Lipeäkalan paras valmistustapa

Neuvon tarpeessa

Kerran, hämärässä menneisyydessä, kai ihan vahingossa, onnistuin valmistamaan hyvin lipeäkalan. Se oli aika kiinteää, maukasta ja siinä oli todella syötävää, ei vain vesi-kala-hötövelliä.
Muistaakseni liotin pussilipeäkalaa tuntikaupalla ja ehkä kypsensin sen höyrykattilassa. Outoa ?
Kaikki muut noin 17 kertaa eri metodeilla on menneet täysin pieleen.
Mummuni teki uunissa, oli kerrassaan mainiota, joku keittää vedessä ?

Miten lipeäkala siis kuuluu valmistaa ?
Mikä on se salaisuus, että siitä tulee sellaista kuin se parhaimmillaan on ?

Minulla on mahdollisuus ostaa irtolipeäkalaa hallista myös, toinen vaihtoehto kaupan muovipusseissa.
Kumpi parempi ?

Kuulun niihin (harvinaisiin ?) ihmisiin, jotka tykkäävät kauheasti lipeäkalasta, valmistusvaiheessa se vaan menee pipariksi.

Neuvokaa !

6

5015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä lienee se joulunajan yleisin tapa valmistaa likokala:

      "Osta neljälle noin kilo kalaa. Laita uuni tulemaan 200 asteeseen. Laita isoon vuokaan reilu pala alumiinifoliota ja sen päälle kala nahkapuoli alaspäin. Ripota pintaan merisuolaa ja kääräise folion liepeet päälle. Kypsennä kalaa uunissa 30-40 minuuttia. Kaada irronnut vesi pois."

      Kun asetat tarjolle koeta ottaa lipeäkalan niljakas nahka pois ilman, että koko kala hajoaa hiutaleiksi. Vähän vaikeaa - tiedän - mutta maksaa vaivan.

      Kyseessä Markku Haapion resepti enkä itsekään parempaa tiedä. En ole koskaan keittänyt lipeäkalaa tai höyryttänyt, koska sen mukana mennevät lipeäkalan vähäisetkin maut den vägen.

      • uskon tuohon

        ohjeeseen. Hyvältä ja oikealta kuulostava perusresepti.
        Pitääkö pussilipeäkalaa liottaa vedessä ensin ja kuinka kauan kokemuksesi mukaan, pussin päällä olevista ohjeista huolimatta ?
        Irtolipeäkalaakin olisi mahdollisuus ostaa, kumpi paremi ja kuinka kauan sitä pitäisi liottaa ?


      • uskon tuohon kirjoitti:

        ohjeeseen. Hyvältä ja oikealta kuulostava perusresepti.
        Pitääkö pussilipeäkalaa liottaa vedessä ensin ja kuinka kauan kokemuksesi mukaan, pussin päällä olevista ohjeista huolimatta ?
        Irtolipeäkalaakin olisi mahdollisuus ostaa, kumpi paremi ja kuinka kauan sitä pitäisi liottaa ?

        Eivätköhän ne ole kummatkin valmista kalaa - pussissa ja irtona? Olen vain huuhtonut kalan pikaisesti - en sen kummemmin liottanut enkä edes huuhdellut juoksevalla vedellä - kastamalla sen kylmään veteen, jotta mahdollinen pöly, nilja yms. lähtee pois. Jos kalaa käsittelee liikaa ennen valmistusta se "kärsii" hauraana siitä ja hajoaa enemmän uunissa.

        Jos irtokalasi on vanhanajan kuivattua, on sille tietysti oma prosessinsa, joka onkin tyystin erilainen, mutta saaneeko sellaista enää mistään?

        Kumpi sitten parempi? Makuasia - ja lieneekö niillä suurta eroa.


      • ja kiitos -
        crudo kirjoitti:

        Eivätköhän ne ole kummatkin valmista kalaa - pussissa ja irtona? Olen vain huuhtonut kalan pikaisesti - en sen kummemmin liottanut enkä edes huuhdellut juoksevalla vedellä - kastamalla sen kylmään veteen, jotta mahdollinen pöly, nilja yms. lähtee pois. Jos kalaa käsittelee liikaa ennen valmistusta se "kärsii" hauraana siitä ja hajoaa enemmän uunissa.

        Jos irtokalasi on vanhanajan kuivattua, on sille tietysti oma prosessinsa, joka onkin tyystin erilainen, mutta saaneeko sellaista enää mistään?

        Kumpi sitten parempi? Makuasia - ja lieneekö niillä suurta eroa.

        - asiantuntevista vastauksista.
        Kerran liotin pussilipeäkalaa yön yli ainakin 9-10 tuntia ja siitä tuli parasta tähän asti.


      • kalanystävä
        ja kiitos - kirjoitti:

        - asiantuntevista vastauksista.
        Kerran liotin pussilipeäkalaa yön yli ainakin 9-10 tuntia ja siitä tuli parasta tähän asti.

        Lipeäkalan kypsennys onnistuu mikrossa,hiukan suolaa ja kala vuokaan kypsennysaika 10 min ja käännä ja toiset 10-15 min täydellä teholla ja ilman pussia, tarkista kypsyys.Näin tehty monena vuonna onnistuen joka kerta.


    • Lipeäkala

      Testaan tänään lipeäkalan kypsennystä höyrykattilassa,teräs sellainen. Kala menee liian pehmeäksi keitettäessä .Uuni on parempi vaihtoehto mutta nyt testaan höyrytystä,palaan tulokseen myöhemmin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe