on vaikeampi levittää. Katsoin, kerran karjalaisleipomin tätiä, kun hän annosteli riispuuroa piirakalle, se oli lähes löysää. Paino vain vivusta sellaisesta teräsastiasta ja aina sama annos putosi kaulitun kuoren päälle.
Tekisin silloin tällöin niitä, mutta on vaivaloista. Jos jotain saostusainetta olisi piirkkaan, niitä tekisi paljon nopeammin.
Karjalanpiirakan lisäaine riisipuurossa?
3
1486
Vastaukset
- raakana
Eli valmiiseen löysähköön vähän jäähtyneeseen puuroon lisätään vatkattua raakaa kananmunaa.
- kotipaakari
Mä teen tuon täytteen aina paksummaksi kuin tavallisen riisipuuron. Levitän sen melko lämpimänä, käytän ruokakermaa (15%) apuna levityksessä, toimii muuten hyvin eikä kuohu yli. Annostelen ruokalusikallisen täytettä ja levitän sen kermaan kastetulla pikkulusikalla. Teen muuten ne aihiotkin aina tähän hommaan sopivalla pasta koneella, piirakan paisto käy kun tanssi...
- NainenVantaa
Mun tietääkseni kuohuminen johtuu siitä, että riisipuuroa on löysätty keittämättömällä maidolla. Se siellä uunissa sitten kuohuu.
Äitini on tehnyt piirakoita 70 vuotta ja minä siinä apuna jo muutaman kymmenen vuotta. Meillä ei kuohu:)
Mielestäni puuron paksuudella ei ole juurikaan merkitystä, mutta eihän sen velliä kuulu olla. Ja joku laittaa sitä vähemmän, toinen enemmän. Eikähän niiden tehdastekoisilta pidäkään näyttää.
Itse kun en ole opetellut pulikan (piirakkakaulimen) käyttöä, saan ihanan ohuita kuoria ihan tavallisella kaulimella. Niin se perinteinen osaaminen katoaa tai ainakin muuttaa muotoaan:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343982Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232297Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401449
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8827J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756