http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/HS tutki Rihkamakoruista löytyi myrkyllisiä raskasmetalleja/1135241864838
Mitä mahtaakaan vielä jatkossa paljastua?
Ja tämä on ainoastaan jäävuoren huippu.
Kirurginteräksen osalta olisi "oikealla valinnalla" saatu paljon pahempia lukemia...nikkeliähän ne kumminkin sisältivät runsaasti.
Vakava varoitus
76
6774
Vastaukset
- uutta?
ei se mun mielestä kauheen suuri uutinen oo että rihkamakoruissa on paskaa, sikshän ne on halpoja.
- M..-a..
Kunpa olisikin paskaa...
Tässähän on kyseessä ongelmajätettä ja suoranaisia myrkkyjä. Nikkelihän on vain osa tätä myrkkyketjua.
Antimoni on esimerkiksi selkeä myrkky, lyijyn ja kadmiumin ohella.
Tässä on vain yksi oiva esimerkki, kuinka kiinnostuneita itse kauppiaat ovat myymistään tuotteista. Tähän voisi vielä lisätä seulana vuotavan viranomaisvalvonnan. Näin koko paketti on täydellisen epätäydellinen.
Kuluttaja maksaa siitä terveydellään. Sitä eivät mitkään "nickel tested" -sanahelinät paranna. - kiiltää
M..-a.. kirjoitti:
Kunpa olisikin paskaa...
Tässähän on kyseessä ongelmajätettä ja suoranaisia myrkkyjä. Nikkelihän on vain osa tätä myrkkyketjua.
Antimoni on esimerkiksi selkeä myrkky, lyijyn ja kadmiumin ohella.
Tässä on vain yksi oiva esimerkki, kuinka kiinnostuneita itse kauppiaat ovat myymistään tuotteista. Tähän voisi vielä lisätä seulana vuotavan viranomaisvalvonnan. Näin koko paketti on täydellisen epätäydellinen.
Kuluttaja maksaa siitä terveydellään. Sitä eivät mitkään "nickel tested" -sanahelinät paranna.Eikös tuossa korupuolen keskusteluryhmässä joku 37v alalla toiminut osannut kertoa havainnoistaan.
Näin se kuului:
".maahantuotujen tavaroiden
kontrolli on melkein 100%,ettei nikkeliä löydy
siis maahantuotujen tavaroiden tuonti eu-alueen ulkopuolelta"
Tämän väitteen perusteella nämä myrkkykorut eivät ole menneet tullirajan yli. Mitenkähän asia mataa olla?
- siis hä?
ja tämä kuuluu tänne lävistyspuolelle, koska..?
glitter ja seppälä ei tietääkseni myy lävistyskoruja.- M..-a..
" Napakoru: rauta, kromi, nikkeli, molybdeeni, koristepallo: hopea. Ninja, 10,00 e.
Napakoru kivellä: rauta, kromi, nikkeli, molybdeeni. Bald Fellows, 15,00 e.
Napakoru riipuksella: rauta, kromi, nikkeli, molybdeeni, riipus: antimoni (alle 0,1 %), kupari, tina. Korumaailma, 14,90 e."
Tuossa on näkyvillä pää-seosaineet (4 alkuainetta) "kirurginteräkselle". Lisäksi yhdestä teräs-napakorusta löytyi antimonia, joka on sentään toisen luokan myrkky. Tosin sitä löytyi muutamasta muustakin tuotteesta paljon isompia määriä.
"Lävistyskoru"-nimikkeellä korua myytäessä, pitää tuotteen täyttää lävistämiseen tarkoitettujen korujen kriteerit. Siksi näitä koruja myydäänkin "napakoruna" tms. - ei "lävistyskoruna". - Kissus
M..-a.. kirjoitti:
" Napakoru: rauta, kromi, nikkeli, molybdeeni, koristepallo: hopea. Ninja, 10,00 e.
Napakoru kivellä: rauta, kromi, nikkeli, molybdeeni. Bald Fellows, 15,00 e.
Napakoru riipuksella: rauta, kromi, nikkeli, molybdeeni, riipus: antimoni (alle 0,1 %), kupari, tina. Korumaailma, 14,90 e."
Tuossa on näkyvillä pää-seosaineet (4 alkuainetta) "kirurginteräkselle". Lisäksi yhdestä teräs-napakorusta löytyi antimonia, joka on sentään toisen luokan myrkky. Tosin sitä löytyi muutamasta muustakin tuotteesta paljon isompia määriä.
"Lävistyskoru"-nimikkeellä korua myytäessä, pitää tuotteen täyttää lävistämiseen tarkoitettujen korujen kriteerit. Siksi näitä koruja myydäänkin "napakoruna" tms. - ei "lävistyskoruna"."Lävistyskoru"-nimikkeellä korua myytäessä, pitää tuotteen täyttää lävistämiseen tarkoitettujen korujen kriteerit. Siksi näitä koruja myydäänkin "napakoruna" tms. - ei "lävistyskoruna".
Vertaus: Jos koiraa myydään vaikka lehdessä dobermannina se ei ole suinkaan koira ja myydäänkin siksi nimikkeellä dobermanni jotta kukaan ei erhdy sitä koiraksi luulemaan.
NAPAKORUT ovat kuin KORVAKORUT, KULMAKORUT jne.. eli LÄVISTYSKORUJA (ei voi olla NOIN hankalaa, ei).
Mieti nyt hetki oliko kirjoituksessasi häivääkään järkeä?? - toinoitoi
Kissus kirjoitti:
"Lävistyskoru"-nimikkeellä korua myytäessä, pitää tuotteen täyttää lävistämiseen tarkoitettujen korujen kriteerit. Siksi näitä koruja myydäänkin "napakoruna" tms. - ei "lävistyskoruna".
Vertaus: Jos koiraa myydään vaikka lehdessä dobermannina se ei ole suinkaan koira ja myydäänkin siksi nimikkeellä dobermanni jotta kukaan ei erhdy sitä koiraksi luulemaan.
NAPAKORUT ovat kuin KORVAKORUT, KULMAKORUT jne.. eli LÄVISTYSKORUJA (ei voi olla NOIN hankalaa, ei).
Mieti nyt hetki oliko kirjoituksessasi häivääkään järkeä??m,-a anarkisti korupuolella.-vastustan kaikkea mitä en tiedä ja sitä myös mitä tiedän
- M..-a..
Kissus kirjoitti:
"Lävistyskoru"-nimikkeellä korua myytäessä, pitää tuotteen täyttää lävistämiseen tarkoitettujen korujen kriteerit. Siksi näitä koruja myydäänkin "napakoruna" tms. - ei "lävistyskoruna".
Mieti nyt hetki oliko kirjoituksessasi häivääkään järkeä??Huomaan, että kirjoittelen tyhjille tynnyreille: nehän tunnetusti pitävät SUURINTA ÄÄNTÄ!
Tuohon lävistyskoru/napakoru -dilemmaan voin vain todeta, että minä en moisia määräyksiä ole laatinut. Kyllä nuo ohjeistukset tulevat vallan muualta taholta.
Koiriasi voit minun puolestani kaupata vaikka norsuina. Se ei tähän asiaan mitenkään liity.
Paitsi siten, että "koirat haukkuu ja karavaani kulkee"
Järjen valon sammuminen oli jo nähtävissä aikaisemmissa kirjoituksissasi. - erästä asiaa
M..-a.. kirjoitti:
Huomaan, että kirjoittelen tyhjille tynnyreille: nehän tunnetusti pitävät SUURINTA ÄÄNTÄ!
Tuohon lävistyskoru/napakoru -dilemmaan voin vain todeta, että minä en moisia määräyksiä ole laatinut. Kyllä nuo ohjeistukset tulevat vallan muualta taholta.
Koiriasi voit minun puolestani kaupata vaikka norsuina. Se ei tähän asiaan mitenkään liity.
Paitsi siten, että "koirat haukkuu ja karavaani kulkee"
Järjen valon sammuminen oli jo nähtävissä aikaisemmissa kirjoituksissasi.oletko mahdollisesti esiintynyt aikaisemmin 'hygienisti' -nimimerkillä?
- M..-a..
erästä asiaa kirjoitti:
oletko mahdollisesti esiintynyt aikaisemmin 'hygienisti' -nimimerkillä?
???
- ilmeisesti
M..-a.. kirjoitti:
???
ole 'hygienisti'.
- pilkunnu***ja
Kissus kirjoitti:
Mieti nyt hetki oliko kirjoituksessasi häivääkään järkeä??Koiran nimittäminen nimikkeeksi on halventavaa. Kaupassa koiran ruoka voi olla yksi nimike muiden nimikkeiden joukossa. Koirat jaetaan rotuihin ja yksilöihin kuten "Musti" ja "doperman". Jälkimmäinen on esimerkki rodusta ja edellinen yksilöstä. Koirat ovat kovin älykkäitä.
Kyllä sillä nimityksellä on vinha merkitys EU-aikana. Ostin kaupasta fetajuustoa, mutta kuitissa luki salaattijuustoa. Tiedätkö miksi? Se mikä oli vuosi sitten fetajuustoa ei saa enää olla fetajuustoa vaikka samaa se on kuin ennenkin.
En yhtään ihmettelisi, että napakoru ja lävistyskoru, niitä koskee eri EU-määräykset. Yritäpä tuoda maahan nimikkeellä taisteluveitsi tai vaihtoehtoisesti metsästysveitsi, vaikka kyseessä olisikin aivan sama puukkomalli. Saattaa hyvin olla eri kohtelu.
- Kissus
Lainaus em. tekstin puolivälin tienoilta
"Nikkeliä löytyi neljästä tutkitusta korusta. Näistä kolme oli lävistyskoruja ja yhdet olivat korvakorut. Kirurginteräksestä valmistettujen napakorujen nikkeli ei sinänsä ollut yllätys, koska kirurginteräs sisältää kymmenen prosenttia nikkeliä.
Toisessa vaiheessa kutakin neljää herkistävää korua liotettiin viikko keinohiessä. Testi paljastaa, irtoaako teräksestä nikkeliä. Tutkitut korut saivat puhtaat paperit: nikkeliä irtosi vain kymmenesosia sallitusta raja-arvosta."
Niin että nikkeliä on, mutta se ei liukene eikä ylitä likipitäenkään raja-arvoja. Mitä siis meuhkataan nikkeleistä lävistyskoruissa jos niistä ei kuitenkaan ole haittaa muuta kuin ajatustasolla (ei käytännössä).
Olen itse nikkeliallergikko (ollut jo paaaljon ennen kuin lävistys tuli otettua). Siitä huolimatta mitkään käyttämäni kirurgiteräslävärikorut eivät ole aiheuttaneet reaktiota. Jos minulle tulee nikkelireaktio, tulee se jo tuntien kuluessa korun käytön aloittamisesta. Lävistyskoruina olen käyttänyt kirurgiteräksisiä jo n. kaksi vuotta ilman mitään reaktiota. Olisikohan taas niin, että tälläkin palstalla jotkin tahot ovat tehneet tuosta kirurgiteräksen "vaarallisuudesta" kärpäsestä härkäsen syystä, jokna jokainen voi vain arvailla?- M..-a..
"Olen itse nikkeliallergikko (ollut jo paaaljon ennen kuin lävistys tuli otettua). Siitä huolimatta mitkään käyttämäni kirurgiteräslävärikorut eivät ole aiheuttaneet reaktiota"
Mistä voisi johtua? Käydäänpä asiaa analyyttisemmin läpi:
-Silloin kun teräskorun rikkipitoisuus ylittää 0,1%, vapautuu seoksen nikkeli (yli 10%) elimistöön.
-Pienikin määrä nikkeliä voi aiheuttaa oireita voimakkaasti nikkeliallergiselle. Esimerkiksi nikkelin määrä voi olla niin pieni,
että se ei edes näy nikkelin osoitustestissä.
-Miksi lävistysten ensiasennuskoruissa suositaan muuta, kuin terästä?
No, koska kosteus, hiki ja kudosnesteet edistävät nikkelin irtoamista ylipäätään metallista. Hiki itse asiassa syövyttää korua. Kai käsität, mitä tämä tarkoittaa?
Kolmesta tutkitusta lävistyskorusta tuskin voi vetää kovinkaan suuria johtopäätöksiä valtakunnallisesti. Olen omin silmin nähnyt teräksen aiheuttamia rajuja oireita hyvin usein. Monikymmenkertaisesti kuin kolme kertaa. Se käytännöstä.
Älä kuitenkaan huoli: arpa tulee osumaan kohdallesi varmasti joku päivä.
Tiedoksesi: nikkeliallergia on ns. soluvälitteinen allergia ja aina itse hankittu. Kannattaa selvittää itsellensä, mitä se merkitsee.
Ruostumaton teräs (316) sisältää nikkeliä, joka on luokiteltu EU direktiivissä 67/548/EEC mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi aineeksi.
Ja kaikki ruostumattomat teräkset, joissa on vähintään 1 % tai enemmän nikkeliä luokitellaan ihoa herkistäviksi. 316:ssa tuota nikkeliä on, kuten jo todettiin, yli 10% !
"Olisikohan taas niin, että tälläkin palstalla jotkin tahot ovat tehneet tuosta kirurgiteräksen "vaarallisuudesta" kärpäsestä härkäsen syystä, jokna jokainen voi vain arvailla?"
-Ilmeisesti et olekaan se, minä juttusi perusteella esiinnyt?
Vaikuttaa, että itse asiassa olet puolustelemassa teräskorujen käyttöä (esittämällä hatusta vetämiä "kokemuksiasi") ?
Voitko valaista , mihin viittaat tuolla loppukappaleellasi ja vihjailullasi "jotkut tahot"?
Tai miten minä siihen liityn?
Ja mitä muita palstoja tarkoitat?
Tai mitä syytä voi olla varoittaa nikkelistä?
Kenen pitäisi arvailla ja mitä?
Itse kun en ole tottunut arvailemaan edes lottonumeroita...
Paljon jätit vastaamattomia kysymyksiä ja vihjailuja ilmaan, vailla vastausta. Minä olen antanut oman vastaukseni ja toivon sinun tekevän reilusti samoin.
Muuten tulee kärpäsestä härkänen ;) - Kissus
M..-a.. kirjoitti:
"Olen itse nikkeliallergikko (ollut jo paaaljon ennen kuin lävistys tuli otettua). Siitä huolimatta mitkään käyttämäni kirurgiteräslävärikorut eivät ole aiheuttaneet reaktiota"
Mistä voisi johtua? Käydäänpä asiaa analyyttisemmin läpi:
-Silloin kun teräskorun rikkipitoisuus ylittää 0,1%, vapautuu seoksen nikkeli (yli 10%) elimistöön.
-Pienikin määrä nikkeliä voi aiheuttaa oireita voimakkaasti nikkeliallergiselle. Esimerkiksi nikkelin määrä voi olla niin pieni,
että se ei edes näy nikkelin osoitustestissä.
-Miksi lävistysten ensiasennuskoruissa suositaan muuta, kuin terästä?
No, koska kosteus, hiki ja kudosnesteet edistävät nikkelin irtoamista ylipäätään metallista. Hiki itse asiassa syövyttää korua. Kai käsität, mitä tämä tarkoittaa?
Kolmesta tutkitusta lävistyskorusta tuskin voi vetää kovinkaan suuria johtopäätöksiä valtakunnallisesti. Olen omin silmin nähnyt teräksen aiheuttamia rajuja oireita hyvin usein. Monikymmenkertaisesti kuin kolme kertaa. Se käytännöstä.
Älä kuitenkaan huoli: arpa tulee osumaan kohdallesi varmasti joku päivä.
Tiedoksesi: nikkeliallergia on ns. soluvälitteinen allergia ja aina itse hankittu. Kannattaa selvittää itsellensä, mitä se merkitsee.
Ruostumaton teräs (316) sisältää nikkeliä, joka on luokiteltu EU direktiivissä 67/548/EEC mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi aineeksi.
Ja kaikki ruostumattomat teräkset, joissa on vähintään 1 % tai enemmän nikkeliä luokitellaan ihoa herkistäviksi. 316:ssa tuota nikkeliä on, kuten jo todettiin, yli 10% !
"Olisikohan taas niin, että tälläkin palstalla jotkin tahot ovat tehneet tuosta kirurgiteräksen "vaarallisuudesta" kärpäsestä härkäsen syystä, jokna jokainen voi vain arvailla?"
-Ilmeisesti et olekaan se, minä juttusi perusteella esiinnyt?
Vaikuttaa, että itse asiassa olet puolustelemassa teräskorujen käyttöä (esittämällä hatusta vetämiä "kokemuksiasi") ?
Voitko valaista , mihin viittaat tuolla loppukappaleellasi ja vihjailullasi "jotkut tahot"?
Tai miten minä siihen liityn?
Ja mitä muita palstoja tarkoitat?
Tai mitä syytä voi olla varoittaa nikkelistä?
Kenen pitäisi arvailla ja mitä?
Itse kun en ole tottunut arvailemaan edes lottonumeroita...
Paljon jätit vastaamattomia kysymyksiä ja vihjailuja ilmaan, vailla vastausta. Minä olen antanut oman vastaukseni ja toivon sinun tekevän reilusti samoin.
Muuten tulee kärpäsestä härkänen ;)Minun nikkeliallergia on ilmennyt jo 1970-luvulla ja ensi kertaa reaktiota tuli farkkujen napista joka on vatsaa vasten. Tuolloin olin vielä alle 10-vuotias eli minulla ei ollut edes lävistyksiä. Eikä niitä tuohon aikaan ollut muillakaan, jos korvareikiä ei lasketa. Nikkeliallergiani alkuperää on siis mahdoton löytää saati arvailla. Toki saat sen vapaasti tehdä ja se on varmasti aivan yhtä oikea kuin että minä sitä alkaisin arvuuttelemaan.
Mitä tarkoitan "muilla tahoilla"?
Vastaus: kauppiaita jotka saavat titaanikoruista parempaa hintaa = voittoa. Joo, väität vastaan. Kerrompa toki tässä välissä, että toimin itse koruja maahantuovana tahona (toiminut jo muutaman vuoden) ja tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut. Tiedän myös millä hintaa ne myydään ulos ja mitä ne maksaa täällä lävistysliikkeissä/kaupoissa. Osaan myös laskea niiden euromääräisen katteen myydyn ja sisäänostetun hinnan mukaan ja koska tuohon kykenen, kykeken myös havaitsemaan että 10 on suurempi kuin 5 (näin esimerkkinä).
Tiedän varsin hyvin, että on ihmisiä jotka uskovat titaaniin kuin jumalaan. On kuitenkin todistettu (kuten em. testi osoitti) ettei kirurgiteräskoru ole lainkaan niin "vaarallinen" käyttäjälleen mitä halutaan uskotella. Miksi halutaan uskotella? Johan vastasin tuohonkin kysymykseen tuossa edellä.
Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja minä olen samaa mieltä tuloksien kanssa, sinä et. - M..-a..
Kissus kirjoitti:
Minun nikkeliallergia on ilmennyt jo 1970-luvulla ja ensi kertaa reaktiota tuli farkkujen napista joka on vatsaa vasten. Tuolloin olin vielä alle 10-vuotias eli minulla ei ollut edes lävistyksiä. Eikä niitä tuohon aikaan ollut muillakaan, jos korvareikiä ei lasketa. Nikkeliallergiani alkuperää on siis mahdoton löytää saati arvailla. Toki saat sen vapaasti tehdä ja se on varmasti aivan yhtä oikea kuin että minä sitä alkaisin arvuuttelemaan.
Vastaus: kauppiaita jotka saavat titaanikoruista parempaa hintaa = voittoa. Joo, väität vastaan. Kerrompa toki tässä välissä, että toimin itse koruja maahantuovana tahona (toiminut jo muutaman vuoden) ja tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut. Tiedän myös millä hintaa ne myydään ulos ja mitä ne maksaa täällä lävistysliikkeissä/kaupoissa. Osaan myös laskea niiden euromääräisen katteen myydyn ja sisäänostetun hinnan mukaan ja koska tuohon kykenen, kykeken myös havaitsemaan että 10 on suurempi kuin 5 (näin esimerkkinä).
Tiedän varsin hyvin, että on ihmisiä jotka uskovat titaaniin kuin jumalaan. On kuitenkin todistettu (kuten em. testi osoitti) ettei kirurgiteräskoru ole lainkaan niin "vaarallinen" käyttäjälleen mitä halutaan uskotella. Miksi halutaan uskotella? Johan vastasin tuohonkin kysymykseen tuossa edellä.
Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja minä olen samaa mieltä tuloksien kanssa, sinä et."Kerrompa toki tässä välissä, että toimin itse koruja maahantuovana tahona (toiminut jo muutaman vuoden) ja tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut"
Aivan, oikeassa olin.
Teräskorujen myyjänä olet juuri kunnostautunutkin. Katehan noissa hirvityksissä on paljon titaanikoruja suurempi. Ei siis ihme , että niitä puolustelet, koska niitä kauppaatkin.
Loput kirjoituksestasi olikin niin hölynpölyä, ettei niitä edes viitsi kommentoida.
Etpä pystynyt kumoamaan ensimmäistäkään esittämistäni faktoista. Et edes ottanut pääasioihin kantaa. Mm. tuosta 1 % rikkipitoisuudesta. Et nähtävästi halunnut/osannut priorisoida.
Faktaahan kun ei edes voi kumota mielipiteellä.
Tulen vielä esittämään testituloksia teräskorujen nikkelin liukenemisesta myöhemmin.
Saat minun puolestani olla onnellinen teräskorujesi kanssa. Oikeasti en kylläkään usko, että niitä nikkeliallergikkona edes kykenet käyttämään. - M..-a..
Kissus kirjoitti:
Minun nikkeliallergia on ilmennyt jo 1970-luvulla ja ensi kertaa reaktiota tuli farkkujen napista joka on vatsaa vasten. Tuolloin olin vielä alle 10-vuotias eli minulla ei ollut edes lävistyksiä. Eikä niitä tuohon aikaan ollut muillakaan, jos korvareikiä ei lasketa. Nikkeliallergiani alkuperää on siis mahdoton löytää saati arvailla. Toki saat sen vapaasti tehdä ja se on varmasti aivan yhtä oikea kuin että minä sitä alkaisin arvuuttelemaan.
Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja minä olen samaa mieltä tuloksien kanssa, sinä et.Vastauksia sain - en vaan niitä, mitä halusin.
- raskasmetalli
Kissus kirjoitti:
Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja minä olen samaa mieltä tuloksien kanssa, sinä et.Paras arvaus nikkeliyliherkkyytesi lähteeksi on korvakorut lapsuudessasi.
Ihmettelen miten pystyt yösi nukkumaan kun joskus ehkä tajuat aiheuttaneesi tuhansille lapsille ja nuorille nikkeliyliherkkyyden. EU teki kuluttajille hirveän karhunpalveluksen kun muutti rajoituksen koskemaan lävistyskorujen nikkelin liukenevuutta. - Kissus
raskasmetalli kirjoitti:
Paras arvaus nikkeliyliherkkyytesi lähteeksi on korvakorut lapsuudessasi.
Ihmettelen miten pystyt yösi nukkumaan kun joskus ehkä tajuat aiheuttaneesi tuhansille lapsille ja nuorille nikkeliyliherkkyyden. EU teki kuluttajille hirveän karhunpalveluksen kun muutti rajoituksen koskemaan lävistyskorujen nikkelin liukenevuutta....mistä nikkeliallergiani on saanut alkuunsa, mutta sinä osuit pahasti karille = minulla ei tuolloin ollut edes korvareikiä eli tuskimpa se sitten korvakoruista johtui.
- Kissus
M..-a.. kirjoitti:
"Kerrompa toki tässä välissä, että toimin itse koruja maahantuovana tahona (toiminut jo muutaman vuoden) ja tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut"
Aivan, oikeassa olin.
Teräskorujen myyjänä olet juuri kunnostautunutkin. Katehan noissa hirvityksissä on paljon titaanikoruja suurempi. Ei siis ihme , että niitä puolustelet, koska niitä kauppaatkin.
Loput kirjoituksestasi olikin niin hölynpölyä, ettei niitä edes viitsi kommentoida.
Etpä pystynyt kumoamaan ensimmäistäkään esittämistäni faktoista. Et edes ottanut pääasioihin kantaa. Mm. tuosta 1 % rikkipitoisuudesta. Et nähtävästi halunnut/osannut priorisoida.
