Voimalinja kysymys

airfoil

Miksi suurissa voimalinjoissa on usein kolme johdinta pienillä eroittimilla toisistaan irti.
Tarkoitan samaa vaihdetta, miksi kolmea johtoa ei niputetan yhdeksi.

Sen ymmärrän että välillä vaiheisuutta vaihdetaan johtimien välillä, mutta mikä on tarkoitus pitää saman vaihteen johtoja hieman erillään.

20

1897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaiketi

      Uskotellaan että sähkö kulkee helpommin useassa ohuessa johtimessa kuin yhdessä paksussa.

    • Topias

      Nippujohtimien käytön yksi (ja tärkein) tarkoitus on vähentää korona-ilmiön aiheuttamia häviöitä suurjännitteisissä voimansiirtolinjoissa: harvaan nippuun asennetut johtimet muodostavat sähköisesti ikäänkuin yhden suuriläpimittaisen johtimen, jonka ympärillä esiintyy vähemmän koronapurkausta kuin esiintyisi yhden ohuen johtimen ympärillä.

    • vierestä

      Telkkarissa näytettiin paripäivää sitten miten korjausmies konttasi tällaisen parijohdon päällä. Eihän siinä muutoin mitään ihmettä ollut, mutta kun siinä oli puolenmiljoonan jännite päällä. ( asia ohjelma ei mikään toimintaelokuva).

    • apina

      Lähinnä tuli mieleen syy miksi johdot muodostuvat useasta johtimesta: tasavirtajohtimella magneettikenttä ajaa varauksen kuljettajat pintavarauksiksi, jolloin virtaa kulkee eniten johteen pinnaassa.

      Vaihtovirtakaapeleissa lienee eri syy, mutta liittyisikö asia jotenkin siihen, että kolmella piuhalla keskinäisinduktanssi saadaan pienemmäksi, jolloin magneettikentät eivät häiritse eri vaiheita niin paljoa.

      Voin olla väärässäkin, mutta kunhan arvailen...

      • Topias

        Tuo mitä arvelet induktanssista, pitää myös paikkansa: nippujohtimien käyttö suurentaa kapasitanssia ja pienentää induktanssia.

        Nippujohtimia käytetään että linjassa voidaan siirtää suurempia virtoja. Skin effect -ilmiöstä johtuen johtimen virransiirtokyky ei ole suorassa suhteessa poikkileikauspinta-alaan suuremmilla johtimilla. Ilmiön vaikutus on tosin melko vähäinen vahvavirtatekniikassa käytetyllä taajuudella (tavallisimmin 50 tai 60 Hz).

        Enemmän merkitystä on sillä, että nippujohdon reaktanssi on pienempi kuin vastaavan yksittäisjohtimen. Nippujohto myös vähentää suurjännitteillä koronahäviöitä ja erityisesti koronan aiheuttamia radio- ym. häiriöitä.

        Haittapuolena on nippujohtimien suurempi tuulikuorma.

        Aluksi nippujohdoista ajateltiin olevan hyötyä vain hyvin suurilla jännitteillä kuten meillä 400 kV. Nykyisin niiden edut on huomattu myös alemmilla jännitteillä, ja niitä käytetään myös 220 kV ja 110 kV jännitteillä.

        Kuva 1000 kV:n 8-johtimisesta nippujohdosta löytyy Tolppagalleriasta:
        http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3508

        Lisää kuvia nippujohdoista ja niihin liittyvästä tekniikasta täältä:
        http://images.google.fi/images?hl=fi&newwindow=1&safe=off&client=firefox-a&rls=com.ubuntu:fi-FI:unofficial&hs=KzE&q=bundled conductor&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi


      • Topias kirjoitti:

        Tuo mitä arvelet induktanssista, pitää myös paikkansa: nippujohtimien käyttö suurentaa kapasitanssia ja pienentää induktanssia.

        Nippujohtimia käytetään että linjassa voidaan siirtää suurempia virtoja. Skin effect -ilmiöstä johtuen johtimen virransiirtokyky ei ole suorassa suhteessa poikkileikauspinta-alaan suuremmilla johtimilla. Ilmiön vaikutus on tosin melko vähäinen vahvavirtatekniikassa käytetyllä taajuudella (tavallisimmin 50 tai 60 Hz).

        Enemmän merkitystä on sillä, että nippujohdon reaktanssi on pienempi kuin vastaavan yksittäisjohtimen. Nippujohto myös vähentää suurjännitteillä koronahäviöitä ja erityisesti koronan aiheuttamia radio- ym. häiriöitä.

        Haittapuolena on nippujohtimien suurempi tuulikuorma.

        Aluksi nippujohdoista ajateltiin olevan hyötyä vain hyvin suurilla jännitteillä kuten meillä 400 kV. Nykyisin niiden edut on huomattu myös alemmilla jännitteillä, ja niitä käytetään myös 220 kV ja 110 kV jännitteillä.

        Kuva 1000 kV:n 8-johtimisesta nippujohdosta löytyy Tolppagalleriasta:
        http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3508

        Lisää kuvia nippujohdoista ja niihin liittyvästä tekniikasta täältä:
        http://images.google.fi/images?hl=fi&newwindow=1&safe=off&client=firefox-a&rls=com.ubuntu:fi-FI:unofficial&hs=KzE&q=bundled conductor&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

        Valaisi asiaa aika paljon.. en nimittäin nähnyt kuin haittoja, nykyisessä systeemissä,, Mutta alkoihan siellä hyötyjäkin löytyä :)))

        Aikamoinen hässäkä tuo jossa on kymmenen johdinta :))

        Hyvää Uutta Vuotta :)))


    • Mr Tesla?

      Saman vaiheen johtojen välillä on niiden sähkövirran aiheuttamista magneettikentistä johtuva "työntövoima" joka lienee suuruudeltaan kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.

      Johtoja ei kannattane yrittää puristaa toisiinsa kiinni, vaan jätetään niiden väliin sen verran ilmaa että suunnilleen sama etäisyys on pidettävissä koko matkalla suht vähäisellä tuennalla?

      • Topias

        Totta tämäkin.

        Käytännössä tuolla voimalla ei ole suurta merkitystä noissa nippujohdoissa sen enempää kuin yksijohtimisissa johdoissakaan.

        Sitävastoin tuo voima (e.m.f) on kyllä otettava huomioon reaktoreiden sijoittelussa; jos reaktorit joudutaan esimerkiksi tilan säästämiseksi asentamaan päällekkäin, on huolehdittava siitä että emf ei oikosulkuvirrallakaan kasva niin suureksi, että se rikkoo koko asennelman.

        Kuvia reaktoreista niille, joita sähkö huvittaa:

        http://www.nokiancapacitors.com/reactors.htm
        - erilaisia Nokian-merkkisiä reaktoreita

        http://emadrlc.blogspot.com/2008/05/reactors.html
        - mm. halkileikkauskuvia reaktoreista


      • fet1
        Topias kirjoitti:

        Totta tämäkin.

        Käytännössä tuolla voimalla ei ole suurta merkitystä noissa nippujohdoissa sen enempää kuin yksijohtimisissa johdoissakaan.

        Sitävastoin tuo voima (e.m.f) on kyllä otettava huomioon reaktoreiden sijoittelussa; jos reaktorit joudutaan esimerkiksi tilan säästämiseksi asentamaan päällekkäin, on huolehdittava siitä että emf ei oikosulkuvirrallakaan kasva niin suureksi, että se rikkoo koko asennelman.

        Kuvia reaktoreista niille, joita sähkö huvittaa:

        http://www.nokiancapacitors.com/reactors.htm
        - erilaisia Nokian-merkkisiä reaktoreita

        http://emadrlc.blogspot.com/2008/05/reactors.html
        - mm. halkileikkauskuvia reaktoreista

        On tosiaan aivan finettiä, että tällaiset tekosyiksi heitetyt typeryydet romuuntuvat yksi toisensa perään.

        Kolmijohdin jäähdyttää oleellisesti paremmin kuin nippu. Matemaattisesti tuplasti. Varottelee ennen totaali katkeamistaan puun lailla. Niin ja on tosiaan helppoa mitoittaa kaapelinippuja samoilla bulggilangoilla.1 2 3 jne. Nää jää ja muut selitykset tippuu kun repo ruonaan!) Yllättyikö muuten KUKAAN OIKESTI?))
        ___________________________


    • fet1

      Aina mua jaksaa ihmetyttää miksei ydintusinainsinööreiltä edes VAHINGOSSA lipsahda totuutta. Täytyy siis osaavampana opastaa:

      A/ Kun paksu johdin pannaan kolmeen osan saavutetaan tietysti moninkertainen jäähdytyspinta-ala!

      B/ Kun voidaan käyttää eri määriä johtimia on tällaisen tusinabulkkituotteen yksittäistandardisoiminen tietysti selkeästi halvempaa tehdä tykötarpeistoineen kuin useita eri poikkipinta-aloja.

      C/Kun tuollaisesta nipusta katkee yksittäinen johdin se ei ole heti totaalikatastrofi joka romahduttaa kaapelilinjaa kilometeittäin kerrallaan alas.

      Toki myös muita mainittuja korona/ skinvirtaefektejäkin on, en kiistä. Muttei ne ole kyllä pääsyynä!

      • sitä paitsi siis

        ja ilman sitä paitsiakin, siinöhön kulkeepi paljun jouhevammin se ytinsäteily, ku kö se tulleepi KOLMEA, siis aivan oikein KOLMEA eri säteilyjakokanavaa pitkin! Ja sillohan se siis tappaa niitä lokkejakin nauruun KOLME kertaa KOLME enempi, ku mitä jos se siis olisiki vain ja ainoastaan yksinkertainen tomppeli eiku siis ytinjakelupiuha! Ja siis ne lokit mitkä eloompi jääpi lentävätpi selällään mereen kalojen tykö! Aivan olen myös YYBERI biologiassa ja siis voin tehdä teitille myös ne biorytmit, tarvittaessa sekä myös obduktiot!!!


      • A.Tuskin johdot kuumenee, kun niissä ei kuurakaan häviä, joten eivät ole ilmaa lämpimämpiä. Pieni lämpeneminen päin vastoin auttaisi lumikuormajutuissa ja jäämyrskyissä

        B. Ei johtimia tai määrä kasva, sitooko nippuu tai laittaako eroittajille hieman erilleen. Ihan sama määrä on johtoa, ja lisäksi eroittimet on valmistettava erikseen..

        C. johto olisi lujempi kontinä. kuin nykyinen järjestelmä.

        Joten ei nuo ole syitä. Juuri siksi ihmettelin missä on se hyöty mitä tavoitellaan eroittimilla.

        Mutta siellä oli yksi vastaaja. jolla oli hyvä käsitys asiasta. Kiiros valaisi asiaa paljon.

        Huomasitko fet1 ajankohtaisen kakkosen.. olipas siellä sinulle mannaa, slurps.. Pikkuisen ihmettelivät hitsauksia, ja ohjeistuksia voimala työmaalla. Tulee varmaan uusintana.. oli ilmeisesti pätkiä kuluneelta vuodelta.


      • fet1
        airfoil kirjoitti:

        A.Tuskin johdot kuumenee, kun niissä ei kuurakaan häviä, joten eivät ole ilmaa lämpimämpiä. Pieni lämpeneminen päin vastoin auttaisi lumikuormajutuissa ja jäämyrskyissä

        B. Ei johtimia tai määrä kasva, sitooko nippuu tai laittaako eroittajille hieman erilleen. Ihan sama määrä on johtoa, ja lisäksi eroittimet on valmistettava erikseen..

        C. johto olisi lujempi kontinä. kuin nykyinen järjestelmä.

        Joten ei nuo ole syitä. Juuri siksi ihmettelin missä on se hyöty mitä tavoitellaan eroittimilla.

        Mutta siellä oli yksi vastaaja. jolla oli hyvä käsitys asiasta. Kiiros valaisi asiaa paljon.

        Huomasitko fet1 ajankohtaisen kakkosen.. olipas siellä sinulle mannaa, slurps.. Pikkuisen ihmettelivät hitsauksia, ja ohjeistuksia voimala työmaalla. Tulee varmaan uusintana.. oli ilmeisesti pätkiä kuluneelta vuodelta.

        A.Tuskin johdot kuumenee, kun niissä ei kuurakaan häviä, joten eivät ole ilmaa lämpimämpiä. Pieni lämpeneminen päin vastoin auttaisi lumikuormajutuissa ja jäämyrskyissä

        *JOKAINEN sähkökaapeli pyritään mitoittamaan niin ohkaiseksi kuin vain suinkin mahdollista. Nykyään jopa autojen kaltaiset metriluokan piuhat kustomoidaan nykyään grammalleen. Tuollaisissa satojen kilometrien linjakaapeleissa voidaan säästää uskomattoman suuria summia ja tonnimääriä kallista kaapelia mitoittamalla se kuten sähköalalla aina "minimiohuuteensa juuri sietorajaansa."

        B. Ei johtimia tai määrä kasva, sitooko nippuu tai laittaako eroittajille hieman erilleen. Ihan sama määrä on johtoa, ja lisäksi eroittimet on valmistettava erikseen..

        *Kun kaapelinippu pannaan kolmiorakenteeseen siitä venytettäessä katkeaa tietysti kaaren uloin ääritilanteissa. Näin piha ei rojahda kilometrien matkaa vaan jää kahden kaapelinsa varaan muuten ehjäksi.

        C. johto olisi lujempi kontinä. kuin nykyinen järjestelmä.

        *Myös tämä väärin. Itse asiassa järeimmissä mm. maakaapeleissa kannattaa erotella AINA kolme vaihetta erilleen metrien päähän toisistaan, Koska näin moninkertaistetaan jäähdytyspinnat muuten liian paksun ja huonommin jäähtyvään kolmoiskaapeliin nähden. Ota laskin käteen ja vertaa kuinka selkeä etu saavutetaan ulospäin lämpöä tuovassa pinta-alassa. Ilmeisesti et tajua. Ajattele vaikka neljä palikkaa nipussa. Jos palikan sivun pinta-ala on vaikka neliödesimetri. Teet neliön jää jäähdyttävää ulkopintaa tällaisessa kaapelissa suoraan ulos 8dm2. Kuten toivottavasti ymmärrät. Jos taas sijoitamme jokaisen palikan metrin päähän toisistaan on jäähdytyspinta-ala ulos viileään silloin 4* 4dm2= 16dm2! Huomaatko mikä tupletin huikea ero TÄSMÄLLEEN samalla metallimäärällä!). . Juu eli et vaan tusinaydinklingonina halua oivaltaa maailman reaaleja. Mikä on ydinalalla tyyppivika teissä AINA!(

        Huomasitko fet1 ajankohtaisen kakkosen.. olipas siellä sinulle mannaa, slurps.. Pikkuisen ihmettelivät hitsauksia, ja ohjeistuksia voimala työmaalla. Tulee varmaan uusintana.. oli ilmeisesti pätkiä kuluneelta vuodelta.

        *Oli vuosiyhteenveto ja ydinterrorin peruskauraa tuttua piittaamattomuutta mulle.


      • sun tiatos
        airfoil kirjoitti:

        A.Tuskin johdot kuumenee, kun niissä ei kuurakaan häviä, joten eivät ole ilmaa lämpimämpiä. Pieni lämpeneminen päin vastoin auttaisi lumikuormajutuissa ja jäämyrskyissä

        B. Ei johtimia tai määrä kasva, sitooko nippuu tai laittaako eroittajille hieman erilleen. Ihan sama määrä on johtoa, ja lisäksi eroittimet on valmistettava erikseen..

        C. johto olisi lujempi kontinä. kuin nykyinen järjestelmä.

        Joten ei nuo ole syitä. Juuri siksi ihmettelin missä on se hyöty mitä tavoitellaan eroittimilla.

        Mutta siellä oli yksi vastaaja. jolla oli hyvä käsitys asiasta. Kiiros valaisi asiaa paljon.

        Huomasitko fet1 ajankohtaisen kakkosen.. olipas siellä sinulle mannaa, slurps.. Pikkuisen ihmettelivät hitsauksia, ja ohjeistuksia voimala työmaalla. Tulee varmaan uusintana.. oli ilmeisesti pätkiä kuluneelta vuodelta.

        Kyllä ne johdot kuumenne ja aivan varmasti. Kai sä sen tajuut että jännitekin on niin suuri jotta häviöt (ihan kupari = teho = lämpö) ei näy merkittävästi

        Tapsa


      • Topias
        airfoil kirjoitti:

        A.Tuskin johdot kuumenee, kun niissä ei kuurakaan häviä, joten eivät ole ilmaa lämpimämpiä. Pieni lämpeneminen päin vastoin auttaisi lumikuormajutuissa ja jäämyrskyissä

        B. Ei johtimia tai määrä kasva, sitooko nippuu tai laittaako eroittajille hieman erilleen. Ihan sama määrä on johtoa, ja lisäksi eroittimet on valmistettava erikseen..

        C. johto olisi lujempi kontinä. kuin nykyinen järjestelmä.

        Joten ei nuo ole syitä. Juuri siksi ihmettelin missä on se hyöty mitä tavoitellaan eroittimilla.

        Mutta siellä oli yksi vastaaja. jolla oli hyvä käsitys asiasta. Kiiros valaisi asiaa paljon.

        Huomasitko fet1 ajankohtaisen kakkosen.. olipas siellä sinulle mannaa, slurps.. Pikkuisen ihmettelivät hitsauksia, ja ohjeistuksia voimala työmaalla. Tulee varmaan uusintana.. oli ilmeisesti pätkiä kuluneelta vuodelta.

        Lumikuormaa keskijännitejohdoissa:
        http://www.geocities.com/wg_12/images/ice.jpg

        Kuva otettu Espanjassa.

        Onnellista Uutta Vuotta!


      • fet1 kirjoitti:

        A.Tuskin johdot kuumenee, kun niissä ei kuurakaan häviä, joten eivät ole ilmaa lämpimämpiä. Pieni lämpeneminen päin vastoin auttaisi lumikuormajutuissa ja jäämyrskyissä

        *JOKAINEN sähkökaapeli pyritään mitoittamaan niin ohkaiseksi kuin vain suinkin mahdollista. Nykyään jopa autojen kaltaiset metriluokan piuhat kustomoidaan nykyään grammalleen. Tuollaisissa satojen kilometrien linjakaapeleissa voidaan säästää uskomattoman suuria summia ja tonnimääriä kallista kaapelia mitoittamalla se kuten sähköalalla aina "minimiohuuteensa juuri sietorajaansa."

        B. Ei johtimia tai määrä kasva, sitooko nippuu tai laittaako eroittajille hieman erilleen. Ihan sama määrä on johtoa, ja lisäksi eroittimet on valmistettava erikseen..

        *Kun kaapelinippu pannaan kolmiorakenteeseen siitä venytettäessä katkeaa tietysti kaaren uloin ääritilanteissa. Näin piha ei rojahda kilometrien matkaa vaan jää kahden kaapelinsa varaan muuten ehjäksi.

        C. johto olisi lujempi kontinä. kuin nykyinen järjestelmä.

        *Myös tämä väärin. Itse asiassa järeimmissä mm. maakaapeleissa kannattaa erotella AINA kolme vaihetta erilleen metrien päähän toisistaan, Koska näin moninkertaistetaan jäähdytyspinnat muuten liian paksun ja huonommin jäähtyvään kolmoiskaapeliin nähden. Ota laskin käteen ja vertaa kuinka selkeä etu saavutetaan ulospäin lämpöä tuovassa pinta-alassa. Ilmeisesti et tajua. Ajattele vaikka neljä palikkaa nipussa. Jos palikan sivun pinta-ala on vaikka neliödesimetri. Teet neliön jää jäähdyttävää ulkopintaa tällaisessa kaapelissa suoraan ulos 8dm2. Kuten toivottavasti ymmärrät. Jos taas sijoitamme jokaisen palikan metrin päähän toisistaan on jäähdytyspinta-ala ulos viileään silloin 4* 4dm2= 16dm2! Huomaatko mikä tupletin huikea ero TÄSMÄLLEEN samalla metallimäärällä!). . Juu eli et vaan tusinaydinklingonina halua oivaltaa maailman reaaleja. Mikä on ydinalalla tyyppivika teissä AINA!(

        Huomasitko fet1 ajankohtaisen kakkosen.. olipas siellä sinulle mannaa, slurps.. Pikkuisen ihmettelivät hitsauksia, ja ohjeistuksia voimala työmaalla. Tulee varmaan uusintana.. oli ilmeisesti pätkiä kuluneelta vuodelta.

        *Oli vuosiyhteenveto ja ydinterrorin peruskauraa tuttua piittaamattomuutta mulle.

        A. en tiedä yhtään johtao joka olisi kuumuuden taki pudonnut, tai tuollai eroteltuna ei olisi kuumuus pudottanut. Mutta tänäkin vuonna tippui paljon johtoja, kun olivat liian kylmiä.. Siis nippuun.
        B. Mikä voi särkeä vain yhden "Kuidun", ja useimmiten se "mikä" ei jaksaisikaan särkeä koko nippua, lisäksi yksikin osajohdin katketessään halvauttaa kuitenkin koko järjestelmän. Joten vaurio riski onkuin onkin pienempi, ja korjaamaan lähtiessä korjaa koko johdon.
        Osajohdin vaurioita on tuntuvasti enemmän kuin koko johdin, kestäähän nippujohto kolmekertaa enemmän ulkopuolista kuormaa. Siis nippu tässäkin mallissa.

        C. Lujuus jos tuo olisi lujempi ja varmempi versio, niin köysiradoissa hisseissä ym. käytettäisiin tuota tekniikkaa.. mutta siellä on vain nippuja. Siis nippu tässäkin tapauksessa.

        Mutta tuomasko se oli, joka totesi muiden syiden oleva haittoja suurempia, joten erillisjohdot:)))

        Taitaa alkaa Kiina ilmiö siis sinne :))) joskun penskana katsoin sen.


      • fet1
        airfoil kirjoitti:

        A. en tiedä yhtään johtao joka olisi kuumuuden taki pudonnut, tai tuollai eroteltuna ei olisi kuumuus pudottanut. Mutta tänäkin vuonna tippui paljon johtoja, kun olivat liian kylmiä.. Siis nippuun.
        B. Mikä voi särkeä vain yhden "Kuidun", ja useimmiten se "mikä" ei jaksaisikaan särkeä koko nippua, lisäksi yksikin osajohdin katketessään halvauttaa kuitenkin koko järjestelmän. Joten vaurio riski onkuin onkin pienempi, ja korjaamaan lähtiessä korjaa koko johdon.
        Osajohdin vaurioita on tuntuvasti enemmän kuin koko johdin, kestäähän nippujohto kolmekertaa enemmän ulkopuolista kuormaa. Siis nippu tässäkin mallissa.

        C. Lujuus jos tuo olisi lujempi ja varmempi versio, niin köysiradoissa hisseissä ym. käytettäisiin tuota tekniikkaa.. mutta siellä on vain nippuja. Siis nippu tässäkin tapauksessa.

        Mutta tuomasko se oli, joka totesi muiden syiden oleva haittoja suurempia, joten erillisjohdot:)))

        Taitaa alkaa Kiina ilmiö siis sinne :))) joskun penskana katsoin sen.

        A/ Tiesikö tyhmä muuten, että tuollainen peruskuormitettu sähköjohto on niin kuuma, että vesi pinnalta sihahtaa? Tuollainen sähkökoje, esim. sähkömoottorit, muuntajat yms. meidän voimalassa on tyypillisesti niin kuumia, että sylki kiehahtaa hehkupinnalta. Ja tämä ON koko sähkökaapelin perusmitoitusnormaali! (Toki koska sähkön tarve on valaistuskuormatarpeen about 50% ajasta eikä säätökyvytöntä piripintasähköä ydinvoimalasta tarvita IKINÄ sähköä on harvemmin 100% kuormassa. Vaan joku 60-80% maksimista on yleistaso.

        B/3-nipusta tietysti katkee miltei aina vain se heikoin varoittaen muutosvanhenemista yms. Jos tuollaisesta satojen kilometrien suoran tolppien linjasta katkeaisi koko kaapelointi kerrallaan rojahtaisi heittämällä kymmenkunta lähintä tolppaa nurin pelkjästä iskushokista. Ja kaapelia putoaisi pahimmillaan maahan kilometrien pituudelta jännitysten kadotessa! Nyt vaan yksittäinen lanka rupsahtaa. Ja sen korjaus vie murto-osia kuin sun hullutuksillas.

        C/Lienet katsonut ohjelmaa mm. Kiinan Honkongin ylipitkästä köysiradasta kertovan JIM suururakka saitin. Montako kaapelia muuten oli? Oliko hei yksi?) EI, koska olisi susityhmää. Todellisuudessa kaapeleita oli jopa enemmän kuin kolme. Eli tupla, tuplat 4!) Itse asiassa sanottiin että yksittäislanka niissäKIN on lailla kokemusperäisesti nykyään KIELLETTY!

        PS. Oppiiko seinätyhmä tusinaydininssi? . .


      • fet1
        sun tiatos kirjoitti:

        Kyllä ne johdot kuumenne ja aivan varmasti. Kai sä sen tajuut että jännitekin on niin suuri jotta häviöt (ihan kupari = teho = lämpö) ei näy merkittävästi

        Tapsa

        Olen kanssa tässä ihmetellyt mikä näitä tusinainsuja viirottaa. Ei liene kovin vaikeaa tajuta, että tuollainen peruskuormajohdin on mitoitettu niin timmiin, että siihen osuvat jäät, kuin vesitipat ei pelkästään sula, vaan suorastaan kiehuen sihahtaa.

        Mitä tulee tään kylmäkaapeli-peelon Espanjan kuvaansa. Niin totuus on se, että kun linja katkeaa vaikka kovaan tuuleen ja ei ENÄÄ sen jälkeen ole punahehkuinen niin TIETYSTI kylmään johtimeen lumet tartuu sen jälkeen tuhoisasti.


      • fet1 kirjoitti:

        A/ Tiesikö tyhmä muuten, että tuollainen peruskuormitettu sähköjohto on niin kuuma, että vesi pinnalta sihahtaa? Tuollainen sähkökoje, esim. sähkömoottorit, muuntajat yms. meidän voimalassa on tyypillisesti niin kuumia, että sylki kiehahtaa hehkupinnalta. Ja tämä ON koko sähkökaapelin perusmitoitusnormaali! (Toki koska sähkön tarve on valaistuskuormatarpeen about 50% ajasta eikä säätökyvytöntä piripintasähköä ydinvoimalasta tarvita IKINÄ sähköä on harvemmin 100% kuormassa. Vaan joku 60-80% maksimista on yleistaso.

        B/3-nipusta tietysti katkee miltei aina vain se heikoin varoittaen muutosvanhenemista yms. Jos tuollaisesta satojen kilometrien suoran tolppien linjasta katkeaisi koko kaapelointi kerrallaan rojahtaisi heittämällä kymmenkunta lähintä tolppaa nurin pelkjästä iskushokista. Ja kaapelia putoaisi pahimmillaan maahan kilometrien pituudelta jännitysten kadotessa! Nyt vaan yksittäinen lanka rupsahtaa. Ja sen korjaus vie murto-osia kuin sun hullutuksillas.

        C/Lienet katsonut ohjelmaa mm. Kiinan Honkongin ylipitkästä köysiradasta kertovan JIM suururakka saitin. Montako kaapelia muuten oli? Oliko hei yksi?) EI, koska olisi susityhmää. Todellisuudessa kaapeleita oli jopa enemmän kuin kolme. Eli tupla, tuplat 4!) Itse asiassa sanottiin että yksittäislanka niissäKIN on lailla kokemusperäisesti nykyään KIELLETTY!

        PS. Oppiiko seinätyhmä tusinaydininssi? . .

        A. Eihän johto ole sähkö koje eikä edes moottori
        Ja ei kai johdot olisi kuurassa , tai alijäähtyneellä vesijateella, jään peitossa, jos olisi hiukankin lämpöä johdoissa. Kumpi tyhmä. vai ei tajuu.. Tiedätkö miksi kuuraa muodostuu. Johto on kylmempi kuin ilma. tai ylikylläisessä kosteudessä johto toimii tiivistymiskeskuksena.

        B. Been sinä muutit jotenkin lujuuteen kun alkuun puhuit johtojen määrästä, joka ei lisäännyt vaikka ne niputetaan yhteen. Mutta kun se koko nippu kestää ja kestää. PIIITKIÄ jaksoja ilman ongelmia. Tolpat on mitoitettu kestämään vaikka kaikki johdot katkaistaisiin yhdeltä tolppaväliltä. Ainoastaan jos esim jään paino luhistaa kokonaisia johtolinjo. PAHUS KUN KUUMENEISI johdot enemmän, mutta kun ei:

        C. Nyt tulee paras kohta.. Toki katsoin.. ontietusti johtoja kuka nyt yhden johdon varassa. Mutta kukin johto on yksi nippu, ei siellä ole eroittimia. Siellä jos missä luulisi olevan hyöryä havaita vanheneminen. Kaikki Johdot ovat vain nippuja.. Koska se on lujempi.

        Nyt tunnen sut et enää kommentoi koko asiaa. Miksi sinä et voisi joskus olla väärässskin.
        Lopetat vain aiheen, kun huomaat toisen olevankin johdonmukaisesti järkevämpi ja kaatavan sinun omat teoriasi, näkemyksesi heikkoudet esiin tuomalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe