Makeeta

verditti

Opettakaa joku minut tekemään kermavaahtoa! Olen katsellut lumoutuneena vaahdon syntyä lukemattomat kerrat naisen tekemänä, mutta mitään en ole oppinut.
Eilen epäonnistuin.
Siis sokerin määrä esim. 2dl kermaa, mahdollisesti muuta? Kuinka kauan vispataan?
Mistä näkee vaahdon olevan valmis?

2

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CrystalCinnamon

Itse teen näin, jos esimerkiks teen täytekakkua varten kermaa.

Jos siis vatkaan vaikka tuon 2 dl kermaa, ni laitan 2 rkl sokeria ja 2 tl vanilliinisokeria. Tuo on mun mieltymykseni, joku toinen voi olla eri mieltä. Ja eipä siihen sit muuta tartte, ellei halua esim. kaneli-kermavaahtoa, tms.

Jos haluaa pysyvämpää vaahtoa, esim. kakun kuorruttamiseen, kantsii sokeri lisätä jo vaahdottamista alottaessa, vaikkakin hyvän vaahdon saaminen kestääkin sit hieman kauemmin.

Jos taas ei tartte olla niin pysyvää, niin sit sokeri lisätään vasta vaahdottamisen loppuvaiheessa. Tätä mieltä minä olen.

Sit vain vatkaamaan. Ja aina kylmää kermaa!

Itse käytän sähkövatkainta, sen kanssa vaan saa olla varovainen ettei vatkaa liikaa, jolloin kermasta tulee voita. Vispataan niin kauan, kunnes vaahto on valkoista, kauniin kuohkeaa vaahtoa. Aikaa on tosi vaikea sanoa. Riippuu sähkövatkaimen vauhdista, jolla vatkaa, samoten kerman laadusta, ym.

Mut sit vaahto on valmista, kun se pysyy vatkaimissa, kun koneen sammuttaa ja nostaa vatkaimia. Ja kun se vaan näyttää hyvältä. Hankala selittää, kun se on itselle niin itsestäänselvyys. :D Sen jälkeen kuitenkin jos vielä vatkaa, niin on vaarana että kermasta tosissaan tulee voita.

Mut, näin minä olen aina onnistunut. :) Toivottavasti oli edes jotain apua!

• verditti

Kiitokset täydellisestä vastauksesta!
        Sokerin määrä oli minulla aivan hurja, 4dl:n kermaa arviolta 3 desiä sokeria. Oikealla vispasin ja vasemmalla kaadoin vapaallakädellä suoraan pussista.
        Lähes kaiken tein väärin, kerma seisoi keittiönpöydällä puoli päivää.
        Pienet vierailijat pettyivät!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2812
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      354
      2586
    3. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      56
      2315
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1733
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1639
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1526
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1289
    Aihe