Faktaahan kun ei edes voi kumota mielipiteellä.
Tulen vielä esittämään testituloksia teräskorujen nikkelin liukenemisesta myöhemmin.
Saat minun puolestani olla onnellinen teräskorujesi kanssa. Oikeasti en kylläkään usko, että niitä nikkeliallergikkona edes kykenet käyttämään.1. Nimeä yksikin joka myyjä testauttaa kaikki korunsa (myös kauppaketju tms. käy, kunhan todistat puheesi)?
2. Paljonko kuvittelet yksittäisen korun testauksen maksavan jos se testataan myös täällä suomessa?
3. Luuletko, että ko. testiä voi tehdä ilman että koru hajoitetaan?
Kun JÄLLEEN hetken mietit (ei tosin taida olla sun vahvimpia puolia), tajuat itsekin ettei niitä noin vain testata enää sen jälkeen kun ne on kerran valmistettu. Kyllä lähtökohta on ihan KAIKKIEN tavaroiden (ei vain lävistyskorujen) kohdalla, että valmistaja valmistaa lakien ja säännösten puitteissa ja informoi kuluttajia sen mukaa. Niihin ON tyydyttävä sillä kellä on oikeesti mahdollisuus testauttaa KAIKKI tuotteet? Vastaus: EI kellään.
Kyllä markkinoilta HYVIN NOPEAAN karsiutuu pois ne valmistajat jotka eivät pysty valmistamaan turvallisia tuotteita, olipa ne mitä tahansa (vaikka sitten näitä lävistyskoruja). Siitä pitää huolen jo ostajat ja eri maiden lait em. asioissa. Jos ihan oikeesti kuvittelet, että toisin maahan mitä tahasa roskaa, erehdyt. Kyllä se minunkin leipä on niissä kiinni (osittain) ja sen vuoksi olen HYVIN tarkka siitä mitä vastaanotan, keltä ja ovtko säännösten mukaisia. Ei minullakaan ole varaa tuottaa amaahan "p...kaa" koska se tie olisi HYVIN lyhyt.
Sinun on turhaa tulla tänne parkumaan jos sun omat intressit ei käy yhteen EU:n asettamien lakien ja määräysten mukaan. Tiesitkö muuten, että ne ovat jo nyt maailman tiukimmat?? Kyllä sunkin on sitten vai niihin sopeuduttava...tai muutettava pois vaikka kuuhun.
Kannatatisko sun laittaa tästä lähtien kirjoituksesi enempi tuonne fobiat-osastolle? Sieltä löytyy varmaan joku lokero Kirurgiteräsfobiaatikoille?? - oikea paikka
Kissus kirjoitti:
1. Nimeä yksikin joka myyjä testauttaa kaikki korunsa (myös kauppaketju tms. käy, kunhan todistat puheesi)?
2. Paljonko kuvittelet yksittäisen korun testauksen maksavan jos se testataan myös täällä suomessa?
Kun JÄLLEEN hetken mietit (ei tosin taida olla sun vahvimpia puolia), tajuat itsekin ettei niitä noin vain testata enää sen jälkeen kun ne on kerran valmistettu. Kyllä lähtökohta on ihan KAIKKIEN tavaroiden (ei vain lävistyskorujen) kohdalla, että valmistaja valmistaa lakien ja säännösten puitteissa ja informoi kuluttajia sen mukaa. Niihin ON tyydyttävä sillä kellä on oikeesti mahdollisuus testauttaa KAIKKI tuotteet? Vastaus: EI kellään.
Kyllä markkinoilta HYVIN NOPEAAN karsiutuu pois ne valmistajat jotka eivät pysty valmistamaan turvallisia tuotteita, olipa ne mitä tahansa (vaikka sitten näitä lävistyskoruja). Siitä pitää huolen jo ostajat ja eri maiden lait em. asioissa. Jos ihan oikeesti kuvittelet, että toisin maahan mitä tahasa roskaa, erehdyt. Kyllä se minunkin leipä on niissä kiinni (osittain) ja sen vuoksi olen HYVIN tarkka siitä mitä vastaanotan, keltä ja ovtko säännösten mukaisia. Ei minullakaan ole varaa tuottaa amaahan "p...kaa" koska se tie olisi HYVIN lyhyt.
Sinun on turhaa tulla tänne parkumaan jos sun omat intressit ei käy yhteen EU:n asettamien lakien ja määräysten mukaan. Tiesitkö muuten, että ne ovat jo nyt maailman tiukimmat?? Kyllä sunkin on sitten vai niihin sopeuduttava...tai muutettava pois vaikka kuuhun.
Kannatatisko sun laittaa tästä lähtien kirjoituksesi enempi tuonne fobiat-osastolle? Sieltä löytyy varmaan joku lokero Kirurgiteräsfobiaatikoille??se tuo materiaalianssi vetelee mutulla ihan mitä sattuu,kuuluisi tosiaan jonnekin terveysfobiaosastolle,on ilmeisesti käynyt lahden kultaseppäkoulun,ne aina luulee tietävänsä kaiken ,ah ,olen m-anssi,kysykää MINULTA
- M..-a..
Kissus kirjoitti:
1. Nimeä yksikin joka myyjä testauttaa kaikki korunsa (myös kauppaketju tms. käy, kunhan todistat puheesi)?
Kannatatisko sun laittaa tästä lähtien kirjoituksesi enempi tuonne fobiat-osastolle? Sieltä löytyy varmaan joku lokero Kirurgiteräsfobiaatikoille??Ennen kuin miettimisestä mitään virkat, totean kalikan kalahtaneen älähtävään koiraan.
Olet raskaasti metsässä väitteittesi kanssa.
Vastaan kuitenkin lähinnä siksi, että ajattelevat ihmiset kenties lukevat tätäkin viestiketjua. Sinulle en siis vastaustani osoita, koska ymmärrän sen jo tässä vaiheessa olevan täysin turhaa.
1. Korujaan testauttavia myyjiä on useitakin.
Vastausta voit urkkia vaikka Inspectan asiakaskunnasta ja sieltä laboratoriokemistiltä (nimeä en anna, sen saat itse selvittää). Toinen paikka ja kemistin nimi olikin tuossa linkissä, jota et sitten syvällisemmin ja ajatuksella lukenutkaan (ehkä se olikin Akilleen kantapääsi?)
2. Atomiabsorptiospektrofotometri (AAS) soveltuu alkuainepitoisuuksien tarkkaan analysointiin. Näyte pitää analyysiä varten saattaa liuosmaiseen muotoon ja hinnaltaan se on 106e alv/koe.
Menetelmä sopii nikkelipitoisuuden määritykseen seuraavista metalleista tai niiden seoksista: kulta, hopea, kupari, palladium, sinkki titaani ja teräs.
3. Vastaus on tuossa edellisessä kohdassa
Kaikkia koruja ei siis luonnollisestikaan voi testata. Eikä ole tarvettakaan.
Kunkin valmistajan lejeerinkien testaukseen on menetelmä ainut ja oikea.
Siinä olet kylläpahasti väärässä, että vaarallisia rihkamakoruja (teräs mukaan lukien) kauppaavat ketjut tai kauppiaat karsiutuvaisivat "hyvin nopeaan" markkinoilta. Senhän juuri tämäkin testi osoitti. Iberokin on ollut markkinoilla - olikohan jo liki 60 vuotta?
Ja aina syntyy uusi sukupolvi, joka ei ole oppinut edellisen virheistä, vaan haksahtaa yhä uudelleen.
Sitä paitsi nikkelin aiheuttamia vaurioita ei monikaan kykene tajuamaan, vaan kuvittelevat sen olevan "jokin mystinen tulehdus". Soluvälitteisenä allergiana se on muutenkin helposti maallikon tajuamattomissa.
Sinun on aivan turhaa höpöttää mistään laeista. Semminkin kun koruja työnnetään markkinoille Intian ja Kiinan tapaisista maista. Näiden maiden lait löytyvät dollarin molemmilta puolilta.
Suomessa ja EU:ssakin on asetettu tarkat lait korujen nikkelin irtoavuuden suhteen (nikkelidirektiivi):
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050494
Olenkin usein todennut, että tätä lakia ei vaan ole käytännössä mitään mahdollisuutta valvoa.
Valvova viranomainenhan on Kuluttajavirasto, mutta vailla resursseja. Senkin tämä testi osoitti.
Minun intresseilläni ei ole mitään tekemistä minkään "EU:n asettamien lakien ja määräysten" kanssa. Siksi en aiokaan noudattaa avaruusmatkailu-kehoitustasi.
Josta päästiinkin asasinsillan kautta siihen, että kadmium-nimistä myrkyllistä alkuainetta ei saanut käyttää "EU:n asettamien lakien ja määräysten" mukaan kuin joihinkin avaruusteknologian tuotteisiin. Silti näistä rihkamakoruista löytyi lejeeringin eräänä pää-ainesosana kadmiumia!
Who`s cheating who?
Jos olisit oikeasti kiinnostunut korujesi pitoisuuksista, et olisi tässä inttämässä kanssani etkä liioin kyselemässä testimenetelmistä ja hinnoista.
Pitoisuudet eivät nimittäin selviä taskulamppua ja suurennuslasia apuna käyttäen.
Huonoja ruostumattoman teräksen ("kirurginteräs") kauppoja vaan sinulle!
Teet kaupallasi vaan tilaa hypoallergisille metalleille, kuten titaanille... - M..-a..
Kissus kirjoitti:
...mistä nikkeliallergiani on saanut alkuunsa, mutta sinä osuit pahasti karille = minulla ei tuolloin ollut edes korvareikiä eli tuskimpa se sitten korvakoruista johtui.
Mainitsi tuossa aikaisemmin nikkelin mahdollisesta karsinogeenisyydestä, jota voi tarkastella täältä:
http://www.avestapolaritdistribution.fi/upload/APFinland/Documents/AP0012a.pdf
"Monissa ruostumattomissa teräksissä nikkeli on olennainen seosaine. Nikkeli on luokiteltu direktiivissä
67/548/EEC epäiltynä syöpäsairauden vaaraa aiheuttavaksi (luokka 3 – R40) ja ihoa herkistäväksi aineeksi
(R43). Direktiivin 99/45/EC luokitteluohjeet edellyttävät, että jokainen valmiste, jossa on yhtäpaljon tai enemmän
kuin 1 % pitoisuus nikkeliä tulee automaattisesti luokitella syöpäsairauden vaaraa aiheuttavaksi (R40).
Ruostumattomat teräkset eivät aiheuta ihmisillä nikkelille herkistymistä pitkittyneen ihokosketuksen johdosta.
Kuitenkin kaikki ruostumattomat teräkset, joissa on vähintään 1 % tai enemmän nikkeliä luokitellaan ihoa
herkistäviksi. "
Tämä siis valmistaja sivuilta. Valmistajathan tyypillisesti vähättelevät tuotteidensa vaaroja.
Ja jotta ei syytettäisi "mutu-tietojen" levittäjäksi (niin kuin tuo yksi neropatti, jonka kanssa olen jo aikaisemmin vääntänyt korupuolella) niin liitänpä mukaan myös tämän:
http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/3C60049D-28E4-4BBF-BFEC-F3597F0ECC03/0/5_6_Kolikot_tyokalut.pdf
"Tavallisen ruostumattoman teräksen sisältämä nikkeli on niin tiukasti sitoutunut, ettei se yleensä ai-
heuta kosketusihottumaa eli -ekseemaa nikkeliallergisillekaan. Poikkeuksena on rikkipitoinen ruostuma-
ton teräs (rikkipitoisuus yli 0,1 %), joka voi aiheuttaa nikkeliallergiaa pitkäaikaisessa kosketuksessa ihoon
ja josta nikkelin vapautuminen voidaan osoittaa dimetyyliglyoksiimitestillä. Eniten nikkeliä vapauttavat
metalliesineet, jotka on pinnoitettu nikkelillä eli niklattu tai valmistettu nikkelillä seostetusta metallista."
Lävistryskoruissa on hyvin usein tuon prosentualisen osuuden ylittäviä rikkipitoisuuksia. Poikkeuksen tekee tyhjiösulatettu 316-LVM laatu. Tässä terässeoksessa on taas 14% nikkeliä.
Tuo dimetyyliglyoksiimitesti (DMG-pikatesti) on muuten epätarkkuudessaan vailla vertaa: se paljastaa vasta todella suuren nikkelipitoisuuden:
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980301/9803010196.html
Voin muuten kertoa, että nikkeliallergiasi on saanut alkuunsa nikkelipitoisen tuotteen ihokosketuksesta. Sitä ei tarvitse edes arvailla:
http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=2437767
"Allerginen kosketusekseema syntyy soluvälitteisena allergiana eli IV tyypin allergisella mekanismilla . Kaikissa allergisissa rektioissa, myös tässä, vaaditaan aina vähintään kaksi altistumista allergisoivalle aineelle (allergeeni)"
Teräskoru on myös usein allargeeni:
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00449&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=L%E4vistykset
"Teräskoruista voi tulla nikkeliallergia, titaanikoruista ei. Kultakorut voivat herkistää kullalle. Hopea ei herkistä."
Toivottavasti "fobinen meuhkaamiseni" sai hieman katetta, ettei ihan "mutusta" syytetä.
Netistä voi sitten halutessaan kaivaa enemmänkin tietoa. Sitä kyllä löytyy. - M..-a..
oikea paikka kirjoitti:
se tuo materiaalianssi vetelee mutulla ihan mitä sattuu,kuuluisi tosiaan jonnekin terveysfobiaosastolle,on ilmeisesti käynyt lahden kultaseppäkoulun,ne aina luulee tietävänsä kaiken ,ah ,olen m-anssi,kysykää MINULTA
On tainnut ottaa todella koville oma tietämättömyys?
- M..-a..
raskasmetalli kirjoitti:
Paras arvaus nikkeliyliherkkyytesi lähteeksi on korvakorut lapsuudessasi.
Ihmettelen miten pystyt yösi nukkumaan kun joskus ehkä tajuat aiheuttaneesi tuhansille lapsille ja nuorille nikkeliyliherkkyyden. EU teki kuluttajille hirveän karhunpalveluksen kun muutti rajoituksen koskemaan lävistyskorujen nikkelin liukenevuutta.Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Suuret valmistajat saivat tahtonsa läpi. Kuluttaja pääsee maksamaan sen terveydellään.
Ei sen puolesta, tuleehan nyt ja jatkossakin myrkkykoruja jatkuvana virtana EU:n sisälle ilman, että kukaan sitä pystyy tai haluaa estää.
Kun tuote on EU:n sisällä, voi sen tuoda ilman tullia ja tullilaboratorion tarkastuksia myös Suomeen. - ONKO SIINA
M..-a.. kirjoitti:
Mainitsi tuossa aikaisemmin nikkelin mahdollisesta karsinogeenisyydestä, jota voi tarkastella täältä:
http://www.avestapolaritdistribution.fi/upload/APFinland/Documents/AP0012a.pdf
"Monissa ruostumattomissa teräksissä nikkeli on olennainen seosaine. Nikkeli on luokiteltu direktiivissä
67/548/EEC epäiltynä syöpäsairauden vaaraa aiheuttavaksi (luokka 3 – R40) ja ihoa herkistäväksi aineeksi
(R43). Direktiivin 99/45/EC luokitteluohjeet edellyttävät, että jokainen valmiste, jossa on yhtäpaljon tai enemmän
kuin 1 % pitoisuus nikkeliä tulee automaattisesti luokitella syöpäsairauden vaaraa aiheuttavaksi (R40).
Ruostumattomat teräkset eivät aiheuta ihmisillä nikkelille herkistymistä pitkittyneen ihokosketuksen johdosta.
Kuitenkin kaikki ruostumattomat teräkset, joissa on vähintään 1 % tai enemmän nikkeliä luokitellaan ihoa
herkistäviksi. "
Tämä siis valmistaja sivuilta. Valmistajathan tyypillisesti vähättelevät tuotteidensa vaaroja.
Ja jotta ei syytettäisi "mutu-tietojen" levittäjäksi (niin kuin tuo yksi neropatti, jonka kanssa olen jo aikaisemmin vääntänyt korupuolella) niin liitänpä mukaan myös tämän:
http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/3C60049D-28E4-4BBF-BFEC-F3597F0ECC03/0/5_6_Kolikot_tyokalut.pdf
"Tavallisen ruostumattoman teräksen sisältämä nikkeli on niin tiukasti sitoutunut, ettei se yleensä ai-
heuta kosketusihottumaa eli -ekseemaa nikkeliallergisillekaan. Poikkeuksena on rikkipitoinen ruostuma-
ton teräs (rikkipitoisuus yli 0,1 %), joka voi aiheuttaa nikkeliallergiaa pitkäaikaisessa kosketuksessa ihoon
ja josta nikkelin vapautuminen voidaan osoittaa dimetyyliglyoksiimitestillä. Eniten nikkeliä vapauttavat
metalliesineet, jotka on pinnoitettu nikkelillä eli niklattu tai valmistettu nikkelillä seostetusta metallista."
Lävistryskoruissa on hyvin usein tuon prosentualisen osuuden ylittäviä rikkipitoisuuksia. Poikkeuksen tekee tyhjiösulatettu 316-LVM laatu. Tässä terässeoksessa on taas 14% nikkeliä.
Tuo dimetyyliglyoksiimitesti (DMG-pikatesti) on muuten epätarkkuudessaan vailla vertaa: se paljastaa vasta todella suuren nikkelipitoisuuden:
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980301/9803010196.html
Voin muuten kertoa, että nikkeliallergiasi on saanut alkuunsa nikkelipitoisen tuotteen ihokosketuksesta. Sitä ei tarvitse edes arvailla:
http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=2437767
"Allerginen kosketusekseema syntyy soluvälitteisena allergiana eli IV tyypin allergisella mekanismilla . Kaikissa allergisissa rektioissa, myös tässä, vaaditaan aina vähintään kaksi altistumista allergisoivalle aineelle (allergeeni)"
Teräskoru on myös usein allargeeni:
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00449&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=L%E4vistykset
"Teräskoruista voi tulla nikkeliallergia, titaanikoruista ei. Kultakorut voivat herkistää kullalle. Hopea ei herkistä."
Toivottavasti "fobinen meuhkaamiseni" sai hieman katetta, ettei ihan "mutusta" syytetä.
Netistä voi sitten halutessaan kaivaa enemmänkin tietoa. Sitä kyllä löytyy.Testautin tassa muuanvuonna titaania ,joka oli kullattu,siina, oli just kullattu ja alla nikkelikerros,varokaa kullattua titaaniumia,mielestani kirurginteras on parempi
vaihtoehto sen puhtauden vuoksi,USA:ssa ei kayteta ollenkaan titaanituotteita,kaikki on kr-terasta,(usa mielestani iso maa,ja siella on 10000xenemman lavistettyja ihmisa kuin suomessa,vaan kait ne on tyhmia ne amerikkalaiset) - nikkeliallergia
Kissus kirjoitti:
...mistä nikkeliallergiani on saanut alkuunsa, mutta sinä osuit pahasti karille = minulla ei tuolloin ollut edes korvareikiä eli tuskimpa se sitten korvakoruista johtui.
"..mistä nikkeliallergiani on saanut alkuunsa, mutta sinä osuit pahasti karille = minulla ei tuolloin ollut edes korvareikiä eli tuskimpa se sitten korvakoruista johtui. "
Haa, olet mielenkiintoinen tapaus. Synnynnäistä nikkeliallergiaa ei ole vielä tavattu. Olet ensimmäinen eli numero uuno. Toinen häviävän pieni madollisuus tietenkin on, että valehtelet.
Äidilläsi taisi olla nikkelipitoiset korvakorut ja sait allergian äidinmaidosta. - löperö
ONKO SIINA kirjoitti:
Testautin tassa muuanvuonna titaania ,joka oli kullattu,siina, oli just kullattu ja alla nikkelikerros,varokaa kullattua titaaniumia,mielestani kirurginteras on parempi
vaihtoehto sen puhtauden vuoksi,USA:ssa ei kayteta ollenkaan titaanituotteita,kaikki on kr-terasta,(usa mielestani iso maa,ja siella on 10000xenemman lavistettyja ihmisa kuin suomessa,vaan kait ne on tyhmia ne amerikkalaiset)Aina sitä viisastuu. Jostain saa titaanisia lävistyskoruja, jotka on kullitettu. Pistäisitkö pari linkkiä.
- La.Te
Kissus kirjoitti:
Kannatatisko sun laittaa tästä lähtien kirjoituksesi enempi tuonne fobiat-osastolle? Sieltä löytyy varmaan joku lokero Kirurgiteräsfobiaatikoille??Muutamia kommentteja sallittaneen sivusta seuranneelle :)
"1. Nimeä yksikin joka myyjä testauttaa kaikki korunsa"
Leimattavista jalometallikoruista taidettiin ottaa ennen näyte jokaisesta kappaleesta ja jos testi meni läpi erä leimattiin. Eli onhan se vieläkin mahdollista tuo joka korun tarkastaminen.
Laadun varmistamisen voi kyllä tehdä näissä lävistyskoruissa kevyemminkin. Tärkeintä on että maahantuojalla on toimiva ja dokumentoitu laatujärjestelmä.
Laatua voidaan valvoa myös pistokokein. Uuden ja tuntemattoman koruvalmistajan toimituseristä otetaan tiheämmin kokeita. Jos laatu havaitaan tasaiseksi ja hyväksi pistokokeita voidaan harventaa ja päin vastoin.
Laatujärjestelmään olisi hyvä kuulua jäljitettävyys. Näin voitaisiin vetää viallinen erä pois markkinoilta.
"Kyllä markkinoilta HYVIN NOPEAAN karsiutuu pois ne valmistajat jotka eivät pysty valmistamaan turvallisia tuotteita,"
Roskaa, eikö tämä jo selvennyt HS:n kokeissa vai onko Seppälä jo mennyt konkkaan? Paskaa voi myydä niin kauan, kun se menee hyvään hintaan kaupaksi.
Tosiasia on se, että nikkeliallergiat on lisääntyneet huimaa vauhtia kymmenen vuoden sisällä. Joka neljännellä nuorella naisella taitaa se jo olla. Asiantuntijat epäilevät syyksi lävistyskoruja. Toinen tosiasia on, että kirurginteräs eli ruostumaton teräs, eli krominikkeliteräs sisältää kymmenisen prosenttia nikkeliä.
Kannattaako ottaa riski. Nikkeliallergiasta ei pääse eroon elinaikana. - älä jätä
ONKO SIINA kirjoitti:
Testautin tassa muuanvuonna titaania ,joka oli kullattu,siina, oli just kullattu ja alla nikkelikerros,varokaa kullattua titaaniumia,mielestani kirurginteras on parempi
vaihtoehto sen puhtauden vuoksi,USA:ssa ei kayteta ollenkaan titaanituotteita,kaikki on kr-terasta,(usa mielestani iso maa,ja siella on 10000xenemman lavistettyja ihmisa kuin suomessa,vaan kait ne on tyhmia ne amerikkalaiset)"Titaania eli kirurginterästä" sanoi stockmannin myyjä. Oletko ollut myyjänä Stockmannilla?
Kullattu titaani, mitä siinä olisi mieltä? Mien olisi hopeoitu kulta, tietenkin välissä on nikkelikerros. - La.Te
oikea paikka kirjoitti:
se tuo materiaalianssi vetelee mutulla ihan mitä sattuu,kuuluisi tosiaan jonnekin terveysfobiaosastolle,on ilmeisesti käynyt lahden kultaseppäkoulun,ne aina luulee tietävänsä kaiken ,ah ,olen m-anssi,kysykää MINULTA
Kyllä tuo Materiaalianssi on todella saanut jonkun fobian tuosta rosterista. Ei kyllä ole ainoa laatujaan. Tuntuvat nuo lääketieteen heput potevan samaa tautia yleisestikin, lie tarttuvaa lajia. Onneksi ei lävistäjät ja useimmat korukauppiaat ole vielä saaneet tartuntaa.
Tästä sen päättelin:
"Suurin osa endosseaalisista ruuvi- ja sylinterimuotoisista implanteista on tehty titaanista tai titaani-6-alumiini-4-vanadiiniseoksesta. Nykyään ainoastaan titaanista ja sen seoksista valmistetut implantit täyttävät ISO-laatuvaatimukset."
"Teräs-kromi-nikkelisoksia ei saa enää käyttää pohjoismaissa pitkäaikaiseksi tarkoitettuihin rakenteisiin eikä varsinkaan limakalvon sisään asennettaviin tukielementteihin, kuten subreriosteaalisiin implantteihin."
Lähde: Lääkelaitoksen julkaisusarja 4/2003
Miten se nyt on, onko siellä suussa edes mitään limaa kalvoissa ja mikä se implantti on? - tavaraa
Kissus kirjoitti:
Kannatatisko sun laittaa tästä lähtien kirjoituksesi enempi tuonne fobiat-osastolle? Sieltä löytyy varmaan joku lokero Kirurgiteräsfobiaatikoille??"EU:n asettamien lakien ja määräysten mukaan. Tiesitkö muuten, että ne ovat jo nyt maailman tiukimmat??"
Onhan ne tiukat kun kirurginterästä edes kirurgit saa käyttää suussa. Lävistäjät kyllä saa. Ero onkin tässä se, että lääkärit yrittävät parantaa ihmisiä, lävistäjät taas aiheuttavat vammoja.
Johtopäätös: Itselleen ehdoin tahdoin ruumiinvamman aiheuttaneen terveydellä ole niin kovin väliä. Saakoon vain nikkeliallergian. - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kissus kirjoitti:
Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja minä olen samaa mieltä tuloksien kanssa, sinä et." Tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut. Tiedän myös millä hintaa ne myydään ulos ja mitä ne maksaa täällä lävistysliikkeissä/kaupoissa. Osaan myös laskea "
Kysymyksiä ja ihmetyksiä
1) Mahtaakohan se taho, joka sinuun päin esiintyy valmistajana olla tuotteen todellinen valmistaja. Se selviää ainoastaan käymällä valmistavassa tehtaassa. Oletko käynyt? Epäilen vaikka näin väittäisitkin.
2) Lävistyskorun tukkuhinnoissa titaaninen koru maksaa 50...80% enemmän kuin kirurginteräskoru. Myös saatavuus on vaikeampi. Silti asiakashinnat ovat hyvin lähellä toisiaan materiaalista riippumatta. P***aa kannattaa siis myydä ja sitä mainostaa saman arvoiseksi, kuin kunnon tavaraakin.
"Tiedän varsin hyvin, että on ihmisiä jotka uskovat titaaniin kuin jumalaan."
3) Minäkin tiedän. Yleensä niitä löytyy lääketieteen piiristä. Harvemmin niitä löytyy lävistäjien ja kauppiaiden piiristä harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
"Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja..."
4) Testit puhuvat ja kertovat vain ja ainoastaan testin läpäisystä, käytäntö on taas jotain toista. Onko tuo testi sitten oikea, koska monet saavat oireita testin läpäisseistä koruista. Pitäisikö rajat olla toiset, hiki erilainen, vai peräti käyttää kudosnesteitä.
Tällaista luin --> http://kaksplus.fi/keskustelu/t1023913
Tätä kirjoittaessani tuli oikein keinohiki - M..-a..
ONKO SIINA kirjoitti:
vaihtoehto sen puhtauden vuoksi,USA:ssa ei kayteta ollenkaan titaanituotteita,kaikki on kr-terasta,(usa mielestani iso maa,ja siella on 10000xenemman lavistettyja ihmisa kuin suomessa,vaan kait ne on tyhmia ne amerikkalaiset)Tuo kullatun titaanin niklaus pitää paikkaansa. Kulta ei tartu titaaniin muutoin kun niklaamalla titaanin pinta. Sitä sietääkin varoa!
"Unohdat" tässä kuitenkin, että tämä pätee teräkseenkin!
Ja lopputekstisi onkin aivan tuulesta temmattu. "Puhtaudesta" ei voi puhua samana päivänäkään teräksen yhteydessä. Et tainnut lukea linkitystäni dosentti, ihotautilääkäri, professori Matti Hannukselan artikkeliin materiaalien herkistävyydestä?
Kultaus on muuten helposti korvattavissa fysikaalisella kaasufaasipinnoitteella. Sillä saadaan pysyvä ja täysin kullan värinen pinta.
Sen sijaan rosteriteräksen joutuminen samaan käsittelyyn vie rosterilta ruostumattomuuden: pienikin virhe pinnassa saa pvd-pinnoitetun "kirurginteräksen" ruostumaan sisältä päin.
Tämän vuoksi pvd-pinnoitettuja teräskoruja kannattaa välttää.
Kerron nyt sinulle senkin, että anodisoimalla värjätyt terästuotteet joudutaan niklaamaan että niihin väri tarttuisi. Titaania taas voidaan värjätä ilman niklausta. Titaanikoruissahan on 90% titaania, 6% alumiinia ja 4% vanadiinia.
"Puhtaassa" ruostumattomassa 316-teräksessä on rautaa, nikkeliä, kromia, molybdeenia, hiiltä, rikkiä...
http://www.acodrain.fi/Tuotteet/Materialer/Rustfrit%20Stål.aspx
Mielenkiintoiseksi juttusi teki se, että väität hypoallergisen titaanin olevan huonomman vaihtoehdon kuin allergeeni-teräksen. Mistä mahtaa tuo väite olevan peräisin?
Jos näin olisi, voisin hyvin yhtyä näkemykseesi amerikkalaisten tyhmyydestä.
Sama tauti vaivaa toisaalta myös suomalaista kuluttajaa. Muutenhan nämä rihkamakorumyymälät ja -ketjut eivät pysyisi pystyssä. - M..-a..
Kissus kirjoitti:
Tästä asiasta on turhaa lähteä sen enempää peistä kalistelemaan, koska testit puhuvat toista mitä väität ja minä olen samaa mieltä tuloksien kanssa, sinä et.Tekstissäsi oli jotain sellaista, mitä ei purematta voi niellä.
"Vastaus: kauppiaita jotka saavat titaanikoruista parempaa hintaa = voittoa. .... toimin itse koruja maahantuovana tahona ja tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut. Tiedän myös millä hintaa ne myydään ulos ja mitä ne maksaa täällä lävistysliikkeissä/kaupoissa. Osaan myös laskea niiden euromääräisen katteen..."
Siis: myyt huonommalla katteella halvempaa ja huonompaa tavaraa?
Povaan yrittäjyydellesi pikaista loppua.
Ehdotan: rupea sinäkin myymään titaanisia tuotteita ja repimään niistä satumaista tuottoa. Niistähän käsityksesi ja tietosi perusteella saa paljon parempaa tuottoa ;)
Miksi et muuten ole tehnyt tätä tähänkään mennessä? Kerronko minä, vai haluatko kertoa itse, omin sanoin?
Sen jälkeen ei sinunkaan tarvitsisi kiukutella köyhänä yrittäjänä minulle. Eikä tarvitsisi puolustella nikkelikorujen kauppaamista kaikelle kansalle.
Voisit viettää luxus-elämää palmujen varjossa drinkkiä siemaillen... - sentään,
M..-a.. kirjoitti:
Tekstissäsi oli jotain sellaista, mitä ei purematta voi niellä.
"Vastaus: kauppiaita jotka saavat titaanikoruista parempaa hintaa = voittoa. .... toimin itse koruja maahantuovana tahona ja tiedän 100% varmuudella mitä valmistajilta ostettuna maksaa titaani- sekä kirurgiteräskorut. Tiedän myös millä hintaa ne myydään ulos ja mitä ne maksaa täällä lävistysliikkeissä/kaupoissa. Osaan myös laskea niiden euromääräisen katteen..."
Ehdotan: rupea sinäkin myymään titaanisia tuotteita ja repimään niistä satumaista tuottoa. Niistähän käsityksesi ja tietosi perusteella saa paljon parempaa tuottoa ;)
Miksi et muuten ole tehnyt tätä tähänkään mennessä? Kerronko minä, vai haluatko kertoa itse, omin sanoin?
Sen jälkeen ei sinunkaan tarvitsisi kiukutella köyhänä yrittäjänä minulle. Eikä tarvitsisi puolustella nikkelikorujen kauppaamista kaikelle kansalle.
Voisit viettää luxus-elämää palmujen varjossa drinkkiä siemaillen...otsikko TULI MIELEENI,kysynkin,miten?
- Kissus
M..-a.. kirjoitti:
Tekstissäsi oli jotain sellaista, mitä ei purematta voi niellä.
Voisit viettää luxus-elämää palmujen varjossa drinkkiä siemaillen...Olenko jossain välissä sanonut etten toisi MYÖS titaanikoruja? En ole, sillä tuon myös niitä (samoin kuin lävistysvälineistöä kuten pihtejä, neuloja, des. aineita jne...). Tuon myös muiya koruja ja käsityö, askartelu yms. tarvikkeita jne..
Et kai tosissasi luullut, että joku suomen kokoisessa maassa saisi leipänsä vain ja ainaostaa tuomalla maahan kirurgiteräskoruja? ...Taisitpa luulla.
Suuri osa täällä toimivista lävistäjistä tilaa itse omat korunsa. Mistä ja mitä laatua...voimme vain arvailla. Harmillisen usein näkee anodisoituja koruja myytävän titaanisina, vaikka tosiasiassa ne ovat vain pinnoitettuja titaanilla (asiaahan käsitelltiin jo tuossa aiemmin tässä ketjussa). Vallalla on myös luulo, että bioplast on jokin erillinen materiaali, vaikka kyse on vain eräälle yritykselle rekisteröidystä tuotenimikkeestä (vrt. Fazerin Nokia, mersu jne...).
Samoin törmäsin pari viikkoa sitten "kultaisiin koruihin" jotka olivatkin vain kullattuja. Tuo vaan vinkkinä teille, jotka suuntaatte lävistyskorukaupoille = KYSYKÄÄ jotta saisitte tiedon mitä TODELLA OLETTE OSTAMASSA.
Nythän oli kyse kirurgiteräskoruista eli en kai suotta ala jauhanmaan täällä koko listaa mitä maahan tuon koska ne ei todellakaan kuulu tähän keskusteluun. Mitä hittoa ne tähän kuuluu???
TUKES (www. tukes.fi) on sinulle oikea paikka purkaa tunnontuskia. Siellä on oikeat ihmiset jotka ottavat suomessa myytävitä koruista näytteitä kampanjaluontoisesti, testaavat ja tutkivat niiden koostumusta. Ota heihin yhteyttä jos koet kärsineesi vääryyttä esim. sen suhteen, mitä EU:n direktiivit sanovat korujen nikkelipitoisuusksista.
Myös jokin suomen eu-edustaja voisi tulla kyseeseen, sillä ilmeisemmin haluaisit kokonaan kieltää kaikki kirurgiteräskorut eu:n alueelta?? Päätökset niistä tehdään tuolla Brysselissä joten koeta vaikuttaa sinne jos asia on sinulle noin pyhä. - Kissus
nikkeliallergia kirjoitti:
"..mistä nikkeliallergiani on saanut alkuunsa, mutta sinä osuit pahasti karille = minulla ei tuolloin ollut edes korvareikiä eli tuskimpa se sitten korvakoruista johtui. "
Haa, olet mielenkiintoinen tapaus. Synnynnäistä nikkeliallergiaa ei ole vielä tavattu. Olet ensimmäinen eli numero uuno. Toinen häviävän pieni madollisuus tietenkin on, että valehtelet.
Äidilläsi taisi olla nikkelipitoiset korvakorut ja sait allergian äidinmaidosta.Väitätkö todella, että nikkeliallergiani olisi saanut alkuunsa vaikka siitä, että olen NÄHNYT korvakoruja jne... vaikka minulla ei niitä vielä itsellä ollutkaan??
Tiedoksesi: Ei tuolloin 1970-luvulla niinkään tutkittu jokaista "pikku" allergiaa. Todettiin vain että näin on ja sillä hyvä = jos farkun napista saa atsaan kutiavan, napin kokoisen allergian = nikkeliallergia. Tänä päivänä tilanne onkin testien suhteen jo aivan toinen mutta niin on koko maailmakin muuttunut toisenlaiseksi. - yks pölvästi
Kissus kirjoitti:
Olenko jossain välissä sanonut etten toisi MYÖS titaanikoruja? En ole, sillä tuon myös niitä (samoin kuin lävistysvälineistöä kuten pihtejä, neuloja, des. aineita jne...). Tuon myös muiya koruja ja käsityö, askartelu yms. tarvikkeita jne..
