Röötisköloora

!! Innostunut !!

Eli miten se perin teinen perunalaatikko tehdään? (Perunoita viipaloituna, munamaitoa, maustepippureita kokonaisena, lihaa jne...)

21

1901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös noin:

      "perin teinen"?

    • kkkkkkkkkkkkk

      porkkanan voi jättää pois, perunoita tarpeen mukainen määrä:
      http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/30632/liha-perunalaatikko

      http://mirren.vuodatus.net/blog/465608

      tai

      Perinteinen perunalaatikko / kermalla

      250 - 350 g siankylkeä
      2 sipulia viipaleina tai silppuna
      12 kiinteää perunaa viipaleina
      1/2 tl mustapippuria
      2 dl vettä
      2 dl kermaa
      (tai 4 dl kulutusmaitoa)
      2 munaa


      1. Ruskista liha, lisää sipulitsipulit
      2. Laita voideltuun, uuninkestävään vuokaan kerroksittain perunaa, sipulia ja lihaa sekä mausteita.
      3. Alimmaisen ja päällimmäisen kerroksen tulee olla perunaa.
      4. Sekoita vesi, kerma, munat keskenään ja kaada vuokaan.
      5. Kypsennä uunissa 190-200 asteessa noin puolentoista tunnin ajan.

    • Tämä nyt ei ole se perinteinen, mutta kuitenkin yrittämisen arvoinen:

      1 kg perunoita - viipaloituna
      4 punasipulia - viipaloituna
      300 gr emmentalraastetta
      1 munankeltuainen
      2 dl kasvis- tai lihalientä - voi tehdä laimentamalla fondista - maista!
      2-4 timjaminoksaa tai 2 tlk kuivattua timjamia
      rosmariinia ripaus - kuivattua, jollei tuoretta

      Voitele uunivuoka. Sekoita emmentalraaste ja munankeltuainen yhteen.

      Pane vuokaan kerroksittain perunaviipaleita, sipulia, timjaminlehtiä, rosmariinia ja juustoa.

      Jätä päällimmäiseksi perunakerros.

      Lisää neste vuokaan ja paista 180-asteisessa uunissa 30-40 minuuttia kunnes perunat pehmenevät.

      Voit koristella vuoan raaoilla punasipulirenkailla ja tomaattikuutioilla.

      Hyvää juuri uunista tulleena. Tämä on vähän tällainen italialainen - Cucina Povera-muunnos.

    • Mitä?

      Miksi kutsut sitä nimellä "röötiskö"? Mitä kieltä?

    • näin......

      Kuorin perunat ja viipaloin ne.
      Paitan jauhelihan ja maustans en sipulilla ja oman maun mukaan mausteilla.
      Muna maitoa, 1 l maitoa ja 2-4 munaa ja maustetta sekaan.
      1L riittää reilulle 1,5 kg pottuja.

      Uuniin n. 175-200 astetta ja pari tuntia.

      • Tarkastaja näillä

        Saiteilla iskee säälimättömästi kirjoitus ja kielioppivirheisiin. Se on hänen intohimonsa, siispä vapise!


      • Tarkastaja
        Tarkastaja näillä kirjoitti:

        Saiteilla iskee säälimättömästi kirjoitus ja kielioppivirheisiin. Se on hänen intohimonsa, siispä vapise!

        Olipa tosiaan erityisen surkeata kirjoitusta. Kuten myös sinulla.


      • Arvoisa "Tarkastaja"
        Tarkastaja kirjoitti:

        Olipa tosiaan erityisen surkeata kirjoitusta. Kuten myös sinulla.

        On ylivertaisen sujuva ja kaunis suomenkieli hallinnassasi, joten ei moitteen sanaa siitä. Mutta pysy saatanan kaheli pois täältä ja suksi vaikka apukouluusi, siellä voit vittuilla kuinka paljon haluat. Katsos, nämä ovat ruokapalstoja, eivät kielioppi-tai oikeinkirjoitus-kokeita, snaijaat sä?
        Saatko aina orgasmin, kun löydät kirjoitusvirheen?


      • vaan
        Arvoisa "Tarkastaja" kirjoitti:

        On ylivertaisen sujuva ja kaunis suomenkieli hallinnassasi, joten ei moitteen sanaa siitä. Mutta pysy saatanan kaheli pois täältä ja suksi vaikka apukouluusi, siellä voit vittuilla kuinka paljon haluat. Katsos, nämä ovat ruokapalstoja, eivät kielioppi-tai oikeinkirjoitus-kokeita, snaijaat sä?
        Saatko aina orgasmin, kun löydät kirjoitusvirheen?

        purskahdan itkuun.


      • Jos olet oikeasti
        vaan kirjoitti:

        purskahdan itkuun.

        Äidinkielen opettaja. Nimittäin, nythän sitten niität sitä, mitä aikoinasi kylvit, joko oppilaaasi olivat kovapäisiä, tai opetuksesi taso
        on ollut vajavaista ja kehnonlaista, koska niin paljon esiintyy teksteissä korjattavaa näilläkin palstoilla.
        Suomenkielen opettajat "skarpatkaahan", siitä opetuksestahan teille maksetaankin!
        Mene siis nurkkaan häppeemään!


      • Tarkastaja
        Jos olet oikeasti kirjoitti:

        Äidinkielen opettaja. Nimittäin, nythän sitten niität sitä, mitä aikoinasi kylvit, joko oppilaaasi olivat kovapäisiä, tai opetuksesi taso
        on ollut vajavaista ja kehnonlaista, koska niin paljon esiintyy teksteissä korjattavaa näilläkin palstoilla.
        Suomenkielen opettajat "skarpatkaahan", siitä opetuksestahan teille maksetaankin!
        Mene siis nurkkaan häppeemään!

        Todella huono "arvaus", että olen opettaja. Silti viitsit jaaritella monta riviä tuollaisen hatusta vedetyn oletuksen perusteella.

        Muuten: sinunkin tekstissäsi on kummallisia virheitä.


      • Olet siis vain
        Tarkastaja kirjoitti:

        Todella huono "arvaus", että olen opettaja. Silti viitsit jaaritella monta riviä tuollaisen hatusta vedetyn oletuksen perusteella.

        Muuten: sinunkin tekstissäsi on kummallisia virheitä.

        Häiriintynyt tiukkapipoinen jokapaikan "ronkkija", ilmeisen pettynyt virikkeettömään elämääsi.
        Nähtävästi elämäsi ainoa sisältö on puuttua toisten laatimien tekstien analysointiin, niistä virheitä noukkimalla.
        Meitä on moneksi, mutta sinunlaisiasi on tosi harvassa!
        Osoita minulle ne kummalliset virheet, voidakseni ottaa opikseni.
        Mene sen jälkeen WC:n, astu pyttyyn ja vedä narusta.
        Hyvää matkaa!!


      • Tarkastaja
        Olet siis vain kirjoitti:

        Häiriintynyt tiukkapipoinen jokapaikan "ronkkija", ilmeisen pettynyt virikkeettömään elämääsi.
        Nähtävästi elämäsi ainoa sisältö on puuttua toisten laatimien tekstien analysointiin, niistä virheitä noukkimalla.
        Meitä on moneksi, mutta sinunlaisiasi on tosi harvassa!
        Osoita minulle ne kummalliset virheet, voidakseni ottaa opikseni.
        Mene sen jälkeen WC:n, astu pyttyyn ja vedä narusta.
        Hyvää matkaa!!

        Aiemman tekstisi virheet:

        1. On virhe aloittaa viesti jo nimimerkkiosiossa. Kaikkein vähiten teksti voi jatkua kesken lauseen versaalialulla (= "isolla" alkukirjaimella) varsinaisessa viestikentässä.

        2. Ei "oppilaaasi" vaan "oppilaasi" (no tuo on toki pelkkä lipsahdus jonka saat anteeksi).

        3. Käsittämätön rivijako sinulla: välillä täyspitkiä rivejä, yhtäkkiä lyhyitä pätkiä.

        4. Ei "suomenkielen opettajat" vaan "suomen kielen opettajat".

        5. "Skarpatkaahan" on svetisismi. No, voi sanaa silti käyttää.

        6. Kohta "siitä opetuksestahan" ei viittaa mihinkään aiemmin mainittuun objektiin (mistä opetuksesta?).

        7. Sana "häppeemään" on voimakasta murretta, joka ei tyyliltään sovi yhtäkkiä tekstiin, jossa muuten on pyritty käyttämään yleiskieltä.

        Jälkimmäisen viestisi virheet:

        1. Epälooginen konstruktio: "puuttua toisten laatimien tekstien analysointiin" - enhän minä analysointiin "puutu", vaan "analysoin" itse.

        2. Ei "WC:n" vaan "WC:hen".

        3. Asiavirhe: "vedä narusta" - ei vessoissa ole vuosikymmeniin ollut vetonarua WC-altaan huuhtelumekanismin yhteydessä. Mistä minä nyt tähän hätään löytäisin vanhanmallisen vessan...?

        Mutta paransitpa kuin sika juoksuaan toisessa kirjoituksessasi: vain kolme virhettä, kun ensimmäisessä oli seitsemän. Tosin, olihan jälkimmäinen kirjoituskin selvästi lyhyempi.

        Hyvää päivänjatkoa!


      • Vastauksen
        Tarkastaja kirjoitti:

        Aiemman tekstisi virheet:

        1. On virhe aloittaa viesti jo nimimerkkiosiossa. Kaikkein vähiten teksti voi jatkua kesken lauseen versaalialulla (= "isolla" alkukirjaimella) varsinaisessa viestikentässä.

        2. Ei "oppilaaasi" vaan "oppilaasi" (no tuo on toki pelkkä lipsahdus jonka saat anteeksi).

        3. Käsittämätön rivijako sinulla: välillä täyspitkiä rivejä, yhtäkkiä lyhyitä pätkiä.

        4. Ei "suomenkielen opettajat" vaan "suomen kielen opettajat".

        5. "Skarpatkaahan" on svetisismi. No, voi sanaa silti käyttää.

        6. Kohta "siitä opetuksestahan" ei viittaa mihinkään aiemmin mainittuun objektiin (mistä opetuksesta?).

        7. Sana "häppeemään" on voimakasta murretta, joka ei tyyliltään sovi yhtäkkiä tekstiin, jossa muuten on pyritty käyttämään yleiskieltä.

        Jälkimmäisen viestisi virheet:

        1. Epälooginen konstruktio: "puuttua toisten laatimien tekstien analysointiin" - enhän minä analysointiin "puutu", vaan "analysoin" itse.

        2. Ei "WC:n" vaan "WC:hen".

        3. Asiavirhe: "vedä narusta" - ei vessoissa ole vuosikymmeniin ollut vetonarua WC-altaan huuhtelumekanismin yhteydessä. Mistä minä nyt tähän hätään löytäisin vanhanmallisen vessan...?

        Mutta paransitpa kuin sika juoksuaan toisessa kirjoituksessasi: vain kolme virhettä, kun ensimmäisessä oli seitsemän. Tosin, olihan jälkimmäinen kirjoituskin selvästi lyhyempi.

        Hyvää päivänjatkoa!

        Nyt osaan luokitella sinut siihen kastiin jonne kuulut!
        Olin siitä jo hajulla aikaisemminkin, mutta nyt sain varmuuden.
        Onneksi et kuulu tuttavapiiriini, sillä tuolla tyylillä ja asenteella saisit takuuvarmasti turpaasi alta aikayksikön.
        Et nähtävästi ole iältäsikään erityisen vanha, päätellen siitä, että et tunne mainitsemaani WC:lorua. Se oli sanonta joitakin vuosia sitten, kun haluttiin päästä eroon sinuntapaisistasi tyypeistä.
        Sitäpaitsi ei ole kysymys WC altaasta, vaan pöntöstä.
        Miten, muuten oikeasti kuvittelet mahtuvasi huuhtoutumaan kyseisestä pöntöstä, olipa kyseessä
        narusta vedettävä tai nupista painettava malli?
        Osoittaa piposi tiukkuutta pohtia noinkin absurdia yksityiskohtaa.
        Jatkoa päivällesi, mutta hyvästä ei niinkään väliä!


      • Tarkastaja
        Vastauksen kirjoitti:

        Nyt osaan luokitella sinut siihen kastiin jonne kuulut!
        Olin siitä jo hajulla aikaisemminkin, mutta nyt sain varmuuden.
        Onneksi et kuulu tuttavapiiriini, sillä tuolla tyylillä ja asenteella saisit takuuvarmasti turpaasi alta aikayksikön.
        Et nähtävästi ole iältäsikään erityisen vanha, päätellen siitä, että et tunne mainitsemaani WC:lorua. Se oli sanonta joitakin vuosia sitten, kun haluttiin päästä eroon sinuntapaisistasi tyypeistä.
        Sitäpaitsi ei ole kysymys WC altaasta, vaan pöntöstä.
        Miten, muuten oikeasti kuvittelet mahtuvasi huuhtoutumaan kyseisestä pöntöstä, olipa kyseessä
        narusta vedettävä tai nupista painettava malli?
        Osoittaa piposi tiukkuutta pohtia noinkin absurdia yksityiskohtaa.
        Jatkoa päivällesi, mutta hyvästä ei niinkään väliä!

        Osaatkohan tehdä mitään oikein? Taas arvasit väärin - tällä kertaa ikäni. Satun kuin satunkin olemaan 62-vuotias. Etkö todellakaan huomaa kielenkäytöstäni, etten ole mikään kloppi? Kertoo sinustakin aika paljon.

        En tiedä, mitä sekoilet WC:stä, mutta "WC:n" on yksinkertaisesti "veeseen" eikä "mene veeseen" tarkoita mitään.

        Ja etkö sinä moukka tiedä, että WC-allas tarkoittaa oikealla suomen kielellä juuri sitä, mitä te juntit kutsutte "WC-pöntöksi".

        Ja eikö sinulle VIELÄKÄÄN ala edes hiukkasen valjeta, että minä saatan olla tässä liikkeellä vähän niin kuin "kieli poskessa"? Vai että "kireäpipoinen", kumpikohan oikeasti on? Sinun kaltaistasi on vain niin äärimmäisen hauska kiusata.

        Ja huomaa: sinä taisit olla se, joka aloitit koko tämän viestiketjun kirjoittamalla jollekin että "Älä kirjoita noin! Sillä Tarkastaja näillä Saiteilla iskee säälimättömästi kirjoitus ja kielioppivirheisiin. Se on hänen intohimonsa, siispä vapise!"

        Tein siis työtä käskettyä...

        Hauska ketju tulikin.


      • Helmikuttu
        Tarkastaja kirjoitti:

        Osaatkohan tehdä mitään oikein? Taas arvasit väärin - tällä kertaa ikäni. Satun kuin satunkin olemaan 62-vuotias. Etkö todellakaan huomaa kielenkäytöstäni, etten ole mikään kloppi? Kertoo sinustakin aika paljon.

        En tiedä, mitä sekoilet WC:stä, mutta "WC:n" on yksinkertaisesti "veeseen" eikä "mene veeseen" tarkoita mitään.

        Ja etkö sinä moukka tiedä, että WC-allas tarkoittaa oikealla suomen kielellä juuri sitä, mitä te juntit kutsutte "WC-pöntöksi".

        Ja eikö sinulle VIELÄKÄÄN ala edes hiukkasen valjeta, että minä saatan olla tässä liikkeellä vähän niin kuin "kieli poskessa"? Vai että "kireäpipoinen", kumpikohan oikeasti on? Sinun kaltaistasi on vain niin äärimmäisen hauska kiusata.

        Ja huomaa: sinä taisit olla se, joka aloitit koko tämän viestiketjun kirjoittamalla jollekin että "Älä kirjoita noin! Sillä Tarkastaja näillä Saiteilla iskee säälimättömästi kirjoitus ja kielioppivirheisiin. Se on hänen intohimonsa, siispä vapise!"

        Tein siis työtä käskettyä...

        Hauska ketju tulikin.

        Sattumoisin aloin lukea teidän kahden veijarin viestinvaihtoa enkä voi muuta kuin ihmetellä! Kun kyse alunperin on perunalaatikon valmistuksesta niin kuinka kaksi kajahtanutta nihilistiä saakaan aikaan tuollaisen "paskaputken" aiheen vierestä??? En voinut muuta kuin ääneen nauraa ja mielessäni miettiä kuinka te olette hampaat irvessä ja hiki otsalla toisillenne viestejä kirjoittaneet :-D . Uskomatonta!! ...niin ja pyydän jo etukäteen anteeksi mahdollisia kirjoitusvirheitä! ;-D


    • kaarinamaaria

      Mielestäni kananmuna ei sovi rakenteeltaan perunalaatikkoon. Se jää inhottaviksi könteiksi hyytyessään perunaviipaleiden väliin.
      Siis minun perinteinen perunalaatikkoni:

      Perunoita kuorittuna ja viipaloituna.
      Siankylkeä viipaleina.
      Sipulia pilkottuna.
      Maustepippuria, suolaa.
      Maitoa.

      Aineet ladotaan uunivuokaan niin että perunat ja sipulit ensin ja siankylkisiivut päälle.
      Maitoa noi puoleen väliin asti.
      Lopuksi vielä maustetaan päällä olevat kylkisivut kunnolla suolalla.
      Paistetaan noin tunti. Kylkisiivut voi kääntää paiston puolivälissä jos haluaa.

      • Missä päin maatamme

        Perunaa kutsutaan röötisköksi, en ole ennen kuullut.


      • Panhandle
        Missä päin maatamme kirjoitti:

        Perunaa kutsutaan röötisköksi, en ole ennen kuullut.

        Nimitys on myös minulle ihan outo. Perinteiseksi perunalaatikoksi minä (puoliksi hämäläisenä) kyllä kutsuisin imellettyä perunalaatikkoa, en mitään perunaviipaleista tehtyä.

        Lanttua on sen sijaan joskus jossain päin Suomea sanottu räätikkääksi, ja jouluinen lanttulaatikko on sen mukaan räätikäsloora. Luulinkin, että tästä oli kysymys, kunnes kysyjä paljasti etsivänsä perunaruuan reseptiä.


      • beroliina
        Panhandle kirjoitti:

        Nimitys on myös minulle ihan outo. Perinteiseksi perunalaatikoksi minä (puoliksi hämäläisenä) kyllä kutsuisin imellettyä perunalaatikkoa, en mitään perunaviipaleista tehtyä.

        Lanttua on sen sijaan joskus jossain päin Suomea sanottu räätikkääksi, ja jouluinen lanttulaatikko on sen mukaan räätikäsloora. Luulinkin, että tästä oli kysymys, kunnes kysyjä paljasti etsivänsä perunaruuan reseptiä.

        eikö vain? Siis lanttu, nauris, porkkana ainakin Suomessa, ehkä purjo ja muut maan sisällä kasvavat sipulit. Onhan siinä laatikkoaineita.


      • Vanha kokki
        beroliina kirjoitti:

        eikö vain? Siis lanttu, nauris, porkkana ainakin Suomessa, ehkä purjo ja muut maan sisällä kasvavat sipulit. Onhan siinä laatikkoaineita.

        Perunalaatikko=potattiloora.
        Anoppini yhdisti nuo molemmat, koska appeni oli huonovatsainen tuloksena erinomainen mieto lantunmakuinen laatikko, jossa paljon kananmunaa, kermaa, voita ja sokeria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1352
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      924
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      838
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      784
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      783
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      766
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      764
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe