http://www.google.fi/search?hl=fi&safe=off&q=aloitti tekemään&btnG=Hae&meta=
Onko kaikki oikein :
Aloin soittaa pianoa
aloin soittamaan pianoa
aloitin soittaa pianoa
aloitin soittamaan pianoa -
Mitkä edelläolevista ovat hyvän yleiskielen mukaisia...? Tietysti voi sanoa "aloitin pianonsoiton" - mutta entä verbien kanssa? Näkee asiakielessäkin aloitti tekemään-rakennetta, kuulostaa hölmöltä.
aloitti tekemään vai
3
795
Vastaukset
- Minäpähän
Minä ’alkaisin tehdä’, jos minulta kysyttäisiin.
Tuo otsikon ”alakkonää mua” lienee Oulun murteen tunnetuimpia ilmauksia. Seudulle uudisasukkaaksi muuttaneiden perheiden lapset lienevät olleet useammin kuin kerran ihmeissään, kun ovikelloa tulee soittamaan kantaoululaisen naapuriperheen samanikäinen kersa ja esittää tuon vieraassa korvassa kryptiseltä kuulostavan kysymyksen. Selväkielellä se merkinnee: ”Leikkisitkö kanssani?” (tjsp.)
Alkaa-verbin voi monesti korvata ryhtyä-verbillä, joka ei aiheuta niinkään päänvaivaa. Tuskinpa kukaan ”ryhtyy tehdä” vaan ”ryhtyy tekemään” aivan automaattisesti.
Minulla on vankka mielikuva, ettei suomen kielen maikkani (1960-luvulla) halunnut hyväksyä sanaa ’edesottamus’ vaan vaati sen tilalla käytettäväksi sanaa ’ryhtymys’. Lieneekö kukaan tällä palstalla majaileva moista sanakummajaista koskaan käyttänyt? - Minun kielitajullani
Tämä on yksi niitä juttuja joille on olemassa (käsittääkseni vieläkin voimassa olevat) säännöt, joita kukaan ei puhekielessä noudata (tai no ehkä Matti Klinge).
"Aloin soittamaan pianoa" on väärin ja sai ainakin minun kouluaikoinani (joista tosin on parikymmentä vuotta) välittösti punakynää alleen opettajalta. Ja edelleen se näyttää minustakin pahalta kirjoitetussa tekstissä.
"Aloin soittaa pianoa" on oikein. Mutta todella harvapa niin sanoo. En ole varmaan itsekään koskaan sanonut ystävälleni "Hei, mä aloin lukea sitä kirjaa jonka lainasit" vaan kyllä se siihen "Aloin lukemaan" lipsahtaa.
"aloitin soittaa pianoa" ja "aloitin soittamaan pianoa" ovat minusta myös molemmat väärin. En vaan osaa selittää miksi.”Aloin soittaa pianoa” on tietysti kirjakielen normien mukaista. Tämän varmaan saisi selville hyvinkin monesta lähteestä aika nopeasti…
Rivien välissä sanot, että puhekielen ilmaus olisi ”Aloin soittamaan pianoa". Ainakin niin monessa paikassa väitetään. Kyse on kuitenkin aika teoreettisesta ”puhekielestä”.
Eiköhän yleispuhekielessä sanota ”Mä aloin soittaan pianoo” (tai ”Mä aloin soittaam pianoo”, jos kirjoitetaan ääntämyksenmukaisesti). Vanhat murteet ja muu kielen vaihtelu tietysti vaikuttaa niin, että eri paikoissa ja eri ihmisten suussa ilmaukset ovat vähän toisenlaisia. Mutta jos joku sanoisi normaalissa juttelussa ”Aloin soittamaan pianoa”, olettaisin, että kyseessä on suomea opetellut muunkielinen, joka on oppinut kirjakieltä vaikka ei ihan normin mukaisesti puhukaan.
Onkin vähän hupaisaa seurata keskustelua, jossa alkaa soittamaan -tyyppinen rakenne leimataan puhekielisyydeksi. Siinähän on kyse lähinnä kirjoittajan (tai puheen pitäjän tms.) pyrkimyksestä sovittaa puhekielen rakenne ”alkaa soittaan” kirjakielen sääntöjen mukaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel109732- 58731
- 43626
- 40516
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla196504- 70496
- 22484
- 48466
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai36440Ongelma: oon ihastunut sinuun...
Ja siksi karttelen, ku en haluu rakastuu! Tunteita on siullakin minuu kohtaan ja sinuun ois helppo rakastuu. Miettiny18416