Et kai tosissasi luullut, että joku suomen kokoisessa maassa saisi leipänsä vain ja ainaostaa tuomalla maahan kirurgiteräskoruja? ...Taisitpa luulla.
Suuri osa täällä toimivista lävistäjistä tilaa itse omat korunsa. Mistä ja mitä laatua...voimme vain arvailla. Harmillisen usein näkee anodisoituja koruja myytävän titaanisina, vaikka tosiasiassa ne ovat vain pinnoitettuja titaanilla (asiaahan käsitelltiin jo tuossa aiemmin tässä ketjussa). Vallalla on myös luulo, että bioplast on jokin erillinen materiaali, vaikka kyse on vain eräälle yritykselle rekisteröidystä tuotenimikkeestä (vrt. Fazerin Nokia, mersu jne...).
Samoin törmäsin pari viikkoa sitten "kultaisiin koruihin" jotka olivatkin vain kullattuja. Tuo vaan vinkkinä teille, jotka suuntaatte lävistyskorukaupoille = KYSYKÄÄ jotta saisitte tiedon mitä TODELLA OLETTE OSTAMASSA.
Nythän oli kyse kirurgiteräskoruista eli en kai suotta ala jauhanmaan täällä koko listaa mitä maahan tuon koska ne ei todellakaan kuulu tähän keskusteluun. Mitä hittoa ne tähän kuuluu???
TUKES (www. tukes.fi) on sinulle oikea paikka purkaa tunnontuskia. Siellä on oikeat ihmiset jotka ottavat suomessa myytävitä koruista näytteitä kampanjaluontoisesti, testaavat ja tutkivat niiden koostumusta. Ota heihin yhteyttä jos koet kärsineesi vääryyttä esim. sen suhteen, mitä EU:n direktiivit sanovat korujen nikkelipitoisuusksista.
Myös jokin suomen eu-edustaja voisi tulla kyseeseen, sillä ilmeisemmin haluaisit kokonaan kieltää kaikki kirurgiteräskorut eu:n alueelta?? Päätökset niistä tehdään tuolla Brysselissä joten koeta vaikuttaa sinne jos asia on sinulle noin pyhä.Mitä on kirurgin teräs? Haluaisin tietää, kun ajattelin väsätä pari korua itselleni.
- nappila
Kissus kirjoitti:
Väitätkö todella, että nikkeliallergiani olisi saanut alkuunsa vaikka siitä, että olen NÄHNYT korvakoruja jne... vaikka minulla ei niitä vielä itsellä ollutkaan??
Tiedoksesi: Ei tuolloin 1970-luvulla niinkään tutkittu jokaista "pikku" allergiaa. Todettiin vain että näin on ja sillä hyvä = jos farkun napista saa atsaan kutiavan, napin kokoisen allergian = nikkeliallergia. Tänä päivänä tilanne onkin testien suhteen jo aivan toinen mutta niin on koko maailmakin muuttunut toisenlaiseksi.Se ei siis tullutkaan äidinmaidossa vaan farkun napista. Oliko napit kirurgin terästä?
- sanoppa tästä
yks pölvästi kirjoitti:
Mitä on kirurgin teräs? Haluaisin tietää, kun ajattelin väsätä pari korua itselleni.
kuuleppa m.-a ,mitä mieltä sinä olet näistä teräskattiloista,jos niissä keitetään happamia ruokia,keitetään mehuja yms,EIKÖ NÄMÄ OLE PALJON
VAARALLISEMPIA,kuin yksi pienenpieni koru,jossa pinta-ala on 1/100000 kattilan pinta-alasta,kattilasta keitettäessä happamia ruoka-aineita, pitäisi liueta nikkeliä valtavat määrät,ja ruoka-aineen mukana kulkeutuu elimistöön. jos kaikki teräskattilat maailmassa kiellettäisiin ,mitä tilalle,
onkohan syy harhaluuloihisi näinollen näiden teräskattiloiden ,eikä niinkuin väität m.-a
korujen - ,pa
sanoppa tästä kirjoitti:
kuuleppa m.-a ,mitä mieltä sinä olet näistä teräskattiloista,jos niissä keitetään happamia ruokia,keitetään mehuja yms,EIKÖ NÄMÄ OLE PALJON
VAARALLISEMPIA,kuin yksi pienenpieni koru,jossa pinta-ala on 1/100000 kattilan pinta-alasta,kattilasta keitettäessä happamia ruoka-aineita, pitäisi liueta nikkeliä valtavat määrät,ja ruoka-aineen mukana kulkeutuu elimistöön. jos kaikki teräskattilat maailmassa kiellettäisiin ,mitä tilalle,
onkohan syy harhaluuloihisi näinollen näiden teräskattiloiden ,eikä niinkuin väität m.-a
korujenjust, sanompa etten ole m-a enkä maijakaan. Teräskattiloista en paljoakaan tiedä. Happamiahan me suomalaiset olemme, että tuolleen ajatellen on paras olla istumatta tiskipöydälle paljaan p:n kanssa.
Sano kuitenkin mistä sitä kirurginterästä saa. Vai ostanko lähemmästä rautakaupasta ruostumattoman pultin ja sorvaan siitä. Tais sitten tieto loppua näiltä viisailta "asiantuntijoilta". - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...
,pa kirjoitti:
just, sanompa etten ole m-a enkä maijakaan. Teräskattiloista en paljoakaan tiedä. Happamiahan me suomalaiset olemme, että tuolleen ajatellen on paras olla istumatta tiskipöydälle paljaan p:n kanssa.
Sano kuitenkin mistä sitä kirurginterästä saa. Vai ostanko lähemmästä rautakaupasta ruostumattoman pultin ja sorvaan siitä. Tais sitten tieto loppua näiltä viisailta "asiantuntijoilta".joko se joululoma alkoi sairaalassa,kestääkö koko joulua,vai?kummia ajatuksia sorvaritauno,
orionlla on muuten tuohon vaivaan aivan uusi lääkitys,ns tyhmyydenestopilleri,koeta se varmaan tepsii - ,pa
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,... kirjoitti:
joko se joululoma alkoi sairaalassa,kestääkö koko joulua,vai?kummia ajatuksia sorvaritauno,
orionlla on muuten tuohon vaivaan aivan uusi lääkitys,ns tyhmyydenestopilleri,koeta se varmaan tepsiitaitaapi olla kuitenkin heikkotehoista, montako olet ottanut päivässä? tepsimistä kyllä epäilen tai sitten annostuksesi on liian pieni
- M..-a..
Kissus kirjoitti:
Olenko jossain välissä sanonut etten toisi MYÖS titaanikoruja? En ole, sillä tuon myös niitä (samoin kuin lävistysvälineistöä kuten pihtejä, neuloja, des. aineita jne...). Tuon myös muiya koruja ja käsityö, askartelu yms. tarvikkeita jne..
Myös jokin suomen eu-edustaja voisi tulla kyseeseen, sillä ilmeisemmin haluaisit kokonaan kieltää kaikki kirurgiteräskorut eu:n alueelta?? Päätökset niistä tehdään tuolla Brysselissä joten koeta vaikuttaa sinne jos asia on sinulle noin pyhä.Minua ei kiinnosta, mistä kaikesta muusta ansiosi irtoaa. Sen kuitenkin tiedän, mistä niistä sitä nikkeliä irtoaa.
"Et kai tosissasi luullut, että joku suomen kokoisessa maassa saisi leipänsä vain ja ainaostaa tuomalla maahan kirurgiteräskoruja? ...Taisitpa luulla"
Kun kerran asia noin pahasti vaivaa sinua, voin kertoa sivuuttaneeni jo aikoja sitten iän, missä luullaan. Kyllä se vielä sinullakin on edessäpäin, ellei sitten kehityksesi jää tuolle tasolle. Annan muutaman esimerkin.
1. "Harmillisen usein näkee anodisoituja koruja myytävän titaanisina, vaikka tosiasiassa ne ovat vain pinnoitettuja titaanilla (asiaahan käsitelltiin jo tuossa aiemmin tässä ketjussa)"
-Anodisointi on anodisointia. Minä puhuin siitä, että terästä ei ole mahdollista anodisoida ilman niklausta. Titaanipinnoitteet on erikseen. Samoin anodisoidut titaanikorut (jotka ovatkin ainoat myrkyttömät korut tässä joukossa)
Se kauppias joka ei erota titaania teräksestä, on nähdäkseni kykenemätön hoitamaan tointaan.
Tuosta jatkovuodatuksestasi en sitten ottanut juurikaan selvää. Niin paljon asian vierestä meni. Ilmeisesti se oli se "tunnontuskien purkaminen", mistä tuossa kirjoituksesi loppuosassa minua syytit.
2. "...en kai suotta ala jauhanmaan täällä koko listaa mitä maahan tuon koska ne ei todellakaan kuulu tähän keskusteluun. Mitä hittoa ne tähän kuuluu???"
-Itsehän otit koko asian puheeksi. En minäkään ymmärrä, mitä ne tähän kuuluvat.
3. " TUKES (www. tukes.fi) on sinulle oikea paikka purkaa tunnontuskia. Siellä on oikeat ihmiset jotka ottavat suomessa myytävitä koruista näytteitä kampanjaluontoisesti, testaavat ja tutkivat niiden koostumusta"
- Kovasti on puutteellista viranomaistietosi. Lietkö ensinnäkään edes korujen maahantuoja?
Tukes ei liity mainitsemaasi asiaan yhtään mitenkään (ainakaan vielä)
Jotta jatkossa selviäisit vähemmällä arvaamisella ja täten itsesi nolaamiselta, voin kertoa asian todellisen kannan:
Maahantuotujen korujen valvontaa hoitaa Tullilaboratorio pistokoeluontoisesti, "riskianalyysilistan" mukaan.
Muualta EU:n alueelta kuljetetut korut eivät enää Tullille kuulu.
Tämän vuoksi nikkeli- ja myrkkypitoisia koruja Suomeen hamautuukin: valvonta on olematonta tai sitä ei käytännössä ole.
Kaupassa myytävien korujen asetustenmukaisuuden valvonta taas kuuluu Kuluttajavirastolle. Resurssipulan vuoksi tämäkään ei toteudu. Siksihän esimerkiksi tämä HS:n käynnistämä tutkimuskin narautti suuren määrän koruja ja niitä maahantuovia ja myyviä liikkeitä.
Täytyy taas todeta, että ennen kuin rupeat ketään neuvomaan, olisi asioista syytä olla itse perillä. Ainakin alustavasti.
Mitä taas nikkelidirektiiviin tulee, ei se estä vähääkään säännösten vastaisten korujen maahantuontia. Siitä olet itsekin hyvänä esimerkkinä. Et taida edes tietää, mitä direktiivi sisällään pitää ja miten sitä valvotaan?
Kuinka monta kertaa olet tehnyt koruillesi muuta testiä kuin sen, miten hyvin roska menee kaupaksi?
Kuvitteletko tosiaan, että joku EU:n nikkelidirektiivi (jota ei käytännössä kukaan valvo) saisi vilunkikauppiaat lopettamaan toimintansa?
Jos kuvittelet, täytyy EU:n säännökset ollakin sinulle pyhiä... - M..-a..
sanoppa tästä kirjoitti:
korujen"Nikkeli ja terveys
Nikkeli on terveyden kannalta haitallinen. Sen pölyn hengittäminen saattaa aiheuttaa hengitysteiden syöpiä. Höyrynä eli nikkelikarbonyylinä se on tappavaa pieninäkin annoksina. Nikkelille allergisoituminen on hyvin yleistä, siksi EU:n nikkelidirektiivillä 94/27/EY on rajoitettu nikkelin käyttöä esimerkiksi koruissa ja napeissa.
Ihmiselimistö tarvitsee nikkeliä, mutta vain hyvin vähän. Sitä on esimerkiksi eräissä papulajeissa ja teessä"
Lähde: Wikipedia
Minä en väitä enkä luule mitään. Mielipiteilläkin on olematon painoarvo faktan edessä.
Minun puolestani voit aivan hyvin tutkia kattiloitasi. Tai vaikka käyttämään niitä koruina, jos siltä tuntuu. - Kissus
M..-a.. kirjoitti:
Minua ei kiinnosta, mistä kaikesta muusta ansiosi irtoaa. Sen kuitenkin tiedän, mistä niistä sitä nikkeliä irtoaa.
"Et kai tosissasi luullut, että joku suomen kokoisessa maassa saisi leipänsä vain ja ainaostaa tuomalla maahan kirurgiteräskoruja? ...Taisitpa luulla"
Kun kerran asia noin pahasti vaivaa sinua, voin kertoa sivuuttaneeni jo aikoja sitten iän, missä luullaan. Kyllä se vielä sinullakin on edessäpäin, ellei sitten kehityksesi jää tuolle tasolle. Annan muutaman esimerkin.
1. "Harmillisen usein näkee anodisoituja koruja myytävän titaanisina, vaikka tosiasiassa ne ovat vain pinnoitettuja titaanilla (asiaahan käsitelltiin jo tuossa aiemmin tässä ketjussa)"
-Anodisointi on anodisointia. Minä puhuin siitä, että terästä ei ole mahdollista anodisoida ilman niklausta. Titaanipinnoitteet on erikseen. Samoin anodisoidut titaanikorut (jotka ovatkin ainoat myrkyttömät korut tässä joukossa)
Se kauppias joka ei erota titaania teräksestä, on nähdäkseni kykenemätön hoitamaan tointaan.
Tuosta jatkovuodatuksestasi en sitten ottanut juurikaan selvää. Niin paljon asian vierestä meni. Ilmeisesti se oli se "tunnontuskien purkaminen", mistä tuossa kirjoituksesi loppuosassa minua syytit.
2. "...en kai suotta ala jauhanmaan täällä koko listaa mitä maahan tuon koska ne ei todellakaan kuulu tähän keskusteluun. Mitä hittoa ne tähän kuuluu???"
-Itsehän otit koko asian puheeksi. En minäkään ymmärrä, mitä ne tähän kuuluvat.
3. " TUKES (www. tukes.fi) on sinulle oikea paikka purkaa tunnontuskia. Siellä on oikeat ihmiset jotka ottavat suomessa myytävitä koruista näytteitä kampanjaluontoisesti, testaavat ja tutkivat niiden koostumusta"
- Kovasti on puutteellista viranomaistietosi. Lietkö ensinnäkään edes korujen maahantuoja?
Tukes ei liity mainitsemaasi asiaan yhtään mitenkään (ainakaan vielä)
Jotta jatkossa selviäisit vähemmällä arvaamisella ja täten itsesi nolaamiselta, voin kertoa asian todellisen kannan:
Maahantuotujen korujen valvontaa hoitaa Tullilaboratorio pistokoeluontoisesti, "riskianalyysilistan" mukaan.
Muualta EU:n alueelta kuljetetut korut eivät enää Tullille kuulu.
Tämän vuoksi nikkeli- ja myrkkypitoisia koruja Suomeen hamautuukin: valvonta on olematonta tai sitä ei käytännössä ole.
Kaupassa myytävien korujen asetustenmukaisuuden valvonta taas kuuluu Kuluttajavirastolle. Resurssipulan vuoksi tämäkään ei toteudu. Siksihän esimerkiksi tämä HS:n käynnistämä tutkimuskin narautti suuren määrän koruja ja niitä maahantuovia ja myyviä liikkeitä.
Täytyy taas todeta, että ennen kuin rupeat ketään neuvomaan, olisi asioista syytä olla itse perillä. Ainakin alustavasti.
Mitä taas nikkelidirektiiviin tulee, ei se estä vähääkään säännösten vastaisten korujen maahantuontia. Siitä olet itsekin hyvänä esimerkkinä. Et taida edes tietää, mitä direktiivi sisällään pitää ja miten sitä valvotaan?
Kuinka monta kertaa olet tehnyt koruillesi muuta testiä kuin sen, miten hyvin roska menee kaupaksi?
Kuvitteletko tosiaan, että joku EU:n nikkelidirektiivi (jota ei käytännössä kukaan valvo) saisi vilunkikauppiaat lopettamaan toimintansa?
Jos kuvittelet, täytyy EU:n säännökset ollakin sinulle pyhiä...Minä olenkin tässä jo vuositolkulla ihmetellyt, mistä tuota tavaraa tänne tulla pukkaa?? Hienoa, kun keksit etten ainakaan MINÄ ole niitä tänne saattanut (HÖHLÄ).
TUKES = Tuotevalvontakeskus. Toimialaan kuuluu valvoa mm. markkinoilla olevia,metallista valmistettuja esineitä eli esim. koruja.
Totta hitossa myös tulli valvoo, sen tietää typeryskin (näemmä). Suomessa kun tulli ei millään muotoa ennätä valvoa kaikkea mitä maahan tulee. Siitä johtuen on eri instanssit jotka kiertävät maahantuojilla, kaupoissa, tukuissa jne... hakemassa koekappaleita. Myös ykistyinen henkilö voi tarkastuttaa ostamansa tuotteen heillä ja saada sen koostumuksesta raportti. Tuota käytetään kai eniten jalometallien varmentamiseen = kallista, mutta jos on syytä epäillä ettei kaikki ole miten kerrotaan, se kannattaa. Jos epäily osoitautuukin vääräksi (vaikka nikkeliarvojen suhteen), viulut maksaa testien teettäjä, ei myyjä. - taas naama punaisena
M..-a.. kirjoitti:
"Nikkeli ja terveys
Nikkeli on terveyden kannalta haitallinen. Sen pölyn hengittäminen saattaa aiheuttaa hengitysteiden syöpiä. Höyrynä eli nikkelikarbonyylinä se on tappavaa pieninäkin annoksina. Nikkelille allergisoituminen on hyvin yleistä, siksi EU:n nikkelidirektiivillä 94/27/EY on rajoitettu nikkelin käyttöä esimerkiksi koruissa ja napeissa.
Ihmiselimistö tarvitsee nikkeliä, mutta vain hyvin vähän. Sitä on esimerkiksi eräissä papulajeissa ja teessä"
Lähde: Wikipedia
Minä en väitä enkä luule mitään. Mielipiteilläkin on olematon painoarvo faktan edessä.
Minun puolestani voit aivan hyvin tutkia kattiloitasi. Tai vaikka käyttämään niitä koruina, jos siltä tuntuu.otin vain esimerkin ,miten muissakin esineissä
on samoja luulemiasi ongelmia,kattilat ja muut keittiövälineet on sinun mielestäsi valmistettu samoista aineista kuin lävistyskorut,vai .
ps mutta ettei naamasi muutu kokonaan punaiseksi
siinä peilin edessä ollessasi,niin heilutteleppa korviasi siinä samalla,se helpottaa,ja naurattaakin ,materiaanssi.-maaginen ihminen,tiedän kaiken,ah ihanaa.................. - M..-a..
Kissus kirjoitti:
Minä olenkin tässä jo vuositolkulla ihmetellyt, mistä tuota tavaraa tänne tulla pukkaa?? Hienoa, kun keksit etten ainakaan MINÄ ole niitä tänne saattanut (HÖHLÄ).
TUKES = Tuotevalvontakeskus. Toimialaan kuuluu valvoa mm. markkinoilla olevia,metallista valmistettuja esineitä eli esim. koruja.
Totta hitossa myös tulli valvoo, sen tietää typeryskin (näemmä). Suomessa kun tulli ei millään muotoa ennätä valvoa kaikkea mitä maahan tulee. Siitä johtuen on eri instanssit jotka kiertävät maahantuojilla, kaupoissa, tukuissa jne... hakemassa koekappaleita. Myös ykistyinen henkilö voi tarkastuttaa ostamansa tuotteen heillä ja saada sen koostumuksesta raportti. Tuota käytetään kai eniten jalometallien varmentamiseen = kallista, mutta jos on syytä epäillä ettei kaikki ole miten kerrotaan, se kannattaa. Jos epäily osoitautuukin vääräksi (vaikka nikkeliarvojen suhteen), viulut maksaa testien teettäjä, ei myyjä.Tukes , sanon sen vielä kerran, ei valvo koruista kuin jalometallituotteita. Ja niistäkin ainoastaan jalometallipitoisuuksia/leimoja. Siitähän sinä et luonnollisestikaan voi mitään tietää, kun et sellaisia myy tai tuo maahan.
Tuon voisi omatoimisestikin selvittää, jos halua olisi
Parempi, että et rupea edelleenkään neuvomaan asioissa, joidenka kanssa et näytä olevan missään tekemisissä.
Tottakai se, joka testeihin uskaltaa tuotteensa alistaa, maksaa viulut. Siksi varmaan ymmärrätkin, miksi et itse ole ikinä mitään testeistä maksanut.
Eivät ole muutkaan rihkamakorujen ja nikkelikorujen maahantuojat.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että onkin oikea paradoksi, ettei Tukesille ole määrätty kuvailemaasi valvontavastuuta.
Tosin laittomien nikkelikorujen (ja myrkkykorujen) totaaliseen poistamiseen eivät heidänkään resurssinsa todennäköisesti riittäisi.
Kuluttajavirastosta (tämän asian valvova viranomainen) puhumattakaan.
Sen on tämäkin testi HS:n taholta osoittanut.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja tutkituta maahantuomasi korut, ettei niitä tarvitse kuluttajan testata käytännössä oman terveytensä kustannuksella!
Kuvittelisin nikkeliallergikon tekevän juuri näin.
Onko liikaa vaadittu? - jotain suomessa
M..-a.. kirjoitti:
Tukes , sanon sen vielä kerran, ei valvo koruista kuin jalometallituotteita. Ja niistäkin ainoastaan jalometallipitoisuuksia/leimoja. Siitähän sinä et luonnollisestikaan voi mitään tietää, kun et sellaisia myy tai tuo maahan.
Tuon voisi omatoimisestikin selvittää, jos halua olisi
Parempi, että et rupea edelleenkään neuvomaan asioissa, joidenka kanssa et näytä olevan missään tekemisissä.
Tottakai se, joka testeihin uskaltaa tuotteensa alistaa, maksaa viulut. Siksi varmaan ymmärrätkin, miksi et itse ole ikinä mitään testeistä maksanut.
Eivät ole muutkaan rihkamakorujen ja nikkelikorujen maahantuojat.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että onkin oikea paradoksi, ettei Tukesille ole määrätty kuvailemaasi valvontavastuuta.
Tosin laittomien nikkelikorujen (ja myrkkykorujen) totaaliseen poistamiseen eivät heidänkään resurssinsa todennäköisesti riittäisi.
Kuluttajavirastosta (tämän asian valvova viranomainen) puhumattakaan.
Sen on tämäkin testi HS:n taholta osoittanut.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja tutkituta maahantuomasi korut, ettei niitä tarvitse kuluttajan testata käytännössä oman terveytensä kustannuksella!
Kuvittelisin nikkeliallergikon tekevän juuri näin.
Onko liikaa vaadittu?kun joku puuttuisi siihen ,mitä suomessa saa valmistaa ja markkinoida,KOTIMAITA LAATUA,huonointa laatua koruissa, mitä olen kohdannut maailmassa,jalometallipuolella
- M..-a..
jotain suomessa kirjoitti:
kun joku puuttuisi siihen ,mitä suomessa saa valmistaa ja markkinoida,KOTIMAITA LAATUA,huonointa laatua koruissa, mitä olen kohdannut maailmassa,jalometallipuolella
Testauta itse!
Kerro siitä , todisteineen, maailmalle.
Olet ilmeisemmin kohdannut oman fiktiivisyytesi vankeja. Ne taas ei kuulu koko keskustelun aiheeseen. - täässäpä sulle vastaus
M..-a.. kirjoitti:
Testauta itse!
Kerro siitä , todisteineen, maailmalle.
Olet ilmeisemmin kohdannut oman fiktiivisyytesi vankeja. Ne taas ei kuulu koko keskustelun aiheeseen.hyvä materiaalianaali,olen usein todistanut asioiden oikeanpuolen,mutta sinä materiaalianaali,sinä olet vain,vain minä tiedän kaiken,olen aina oikeassa,muut ovat väärässä,tällaisilla ajatuksilla varustettuna ,et voi hyväksyä kenenkään muun
oikeita ,ei mutulla vedettyjä ajatuksia.
eli vielä kerran .meneppä peilin eteen ,karju itsesi punaiseksi,ja sitten sano rauhallisesti peilikuvallisesi,minä olen materiaalianaali,
tiedän kaiken,mutta kyllä muutkin voivat ihan pikkuisen asioista tietää. - M..-a..
täässäpä sulle vastaus kirjoitti:
hyvä materiaalianaali,olen usein todistanut asioiden oikeanpuolen,mutta sinä materiaalianaali,sinä olet vain,vain minä tiedän kaiken,olen aina oikeassa,muut ovat väärässä,tällaisilla ajatuksilla varustettuna ,et voi hyväksyä kenenkään muun
oikeita ,ei mutulla vedettyjä ajatuksia.
eli vielä kerran .meneppä peilin eteen ,karju itsesi punaiseksi,ja sitten sano rauhallisesti peilikuvallisesi,minä olen materiaalianaali,
tiedän kaiken,mutta kyllä muutkin voivat ihan pikkuisen asioista tietää."...olen usein todistanut asioiden oikeanpuolen.."
Mikä oli todiste?
Karju aivan rauhassa, voi olla että se ehkä sinua helpottaa.
Olen kertonut lähdetietoineen asioista faktoja. Lisään niitä, jos joku niitä kovasti kaipaa.
Mitä sinä oikeasti tiedät?
Minulle ovat todisteet jääneet kovin hatariksi, etten sanoisi:
PUUTTUVAT!
Rupeaisit välillä esiintymään samalla nimimerkillä. Helpottaa asioiden käsittelyä. - sen tuntee
M..-a.. kirjoitti:
"...olen usein todistanut asioiden oikeanpuolen.."
Mikä oli todiste?
Karju aivan rauhassa, voi olla että se ehkä sinua helpottaa.
Olen kertonut lähdetietoineen asioista faktoja. Lisään niitä, jos joku niitä kovasti kaipaa.
Mitä sinä oikeasti tiedät?
Minulle ovat todisteet jääneet kovin hatariksi, etten sanoisi:
PUUTTUVAT!
Rupeaisit välillä esiintymään samalla nimimerkillä. Helpottaa asioiden käsittelyä.missä pilkut ,luuraa
- M..-a..
sen tuntee kirjoitti:
missä pilkut ,luuraa
Kun joutuu heikoille, menee henkilökohtaisuuksiin. Tuttua luettavaa minulle...
- M..-a..
sen tuntee kirjoitti:
missä pilkut ,luuraa
Asiallinen viestintä olisi parempi pitää asiakytkettynä.
Kukaan ei kykene keräämään irtopisteitä asian vierestä kirjoittamisesta.
Vaikka se epäilemättä tuntuukin solvaajasta hyvältä. - saana9999
M..-a.. kirjoitti:
Asiallinen viestintä olisi parempi pitää asiakytkettynä.
Kukaan ei kykene keräämään irtopisteitä asian vierestä kirjoittamisesta.
Vaikka se epäilemättä tuntuukin solvaajasta hyvältä.ei sulle voi asiasta kirjoittaa,kun sinä olet aina niin helv..oikeassa mielestäsi,mieti
- Hilj a
saana9999 kirjoitti:
ei sulle voi asiasta kirjoittaa,kun sinä olet aina niin helv..oikeassa mielestäsi,mieti
"ei sulle voi asiasta kirjoittaa,kun sinä olet aina niin helv..oikeassa mielestäsi,mieti"
Joo, anssi on ilonpilaaja. Täällä on ennen voinut kirjoittaa vaikka mitä, huokoinen metalli, lävistystä ei saa rasvata, ei saa käyttää käsien alkoholihuuhdetta, kirurginteräs ei sisällä nikkeliä, kupari on myrkyllistä yms. kunnollisia noitaoppeja. Vaikka meidän pyhät lävistäjät ovat kaiken tuon tietämyksen meille opettaneet, niin tuo anssi rienaavasti kirjoittelee mitään välittämättä, hyi! - nimimpumpeli
Hilj a kirjoitti:
"ei sulle voi asiasta kirjoittaa,kun sinä olet aina niin helv..oikeassa mielestäsi,mieti"
Joo, anssi on ilonpilaaja. Täällä on ennen voinut kirjoittaa vaikka mitä, huokoinen metalli, lävistystä ei saa rasvata, ei saa käyttää käsien alkoholihuuhdetta, kirurginteräs ei sisällä nikkeliä, kupari on myrkyllistä yms. kunnollisia noitaoppeja. Vaikka meidän pyhät lävistäjät ovat kaiken tuon tietämyksen meille opettaneet, niin tuo anssi rienaavasti kirjoittelee mitään välittämättä, hyi!ironiaako?vaihd?nimimerkkiä
- M..-a..
saana9999 kirjoitti:
ei sulle voi asiasta kirjoittaa,kun sinä olet aina niin helv..oikeassa mielestäsi,mieti
Asiasta voi nimenomaan kirjoittaa. Kun lyö faktaa pöytään, otan sen asialliseti vastaankin.
Ikävää vaan on se, ettei sitä ole ikinä nähtäväkseni toimitettu.
Onko se minun syyni?
ps. en ole koskaan edes väittänyt, etteikö tutkittu fakta olisi epäpätevää.
Ehdotan, että miettisit itse, mikä on mielipiteen ja faktan ero.
- oivavuori73
taas näitä,mistähän tämäkin siittynyt,usein kännissä siitetty,kaitaset kasvot ja silmät hieman harallaan,meehän poju kouluun,äläkä lintsaa varsinkaan yläasteen tunneilta
- osata laulaa
"mitäs te ootte, te rihkamakorut
kunnemmä tunne teitä?
pilipali, pilipali
pilipali, pilipali
kunnemmä tunne teitä..."
:D - M..-a..
Tyhmää porukkaa tällä foorumilla. Itse otin prince albertin kirurginteräsrenkaalla vuonna -95. Sain siitä allergisen reaktion jonka vuoksi penikseni jouduttiin amputoimaan. Olen ottanut elämäntehtäväkseni rihkamakorujen vaaroista tiedottamisen mutta kukaan Suomi24:n idiooteista ei usko minua!
- M..-a..
Voithan siinä leikkiä minua. Voihan sen nuoruuden käyttää noinkin.
Sinuna käyttäisin sen oikeinkirjoituksen opetteluun.
Häviäjän merkkiä näytät. - jojojopa
M..-a.. kirjoitti:
Häviäjän merkkiä näytät.lopeta jo tällä pastalla nämä provokirjoitukset
,sillä joku voi jopa alkaa uskomaan juttujasi
,usein valheesta tulee tosi ,kun niitä juttuja päivästä toiseen kirjoitellaan - varoittaa
jojojopa kirjoitti:
lopeta jo tällä pastalla nämä provokirjoitukset
,usein valheesta tulee tosi ,kun niitä juttuja päivästä toiseen kirjoitellaanPitäisikö tosiaan varoittaa.
Lävistäjä laittaa suuhun kirurginteräksisen tapin. Nikkeliä on n. 10 %. Lävistäjän ei tarvitse valistaa/varoittaa tästä huikean suuresta nikkelipitoisuudesta.
Hammaslääkäri tekee saman, eli laittaa suuhun omat rautansa, jonka nikkelipitoisuus on esim. 0,1 %. Näin korkeasta nikkelipitoisuudesta hän joutuu varoittamaan potilasta.
Lävistyskorumyyjien ja lävistäjän pitäisi päästä hiukan koulimaan näitä nipottajaHampulääkäreitä, VAI?
Lähde: ISO 16744 - M..-a..
jojojopa kirjoitti:
lopeta jo tällä pastalla nämä provokirjoitukset
,usein valheesta tulee tosi ,kun niitä juttuja päivästä toiseen kirjoitellaan"Provo" on varsin raskas syytös, kun puhun faktoista enkä hatusta vedetystä arvailusta. Faktat on jo aikoja sitten lyöty pöytään, ja lisää pystyn sitä tekemään. Paljonkin.
Onko sinulla näyttää ensimmäistäkään faktaa minua vastaan?
Jos minä valistan suurta ja asioista tietämätöntä ytleisöä silkasta terveysvaarasta, niin ei sen pitäisi olla sinulta pois, jollei ole oma lehmä ojassa.
Ei luulisi olevan vaikeaa jättää väliin kirjoitukseni. Niistä voi vaikka viisastua tai tulla uteliaaksi ja selvittää tosiasioita itselleen.
Vastarannankiiskimäien teiniangsti on taas asia erikseen... ;) - M..-a..
varoittaa kirjoitti:
Pitäisikö tosiaan varoittaa.
Lävistäjä laittaa suuhun kirurginteräksisen tapin. Nikkeliä on n. 10 %. Lävistäjän ei tarvitse valistaa/varoittaa tästä huikean suuresta nikkelipitoisuudesta.
Hammaslääkäri tekee saman, eli laittaa suuhun omat rautansa, jonka nikkelipitoisuus on esim. 0,1 %. Näin korkeasta nikkelipitoisuudesta hän joutuu varoittamaan potilasta.
Lävistyskorumyyjien ja lävistäjän pitäisi päästä hiukan koulimaan näitä nipottajaHampulääkäreitä, VAI?
Lähde: ISO 16744Juuri tästä on kyse. Muunmuassa. Hyvä!
Tässä tietämättömyydessä vaan on jälleen kerran muna kanaa viisaampi...ainakin luulee niin. - M..-a..
M..-a.. kirjoitti:
Häviäjän merkkiä näytät.Olin niin sekaisin ja humalassa että unohdin kirjoittaneeni kys. viestin. Mielialalääkkeet ja alkoholi eivät tod. sovi yhteen. Olen masentunut juoppo koska minulla ei ole minkäänlaista sosiaalista elämää, nämä nettikeskustelut tarjoavat minulle ajanvietettä.
- Ma..-a..
M..-a.. kirjoitti:
Olin niin sekaisin ja humalassa että unohdin kirjoittaneeni kys. viestin. Mielialalääkkeet ja alkoholi eivät tod. sovi yhteen. Olen masentunut juoppo koska minulla ei ole minkäänlaista sosiaalista elämää, nämä nettikeskustelut tarjoavat minulle ajanvietettä.
Ihailtavaa, että keskusteluni on myös aikaasaanut jotain, minkä vuoksi ahdistuneet ovat voineet purkaa nimimerkkini suojassa pahaa oloaan. Ole hyvä!
- joh.on kas.kor.
M..-a.. kirjoitti:
Olin niin sekaisin ja humalassa että unohdin kirjoittaneeni kys. viestin. Mielialalääkkeet ja alkoholi eivät tod. sovi yhteen. Olen masentunut juoppo koska minulla ei ole minkäänlaista sosiaalista elämää, nämä nettikeskustelut tarjoavat minulle ajanvietettä.
sah.pur.pää,jok.on kos.kus. kir.näi. keks.jot om.
- La.Te
M..-a.. kirjoitti:
Kun asioita ei voi perustella asiallisesti, niin jotkut turvautuva pusikoista huutelemisiin ja nimittelemiseen ja muutenkin asiattomaan kirjoitteluun. Tästähän voi päätellä, että paskan myynti alkaa olla vaarassa, jos kuluttaja saa asiallista ja oikeaa tietoa.
Myrkkykorujen myynti taitaa olla vastatuulessa. Ei muuta kuin lisää herjaa myllyyn, kun asiaperusteita ei ole olemassa. - jeesuksesta seuraava
alalla kun on kymmenisen vuotta,niin ei tarvitse paljoa asioita perustella,riittää pelkkä sana ja vankka usko ja se usko kyllä löytyy näiltä sivuilta tietoa imeviltä teineiltä.turhaan sinä M..-a täällä saarnaat,usko ja uskomus on tietoa voimakkaampi
- M..-a...
jeesuksesta seuraava kirjoitti:
alalla kun on kymmenisen vuotta,niin ei tarvitse paljoa asioita perustella,riittää pelkkä sana ja vankka usko ja se usko kyllä löytyy näiltä sivuilta tietoa imeviltä teineiltä.turhaan sinä M..-a täällä saarnaat,usko ja uskomus on tietoa voimakkaampi
Luulo tuntuu olevan tietoa tärkeämpi. Siksi olen saanutkin lokaa niskaani ensinmainituilta
- Anonyymi
Lähti liian aikaisin on vain turhaa valokuitu
Mobiili data ei käytössä
Vakava varoitus kasvo korut käyttö heidän takiaan aina pakko ottaa kuitti kassalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist1473654Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki953594Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma423143Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest172490- 1812152
Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?
Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu251357- 921179
Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!
Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja241041Jos elämäsi ihminen
on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt69978Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa
Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt114947