Googletin lanttulaatikon reseptejä ja perinteisiä reseptejä löytyy ihan joka lähtöön. Lanttulaatikoista löytyy niin perunaa, munaa, sipulia ja ties mitä, mutta ei sitä perinteistä, mitä minä pidän perinteisenä.
Eli siihen äitin tekemään laatikkoon tuli lanttua, mannasuurimoita, siirappia ja suolaa. Pinnalle korppujauhoja ja voinakareita. Vielä jotain muuta? Kermaa? Voita? Kananmunaa ei siinä ollut. Onko jollakulla tätä mannasuurimoreseptiä? Ainesuhteet on vähän hakusessa. Kokeilla voisi, mutta ei kovin montaa kertaa.
Perinteinen lanttulaatikkoresepti?
10
2046
Vastaukset
- mutta jossain
ohjeessa (vuodelta 1914) on jauhettuja mantelilastuja, makeita ja kitkeriä, ei kananmunaa ja päälle korppujauhoja. Ja voisulaa sekaan, keitetty lanttu pitää raastaa, eikä survoa.
- mutta tämän mukaan teen
Eli tässä minun reseptini, jota käytän muulloinkin kuin jouluna.
1 kg lanttua
1 dl mannaryynejä (miel. tummia, myös tattari käy)
n. 1 dl lanttujen keitinlientä
1,5 dl soijamaitoa
0,75 tl suolaa
1/3 tl jauhettua muskottipähkinää
1/3 tl valkopippuria
1/3 tl rakuunaa
pese, kuori ja paloittele lantut. Keitä kypsäksi vähässä vedessä. Kaada keitinvesi toiseen astiaan ja käytä myöhemmin reseptissä.
Soseuta lantut, ja lisää joukkoon mannaryynit, suola ja mausteet sekä nesteet.
Kaada seos öljyttyyn, tilavaan uunivuokaan niin että siinä on tilaa ylikuohumiselle.
Paista 175 asteessa n. 1,5 tuntia - Perinteen ystävä
Missään tapauksessa ei pidä lykätä lanttulaatikkoon sipulia. Vilkaisin tuossa nopeasti googlen kautta; siellä on varsin hyviä reseptejä. Meillä kotona ei ikinä laitettu myöskään mannasuurimoita joukkoon, mutta ehkä tämä on joku erityinen perinnetapa, joka ei kuulu meidän tuntemukseen. "Lanttuloora" on joka tapauksessa joulupöydän vakiokamaa, ihan pakollinen, mutta vielä alleviivaten, ehdottomasti ilman sipulia, jota halukkaat voivat sitten käyttää lasimestarinsillin, mädin ja muiden alkuruokien seuralaisena.
- kasvissyöjille
No, se sipuli on makuasia, sitä voi lisätä tai olla lisäämättä ihan maun mukaan.
Mutta sen sijaan sillit ja mädit ovat ehdoton EI EI tällä palstalla, joka on KASVISRUOKA-palsta. - Tsorkke
kasvissyöjille kirjoitti:
No, se sipuli on makuasia, sitä voi lisätä tai olla lisäämättä ihan maun mukaan.
Mutta sen sijaan sillit ja mädit ovat ehdoton EI EI tällä palstalla, joka on KASVISRUOKA-palsta.Pahoittelen, että aiheutin sydämentykytyksiä mainitsemalla sillin ja mädin. Jos nyt harjoitetaan luetun ymmärtämistä, pointtini oli siis se, että lanttulaatikkoa ei pidä pilata sipulilla.
Jos kasvisruokapalstalla mainitut esimerkit siitä, missä sipulia oikeasti voi käyttää, aiheuttavat tommosen reaktion, ettei sanoja "silli" tai "mäti" saa lausua palstalla, ei voi kuin kumartaa syvään sinne rehuosastolle ja toivottaa hyvää joulua. - saa lausua
Tsorkke kirjoitti:
Pahoittelen, että aiheutin sydämentykytyksiä mainitsemalla sillin ja mädin. Jos nyt harjoitetaan luetun ymmärtämistä, pointtini oli siis se, että lanttulaatikkoa ei pidä pilata sipulilla.
Jos kasvisruokapalstalla mainitut esimerkit siitä, missä sipulia oikeasti voi käyttää, aiheuttavat tommosen reaktion, ettei sanoja "silli" tai "mäti" saa lausua palstalla, ei voi kuin kumartaa syvään sinne rehuosastolle ja toivottaa hyvää joulua.kyllä ne saa mainita, ja erityisesti negatiivisessa mielessä hah hah! Tykyttääkö nyt sydän?
Pointtini on se, että kaikkien mielestä lanttulaatikko ei pilaannu sipulilla, mutta minun mielestäni lanttulaatikko pilaantuu, jos sen yhteyteen laitetaan silliä ja mätiä. Joten älä nyt sinäkään tee kärpäsestä härkästä. - Edelleen jankutan
saa lausua kirjoitti:
kyllä ne saa mainita, ja erityisesti negatiivisessa mielessä hah hah! Tykyttääkö nyt sydän?
Pointtini on se, että kaikkien mielestä lanttulaatikko ei pilaannu sipulilla, mutta minun mielestäni lanttulaatikko pilaantuu, jos sen yhteyteen laitetaan silliä ja mätiä. Joten älä nyt sinäkään tee kärpäsestä härkästä.Joulupöydässä, ellei elä orjallisesti sillä rehuosastolla, voi mielestäni olla kalatuotteita, mutta ei niitä syödä lanttulaatikon kanssa; ainoastaan alkupaloina.
Eiköhän tämä keskustelu ole nyt syytä päättää tähän. Haluat tarkoituksella ymmärtää viestini väärin.
- Ravintolakokki.
Perinteiseen lanttulaatikkoon eivät kuulu sipulit tai minkäänlaiset ryynit. Aivan sata varma en ole perinteisestä lanttulaatikosta, mutta mummoni ja minä olemme tehneet lanttulaatikon seuraavalla tavalla jo iät ja ajat, joten ei se ainakaan vääränlainen ole ja vielä kiität minua, koska tämä on niin maistuvaa!
1. Kuori ja paloittele lantut pienemmiksi. Kaada lantut kiehuvaan veteen, jossa on lisättyä suolaa melko reilusti.
2. Keitä lantut hyvin pehmeiksi ja kaada keitinliemi huolellisesti pois, mutta ota vähän talteen.
3. Soseuta lantut erittäin sileiksi sauvasekoittimella ja lisää joukkoon vähän keitinlientä. Jatka survomista ja lisää joukkoon suolaa ja siirappia, kunnes laatikko on tarpeeksi suolaista ja imelää. Sen kuuluukin olla. Laatikon tulee olla kauttaaltaan aivan sileää, kuin vauvanruoka.
4. Lisää joukkoon vispi tai kuohukermaa, mutta ei liikaa, jottei laatikosta tule liian löysää, mutta tarpeeksi, jotta laatikosta tulee täyteläistä.
5. Maista laatikkoa aina välillä ja lisää halutessasi ripaus valkopippuria.
6. Lisää joukkoon hieman korppujauhoja, jotta laatikosta ei tule liian löysää.
7. Kaada laatikko vuokaan ja painele kuviot pintaan ja ripottele pinnalle korppujauhoja. Paista 200:ssa asteessa noin tunnin ajan. Anna laatikon vetäytyä. Parasta laatikko on seuraavana päivänä.
Kokeilepas tätä, on hyvää!- samaa ainetta
Molemmathan ovat käsiteltyä venhää (ehkä korppujauhoissa muitakin viljoja), ja niiden tehtävä on antaa vähän ryhtiä ja kiinteyttä lanttusoseelle. Minun kokemukseni mukaan korppujauhoilla tulee vähän "limaisempaa" laatikkoa kun taas mannaryynit antavat enemmän puuromaisuutta tai sosemaisuutta. Itse olen kokeillut jopa riisillä ja mainitulla tattarilla, ja erittäin hyvää tulee, tattari tosin antaa aika voimakkaan lisämaun.
Mitään munaa tai maitotuotteita minä en lanttulaaikkooni laita. - Ravintolakokki.
samaa ainetta kirjoitti:
Molemmathan ovat käsiteltyä venhää (ehkä korppujauhoissa muitakin viljoja), ja niiden tehtävä on antaa vähän ryhtiä ja kiinteyttä lanttusoseelle. Minun kokemukseni mukaan korppujauhoilla tulee vähän "limaisempaa" laatikkoa kun taas mannaryynit antavat enemmän puuromaisuutta tai sosemaisuutta. Itse olen kokeillut jopa riisillä ja mainitulla tattarilla, ja erittäin hyvää tulee, tattari tosin antaa aika voimakkaan lisämaun.
Mitään munaa tai maitotuotteita minä en lanttulaaikkooni laita.Ne ovat vehnän eri osia. Mannaryynit ja korppujauhot ovat eri asia, koita ymmärtää.
Ja me käytämmekin gluteenittomia korppujauhoja, joten ne ovat ainakin eri asia. Suvussamme on keliakiaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lanttulaatikko
Katsopas tuo, ihan vain huvin vuoksi. Kananmunaa en kyllä minäkään käytä enkä useinkaan voita, mutta korppujauho, siirappi ja kerma kuuluvat lanttulaatikkoon, ainakin perinteiseen, munnelmia tietysti on joka ruoasta. Tee miten teet lootasi, niin teen minäkin, pääasia että maistuu molemmille, eikös niin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789