Genetz g:llä vai j:llä?

miten lausutaan?

Esim. Arvid Genetz. Mitä kieltä se on alunperin? Käännetty sukunimeksi Jännes, onko muita suomennoksia?

17

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakro

      Genetz lausutaan jenets.

      Suku on ilmeisesti tullut tänne Ruotsista 1700-1800-lukujen vaihteessa. Se mitä suvun taustasta tiedetään, on kohtalaisen hyvin selvitetty Leo Harmajan esitelmässä 13.5.1930 (http://www.genealogia.fi/genos/2/2_85.htm).

      • Jee!

        Nimi lausutaan vieläpä pitkällä vokaalilla: "jeenets".


      • Hakro
        Jee! kirjoitti:

        Nimi lausutaan vieläpä pitkällä vokaalilla: "jeenets".

        >> Nimi lausutaan vieläpä pitkällä vokaalilla: "jeenets".

        Niin minäkin luulin, mutta tarkistin varmuuden vuoksi tietosanakirjasta (Facta), ja sen mukaan vokaali ei ole pitkä.


      • selittyy
        Hakro kirjoitti:

        >> Nimi lausutaan vieläpä pitkällä vokaalilla: "jeenets".

        Niin minäkin luulin, mutta tarkistin varmuuden vuoksi tietosanakirjasta (Facta), ja sen mukaan vokaali ei ole pitkä.

        sitten sillä, että lausumistapa on ilmeisesti tieten tahtoen "suomalaistettu" tältä osin. Kas kun ei sitten yhtä hyvin ole jätetty g:kin g:ksi. Tuo lausumistapa "jenets" kuulostaa lähinnä "suomenruotsalaiselta".

        Ruotsinmaalla suvun nimi on kyllä lausuttu "jeenets". Ja jos arvaa, että nimi on alkujaan saksalaista juurta, saksaksi se lausuttaisiin "geenets".


      • G-Netz
        selittyy kirjoitti:

        sitten sillä, että lausumistapa on ilmeisesti tieten tahtoen "suomalaistettu" tältä osin. Kas kun ei sitten yhtä hyvin ole jätetty g:kin g:ksi. Tuo lausumistapa "jenets" kuulostaa lähinnä "suomenruotsalaiselta".

        Ruotsinmaalla suvun nimi on kyllä lausuttu "jeenets". Ja jos arvaa, että nimi on alkujaan saksalaista juurta, saksaksi se lausuttaisiin "geenets".

        >Ja jos arvaa, että nimi on alkujaan saksalaista
        >juurta, saksaksi se lausuttaisiin "geenets".

        http://www.g-netz.de/Gesundheit_aktuell/gesundheit_aktuell.shtml


      • Hakro
        selittyy kirjoitti:

        sitten sillä, että lausumistapa on ilmeisesti tieten tahtoen "suomalaistettu" tältä osin. Kas kun ei sitten yhtä hyvin ole jätetty g:kin g:ksi. Tuo lausumistapa "jenets" kuulostaa lähinnä "suomenruotsalaiselta".

        Ruotsinmaalla suvun nimi on kyllä lausuttu "jeenets". Ja jos arvaa, että nimi on alkujaan saksalaista juurta, saksaksi se lausuttaisiin "geenets".

        >> Ruotsinmaalla suvun nimi on kyllä lausuttu "jeenets". Ja jos arvaa, että nimi on alkujaan saksalaista juurta, saksaksi se lausuttaisiin "geenets".

        Olipa lausujana ruotsalainen tai saksalainen, ensimmäisen tavun e on ehdottomasti lyhyempi kuin suomessa kaksoisvokaalilla ee merkitty.

        Myös g:n lausuminen vaihtelee eri puolilla Saksaa. Minulla on berliiniläinen tuttava, joka lausuu ge-tavun melko selvästi "je".


      • taaspa
        Hakro kirjoitti:

        >> Ruotsinmaalla suvun nimi on kyllä lausuttu "jeenets". Ja jos arvaa, että nimi on alkujaan saksalaista juurta, saksaksi se lausuttaisiin "geenets".

        Olipa lausujana ruotsalainen tai saksalainen, ensimmäisen tavun e on ehdottomasti lyhyempi kuin suomessa kaksoisvokaalilla ee merkitty.

        Myös g:n lausuminen vaihtelee eri puolilla Saksaa. Minulla on berliiniläinen tuttava, joka lausuu ge-tavun melko selvästi "je".

        on savolainen tuttava joka lausuu nimen Kauppinen "kaappinen".

        Nyt ei ollut puhetta murteista.


      • Vanha juttu
        taaspa kirjoitti:

        on savolainen tuttava joka lausuu nimen Kauppinen "kaappinen".

        Nyt ei ollut puhetta murteista.

        Niin, kukapa tätä ei olisi jo kuullutkin!

        Muuan savolainen Kauppinen kyllästyi siihen, että häntä kutsuttiin jatkuvasti Kaappiseksi. niinpä hän muutti nimensä virallisestikin Kaappiseksi arvellen riesan loppuvan sillä.

        Vielä mitä! Nyt häntä alettiin kutsua Kuappiseksi.


      • hän savolainen
        Vanha juttu kirjoitti:

        Niin, kukapa tätä ei olisi jo kuullutkin!

        Muuan savolainen Kauppinen kyllästyi siihen, että häntä kutsuttiin jatkuvasti Kaappiseksi. niinpä hän muutti nimensä virallisestikin Kaappiseksi arvellen riesan loppuvan sillä.

        Vielä mitä! Nyt häntä alettiin kutsua Kuappiseksi.

        ollut, silloin olisi ymmärtänyt. Vaan oli muuttanut Savoon muualta!


      • Aarrekammio
        taaspa kirjoitti:

        on savolainen tuttava joka lausuu nimen Kauppinen "kaappinen".

        Nyt ei ollut puhetta murteista.

        Kauppinen nimenä on tavallaan lähellä sanaa kauppias, rikastuisiko Suomi, jos valtionvarainministeriö täyttyisi nimillä Kauppila, Kauppi...Kaupinniemi, Kauppisto?


      • Toinen nimimerkki
        Aarrekammio kirjoitti:

        Kauppinen nimenä on tavallaan lähellä sanaa kauppias, rikastuisiko Suomi, jos valtionvarainministeriö täyttyisi nimillä Kauppila, Kauppi...Kaupinniemi, Kauppisto?

        Jos savolaisella on sukunimenä Kauppinen, niin se on sairaalloinen mielentila eikä mitään kielitiedettä.


    • 19+4

      Muistaakseni Genetsaretin järvi äännetään ihan geellä. Hassulta tuntuisi sanoa "Jenetsaretin järvi".

    • kaapista ulos!

      Jenisei-jokikin äännetään jossain Genisei.
      Ja mitä tulee Genetziin, niin se on vanha juutalainen nimi.

    • känkkäränkkä

      Ruotsissa ei näy elävän folkbokföringenin listojen mukaan ainuttakaan Genetziä. Sama kai sitten, miten sen lausuu, ei ainakaan kukaan voi tuntea itseään kränkt niin kuin etnisillä vähemmistöillä on trendinä nykyään.

      • tunnen heitä

        Jospa sen lausuisi: Jännes.


    • Anonyymi

      Genetz, lausutaan Suomessa Jenetz, yhdellä eellä. Suomennos, Jännes.
      Ruotsissa ensimmäinen tiedossa oleva esi-isä oli Genitz. Ruotsissa esiintyy useita saman suvun edustajia Genitz muodossa.
      Tähän asti ei ole todisteita juutalaisesta alkuperästä.
      Genitz nimeä esiintyy myös Saksassa ja Hollannissa.

    • Sama kysymys nimessä Getselius, äännetäänkö g:llä vai j:llä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe