Luomun tasainen laatu

juha123

Kuinka tasaista luomutuotteiden laatu yleensä on. Onkohan niissä yhtä paljon vikoja kuin muussakin ruoassa?

Itse mietin tuota kun ostin luomujyviä. Se "luomutila" on vankilan, että kuinka tasaista sitten on laadun valvonta. Ne näyttä sille että on samaa viljaa kuin leikkuupuimurilla pellosta saa eli joukossa on kauraa, joku herne ja rikkaruohon siemeniä & pikkuisen muuta roskaa. Mitään vaarallista ei ole näkynyt. Olisi vain tarvinnut koneellisesti lajitella, niin olisi vehnän joukosta erottunnu ne muut pois. Viljasiilossa on kai lajittelematonta, mutta pikkukaupoissa ja pikkupusseissa saisi olla sitä mitä etiketissä lukee.

3

3829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hondo

      Tästä syystä pientä rikkaa on huomattavasti enemmän kuin normaaliviljassa.Lajittelu kyllä puhdistaa viljaa varsin tehokkaasti mutta ei ihan 100%sti.Vieraat lajikkeet voivat johtua monesta eri syystä, mutta yleensä viljassa on niitä muutama yksilö/100g.

    • orvokki-1

      Itse olen syönyt luomuruokapiirin kautta toimitettuna parilta uusmaalaiselta viljatilalta viljoja (kauraa, ohraa, vehnää). Laatu on ollut hyvä. Varsinkin mannaryyneissä ero "kaupan" ryyneihin on ollut luomun huomattavasti paremmassa maukkaudessa (olisiko kiinni lähinnä jauhatuksesta kuluneesta lyhyestä ajasta eli tuoreudesta).

      Huonompaa laatua olen itse tavannut suuren ruokatalon valmistamissa perus-ryyneissä, joissa tuotetun erän valvonta ei ole näyttänyt olevan niin tarkkaa...

      Eli eroja on paitsi tuotantotavasta johtuen, myös pientuottaja - suuri ruokatalo -akselilla sekä ruoan tuoreudessa ja toimitustavoissa.

    • vähintään luomua

      Olen syönyt 100% luomua jo 7 v ja voin sanoa että
      laatu on jo nykyisin vähintäänkin korkeatasoista.
      Pienet pakkaukset on tietty ongelma ja jos kauppias
      ei pidä huolta mikä, niin vain ruoka pilaantuu, mutta jos
      tuote on muuten kunnossa niin en ole vielä huonoa saanut.
      Parempi olo ja parempi mieli on tullut kaupan päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe