Valkokastike! APUA!!

ei ikinä onnistu

Miksi valkokastike jää aina mulla klönttiseksi?
Oon tehny yleensä sen siten että vähän aikaa paistan vehnäjauhoja ja rasvaa pannulla sitten lisään maitoa! Ikinä ei onnistu. Kunnon voilla tuli vähän parempaa, mutta aina jää jauhoklönttejä! Oon kokeillu sitenki, että lisään jauhot jälkikäteen mutta ei. Jauhon määrästäkään ei ole kyse kun olen miljoonaa eri määrää kokeillu.

Nyt ei kannata antaa vinkiksi mitään Maizena hommia, koska asun Englannissa ja täällä en sellaisia suurustesysteemejä ole nähnyt, tai en ainakaan tiedä mistä hakea.

Kiitos Miljoonasti jos joku kehtaa auttaa!

19

5184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yamma

      Ainakin itse olen huomannut seuraavat asiat avuksi:

      -Tee kastike kattilassa tai kasarissa. Lämpötila ei nouse niin suureksi ja on helpompi sekoittaa.

      -Todellakin sekoita vispilällä kun lisäät maidon. Tämä hetki on tärkeä.

      -Pistä hieman enemmän rasvaa suhteessa jauhoihin. Liukenee helpommin nesteeseen. Sekoita rasva ja jauhot hyvin keskenään ennen maidon lissämistä...

    • Makke

      En ole ihan varma onnistuuko näin, mutta jos olet jo kokeillut kymmeniä kertoja, niin kokeile tätäkin:

      Laita rasva ja vehnäjauhot kattilaan ja lämmitä niitä tarpeeksi pitkään. Seoksesta pitäisi tulla "kiiltävää", ennen kuin lisäät maidon. Eli kikka olisi siinä, että lämmittää rasvaa ja jauhoja tarpeeksi pitkään.

    • Joopajoo

      yrittpä lisätä _kylmään_ nesteeseen ja sitten sekottaa ja senjälkee uudelleen lämmittää. Eiköhän alaonistaamaan.

      • vielä yksi tapa

        Minä teen näin:
        a) kuumennan voita pannulla, annan hieman ruskistuakin
        b) jauhot sekoitan kylmään maitoon(jauhot kuppiin ja sitten hitaasti lirutellen ja samalla sekoittaen maitoa sekaan)
        c) maito-jauhoseos rasvaan koko ajan sekoittaen

        Onnistuu hyvin !

        Ja vielä yksi vinkki - tosin ärsyttävä, jos kastike jää kokkareiseksi, ota tehosekoitin, kyllä siliää.


      • vielä yksi tapa kirjoitti:

        Minä teen näin:
        a) kuumennan voita pannulla, annan hieman ruskistuakin
        b) jauhot sekoitan kylmään maitoon(jauhot kuppiin ja sitten hitaasti lirutellen ja samalla sekoittaen maitoa sekaan)
        c) maito-jauhoseos rasvaan koko ajan sekoittaen

        Onnistuu hyvin !

        Ja vielä yksi vinkki - tosin ärsyttävä, jos kastike jää kokkareiseksi, ota tehosekoitin, kyllä siliää.

        Älä missään nimessä ruskista voita, jos olet tekemässä valkokastiketta. Tosinaankin rasvaa pitää olla enemmän kuin jauhoja ja sekoitat nopeasti muovisella pallovispilällä (jos käytät teflon kattilaa tai vastaavaa) sitten lisäät maidon kylmänä. Suolaa laita vasta, kun kastike on hautunut kypsäksi.


    • Keittiömestari

      En usko että englantilaiset jauhot niin paljon eroaa kotimaisista, jonkin verran kyllä. Laittoivathan jo kaksi lihavaa ladya monta kertaa maitokastiketta jossa oli voita ja jauhoja suuruksena. Koitappa siis näin: Laita 100 grammaa voita kattilaan ja siihen 3-4 rkl jauhoja ÄLÄ PAISTA vaan sekoita jauhot rasvaan niin että suurus on löysähköä ei kuivaa. Lisää kokomaito noin 8 desiä vähitellen, sekoittaen koko ajan pallovatkaimella. Anna hautua noin 10 minuuttia ja tarkkaile samalla tarviiko lisätä maitoa. Mausta suolalla ja valkopippurilla jos aiot tarjota normaalia bechamel kastiketta, muunnella voit makusi mukaan. Valitse paksupohjainen teräskattila ja pallovatkain sekä malttia. Jos se vielä sinulta jostain syystä kokkaroituu niin ensin sauvavatkainta ja sitten siivilän läpi.

    • seppo

      ..ja ostaa sellainen kattila,missä on vesikattila
      toinen kattila päällä,missä maito keitetään........
      ei tuu nyt virallinen nimi mieleen.
      tulee muuten hyvät puurot ja vellit maidosta.
      eikä tartte hämmennellä koko ajan.
      ja vielä:meillä päin tehdään valkokastike perunajauhoihin,minusta se on paljon parempaa.

    • Minni

      Kun olet kiehauttanut jauhot pannulla. Laita rasvajauhoseos kasariin. Kun alat lisäämään maitoa sekoita kokoajan pienellä vispilällä. Alä laita ihan kerralla koko maitoannosta, vaan vähitellen. Jauhorasvasuurus sekoittuu paremmin pieneen nestemäärään. Toinen keino on että kiehautat maidon yksinään ja lisäät venhäjauhosuuruksen jonka olet sekoittanut kylmään pieneen nestemäärään. Sitten kypsennät kastiketta jonkin aikaa ja maustat sitten. Tulee rasvaton vaihtoehto.

    • sisko

      Jos laitat nesteen liian kuumalle pannulle niin tulee helposti kokkareita.
      Nykyisin sekoitan jauhot aina maitoon sekoitan hyvin Tupperwaren sekoittajassa, voi myös sekoittaa mukissa lusikalla. Sitten liruttelen suuruksen kuumennetun nesteen joukkoon, ja sekoitan kokoajan kunnes kastike saostuu, jos vähänkin vispilä pysähtyy jauhot laskevat pohjaan ja peli on menetetty.
      Onnea kokeiluun.

    • linda

      valkokastike onnistuu
      1.JOS rasvaa on tarpeeksi jauhoihin verrattuna.
      2.kattila on otettava POIS LIEDELTÄ kun lisäät maidon
      3.Sekoita HYVIN vaikka puuhaarukalla pitkin ja poikin,edes ja takaisin
      4.ÄLÄKÄ turmele kastiketta LIIAN KUUMALLA liedellä

      tässä vielä ihan perusohje:
      3 rkl voita tai marg
      3 rkl jauhoja
      4-5 dl maitoa
      1/2 tl suolaa
      1 maustemitta pippuria

      ja tätähän voit muunnella monella eri tavalla, esim.juusto-,yrtti-,kinkku-,muna-,pinaatti yms.

      bon apetit!

    • amatörköksa

      Luin kaikki viestit läpi ja jäin hämmästelemään rasvamääriä. Olen tehnyt valkokastiketta ilman rasvaakin, meillä juoksevaa margariinia nykyään, mutta useimmiten lisään lorauksen margariinia vain maun vuoksi.
      Lisään paksupohjaiseen kattilaan nesteen ja jauhot. 1 dl kermaa tai maitoa, 2 dl vettä, 2 rl karkeita (ideal) vehnäjauhoja ja melko usein jokin liemikuutio mausteeksi, tarvittaessa vähän pippuria ja suolaa.
      Varsinkin kerman kanssa jätän rasvan pois.
      Ja sitten vasta panen levyn päälle. Ja hämmennän koko ajan siihen saakka että kastike kiehuu kunnolla.

      Ei paakkunnu, jos vain muistan hämmentää kunnolla. Ehkäpä salaisuus piilee Ideal-kastikejauhoissa.

    • Titta

      Olen tehnyt vuosikymmeniä valkokastiketta ohjeella: sulatan rasvan paksupohjaisessa kattilassa (tai teflon-kattilassa) johon sekoitan jauhot, ei ruskisteta kun tehdään valkokastiketta. Rasva/jauhoseos on kiiltävää notkeata massaa, ei paksua puuroa, mutta ei velliäkään. Joukkoon lisätään maito vähän kerrallaan hyvin sekoittaen, suurus ei saa kiehua hullun lailla, itse siirrän kattilan välillä syrjään. Lisäillään maitoa, kunnes kastike on sopivan sakeata. Ei ole väljä onko maito jääkapista otettua, huoneen lämpöistä, vai lämmitetty, aina on onnistunut.

      Ainemääriä on vaikea sanoa, kun teen näppituntumalla, mutta ihmettelen kyllä teidän runsasta rasvan käyttöänne. Vaikka tekisin litran soosin en ole ikinä käyttänyt sataa grammaa rasvaa!

      Jos muuten ei saa onnistumaan, niin kannattaa lämmittää ensin suurin osa tarvittavasta maitomäärästä ja lisätä jauhot niin, että sekoittaa ne hyvin ravistellen kannellisessa kipossa pienen maitomäärän kanssa niin, että ovat hyvin sekaisin. Seos lisätään ohuena nauhana kuumennetun maidon joukkoon hyvin vispaten. Seoksen voi vielä varmuuden vuoksi kaataa siivilän läpi, niin ei varmasti tule kokkareita.
      Kastikkeeseen voi lisätä muutama kylmän voinokareen jauhosuuruksen jälkeen.

      Kastiketta sekoitellaan välillä, esim. puulastalla, jotta jauhot eivät laskeudu pohjalle ja ota kiinni kattilan pohjaan.

      Jo on ihme jollei ala onnistumaan :)

      • tuisku

        Mä teen kans kuten Titta ja aina onnistunut.Mulla tämmöinen ohje.
        Maitokastike
        4 annosta
        2 rkl voita/margariinia
        1/2dl vehnäjauhoja
        5dl maitoa
        1/2tl suolaa
        ripaus valkopippuria
        Sulata voi kattilassa.Lisää vehnäjauhot ja sekoita tasaiseksi.Kaada kattilaan maito vähitellen koko ajn sekoittaen.Sekoita niin kaun kunnes kiehahtaa eli kuplii,mausta suolalla ja valkopippurilla.Lämpöä pitää pienentää voin sulatuksen jälkeen yleensä itselläni on 4lämpö kun alan lisäämään maitoa ja vähän ennen kiehumista laitan 3lämmön.Vispilää käytän hämmentämiseen.


    • Titta

      että oletko tehnyt valkokastiketta uudestaan ja minkälaisella menestyksellä.

      • Ei ikinä onnistu....

        Ei vielä ole tullut kokeiltua. Ajattelin Huomenissa kokeilla kuoripottujen kanssa.

        Kerron sitten kuinka meni.

        Kiitos kaikkien Avusta, eiköhän noilla ohjeilla ala onnistua.
        Ja jos ei niin sitten on varmaan vika tekijässä =)


    • Ei ikinä onnistu....

      Tuli paakkuja, kuitenki.
      Vispasin vaan niin pirusti että sain vähemmäksi.

      Niin se on oltava että vika on tekijässä.

      Kokeillaan vielä uusiksi.

      • Titta

        Sellaista se kokkailu on.

        Kannattaa varmaan ottaa sitten jo sauvasekoitin käyttöön kastikkeen viimeistelyssä,jos sellainen on. Muussa tapauksssa paseeraa se siivilän läpi, niin jo on ihme jolleivat paakut saa kyytiä :)

        Hyvä konsti on myös se minkä tuolla ylempänä neuvoin, että sekoitetaan jauhot erikseen maitotilkkaan ja kaadetaan sitten vielä siivilän läpi kuuman maidon joukkoon. Rasva lisätään lopuksi.


      • Anonyymi
        Titta kirjoitti:

        Sellaista se kokkailu on.

        Kannattaa varmaan ottaa sitten jo sauvasekoitin käyttöön kastikkeen viimeistelyssä,jos sellainen on. Muussa tapauksssa paseeraa se siivilän läpi, niin jo on ihme jolleivat paakut saa kyytiä :)

        Hyvä konsti on myös se minkä tuolla ylempänä neuvoin, että sekoitetaan jauhot erikseen maitotilkkaan ja kaadetaan sitten vielä siivilän läpi kuuman maidon joukkoon. Rasva lisätään lopuksi.

        Netistä löytyy hyviä ohjeita ja videoita, etkä voi senjälkeen epäonnistua valkokastikkeen tekemisessä.


    • Anonyymi

      Minkäs takia minun kastike oli löysää kuin maito vaikka tein kuin ohjeessa? En ole sen jälkeen viitsinyt tehdä jos epäonnistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe